abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:36:40 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172907973
Ongeveer ieder land heft een vrij uniek politiek systeem met eigen regels en procedures. Ik ben wel eens benieuwd wat jullie de beste en de slechtste vinden.

Beste

-Nederland
Ons eigen stelsel vind ik best prima in elkaar zitten. Gewoon evenredige vertegenwoordiging waardoor partijen uitgedaagd blijven worden om hun best te doen. Ook het politiek contragewicht van de Senaat vind ik een goede zaak. Ook onze inrichting van de Publieke Omroep vind ik erg goed.

-Frankrijk
Onder de districtenstelsels de beste imo. Het tweerondensysteem geeft ook nieuwe/kleinere partijen een kans en moet iemand uiteindelijk meer dan 50% van de stemmen krijgen. Ook is het idee van de losse verkiezing van het staatshoofd er een die mij aanspreekt.

Slechtste

-UK
Dat dit de naam democratie mag dragen is al opmerkelijk. Door het monistisch systeem controleert de regering zichzelf. Ook kunnen de minderheden de macht overnemen en kunnen alleen de mensen in zijn district op de premier stemmen. En er is ook geen fatsoenlijk tweekamersysteem. De house of lords is natuurlijk ook iets belachelijks.

-Turkije
Voor zover je het nog een democratie kan noemen is een systeem met een kiesdrempel van 10% ook vrij belachelijk. En het nieuwe presidentiele systeem maakt het er niet beter op.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hexagon op 04-08-2017 18:42:39 ]
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:47:03 #2
242879 Onnoman
The On And Only
pi_172908209
slechtste = noord holland = amsterdam
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:50:21 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172908287
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 18:47 schreef Onnoman het volgende:
slechtste = noord holland = amsterdam
Want?
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:52:23 #4
242879 Onnoman
The On And Only
pi_172908344
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 18:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Want?
debatteren of er wel voldoende veganistische borrelhapjes tijdens de vrijmibo aanwezig zijn, gender neutraal beleid, cultuur destructief beleidsvorming, onderbuikpolitiek, minderheidsbeleid.. etc etc etc
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:54:02 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172908393
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 18:52 schreef Onnoman het volgende:

[..]

debatteren of er wel voldoende veganistische borrelhapjes tijdens de vrijmibo aanwezig zijn, gender neutraal beleid, cultuur destructief beleidsvorming, onderbuikpolitiek.. etc etc etc
Dit topic gaat over het systeem en hoe het technisch in elkaar zit. Niet over wat voor politici daar toevallig in zitten.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:55:04 #6
242879 Onnoman
The On And Only
pi_172908424
ik ga zo alles nog eens lezen.. ik las alleen tt
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_172908453
Dat hangt af van de eigenschappen van de bevolking (cultuur, IQ) en de politieke geschiedenis. Je kunt niet zomaar een politiek bestel kopiëren als dat systeem niet congruent is met de eigenschappen van een land.

Zo is democratie in islamitische landen een vrij slecht idee, want de soevereiniteit ligt bij Allah en niet bij het volk.

De interessantere vraag is of democratie houdbaar is op lange termijn als we aannemen dat de bevolking niet slim genoeg is om grote bedreigingen tijdig te herkennen en er tegen op te treden.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:57:25 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172908481
Ah, weer een fijn topic waar mensen die geen idee hebben het hardst roepen hoe geweldig kut en dramatisch goed het is in XYZ.
TS is een mooi voorbeeld die in een wereld waar bv Noord Korea, Zimbabwe, Saudi Arabië en nog vele andere dictaturen bestaan een democratisch land als UK voor het slechtste politieke systeem uitmaakt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:05:22 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172908655
quote:
17s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 18:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Ah, weer een fijn topic waar mensen die geen idee hebben het hardst roepen hoe geweldig kut en dramatisch goed het is in XYZ.
TS is een mooi voorbeeld die in een wereld waar bv Noord Korea, Zimbabwe, Saudi Arabië en nog vele andere dictaturen bestaan een democratisch land als UK voor het slechtste politieke systeem uitmaakt.
Ik beperkt me tot de stelsels in de democratische landen. Uiteraard is de UK beter dan Zimbabwe. Goed Turkije noemen is wel op de rand, dat geef ik toe. Maar daar heeft zijn stelsel ook aan bijgedragen/
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:09:56 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172908744
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 19:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik beperkt me tot de stelsels in de democratische landen. Uiteraard is de UK beter dan Zimbabwe. Goed Turkije noemen is wel op de rand, dat geef ik toe. Maar daar heeft zijn stelsel ook aan bijgedragen/
:')
Nu is de UK ineens wel democratisch? Faalhaas
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:14:24 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172908840
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

:')
Nu is de UK ineens wel democratisch? Faalhaas
Ik vind dat hele stelsel van ze iig voor geen meter kloppen
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:17:20 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172908890
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 19:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik vind dat hele stelsel van ze iig voor geen meter kloppen
Daar denken zij anders over, is hun land, hun democratische stelsel.
Wat jij verder vind is volledig onintressant, jij kan geeneens een goede OP in elkaar zetten waar je duidelijk maakt wat je bedoeld
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:19:16 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172908926
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 19:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daar denken zij anders over, is hun land, hun democratische stelsel.
Wat jij verder vind is volledig onintressant, jij kan geeneens een goede OP in elkaar zetten waar je duidelijk maakt wat je bedoeld
Als je het niet interessant vind moet je dit topic gewoon mijden.
pi_172909118
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 19:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daar denken zij anders over, is hun land, hun democratische stelsel.
Wat jij verder vind is volledig onintressant, jij kan geeneens een goede OP in elkaar zetten waar je duidelijk maakt wat je bedoeld
Flink aan de azijn gezeten vandaag?
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:29:27 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172909153
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 19:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Als je het niet interessant vind moet je dit topic gewoon mijden.
Het is heel interessant je weer eens te zien falen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172909221
Het Nederlandse stelsel is prachtig, maar het is in de greep van partijen geraakt en dan heb je niet zoveel aan een prachtig stelsel.

Het Franse stelsel is alweer een tijdje vrij democratisch, maar dat blijft een variant van zeer autoritair en centralistisch stelsel. Ik denk dat ze het in de meeste Scandinavische landen en Zwitserland beter voor elkaar hebben.

Maar al die stelsels op het Zwitserse na kunnen nog slechts functioneren binnen het EU-stelsel, en dat is een draak van een stelsel. Antidemocratisch en uitnodigend tot corruptie. Zwitserland moet dus wel afstand het beste stelsel hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:31:33 #17
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_172910698
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 19:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daar denken zij anders over, is hun land, hun democratische stelsel.

