abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 31 juli 2017 @ 16:58:23 #1
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_172809772
Heeft iemand dit eerder geprobeerd voor een multimedia pc (gaming/muziek/film/rest)? Ik zie veel mooie home cinema sets (nieuwwaarde 600 euro) van zeg 6 jaar oud, 2de hands op het internet staan voor tussen de 20 en 75 euro. Ik vraag me af of 5.1 geluid via een home cinema set vanaf je pc goed kan werken? Hoe zit dat dan met de signalen/kabeltjes van de pc naar de 5.1 set, gaat dat altijd goed? Waar moet ik op letten?

Het 5.1 aanbod op computergebied is vrij mak en m.i. te duur. Ik kan op de 2de handse sites voldoende degelijke 5.1 sets vinden onder de 75 euro. Nog vrij luxe sets ook, waarbij de achterste speakertjes draadloos zijn etcetc..Daarnaast heb ik ook nog wat soundplates gevonden, eventueel makkelijk te plaatsen onder een monitor. Daarom overweeg ook deze optie en win er wat info over in.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_172810086
Het is niet zo praktisch, qua kabelmanagement, maar het werkt prima. Wat wel een dingetje is, is welk signaal de 5.1-set ontvangt.

Setjes die specifiek bedoeld zijn voor PC hebben vaak analoge inputs voor de verschillende kanalen. Setjes voor TV hebben vaak een digitale input. Prima, maar die moet je dan dus ook op je PC hebben. Een optische output op je PC is wel redelijk standaard.

Wat wel een groot verschil is, is dat 5.1-setjes voor je TV bedoeld zijn om een paar meter vandaan te zitten, terwijl PC-setjes ontworpen zijn om dichterbij te hebben staan.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 31 juli 2017 @ 19:54:30 #3
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_172814018
Het hangt en staat vaak bij de aansluitingen op je computer.

Simpele computers hebben vaak maar een paar 3.5 mm jack aansluitingen voor een stereo setje en een microfoon. Dat gaat niet werken.

Een stapje hoger is 6x 3.5 Jack. Dit is 5.1 audio (+ microfoon), maar er zijn maar weinig 5.1 Niet PC setjes die daarmee overweg kunnen.

Daarboven krijg je de digitale aansluitingen, die kom je regelmatig tegen op duurdere moederborden. SPdif. Die kom je in twee smaken tegen, Coaxiaal, en optisch. (optisch kom je veel vaker tegen.) Die kunnen beide een digitaal signaal naar een Surround versturen en kunnen ook DTS en de verschillende Dolby versies transporteren, mits je 5.1 set dat aankan. Als je deze op je PC hebt is dit de beste keuze. Of je koopt een geluidskaart met deze aansluiting bij je 5.1 setje.

De laatste optie is HDMI. Is ontworpen om beeld en hoge kwaliteit geluid tegelijk te transporteren. Als je ook een TV aansluit op de 5.1 set werkt het probleemloos. Als je alleen HDMI wil gebruiken voor geluid, kan je problemen krijgen. Sommige implementaties op videokaarten zien dat er geen TV aan hangt en weigeren dan om er enig signaal naartoe te sturen, zelfs als er wel een surround set aan hangt.
  maandag 31 juli 2017 @ 21:28:47 #4
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_172816917
Alletwee bedankt, erg hoopvol omdat het juist die kleine dingetjes die belangirjk bij het koppelen.

quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 19:54 schreef versterker het volgende:
Het hangt en staat vaak bij de aansluitingen op je computer.

Simpele computers hebben vaak maar een paar 3.5 mm jack aansluitingen voor een stereo setje en een microfoon. Dat gaat niet werken.

Een stapje hoger is 6x 3.5 Jack. Dit is 5.1 audio (+ microfoon), maar er zijn maar weinig 5.1 Niet PC setjes die daarmee overweg kunnen.

Daarboven krijg je de digitale aansluitingen, die kom je regelmatig tegen op duurdere moederborden. SPdif. Die kom je in twee smaken tegen, Coaxiaal, en optisch. (optisch kom je veel vaker tegen.) Die kunnen beide een digitaal signaal naar een Surround versturen en kunnen ook DTS en de verschillende Dolby versies transporteren, mits je 5.1 set dat aankan. Als je deze op je PC hebt is dit de beste keuze. Of je koopt een geluidskaart met deze aansluiting bij je 5.1 setje.

