abonnement Unibet Coolblue
pi_173274557
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 08:47 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Dat organismen een invloed hebben op het klimaat kan niet worden ontkend, zo hebben planten ervoor gezorgd dat de atmosfeer voor 20% uit O2 bestaat en het CO2 gehalte erg laag is.
Dat heeft wel miljarden jaren geduurd, maar de invloed is er, maar dan op een totaal andere tijdschaal.

AGW is idd vooral ideologisch gefundeerd, het komt uit de linkse hoek, die gelooft in een maakbare samenleving, waar de mens (lees de grote roerganger) bepaald wat er gebeurt, liefst in een omgeving van geleide economie met 5 jarenplannen. Uit dit denken komt voort dat "de mens" ook de natuur naar zijn hand kan zetten of zelfs verantwoordelijk is voor het natuurgebeuren.
Aha en decennia aan goed gedocumenteerd wetenschappelijk onderzoek is allemaal verzonnen en onderdeel van dat complot?
Klinkt volkomen rationeel verzonnen.
  zondag 20 augustus 2017 @ 15:33:59 #202
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173280121
quote:
7s.gif Op zondag 20 augustus 2017 11:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aha en decennia aan goed gedocumenteerd wetenschappelijk onderzoek is allemaal verzonnen en onderdeel van dat complot?
Klinkt volkomen rationeel verzonnen.
De vasthoudendheid van klimaathysterici aan de manmade global warming heeft af en toe religieuze trekjes. In een debat verneem je elkanders standpunten, denk erover na, en leg uit waarom het niet klopt. In het geval er nieuwe informatie die een van de debaters niet kent is het wel zo netjes om dan te zeggen: tsja, zo had ik het nog niet bekeken...

Hier is dan jouw kans op rationaliteit:
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_173280349
quote:
7s.gif Op zondag 20 augustus 2017 11:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aha en decennia aan goed gedocumenteerd wetenschappelijk onderzoek is allemaal verzonnen en onderdeel van dat complot?
Klinkt volkomen rationeel verzonnen.
Nee het zijn de voorbarige conclusies die uit het onderzoek worden getrokken door de alarmisten die niet kloppen. Zeg nu zelf, wat is er zorgwekkend aan: "als de arne landen ook rijk worden, wordt het warmer naar we weten niet precies hoeveel?"
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_173280395
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:43 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Nee het zijn de conclusies die uit het onderzoek worden getrokken door de alarmisten die niet kloppen.
Waarom blijf jij denken dat dat hier on topic is?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173280441
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:33 schreef MrRatio het volgende:

[..]

De vasthoudendheid van klimaathysterici aan de manmade global warming heeft af en toe religieuze trekjes.
Prachtig stukje zelfprojectie. :{
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 20 augustus 2017 @ 15:59:15 #206
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173280671
Het Youtube filmpje wat ik net plaatste is ook voor jou, Molurus, interessant.
Of ben je bang dat je dan van je geloof valt?
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_173280991
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:59 schreef MrRatio het volgende:
Het Youtube filmpje wat ik net plaatste is ook voor jou, Molurus, interessant.
Of ben je bang dat je dan van je geloof valt?
Ehhh, nee. Alleen ben ik al zo veel bezig geweest met het natrekken van vage claims in door jou geplaatste youtubejes, ik laat dat graag aan anderen over. (En het zou trouwens wel aardig zijn als je dat soort werk een keer zelf deed. Al is het maar 1 keer.)

Als je wetenschappelijke publicaties hebt in plaats van youtube filmpjes zou dat helemaal mooi zijn.

Oh, en nog even aandacht voor de mededeling boven het reply venster:

"Als je afbeeldingen of grafieken plaatst, beschrijf dan wat deze zeggen, waar ze vandaan komen en welk argument je wilt maken. Hetzelfde geldt voor Youtube-video's."

Dit heb je wederom nagelaten. Vanzelfsprekend is dit geen linkdump topic.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173281219
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:33 schreef MrRatio het volgende:

[..]

De vasthoudendheid van klimaathysterici aan de manmade global warming heeft af en toe religieuze trekjes. In een debat verneem je elkanders standpunten, denk erover na, en leg uit waarom het niet klopt. In het geval er nieuwe informatie die een van de debaters niet kent is het wel zo netjes om dan te zeggen: tsja, zo had ik het nog niet bekeken...

Hier is dan jouw kans op rationaliteit:
Beetje gek dat jij over religieuze trekjes begint. Immers het is ook hier vrij uitgebreid aangetoond dat het ontkennen van de klimaatverandering eigenlijk altijd een andere oorzaak heeft dan een rationele, wetenschappelijke. Het ontkennen gebeurt meestal puur op ideologische gronden waarna er gezochte argumenten aan de haren bijgesleept worden.
pi_173281263
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:43 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Nee het zijn de voorbarige conclusies die uit het onderzoek worden getrokken door de alarmisten die niet kloppen. Zeg nu zelf, wat is er zorgwekkend aan: "als de arne landen ook rijk worden, wordt het warmer naar we weten niet precies hoeveel?"
Als je het over voorbarige conclusies hebt, dan zou je stellingen van oud-student die ik quote aan moeten vallen. Immers die staan bol van de nonsens.
pi_173281305
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:59 schreef MrRatio het volgende:
Het Youtube filmpje wat ik net plaatste is ook voor jou, Molurus, interessant.
Of ben je bang dat je dan van je geloof valt?
Discussie voeren door middel van YouTube-filmpjes is niet zo interessant. Het is over het algemeen eerder een zwaktebod.
  zondag 20 augustus 2017 @ 16:55:20 #211
66825 Reya
Fier Wallon
pi_173282218
Laten we ontopic blijven, en een vriendelijke discussie blijven houden. En inderdaad, we mogen best terughoudend zijn met YT-video's.
pi_173282265


[ Bericht 100% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 20-08-2017 17:01:20 ]
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:25:33 #213
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173285832
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 16:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Discussie voeren door middel van YouTube-filmpjes is niet zo interessant. Het is over het algemeen eerder een zwaktebod.
Het filmpje wat ik laatst plaatste vergelijkt de antropogene theorie met die van kosmische straling, wolkvorming. De relatie tussen zonnevlekken en klimaat loopt niet parallel met CO2 gehalte van atmosfeer. De correlatie tussen CO2 en klimaat is bedroevend slecht, zeker wat betreft de mini-ijstijden. Dat is nou net waar we het hier over hebben.

Klimaatwetenschap is niet wat je zomaar simplistisch in een of twee zinnen kunt samenvatten. Veel mensen hebben daar echter wel behoefte aan.

[ Bericht 12% gewijzigd door Reya op 21-08-2017 07:23:22 ]
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_173291264
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:25 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Neem de informatie uit een youtube filmpje tot je, en denk erover na. Het is juist een zwaktebod om andermans Youtube niet te willen bekijken en maar vast te blijven klampen aan de leuk klinkende hypotheses die mooi aansluiten bij de politieke idealen met bijbehorende dadendrang.
Het filmpje wat ik laatst plaatste vergelijkt de antropogene theorie met die van kosmische straling, wolkvorming. De relatie tussen zonnevlekken en klimaat loopt niet parallel met CO2 gehalte van atmosfeer. De correlatie tussen CO2 en klimaat is bedroevend slecht, zeker wat betreft de mini-ijstijden. Dat is nou net waar we het hier over hebben.
Hoe is een wetenschappelijke discussie van enige diepgang te voeren wanneer wetenschappelijke argumenten niet bekeken worden?
Klimaatwetenschap is niet wat je zomaar simplistisch in een of twee zinnen kunt samenvatten. Veel mensen hebben daar echter wel behoefte aan.
Nu moet ik wel zeggen dat anderhalf uur wel een hele zit is, met zo'n slecht geluid. Maar de spreker is Nir Shaviv, dat is een astrofysicus die in de wetenschappelijke bladen publiceert. zou je ets samen kunnen vatten?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_173291513
https://www.skepticalscience.com/peerreviewedskeptics.php?s=117

quote:
Peer-reviewed skeptic papers by Nir Shaviv

This page lists any peer-reviewed papers by Nir Shaviv that take a negative or explicitly doubtful position on human-caused global warming.

There are no peer-reviewed climate papers by Nir Shaviv that meet this definition.
Maar ik ben wel benieuwd welk punt MrRatio precies wilde maken met z'n video, dus het zou inderdaad mooi zijn als hij dat zou willen toelichten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173291861
quote:
10s.gif Op zondag 20 augustus 2017 23:01 schreef Molurus het volgende:
https://www.skepticalscience.com/peerreviewedskeptics.php?s=117

[..]

Maar ik ben wel benieuwd welk punt MrRatio precies wilde maken met z'n video, dus het zou inderdaad mooi zijn als hij dat zou willen toelichten.
http://www.nature.com/articles/srep06150
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_173291880
quote:
Welk punt wil je maken met deze link?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 20 augustus 2017 @ 23:25:17 #218
132191 -jos-
Money=Power
pi_173292013
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 23:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welk punt wil je maken met deze link?
quote:
Under the assumption that the CRF is indeed a climate driver, the sensitivity to variations in the globally averaged relative change in the tropospheric ionization ℐ is consistently fitted with μ ≡ − (dTglobal/dℐ) ≈ 7.5 ± 2°K.
quote:
the CRF/climate link therefore implies that the increased solar luminosity and reduced CRF over the previous century should have contributed a warming of 0.47 ± 0.19°K
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2004JA010866/abstract
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_173292052
quote:
Ik moet jou vrees ik dezelfde vraag stellen nu. :{
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 21 augustus 2017 @ 07:25:09 #220
66825 Reya
Fier Wallon
pi_173293968
In W&T hebben we liever enkel discussies over wetenschap en technologie, niet over het Vaticaan of over elkaar. Alvast bedankt.
pi_173303753
quote:
14s.gif Op maandag 21 augustus 2017 07:25 schreef Reya het volgende:
In W&T hebben we liever enkel discussies over wetenschap en technologie, niet over het Vaticaan of over elkaar. Alvast bedankt.
Zou molurus dan eens on topic willen reageren op de twee wetenschappelijke publicaties die van Nir Shaviv zijn gevonden, te weten in Nature en Journal of Geophysical Research?

De titels luiden:
Is the Solar System's Galactic Motion Imprinted in the Phanerozoic Climate?
En
On climate response to changes in the cosmic ray flux and radiative budget

Dank je.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_173303850
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2017 17:15 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Zou molurus dan eens on topic willen reageren op de twee wetenschappelijke publicaties die van Nir Shaviv zijn gevonden, te weten in Nature en Journal of Geophysical Research?
Zou jij eerst kunnen aangeven welk punt je wil maken met die publicaties? (Had ik je al gevraagd.)

Zoals gezegd, dit is geen linkdump topic, noch voel ik mij verplicht overal op te reageren.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 21 augustus 2017 @ 19:00:58 #223
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_173305946
quote:
12s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 19:35 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Dat is een deelprobleem.

Het punt is dat voor een wereldwijde klimaatsverandering de mens helemaal geen macht heeft. 70% van de Aarde bestaat uit oceanen. Als we die droog zouden (kunnen) leggen en alle opnamecapaciteit van CO2 zo zouden doen verdwijnen, zou het wat anders zijn, maar dat kan de mens helemaal niet.

De natuurlijke factoren die invloed hebben op het klimaat:
intern:
- vulkaanuitbarstingen (met als dramatische voorbeelden Huaynaputina 1600 en Tambora 1815)
- de oceanen
- onderzees vulkanisme
- natuurlijke ontgassingen

extern:
- astronomische parameters (baan om de Zon)
- de activiteit van de Zon

zijn vele vele malen groter en belangrijker dan wat de mens ooit op wereldwijde schaal zou kúnnen doen.