En elk topic moet getoetst worden aan wat hen waarvan het gaat er over vinden voordat het in jouw ogen een zinvol topic is? :')
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_172910841
Lastig discusseren over subjectieve onderwerpen....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:36:29 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172910843
quote:
9s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 20:31 schreef Faux. het volgende:

[..]

En elk topic moet getoetst worden aan wat hen waarvan het gaat er over vinden voordat het in jouw ogen een zinvol topic is? :')
Het Britse systeem ondemocratisch en het slechtste in de wereld noemen is van zulks een triestheid, dan verdien je harde kritiek als je dat zegt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172910863
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 20:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het Britse systeem ondemocratisch en het slechtste in de wereld noemen is van zulks een triestheid, dan verdien je harde kritiek als je dat zegt.
Aangezien het een mening is, is dit antwoord per definitie goed mits het onderbouwd is met argumenten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:39:50 #21
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_172910917
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 20:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het Britse systeem ondemocratisch en het slechtste in de wereld noemen is van zulks een triestheid, dan verdien je harde kritiek als je dat zegt.
Wat is er democratisch aan een House of lords en een monarch die alles kan blokken, en onder een zweem van geheimzinnigheid allemaal invloed uitoefent.

Bovendien is zoiets als The City één staat binnen een staat
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:41:58 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172910987
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 19:32 schreef Weltschmerz het volgende:
. Zwitserland moet dus wel afstand het beste stelsel hebben.
True dit, Zwitserland is zeker een baken van democratie in een steeds ondemocratischer europa.
Daar waar kiesdistricten stelsels hun nadelen hebben, hebben systemen als het Nederlandse het ook, het moeten werken met een coalitie geeft kleine koningsmakers een kans onevenredig veel invloed te nemen. We zien dat aan de huidige coalitiebesprekingen, maar ook bv aan Israel waar waar de orthodox religieuze kleine partij koningsmaker is en een hele arm in de pap heeft.
In D is dat afgezwakt doordat de kiesdrempel 5% is, wat er weer voor zorgt dat er weinig tot geen vernieuwing is en de Christendemocraten veel te veel macht hebben.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:42:59 #23
54278 crew  Tijger_m
42
pi_172911007
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 19:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Het Nederlandse stelsel is prachtig, maar het is in de greep van partijen geraakt en dan heb je niet zoveel aan een prachtig stelsel.

Het Franse stelsel is alweer een tijdje vrij democratisch, maar dat blijft een variant van zeer autoritair en centralistisch stelsel. Ik denk dat ze het in de meeste Scandinavische landen en Zwitserland beter voor elkaar hebben.

Maar al die stelsels op het Zwitserse na kunnen nog slechts functioneren binnen het EU-stelsel, en dat is een draak van een stelsel. Antidemocratisch en uitnodigend tot corruptie. Zwitserland moet dus wel afstand het beste stelsel hebben.
Doe eens gek, noem eens een democratisch land waar de macht feitelijk niet bij partijen ligt?

Zwitserland is trouwens een grappig voorbeeld, bij referendum heeft men voor het verwerpen van de open grenzen gestemd, de regering heeft dit alsnog niet ingevoerd.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:43:04 #24
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_172911011
Beste:


Want de volk regeert stemt

tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:47:26 #25
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_172911107
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 20:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

True dit, Zwitserland is zeker een baken van democratie in een steeds ondemocratischer europa.
Daar waar kiesdistricten stelsels hun nadelen hebben, hebben systemen als het Nederlandse het ook, het moeten werken met een coalitie geeft kleine koningsmakers een kans onevenredig veel invloed te nemen. We zien dat aan de huidige coalitiebesprekingen, maar ook bv aan Israel waar waar de orthodox religieuze kleine partij koningsmaker is en een hele arm in de pap heeft.
In D is dat afgezwakt doordat de kiesdrempel 5% is, wat er weer voor zorgt dat er weinig tot geen vernieuwing is en de Christendemocraten veel te veel macht hebben.
Zwitserland, het naziland met achterlijke smaad en corruptie wetgeving en de premier bij wet tussen vier partijen rouleert. Over partijkartel gesproken.

En ja, die kunnen doodleuk referenda negeren. De WOB is trouwens het lachertje van Europa.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:51:25 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172911191
Goh, dat het toch nog tot post 25 duurde voor de eerste Godwin
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 21:09:26 #27
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_172911639
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Goh, dat het toch nog tot post 25 duurde voor de eerste Godwin
Ga je ontkennen dat Zwitserland dat verleden heeft van gestolen goud, kunst en verborgen identiteiten?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_172915297
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 19:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Het Nederlandse stelsel is prachtig, maar het is in de greep van partijen geraakt en dan heb je niet zoveel aan een prachtig stelsel.

Het Franse stelsel is alweer een tijdje vrij democratisch, maar dat blijft een variant van zeer autoritair en centralistisch stelsel. Ik denk dat ze het in de meeste Scandinavische landen en Zwitserland beter voor elkaar hebben.

Maar al die stelsels op het Zwitserse na kunnen nog slechts functioneren binnen het EU-stelsel, en dat is een draak van een stelsel. Antidemocratisch en uitnodigend tot corruptie. Zwitserland moet dus wel afstand het beste stelsel hebben.
Met nog geen 25 jaar algemeen kiesrecht voor iedereen, een paar grote partijen die altijd samen regeren en een referendumstelsel wat na het kapen door de populisten piepend en krakend tot stilstand komt. Ben niet erg overtuigd.
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 00:19:55 #29
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_172916266
Ik kies Zwitserland. Met afstand het beste.
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
pi_172916367
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 00:19 schreef dellipder het volgende:
Ik kies Zwitserland. Met afstand het beste.
Wat is er zo goed aan? En vooral ook beter dan bij andere stelsels?
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 00:37:24 #31
463796 bijstandboy
jij al uitkering heb?
pi_172916486
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 00:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat is er zo goed aan? En vooral ook beter dan bij andere stelsels?
Bankgeheim :')
pi_172916616
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 23:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Met nog geen 25 jaar algemeen kiesrecht voor iedereen,
Ja dat is inderdaad een minpuntje bij de Zwitsers, maar je ziet dan ook niemand hier claimen dat het perfect is.
quote:
een paar grote partijen die altijd samen regeren
Niet meer dan logisch, als zo'n beetje iedereen zijn standpunten middels een volksinitiatief op de agenda kan krijgen neemt dat ook de noodzaak tot het oprichten van een aparte partij puur voor dat ene standpunt weg.
quote:
en een referendumstelsel wat na het kapen door de populisten piepend en krakend tot stilstand komt. Ben niet erg overtuigd.
Hoezo is het krakend tot stilstand gekomen? Er is in bijna 200 jaar één keer een referendum geweest wat tot wat moeilijkheden heeft geleid (die ook grotendeels zijn opgelost trouwens) en dat is dan al meteen voldoende om te kunnen concluderen dat het totale stelsel heeft gefaald?
pi_172916704
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 00:45 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ja dat is inderdaad een minpuntje bij de Zwitsers, maar je ziet dan ook niemand hier claimen dat het perfect is.