De laatste optie is HDMI. Is ontworpen om beeld en hoge kwaliteit geluid tegelijk te transporteren. Als je ook een TV aansluit op de 5.1 set werkt het probleemloos. Als je alleen HDMI wil gebruiken voor geluid, kan je problemen krijgen. Sommige implementaties op videokaarten zien dat er geen TV aan hangt en weigeren dan om er enig signaal naartoe te sturen, zelfs als er wel een surround set aan hangt.
Mijn moederbord heeft een spdif, dus dat is positief. Stel dat ik een bluerayfilm op mijn monitor wil kijken met als input de dvdspeler van de home cinema set dan krijg ik zeker surroundsound. Maar als ik een bestand op mijn harde schijf als bron gebruik, kan die dan nog steeds surround sound produceren (verschillende signalen zeg maar)? Misschien moet ik dan via bl;uetooth, mits de set dat heeft, de data verzenden naar de dvdspeler ofzo? Ik vraag dit omdat ik veel films kijk op mijn computer met als bron de harde schijf natuurlijk. Het zou leuk zijn als ik blueray film met surroundsound kon kijken met als bron de computer.

[ Bericht 0% gewijzigd door govie op 31-07-2017 22:18:44 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_172817015
Ik zou geowon een tweedehandse Z5500 van marktplaats trekken.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 31 juli 2017 @ 22:21:20 #6
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_172818338
quote:
7s.gif Op maandag 31 juli 2017 21:31 schreef Geralt het volgende:
Ik zou geowon een tweedehandse Z5500 van marktplaats trekken.
Die setjes zijn ruk. Ik heb vroeger een van de eerste 5.1 creative soundblaster setjes voor de pc gehad, was ook aardig maar nu verkies ik toch liever kwalitatieve speakers bij een surround sound systeem (wat dit soort pc setjes gewoonweg niet hebben). Daarnaast wordt er vaak veel lomper met dit soort setjes omgegaan dan met speakers van een degelijk merk, het trekt echt andere mensen. Veel gebreken.

Daarnaast geldt dat veel ook b.v. een soundbar gebruiken bij een pc, daar kan je ook surroundsound uit krijgen alleen is de vraag even hoe zei dat doen met het uitwisselen van data, want dat is waar ik nog twijfels over heb.

[ Bericht 4% gewijzigd door govie op 31-07-2017 22:30:49 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  maandag 31 juli 2017 @ 22:57:31 #7
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_172819409
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 21:28 schreef govie het volgende:
Alletwee bedankt, erg hoopvol omdat het juist die kleine dingetjes die belangirjk bij het koppelen.

[..]

Mijn moederbord heeft een spdif, dus dat is positief. Stel dat ik een bluerayfilm op mijn monitor wil kijken met als input de dvdspeler van de home cinema set dan krijg ik zeker surroundsound. Maar als ik een bestand op mijn harde schijf als bron gebruik, kan die dan nog steeds surround sound produceren (verschillende signalen zeg maar)? Misschien moet ik dan via bl;uetooth, mits de set dat heeft, de data verzenden naar de dvdspeler ofzo? Ik vraag dit omdat ik veel films kijk op mijn computer met als bron de harde schijf natuurlijk. Het zou leuk zijn als ik blueray film met surroundsound kon kijken met als bron de computer.
Als het bestand dat je afspeelt meerdere kanalen heeft, zoals AC3-indeling, dan is het via een optische uitgang geen enkel probleem. Vooral met VLC kun je verschillene typen formaten afspelen, zelfs DVD en Blu-ray. Je moet in Windows wel aangeven dat je 5.1 of 7.1 speakers hebt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_172819456
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 22:21 schreef govie het volgende:

[..]

Die setjes zijn ruk. Ik heb vroeger een van de eerste 5.1 creative soundblaster setjes voor de pc gehad, was ook aardig maar nu verkies ik toch liever kwalitatieve speakers bij een surround sound systeem (wat dit soort pc setjes gewoonweg niet hebben). Daarnaast wordt er vaak veel lomper met dit soort setjes omgegaan dan met speakers van een degelijk merk, het trekt echt andere mensen. Veel gebreken.

