abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_172915635
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 23:09 schreef Sounddragon het volgende:
Die rijstroken zijn 2.10 netto, dwz dat er nog 2 keer 20 cm van de gele belijning bij komt, en vaak nog 20 - 30 cm tussen lijn en barrier.. ziet er krap uit, maar als bigfoot netjes aan zijn kant van de lijn blijft, kun je daar fluitend tussendoor, vaak ben je te bang.. optisch bedrog omdat je normaliter bijna 4 meter (inclusief belijning) rijstrook hebt, en als daar anderhalve meter vanaf gaat, lijkt het ineens allemaal eng smal.
Inderdaad, als bigfoot inderdaad netjes aan zijn kant van de lijn blijft. Als hij opeens een cm of 20/30 over de lijn heen komt, dan wordt het toch wel krapjes in je auto van 1,97/2,10 breed (spiegels open/dicht). Tijdens filerijden in de baustelle overigens de linkerspiegel maar wat omlaag gedraaid...
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_172917054
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 23:13 schreef jpjedi het volgende:
Let wel op dat indien er niets is aangegeven, de adviessnelheid 130 is. Indien er een ongeval plaats vind en je reed harder dan 130 dan ben je automatisch 50% verantwoordelijk.
Dat is, samen met 'boven de 130 ben je niet verzekerd', een populaire mythe ;) Het is wel zo dat bij ongevallen waar hoge snelheid een (significante) factor is geweest, technisch onderzoek kan plaatsvinden naar de toedracht. Inclusief de vraag of het buitenproportioneel te hard ging (dwz; ook al was er geen beperking, dat de bestuurder zich niet heeft aangepast aan de omstandigheden en onnodige risico's heeft genomen). Blijkt dat zo te zijn, dan kunnen verzekeraars (een deel van) de schuld bij de te hardrijder neerleggen. Hoe en wat zal per situatie verschillen. Dat vindt meestal alleen plaats bij serieuze ongevallen. Kachel je dus met 200 door in dichte mist/sneeuw/regen en veel drukte en ram je 20 auto's dan is dat heel anders dan dezelfde snelheid op een zonnige middag met nauwelijks verkeer en je hebt een flinke tik met vooral blikschade.

Wat je trouwens wel een dure prent kan opleveren, is stilstaan op de vluchtstrook omdat je geen brandstof meer hebt.
pi_172917098
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 01:11 schreef Dingest het volgende:
Wat je trouwens wel een dure prent kan opleveren, is stilstaan op de vluchtstrook omdat je geen brandstof meer hebt.
Tenzij door (acuut) technisch defect.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_172917123
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 01:14 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Tenzij door (acuut) technisch defect.
Dat leek mij voor zich spreken :P
pi_172917180
Tsja, dat lijkt mij ook met een hoop, mja. Tegendeel wordt regelmatig bewezen.

Omtrent het ongeval. Stel nou he, je rijdt een km of 200 per uur en rond een invoegstrook komt er in 1x een Hollandse kort pittig kapsel in d'r I10 met 70 vanaf invoeger naar links "want over 3 km rijdt een vrachtwagen". Daar klap je dus vol in. Wie zou er dan schuld hebben? Neem de A3 tussen grens en Kreuz Oberhausen. Is voor het overgrote deel prima overzichtelijk en voor de meesten hier wel redelijk bekend terrein en de geschetste situatie daar is niet echt ondenkbaar. Er wordt daar 200+ gereden en ik heb er al meermaals een figuur (M/V) voor gehad die op zijn Hollands invoegt en meteen door naar links trapt. Ja, jij rijdt hard, maar moet je met goed fatsoen verwachten dat iemand met 70 naar links komt?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_172917229
Correct rijdende Duitsers die vol in de ankers gaan bij een snelheidsbeperking worden steeds zeldzamer. 10-20km te hard is gebruikelijk, hooguit de 130 borden worden iets vaker gerespecteerd. Tijdje terug met 80 bij een 60-baustelle en ze vlogen me allemaal voorbij en een trucker in mijn kofferbak, die liep de duwen.

Daarnaast treintjes op de linkerbaan, invoegen met 70 en je klemrijden is net zo normaal daar als bij ons. En in het weekend komt de gemiddelde snelheid in Zuid Duitsland niet boven de 105 uit. Aanhangertje rijden is dan wel prettig, veel ellende blijft je dan bespaard, terwijl je met 100 over de rechterbaan sukkelt.
.
pi_172917421
registreer om deze reclame te verbergen
De invoegstroken (en uitvoegstroken) zijn er ook veel korter dan hier en regelmatig ook nog na scherpe bocht, dus goed vaart maken lukt niet met alle auto's :P Maar Duitsers weten dat en veelal maken ze wel ruimte voor trage invoegers.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 01:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
Tsja, dat lijkt mij ook met een hoop, mja. Tegendeel wordt regelmatig bewezen.