Daarom is de hele zogenaamd "wetenschappelijke" basis onder het AGW-verhaaltje bogus.
Waarmee je niet veel verder komt dan ik begrijp niet hoe dat zou kunnen, dus het kan niet.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_173315577
quote:
10s.gif Op zondag 20 augustus 2017 23:01 schreef Molurus het volgende:
https://www.skepticalscience.com/peerreviewedskeptics.php?s=117

[..]

Peer-reviewed skeptic papers by Nir Shaviv

This page lists any peer-reviewed papers by Nir Shaviv that take a negative or explicitly doubtful position on human-caused global warming.

There are no peer-reviewed climate papers by Nir Shaviv that meet this definition.

Maar ik ben wel benieuwd welk punt MrRatio precies wilde maken met z'n video, dus het zou inderdaad mooi zijn als hij dat zou willen toelichten.
Na een beetje graven hebben wij dus inmiddels al twee publicaties van Nir Shaviv in peer reviewd tijdschriften gevonden,
- NJ Shaviv, Andreas Prokoph, Ján Veizer, 2014, Is the Solar System's Galactic Motion Imprinted in the Phanerozoic Climate? Scientific Reports 4, article 6150, 2014 ( doi:10.1038/srep06150) [nature]
- NJ Shaviv, 2005, On Climate Response to Changes in the Cosmic Ray Flux and Radiative Budget, J. Geophys. Res.–Space Phys., 110 (A8): A08105

Verder nog via google scholar gevonden:
- NJ Shaviv, J Veizer, 2003, Celestial driver of Phanerozoic climate? GSA today 13 (7)
http://www.geosociety.org(...)1052-5173-13-7-4.pdf
- NJ Shaviv, 2003,The spiral structure of the Milky Way, cosmic rays, and ice age epochs on Earth, New Astronomy 8 (1), 39-77

Hier is een link naar het cv van Shaviv waar nog meer publicaties worden genoemd.
http://www.phys.huji.ac.il/~shaviv/cv/cv.html

Ik concludeer hiermee dat je link naar "skeptical" science de waarheid geweld aan doet.
Ik zou je daarom met klem willen vragen inhoudelijk op deze materie te willen ingaan. Dit is tenslotte een wetenschappelijk debatforum, niet waar?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_173315681
Moeten we het nu opeens over langlopende cosmische cyclussen gaan hebben? Terwijl de andere skepticus uit Colombia juist beweert dat het klimaat van heel veel andere natuurlijke dingen afhangt behalve de co2 concentratie. Kunnen de sceptici het eerst niet met elkaar eens worden. :D
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 07:40:42 #226
132191 -jos-
Money=Power
pi_173315770
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 06:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Na een beetje graven hebben wij dus inmiddels al twee publicaties van Nir Shaviv in peer reviewd tijdschriften gevonden,
- NJ Shaviv, Andreas Prokoph, Ján Veizer, 2014, Is the Solar System's Galactic Motion Imprinted in the Phanerozoic Climate? Scientific Reports 4, article 6150, 2014 ( doi:10.1038/srep06150) [nature]
- NJ Shaviv, 2005, On Climate Response to Changes in the Cosmic Ray Flux and Radiative Budget, J. Geophys. Res.–Space Phys., 110 (A8): A08105

Verder nog via google scholar gevonden:
- NJ Shaviv, J Veizer, 2003, Celestial driver of Phanerozoic climate? GSA today 13 (7)
http://www.geosociety.org(...)1052-5173-13-7-4.pdf
- NJ Shaviv, 2003,The spiral structure of the Milky Way, cosmic rays, and ice age epochs on Earth, New Astronomy 8 (1), 39-77

Hier is een link naar het cv van Shaviv waar nog meer publicaties worden genoemd.
http://www.phys.huji.ac.il/~shaviv/cv/cv.html

Ik concludeer hiermee dat je link naar "skeptical" science de waarheid geweld aan doet.
Ik zou je daarom met klem willen vragen inhoudelijk op deze materie te willen ingaan. Dit is tenslotte een wetenschappelijk debatforum, niet waar?
Letterlijk gezien heeft hij misschien wel gelijk, in zijn quote staat namelijk: 'explicitly doubtful position on human-caused global warming'. Als het woordje expliciet was weggelaten zou het zeker niet kloppen. Toen ik dit las had ik ook over dit woordje heen gekeken.

Eigenlijk is deze quote een hele grote wassen neus. Dat er (enige) opwarming plaats vindt vanwege de mens is natuurlijk evident en wetenschappelijk niet te ontkrachten. Hetzelfde geldt voor alle andere zoogdieren op aarde...
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_173315991
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 06:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ik concludeer hiermee dat je link naar "skeptical" science de waarheid geweld aan doet.
Ik zou je daarom met klem willen vragen inhoudelijk op deze materie te willen ingaan. Dit is tenslotte een wetenschappelijk debatforum, niet waar?
Vooralsnog concludeer ik dat jij de verkeerde conclusies trekt uit die publicaties. Ik zou je daarom met klem willen vragen die conclusies

a) te specificeren, dat doe je nu wederom niet. Welk punt wil je maken? Zeg je dat deze papers 'take a negative or explicitly doubtful position on human-caused global warming'? Spreek dat dan minimaal uit. Ik heb geen zin om te raden welk punt jij wil maken en te reageren op argumenten die je niet eens uitspreekt.
b) te onderbouwen. Ook dat doe je niet. Je linkt wederom je google search results... dat lijkt me geen manier om een discussie te voeren.

Zonder deze twee is er niets waar ik op in zou kunnen gaan. Dus... aan het werk. Een discussie is meer dan linkjes dumpen die jij wel leuk vindt klinken en dan verwachten dat mensen die voor jou gaan uitpluizen. Dat mag je zelf doen. En als je dat gedaan hebt mag je ons vertellen welke conclusies je daaruit trekt en op basis waarvan. Dan is er mogelijk stof voor discussie. Die is er nu niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 22-08-2017 11:39:24 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173316089
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 07:40 schreef -jos- het volgende:

[..]

Letterlijk gezien heeft hij misschien wel gelijk, in zijn quote staat namelijk: 'explicitly doubtful position on human-caused global warming'. Als het woordje expliciet was weggelaten zou het zeker niet kloppen. Toen ik dit las had ik ook over dit woordje heen gekeken.
Precies.

Wat ik vooralsnog wel vervelend vind is dat de_tevreden_atheist vertikt uit te spreken wat hij uberhaupt bedoelt. Dat maakt reageren nogal lastig.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 07:40 schreef -jos- het volgende:

Eigenlijk is deze quote een hele grote wassen neus. Dat er (enige) opwarming plaats vindt vanwege de mens is natuurlijk evident en wetenschappelijk niet te ontkrachten. Hetzelfde geldt voor alle andere zoogdieren op aarde...
Er zijn best publicaties die wel voldoen aan die definitie hoor, alleen komen die niet van Shaviv. Laten we nou niet doen alsof dat een onredelijke of onmogelijke definitie is.

Hier is een lijstje:

https://www.skepticalscience.com/peerreviewedskeptics.php

Als jullie kandidaten zoeken voor publicaties die interessant zijn om hier te bespreken dan is dat wellicht een goede plek om te beginnen. Dan hoeven we het niet over rode haringen te hebben.

Dat ik als non-scepticus moet uitleggen waar je het beste kunt zoeken naar sceptische publicaties is trouwens best een beetje treurig. Maar ik ben de rotste niet. :)

Wat ik trouwens vooral opvallend vind aan dit lijstje is hoe veel 'sceptici' er zijn die niets hebben gepubliceerd dat voldoet aan de gegeven definitie. (Maarliefst 86 nep-sceptici dus.)

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 22-08-2017 13:20:19 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173320416
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 07:26 schreef Basp1 het volgende:
Moeten we het nu opeens over langlopende cosmische cyclussen gaan hebben? Terwijl de andere skepticus uit Colombia juist beweert dat het klimaat van heel veel andere natuurlijke dingen afhangt behalve de co2 concentratie. Kunnen de sceptici het eerst niet met elkaar eens worden. :D
Het is inderdaad niet alsof het sceptische kamp erg eensgezind is. Het enige dat je ervan kunt zeggen is dat ze vrijwel nooit kritiek op elkaar hebben. Al komt er soms stuitende onzin uit, zolang je in het 'juiste' kamp zit is alles prima.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173325995
Van wikipedia:
quote:
Because the existence of a significant cosmic ray climate link implies that solar variability will also have a large effect on the climate, Shaviv advocated the idea that natural climate variations play a significant role in 20th century climate change. Moreover, if solar activity increase over the 20th century contributed to warming in addition to the anthropogenic forcing, then the overall climate sensitivity should be lower than advocated by standard scenarios which do not include solar forcing.[14]

In 2008, Shaviv used the oceans as a giant calorimeter to quantify the solar radiative forcing. He found that the peak to peak variations are close to 1 W/m2, significantly more than can be expected from the changes in the solar irradiance.[15] In 2011 he published a paper with Shlomi Ziskin arguing that the solar variability explains about half the 20th century warming, with the other half attributable to anthropogenic forcing.[16][non-primary source needed]

Shaviv’s solar hypothesis has been disputed by Mike Lockwood and Claus Froehlich in an analysis of the sun’s output over the last 25 years. They argue that the sun’s activity has been decreasing since 1985 while global temperatures have continued to rise.[17] Shaviv argues that Lockwood and Froehlich's analysis is flawed for a number of reasons.[18] Firstly, while sunspot activity declined after 1985, cosmic ray flux reached a minimum in 1992 and contributed to warming during the 1990s.
Secondly, Shaviv argues that short term variations in radiative forcing are damped by the oceans, leading to a lag between changes in solar output and the effect on global temperatures. While the 2001 maximum was weaker than the 1990 maximum, increasing solar activity during previous decades was still having a warming effect, not unlike the lag between noon and the hottest hour of the day. The recent lack of warming is consistent with the decreased solar activity.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nir_Shaviv
De laatste paragraaf lijkt me slecht geformuleerd btw.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:36:36 #231
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173326460
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:10 schreef crystal_meth het volgende:
Van wikipedia:

[..]

https://en.wikipedia.org/wiki/Nir_Shaviv
De laatste paragraaf lijkt me slecht geformuleerd btw.
De kosmische straling van buiten het zonnestelsel varieert. De activiteit van de zon bepaalt mede de afstotende werking voor deze kosmische straling. Is de zon actief zoals tijdens een groot aantal zonnevlekken dan kunnen kosmische deeltjes geweerd worden, mits aanwezig. Dus de twee uitspraken zijn te verenigen. Nir Shaviv vond een cyclustijd van 145 miljoen jaar van parallel lopende trends in temperatuur met kosmische straling niveau's. Dit laatste kan ingeschat worden via Be10 variaties in ijslagen. Tot nu toe was het oudste ijs 1 miljoen jaar, vorige week is ijs van 2.7 miljoen oud omhoog gehaald vanuit Antartica. Dit is goed nieuws voor de wetenschap.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_173326546
De kosmische straling wordt normaliter toch tegengehouden door ons magnetisch veld?

Ik neem aan dat je naar dit artikel refereert over het oudste ijs?
https://arstechnica.com/s(...)ears-ago/?comments=1

[ Bericht 64% gewijzigd door Basp1 op 22-08-2017 18:47:01 ]
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:58:10 #233
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173326849
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 08:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Precies.

Wat ik vooralsnog wel vervelend vind is dat de_tevreden_atheist vertikt uit te spreken wat hij uberhaupt bedoelt. Dat maakt reageren nogal lastig.

[..]

Er zijn best publicaties die wel voldoen aan die definitie hoor, alleen komen die niet van Shaviv. Laten we nou niet doen alsof dat een onredelijke of onmogelijke definitie is.

Hier is een lijstje:

https://www.skepticalscience.com/peerreviewedskeptics.php

Als jullie kandidaten zoeken voor publicaties die interessant zijn om hier te bespreken dan is dat wellicht een goede plek om te beginnen. Dan hoeven we het niet over rode haringen te hebben.