Daarnaast geldt dat veel ook b.v. een soundbar gebruiken bij een pc, daar kan je ook surroundsound uit krijgen alleen is de vraag even hoe zei dat doen met het uitwisselen van data, want dat is waar ik nog twijfels over heb.
Die standaard 5.1 setjes zijn ook complete meuk. Die zijn nog slechter dan een Z5500. Veel slechter. Maargoed, doe vooral wat je niet laten kan.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 31 juli 2017 @ 23:07:38 #9
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_172819699
quote:
7s.gif Op maandag 31 juli 2017 22:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

Die standaard 5.1 setjes zijn ook complete meuk. Die zijn nog slechter dan een Z5500. Veel slechter. Maargoed, doe vooral wat je niet laten kan.
Misschien, maar het is nog niet zo belangrijk, het gaat meer over de voor en nadelen van het aansluiten van een niet p-cspeakerset aan een pc en of je dan nog steeds alle mogelijkheden hebt.
Mooi voorbeeldje is de Wharfedale DX-1 HCP 5.1 home cinema set of sonos soundbar. Dat is gewoon een treetje of hoger qua kwaliteit en die kan ik later bij een mini home cinema opstelling inzetten zonder problemen. 2de hands kan je dit soort oudere setjes al kopen voor veel minder. Als voorbeeld, ik heb 2de handse onkyo boxenset gezien voor 50 euro excl versterker, of een 2de handse panansonic 5.1 set met wireless achterspeakers voor 75 euro, of een soundplate waar je een monitor op kan zetten. Uiteindelijk moet een geluidsset bij al deze opties even goed werken in de zin dat als ik surroundsound wil horen, ik dat ook uit de speakerset krijg, of het nou muziek/dolbysurroundsound bluerayfilm of een game is.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_172819724
Ahh ok, dat is inderdaad wel net een stapje hoger ja. Ik dacht dat je het over die goedkope sony/jvc melkpakjesprullen had. :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 31 juli 2017 @ 23:15:32 #11
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_172819867
quote:
14s.gif Op maandag 31 juli 2017 23:08 schreef Geralt het volgende:
Ahh ok, dat is inderdaad wel net een stapje hoger ja. Ik dacht dat je het over die goedkope sony/jvc melkpakjesprullen had. :@
Nee, de meerwaarde moet duidelijk komen uit de kwaliteit en de extra opties die dit soort setjes zouden kunnen bieden. Mooi voorbeeld is dat een soundplate ook soms NFC of zoiets bezit, gewoon je telefoon dichtbij leggen en er is automatisch verbinding. Daarnaast is er een bluetooth-verbinding en andere foefjes die een home cinema station bezit. Ik heb nog niet direct een setje uitgekozen, ik wil het eerst even uitzoeken waar ik op moet letten. Het meest belangrijke is gewoon dat als is stereo afspeel op de pc, ik het zo ook wil horen. En als ik een bluerayfilm op de harde schijf of een dvd afspeel of game, ik bij alle drie surroundsound-achtig iets wil kunnen horen. Als dit mogelijk is, dan kan ik daarna een afweging maken wat voor mij prijs/prestatie de beste keuze is. Tegenwoordig zoveel mogelijk... interessant maar wel vermoeiend.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_172819999
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 23:15 schreef govie het volgende:

[..]

Nee, de meerwaarde moet duidelijk komen uit de kwaliteit en de extra opties die dit soort setjes zouden kunnen bieden. Mooi voorbeeld is dat een soundplate ook soms NFC of zoiets bezit, gewoon je telefoon dichtbij leggen en er is automatisch verbinding. Daarnaast is er een bluetooth-verbinding en andere foefjes die een home cinema station bezit. Ik heb nog niet direct een setje uitgekozen, ik wil het eerst even uitzoeken waar ik op moet letten. Het meest belangrijke is gewoon dat als is stereo afspeel op de pc, ik het zo ook wil horen. En als ik een bluerayfilm op de harde schijf of een dvd afspeel of game, ik bij alle drie surroundsound-achtig iets wil kunnen horen. Als dit mogelijk is, dan kan ik daarna een afweging maken wat voor mij prijs/prestatie de beste keuze is. Tegenwoordig zoveel mogelijk... interessant maar wel vermoeiend.
Je hebt het over 'kweenie hoe oude setjes van marktplaats, toch? Vergeet dan de foefjes, want die krijg je niet.

Als je stereo wil, in goede kwaliteit, raad ik je een externe geluidskaart met een stel instap-studiomonitoren (denk KRK R5 of R6) aan.

