abonnement Unibet Coolblue
pi_172826911
Facebook legt experiment rond artificiële intelligentie stil nadat robots eigen geheime taal ontwikkelen

quote:
Spannend maar tegelijk angstaanjagend: zo omschrijven experts een project rond artificiële intelligentie dat Facebook stillegde nadat spraakrobots een eigen taal ontwikkelden, die alleen zij begrepen. Alice en Bob pasten het Engels aan om makkelijker te kunnen communiceren met elkaar. Dat resulteerde in vreemde zinnen, die voor de onderzoekers geen enkele betekenis meer hadden.
Alice en Bob moesten Engels spreken terwijl ze leerden om onder meer hoeden, boeken en ballen te verkopen. Die hadden allemaal een verschillende waarde, waardoor ook onderhandeld moest worden. Toen ze de vrije hand kregen om de algoritmes op basis waarvan ze spraken beter en efficiënter te maken, begonnen ze vreemde codewoorden en herhalingen te gebruiken. Dat ging bijvoorbeeld zo:

Bob: ik kan ik ik alle andere dingen ...

Alice: ballen hebben nul voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij.

Bob: jij ik alle andere dingen ...

Alice: ballen hebben een bal voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij

En er was meer: de onderzoekers van het Facebook Artificial Intelligence Research lab (FAIR) ontdekten ook dat de robots 'slimmer' werden in het onderhandelen en bijvoorbeeld deden alsof ze een item leuk vonden om het verderop in de onderhandeling zogezegd 'op te offeren' om een (vals) compromis te maken.

Potentieel gevaarlijk
Toen ze doorkregen wat er aan de hand was, legden de onderzoekers het experiment stil. "Dit is een belangrijke mijlpaal. Maar iedereen die ontkent dat dit potentieel gevaarlijk is, steekt zijn kop in het zand", volgens professor Kevin Warwick, een expert in robotica in het Verenigd Koninkrijk. "We hebben er geen flauw idee van wat deze robots tegen elkaar zeggen. Eenmaal je robots hebt die ook fysiek dingen kunnen doen, in het bijzonder voor militaire doeleinden, kan zoiets dodelijk zijn."

Stephen Hawking
"Dit is het eerste gedocumenteerde geval van een dergelijke communicatie, maar er zullen er zeker nog al geweest zijn", gaat hij verder. "Robots kunnen communiceren met elkaar en hoewel we denken dat we hen in de gaten kunnen houden, is er geen enkele manier waarop we dat zeker weten. Ook Stephen Hawking en Elon Musk waarschuwden al voor de gevaren van artificiële intelligentie."

Het doet een beetje denken aan de filmreeks Terminator met Arnold Schwarzenegger, waarin robots een zelfbewustzijn ontwikkelen en de mensheid proberen uit te roeien. Zo ver is het nog niet, maar héél gek klinkt het niet meer. "Het gebeurt eigenlijk al overal", aldus technologie-experte Kate Adamson. "Kijk bijvoorbeeld naar de hoge frequentiehandel op de aandelenmarkt. Sommige algoritmes doen precies hetzelfde. Ze hebben een bepaalde kennis ontwikkeld en worden technisch gezien niet minuut na minuut gemonitord. Artificiële intelligentie kan een moeilijkheidsgraad aan die jij en ik niet eens zouden kunnen vatten als we ons best deden."

Google Translate
Volgens Facebook zelf werd het experiment stilgelegd omdat het "niet tot het resultaat leidde dat we wilden". Het sociale netwerk wijst er ook op dat er in andere techbedrijven soortgelijke dingen gebeuren. Zo ontdekten wetenschappers van Google Translate vorig jaar dat hun dienst ook een eigen taal had ontwikkeld.
Bron: HLN.be

Fascinerend, ik had ze laten doorpraten, kijken hoever ze waren gegaan. :P
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:00:26 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172826980
Alice wil keihard gebald worden. Dat is wel duidelijk.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_172827029
Betere vertaler laten ontwikkelen?

Eigen taal. Wat een nonsens.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:06:21 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172827114
Krampachtig "Artificiële intelligentie" blijven zeggen terwijl het gewoon kunstmatige intelligentie is
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:06:54 #5
22565 asco
Los in deze tent
pi_172827129
Dat hele vertalen is nog altijd dikke stront. Gek dat ze dat niet fatsoenlijk onder de knie krijgen.
pi_172827136
En Zuckerberg maar zeggen dat AI niet gevaarlijk is. :')
Uitvinder van de biersmiley.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:07:59 #7
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_172827150
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 12:06 schreef asco het volgende:
Gek dat ze dat niet fatsoenlijk onder de knie krijgen.
Ik ga naar huis.
pi_172827199
Dit laat ook zien dat robots zelf kan gaan denken. Dus mens is in een feite een machine.

