abonnement Unibet Coolblue
pi_172904507
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 14:31 schreef Charlies het volgende:

[..]

Oneens, zwaar oneens.

Pinnen is een hele nuttige vooruitgang. Je hoeft geen briefjes en muntjes bij je te dragen, geen gezeur met wisselgeld, tijdwinst bij het afrekenen en een bank die al je geld bewaard voor je.

Chartaal geld afschaffen lijkt mij ook geen goed idee. Al helpt dat wel tegen misdaad.
Banken/overheid zal vooral vinden dat het 'helpt' tegen de zelfstandigheid en individuele vrijheid van burgers.
Dat het zou helpen tegen misdaad zien zij waarschijnlijk vooral als argument naar diezelfde burger; om burgers zogenaamd "tegen misdaad te beschermen" zou het dan moeten helpen dat criminelen moeten zoeken naar een andere vorm van afrekenen (!) met elkaar.

Je ziet nu toch al dat cybercriminaliteit toeneemt?
Daarmee stijgt juist de veiligheid van contante betalingen (en daarmee de bescherming van je privacy) weer. Het is maar net hoe je wilt redeneren.
pi_172941236
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 14:10 schreef Vermar het volgende:

[..]

Helaas zit Nederland vol makke schapen die liever een halve minuut tijdwinst hebben (als dat al zo is?) bij het afrekenen. En die contant betalen maar ouderwets vinden.

Zij hebben liever die eventuele halve minuut "over" om op Facebook te kijken wat er, letterlijk of figuurlijk, bij een ander op zijn bordje ligt.
En malen niet om risico's over data verstrekking aan commerciële partijen, ziektekostenverzekeraars en de overheid.

Vrijwilig in het syteem stappen van slavernij 2.0.
Maar hé, je bent in elk geval "modern" bezig geweest in de tijd voordat je ontdekte waar je instapte...
Ik doe eigenlijk alles contant. Elke week precies hetzelfde bedrag pinnen. Behalve als ik online iets heb gekocht dan. Makkelijk, overzichtelijk en door het geld steeds in handen te hebben ben je er een stuk bewuster mee bezig. Sinds ik dat systeem hanteer heb ik de regie over de financiën goed in handen.

Maar ben bang dat dat wel een systeem is waarvan ik het einde nog wel mee zal maken.

De bankrun zie ik ook absoluut niet gebeuren. Hoe boos waren we nu tijdens de bankencrisis? Het enige wat het land in rep en roer kan zetten is een groot voetbaltoernooi of een discussie over Zwarte Piet. Ik denk dat dat ook het effect van welvaart is.
pi_172941402
Er is altijd nog de optie om het geld eerst van de spaarrekening over te hevelen naar de betaalrekening, daar hoor ik nog niets over negatieve rentes. Alleen vaste kosten die omhoog gaan.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_172953600
Waarom passen ze de VRH niet aan dan???

wordt gebaseerd op dikke rente...................
pi_172953669
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 19:31 schreef hoechst het volgende:
Waarom passen ze de VRH niet aan dan???

wordt gebaseerd op dikke rente...................
Kijk eens: https://www.nn.nl/Blog/Sp(...)r-2017-aangepast.htm
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 6 augustus 2017 @ 19:35:37 #56
78918 SeLang
Black swans matter
pi_172953703
Je kunt nog steeds vrij opneembaar 1% krijgen, tot ¤100.000 gedekt door een Europees garantiestelsel, dus die negatieve spaarrente daar zijn we nog niet aan toe.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_172953759
oplazeren met die onzin!!
dus als het negatief is gaat iedereen alles gewoon pinnen.. wat waarschijnlijk resulteert tot meer criminaliteit!!!!
pi_172954353
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 10:03 schreef Resistor het volgende:
Er is altijd nog de optie om het geld eerst van de spaarrekening over te hevelen naar de betaalrekening, daar hoor ik nog niets over negatieve rentes. Alleen vaste kosten die omhoog gaan.
Wat onder de streep natuurlijk min of meer hetzelfde is.
pi_172962833
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 09:51 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ik doe eigenlijk alles contant. Elke week precies hetzelfde bedrag pinnen. Behalve als ik online iets heb gekocht dan. Makkelijk, overzichtelijk en door het geld steeds in handen te hebben ben je er een stuk bewuster mee bezig. Sinds ik dat systeem hanteer heb ik de regie over de financiën goed in handen.