Voor games is een koptelefoon vermoedelijk prettiger. Sowieso geven koptelefoons je meer kwaliteit voor je pegels dan speakers.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 31 juli 2017 @ 23:24:44 #13
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_172820017
quote:
14s.gif Op maandag 31 juli 2017 22:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Als het bestand dat je afspeelt meerdere kanalen heeft, zoals AC3-indeling, dan is het via een optische uitgang geen enkel probleem. Vooral met VLC kun je verschillene typen formaten afspelen, zelfs DVD en Blu-ray. Je moet in Windows wel aangeven dat je 5.1 of 7.1 speakers hebt.
Thanks, dus als ik een mooie aanbieding vind van een opstelling, dan kan ik alles normaliter gewoon doen zolang de reviecer maar een spdif aansluiting heeft? Just to be sure...
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  maandag 31 juli 2017 @ 23:32:57 #14
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_172820169
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 23:24 schreef govie het volgende:

[..]

Thanks, dus als ik een mooie aanbieding vind van een opstelling, dan kan ik alles normaliter gewoon doen zolang de reviecer maar een spdif aansluiting heeft? Just to be sure...
Ja hoor. Ik heb enkele jaren geleden precies hetzelfde gedaan met een 2e handse Onkyo TX-SR600E (¤60) en een JBL SCS175 5.1 set (¤100). Heb er nog steeds plezier van. Heb ooit overwogen om de voor de voorste speakers een full range aan te schaffen zoals een JBL Northridge E90, maar ik vind het nog steeds prima zo.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 31 juli 2017 @ 23:55:00 #15
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_172820556
Bedankt iedereen, we zijn eruit, ik kan opzoek naar een combo die bij me past.

quote:
14s.gif Op maandag 31 juli 2017 23:32 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ja hoor. Ik heb enkele jaren geleden precies hetzelfde gedaan met een 2e handse Onkyo TX-SR600E (¤60) en een JBL SCS175 5.1 set (¤100). Heb er nog steeds plezier van. Heb ooit overwogen om de voor de voorste speakers een full range aan te schaffen zoals een JBL Northridge E90, maar ik vind het nog steeds prima zo.
Ik ben een beginneling maar zoiets als jouw setup was mijn initiële idee, eventueel zelfs nog iets goedkoper. Ik gewoon graag beginnen boxen hebben van hogere kwaliteit en langzaam uitbouwen als die wens bestaat. Ik heb een 5.1 onkyo setje gezien van 55 euro, een versterker met spdif zou zo gevonden moeten zijn. Maar een 2de handse Philips powerplate leek me ook wel wat, heeft wel virutal surroundsound en hopelijk een lage prijs (2.1 maar wel veel betere specificaties dan mijn Creative A220 setje van 2 tientjes).

Ik ben nog een beetje aan het proeven maar die powerplate zie ik wel zitten mits de prijs laag blijft, ideaal voor onder een monitor+nfc & bluetooth voor de telefoon, geen idee hoe dat werkt of wat ik ermee moet, toch leuk + blueray drive voor als je ooit een bluerayfilm thuis hebt liggen. Natuurlijk is de kwaliteit niet hetzelfde als van jouw setje, maar daar is de prijs hopelijk ook wel naar. Lijkt me leuk om te proberen een powerplate voor een monitorsetup. En als het tegenvalt dan doe ik hem op de slaapkamer-tv installeren.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 00:14:57 #16
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_172820844
Schaf bij voorkeur een versterker aan met HDMI als je videokaart ook HDMI heeft zodat je later eenvoudig een tv op kan aansluiten, al dan niet als tweede monitor. Ik heb zelf een oude versterker zonder HDMI. In eerste instantie met S/PDIF naar versterker aangesloten en HDMI rechtstreeks naar tv omdat mijn videokaart alleen stereo uitstuurde. Jaren later kwam ik erachter dat ik na aanpassing van de drivers met E-EDID-editor het 5.1 AC3 signaal over HDMI naar de tv kon sturen, en vanaf de tv met een optische kabel naar de versterker. In theorie kan de optische kabel zelfs achterwege blijven als de versterker HDMI heeft en 5.1 accepteert over HDMI.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 01:15:17 #17
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_172821630
quote:
3s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 00:14 schreef ACT-F het volgende:
Schaf bij voorkeur een versterker aan met HDMI als je videokaart ook HDMI heeft zodat je later eenvoudig een tv op kan aansluiten, al dan niet als tweede monitor. Ik heb zelf een oude versterker zonder HDMI. In eerste instantie met S/PDIF naar versterker aangesloten en HDMI rechtstreeks naar tv omdat mijn videokaart alleen stereo uitstuurde. Jaren later kwam ik erachter dat ik na aanpassing van de drivers met E-EDID-editor het 5.1 AC3 signaal over HDMI naar de tv kon sturen, en vanaf de tv met een optische kabel naar de versterker. In theorie kan de optische kabel zelfs achterwege blijven als de versterker HDMI heeft en 5.1 accepteert over HDMI.
Goede tip, daar zal ik morgen eens induiken. Hoe dat allemaal in elkaar steekt. Ik leer weer een hoop!

