abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 augustus 2017 @ 22:51:20 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_172914321
Wat 1988 is voor Nederland is 1992 voor Denemarken. In dat jaar werd dat land namelijk Europees Kampioen voetbal. Wie voorafgaand aan het toernooi gezegd had dat Denemarken kampioen zou worden, zou voor gek verklaard zijn. Het land had zich namelijk helemaal niet voor het toernooi gekwalificeerd.



Het EK 1992 werd gehouden in Zweden en was het laatste toernooi met acht deelnemers. Het was ook het laatste toernooi waarbij een overwinning slechts twee punten overleverde. In de toernooien hierna leverden zeges drie punten op. In Zweden waren verder voor het eerst ook de namen van de spelers op de achterzijde van de shirts te vinden, boven het rugnummer.

Denemarken zou aanvankelijk helemaal niet spelen op de eindronde van het Europees Kampioenschap. In de kwalificatiepoule was het land namelijk tweede geworden, achter groepswinnaar Joegoslavië.



Vanwege de oorlogen in Joegoslavië werd tien dagen voor het begin van het toernooi echter duidelijk dat dat land niet mee zou doen aan het toernooi. De Deense voetballers hadden daar niet echt op gerekend en werden snel bijeen geroepen. Ze moesten invallen. Volgens verschillende berichten lagen diverse Deense voetballers al lekker vakantie te vieren op het strand toen ze een onverwachts telefoontje kregen: “Hier komen, voetballen!” De Deense doelman Peter Schmeichel verklaarde later dat dat onzin was, maar toch kwam de oproep voor veel spelers onverwachts.

Van de Denen werd mede daarom niet zoveel verwacht. Ze belandden bovendien in een vrij zware groep met daarin naast gastland Zweden ook Frankrijk en Engeland.



Groepsfase
Voor Denemarken begon het toernooi op 11 juni 1992 met een duel tegen Engeland. De wedstrijd, die geleid werd door de Nederlandse arbiter John Blankenstein, kende weinig hoogtepunten. Engeland was verzwakt doordat de vaste waarden John Barnes en Gary Stevens zich kort voor het toernooi hadden geblesseerd. In de eerste helft was de Deense doelman Peter Schmeichel, die uiteindelijk zou uitgroeien tot de held van het toernooi, niet erg zeker. Afgestraft werd dit echter niet. De Denen hadden in de tweede helft wat overwicht maar beide teams slaagden er niet in te scoren: 0-0.

Drie dagen later mocht Denemarken aantreden tegen gastland Zweden dat in de eerste wedstrijd met 1-1 gelijk had gespeeld tegen Frankrijk. Beide landen speelden om te winnen. In een aantrekkelijke, open wedstrijd wist echter slechts één land te scoren en dat was Zweden. Doelpuntenmaker was Tomas Brolin (58ste minuut).

Na een nederlaag en een gelijkspel was het in de derde en laatste groepswedstrijd voor Denemarken erop of eronder. Tegen Frankrijk openden de Denen al na acht minuten de score. Na een uur spelen maakte Papin nog wel de gelijkmaker voor Frankrijk, maar in de 78ste nam Denemarken definitief afstand dankzij een doelpunt van Lars Elstrup.

Zweden en Denemarken eindigden zo verrassend als eerste en tweede in de groep. Frankrijk en Engeland mochten naar huis.



Halve finale
In de halve finale trof Denemarken regerend Europees kampioen Nederland. Ook in deze wedstrijd kwam Denemarken weer goed uit de startblokken. Al na vijf minuten opende Henrik Larsen de score. Een kleine twintig minuten deed Dennis Bergkamp iets terug: 1-1. Tien minuten later stonden de Denen echter alweer voor. Henrik Larsen was opnieuw de doelpuntenmaker.

Het leek er lang op dat Denemarken de voorsprong vast zou houden maar in de 86e minuut schoot Frank Rijkaard na een hoekschop van Rob Witschge van dichtbij raak (2-2). Strafschoppen moesten de beslissing brengen. Denemarken miste geen enkele penalty. Bij het Nederlands elftal was er één speler die miste: Marco van Basten, de held van het EK van 1988. Een sensatie: het land dat eigenlijk helemaal niet aan het toernooi zou meedoen, plaatste zich voor de finale.



Finale
Denemarken trof in de finale Duitsland. De meeste mensen waren het er wel over eens dat het de Denen niet nog een keer zou lukken om te stunten. Toch gebeurde dit. In de 23ste minuut kwam Denemarken dankzij een afstandsschot van John Jensen op voorsprong. De Duitsers zetten veel druk maar kwamen niet door de defensie van de Denen heen. In de 78ste wist Kim Vilfort de voorsprong van de Denen nog te vergroten (2-0). De sensatie was daarmee compleet. Een ‘campingelftal’ werd Europees Kampioen voetbal.

