abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 17:43:04 #1
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_172907044
Tja de titel dekt de lading. De feiten, pc is geaard en boxenset heeft geen aarde. ( Ik kreeg op tweakers deze opmerking )Verder over mijn geluidsspecs. Creative soundblaster pro, geluidskaart intern. Speciale kabel naar het kastje, optische kabel naar de versterker en vervolgens naar mijn boxen.
Graag hulp om mijn gekraak probleem op te lossen en vragen verneem ik graag.
pi_172907273
en als je de versterker rechtstreeks aansluit op de pc?
Wat voor Speciale kabel? naar het welk kastje?
:]
pi_172907365
Probeer even een andere geluidsbron, zoals je mobieltje. Dan weet je of het bij de boxjes of bij de pc zit.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:06:25 #4
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_172907412
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 17:55 schreef wootahH het volgende:
en als je de versterker rechtstreeks aansluit op de pc?
Wat voor Speciale kabel? naar het welk kastje?
Een kabel van de geluidskaart naar de breakout kastje waar alle aansluitingen op zitten.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:15:07 #5
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_172907519
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 18:03 schreef Jordy-B het volgende:
Probeer even een andere geluidsbron, zoals je mobieltje. Dan weet je of het bij de boxjes of bij de pc zit.
Mijn boxen en pc zijn op elkaar aangesloten. Het gekraak houdt op een gegeven moment wel op. Alleen kut als het pas na een paar uur is. Aan mijn mobiel zal het niet liggen, die moet ik eerst bellen als ik hem nodig heb. Blijft leuk zo'n oude nokia. :D
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:52:43 #6
396386 sturmpie
for night & nature
pi_172909762
interessant kastje, audiofiel hè ? ;)
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:54:40 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_172909830
Wat voor versterker heb je?
So we just called him Fred
pi_172912298
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 18:15 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]

Mijn boxen en pc zijn op elkaar aangesloten. Het gekraak houdt op een gegeven moment wel op. Alleen kut als het pas na een paar uur is. Aan mijn mobiel zal het niet liggen, die moet ik eerst bellen als ik hem nodig heb. Blijft leuk zo'n oude nokia. :D
ja, ha ha... :D

}:|

De handelingen waren bedoeld om te kijken of het probleem aan de PC-kant of aan de kant van de boxjes zit. Ik had er overheen gelezen dat je je PC via een optische kabel hebt aangesloten op je stereoset, maar dan nog had je dat kunnen testen door een andere geluidsbron dan de PC aan te sluiten...

Maar het probleem zit gewoon bij de versterker (of bij de speakers, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk). De optische kabel tussen PC en versterker is een digitale aansluiting. Dat doet het of het doet het niet, en ruis of gekraak op zo'n verbinding komt niet voor.

Misschien heeft de versterker ergens een vieze potmeter of schakelaar. Geef dus alle fysieke knoppen op het apparaat even een tikje en luister wanneer het in de boxen doorklinkt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Jordy-B op 04-08-2017 22:06:14 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 09:42:00 #9
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_172919594
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 21:42 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

ja, ha ha... :D

}:|

De handelingen waren bedoeld om te kijken of het probleem aan de PC-kant of aan de kant van de boxjes zit. Ik had er overheen gelezen dat je je PC via een optische kabel hebt aangesloten op je stereoset, maar dan nog had je dat kunnen testen door een andere geluidsbron dan de PC aan te sluiten...

Maar het probleem zit gewoon bij de versterker (of bij de speakers, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk). De optische kabel tussen PC en versterker is een digitale aansluiting. Dat doet het of het doet het niet, en ruis of gekraak op zo'n verbinding komt niet voor.

Misschien heeft de versterker ergens een vieze potmeter of schakelaar. Geef dus alle fysieke knoppen op het apparaat even een tikje en luister wanneer het in de boxen doorklinkt.

Ik zal het vanmiddag even proberen met andere geluidsbronnen en kabels. (kabel moet ik even zoeken) Dan valt misschien het één of ander uitte sluiten. Het vreemde is dat het niet constant is. soms kraakt het alleen linksvoor en dan weer rechtsvoor. Ik heb mijn pc ook al tussentijds opnieuw geïnstalleerd. Het is wel een "oude" geluidskaart en ik zit wel eens te kijken naar een vervanger. Dat vind ik ook wel zonde want het was geen goedkope geluidskaart en als het kraakvrij is dan kan ik van het geluid genieten.
pi_172921556
Heeft je moederbord geen toslink dan?