Ik heb ook al wel een en ander opgezocht over hoe je speakers moet selecteren enzo, interessant. Schetsje van me kamer, dan neem je een dB waarde die je op een punt wilt hebben, en dan neem je 7dB minder voor de boxen bij een 5.1 setje in een standaard woonkamertje in NL. wat in mijn geval het uitgangspunt voor selectie is. Dikkeduim werk, maar het is in ieder geval onderbouwd ongeacht of het 100% klopt, dat is al heel wat. Zowieso lees je vaak dat speakers zoals basboxen veels te groot worden gekozen door consumenten, dat is zonde van het geld als je zoiets helemaal nieuw koopt. Ik ga proberen wat meer te letten op zuiverheid via dat "total harmonic distortion getal", hoe dat precies in elkaar steekt ga ik nog uitzoeken van de week. Ik wil weten hoe het allemaal zit!
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_172821881
Eindelijk eens interessante antwoorden hier.

Ik ben old scool.
Heb, toen die kabeltjes er nog niet waren, een oude koptelefoon( mini-jackplug) doorgeknipt en aan de andere kant tulpstekkers gesoldeerd. Was een perfecte verbinding met m'n analoge versterker.

Vond twee B&O Beowolf speakers bij het oud vuil en heb die gecombineerd met m'n jaren 70 Wharfdale Denton 3 speakers en heb nu een perfect stereo system.

Ter info; van één B&O speaker scheurde de conus op een gegeven moment, maar tegenwoordig hebben we siliconenkit. De scheur dichtgekit en het geluid is prima.

Het nadeel van 5.1 en 7.zoveel is, vind ik, dat de bas niet spoort met het geheel van de rest van de audio.

Ter info: geld zat, dus zou zomaar iets ander kunnen kopen. Waarom zou ik; dit werkt perfect. :P
  Moderator dinsdag 1 augustus 2017 @ 01:53:31 #19
54278 crew  Tijger_m
42
pi_172821894
Als je naar HDMI gaat kijken let dan wel op welke versie er op zit, er zijn nogal wat verschillen tussen de verschillende versies ook voor wat betreft audio.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:25:08 #20
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_172824979
Bedankt voor de aanvullende posts.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 01:51 schreef gepromoveerT het volgende:
Het nadeel van 5.1 en 7.zoveel is, vind ik, dat de bas niet spoort met het geheel van de rest van de audio.
Vind dat ook bij 2.1 setjes t.o.v. monitorspeakers, dat is de reden naast een te laag geluidsniveau waarom ik ben begonnen met het zoeken naar mogelijkheden. Wat ik erover heb kunnen vinden is dat de basbox bij 2.1 setjes vanaf de lagere middentonen alles zelf moet doen, omdat men alleen nog maar kleine speakertjes wil hebben om tegen aan te kijken. Dit geldt vooral vooral bij pc'speakers maar ik ken genoeg home cinema sets met speakers van de zelfde afmetingen als pcspeakers. In weze hebben veel 5.1 sets wss hetzelfde probleem, nu hebben ze tegenwoordig ook x.2 systemen, dan hebben ze 2 lage tonen boxenb en dan ga ik er even vanuit dat de ene alleen de hele lage tonen doet en de andere de middenlage tonen om dat probleem op vangen.