Dat ik als non-scepticus moet uitleggen waar je het beste kunt zoeken naar sceptische publicaties is trouwens best een beetje treurig. Maar ik ben de rotste niet. :)

Wat ik trouwens vooral opvallend vind aan dit lijstje is hoe veel 'sceptici' er zijn die niets hebben gepubliceerd dat voldoet aan de gegeven definitie. (Maarliefst 86 nep-sceptici dus.)
De site die je aanhaalt staat nog steeds achter de hockeystick:
https://www.skepticalscience.com/broken-hockey-stick.htm
Treurig, activisten die goedgelovigen voor de gek blijven houden.
Als peer review een criterium is, dan mag de IPCC ook wel inpakken. Veel van de 'grey literature' is afkomstig van Greenpeace, WNF en beginnende wetenschappers, die toevalligerwijs het goede geluid laten horen wat betreft alarmisme.
Peer review van de Hockey stick bleek pal review te zijn.

Volgens scepticalscience zou Nir Shaviv 1 publicatie over het klimaat geschreven hebben?
Hij publiceert ook over supernovea en kosmische straling, die los van het aardse klimaat staan. Ik kan binnen twee minuten artikelen vinden van zijn hand. Dus die klimaatactivisten van scepticalscience spelen weer eens voor advocaat voor hun klimaatideaal.

https://www.researchgate.(...)_Phanerozoic_Climate
https://www.researchgate.(...)LANETARY_ATMOSPHERES
https://www.researchgate.(...)_climatic_connection
https://www.researchgate.(...)equation_of_aerosols

Zoeken naar sceptische artikelen over het klimaat? wattsupwiththat.com en notrickszone.com noemen deze regelmatig.

Het IPCC en diverse politici worden nu al zenuwachtig van +2°C opwarming, in het Holoceen was het 4 a 6 graden warmer.
http://notrickszone.com/2(...)sthash.mnPU6ULH.dpbs

In Canada ten noorden van de boomgrens kun je nu bomen in de grond vinden van 10.000 jaar oud, aldus C14 datering. Dat kan alleen wanneer het destijds aanzienlijk warmer was dan nu.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:00:16 #234
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173326901
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:41 schreef Basp1 het volgende:
De kosmische straling wordt normaliter toch tegengehouden door ons magnetisch veld?

Ik neem aan dat je naar dit artikel refereert over het oudste ijs?
https://arstechnica.com/s(...)ears-ago/?comments=1
De eerste keer dat ik het zag was op phys.org
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_173326967
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:58 schreef MrRatio het volgende:

[..]

De site die je aanhaalt staat nog steeds achter de hockeystick:
https://www.skepticalscience.com/broken-hockey-stick.htm
Treurig, activisten die goedgelovigen voor de gek blijven houden.
Dit is op z'n best een 'ad-hom' argument tegen de lijst die ik daar link. Klopt er iets niet aan die lijst? Als jij dat denkt hoor ik graag wat er niet klopt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:58 schreef MrRatio het volgende:

Volgens scepticalscience zou Nir Shaviv 1 publicatie over het klimaat geschreven hebben?
Waar staat dat? De lijst die ik linkte betreft uitsluitend artikelen die expliciet sceptisch zijn over antropogene klimaatverandering. Voor Shaviv zijn dat er 0.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:58 schreef MrRatio het volgende:

Hij publiceert ook over supernovea en kosmische straling, die los van het aardse klimaat staan. Ik kan binnen twee minuten artikelen vinden van zijn hand. Dus die klimaatactivisten van scepticalscience spelen weer eens voor advocaat voor hun klimaatideaal.
Leuk, maar hoe is dit eigenlijk relevant?

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:58 schreef MrRatio het volgende:

Zoeken naar sceptische artikelen over het klimaat? wattsupwiththat.com en notrickszone.com noemen deze regelmatig.
Artikelen die niet door peer review heenkomen zijn echt niet interessant hoor, en blog artikelen al helemaal niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 22-08-2017 21:48:58 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:42:15 #236
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173333149
Ik heb 4 artikelen van Nir Shaviv die over het klimaat gaan genoemd. Meer dan 0. Als ik verder zou zoeken vind ik waarschijnlijk nog meer. scepticalscience.com trekt wel vaker onjuiste conclusies. Iedereen die de moeite neemt om zich te verdiepen ziet dat ook, behalve dan enkele verstokte klimaatactivisten.

Tijdschriften die publiceren zonder review?

"Artikelen die niet door peer review heenkomen zijn echt niet interessant hoor, en blog artikelen al helemaal niet.
"
De IPCC daarentegen houdt wel van artikelen zonder peer review : http://rogerpielkejr.blog(...)ls-look-at-ipcc.html

Belangstelling voor sceptische artikelen? Hierbij 1350 peer-reviewed sceptische artikelen: http://www.populartechnol(...)pers-supporting.html
Zijn het er genoeg? Of zijn er nog meer nodig om het geloof in de CO2 met die overtuigende simulaties aan het wankelen te krijgen?
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:48:55 #237
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_173333311
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 22:42 schreef MrRatio het volgende:
Ik heb 4 artikelen van Nir Shaviv die over het klimaat gaan genoemd. Meer dan 0.

...
"betreft uitsluitend artikelen die expliciet sceptisch zijn over antropogene klimaatverandering"
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:53:41 #238
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_173333408
Laat die lijst van 1350 artikelen net zoals andere meta studies maar door een fatsoenlijke peer review komen.
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:02:38 #239
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173333579
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 22:49 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Nu moet ik wel zeggen dat anderhalf uur wel een hele zit is, met zo'n slecht geluid. Maar de spreker is Nir Shaviv, dat is een astrofysicus die in de wetenschappelijke bladen publiceert. zou je ets samen kunnen vatten?
Het gaat eigenlijk tegen mijn principes in. Als iemand serieus genomen wil worden in een wetenschappelijk debatje dan hoort er ook wel iets bij, namelijk inhoudelijk willen verdiepen in de eigen argumenten en in die van de opponent. Anders wordt het al snel van een onderbuik-discussie, onwaardig voor de W&T.
Voor jou, tevreden_atheist, maak ik een uitzondering. Andere aanwezigen mogen natuurlijk de samenvatting tot zich nemen, het orgineel bekijken blijft toch de voorkeur hebben.

De titel zegt het al, het is een vergelijking tussen de CO2 hypothese en de cosmic ray hypothese. Het filmpje begint met 8 redenen waarom de CO2 hypothese eigenlijk geen hout snijdt, reden nummer 9 is dat er nu betere hypothese is die beter de observaties kan verklaren.
Het model via kosmische straling is dat zonneactiviteit de kosmische straling moduleert die dipe doordringt in de dampkring. Deze straling bevordert de kans op wolkvorming. Er is een 1 op 1 relatie tussen wolkendichtheid en zonnevlekken. Ook bij een solar flare volgt daarna minder bewolking. Zonneactiviteit is terug te reconstrueren via Be10 en C14 in zuidpoolijs, temperatuur via O18/O16 verhouding. Ook dan is te zien dat er een verband is tussen zonneactiviteit en temperatuur. De relatie tussen zonneactiviteit en temperatuur laat zich bevestigen op verschillende tijdschalen: enkele dagen na een solar flare/Forbusch, 11 jaar cyclus via zonnevlekken en ook nog langdurige cyclus die te maken heeft met nabijheid van spiralen in de melkweg die met een andere snelheid reizen dan de aarde. Deze relatie was te halen uit isotoopverhoudingen uit meteorieten. Daarnaast zijn er al verschillende experimenten uitgevoerd van wolkvorming door deeltjes.
Even terzijde, Herschel vond 200 jaar terug al een verband tussen zonnevlekken en graanprijzen.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:10:01 #240
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173333742
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 22:48 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

"betreft uitsluitend artikelen die expliciet sceptisch zijn over antropogene klimaatverandering"
ABSTRACT
Atmospheric levels of CO2 are commonly assumed to be a main driver of
global climate. Independent empirical evidence suggests that the galactic cosmic
ray flux (CRF) is linked to climate variability. Both drivers are presently discussed
in the context of daily to millennial variations, although they should also operate
over geological time scales. Here we analyze the reconstructed seawater paleotemperature
record for the Phanerozoic (past 545 m.y.), and compare it with the variable
CRF reaching Earth and with the reconstructed partial pressure of atmospheric
CO2 (pCO2). We find that at least 66% of the variance in the paleotemperature
trend could be attributed to CRF variations likely due to solar system passages
through the spiral arms of the galaxy.
Assuming that the entire residual variance in temperature is due solely to the CO2
greenhouse effect, we propose a tentative upper limit to the long-term “equilibrium”
warming effect of CO2, one which is potentially lower than that based on general
circulation models.

Nee, je hebt inderdaad gelijk: het staat er niet expliciet.

Nog een?
The short term variability of the Galactic cosmic ray flux (CRF) reaching Earth has been previously associated with variations in the global low altitude cloud cover. This CRF variability arises from changes in the solar wind strength. However, cosmic ray variability also arises intrinsically from variable activity of and motion through the Milky Way. Thus, if indeed the CRF climate connection is real, the increased CRF witnessed while crossing the spiral arms could be responsible for a larger global cloud cover and a reduced temperature, thereby facilitating the occurrences of ice ages. This picture has been recently shown to be supported by various data (Shaviv, 2001). In particular, the variable CRF recorded in Iron meteorites appears to vary synchronously with the appearance ice ages.
Here we expand upon the original treatment with a more thorough analysis and more supporting evidence. In particular, we discuss the cosmic ray diffusion model which considers the motion of the Galactic spiral arms. We also elaborate on the structure and dynamics of the Milky Way's spiral arms. In particular, we bring forth new argumentation using HI observations which imply that the galactic spiral arm pattern speed appears to be that which fits the glaciation period and the cosmic-ray flux record extracted from Iron meteorites. In addition, we show that apparent peaks in the star formation rate history, as deduced by several authors, coincides with particularly icy epochs, while the long period of 1 to 2 Gyr before present, during which no glaciations are known to have occurred, coincides with a significant paucity in the past star formation rate.

Alhoewel het hier over ijstijden gaat die gerelateerd kunnen worden aan kosmische stralingniveau's wordt ook hier niet expliciet gemeld dat de CO2 hypothese bogus is.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:13:06 #241
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173333804
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 22:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Laat die lijst van 1350 artikelen net zoals andere meta studies maar door een fatsoenlijke peer review komen.
De 1350 zijn na een peer review gepubliceerd, standaard way of working voor wetenschappelijke tijdschriften.
De publicaties van de IPCC, die hebben bij de volgende publicatie AR6 hopelijk dan wel eindelijk een fatsoenlijke peer review gehad.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:15:05 #242
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_173333832
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 22:42 schreef MrRatio het volgende:
Ik heb 4 artikelen van Nir Shaviv die over het klimaat gaan genoemd. Meer dan 0. Als ik verder zou zoeken vind ik waarschijnlijk nog meer. scepticalscience.com trekt wel vaker onjuiste conclusies. Iedereen die de moeite neemt om zich te verdiepen ziet dat ook, behalve dan enkele verstokte klimaatactivisten.

Tijdschriften die publiceren zonder review?

"Artikelen die niet door peer review heenkomen zijn echt niet interessant hoor, en blog artikelen al helemaal niet.
"
De IPCC daarentegen houdt wel van artikelen zonder peer review : http://rogerpielkejr.blog(...)ls-look-at-ipcc.html

Belangstelling voor sceptische artikelen? Hierbij 1350 peer-reviewed sceptische artikelen: http://www.populartechnol(...)pers-supporting.html
Zijn het er genoeg? Of zijn er nog meer nodig om het geloof in de CO2 met die overtuigende simulaties aan het wankelen te krijgen?
Een kleine steekproef resulteerde in 5 dode links, 1 conference abstract, en 1 paper die juist in favor van menselijke klimaatverandering is.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_173333854
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 19:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit is op z'n best een 'ad-hom' argument tegen de lijst die ik daar link. Klopt er iets niet aan die lijst? Als jij dat denkt hoor ik graag wat er niet klopt.