[..]

Niet meer dan logisch, als zo'n beetje iedereen zijn standpunten middels een volksinitiatief op de agenda kan krijgen neemt dat ook de noodzaak tot het oprichten van een aparte partij puur voor dat ene standpunt weg.

[..]

Hoezo is het krakend tot stilstand gekomen? Er is in bijna 200 jaar één keer een referendum geweest wat tot wat moeilijkheden heeft geleid (die ook grotendeels zijn opgelost trouwens) en dat is dan al meteen voldoende om te kunnen concluderen dat het totale stelsel heeft gefaald?
Er zijn meerdere referenda geweest die amper uit te voeren blijken omdat ze botsen met de grondwet of internationale verdragen. En dat zal alleen maar meer worden als de invloed van de populisten toe blijft nemen. En die oplossing waarover je spreekt is dat het niet is doorgevoerd op een eenvoudig te ontwijken schaamlap na. Ik zeg overigens ook niet dat het al tot stilstand is gekomen.

En een hele kleine politieke kliek die de macht verdeeld, daar ben ik niet zo dol op. Een beetje afwisseling in de leiding van een land lijkt me gezond.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-08-2017 00:51:32 ]
pi_172916772
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 00:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Er zijn meerdere referenda geweest die amper uit te voeren blijken omdat ze botsen met de grondwet of internationale verdragen. En dat zal alleen maar meer worden als de invloed van de populisten toe blijft nemen. En die oplossing waarover je spreekt is dat het niet is doorgevoerd op een eenvoudig te ontwijken schaamlap na. Ik zeg overigens ook niet dat het al tot stilstand is gekomen.

En een hele kleine politieke kliek die de macht verdeeld, daar ben ik niet zo dol op. Een beetje afwisseling in de leiding van een land lijkt me gezond.
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 23:25 schreef 99.999 het volgende:
en een referendumstelsel wat na het kapen door de populisten piepend en krakend tot stilstand komt
Het lijkt er toch wel heel sterk op dat dat exact is wat je zegt :D.
pi_172916867
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 00:54 schreef Tocadisco het volgende:

[..]


[..]

Het lijkt er toch wel heel sterk op dat dat exact is wat je zegt :D.
Het functioneert steeds minder maar het is nog niet tot stilstand gekomen. Als het zo doorgaat, dan gebeurt dat overigens wel.
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 01:14:08 #37
463796 bijstandboy
jij al uitkering heb?
pi_172917099
quote:
Apartheid is goed voor de politiek ja? :')
pi_172917118
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 01:14 schreef bijstandboy het volgende:

[..]

Apartheid is goed voor de politiek ja? :')
De ANC is volgens jou wel goed voor Zuid-Afrika?
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 01:22:25 #39
463796 bijstandboy
jij al uitkering heb?
pi_172917203
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 01:15 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

De ANC is volgens jou wel goed voor Zuid-Afrika?
Het is nog altijd beter dan de knuffelpolitiek die d66 en groen links erop nahouden :')
pi_172917209
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 01:22 schreef bijstandboy het volgende:

[..]

Het is nog altijd beter dan de knuffelpolitiek die d66 en groen links erop nahouden :')
Nee dat is het niet.
pi_172918396
Vast toeval dat je als beste twee landen opnoemt waarvan je denkt dat de nieuwe regeringen een impuls zijn voor de EU en dat je als slechtste twee landen opnoemt die de EU verraden hebben (vanuit een eurofiel gezien). :')
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 08:18:58 #42
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_172918745
Ik ken de stelsels niet allemaal even goed om hier echt te kunnen zeggen wat ik het beste en slechtste vind. Maar stelsels waarbij een partij met minder dan 40% van de stemmen alle macht kan krijgen, heeft niet mijn voorkeur. Hetzelfde geldt voor stelsels met weinig keuze (twee-partijen stelsels bijvoorbeeld) en (hoge) kiesdrempels. Stemmen van minder grote groepen worden op deze wijze vaak genegeerd. Ook vind ik stelsels waar premier en president elkaar voor de voeten lopen onhandig.

Uiteraard hebben de vage stelsels in de zogenoemde 'liberale democratieën' altijd nog de voorkeur boven de stelsels waar er amper of geen rechtstaat is.
  zondag 6 augustus 2017 @ 04:48:49 #43
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_172940218
Van alle politieke systemen die er nu zijn kies ik voor Singapore.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_172940846
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 04:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
Van alle politieke systemen die er nu zijn kies ik voor Singapore.
Een semi-dictatuur waarbij de overheid bijna alles voor je bepaalt. Typische keuze weer. Je laagje lolbetarisme is aardig weggesleten zo onderhand.
  zondag 6 augustus 2017 @ 09:21:08 #45
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_172940925
Nou snap ik het systeem niet helemaal, maar de VS hebben toch echt wel een vaag (lands)systeem.
Er zijn maar twee partijen die kans maken(stel je voor je kunt alleen pvda en vvd stemmen). De president is overpowered en kan zo naar wens iedereen aannemen en d'r uit gooien naar wens (tot de fbi baas aan toe). Iedereen maakt ruzie, campagnes bestaan voor 90% uit moddergooien. Ik begreep dat de VS een republiek zijn maar het kiessysteem is desondanks democratisch
:')
pi_172942879
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 18:36 schreef Hexagon het volgende:
Ongeveer ieder land heft een vrij uniek politiek systeem met eigen regels en procedures. Ik ben wel eens benieuwd wat jullie de beste en de slechtste vinden.

Beste

-Nederland
Ons eigen stelsel vind ik best prima in elkaar zitten. Gewoon evenredige vertegenwoordiging waardoor partijen uitgedaagd blijven worden om hun best te doen. Ook het politiek contragewicht van de Senaat vind ik een goede zaak. Ook onze inrichting van de Publieke Omroep vind ik erg goed.

Slechtste

-Nederland. Een corrupt politiek systeem wat een ondemocratisch cordon sanitair moet inzetten om daarmee de zittende kartel-partijen aan de macht te kunnen houden is geen haar beter dan wat we nu in Turkije zien.

De Publieke Omroep is de Nederlandse versie van wat in Amerika het fake news virus wordt genoemd. Eenzijdig, politiek niet onafhankelijk en vervult met propagandadoeleinden.
  Moderator zondag 6 augustus 2017 @ 12:32:01 #47
54278 crew  Tijger_m
42
pi_172944041
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 11:29 schreef Elzies het volgende:

[..]