^O^ *O* 8-)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_172914360
En wat heeft dit te maken met het EK voor vrouwen?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Trouwste user 2022 zaterdag 5 augustus 2017 @ 06:07:58 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_172918418
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 22:52 schreef spijkerbroek het volgende:
En wat heeft dit te maken met het EK voor vrouwen?
Aan wie stel je de vraag ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_172943570
Leuk om te lezen.
  Trouwste user 2022 zondag 6 augustus 2017 @ 13:48:27 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_172945296
quote:
14s.gif Op zondag 6 augustus 2017 12:04 schreef Harveo het volgende:
Leuk om te lezen.
Was je nog jong toen ? :)

Ik keek samen met een vriend, bij mij thuis, naar de halve finale Nederland-Denemarken. We hadden al van de Duitsers gewonnen in één van de beste wedstrijden van Nederland ooit. Alleen nog even de Denen verslaan. We hadden een elftal daar kun je nu alleen nog maar van dromen. Kon gewoon niet meer mis gaan. Gullit, van Basten, Bergkamp, Wouters, Rijkaard, Koeman etc. Vlogen we er uit zeg. :{ Gelukkig wonnen de Denen van de Duitsers in de finale. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 6 augustus 2017 @ 15:28:11 #6
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_172946842
Leuk verhaal. Dat is ook het leuke van eindtoernooien vind ik. Weinig wedstrijden, knock-out fases. De factor geluk speelt een grote rol. Daardoor kunnen dit soort verassingen voorkomen. Heb dit EK niet bewust meegemaakt (was toen nog niet geboren) maar een soortgelijk verhaal is het EK van 2004, dat Griekenland verrassend won en toen nota bene Angelos Charisteas de held van het EK werd.
pi_172946901
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 13:48 schreef tong80 het volgende:

[..]

Was je nog jong toen ? :)

Ik keek samen met een vriend, bij mij thuis, naar de halve finale Nederland-Denemarken. We hadden al van de Duitsers gewonnen in één van de beste wedstrijden van Nederland ooit. Alleen nog even de Denen verslaan. We hadden een elftal daar kun je nu alleen nog maar van dromen. Kon gewoon niet meer mis gaan. Gullit, van Basten, Bergkamp, Wouters, Rijkaard, Koeman etc. Vlogen we er uit zeg. :{ Gelukkig wonnen de Denen van de Duitsers in de finale. :)

:P
Ik was net 4 toen :9
  zondag 6 augustus 2017 @ 15:37:30 #8
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_172946977
Ja, dat sprookje kennen we nog.
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
  Trouwste user 2022 zondag 6 augustus 2017 @ 15:38:47 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_172946986
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 15:31 schreef Harveo het volgende:

[..]

Ik was net 4 toen :9
Ok :) Ik 29.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 6 augustus 2017 @ 18:57:02 #10
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_172952415
1992 is gewroken! *O*
pi_172952721
Mooiere beker dan die van de mannen
pi_172954910
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 19:04 schreef Henno het volgende:
Mooiere beker dan die van de mannen
Mooiere spelers ook.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_172955643
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 13:48 schreef tong80 het volgende:

[..]

Was je nog jong toen ? :)

Ik keek samen met een vriend, bij mij thuis, naar de halve finale Nederland-Denemarken. We hadden al van de Duitsers gewonnen in één van de beste wedstrijden van Nederland ooit. Alleen nog even de Denen verslaan. We hadden een elftal daar kun je nu alleen nog maar van dromen. Kon gewoon niet meer mis gaan. Gullit, van Basten, Bergkamp, Wouters, Rijkaard, Koeman etc. Vlogen we er uit zeg. :{ Gelukkig wonnen de Denen van de Duitsers in de finale. :)

:P
Als we ooit nog een titel hadden moeten pakken, was het toen wel. Nederland was in verhouding tot de rest echt veruit het beste team en speelde wereldkampioen Duitsland in de poulefase even vrolijk van de mat. En dan niet eens de finale halen. -O-
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Trouwste user 2022 zondag 6 augustus 2017 @ 20:48:33 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_172955737
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 18:57 schreef beantherio het volgende:
1992 is gewroken! *O*
:D

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 6 augustus 2017 @ 22:41:53 #15
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_172959276
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 20:45 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Als we ooit nog een titel hadden moeten pakken, was het toen wel.
1998 en 2000. ;(
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
  Trouwste user 2022 maandag 7 augustus 2017 @ 07:42:04 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_172963374
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 22:41 schreef The_Verve het volgende:

[..]

1998 en 2000. ;(
Die zeker. :{

Nog wel meer toernooien.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')