[..]

Waar staat dat? De lijst die ik linkte betreft uitsluitend artikelen die expliciet sceptisch zijn over antropogene klimaatverandering. Voor Shaviv zijn dat er 0.

[..]


[..]

Artikelen die niet door peer review heenkomen zijn echt niet interessant hoor, en blog artikelen al helemaal niet.
Nou nee, de publicaties van Shaviv in Nature en Journal of Geophysical Research worden niet genoemd In jouw link, dan zou ik die site dus objectief niet als betrouwbaar kunnen bestempelen, of gelden publicaties in Nature en JGR opeens niet neer als wetenschappelijk?

Heeft de opinie van een cartoonist voor jou meer wetenschappelijke waarde dan een publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift?

Wie is hier nu de wetenschapsontkenner? :P
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:20:10 #244
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173333924
Wat ik wel zo netjes vind is dat bij het overzicht van de 1350 ook comments en daar weer rebuttals opgenomen zijn. Ik ben datzelfde principe tot nu toe niet tegengekomen bij de pro AGW websites als er een comment mogelijkheid is.

Nog eentje dan:
NIR J. SHAVIV, Int. J. Mod. Phys. A, 20, 6662 (2005).
https://doi.org/10.1142/S0217751X05029733

ON THE LINK BETWEEN COSMIC RAYS AND TERRESTRIAL CLIMATE
NIR J. SHAVIV

Racah Institute of Physics, Hebrew University, Jerusalem, 91904, Israel

Received: 23 October 2004

We discuss the problem of cosmic ray diffusion in the Milky Way and show that the spiral arm dynamics gives rise to a ~ 150 Myr periodic modulation of the cosmic ray density in the vicinity of the solar system. We show that these predicted variations are recorded in the exposure ages of Iron meteorites. Given the suspected cosmic ray–climate link, we argue that spiral arm passages are also responsible for the periodic appearance of ice age epochs on Earth. This hypothesis is supported by the clear correlation between ice age epochs and the meteoritic record and also between longer term activity in the Milky Way and glacial activity on Earth.

Ook hier geen expliciete stellingname dat de CO2 hypothese vanuit menselijke activiteiten de drijvende kracht achter klimaatwisselingen is. Wel een verband tussen ijstijden en kosmische straling.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:20:18 #245
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_173333926
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 23:13 schreef MrRatio het volgende:

[..]

De 1350 zijn na een peer review gepubliceerd, standaard way of working voor wetenschappelijke tijdschriften.
De publicaties van de IPCC, die hebben bij de volgende publicatie AR6 hopelijk dan wel eindelijk een fatsoenlijke peer review gehad.
Peer review is pas een eerste stap. Het is een filter op de grootste bullshit, maar alsnog kun je reviews kopen of in weinig gerespecteerde of irrelevante journals publiceren. Ik ga geen 1350 documenten door lezen om te kijken of het studies van enig niveau zijn en of ze de claim van deze blogger wel ondersteunen. Zeg maar de strategie die je zelf voor alles wat je kopieert van je blogs hanteert. Kortom, laat de auteur een metastudie er van maken en dat door een goede peer review halen en dan is het misschien de moeite waard.
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:21:56 #246
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_173333948
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 23:10 schreef MrRatio het volgende:

[..]

ABSTRACT
Atmospheric levels of CO2 are commonly assumed to be a main driver of
global climate. Independent empirical evidence suggests that the galactic cosmic
ray flux (CRF) is linked to climate variability. Both drivers are presently discussed
in the context of daily to millennial variations, although they should also operate
over geological time scales. Here we analyze the reconstructed seawater paleotemperature
record for the Phanerozoic (past 545 m.y.), and compare it with the variable
CRF reaching Earth and with the reconstructed partial pressure of atmospheric
CO2 (pCO2). We find that at least 66% of the variance in the paleotemperature
trend could be attributed to CRF variations likely due to solar system passages
through the spiral arms of the galaxy.
Assuming that the entire residual variance in temperature is due solely to the CO2
greenhouse effect, we propose a tentative upper limit to the long-term “equilibrium”
warming effect of CO2, one which is potentially lower than that based on general
circulation models.

Nee, je hebt inderdaad gelijk: het staat er niet expliciet.

Zelfs niet impliciet. Ze spreken over een kleiner menselijk effect, niet over geen menselijk effect.

quote:
Nog een?
The short term variability of the Galactic cosmic ray flux (CRF) reaching Earth has been previously associated with variations in the global low altitude cloud cover. This CRF variability arises from changes in the solar wind strength. However, cosmic ray variability also arises intrinsically from variable activity of and motion through the Milky Way. Thus, if indeed the CRF climate connection is real, the increased CRF witnessed while crossing the spiral arms could be responsible for a larger global cloud cover and a reduced temperature, thereby facilitating the occurrences of ice ages. This picture has been recently shown to be supported by various data (Shaviv, 2001). In particular, the variable CRF recorded in Iron meteorites appears to vary synchronously with the appearance ice ages.
Here we expand upon the original treatment with a more thorough analysis and more supporting evidence. In particular, we discuss the cosmic ray diffusion model which considers the motion of the Galactic spiral arms. We also elaborate on the structure and dynamics of the Milky Way's spiral arms. In particular, we bring forth new argumentation using HI observations which imply that the galactic spiral arm pattern speed appears to be that which fits the glaciation period and the cosmic-ray flux record extracted from Iron meteorites. In addition, we show that apparent peaks in the star formation rate history, as deduced by several authors, coincides with particularly icy epochs, while the long period of 1 to 2 Gyr before present, during which no glaciations are known to have occurred, coincides with a significant paucity in the past star formation rate.

Alhoewel het hier over ijstijden gaat die gerelateerd kunnen worden aan kosmische stralingniveau's wordt ook hier niet expliciet gemeld dat de CO2 hypothese bogus is.
Hier zeggen ze zelfs helemaal niets over CO2 nee, enkel over een mogelijke lange termijn oorzaak voor ijstijden. Waarom zou dit dan op die lijst moeten?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:24:08 #247
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173333978
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 23:20 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Peer review is pas een eerste stap. Het is een filter op de grootste bullshit, maar alsnog kun je reviews kopen of in weinig gerespecteerde of irrelevante journals publiceren. Ik ga geen 1350 documenten door lezen om te kijken of het studies van enig niveau zijn en of ze de claim van deze blogger wel ondersteunen. Zeg maar de strategie die je zelf voor alles wat je kopieert van je blogs hanteert. Kortom, laat de auteur een metastudie er van maken en dat door een goede peer review halen en dan is het misschien de moeite waard.
Ik ga zelf ook die 1350 papers niet doorlezen. Voor mij is het inmiddels wel duidelijk hoe het met het klimaat is gesteld, inclusief de minimale menselijke invloed daarop.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:25:18 #248
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_173333995
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 23:16 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Nou nee, de publicaties van Shaviv in Nature en Journal of Geophysical Research worden niet genoemd In jouw link, dan zou ik die site dus objectief niet als betrouwbaar kunnen bestempelen, of gelden publicaties in Nature en JGR opeens niet neer als wetenschappelijk?

Heeft de opinie van een cartoonist voor jou meer wetenschappelijke waarde dan een publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift?

Wie is hier nu de wetenschapsontkenner? :P
Ze ontkennen niet dat menselijke activiteiten een invloed kunnen hebben op het klimaat. Waarom zouden ze dan in die lijst moeten?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:26:13 #249
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_173334007
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 23:20 schreef MrRatio het volgende:
Wat ik wel zo netjes vind is dat bij het overzicht van de 1350 ook comments en daar weer rebuttals opgenomen zijn. Ik ben datzelfde principe tot nu toe niet tegengekomen bij de pro AGW websites als er een comment mogelijkheid is.

Nog eentje dan:
NIR J. SHAVIV, Int. J. Mod. Phys. A, 20, 6662 (2005).
https://doi.org/10.1142/S0217751X05029733

ON THE LINK BETWEEN COSMIC RAYS AND TERRESTRIAL CLIMATE
NIR J. SHAVIV

Racah Institute of Physics, Hebrew University, Jerusalem, 91904, Israel

Received: 23 October 2004

We discuss the problem of cosmic ray diffusion in the Milky Way and show that the spiral arm dynamics gives rise to a ~ 150 Myr periodic modulation of the cosmic ray density in the vicinity of the solar system. We show that these predicted variations are recorded in the exposure ages of Iron meteorites. Given the suspected cosmic ray–climate link, we argue that spiral arm passages are also responsible for the periodic appearance of ice age epochs on Earth. This hypothesis is supported by the clear correlation between ice age epochs and the meteoritic record and also between longer term activity in the Milky Way and glacial activity on Earth.

Ook hier geen expliciete stellingname dat de CO2 hypothese vanuit menselijke activiteiten de drijvende kracht achter klimaatwisselingen is. Wel een verband tussen ijstijden en kosmische straling.
Netjes is het zeker, maar ook een inflatie van dat totaal ;)
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:27:05 #250
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_173334016
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 23:24 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Ik ga zelf ook die 1350 papers niet doorlezen. Voor mij is het inmiddels wel duidelijk hoe het met het klimaat is gesteld, inclusief de minimale menselijke invloed daarop.
Dat is gek, want nog niet zo lang terug dacht je dat er geen temperatuurstijging was en vlak ervoor dacht je nog dat de stijging te danken was aan kosmische straling. Zo duidelijk is het allemaal dus niet voor je.
pi_173334560
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 23:16 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Nou nee, de publicaties van Shaviv in Nature en Journal of Geophysical Research worden niet genoemd In jouw link, dan zou ik die site dus objectief niet als betrouwbaar kunnen bestempelen, of gelden publicaties in Nature en JGR opeens niet neer als wetenschappelijk?

Heeft de opinie van een cartoonist voor jou meer wetenschappelijke waarde dan een publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift?

Wie is hier nu de wetenschapsontkenner? :P
Wat ATuin-hek zegt. Of moet ik nu gaan aantonen dat ze niet op die lijst thuishoren? Lijkt me een gevalletje omkering bewijslast. Jij komt met die publicaties aanzetten, onderbouw maar waarom ze op die lijst zouden moeten staan.

En voor de zekerheid: we hebben het dus over "peer-reviewed papers that take a negative or explicitly doubtful position on human-caused global warming". Dat mijnheer Shaviv genoeg gepubliceerd heeft over het klimaat dat niet in die categorie valt neem ik zo van je aan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 23-08-2017 00:18:51 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173335659
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 00:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat ATuin-hek zegt. Of moet ik nu gaan aantonen dat ze niet op die lijst thuishoren? Lijkt me een gevalletje omkering bewijslast. Jij komt met die publicaties aanzetten, onderbouw maar waarom ze op die lijst zouden moeten staan.

En voor de zekerheid: we hebben het dus over "peer-reviewed papers that take a negative or explicitly doubtful position on human-caused global warming". Dat mijnheer Shaviv genoeg gepubliceerd heeft over het klimaat dat niet in die categorie valt neem ik zo van je aan.
"Maar, maar, moet ik dan zèlf wetenschappelijke artikelen gaan lezen?"

Ja, duh.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_173335735
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 06:32 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

"Maar, maar, moet ik dan zèlf wetenschappelijke artikelen gaan lezen?"

Ja, duh.
Ja, dan moet JIJ inderdaad wetenschappelijk werk gaan lezen, dat klopt. Met je google search results dumpen en "sceptische" blogs quoten red je het echt niet.