Slechtste

-Nederland. Een corrupt politiek systeem wat een ondemocratisch cordon sanitair moet inzetten om daarmee de zittende kartel-partijen aan de macht te kunnen houden is geen haar beter dan wat we nu in Turkije zien.

De Publieke Omroep is de Nederlandse versie van wat in Amerika het fake news virus wordt genoemd. Eenzijdig, politiek niet onafhankelijk en vervult met propagandadoeleinden.
Doe eens gek, welke niet "kartel partijen" hebben een meerderheid van de stemmen gehaald?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_172944172
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 12:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Doe eens gek, welke niet "kartel partijen" hebben een meerderheid van de stemmen gehaald?
Geloof je nu werkelijk dat ik de uitslag van deze verkiezingen met al die veel te grote en voor vele onleesbare vellen papier moet geloven? Ik geloof er geen snars van. Ik heb die zogenaamde tellers in die sporthallen gezien. Bejaarden en pubers die vel na vel de stemmen gingen tellen. Alstublieft zeg!
  Moderator zondag 6 augustus 2017 @ 12:38:38 #49
54278 crew  Tijger_m
42
pi_172944196
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 12:37 schreef Elzies het volgende:

[..]

Geloof je nu werkelijk dat ik de uitslag van deze verkiezingen met al die veel te grote en voor vele onleesbare vellen papier moet geloven? Ik geloof er geen snars van. Ik heb die zogenaamde tellers in die sporthallen gezien. Bejaarden en pubers die vel na vel de stemmen gingen tellen. Alstublieft zeg!
Oh ok. Ja, doei dan. Ga maar naar BNW met dit soort onzin.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_172944241
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 12:38 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Oh ok. Ja, doei dan. Ga maar naar BNW met dit soort onzin.
Integendeel. Men mag hier terecht kritische vragen over stellen.

Er was veel kritiek over de grote en de onoverzichtelijkheid van het stembiljet. Veel stemmentellers bleken leden van een specifieke partij te zijn, etc.

Toch belachelijk dat we anno 2017 nog met een rood potloodje moeten gaan stemmen? Computerfraude heb je zo uitgezocht. Bij het handmatig tellen wordt dit al een stuk moeilijker.
pi_172944316
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 12:41 schreef Elzies het volgende:

[..]

Integendeel. Men mag hier terecht kritische vragen over stellen.

Er was veel kritiek over de grote en de onoverzichtelijkheid van het stembiljet. Veel stemmentellers bleken leden van een specifieke partij te zijn, etc.

Toch belachelijk dat we anno 2017 nog met een rood potloodje moeten gaan stemmen? Computerfraude heb je zo uitgezocht. Bij het handmatig tellen wordt dit al een stuk moeilijker.
Onweerlegbaar bewijs was vereist toch, voor dit soort speculaties?
pi_172944352
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 12:45 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Onweerlegbaar bewijs was vereist toch, voor dit soort speculaties?
Presenteer ik hier mijn kritiek als onweerlegbaar bewijs?

Ergens vragen bij stellen is iets anders dan te claimen dat het zo is.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 6 augustus 2017 @ 12:49:36 #53
78918 SeLang
Black swans matter
pi_172944380
Nederland heeft zeker niet het slechtste systeem ter wereld maar een beetje zelfkritiek mag wel.

- Nederlandse wetten zijn ondergeschikt aan Europese, waar je dus geen reet over te zeggen hebt.

- Belangrijk fiscaal beleid en transfers worden via een achterdeur door de ECB uitgevoerd. Heb je helemaal niets over te zeggen want de ECB is autonoom

- Benoemde burgemeesters. Achterkamertjes politiek door partij kartels.

- Cordon sanitaire

- Koning heeft veto recht. No big deal want hij gebruikt het in de praktijk niet, maar probeer dat eens aan een Amerikaan uit te leggen (been there, done that.. :') )

- Namaak referenda om het volk zoet te houden

- etc
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_172944401
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 12:47 schreef Elzies het volgende:

[..]

Presenteer ik hier mijn kritiek als onweerlegbaar bewijs?

Ergens vragen bij stellen is iets anders dan te claimen dat het zo is.
Nee, je komt met ongefundeerde verdachtmakingen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 6 augustus 2017 @ 12:52:18 #55
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172944424
Klopkoek doe je oude UI even weer terug, ik lees steeds per ongeluk je posts nu.

Ik vind eerlijk gezegd een systeem als Nederland het best. Maar het idee van Amerika kan ik ook waarderen, zeker als het gaat om het regeren van zo'n enorm land.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172944446
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 12:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, je komt met ongefundeerde verdachtmakingen.
Dat doe ik dus niet want ik gaf met een paar gegeven voorbeelden aan waarom dit systeem niet deugt en waarom het fraudegevoelig is.
pi_172944452
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 12:49 schreef SeLang het volgende:
Nederland heeft zeker niet het slechtste systeem ter wereld maar een beetje zelfkritiek mag wel.

- Nederlandse wetten zijn ondergeschikt aan Europese, waar je dus geen reet over te zeggen hebt.

- Belangrijk fiscaal beleid en transfers worden via een achterdeur door de ECB uitgevoerd. Heb je helemaal niets over te zeggen want de ECB is autonoom

- Benoemde burgemeesters. Achterkamertjes politiek door partij kartels. WTF hoe verzin je het

- Cordon sanitaire

- Koning heeft veto recht. No big deal want hij gebruikt het in de praktijk niet, maar probeer dat eens aan een Amerikaan uit te leggen (been there, done that.. :') )

- etc
Benoemde burgemeesters? Wat is deze?

Kandidaten dienen te solliciteren, vervolgens gaan de fractievoorzitters met hen in gesprek en wordt uiteindelijk eentje voorgedragen. Aan het einde van de rit moet de gemeenteraad zich nog buiten over de voordracht.