Sowieso zorg dat je versterker wél geaard is, want via een optische aansluiting heb je uiteraard geen aarde.
pi_172921585
Daarom moet je eerst even de knopjes over de versterker beroeren om uit te sluiten dat het ordinair stof in de potmeters is.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:40:54 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_172923003
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 09:42 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]

Ik zal het vanmiddag even proberen met andere geluidsbronnen en kabels. (kabel moet ik even zoeken) Dan valt misschien het één of ander uitte sluiten. Het vreemde is dat het niet constant is. soms kraakt het alleen linksvoor en dan weer rechtsvoor. Ik heb mijn pc ook al tussentijds opnieuw geïnstalleerd. Het is wel een "oude" geluidskaart en ik zit wel eens te kijken naar een vervanger. Dat vind ik ook wel zonde want het was geen goedkope geluidskaart en als het kraakvrij is dan kan ik van het geluid genieten.
Die geluidskaart voegt in dit geval helemaal niets toe, het signaal gaat digitaal van je pc naar via je externe "geluidskaart" naar je versterker. Daar wordt het digitale signaal omgezet naar analoog en als het kraakt dan zit de oorzaak ook daar.

Het is zonde van je tijd om te kijken naar de digitale onderdelen. Ter verduidelijking heb ik onderstaand schema voor je gemaakt.


Je moet je dus concentreren op de componenten in het rode kader.
So we just called him Fred
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:50:15 #13
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_172923257
quote:
5s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 11:40 schreef KomtTijd... het volgende:
Heeft je moederbord geen toslink dan?

Sowieso zorg dat je versterker wél geaard is, want via een optische aansluiting heb je uiteraard geen aarde.
Boxenset is de z5500, de versterker zit in de basbox. Die is van hout en heeft dus geen aarde stekker. Alle apparatuur die op mijn pc zit aangesloten zit op een beveiligd en geaard stekkerblok.
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 11:41 schreef Jordy-B het volgende:
Daarom moet je eerst even de knopjes over de versterker beroeren om uit te sluiten dat het ordinair stof in de potmeters is.
Ik weet dat dat een oorzaak kan zijn dus dat had ik al geprobeerd Ik weet dat mijn geluidskaart niet de nieuwste is en soms kijk ik wel eens naar een vervanger. Als ik maar zou weten dat het daar aan zou liggen. Aan de andere kant zou ik het ook weer zonde vinden, de set heeft bij elkaar aardig wat geld gekost en ik heb vaak van mijn geluid kunnen genieten. Het gekraak is ook niet constant, soms wel dan weer niet.
pi_172923299
De z5500 staat bekend om hun kraakjes. Google dat maar eens.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:01:21 #15
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_172923503
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 12:50 schreef Superbadeendje het volgende:
Ik weet dat dat een oorzaak kan zijn dus dat had ik al geprobeerd Ik weet dat mijn geluidskaart niet de nieuwste is en soms kijk ik wel eens naar een vervanger. Als ik maar zou weten dat het daar aan zou liggen.
Je geluidskaart doet in jouw opstelling helemaal niets.
quote:
Aan de andere kant zou ik het ook weer zonde vinden, de set heeft bij elkaar aardig wat geld gekost en ik heb vaak van mijn geluid kunnen genieten. Het gekraak is ook niet constant, soms wel dan weer niet.
Tja, elektronica kan ook slijten. de Z5500 is inmiddels al aardig op leeftijd en dan heb je best kans dat de potmeters vuil zijn en voor gekraak gaan zorgen.
So we just called him Fred
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:09:34 #16
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_172923696
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 12:40 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Die geluidskaart voegt in dit geval helemaal niets toe, het signaal gaat digitaal van je pc naar via je externe "geluidskaart" naar je versterker. Daar wordt het digitale signaal omgezet naar analoog en als het kraakt dan zit de oorzaak ook daar.