Omtrent het ongeval. Stel nou he, je rijdt een km of 200 per uur en rond een invoegstrook komt er in 1x een Hollandse kort pittig kapsel in d'r I10 met 70 vanaf invoeger naar links "want over 3 km rijdt een vrachtwagen". Daar klap je dus vol in. Wie zou er dan schuld hebben? Neem de A3 tussen grens en Kreuz Oberhausen. Is voor het overgrote deel prima overzichtelijk en voor de meesten hier wel redelijk bekend terrein en de geschetste situatie daar is niet echt ondenkbaar. Er wordt daar 200+ gereden en ik heb er al meermaals een figuur (M/V) voor gehad die op zijn Hollands invoegt en meteen door naar links trapt. Ja, jij rijdt hard, maar moet je met goed fatsoen verwachten dat iemand met 70 naar links komt?
Dan kan de verzekeraar er een onderzoek tegenaan gooien en waarschijnlijk lekker juridisch gaan lopen bakkeleien met die van de tegenpartij :P

Logischerwijs zou ik zelf zeggen dat, als weer/drukte die snelheid toelieten, de tegenpartij schuldig is omdat 'jouw' snelheid redelijkerwijs niet onaangepast was; het is immers bekend dat mensen er loeihard kunnen en mogen rijden, dus ze heeft niet goed gekeken of de situatie niet goed ingeschat bij het uitvoeren van een speciale verrichting (met erg lage snelheid, wat waarschijnlijk onder dezelfde clausule van 'niet aangepaste snelheid' valt) waarbij ze het overige verkeer voor had moeten laten gaan.
Maar ik ben geen verkeersjurist :+
pi_172919560
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 01:25 schreef Fer het volgende:
Correct rijdende Duitsers die vol in de ankers gaan bij een snelheidsbeperking worden steeds zeldzamer. 10-20km te hard is gebruikelijk, hooguit de 130 borden worden iets vaker gerespecteerd. Tijdje terug met 80 bij een 60-baustelle en ze vlogen me allemaal voorbij en een trucker in mijn kofferbak, die liep de duwen.

Daarnaast treintjes op de linkerbaan, invoegen met 70 en je klemrijden is net zo normaal daar als bij ons. En in het weekend komt de gemiddelde snelheid in Zuid Duitsland niet boven de 105 uit. Aanhangertje rijden is dan wel prettig, veel ellende blijft je dan bespaard, terwijl je met 100 over de rechterbaan sukkelt.
net als hem ervoor pleuren met 110 om effe in te halen als je aan komt vliegen met 200+ terwijl ze nog 75 (of soms zelfs meer) meter ruimte voor zich hebben. Kun je knipperen, richting aangeven en smidsy's maken of salto's, maar ze hebben gewoon schijt, en als je geluk hebt en je kunt het beremmen en eindigt niet op de achterbank, krijg je nog een middelvingertje ook als je er later weer langs mag van el Mongolio. Tante Truus in d'r i10 die het ook regelmatig flikt kijkt gewoon strak voor zich uit en is verdiept in alleen de 25 meter voor haar autootje.

Ook in Duitsland is het geitenwollensokken-FU virus gewoon ingeburgerd; zo geweldig is het allemaal niet meer, en je moet gewoon goed scherp blijven en vooral niet aannemen dat ze je zien en rekening met je houden als je echt aan het vlammen bent. Ik denk dat zomaar 6 op de 10 automobilisten daar gewoon lak hebben aan hardrijders in hun spiegels.

Wat ook opvalt is dat de doorrijders vaak niet echt boven de 200 zitten. Ook als je met een paar auto's op rij aan het doorboenderen bent haakt het gros af bij 200. Op zich heel begrijpelijk overigens als je bovenstaande in acht neemt, maar dat was ooit anders. Ook in Duitsland is het respecteren van andere weggebruikers aan het afnemen.
Torque makes life easy.
Team Jean
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 09:52:19 #34
7380 Treinhomo
2017: WTF is going on ?
pi_172919754
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2017 09:40 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

net als hem ervoor pleuren met 110 om effe in te halen als je aan komt vliegen met 200+ terwijl ze nog 75 (of soms zelfs meer) meter ruimte voor zich hebben. Kun je knipperen, richting aangeven en smidsy's maken of salto's, maar ze hebben gewoon schijt, en als je geluk hebt en je kunt het beremmen en eindigt niet op de achterbank, krijg je nog een middelvingertje ook als je er later weer langs mag van el Mongolio. Tante Truus in d'r i10 die het ook regelmatig flikt kijkt gewoon strak voor zich uit en is verdiept in alleen de 25 meter voor haar autootje.