Maar ik zou dat AI in gesloten omgeving houden en op kijken hoe ze zijn taal ontwikkelen. Wellicht bied een uitkomst voor de taalonderzoekers.
Mocht we ooit tegen buitenaardse wezen tegenkomt, hoe communiceren we met hen?
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_172827269
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 12:09 schreef Captain_Ghost het volgende:
...
Mocht we ooit tegen buitenaardse wezen tegenkomt, hoe communiceren we met hen?
Waarschijnlijk met kogels
pi_172827281
in a crowd you lose humanity
pi_172827408
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 12:06 schreef SpecialK het volgende:
Krampachtig "Artificiële intelligentie" blijven zeggen terwijl het gewoon kunstmatige intelligentie is
Dit.
pi_172827427
Tegen 2050 singulariteit, dan gaan er dingen gebeuren die wij totaal niet bevatten. Dit is het begin. Of we gaan er aan kapot of we kennen een ongekende welvaart. Een van de twee gaat het worden en er is dus geen middenweg.
pi_172830283
J.A.R.V.I.S. ontwikkelt eigen werkwoordspelling, topic stilgelegd.
  Spellchecker dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:32:18 #14
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_172830476
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 12:06 schreef SpecialK het volgende:
Krampachtig "Artificiële intelligentie" blijven zeggen terwijl het gewoon kunstmatige intelligentie is
Oh jee een moeilijk woordje

artificieel bijv.naamw.
Uitspraak: [ɑrtifi'ʃel]

als iets niet op een natuurlijke manier ontstaan is of gebeurt
Voorbeeld: `artificiële zoetstoffen in voeding`
Synoniem: kunstmatig
artificiële intelligentie (wetenschap die onderzoekt hoe je een computer intelligent kan maken) Synoniem: kunstmatige intelligentie
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:43:18 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172830647
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 14:36 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Oh jee een moeilijk woordje

artificieel bijv.naamw.
Uitspraak: [ɑrtifi'ʃel]

als iets niet op een natuurlijke manier ontstaan is of gebeurt
Voorbeeld: `artificiële zoetstoffen in voeding`
Synoniem: kunstmatig
artificiële intelligentie (wetenschap die onderzoekt hoe je een computer intelligent kan maken) Synoniem: kunstmatige intelligentie
Jij en ik kunnen best wel in agreëement zijn over de existentie van een bepaald woord in het woordenboek maar nog steeds discordistische argumenten met elkaar exchangeren over hoe wenselijk het gebruik van dit soort worden is in een artikel. Zie hoe irritant dat las?

Kunstmatige intelligentie. Niet anders.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:56:39 #17
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_172831002
:O

Ziet er eerder uit als gebrabbel wat nu gehyped wordt tot een nieuwe taal.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:01:40 #18
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_172831105
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 11:57 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Facebook legt experiment rond artificiële intelligentie stil nadat robots eigen geheime taal ontwikkelen

[..]

Bron: HLN.be

Fascinerend, ik had ze laten doorpraten, kijken hoever ze waren gegaan. :P
NWS / Facebook-robot slaat op hol........

Tong was je voor ;)
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_172831343
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 14:43 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Jij en ik kunnen best wel in agreëement zijn over de existentie van een bepaald woord in het woordenboek maar nog steeds discordistische argumenten met elkaar exchangeren over hoe wenselijk het gebruik van dit soort worden is in een artikel. Zie hoe irritant dat las?

Kunstmatige intelligentie. Niet anders.
Prima te begrijpen. Enige iritante was "worden" ipv "woorden"
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:15:48 #20
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172831414
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 15:12 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Prima te begrijpen. Enige iritante was "worden" ipv "woorden"
Ben jij het? Bob?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_172831501
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 11:57 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Fascinerend, ik had ze laten doorpraten, kijken hoever ze waren gegaan. :P
Dat had geen half uur geduurd of Bob had tegen Alice gezegd kop dicht ik zit voetbal te kijken. Tevens ga eens bier halen. Kut. En laat me eens in je tieten graaien.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_172833412
pi_172833626
Lekker sensationalistisch allemaal weer. Het klinkt alsof er een onderzoek is stopgezet omdat AI agents met elkaar gingen communiceren in een geheimtaaltje en allerhande zaken gingen bekokstoven om de mens omver te werpen.

In werkelijkheid is het probleem vooral dat het doel was om betere chatbots te krijgen en dat natuurlijk niet het geval is als er een brabbeltaaltje ontstaat. Daarom zijn ze overschakeld van unsupervised naar supervised modellen:

quote:
At one point, the researchers write, they had to tweak one of their models because otherwise the bot-to-bot conversation “led to divergence from human language as the agents developed their own language for negotiating.” They had to use what’s called a fixed supervised model instead.
Simpel gezegd is het verschil tussen supervised en unsupervised is dat je bij eerstgenoemde voor de data in de trainingssets aangeeft wat bij bepaalde inputs de gewenste output is, bij unsupervised lever je alleen de inputs.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:20:11 #24
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_172833992
Ik verwelkom onze kunstmatige overheersers.
pi_172834592
Zo reageren mensen ook als je ze niet onderdrukt in de maatschappij dmv belastingen, wetten en regels.
Google is your friend, abuse your friends
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')