Even de historie posten van mijn zoektocht naar een nieuwe speakerset, daar valt voor veel mensen nog veel van te leren denk ik, ik post het daarom hier even: Na mijn ontevredenheid over mijn budget Creative A220 setje voor de computer waar ik alles op die qua muziek/films/gaming/etcetc, ik ben eerst gaan zoeken naar 2.0 monitorspeakers voor aan de computer van onder de 100 euro. De geluidsweergave bij muziek of over het hele spectrum blijkt veel beter te zijn dan met een 2.1 pcspeaker setje. Dan kom je bij pcspeakers uit bij 2.0 monitorspeakers. Tegenwoordig heeft edifier en hercules hele mooie goedkope 2.0 boekenplanspeakers van onder de honderdeuro. Je hebt voor deze boxen geen amplifier/reciever, je krijgt bij de meeste zelfs een bassinstellingknop erbij (welke ik miste op mijn 2.1 setje). Het enige probleem van die boekenplankspeakers was dat ik veel films kijk en soms wat game, dus surroundsound of nep surroundsound met een degelijke bass heeft dan weldegelijk meerwaarde, maar ik wilde ook graag betere geluidskwalitiet alsmede hoger geluidsniveau bij het afspelen van muziek. Wie ook zo'n budget pc-speakersset bezit begrijpt heel goed wat ik bedoel hier...
Toen ben ik eerst alles af gaan zoeken naar budget boekenplanspeakers waar bestbuy de Wharfedale daimond 220 goed verkrijgbaar in NL. Met die wharfedales zal het geluid een stuk beter zijn dan met die 2.0 pcspeakers van edifier/hercules, maar je moet wel een goede amplifier 2de handse amplifier/reciever voor die wharfedales vinden 'a 50 euro ofzo. Ik wilde deze set dan uit gaan bouwen naar een 5.1 set, maar het vermogen van die wharfedales is gewoon erg groot en de kans is aannemelijk dat ik dan gewoon een geoverdimensioseerd en te duur systeem heb staan. Er zijn immers legio voorbeelden van mensen die een 150 Watt subwoofer van een topmerk in hun appartementje zetten om er later achter te komen dat het hun geluidkwaliteit geen goed doet en vragen oproept bij de eerst komende VVE-vergaderingen.
En om nu rond te komen naar waarom ik dit topic hier gepost heb. Veel 5.1 boxensetjes voor home cinema van de elite-merken, die beginnen of begonnen rond de 500/600 euro. Die setjes zijn vaak hartstikke goede 5.1 setjes. 5.1 boxensetjes zijn vaak waard wat de kopers van 2de handse meuk er voor over heeft. Eventueel kan ik 2de hands aan een goede 5.1 speakerset komen voor onder de 100 euro. Dat blijkt ook wel want op marktplaats zie je ze wel staan. En zo kwam ik ook uit bij beter dan mainstreammerken soundbars en soundplates omdat deze soms onder de 100 euro worden verkocht op marktplaats, omdat de verkoper zelf niet het verschil weet tussen hun soundbar en die bij de lidl in de folder. 8-) Conlusie is dus dat ik langzaam ga zoeken naar een mooi set boxen, hetzij surroundnsound set (5.1 of gelijkwaardig) of virtual surroundsound set (soundbar/soundplate) voor een prijs die ik er voor over heb. Zolang de versterker of soundbar/plate i.i.g. een spdif aansluiting heeft, dan zou surroundsound mogelijk moeten zijn en dat is de uitkomst van dit topic met een hoop extra relevante info.. Hopelijk kan ik met voldoende hoge kwaliteit speakers en een hoge kwaliteit amp/reciever maar wel allemaal 2de hands, een retegoede surroundsound ervaring creeren waarmee ik ook een degelijk stukje muziek kan produceren zonder klachten. Vergeet niet, goede speaker voor de ene persoon zijn door andere bezigheden nog niet de beste speakers voor de andere persoon. Vaak zul je gamers mensen een 2.1 setje adviseren terwijl deze senioren alleen maar muziekskes willen luisten via de computer. Dan is een 2.1 gamersetje wss niet de juiste keuze.


The end.

[ Bericht 1% gewijzigd door govie op 01-08-2017 10:51:47 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_172829321
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 16:58 schreef govie het volgende:

Heeft iemand dit eerder geprobeerd voor een multimedia pc (gaming/muziek/film/rest)? Ik zie veel mooie home cinema sets (nieuwwaarde 600 euro) van zeg 6 jaar oud, 2de hands op het internet staan voor tussen de 20 en 75 euro. Ik vraag me af of 5.1 geluid via een home cinema set vanaf je pc goed kan werken? Hoe zit dat dan met de signalen/kabeltjes van de pc naar de 5.1 set, gaat dat altijd goed? Waar moet ik op letten?
Werkt op zich prima, als je maar goed weet wat de standaarden zijn en hoe het geluid wordt verplaatst.