Als je denkt dat ik dat voor je ga doen ben je niet goed bij je hoofd. Je eigen claims mag je zelf onderbouwen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 23-08-2017 06:56:36 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173336215
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 23:20 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Peer review is pas een eerste stap. Het is een filter op de grootste bullshit, maar alsnog kun je reviews kopen of in weinig gerespecteerde of irrelevante journals publiceren. Ik ga geen 1350 documenten door lezen om te kijken of het studies van enig niveau zijn en of ze de claim van deze blogger wel ondersteunen. Zeg maar de strategie die je zelf voor alles wat je kopieert van je blogs hanteert. Kortom, laat de auteur een metastudie er van maken en dat door een goede peer review halen en dan is het misschien de moeite waard.
Dit dus inderdaad. ^O^

Ik heb het al eerder opgemerkt: het lijkt er verdacht veel op dat de sceptici in dit topic verwachten dat de non-sceptici hun uitzoekwerk gaan doen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 23 augustus 2017 @ 08:10:00 #255
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_173336441
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 07:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit dus inderdaad. ^O^

Ik heb het al eerder opgemerkt: het lijkt er verdacht veel op dat de sceptici in dit topic verwachten dat de non-sceptici hun uitzoekwerk gaan doen.
Het zou idd een hoop bagger schelen als de sceptici de dingen die ze posten ook eens zelf kritisch tegen het licht zouden houden. Daarbij zou het ook wel fijn zijn als ze dat bij elkaar zouden doen, want kennelijk is het heel moeilijk om iemands claim dat bijvoorbeeld de temperatuur niet gestegen zou zijn te ontkrachten als je denkt dat wat hij verder zegt enigszins in mensen hun straatje passen om een of andere reden. Sorry als ik mensen hier nu wat over een kam scheer, wie de schoen niet past, trek hem svp niet aan.

[ Bericht 4% gewijzigd door ExtraWaskracht op 23-08-2017 08:17:44 ]
  woensdag 23 augustus 2017 @ 10:40:17 #256
66825 Reya
Fier Wallon
pi_173338693
De metadiscussie is bij deze weer voorbij.
pi_173345973
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 23:02 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Het gaat eigenlijk tegen mijn principes in. Als iemand serieus genomen wil worden in een wetenschappelijk debatje dan hoort er ook wel iets bij, namelijk inhoudelijk willen verdiepen in de eigen argumenten en in die van de opponent. Anders wordt het al snel van een onderbuik-discussie, onwaardig voor de W&T.
Voor jou, tevreden_atheist, maak ik een uitzondering. Andere aanwezigen mogen natuurlijk de samenvatting tot zich nemen, het orgineel bekijken blijft toch de voorkeur hebben.

De titel zegt het al, het is een vergelijking tussen de CO2 hypothese en de cosmic ray hypothese. Het filmpje begint met 8 redenen waarom de CO2 hypothese eigenlijk geen hout snijdt, reden nummer 9 is dat er nu betere hypothese is die beter de observaties kan verklaren.
Het model via kosmische straling is dat zonneactiviteit de kosmische straling moduleert die dipe doordringt in de dampkring. Deze straling bevordert de kans op wolkvorming. Er is een 1 op 1 relatie tussen wolkendichtheid en zonnevlekken. Ook bij een solar flare volgt daarna minder bewolking. Zonneactiviteit is terug te reconstrueren via Be10 en C14 in zuidpoolijs, temperatuur via O18/O16 verhouding. Ook dan is te zien dat er een verband is tussen zonneactiviteit en temperatuur. De relatie tussen zonneactiviteit en temperatuur laat zich bevestigen op verschillende tijdschalen: enkele dagen na een solar flare/Forbusch, 11 jaar cyclus via zonnevlekken en ook nog langdurige cyclus die te maken heeft met nabijheid van spiralen in de melkweg die met een andere snelheid reizen dan de aarde. Deze relatie was te halen uit isotoopverhoudingen uit meteorieten. Daarnaast zijn er al verschillende experimenten uitgevoerd van wolkvorming door deeltjes.
Even terzijde, Herschel vond 200 jaar terug al een verband tussen zonnevlekken en graanprijzen.
Dank je, in deze ontwikkelingen is het ook goed om te wijzen op de irishypothese van Lindzen waarbij de wolken werken als een zonversterker, en de experimenten van Svensmark bij CERN over wolkenvorming als gevolg van kosmische straling.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_173348797
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 23:02 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Het filmpje begint met 8 redenen waarom de CO2 hypothese eigenlijk geen hout snijdt, reden nummer 9 is dat er nu betere hypothese is die beter de observaties kan verklaren.
Toch best curieus dat dat nergens in zijn gepubliceerde werk tot uitdrukking komt dan. (En als dat wel het geval is dan hoor ik dat graag, maar daar heb ik al vaker naar gevraagd.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 23 augustus 2017 @ 22:10:40 #259
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173351639
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 23:27 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dat is gek, want nog niet zo lang terug dacht je dat er geen temperatuurstijging was en vlak ervoor dacht je nog dat de stijging te danken was aan kosmische straling. Zo duidelijk is het allemaal dus niet voor je.
Toch is het grote plaatje wel duidelijk voor mij. Ik zal eerlijk zijn: een aspect wat ik nog niet volledig doorheb is de interpretatie zoals Nir Shaviv onderzocht een peer-approved over publiceerde, de bepaling van kosmische stralinsniveau's aan de hand van meteorieten . Dat stukje heb ik nog niet geheel geplaatst in het grote geheel.

De aardse temperatuur steeg tussen 1900 en 2000 met ongeveer 0.7°C en werd min of meer stabiel na 2000. Hetzelfde patroon kun je terugvinden in de zonnevlekken scores. Meer zonnevlekken betekent dat de hoogenergetische straling geweerd wordt, minder wolkvorming en dus meer opwarming. Best wel simpel eigenlijk.

http://klimaatgek.nl/wordpress/kosmische-straling/
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  woensdag 23 augustus 2017 @ 22:18:21 #260
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173351819
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 20:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Toch best curieus dat dat nergens in zijn gepubliceerde werk tot uitdrukking komt dan. (En als dat wel het geval is dan hoor ik dat graag, maar daar heb ik al vaker naar gevraagd.)
Lees zijn werken dan, ook van al die vele andere auteurs.
Wanneer het dan ook voor jou duidelijk wordt dat de variatie in klimaatschommelingen voor het overgrote deel te maken heeft met schommelingen in kosmische stralingsniveau's dan is het duidelijk dat een hypothese van klimaatschommelingen door CO2 variatie weinig tot geen waarde heeft.
Lijkt me toch helder.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  woensdag 23 augustus 2017 @ 22:23:47 #261
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173351956
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 17:32 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Dank je, in deze ontwikkelingen is het ook goed om te wijzen op de irishypothese van Lindzen waarbij de wolken werken als een zonversterker, en de experimenten van Svensmark bij CERN over wolkenvorming als gevolg van kosmische straling.
Graag gedaan, Nir Shaviv is zeker niet de enige auteur in dit veld. Svensmark is de pionier. Voor mij heeft hij een Nobelprijs verdiend.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  woensdag 23 augustus 2017 @ 22:25:48 #262
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173352002
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 08:10 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Het zou idd een hoop bagger schelen als de sceptici de dingen die ze posten ook eens zelf kritisch tegen het licht zouden houden. Daarbij zou het ook wel fijn zijn als ze dat bij elkaar zouden doen, want kennelijk is het heel moeilijk om iemands claim dat bijvoorbeeld de temperatuur niet gestegen zou zijn te ontkrachten als je denkt dat wat hij verder zegt enigszins in mensen hun straatje passen om een of andere reden. Sorry als ik mensen hier nu wat over een kam scheer, wie de schoen niet past, trek hem svp niet aan.
Huh? Waar gaat dit over? En wanneer komt er nu eens soortgelijke houding tegenover de CO2 claims van de alarmisten?
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  woensdag 23 augustus 2017 @ 22:40:15 #263
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173352356
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 07:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit dus inderdaad. ^O^

Ik heb het al eerder opgemerkt: het lijkt er verdacht veel op dat de sceptici in dit topic verwachten dat de non-sceptici hun uitzoekwerk gaan doen.
Het wordt wel tijd dat non-sceptici hun eigen argumenten kunnen onderbouwen en eens kritisch tegen het licht houden. En of er alternatieve hypotheses zijn die de observaties verklaren over de afgelopen eeuwen.
Het wordt ook hoog tijd dat de argumenten tegen inhoudelijke argumenten, zoals het vermeende gebrek aan peer-reviewing, ook eens toegepast gaan worden op het kaartenhuis van de alarmisten. Klimaatmodellen zouden niet alleen op hun grafische merites beoordeeld moeten worden.
Als ik ergens van overtuigd ben, en iemand wat door een andere publicatie mij op andere gedachten te brengen dan ben ik daar juist dankbaar voor.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_173357417
quote:
De aardse temperatuur steeg tussen 1900 en 2000 met ongeveer 0.7°C en werd min of meer stabiel na 2000.
Bullshit.

Luchttemperatuur:

Bron: GISS

Ocean heat content:

Bron: NOAA

quote:
Best wel simpel eigenlijk.
Alles is best wel simpel als je om je fantasien te onderbouwende de benodigde "feiten" uit je aars haalt ja. :')

It's cosmic rays = #21

[ Bericht 4% gewijzigd door cynicus op 24-08-2017 10:42:52 ]
  donderdag 24 augustus 2017 @ 17:04:34 #265
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_173365992
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 22:25 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Huh? Waar gaat dit over? En wanneer komt er nu eens soortgelijke houding tegenover de CO2 claims van de alarmisten?
Waar dit over gaat is dat er kennelijk 2 kampen zijn waar mensen in hun eigen kamp anderen in dat kamp vaak niet afvallen. Het is me niet helemaal duidelijk waarom dat zo is, maar mijn beeld is dat met name tussen de verschillende 'sceptici' er een verschil van inzicht is tussen wat nu feit is en wat fictie is. Je ziet echter zelden dat de ene de ander direct weerspreekt, hooguit zijdelings en bij toeval. Dat vind ik jammer, niet in de laatste plaats omdat ik denk dat het zou leiden tot een eerlijkere discussie.

Het is me btw niet duidelijk wie de alarmisten zijn waar je op doelt en op welke CO2 claims je doelt. Ik heb me als scepticus uitgesproken tegen een alarmistische claim van Hawking en het toegejuicht dat een alarmistische headline in nymag weersproken werd op climatefeedback.org. Net zoals ik me als scepticus uitspreek tegen allerhande onzin die 'sceptici' propageren.

[ Bericht 2% gewijzigd door ExtraWaskracht op 24-08-2017 17:43:01 ]
pi_173366726
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 22:18 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Lees zijn werken dan, ook van al die vele andere auteurs.
Niet lullig bedoeld, maar waarom zou ik die moeten lezen? Ik heb de vraag nu al zeker 10 keer gesteld: welk punt willen jullie maken met het refereren aan die werken?

Wat is het dat die publicaties concreet beweren dat jullie interessant vinden om hier te bespreken? En dan bedoel ik dus niet wat youtube filmpjes zeggen, maar die publicaties zelf.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 22:18 schreef MrRatio het volgende:

Wanneer het dan ook voor jou duidelijk wordt dat de variatie in klimaatschommelingen voor het overgrote deel te maken heeft met schommelingen in kosmische stralingsniveau's dan is het duidelijk dat een hypothese van klimaatschommelingen door CO2 variatie weinig tot geen waarde heeft.
Lijkt me toch helder.
"Overgrote deel" lijkt me vrij subjectief... en ik heb niet de indruk dat dit breed wordt gedragen in de wetenschappelijke wereld of uberhaupt op die manier tot uitdrukking komt in zijn publicaties.