De benoeming door de koning is slechts een formaliteit.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_172944462
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 12:53 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat doe ik dus niet want ik gaf met een paar gegeven voorbeelden aan waarom dit systeem niet deugt en waarom het fraudegevoelig is.
Vandaar dus het begrip 'verdachtmakingen'.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_172944507
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 12:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Vandaar dus het begrip 'verdachtmakingen'.
Nee, het maken van verdachtmakingen of het concreet benoemen van bestaande problemen zijn twee verschillende dingen.
pi_172944574
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 12:58 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nee, het maken van verdachtmakingen of het concreet benoemen van bestaande problemen zijn twee verschillende dingen.
Hetgeen jij suggereert is nergens op gebaseerd. De stembiljetten zijn enorm en veel stemmentellers zijn gelieerd aan een partij, is voor jou reden om ons systeem in twijfel te trekken. Terwijl er totaal geen bewijs is voor fraude.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Moderator zondag 6 augustus 2017 @ 13:03:09 #61
54278 crew  Tijger_m
42
pi_172944585
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 13:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hetgeen jij suggereert is nergens op gebaseerd. De stembiljetten zijn enorm en veel stemmentellers zijn gelieerd aan een partij, is voor jou reden om ons systeem in twijfel te trekken. Terwijl er totaal geen bewijs is voor fraude.
Natuurlijk is daar wel bewijs voor, Wilders heeft geen absolute meerderheid gehaald DUS is het fraude. Snap dat toch...
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_172945995
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 01:00 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het functioneert steeds minder maar het is nog niet tot stilstand gekomen. Als het zo doorgaat, dan gebeurt dat overigens wel.
Hoezo functioneert het steeds minder?
  zondag 6 augustus 2017 @ 14:41:38 #63
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172946080
Interessant topic. Althans, totdat het werd gekaapt door users die het concept democratie verwarren met 'er moet gebeuren wat ik wil'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_172946202
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 14:35 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Hoezo functioneert het steeds minder?
Er zijn meerdere referenda geweest die amper uit te voeren blijken omdat ze botsen met de grondwet of internationale verdragen. En dat zal alleen maar meer worden als de invloed van de populisten toe blijft nemen.
  zondag 6 augustus 2017 @ 14:56:59 #65
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172946359
Maar ontopic: ik vind het Duitse systeem wel charmant omdat ze een stelsel van evenredige vertegenwoordiging combineren met een districtenstelsel: lokaal sterke kandidaten kunnen direct gekozen worden terwijl het nadeel van 'the winner takes all' voor een groot deel ongedaan wordt gemaakt doordat er ook nog via lijsten wordt gestemd. Helaas hebben ze dan wel weer een kiesdrempel van vijf procent, die het voor nieuwe partijen lastig maakt.

In (onder andere) Ierland en Australië mag je op je stemformulier een aantal voorkeuren opgeven. Als de stem op je eerste voorkeur geen nut meer heeft (omdat die kandidaat al verkozen is, of juist kansloos), dan schuift ie door naar je tweede voorkeur. Het voordeel daarvan kan zijn dat een kandidaat die kansloos lijkt en daardoor uit tactische overwegingen van de kiezer geen stemmen zou krijgen, die nu toch krijgt.

Iedere scorebordjournalist gaat het systeem van het VK voor gek verklaren, omdat je daar hele busladingen stemmen kan halen zonder dat je ook maar enigszins wordt vertegenwoordigd in het parlement, terwijl lokale populariteit je onevenredig veel invloed kan genereren.
Verder heb ik moeite met de VS omdat ze daar letterlijk alles kiezen, waardoor tot en met de lokale brandweercommandant (maar dus ook de rechterlijke macht) bij de een of bij de ander hoort. Moet er niet aan denken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_172946414
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 14:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Er zijn meerdere referenda geweest die amper uit te voeren blijken omdat ze botsen met de grondwet of internationale verdragen. En dat zal alleen maar meer worden als de invloed van de populisten toe blijft nemen.
Zoals? Dat migratiereferendum kennen we onderhand wel (en dat hebben ze met wat passen en meten ook opgelost) maar jij hebt het over meerdere?
  zondag 6 augustus 2017 @ 15:06:38 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172946546
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 14:56 schreef Janneke141 het volgende:
Maar ontopic: ik vind het Duitse systeem wel charmant omdat ze een stelsel van evenredige vertegenwoordiging combineren met een districtenstelsel: lokaal sterke kandidaten kunnen direct gekozen worden terwijl het nadeel van 'the winner takes all' voor een groot deel ongedaan wordt gemaakt doordat er ook nog via lijsten wordt gestemd. Helaas hebben ze dan wel weer een kiesdrempel van vijf procent, die het voor nieuwe partijen lastig maakt.

In (onder andere) Ierland en Australië mag je op je stemformulier een aantal voorkeuren opgeven. Als de stem op je eerste voorkeur geen nut meer heeft (omdat die kandidaat al verkozen is, of juist kansloos), dan schuift ie door naar je tweede voorkeur. Het voordeel daarvan kan zijn dat een kandidaat die kansloos lijkt en daardoor uit tactische overwegingen van de kiezer geen stemmen zou krijgen, die nu toch krijgt.

Iedere scorebordjournalist gaat het systeem van het VK voor gek verklaren, omdat je daar hele busladingen stemmen kan halen zonder dat je ook maar enigszins wordt vertegenwoordigd in het parlement, terwijl lokale populariteit je onevenredig veel invloed kan genereren.
Verder heb ik moeite met de VS omdat ze daar letterlijk alles kiezen, waardoor tot en met de lokale brandweercommandant (maar dus ook de rechterlijke macht) bij de een of bij de ander hoort. Moet er niet aan denken.
Het systeem in de UK heeft voordelen bv dat de regio's evenredig worden vertegenwoordigd of dat een coalitie met koningsmakers geen item is.
Het systeem in de VS heeft zeker voordelen, gekozen burgermeester, brandweercommandant etc zorgt voor een sterkere betrokkenheid tussen "officials" en de bevolking. Rechters kiezen kan in hun systeem ook prima omdat de rechter in het keltische recht niet veroordeelt, dat doet de jury. Rechter is slechts verantwoordelijk voor de strafmaat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172946691
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het systeem in de UK heeft voordelen bv dat de regio's evenredig worden vertegenwoordigd of dat een coalitie met koningsmakers geen item is.

Koningsmakers als de DUP bedoel je?
  zondag 6 augustus 2017 @ 15:20:20 #69
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172946725
quote:
12s.gif Op zondag 6 augustus 2017 15:17 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Koningsmakers als de DUP bedoel je?
Sarcasm bites
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 6 augustus 2017 @ 15:45:49 #70
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_172947086
quote:
Helaas hebben ze dan wel weer een kiesdrempel van vijf procent, die het voor nieuwe partijen lastig maakt
Voordeel van de relatief hoge kiesdrempel zijn de afwezigheid van allerlei belangenclubjes die vooral hun achterban bevoordelen ten koste van anderen, zoals we dat in Nederland zien met oa de SGP, 50Plus en Denk. Ook zorgt een hoge kiesdrempel ervoor dat de politiek stabieler is en er ook eenvoudiger wordt om een coalitie te smeden, door het gebrek aan alternatieven worden kiezers gedwongen om op grote partijen te stemmen. Wat Janneke al aangaf, in Duitsland zijn er wel de voordelen van een districtenstelsel, zonder de nadelen (een puur districtenstelsel kent veel nadelen) en daarnaast heeft Duitsland als een van de weinige Europese landen geen last van het rechts-populisme en daarom vind ik het Duits kiessysteem ook het beste kiessysteem.