Maar ben bang dat dat wel een systeem is waarvan ik het einde nog wel mee zal maken.

De bankrun zie ik ook absoluut niet gebeuren. Hoe boos waren we nu tijdens de bankencrisis? Het enige wat het land in rep en roer kan zetten is een groot voetbaltoernooi of een discussie over Zwarte Piet. Ik denk dat dat ook het effect van welvaart is.
Groot gelijk; houden zo!
Is inderdaad de beste manier om overzicht en regie te houden.

En ook beter voor de privacy en het gevoel van vrijheid.
  maandag 7 augustus 2017 @ 11:43:22 #60
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_172967036
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 02:30 schreef Vermar het volgende:

[..]

Groot gelijk; houden zo!
Is inderdaad de beste manier om overzicht en regie te houden.

En ook beter voor de privacy en het gevoel van vrijheid.
Ik vind pinnen juist veel overzichtelijker. Contant geld gaat altijd op aan vanalles en nog iets zonder dat je eigenlijk precies weet waaraan. Bij pinnen kun je altijd nog achteraf terugkijken waar je bedragen naartoe zijn gegaan.
Don't let my username fool you...
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 7 augustus 2017 @ 12:01:14 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_172967406
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 11:43 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ik vind pinnen juist veel overzichtelijker.
Dit. Ik heb al mijn uitgaven sinds 2008 in excel (met dank aan internet bankieren/ pinnen) en weet dus letterlijk waar elke cent naartoe gaat (en kan gewoon bijna 10 jaar geschiedenis terug kijken). Ideaal om trends te spotten in je uitgavenpatroon. Kost mij misschien 5 minuten werk per maand.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_172981474
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 16:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Vooralsnog verdient de Nederlandse staat goed aan de Grieken.
Hoe?!
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_172981751
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 12:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit. Ik heb al mijn uitgaven sinds 2008 in excel (met dank aan internet bankieren/ pinnen) en weet dus letterlijk waar elke cent naartoe gaat (en kan gewoon bijna 10 jaar geschiedenis terug kijken). Ideaal om trends te spotten in je uitgavenpatroon. Kost mij misschien 5 minuten werk per maand.
Ik doe dit ook. Het is ook wel leuk om patronen in jezelf te herkennen. Immers, onze levens draaien om geld, volg je het geld, dan volg je iemands leven.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_172982032
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 11:43 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ik vind pinnen juist veel overzichtelijker. Contant geld gaat altijd op aan vanalles en nog iets zonder dat je eigenlijk precies weet waaraan. Bij pinnen kun je altijd nog achteraf terugkijken waar je bedragen naartoe zijn gegaan.
Inderdaad. Niet dat ik dan echt terugkijk verder, maar als ik het zou willen dan kan dat. Het gaat mij er meer om dat, zoals je ook al zegt, cash geld welhaast lijkt te verdampen als het in je beurs zit :D
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_172982559
quote:
7s.gif Op maandag 7 augustus 2017 22:00 schreef Geralt het volgende:

[..]

Inderdaad. Niet dat ik dan echt terugkijk verder, maar als ik het zou willen dan kan dat. Het gaat mij er meer om dat, zoals je ook al zegt, cash geld welhaast lijkt te verdampen als het in je beurs zit :D
Cash kan je nog gebruiken als er een bankrun komt.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_172986697
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 10:03 schreef Resistor het volgende:
Er is altijd nog de optie om het geld eerst van de spaarrekening over te hevelen naar de betaalrekening, daar hoor ik nog niets over negatieve rentes. Alleen vaste kosten die omhoog gaan.
Precies,als het geld bij de hand staat weten ze nooit waar je het aan uit gaat geven.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_172988729
Rekening openen in België. Daar is negatieve rente wettelijk verboden.
  dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:26:18 #68
62913 Blik
The one and Only!
pi_172993019
spaarrentes gaan wel weer stijgen, de eerste tekenen van hogere hypotheekrentes zijn er ook al, de spaarrente zal na een tijdje wel gaan volgen
pi_172994013
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 12:26 schreef Blik het volgende:
spaarrentes gaan wel weer stijgen, de eerste tekenen van hogere hypotheekrentes zijn er ook al, de spaarrente zal na een tijdje wel gaan volgen
Hieronder een verklaring waarom dit dit zo hoeft te zijn:
quote:
Op je spaargeld krijg je steeds minder rente. Maar de rente die je over je hypotheek betaalt, stijgt intussen wel. Dat lijkt onlogisch, maar er is een goede verklaring voor.