Het is zonde van je tijd om te kijken naar de digitale onderdelen. Ter verduidelijking heb ik onderstaand schema voor je gemaakt.
[ afbeelding ]

Je moet je dus concentreren op de componenten in het rode kader.
Ik wou ook al een schema tekenen maar tja mijn paintskills zijn niet zo goed. :P Vanuit mijn pc, ingebouwde geluidskaart, gaat er een kabel naar een "breakoutbox" waar alle aansluitingen opzitten. Een optische kabel gaat van daaruit naar "kastje" met een draaibare volumeknop en tiptoetsen tbv geluidsbron, surround en theaterinstellingen. Dan de basbox en daar zitten de aansluitingen vd sattellietboxen op.
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:40:10 #17
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_172924555
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 12:51 schreef Bzzzzt het volgende:
De z5500 staat bekend om hun kraakjes. Google dat maar eens.
Klopt maar dat is een klacht die later is ontstaan doordat de set de duur was en om de prijs te drukken werden goedkopere onderdelen gebruikt. Omdat het gekraak soms wel en soms niet aanwezig is ben ik de zoekende waar het probleem zich bevind.
De set is oud ik weet het en ik sta ook wel open voor alternatieven. Maar ja welke, tegenwoordig wordt muziek voornamelijk op een mobiel geluisterd en dat vind men goed genoeg. Ik hou ook van klassieke muziek dan wel weer niet het viool gejank :D maar ik vind een concert of de muziek van Ennio Morricone wel weer geweldig.
pi_172924604
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 12:50 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]

Boxenset is de z5500, de versterker zit in de basbox.
wut?


Mag ik je bij deze feliciteren met het meest verwarrende topic met de meeste misinformatie van het hele jaar. Ik vind het knap. _O_
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172924907
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2017 13:42 schreef Jordy-B het volgende:
wut?

Mag ik je bij deze feliciteren met het meest verwarrende topic met de meeste misinformatie van het hele jaar. Ik vind het knap. _O_
Dude. }:|
Wat snap je niet aan:
quote:
Een speciale kabel naar hét kastje.
:{w
pi_172925183
Dus, maar om even antwoord te geven op de vraag van de TS, het is bekend dat de Logitech Z5500 speakerset problemen geeft.

Op Tweakers is een verhelderende topicreeks, ik raad je aan om hier verder niet op te reageren, want als je denkt dat ik al lullig reageer, dan berg je maar vast. Maar het is prima leesvoer.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1124733

quote:
Heeft Logitech de problemen onderkend?

Inmiddels heeft Logitech te kennen gegeven dat er inderdaad problemen zijn met de Z-5500 en X-530 speaker serie.

Logitech biedt, op dit moment, twee mogelijke oplossingen:

Een vergoeding van de aankoopprijs op basis van een geldig aankoopbewijs.
Omruilen. Het is de bedoeling dat er door Logitech een aangepast Z-5500 geproduceerd gaat worden. Er worden eerst 2 á 3 test samples gebouwd die door ons getest gaan worden. Vervolgens, waneer de speaker door de certificering heen komt, word er een mini productielijn opgestart. Deze aangepaste set komt niet in de winkels te liggen! Je kunt dus enkel via Logitech zelf je set om laten ruilen wanneer je problemen ervaart. Voor de X-530 komt helaas géén aangepaste versie op de markt. Waardoor voor deze gebruikers enkel de "geld terug" mogelijkheid over blijft.

Welke keuze je ook maakt, de oude speakerset word in alle gevallen (gratis!) door DHL NL opgehaald. Mocht je kiezen voor een omruiling dan word de volledige speakerset omgeruild en dus niet alleen de POD of subwoofer. Het is aan jezelf om te bepalen of je de satellieten ook omruilt.
Dus het advies is om logitech te contacteren of deze regeling nog in leven is. Het is immers een speakerset van ruim tien jaar oud.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172925335
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 13:40 schreef Superbadeendje het volgende:
Maar ja welke, tegenwoordig wordt muziek voornamelijk op een mobiel geluisterd en dat vind men goed genoeg. Ik hou ook van klassieke muziek dan wel weer niet het viool gejank :D maar ik vind een concert of de muziek van Ennio Morricone wel weer geweldig.
Ga eens kijken naar een setje actieve studiomonitoren. Denk KRK RP5 of RP6, Yamaha HS5, Mackie MR5 of CR5. Houd daarbij wel rekening met de aansluitingen op je sound blaster. Als hij gebalanceerde uitgangen (TRS) heeft, dan heeft dat de voorkeur. Scheelt aanzienlijk in de ruis over de kabel (want dat gaat wèl analoog)

Maar zoiets geeft je al gauw beter geluid (met name voor muziek) dan een subwoofer met kleine satellietjes.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jordy-B op 05-08-2017 15:39:13 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:11:40 #22
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_172925358
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 13:42 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

wut?