Nederland scoort ook goed, alleen de nadelen zijn de belangenclubjes in de politiek en lastige coalitievorming. Veroorzaakt door de kiesdrempel van 0,67%. Voordeel is wel dat partijen met vernieuwende inzichten gemakkelijk het parlement in kunnen komen zoals vroeger D66 en later Partij voor de Dieren en Forum voor Democratie. Deze houden bestaande partijen scherp. Dat ontbreekt in Duitsland.

Slechtste kiesstelsels:
Zwitserland: het referendumsysteem kent zeer veel nadelen, slecht geïnformeerde kiezers, kiezers nemen verkeerde besluiten en referenda zorgen voor meer polarisatie. Politici moeten bevolkingsgroepen met elkaar verbinden. Bij referenda worden bevolkingsgroepen juist uit elkaar gedreven doordat iedereen kiest voor wat hem/haar het beste uitkomt. Zo geldt dus het recht van de bevolkingsgroep met de meeste zielen. Dit zagen we in bijv. Oostenrijk met de dienstplicht: jongeren stemden massaal voor afschaffing, ouderen tegen. Ouderen zijn met meer, dus dienstplicht werd niet afgeschaft.

Verder belemmeren referenda de nodige ontwikkelingen en vooruitgang, omdat de bevolking dat steeds tegenhoudt, terwijl het wel beter voor hun is. Zo is Zwitserland als een van de weinige West-Europese landen niet lid van de EU en euro, terwijl dat toch beter is voor de Zwitser dat Zwitserland wel lid is van de EU en euro. Dit valt regelrecht het referendumsysteem aan te rekenen.


-Verenigde Staten: door het districtenstelsel voelen veel mensen zich niet vertegenwoordigd. Het heeft geen enkele zin om als Democraat in Texas of als Republikein in Californië te stemmen, want je stem gaat toch verloren. Ook lijdt het tweepartijenstelsel vaak tot de keuze voor 'The lesser evil‘ en wordt er vaak gestemd op kandidaat A, omdat kandidaat B nog slechter is, terwijl men in zich in veel standpunten van kandidaat A zich niet kan vinden. Daarnaast wordt het beleid iedere 4/8-jaar 180 graden gedraaid doordat er een andere president is gekomen. Bij coalitieregeringen worden extreme voorstellen afgezwakt, terwijl in de VS iedere 4/8-jaar van het ene extreme naar het andere extreme qua beleid gaat.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  zondag 6 augustus 2017 @ 16:07:14 #71
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_172947372
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 18:56 schreef KrappeAuto het volgende:
Dat hangt af van de eigenschappen van de bevolking (cultuur, IQ) en de politieke geschiedenis. Je kunt niet zomaar een politiek bestel kopiëren als dat systeem niet congruent is met de eigenschappen van een land.

Zo is democratie in islamitische landen een vrij slecht idee, want de soevereiniteit ligt bij Allah en niet bij het volk.

De interessantere vraag is of democratie houdbaar is op lange termijn als we aannemen dat de bevolking niet slim genoeg is om grote bedreigingen tijdig te herkennen en er tegen op te treden.
Ik weet dat je zeer anti-Islam bent, maar in Polen en Hongarije (landen die voor 1989 nog nooit democratie gekend hebben) functioneert de democratie ook niet naar behoren met politiek leiders als Kascinsky en Orban. Niet dat een dictatuur voor die landen beter is, maar niet alleen met Islamitische landen is het lastig om een functionerende democratie op te zetten, ook met Christelijke landen als Polen en Hongarije is het lastig om een functionerende democratie op te zetten.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_172955639
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 16:07 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Ik weet dat je zeer anti-Islam bent, maar in Polen en Hongarije (landen die voor 1989 nog nooit democratie gekend hebben) functioneert de democratie ook niet naar behoren met politiek leiders als Kascinsky en Orban. Niet dat een dictatuur voor die landen beter is, maar niet alleen met Islamitische landen is het lastig om een functionerende democratie op te zetten, ook met Christelijke landen als Polen en Hongarije is het lastig om een functionerende democratie op te zetten.
Ik denk dat we nog niet kunnen zeggen of democratie in de huidige vorm überhaupt goed werkt op lange termijn (honderden jaren). Het is nog redelijk recent dat we het hebben in deze omvang.

Om het functionerend te houden over lange termijn zal de leeftijd voor stemmen toch omhoog gegooid moeten worden naar een jaar of 30 denk ik. Jongeren hebben beperkte capaciteiten.

Het christendom heeft in ieder geval uiteindelijk democratie en scheiding van kerk en staat bereikt in de hele westerse wereld. De islam blijft achter en zal dat ook blijven.
  zondag 6 augustus 2017 @ 22:03:43 #73
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_172957984
quote:
10s.gif Op zondag 6 augustus 2017 09:10 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Een semi-dictatuur waarbij de overheid bijna alles voor je bepaalt. Typische keuze weer. Je laagje lolbetarisme is aardig weggesleten zo onderhand.
Te verliezen boven parlementaire democratie wat in ons geval feitelijk ook een dictatuur is maar dan van mensen die liever praten dan doen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 6 augustus 2017 @ 22:33:06 #74
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_172959001
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 11:29 schreef Elzies het volgende:

[..]

Slechtste

-Nederland. Een corrupt politiek systeem wat een ondemocratisch cordon sanitair moet inzetten om daarmee de zittende kartel-partijen aan de macht te kunnen houden is geen haar beter dan wat we nu in Turkije zien.

De Publieke Omroep is de Nederlandse versie van wat in Amerika het fake news virus wordt genoemd. Eenzijdig, politiek niet onafhankelijk en vervult met propagandadoeleinden.
Thierry Baudet stemmer gespot
:')
pi_172963250
Beste: Zwitserland. Enorme betrokkenheid van de kiezer bij het bestuur. De Zwitsers hadden de mogelijkheid om allemaal gratis geld te krijgen, en ze waren zo volwassen dat ze het wegstemden.

Slechtste: Noord-Korea / Cuba / Venezuela / Iran / Palestina / Zimbabwe / Saudi Arabie / etc.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 7 augustus 2017 @ 08:44:57 #76
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_172963738
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 06:57 schreef Lyrebird het volgende:
Beste: Zwitserland. Enorme betrokkenheid van de kiezer bij het bestuur. De Zwitsers hadden de mogelijkheid om allemaal gratis geld te krijgen, en ze waren zo volwassen dat ze het wegstemden.