Rente is de prijs van geld, maar dé rente bestaat niet. Zo heb je de lange rente waarnaar wordt gekeken bij het bepalen van de hypotheekrente. En je hebt de korte rente, die geldt voor een periode van maximaal een jaar. Die is meer van belang voor je spaarrente.

Meestal is de korte rente lager dan de lange rente. Ga maar na: als je je geld voor langere tijd vastzet op een spaarrekening, dan krijg je een hogere rente. En voor je hypotheek betaal je ook een hogere rente naarmate je de rente langer vastzet.

Korte rente en de ECB
De korte en de lange rente worden op verschillende manieren vastgesteld. Om met de korte rente te beginnen: die wordt voor een belangrijk deel bepaald door de Europese Centrale Bank (ECB). De ECB probeert al een tijdje de inflatie en de economie aan te jagen door aan banken tegen 0 procent geld uit te lenen.

Verder moeten banken nu rente betalen als zij geld stallen bij de ECB. Voorheen kregen zij juist rente. Het is voor banken daarmee duurder gemaakt om een overschot aan spaargeld bij de ECB te parkeren in plaats van uit te lenen.

0 of 0,1 procent spaarrente
Banken berekenen dit deels door, maar een negatieve spaarrente heb je nog nergens. Dat lijkt toch moeilijk te verkopen aan klanten. Maar de spaarrente is wel zonder meer laag.
pi_173001527
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 21:45 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Hoe?!
De NL staat leent zelf tegen nul-tarief of met negatieve rente. Dat heel goedkoop geleende geld lenen we vervolgens uit tegen iets van 7 procent rente. Elke euro die aan Griekenland is uitgeleend, levert jaarlijks dus zo'n 7 cent op. Na iets meer dan 14 jaar rente betalen en niets aflossen, is elke cent die Griekenland nog aan ons overmaakt in de vorm van rente en/of aflossing pure winst over de rug van de Griekse bevolking.

Wij varen er wel bij.
pi_173004167
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 19:05 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

De NL staat leent zelf tegen nul-tarief of met negatieve rente. Dat heel goedkoop geleende geld lenen we vervolgens uit tegen iets van 7 procent rente. Elke euro die aan Griekenland is uitgeleend, levert jaarlijks dus zo'n 7 cent op. Na iets meer dan 14 jaar rente betalen en niets aflossen, is elke cent die Griekenland nog aan ons overmaakt in de vorm van rente en/of aflossing pure winst over de rug van de Griekse bevolking.

Wij varen er wel bij.
Behalve dat al sinds 2013 de rentewinst weer wordt terugbetaalt aan de Grieken en we er als NL dus niets mee opschieten. Zolang de hoofdsom niet wordt afgelost blijft het risico voor onze schatkist dus even groot.
pi_173005427
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 17:52 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Veilig tussen aanhalingstekens heb je heel goed. Met de lage rente en fixed belasting over je vermogen voelt je spaargeld nergens meer veilig.

Kijk maar naar 2007 hoe fucking veel spaargeld verdampt is. Daarnaast plukt de belasting je half kaal alleen om het feit dat je het hebt, dan straks ook nog gaan betalen om het op een fictieve plaats te hebben staan.

Bijna geneigd om in de kruipruimte gewoon goud te gaan stashen.
Ik heb nog steeds een veiliger gevoel bij mijn geld op een spaarrekening dan contant in huis.
Dat kaalplukken valt m.i. ook nog mee. 25k per persoon, je zult met een fiscale partner dus al 50k moeten hebben voordat je op spaargeld boven dat bedrag 12 euro per 1000 euro gaat betalen.

Ik beschouw de spaarrekening ook maar wenk Leon beetje als een soort van verzekering, mijn geld is tot 100k gedekt en ik krijg er daarnaast (tot dusverre) een paar tientjes per jaar bij.
pi_173005957
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 21:32 schreef Humberto-T het volgende:

[..]

Ik heb nog steeds een veiliger gevoel bij mijn geld op een spaarrekening dan contant in huis.
Dat kaalplukken valt m.i. ook nog mee. 25k per persoon, je zult met een fiscale partner dus al 50k moeten hebben voordat je op spaargeld boven dat bedrag 12 euro per 1000 euro gaat betalen.