Mag ik je bij deze feliciteren met het meest verwarrende topic met de meeste misinformatie van het hele jaar. Ik vind het knap. _O_
Ja hoor, dat mag. Welkom in de 21ste eeuw. Heb je ook nog wat positiefs toe te voegen?
pi_172925378
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 14:11 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]

Ja hoor, dat mag. Welkom in de 21ste eeuw. Heb je ook nog wat positiefs toe te voegen?
Ja, check de posts boven je.

Als jij nou gelijk gezegd had dat het een Z5500-set betrof, dan had je direct na je OP al je antwoord gehad. Sterker nog, dan had je het zelf kunnen googelen en had je in no-time je antwoord gehad. Maar welkom in de 21e eeuw. :{w
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:32:51 #24
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_172925788
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 14:12 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ja, check de posts boven je.

Als jij nou gelijk gezegd had dat het een Z5500-set betrof, dan had je direct na je OP al je antwoord gehad. Sterker nog, dan had je het zelf kunnen googelen en had je in no-time je antwoord gehad. Maar welkom in de 21e eeuw. :{w
Ik zoek geen ruzie maar een oplossing. Ik heb ook totaal geen zin om een wellus/nietus spelletje te spelen. :(
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:33:05 #25
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_172925791
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 12:50 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]

Boxenset is de z5500, de versterker zit in de basbox.
|:(

Door je verwoording leek het even zo alsof je het over een echte versterker + speakers had ipv een logitech prul.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:34:24 #26
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_172925820
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 14:32 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]

Ik zoek geen ruzie maar een oplossing.
Water met zout.

Ik zou iig geen seconde besteden aan die Z5500, is de moeite niet waard.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:37:12 #27
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_172925886
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 14:32 schreef Superbadeendje het volgende:
Ik zoek geen ruzie maar een oplossing. Ik heb ook totaal geen zin om een wellus/nietus spelletje te spelen. :(
Ik moet de andere users wel gelijk geven dat de OP totaal iets anders suggereert dan je daadwerkelijk hebt staan. Tipje voor de volgende keer:
De ervaring leert dat de users die de meeste openheid in zaken geven en het duidelijkst benoemen wat ze hebben staan, weglopen met de beste oplossingen.

Meer over hoe je dat aanpakt kan je hier nalezen: DIG / Kijk hier als je snel een oplossing wil voor je probleem
So we just called him Fred
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 15:09:06 #28
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_172926427
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 14:37 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ik moet de andere users wel gelijk geven dat de OP totaal iets anders suggereert dan je daadwerkelijk hebt staan. Tipje voor de volgende keer:
De ervaring leert dat de users die de meeste openheid in zaken geven en het duidelijkst benoemen wat ze hebben staan, weglopen met de beste oplossingen.

Meer over hoe je dat aanpakt kan je hier nalezen: DIG / Kijk hier als je snel een oplossing wil voor je probleem
Ik wil niemand tegen de schenen schoppen en zeker niemand ongelijk geven.De op die ik heb geplaatst was mijn inziens duidelijk, gekraak door mijn boxen.Ik wil gewoonweg weten of iemand daar een verklaring voor heeft.
Ik ben ook niet nieuw in het pc gebeuren maar dat is weer iets voor mln. Dingen afkraken kan ik ook maar daar sta ik boven en doe er niet aan. :P
pi_173091093
Vervang je optische kabel eens. Ik heb in het verleden veel met die kabels gewertk en heb toch wel 2x mee mogen maken dat ik dus kraak en ruis in de opnames kreeg doordat er een breukje in de kabel zat.
Toslinkpoorten moeten ook stofvrij zijn btw....
pi_173091276
Ja, wat Buikboor zegt. En ik heb geen tijd om alle posts goed door te lezen, maar ik heb echt enorm vaak audio gekraak opgelost door alle apparatuur op 1 stekkerdoos aan te sluiten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')