Slechtste: Noord-Korea / Cuba / Venezuela / Iran / Palestina / Zimbabwe / Saudi Arabie / etc.
Meerderheid Zwitsers stemden tegen lidmaatschap EU, heel verstandig besluit: niet dus. Door allerlei maatwerkverdragen is er een enorme bureaucratie in dat land. Het is gewoon beter dat Zwitserland lid wordt van de EU, maar ja, de bevolking is zo eigenwijs om telkens tegen te stemmen.

En laat ik het niet eens hebben over het vrouwenkiesrecht dat pas in de jaren '70 is ingevoerd. Zeer laat voor een Europees land.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_172964451
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 08:44 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Meerderheid Zwitsers stemden tegen lidmaatschap EU, heel verstandig besluit: niet dus. Door allerlei maatwerkverdragen is er een enorme bureaucratie in dat land. Het is gewoon beter dat Zwitserland lid wordt van de EU, maar ja, de bevolking is zo eigenwijs om telkens tegen te stemmen.

En laat ik het niet eens hebben over het vrouwenkiesrecht dat pas in de jaren '70 is ingevoerd. Zeer laat voor een Europees land.
Mmmm. Zeg nu zelf, wij zouden ook beter af zijn zonder vrouwenkiesrecht. Dan kun je Groen Links, D66 en Denk wel opheffen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 7 augustus 2017 @ 09:47:55 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172964565
quote:
7s.gif Op maandag 7 augustus 2017 09:41 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Mmmm. Zeg nu zelf, wij zouden ook beter af zijn zonder vrouwenkiesrecht. Dan kun je Groen Links, D66 en Denk wel opheffen.
>:)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 augustus 2017 @ 09:48:06 #79
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_172964570
quote:
7s.gif Op maandag 7 augustus 2017 09:41 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Mmmm. Zeg nu zelf, wij zouden ook beter af zijn zonder vrouwenkiesrecht. Dan kun je Groen Links, D66 en Denk wel opheffen.
Met uitzondering van Denk is er niets mis met deze partijen. Er bestaan ergere partijen als PVV, SGP en FvD.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  maandag 7 augustus 2017 @ 09:48:55 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172964587
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 08:44 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Meerderheid Zwitsers stemden tegen lidmaatschap EU, heel verstandig besluit: niet dus. Door allerlei maatwerkverdragen is er een enorme bureaucratie in dat land. Het is gewoon beter dat Zwitserland lid wordt van de EU, maar ja, de bevolking is zo eigenwijs om telkens tegen te stemmen.

En laat ik het niet eens hebben over het vrouwenkiesrecht dat pas in de jaren '70 is ingevoerd. Zeer laat voor een Europees land.
Waarom zou het beter zijn voor Zwitserland? Het is niet alsof het slecht gaat met Zwitserland.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172964765
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 09:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom zou het beter zijn voor Zwitserland? Het is niet alsof het slecht gaat met Zwitserland.
Economisch gezien heeft verdere integratie in de Europese interne markt best grote voordelen voor Zwitserland. Of ben je nu afgestapt van je geloof in de vrije markt omdat je tegen Europa bent?
pi_172964786
quote:
7s.gif Op maandag 7 augustus 2017 09:41 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Mmmm. Zeg nu zelf, wij zouden ook beter af zijn zonder vrouwenkiesrecht. Dan kun je Groen Links, D66 en Denk wel opheffen.
Het erge is dat jij waarschijnlijk nog echt tegen algemeen en vrouwenkiesrecht bent ook.
pi_172964956
Op zich is er weinig mis met het Nederlandse systeem, ware het niet dat het niet bestand blijkt tegen de 21e-eeuwse informatie-overkill. Een vorm van censuskiesrecht zou helemaal geen gek idee zijn.
  maandag 7 augustus 2017 @ 10:11:30 #84
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_172964981
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 09:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom zou het beter zijn voor Zwitserland? Het is niet alsof het slecht gaat met Zwitserland.
Harmonisatie van wet- en regelgeving waardoor handel met Zwitserland makkelijker wordt, Zwitserland kan de euro invoeren zodat er minder geld verloren gaat door valuta wisselen, Zürich kan een interessante vestigingsplaats worden voor internationale banken en Zwitserland krijgt een stem in Europa.

Voor de EU betekent het dat aansluiting van Zwitserland en Noorwegen bij de Unie ervoor zorgt dat de EU zijn concurrentiepositie kan uitbouwen ten opzichte van de VS en China. Investeren in Noorwegen, Zwitserlanden straks de UK loont meer dan investeren in zwakke landen als Turkije en Oekraïne.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  maandag 7 augustus 2017 @ 10:14:15 #85
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_172965026
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 10:09 schreef Jigzoz het volgende:
Op zich is er weinig mis met het Nederlandse systeem, ware het niet dat het niet bestand blijkt tegen de 21e-eeuwse informatie-overkill. Een vorm van censuskiesrecht zou helemaal geen gek idee zijn.
In Nederland valt het aantal domme kiezers wel mee. Dom-rechts heeft slechts 15% van de zetels, dom-links (hoewel dom-links lang niet zo gevaarlijk is dan dom-rechts) slechts 10%. Landen als de UK en US hebben cencuskiesrecht harder nodig.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  maandag 7 augustus 2017 @ 10:19:00 #86
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172965129
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 10:11 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Harmonisatie van wet- en regelgeving waardoor handel met Zwitserland makkelijker wordt, Zwitserland kan de euro invoeren zodat er minder geld verloren gaat door valuta wisselen, Zürich kan een interessante vestigingsplaats worden voor internationale banken en Zwitserland krijgt een stem in Europa.

De euro invoeren lijkt me niet verstandig voor een land als Zwitserland, ze krijgen dan de risicos van de Zuid europese bleeders op hun nek, en geloof dat Zwitserland geen probleem heeft met een tekort aan banken of financiele dienstverlening. Een stem in Europa? Weet niet of je het door hebt, maar Duitsland en Frankrijk bepalen vooral wat er in Europa gebeurd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172965140
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 10:14 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

In Nederland valt het aantal domme kiezers wel mee. Dom-rechts heeft slechts 15% van de zetels, dom-links (hoewel dom-links lang niet zo gevaarlijk is dan dom-rechts) slechts 10%. Landen als de UK en US hebben cencuskiesrecht harder nodig.
En toch kon de PvdA door deelname aan een heel redelijke regering 75% van zijn kiezers kwijtraken en stemt een enorm deel van Nederland nog op de VVD, terwijl die al tientallen jaren het beleid organiseren waar 'Nederland' zo tegen zegt te zijn. En zo komt het percentage incapabele kiezers toch wel verdomd dicht in de buurt van de 50%.
  maandag 7 augustus 2017 @ 10:19:41 #88
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172965141
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 10:14 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