Ook in Duitsland is het geitenwollensokken-FU virus gewoon ingeburgerd; zo geweldig is het allemaal niet meer, en je moet gewoon goed scherp blijven en vooral niet aannemen dat ze je zien en rekening met je houden als je echt aan het vlammen bent. Ik denk dat zomaar 6 op de 10 automobilisten daar gewoon lak hebben aan hardrijders in hun spiegels.

Wat ook opvalt is dat de doorrijders vaak niet echt boven de 200 zitten. Ook als je met een paar auto's op rij aan het doorboenderen bent haakt het gros af bij 200. Op zich heel begrijpelijk overigens als je bovenstaande in acht neemt, maar dat was ooit anders. Ook in Duitsland is het respecteren van andere weggebruikers aan het afnemen.
Wasda ? :@
It's just the way we let off steam
we ain't typical of the hip-hop scene
when things get serious we just wanna have fun
we just don't care who is number one.
pi_172919884
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 01:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ja, jij rijdt hard, maar moet je met goed fatsoen verwachten dat iemand met 70 naar links komt?
In sommige gevallen wel ja, daar zijn rechterlijke uitspraken over.
Ik denk niet in het door jou geschetste extreme voorbeeld als dat ging over een vlakke weg.
Iemand die 70 rijdt op een vlakke weg is langzamer dan een vrachtauto en hoeft niet naar links.

Anders wordt het wanneer de weg redelijk steil omhoog loopt en de vrachtwagen met slechts 30 omhoog kruipt. Dan moet je verwachten dat een personenauto (ook al rijdt die "maar" 70) naar links zal gaan komen en moet je je snelheid matigen.
Bij een ongeluk volgens bovenstaand scenario werd de snelle auto op de linkerbaan (die 180 reed) voor 40% mede schuldig verklaard door de rechter.
pi_172919962
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 09:52 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Wasda ? :@
een motorterm, een licht slingerende beweging maken om op te vallen in de spiegels van voorliggers.

Torque makes life easy.
Team Jean
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 10:16:29 #37
7380 Treinhomo
2017: WTF is going on ?
pi_172920122
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2017 10:06 schreef Sounddragon het volgende:
een motorterm, een licht slingerende beweging maken om op te vallen in de spiegels van voorliggers.

Oeh; mooie gelegenheid om een prangende vraag te stellen:

Ik ben geen motorrijder; jij wel, neem ik aan.
Waarom hebben motorrijders -in mijn optiek- de neiging om altijd mídden in mijn dode hoek te rijden ?
It's just the way we let off steam
we ain't typical of the hip-hop scene
when things get serious we just wanna have fun
we just don't care who is number one.
pi_172920318
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 01:11 schreef Dingest het volgende:

[..]

Dat is, samen met 'boven de 130 ben je niet verzekerd', een populaire mythe ;) Het is wel zo dat bij ongevallen waar hoge snelheid een (significante) factor is geweest, technisch onderzoek kan plaatsvinden naar de toedracht. Inclusief de vraag of het buitenproportioneel te hard ging (dwz; ook al was er geen beperking, dat de bestuurder zich niet heeft aangepast aan de omstandigheden en onnodige risico's heeft genomen). Blijkt dat zo te zijn, dan kunnen verzekeraars (een deel van) de schuld bij de te hardrijder neerleggen. Hoe en wat zal per situatie verschillen. Dat vindt meestal alleen plaats bij serieuze ongevallen. Kachel je dus met 200 door in dichte mist/sneeuw/regen en veel drukte en ram je 20 auto's dan is dat heel anders dan dezelfde snelheid op een zonnige middag met nauwelijks verkeer en je hebt een flinke tik met vooral blikschade.

Wat je trouwens wel een dure prent kan opleveren, is stilstaan op de vluchtstrook omdat je geen brandstof meer hebt.
Mythe? http://www.verkehrslexikon.de/Texte/Rspr2675.php
pi_172923455
quote:
Ja. Je bent dus niet 'automatisch 50% aansprakelijk' of 'niet verzekerd' als je harder dan 130 op een onbegrensd stuk rijdt.