Maar nogmaals:

1) geef aan over welke publicaties het precies gaat
2) en dit is heel belangrijk: geef aan welk punt die publicaties maken dat jij interessant vindt voor deze discussie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173366755
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 22:40 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Het wordt wel tijd dat non-sceptici hun eigen argumenten kunnen onderbouwen en eens kritisch tegen het licht houden.
Waarom moet iemand die de wetenschappelijke ideeën daarover niet verwerpt iets onderbouwen? Wat een onzin!!!!!! Als je onderbouwing wilt, ga maar lekker de berg wetenschappelijke publicaties over dit onderwerp lezen.

Dit lijkt het aloude 'omkering bewijslast' trucje dat creationisten ook graag toepassen.

Als je ten strijde wilt trekken tegen de wetenschap, prima. Maar leg die taak niet neer bij mensen die niet mee willen gaan in die strijd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173369091
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 22:40 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Het wordt wel tijd dat non-sceptici hun eigen argumenten kunnen onderbouwen en eens kritisch tegen het licht houden. En of er alternatieve hypotheses zijn die de observaties verklaren over de afgelopen eeuwen.
Het wordt ook hoog tijd dat de argumenten tegen inhoudelijke argumenten, zoals het vermeende gebrek aan peer-reviewing, ook eens toegepast gaan worden op het kaartenhuis van de alarmisten. Klimaatmodellen zouden niet alleen op hun grafische merites beoordeeld moeten worden.
Als ik ergens van overtuigd ben, en iemand wat door een andere publicatie mij op andere gedachten te brengen dan ben ik daar juist dankbaar voor.
Als jij sceptisch bent. Ontkracht de geaccepteerde en peer reviewed artikelen dan. Als jij het zo goed weet. Show it.

Kom maar met een sluitende verklaring voor de gemeten waarden en onderbouw deze empirisch en methodologisch. En nee, een YouTube filmpje van iemand die vanalles beweert telt niet.

Succes met het ontkracht en van dit:
http://www.ipcc.ch/public(...)d_data_reports.shtml
Whatever...
pi_173369424
Dus kort samengevat:

1) beperk je tot peer reviewed werk. Je kunt youtube filmpjes en blogs eventueel gebruiken als nadere uitleg, maar niet als bron van je beweringen.
2) wijs aan welke publicaties over het onderwerp je betwist en welke conclusies daarin je precies betwist. (Dit is meen ik nog nergens in dit topic gebeurd, wat in mijn ogen echt bizar is.)
3) wijs aan op basis van welke andere publicaties (Shaviv? Svensmark?) die conclusies te betwisten zijn, en wat die er exact over zeggen. (En dit heb ik nog helemaal niet gezien.)

Als verschillende publicaties elkaar direct tegenspreken is dat sowieso interessant trouwens.

"Hier heb je een berg publicaties, ga ze maar allemaal lezen om mijn ongelijk aan te tonen" vind ik voor een scepticus net ff iets te kort door de bocht. Maak het concreet.

(En nee, dit is niet omkeerbaar: de non-sceptici hier beweren namelijk helemaal niets. Die hebben er geen probleem mee om uitspraken over het klimaat over te laten aan wetenschappers die er wel verstand van hebben.)

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 24-08-2017 20:34:17 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 24 augustus 2017 @ 20:49:15 #270
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173370937
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 17:04 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Waar dit over gaat is dat er kennelijk 2 kampen zijn waar mensen in hun eigen kamp anderen in dat kamp vaak niet afvallen. Het is me niet helemaal duidelijk waarom dat zo is, maar mijn beeld is dat met name tussen de verschillende 'sceptici' er een verschil van inzicht is tussen wat nu feit is en wat fictie is. Je ziet echter zelden dat de ene de ander direct weerspreekt, hooguit zijdelings en bij toeval. Dat vind ik jammer, niet in de laatste plaats omdat ik denk dat het zou leiden tot een eerlijkere discussie.

Het is me btw niet duidelijk wie de alarmisten zijn waar je op doelt en op welke CO2 claims je doelt. Ik heb me als scepticus uitgesproken tegen een alarmistische claim van Hawking en het toegejuicht dat een alarmistische headline in nymag weersproken werd op climatefeedback.org. Net zoals ik me als scepticus uitspreek tegen allerhande onzin die 'sceptici' propageren.
Ik ben mij niet bewust van verschillende denkrichtingen binnen de sceptische gelederen. In vrijwel alle takken van wetenschap zul je ook wrijvingen op persoonlijk vlak zien, die zich dan misschien uiten in een kribbige discussie over wetenschappelijke feiten.
Dat de schommelingen in de zon dominant zijn in de klimaatschommelingen van de afgelopen 400 jaar wordt in mijn beleving breed gedragen binnen dezg sceptische kringen. Inclusief de Nederlanders Prof de jager en Bas van Geel.https://www.trouw.nl/groe(...)n-geloven-~a4fddecc/
Een andere natuurlijke bijdrage op klimaatschommelingen zijn cycli in zeewaterstromingen.

Ziet er goed verzorgd uit, de website climatefeedback.org Het format is goed.
Het valt me wel op dat de gekozen claims altijd beweringen zijn vanuit de sceptische hoek.
Ik pak er een uit :
https://climatefeedback.o(...)ng-james-delingpole/
http://www.breitbart.com/(...)entific-papers-2017/
Ik ben het oneens met de analyse van climatefeedback.org in dit geval.
bv "This piece is a logically flawed “straw man argument”. Delingpole claims to have disproven human-driven climate change, but he does not engage with how climate change actually works."
Eigenlijk hoef je niet te laten zien hoe het klimaat werkt. Als je kunt laten zien dat de opwarmsnelheid van de afgelopen 100 jaar niet bijzonder is ten opzichte van de schommelingen in de afgelopen 1000 jaar dan doen de menselijke activiteiten van de afgelopen 100 jaar blijkbaar niet zoveel voor het klimaat (voor het milieu is een heel ander verhaal).

Slechts een claim van Stephen Hawking, die het dan ook wel erg bont maakte.
Ik mis wel de claims in de trant van:
https://wattsupwiththat.c(...)ing-gasping-for-air/
"Het GreatBarrier reef gaat kapot door Global Warming." Wrong, dezelfde koraalsoorten kun je ook vinden bij Nieuw Guinea waar de watertemperatuur hoger is.
De nieuwe film van Al Gore kan ook een vergrootglas gebruiken.
https://wattsupwiththat.c(...)ssuming-no-adaption/
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  donderdag 24 augustus 2017 @ 21:09:20 #271
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173371541
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 17:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet lullig bedoeld, maar waarom zou ik die moeten lezen? Ik heb de vraag nu al zeker 10 keer gesteld: welk punt willen jullie maken met het refereren aan die werken?

Wat is het dat die publicaties concreet beweren dat jullie interessant vinden om hier te bespreken? En dan bedoel ik dus niet wat youtube filmpjes zeggen, maar die publicaties zelf.

[..]

"Overgrote deel" lijkt me vrij subjectief... en ik heb niet de indruk dat dit breed wordt gedragen in de wetenschappelijke wereld of uberhaupt op die manier tot uitdrukking komt in zijn publicaties.

Maar nogmaals:

1) geef aan over welke publicaties het precies gaat
2) en dit is heel belangrijk: geef aan welk punt die publicaties maken dat jij interessant vindt voor deze discussie.
Interessant voor deze discussie is de klimaatschommelingen van de afgelopen 400 jaar prima te verklaren zijn door de fluctuaties van de zon te correleren met de fluctuaties in temperatuur. Dat betekent ook dat de mensheid zich geen zorgen hoeft te malen over Global Warming door CO2.

Het is een uitvoerige reeks van publicaties over de relatie tussen zonvariaties en klimaat, hier nog enkele tientallen: http://notrickszone.com/2(...)qqqyoG.ly2TsVp3.dpbs
Om er eentje uit te pikken: Tejedor et al, uit 2017 over Spanje:
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_173372058
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 21:09 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Interessant voor deze discussie is de klimaatschommelingen van de afgelopen 400 jaar prima te verklaren zijn door de fluctuaties van de zon te correleren met de fluctuaties in temperatuur.

<...>

Om er eentje uit te pikken: Tejedor et al, uit 2017
Beweert die publicatie concreet het onderstreepte, of is dat jouw interpretatie (of die van Notrickszone waarschijnlijk) van die publicatie?

En als het dat eerste is, kun je wellicht iets quoten van die strekking?

PS: Die linkjes naar notrickszone doe je me trouwens geen plezier mee. Het is zoeken tussen bergen tekst naar potentieel interessante links naar wetenschappelijk werk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 24 augustus 2017 @ 21:34:08 #273
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173372501
quote:
1s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 19:32 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als jij sceptisch bent. Ontkracht de geaccepteerde en peer reviewed artikelen dan. Als jij het zo goed weet. Show it.

Kom maar met een sluitende verklaring voor de gemeten waarden en onderbouw deze empirisch en methodologisch. En nee, een YouTube filmpje van iemand die vanalles beweert telt niet.

Succes met het ontkracht en van dit:
http://www.ipcc.ch/public(...)d_data_reports.shtml

De ipcc is al zo vaak aan bod geweest, jammer dat nu hier mee komt.
Gaan we weer:
Glaciergate, de Kilimanjaro zou sneeuwvrij worden door global warming, nee-blijkt te maken te hebben met ontbossing aan de voet van de Kilimanjaro, dan nog de frauduleuze Hockeystick die wel prominent aanwezig is in het op-een-laatste-assessment report en volledig ontbreekt in het laatste assessment report.
"en onderbouw deze empirisch en methodologisch." Het ipcc onderbouwt vooral met modellen, waarin je naar een uitkomt toe kunt werken.
"Ontkracht de geaccepteerde en peer reviewed artikelen dan." Het ipcc heeft de zg grey literature ruimschoots opgenomen in de assessments reports. Dit zijn bijdragen van Greenpeace, WNF en andere bronnen zonder peer-review.
Hurricane expert Chis Landsea concludeerde dat er geen tekenen waren dat het aantal hurricanes zou toenemen. De ipcc accpeteerde dit niet, en liet zijn conclusie herschrijven door een hurricane niet-expert. Inmiddels is gebleken dat Chris Landsea gelijk had.
http://www.climatechangef(...)onLetterFromIPCC.htm

En natuurlijk het wegmoffelen van de echte oorzaak achter klimaatschommelingen.
De aarde is tussen 1900 en 2000 ongeveer 0.7°C opgewarmd. Dat is te verwachten gezien de trend in zonnesterkte:
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  donderdag 24 augustus 2017 @ 21:56:10 #274
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173373212
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 21:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Beweert die publicatie concreet het onderstreepte, of is dat jouw interpretatie (of die van Notrickszone waarschijnlijk) van die publicatie?

En als het dat eerste is, kun je wellicht iets quoten van die strekking?

PS: Die linkjes naar notrickszone doe je me trouwens geen plezier mee. Het is zoeken tussen bergen tekst naar potentieel interessante links naar wetenschappelijk werk.
In het onderste deel van de grafiek zijn de Maunder en Dalton minima aangegeven. Het Maunder minimum kenmerkte zich door extreme koude, een bevroren Middellandse zee bij Nice, en jaarmarkten op de Theems bovenop bijna 1 meter ijs. Andersom is er tussen 1900 en 2000 een toenemende solar forcing geweest, die sommigen verwarren met aardse opwarming door verbranden van fossiele brandstoffen.
Hopelijk kan ik jou nu een plezier doen met deze verwijzing: http://klimaatgek.nl/wordpress/kosmische-straling/
een stukje Nederlandstalig die een aardig overzicht biedt, met verwijzingen naar verdere verdieping die natuurlijk bij een nieuwsgierig persoon te vinden is.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_173374150
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 21:56 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Hopelijk kan ik jou nu een plezier doen met deze verwijzing: http://klimaatgek.nl/wordpress/kosmische-straling/
Nee, sorry. Ik ben *echt* niet geinteresseerd in 'sceptische' blogs. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 24 augustus 2017 @ 22:23:30 #276
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173374406
Al Gore is zelf geen wetenschapper, toch beweert hij zo vaak dat hij namens wetenschap spreekt dat veel mensen dit uiteindelijk toch gaan geloven. Bovendien, een Nobelprijswinnaar heeft enig gezag.

Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  donderdag 24 augustus 2017 @ 22:24:06 #277
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_173374454
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:17 schreef Molurus het volgende:

Nee, sorry. Ik ben *echt* niet geinteresseerd in 'sceptische' blogs. :D
1] waarom dan vragen om 'sceptische' publicaties?
2] bang om een eigen overtuiging te toetsen?

[ Bericht 7% gewijzigd door MrRatio op 24-08-2017 22:30:27 ]
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_173374734
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:23 schreef MrRatio het volgende:

Al Gore is zelf geen wetenschapper, toch beweert hij zo vaak dat hij namens wetenschap spreekt dat veel mensen dit uiteindelijk toch gaan geloven. Bovendien, een Nobelprijswinnaar heeft enig gezag.

[ afbeelding ]
Als we hier iedereen die ten onrechte namens de wetenschap spreekt moeten bespreken kunnen we nog 100 topicdelen vullen. :{w
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173374790
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:24 schreef MrRatio het volgende:

[..]

1] waarom dan vragen om 'sceptische' publicaties?
Je begrijpt het verschil tussen een wetenschappelijke publicatie en een blog niet?

quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:24 schreef MrRatio het volgende:

2] bang om een eigen overtuiging te toetsen?
Nee, ik vertik het alleen om dat te doen op basis van wat op z'n best interpretaties van sceptische blogs zijn.

Overigens heb je geloof ik geen antwoord gegeven op mijn vraag of die publicatie van Tejedor nu werkelijk beweert dat de klimaatschommelingen van de afgelopen 400 jaar (volledig?) te verklaren zijn door de fluctuaties van de zon te correleren met de fluctuaties in temperatuur. :) Ik kan me toch niet onttrekken aan de indruk dat sceptici zulke papers nogal in 1 richting interpreteren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Molurus op 24-08-2017 23:20:19 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 24 augustus 2017 @ 22:39:27 #280
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_173375304
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 20:49 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Ik ben mij niet bewust van verschillende denkrichtingen binnen de sceptische gelederen. In vrijwel alle takken van wetenschap zul je ook wrijvingen op persoonlijk vlak zien, die zich dan misschien uiten in een kribbige discussie over wetenschappelijke feiten.
We begeven ons hier op een algemeen forum. Ik denk dat we veilig kunnen zeggen dat de meesten leken zijn. Als we het hebben over de publieke discussie, waaronder die hier op dit forum heb je meningen varierend van "het warmt niet op" tot "zomg, het wordt het einde van de wereld" en alles wat ertussen zit.
Als we ons beperken tot dit topic lijken de meningen van de "sceptici" te varieren tussen dat er geen opwarming plaatsvindt (jouw claim op bepaalde momenten in tijd) tot dat het niet erg zou zijn (de_tevreden_atheist komt hier nogal eens mee, om het concreet te maken). Dat is dan dus een verschil van mening tussen "het warmt niet op" en "het warmt wel op", "CO2 is niet de main driver" en "CO2 is wel de main driver", "mensen zijn niet hoofdzakelijk verantwoordelijk" en "mensen zijn wel hoofdzakelijk verantwoordelijk".

De mening van de mensen die jij typeert als alarmisten lijken aardig overeen te komen in de zin dat temperatuursstijging dankzij hoofdzakelijk menselijk handelen geconstateerd wordt en dat het netto problematisch is als we niet handelen. (Mss dat een punt van twist is dat het nu al problematisch is?)

quote:
Dat de schommelingen in de zon dominant zijn in de klimaatschommelingen van de afgelopen 400 jaar wordt in mijn beleving breed gedragen binnen dezg sceptische kringen. Inclusief de Nederlanders Prof de jager en Bas van Geel.https://www.trouw.nl/groe(...)n-geloven-~a4fddecc/
Een andere natuurlijke bijdrage op klimaatschommelingen zijn cycli in zeewaterstromingen.
Niemand twijfelt aan het feit dat de zon een invloed heeft op het klimaat. Zonder de zon hadden we niet bestaan om het te hebben of het dichter bij 0 of 1 kelvin zou zijn. Echter is de zonneactiviteit niet extreem gestegen, maar de temperatuur wel (helemaal als je verder kijkt dan alleen de luchttemperatuur en die van de oceaan meeneemt.

quote:
Ziet er goed verzorgd uit, de website climatefeedback.org Het format is goed.
We zijn het hier eens!

quote:
Het valt me wel op dat de gekozen claims altijd beweringen zijn vanuit de sceptische hoek.
Je spreekt hier niet de waarheid of laat ik vriendelijk blijven: "ik zie niet in hoe je kunt beweren dat de gekozen claims altijd beweringen vanuit de sceptische hoek zijn". Op de frontpage gaat het nota bene om 1 ontkennende en 1 alarmistische claim:



quote:
Ik pak er een uit :
https://climatefeedback.o(...)ng-james-delingpole/
http://www.breitbart.com/(...)entific-papers-2017/
Ik ben het oneens met de analyse van climatefeedback.org in dit geval.
Dat kan, maar wel een kleine correctie. Hoe het werkt is dat iemand een artikel instuurt naar deze site en dat zij dan er voor kiezen om het artikel te laten reviewen door wetenschappers in het veld. Climatefeedback schrijft er dan een kort stukje bij, maar dat is denk ik niet heel spannend verder. Je kunt het natuurlijk oneens zijn met de claims van de concrete wetenschappers aangezien hun namen erbij staan.

quote:
bv "This piece is a logically flawed “straw man argument”. Delingpole claims to have disproven human-driven climate change, but he does not engage with how climate change actually works."
Eigenlijk hoef je niet te laten zien hoe het klimaat werkt. Als je kunt laten zien dat de opwarmsnelheid van de afgelopen 100 jaar niet bijzonder is ten opzichte van de schommelingen in de afgelopen 1000 jaar dan doen de menselijke activiteiten van de afgelopen 100 jaar blijkbaar niet zoveel voor het klimaat (voor het milieu is een heel ander verhaal).
Nu zou ik a priori Breitbart niet als bron voor welke claim dan ook nemen. Het zegt al een hoop dat Delingpole zich daartoe wendt (maar goed, als je Breitbart om een of andere vreemde reden betrouwbaar vindt, dan zijn dit natuurlijk geen argumenten voor je an sich). Het zegt ook een hoop dat voor dit artikel een -2 gegeven wordt. Lager kan niet. Een artikel op Breitbart over dat ene pdf vodje waar ik eerder mijn beklag over deed kreeg nota bene een -1.7 als ik me niet vergis.

Dat gezegd hebbende kunnen we het natuurlijk wel beargumenteren, maar het helpt niet als je commentaar op het hele artikel afdoet met een keuze voor 1 van de 3. Ik meen echter wel dat de auteur van die zin gelijk heeft.

Het artikel is gewoon een luie opsommingen zoals notrickszone het doorgaans doet. De stijl is "hier is claim x", en hier zijn wat grafieken:......

Nergens wordt een echt argument gegeven, nergens wordt ingegaan op wat het verklarend mechanisme is van datgene wat ze kennelijk onderuit zouden willen halen en waarom dat ineens niet meer verklarend zou zijn, nergens wordt data onderuit gehaald waarop andere papers gebouwd zijn ... het is echt een opeenstapeling van stront voor mensen die niet gewend zijn om papers te lezen.

quote:
Slechts een claim van Stephen Hawking, die het dan ook wel erg bont maakte.
Ik mis wel de claims in de trant van:
https://wattsupwiththat.c(...)ing-gasping-for-air/
"Het GreatBarrier reef gaat kapot door Global Warming." Wrong, dezelfde koraalsoorten kun je ook vinden bij Nieuw Guinea waar de watertemperatuur hoger is.
Dit is van 3 dagen terug, doorgaans duur het wat langer voordat ze met een reactie op wat dan ook komen. Mocht dit op wat meer prominente media (zelfs Breitbart :')) komen, dan kan het zijn dat ze wel reageren.

quote:
De nieuwe film van Al Gore kan ook een vergrootglas gebruiken.
https://wattsupwiththat.c(...)ssuming-no-adaption/
Films is niet hun stijl. Snap ook niet zo de obsessie voor Al Gore, alsof het oneens zijn met Al Gore een argument voor wat dan ook zou zijn...

Wees gewoon eerlijk svp ipv net doen alsof je er eentje pakt, ... ze leveren goed werk.

[ Bericht 0% gewijzigd door ExtraWaskracht op 24-08-2017 23:58:48 ]
  donderdag 24 augustus 2017 @ 22:51:52 #281
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_173375803
Trouwens, als we toch gewoon kennelijk maar wat kunnen droppen, is hier misschien wat voor de 'sceptici' om hun tanden in te bijten, al zou ik echte sceptici hier natuurlijk ook toe uitnodigen:

quote:
Assessing ExxonMobil's climate change communications (1977–2014)
Abstract
This paper assesses whether ExxonMobil Corporation has in the past misled the general public about climate change.[/b] We present an empirical document-by-document textual content analysis and comparison of 187 climate change communications from ExxonMobil, including peer-reviewed and non-peer-reviewed publications, internal company documents, and paid, editorial-style advertisements ('advertorials') in The New York Times. We examine whether these communications sent consistent messages about the state of climate science and its implications—specifically, we compare their positions on climate change as real, human-caused, serious, and solvable. In all four cases, we find that as documents become more publicly accessible, they increasingly communicate doubt. This discrepancy is most pronounced between advertorials and all other documents. For example, accounting for expressions of reasonable doubt, 83% of peer-reviewed papers and 80% of internal documents acknowledge that climate change is real and human-caused, yet only 12% of advertorials do so, with 81% instead expressing doubt. We conclude that ExxonMobil contributed to advancing climate science—by way of its scientists' academic publications—but promoted doubt about it in advertorials. Given this discrepancy, we conclude that ExxonMobil misled the public. Our content analysis also examines ExxonMobil's discussion of the risks of stranded fossil fuel assets. We find the topic discussed and sometimes quantified in 24 documents of various types, but absent from advertorials. Finally, based on the available documents, we outline ExxonMobil's strategic approach to climate change research and communication, which helps to contextualize our findings.

De maatschappelijke relevantie kan best groot zijn. Er speelt een potentiele rechtszaak tussen de staat van New York en Exxon Mobile voor onder andere het misleiden van aandeelhouders. Dat gezegd hebbende is het hier natuurlijk een wetenschapssubforum, vandaar ook de link naar het bovenstaande peer-reviewed onderzoek naar hoe Exxon Mobile volgens hen communiceerde hierover.
pi_173378340
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:23 schreef MrRatio het volgende:
Al Gore is zelf geen wetenschapper, toch beweert hij zo vaak dat hij namens wetenschap spreekt dat veel mensen dit uiteindelijk toch gaan geloven. Bovendien, een Nobelprijswinnaar heeft enig gezag.

[ afbeelding ]
Alleen bij mensen die niet door dit dunne laagje "autoriteit" kunnen kijken...

Vreemd dat niemand Gore op zijn in 2008 geuite leugens aangesproken heeft, niet? Zo'n "voorspelling" en dan zó fout zitten, dat zie je maar zelden...

Of toch niet?

Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_173378669
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je begrijpt het verschil tussen een wetenschappelijke publicatie en een blog niet?

[..]

Nee, ik vertik het alleen om dat te doen op basis van wat op z'n best interpretaties van sceptische blogs zijn.


Maar jij denkt wel dat een site van een alarmistische cartoonist die aantoonbaar astrofysicus Nir Shaviv in een kwaad daglicht stelt, het laatste woord over klimaatwetenschap in pacht heeft.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_173379808
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 02:14 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Vreemd dat niemand Gore op zijn in 2008 geuite leugens aangesproken heeft, niet? Zo'n "voorspelling" en dan zó fout zitten, dat zie je maar zelden...