Ik beschouw de spaarrekening ook maar wenk Leon beetje als een soort van verzekering, mijn geld is tot 100k gedekt en ik krijg er daarnaast (tot dusverre) een paar tientjes per jaar bij.
Sterker nog, als je een partner hebt en je hebt samen minder dan anderhalve ton, betaal je tegenwoordig nog maar 4,30 euro per 1000 euro (boven de vrijstelling van 50.000)
pi_173006975
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 19:05 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

De NL staat leent zelf tegen nul-tarief of met negatieve rente. Dat heel goedkoop geleende geld lenen we vervolgens uit tegen iets van 7 procent rente. Elke euro die aan Griekenland is uitgeleend, levert jaarlijks dus zo'n 7 cent op. Na iets meer dan 14 jaar rente betalen en niets aflossen, is elke cent die Griekenland nog aan ons overmaakt in de vorm van rente en/of aflossing pure winst over de rug van de Griekse bevolking.

Wij varen er wel bij.
Je weet dat het een looptijd is van 100 jaar ? En dat het geleende geld elke maand bijgedrukt wordt, waar totaal geen dekking achter zit.Het geld naar Griekenland is allang afgeschreven.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_173015590
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 16:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar het staat er 'veilig', toch?

Ik zou het bij negatieve rente eraf halen, beetje bij beetje opnemen, en in een kluis in huis bewaren. Regelmatig natuurlijk oude biljetten tijdig vernieuwen.
Je gaat serieus een kluis van honderden euro's aanschaffen, omdat je straks misschien 1 of 2 euro per 1000 euro spaargeld rente moet betalen? Bij een 100k spaargeld wordt het misschien een ander verhaal, maar geen enkele kluis is onkraakbaar of onvernietigbaar (bij brand). Voor een beetje extra kosten ga je imo flink wat risico nemen.

Bij een negatieve rente van -0,1 of -0,2% gaan er een hoop onderbuikgevoelens los, maar ik denk niet dat veel mensen van bank gaan wisselen uiteindelijk.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 11:46:39 #76
62913 Blik
The one and Only!
pi_173015636
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 11:44 schreef Justinn het volgende:

[..]

Je gaat serieus een kluis van honderden euro's aanschaffen, omdat je straks misschien 1 of 2 euro per 1000 euro spaargeld rente moet betalen? Bij een 100k spaargeld wordt het misschien een ander verhaal, maar geen enkele kluis is onkraakbaar of onvernietigbaar (bij brand).

Bij een negatieve rente van -0,1 of -0,2% gaan er een hoop onderbuikgevoelens los, maar ik denk niet dat veel mensen van bank gaan wisselen uiteindelijk.
Mwah, met de internetbanken van tegenwoordig is het wel erg makkelijk om je geld van de ING naar een Leaseplanbank door te sluizen hoor.
pi_173017659
Ik heb sowieso een maximum op mn spaarrekening staan van 15K. De rest investeer ik.

En die paar euro over die 15k, ach ja...
pi_173021709
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 13:24 schreef spiritusbus het volgende:
Ik heb sowieso een maximum op mn spaarrekening staan van 15K. De rest investeer ik.

Ben wel benieuwd waarin je investeert.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173021825
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 16:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd waarin je investeert.
O.a. in het aflossen van mn hypotheek. Vast rendement van 3% :P
pi_173085114
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 16:28 schreef RobjeGeus het volgende:
Ik zou het spaargeld wel van de bank halen, ik ga niet betalen voor mijn eigen geld. :+
Leuk gevonden Robje maar ik ben bang dat ze dan gewoon een Lieftinckje gaan doen (zoek maar eens op het tientje van Lieftinck) dan hou je gewoon mooi bedrukt papier over.

Stop het dan liever in een degelijke "crowdfunding" of zo en zorg voor later met het opbouwen van een deugdelijk persoonlijk pensioenpotje (de politiek is daar al sinds 2009 mee bezig) leer bij om je kennis op peil te houden of uit te breiden,kennis is iets wat ze je niet af kunnen nemen en wellicht heb je door je kennis wellicht een pre tegenover een andere sollicitant als je ergens moet solliciteren en vergeet ook niet als je in een vereniging al dan niet vrijwillig in het bestuur hebt gezeten om dat op je C.V. te zetten
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')