In Nederland valt het aantal domme kiezers wel mee. Dom-rechts heeft slechts 15% van de zetels, dom-links (hoewel dom-links lang niet zo gevaarlijk is dan dom-rechts) slechts 10%. Landen als de UK en US hebben cencuskiesrecht harder nodig.
Dat lijkt me een vrij moedige stelling. Maar misschien is dat voer voor een ander topic.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 7 augustus 2017 @ 10:21:13 #89
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172965173
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 10:14 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

In Nederland valt het aantal domme kiezers wel mee. Dom-rechts heeft slechts 15% van de zetels, dom-links (hoewel dom-links lang niet zo gevaarlijk is dan dom-rechts) slechts 10%. Landen als de UK en US hebben cencuskiesrecht harder nodig.
Dom Links zag vroeger Jugoslavie als voorbeeld, later zagen ze Venuzuela als voorbeeld.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172965207
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 10:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat lijkt me een vrij moedige stelling. Maar misschien is dat voer voor een ander topic.
In de West-Europese context lijkt de stelling me zeker te kloppen. Domlinks vecht hier een achterhoedegevecht en dat weten ze. Domrechts ziet en heeft echter alle kansen om hun schade ook daadwerkelijk toe te gaan brengen.
pi_172965232
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dom Links zag vroeger Jugoslavie als voorbeeld, later zagen ze Venuzuela als voorbeeld.
En jij springt consequent op de bres voor alle domrechtse populisten. In die zin heb je dus flink wat boter op je hoofd.
  maandag 7 augustus 2017 @ 11:13:51 #92
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_172966319
Ben het er wel mee eens dat de UK het meest belachelijke systeem heeft. Het is in principe een twee-partijen kartelsysteem. In 2015 haalden de Libdems met 23% van de stemmen 57 van de 650 zetels. Dan gaat er toch echt iets mis.

quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 10:14 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

(hoewel dom-links lang niet zo gevaarlijk is dan dom-rechts)
Ga dat verhaaltje maar houden in Hamburg. :')
  Moderator / Redactie Sport maandag 7 augustus 2017 @ 11:53:56 #93
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_172967256
Ik vind Nederland met iedere stem telt eigenlijk het mooiste systeem ter wereld. Districtenstelsels hebben ook hun voordelen. Alleen gerrymandering in de VS is eigenlijk de belangrijkste reden om dat niet te willen. Dan eerder een Duits model. :). Of een Belgisch model waarbij je Provinciale lijsten hebt en je dus voor het Federale parlement alleen uit jouw provincie mensen mag kiezen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 7 augustus 2017 @ 12:06:35 #94
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172967563
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 11:53 schreef borisz het volgende:
Ik vind Nederland met iedere stem telt eigenlijk het mooiste systeem ter wereld. Districtenstelsels hebben ook hun voordelen. Alleen gerrymandering in de VS is eigenlijk de belangrijkste reden om dat niet te willen. Dan eerder een Duits model. :). Of een Belgisch model waarbij je Provinciale lijsten hebt en je dus voor het Federale parlement alleen uit jouw provincie mensen mag kiezen.
Gerrymandering in negatieve zin is sinds 1965 Strikt verboden in de VS.
In Positieve zin is het daar zelfs wenselijk zodat Hopi en Navajo beide representatie vinden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gerrymandering_in_the_United_States
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172967664
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gerrymandering in negatieve zin is sinds 1965 Strikt verboden in de VS.
In Positieve zin is het daar zelfs wenselijk zodat Hopi en Navajo beide representatie vinden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gerrymandering_in_the_United_States
Uit je artikel blijkt duidelijk dat het sinds 1965 volop plaats heeft gevonden en echt niet enkel om de Hopi beter te laten vertegenwoordigen.
  maandag 7 augustus 2017 @ 17:00:01 #96
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_172974083
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 11:53 schreef borisz het volgende:

Of een Belgisch model waarbij je Provinciale lijsten hebt en je dus voor het Federale parlement alleen uit jouw provincie mensen mag kiezen.
Dat hangt dan weer erg van de grootte van de provincies af. Als de districten daardoor zodanig klein worden dat elk district maar een paar afgevaardigden heeft, heb je alsnog een flinke impliciete kiesdrempel. In België hebben de provincies Luxemburg, Waals-Brabant en Namen respectievelijk 4, 5 en 6 zetels te verdelen voor het federale parlement. Daar ligt de drempel in de praktijk wel iets hoger dan 5%.
  maandag 7 augustus 2017 @ 17:04:22 #97
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_172974164
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 06:57 schreef Lyrebird het volgende:
Beste: Zwitserland. Enorme betrokkenheid van de kiezer bij het bestuur.
Maar wel een beroerde opkomst bij verkiezingen. Bij federale verkiezingen rond de 50%, kantonaal nog veel lager (vaak 30-40%. Bij referenda ligt het niet veel anders.
  maandag 7 augustus 2017 @ 17:07:55 #98
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_172974240
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 14:56 schreef Janneke141 het volgende:

In (onder andere) Ierland en Australië mag je op je stemformulier een aantal voorkeuren opgeven. Als de stem op je eerste voorkeur geen nut meer heeft (omdat die kandidaat al verkozen is, of juist kansloos), dan schuift ie door naar je tweede voorkeur. Het voordeel daarvan kan zijn dat een kandidaat die kansloos lijkt en daardoor uit tactische overwegingen van de kiezer geen stemmen zou krijgen, die nu toch krijgt
Vooral de kandidaten uit het midden, die voor veel kiezers een redelijk alternatief zijn, hebben voordeel bij dit stelsel. Nadeel is wel dat tellingen erg lang duren, het duurt zomaar een week of langer voordat alles geteld is.

[ Bericht 0% gewijzigd door freako op 07-08-2017 17:16:28 ]
  maandag 7 augustus 2017 @ 17:11:49 #99
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_172974319
quote:
7s.gif Op maandag 7 augustus 2017 09:41 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Mmmm. Zeg nu zelf, wij zouden ook beter af zijn zonder vrouwenkiesrecht. Dan kun je Groen Links, D66 en Denk wel opheffen.
Kiesrecht voor bijstandstrekkers afschaffen en de PvdA krijgt nog maar twee zetels.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 7 augustus 2017 @ 17:21:41 #100
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172974582
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 17:11 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Kiesrecht voor bijstandstrekkers afschaffen en de PvdA krijgt nog maar twee zetels.
Juist de onderkant van de PvdA aanhang is massaal naar de PVV overgelopen, helft van de PvdA kiezers is bejaarde. Van alle partijen stemmen jongere kiezers, beneden de 34 het minst op de PvdA.
VVD wordt door mannen gekozen en SP aanhang zijn het meest werkloos (niet verbazingwekkend)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')