Of toch niet?

Het domme van Gore is dat zijn voorspellingen op veel te korte termijn waren.
Beroemd is de voorspelling in een officieel rapport (ik meen de NASA?) waarin voorspeld was dat de Himalaya in 2037 ijsvrij zou zijn. Het bleek een "typefout" ;( ja ja
Het werd later gecorrigeerd in 2337. (let ook op de schijn nauwkeurigheid, geen enkel model kan zoiets met een nauwkeurigheid van 1 jaar over 300 jaar voorspellen)

Blijkbaar hebben ze de cursus "voorspellen doe je zo" gevolgd met als belangrijkste les, voorspel altijd zodanig dat je nooit zelf ter verantwoording geroepen kunt worden of doe zo vaag mogelijke onverifieerbare voorspellingen.
En je ziet idd dat alle enigszins concrete voorspellingen over een termijn van minstens 50 a 100 jaar gaan, zo van "aan het eind van deze eeuw zullen......." etc.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_173379838
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 09:06 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Het domme van Gore is dat zijn voorspellingen op veel te korte termijn waren.
Beroemd is de voorspelling in een officieel rapport (ik meen de NASA?) waarin voorspeld was dat de Himalaya in 2037 ijsvrij zou zijn. Het bleek een "typefout" ;( ja ja
Het werd later gecorrigeerd in 2337. (let ook op de schijn nauwkeurigheid, geen enkel model kan zoiets met een nauwkeurigheid van 1 jaar over 300 jaar voorspellen)

Blijkbaar hebben ze de cursus "voorspellen doe je zo" gevolgd met als belangrijkste les, voorspel altijd zodanig dat je nooit zelf ter verantwoording geroepen kunt worden of doe zo vaag mogelijke onverifieerbare voorspellingen.
En je ziet idd dat alle enigszins concrete voorspellingen over een termijn van minstens 50 a 100 jaar gaan, zo van "aan het eind van deze eeuw zullen......." etc.
Helemaal waar.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_173380252
Geen bevestiging of ontkenning van mijn kritiek op MrIrrationeel's beweringen maar gewoon vrolijk doorgaan met de Gish Gallop. Typisch het patroon van een bullshitter. En ook van de andere zichzelf zo geweldig vindende bullshitters geen commentaar maar wat meta-gezeik over een non-wetenschapper/politicus/filmmaker en andere buitenstaanders alsof dat wat uitmaakt voor de wetenschap rondom AGW.

@moderator: Dit topic heeft niks met wetenschap van doen maar is een ideologisch en politiek topic. Kan het niet verhuisd worden naar een relevanter subforum? Politiek, of F&L?
pi_173380417
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 02:14 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Alleen bij mensen die niet door dit dunne laagje "autoriteit" kunnen kijken...


[ afbeelding ]
Waarom wordt bij deze grafiek 1980 als startjaar gebruikt beste critici? ;)
pi_173380672
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 09:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom wordt bij deze grafiek 1980 als startjaar gebruikt beste critici? ;)
Je realiseert je dat die vraag volkomen irrelevant is als 3 "voorspellingen" gedaan in 1990 tegen twee datasets worden uitgezet, onomwonden de leugens van het politieke instituut IPCC blootleggend?
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_173380786
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 09:56 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Je realiseert je dat die vraag volkomen irrelevant is als 3 "voorspellingen" gedaan in 1990 tegen twee datasets worden uitgezet, onomwonden de leugens van het politieke instituut IPCC blootleggend?
Ik realiseer me dat de grafiekjes die door de zogenaamde skeptici geplaatst worden 95 van de 100 keer altijd weer eens gecherrypicked ding is.

Ik realiseer me ook dat ook bij de IPCC de modellen aan ontwikkeling onderhevig zijn en dat er dan modellen van bijna 30 jaar oud aangehaald moeten worden een zwaktebod is van de sceptici. :D
pi_173381009
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 10:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik realiseer me dat de grafiekjes die door de zogenaamde skeptici geplaatst worden 95 van de 100 keer altijd weer eens gecherrypicked ding is.
Oef, pijnlijk, voor de verdediger van een bewezen corrupt antiwetenschappelijke *kuch middeleeuwse warme periode*,*kuch hockeystickcurve* politieke organisatie...

quote:
Ik realiseer me ook dat ook bij de IPCC de modellen aan ontwikkeling onderhevig zijn en dat er dan modellen van bijna 30 jaar oud aangehaald moeten worden een zwaktebod is van de sceptici. :D
Klimaat is nu eenmaal "gedefinieerd" over een periode van 30 jaar, dus juist nu is deze grafiek belangrijk.

En dat die boeven hun leugens aanpassen door de tijd heen zegt natuurlijk niets over de waarheid. Of wel juist. :D
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:16:18 #291
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_173381131
In 1990 is nota bene niet eens door het IPCC gesteld dat mensen de oorzaak zouden zijn van het gros van de opwarming. Zoals ze destijds conservatief stelden:

quote:
The size of this warming is broadly consistent with predictions of climate models, but it is also of the same magnitude as natural climate variability Thus the observed increase could be largely due to this natural variability, alternatively this variability and other human factors could have offset a still larger human-induced greenhouse warming The unequivocal detection of the enhanced greenhouse effect from observations is not likely for a decade or more.


[ Bericht 38% gewijzigd door ExtraWaskracht op 25-08-2017 10:23:47 ]
pi_173382053
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 09:34 schreef cynicus het volgende:
Geen bevestiging of ontkenning van mijn kritiek op MrIrrationeel's beweringen maar gewoon vrolijk doorgaan met de Gish Gallop. Typisch het patroon van een bullshitter. En ook van de andere zichzelf zo geweldig vindende bullshitters geen commentaar maar wat meta-gezeik over een non-wetenschapper/politicus/filmmaker en andere buitenstaanders alsof dat wat uitmaakt voor de wetenschap rondom AGW.

@moderator: Dit topic heeft niks met wetenschap van doen maar is een ideologisch en politiek topic. Kan het niet verhuisd worden naar een relevanter subforum? Politiek, of F&L?
Een poging om kritiek af te doen als bullshit of "meta-gezeik" ;(
cynicus wil liever gezellig in een ivoren toren met de broeders van de klimaatwetenschap onder elkaar "discussiëren". Je mag dan alleen meedoen als je een academische graad in de klimaatwetenschap hebt en publicaties hebt gedaan.

De realiteit is dat wetenschap niet (meer) bedreven kan worden in die ivoren toren, politiek, (wetenschaps)filosofie en andere maatschappelijke ontwikkelingen beinvloeden ook de wetenschap en vice versa
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_173382499
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 11:03 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Een poging om kritiek af te doen als bullshit of "meta-gezeik" ;(
cynicus wil liever gezellig in een ivoren toren met de broeders van de klimaatwetenschap onder elkaar "discussiëren". Je mag dan alleen meedoen als je een academische graad in de klimaatwetenschap hebt en publicaties hebt gedaan.

De realiteit is dat wetenschap niet (meer) bedreven kan worden in die ivoren toren, politiek, (wetenschaps)filosofie en andere maatschappelijke ontwikkelingen beinvloeden ook de wetenschap en vice versa
De realiteit in dit topic is dat cynicus onderbouwde kritiek heeft op veel bullshit die je geloofsgenoten posten maar dit steevast door jullie genegeerd wordt en er wederom het volgende bullshit filmpje gepost wordt. :D

Welke maatschappelijke ontwikkelingen beïnvloeden natuurwetenschappen? Gaan we dadelijk weer terug naar de middeleeuwen omdat er wat geloofsgekkies zeggen dat de aarde het middelpunt van het heelal is. _O-
pi_173382621
De hedendaagse geloofsgekkies lopen achter dikbetaalde criminelen aan die verkondigen dat de apocalyps dit keer niet van "god", maar van de mensch komt.

Ik vraag me af wat erger is.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_173383046
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 09:34 schreef cynicus het volgende:

@moderator: Dit topic heeft niks met wetenschap van doen maar is een ideologisch en politiek topic. Kan het niet verhuisd worden naar een relevanter subforum? Politiek, of F&L?
Er is al een afsplitsing voor dit doel in F&L waar MrRatio nu preekt voor eigen parochie:

F&L / Manicheisch goed-fout denken in het klimaatdebat

Helaas hebben bullshitters een grote behoefte aan aandacht, en daarom poepen ze ook dit topic vol.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:18:16 #296
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_173383225
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 12:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er is al een afsplitsing voor dit doel in F&L waar MrRatio nu preekt voor eigen parochie:

F&L / Manicheisch goed-fout denken in het klimaatdebat

Helaas hebben bullshitters een grote behoefte aan aandacht, en daarom poepen ze ook dit topic vol.
Dit past ondertussen zo in BNW ja :D
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_173385225
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 11:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De realiteit in dit topic is dat cynicus onderbouwde kritiek heeft op veel bullshit die je geloofsgenoten posten maar dit steevast door jullie genegeerd wordt en er wederom het volgende bullshit filmpje gepost wordt. :D

Welke maatschappelijke ontwikkelingen beïnvloeden natuurwetenschappen? Gaan we dadelijk weer terug naar de middeleeuwen omdat er wat geloofsgekkies zeggen dat de aarde het middelpunt van het heelal is. _O-
Waarom zijn jullie zo gepreoccupeerd met geloof ?
Als er iemand komt met een concrete voorspelling die aantoont dat AGW de doorslaggevende factor is voor de klimaatverandering en de voorspelling komt uit, dan ben ik de eerste die van mening zal veranderen.

De invloed vanuit de maatschappij en de politiek op de klimaatwetenschap moge voor een ieder die het wil onderkennen overduidelijk zijn. (zie andere topics, het mag hier niet 8)7 ;( )

De zogenaamde "discussie" hier bestaat uit een diarree van grafiekjes of ze nu van blogs, IPCC, NASA, enz enz komen. zowel de sceptici als de AGW gelovers maken zich er schuldig aan.
Elke post die AGW in twijfel stelt wordt als onwetenschappelijk afgeschreven, omdat di niet afkomstig is van de consensus groep klimaatwetenschappers, of er wordt weer een grafiek getoond (meestal met opgepimpte x en y schalen)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_173386344
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 14:06 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Waarom zijn jullie zo gepreoccupeerd met geloof ?
Omdat de instrumenten en argumenten die hier door sceptici in het debat worden ingebracht vrijwel identiek zijn aan die van creationisten in hun strijd tegen evolutie en kosmologie.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 14:06 schreef Oud_student het volgende:

[..]

De invloed vanuit de maatschappij en de politiek op de klimaatwetenschap moge voor een ieder die het wil onderkennen overduidelijk zijn. (zie andere topics, het mag hier niet 8)7 ;( )
De bespreking daarvan lijkt me typisch iets voor BNW. Dat betekent inderdaad dat het hier niet thuishoort.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173389355
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 09:34 schreef cynicus het volgende:
Geen bevestiging of ontkenning van mijn kritiek op MrIrrationeel's beweringen maar gewoon vrolijk doorgaan met de Gish Gallop. Typisch het patroon van een bullshitter. En ook van de andere zichzelf zo geweldig vindende bullshitters geen commentaar maar wat meta-gezeik over een non-wetenschapper/politicus/filmmaker en andere buitenstaanders alsof dat wat uitmaakt voor de wetenschap rondom AGW.

@moderator: Dit topic heeft niks met wetenschap van doen maar is een ideologisch en politiek topic. Kan het niet verhuisd worden naar een relevanter subforum? Politiek, of F&L?
Moderator dit heeft alles met wetenschap van doen, er zijn hier een echter paar activistische wetenschapsontkenners die obscure sites erbij halen om wetenschappelijke publicaties van gerenommeerde astrofysici zwart te maken.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_173389399
Gelooft nog iemand in El Niño? Was destijds groot nieuws. :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')