Dat je verder niet deels aansprakelijk kan worden gesteld, heb ik nooit beweerd en nota bene uitgelegd dat dat alsnog prima kan...
Verzekeraars zullen dat dus onderling uitzoeken afhankelijk van het ongeluk. Of denk je dat nasleep van elk ongeval tot een gerechtelijke (individuele, dus niet eens automatisch algemeen geldende) uitspraak komt?

Grappig hoe veel FOKkers maar besluiten op één woordje of zinnetje in te haken, de rest negeren, een link neerplempen en denken zo klaar te zijn :P Juridisch is het nooit allemaal zwart-wit.
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:03:27 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_172923543
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 10:16 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Oeh; mooie gelegenheid om een prangende vraag te stellen:

Ik ben geen motorrijder; jij wel, neem ik aan.
Waarom hebben motorrijders -in mijn optiek- de neiging om altijd mídden in mijn dode hoek te rijden ?
Waar zit bij jou de dode hoek dan?
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_172923688
Boven de 200 haal ik niet maar strak 180 rijden is wel een uitdaging. Laatst zo'n Duits klapmongool die de hele tijd tussen de 170-210 zat te variëren en tot 3x toe in mijn dooie hoek bleef hangen en later dan weer terugvalt in snelheid. En ik gewoon op cc.
.
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:27:46 #42
7380 Treinhomo
2017: WTF is going on ?
pi_172924192
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2017 13:03 schreef daNpy het volgende:
Waar zit bij jou de dode hoek dan?
Voornamelijk (rechts)achter me.
It's just the way we let off steam
we ain't typical of the hip-hop scene
when things get serious we just wanna have fun
we just don't care who is number one.
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:29:39 #43
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_172924258
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 13:27 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Voornamelijk (rechts)achter me.
Dus jij rijd op de linkerbaan even hard als het verkeer op de rechterbaan?
Of halen ze je rechts in?
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_172924397
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 10:01 schreef oldford het volgende:

[..]

In sommige gevallen wel ja, daar zijn rechterlijke uitspraken over.
Ik denk niet in het door jou geschetste extreme voorbeeld als dat ging over een vlakke weg.
Iemand die 70 rijdt op een vlakke weg is langzamer dan een vrachtauto en hoeft niet naar links.

Anders wordt het wanneer de weg redelijk steil omhoog loopt en de vrachtwagen met slechts 30 omhoog kruipt. Dan moet je verwachten dat een personenauto (ook al rijdt die "maar" 70) naar links zal gaan komen en moet je je snelheid matigen.
Bij een ongeluk volgens bovenstaand scenario werd de snelle auto op de linkerbaan (die 180 reed) voor 40% mede schuldig verklaard door de rechter.
Waarom denk je dat ik bewust de 3 tussen Oberhausen en grens noem? Juist omdat je daar niet gek veel opritten hebt, geen achterlijk steile hellingen, maar wel miep in d'r I10 met 70 vanaf een invoegstrook naar links kan tegenkomen, want over 300 meter rijdt een vrachtwagen en snelheid maken doen we pas op de linkerrijstrook. Op de 8 vanaf Karlsruhe naar Stuttgart wordt zelfs met borden gewaarschuwd voor snelheidsgevaar, zitten er op grote delen snelheidsbeperkingen met flitsers én heb je 3 rijstroken. En 160-180 op de niet beperkte stukken is al een redelijke uitdaging door de vele bochten in dat stuk. En oja, die is altijd druk.

De 81 vanaf Stuttgart zou alweer een betere optie zijn om door te trappen (doen ze daar dan ook). Of de 8 vanaf Salzburg naar München, de 99 rondom München kan je ook redelijk doorhobbelen, net als de 9 vanaf München naar het noorden.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:38:59 #45
7380 Treinhomo
2017: WTF is going on ?
pi_172924515
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2017 13:29 schreef daNpy het volgende:
Dus jij rijdt op de linkerbaan even hard als het verkeer op de rechterbaan?
Of halen ze je rechts in?
Linkerbaan, rechterbaan, vrij baan, in de file, als ik zin heb om te jakkeren (Voor zover dat kan met de voertuigen waarin ik rijd :') ), als ik alle tijd van de wereld heb met koffie, een broodje en KLF op oorlogssterkte. Maakt niet zoveel uit; het valt me steevast op dat er steeds weer motorrijders zijn die achter me blijven rijden in het gebied waar ik -al dan niet dmv m'n spiegels- geen zicht op heb.
It's just the way we let off steam
we ain't typical of the hip-hop scene
when things get serious we just wanna have fun
we just don't care who is number one.
pi_172924663
quote:
3s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 13:09 schreef Fer het volgende:
Boven de 200 haal ik niet maar strak 180 rijden is wel een uitdaging. Laatst zo'n Duits klapmongool die de hele tijd tussen de 170-210 zat te variëren en tot 3x toe in mijn dooie hoek bleef hangen en later dan weer terugvalt in snelheid. En ik gewoon op cc.
Ervaring hier leert dat de CC het bij veel auto's niet boven de 170 of 180 doet.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_172926864
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 12:58 schreef Dingest het volgende:

[..]

Ja. Je bent dus niet 'automatisch 50% aansprakelijk' of 'niet verzekerd' als je harder dan 130 op een onbegrensd stuk rijdt.

Dat je verder niet deels aansprakelijk kan worden gesteld, heb ik nooit beweerd en nota bene uitgelegd dat dat alsnog prima kan...
Verzekeraars zullen dat dus onderling uitzoeken afhankelijk van het ongeluk. Of denk je dat nasleep van elk ongeval tot een gerechtelijke (individuele, dus niet eens automatisch algemeen geldende) uitspraak komt?

Grappig hoe veel FOKkers maar besluiten op één woordje of zinnetje in te haken, de rest negeren, een link neerplempen en denken zo klaar te zijn :P Juridisch is het nooit allemaal zwart-wit.
Dat niet verzekerd heb je zelf erin gebracht he. Verder boeit het me niet zo maar het staat letterlijk ook zo op wikipedia (ok geen feitelijkheid an sich) en het staat bij mijn duitse werkgever in het leasewagen contract. Neem aan dat die partijen hun huiswerk doen.

Toch altijd weer grappig, die alwetende FoKkers die menen een patent op de waarheid te hebben. :')
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:02:32 #48
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_172927307
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 13:38 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Linkerbaan, rechterbaan, vrij baan, in de file, als ik zin heb om te jakkeren (Voor zover dat kan met de voertuigen waarin ik rijd :') ), als ik alle tijd van de wereld heb met koffie, een broodje en KLF op oorlogssterkte. Maakt niet zoveel uit; het valt me steevast op dat er steeds weer motorrijders zijn die achter me blijven rijden in het gebied waar ik -al dan niet dmv m'n spiegels- geen zicht op heb.
Vreemd. Hoewel wel (te)veel motorrijders idd in het rechterspoor op de rijbaan zitten moeten ze dan nog steeds op zijn minst in de binnenspiegel te zien zijn.
Rijd zelf altijd links achter de auto en zie de bestuurder dan in binnen- en linkerspiegel.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_172928420
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 13:34 schreef Pizza_Boom het volgende:
Waarom denk je dat ik bewust de 3 tussen Oberhausen en grens noem? Juist omdat je daar niet gek veel opritten hebt, geen achterlijk steile hellingen, maar wel miep in d'r I10 met 70 vanaf een invoegstrook naar links kan tegenkomen, want over 300 meter rijdt een vrachtwagen en snelheid maken doen we pas op de linkerrijstrook.
Kijk, nu is de afstand van 3 kilometer opeens 300 meter geworden. Dat is een heel andere situatie.
Het is even lezen dat Duitse stuk met de gerechterlijke uitspraak, maar daar ging het om precies zo'n situatie, waarbij in aanmerking werd genomen dat je als invoeger NIET in 1 keer naar de linkerbaan mag gaan. En toch werd de snelle auto voor 20% mede schuldig verklaard.
pi_172930457
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 17:03 schreef oldford het volgende:

[..]

Kijk, nu is de afstand van 3 kilometer opeens 300 meter geworden. Dat is een heel andere situatie.
Het is even lezen dat Duitse stuk met de gerechterlijke uitspraak, maar daar ging het om precies zo'n situatie, waarbij in aanmerking werd genomen dat je als invoeger NIET in 1 keer naar de linkerbaan mag gaan. En toch werd de snelle auto voor 20% mede schuldig verklaard.
Werd daarin nog specifiek rekening gehouden met situaties als treintje rijden o.i.d.? Want dat is immers iets wat je Nederlanders veel ziet doen, hun auto gewoon in een treintje snelverkeer gooien. Alhoewel, Nederlanders... Oostblokkers kunnen er ook wat van.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')