Ik heb al meer dan 5 jaar een dergelijke opzet behoorlijk goedkoop draaien op een oude HP Core2Duo machine met een simpel Sweex 7.1 pci geluidskaartje. Puur voor video, niet voor games. Er zit maar een crappy ATI 4500 video kaart in. Afgezien van een paar full-screen Steam games is die niet tot heel veel in staat.

Mijn Philips DTS-versterker kan uncompressed Dolby en DTS ontvangen via TOSLINK of PCM (tot een max van 96KHz) en die processen naar de 5.1 speakers.

Dat betekende dat ik dus een systeem nodig had dat zoveel en zo hoog mogelijk pass-through geluid door PCM en/of TOSLINK naar de versterker stuurde zonder dat het me veel kostte. Dat sweex kaartje kan dat, want cmedia chipset. Paar tientjes bij de Conrad.

In deze opzet maak(te) ik gebruik van Windows 8.1 32bit die via deze speciale driver het mogelijk maakt om passthrough geluid te sturen. Werkt perfect.

Onder Windows 10 64bit was het een beetje een grotere uitdaging, want dan heb je drivers nodig die gesigneerd zijn met een certificaat. Dankzij de jarenlange initiatieven van Leshcat was dat grafisch geen probleem en na een paar keer over en weer mailen hebben ze ook die oude bitperfect cmedia driver voor me gesigneerd. (Ik heb overigens toestemming om die driver te mogen distribueren, dus mocht je eenzelfde project doen laat het maar weten).

Uiteindelijk bleek het allemaal niet zo heel stabiel meer onder Kodi 17.3 voor Windows, dus ben ik nu met een ander project bezig. Een Raspberry Pi 3 en een HDMI naar toslink switch geeft ook prima pass-through mogelijkheden.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:50:10 #22
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_172829359
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 01:51 schreef gepromoveerT het volgende:
Het nadeel van 5.1 en 7.zoveel is, vind ik, dat de bas niet spoort met het geheel van de rest van de audio.
Dat los je op met een goede versterker, de subwoofer integreert prima met de rest v/h systeem nadat de boel ingeregeld is met Audyssey MultEQ XT32.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:03:05 #23
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_172829641
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 10:25 schreef govie het volgende:
Bedankt voor de aanvullende posts.
nu hebben ze tegenwoordig ook x.2 systemen, dan hebben ze 2 lage tonen boxenb en dan ga ik er even vanuit dat de ene alleen de hele lage tonen doet en de andere de middenlage tonen om dat probleem op vangen.
Nee, bij een x.2 set heb je 2 subwoofers, eentje link en eentje rechts.

Waar jij het over hebt is dat goedkope setjes vaak geen subwoofer hebben (ze noemen het vaak wel zo) maar een woofer die mid en laag doet en de rest v/d speakers alleen mid en hoog. Dat is dikke poep en geen echt 5.1

Bij een goed 5.1 systeem heb je full-range speakers en een subwoofer. Het idee van een subwoofer is dat deze nog lager gaat dan een normale full-range speaker of op z'n minst deze lage tonen beter kan produceren.
quote:
Er zijn immers legio voorbeelden van mensen die een 150 Watt subwoofer van een topmerk in hun appartementje zetten om er later achter te komen dat het hun geluidkwaliteit geen goed doet en vragen oproept bij de eerst komende VVE-vergaderingen.
Je krijgt eerder klachten met te weinig vermogen dan met te veel. Bij te weinig vermogen kan de versterker van de subwoofer de driver niet in bedwang houden (lage tonen kosten veel energie) waardoor de bas gaat 'dreunen' en dat is erg storend.

Daarnaast is hier weer een kwestie van een goede versterker aanschaffen met goede processing. Audyssey MultEQ XT32 zal al een hoop goed maken door pieken in je frequency-response te corrigeren (b.v. veroorzaakt door de afmeting van je kamer waardoor bepaalde frequenties versterken). Daarnaast is er zoiets als Audyssey LFC (Low Frequency Containment) die de vervelende frequenties (die door muren e.d. heen gaan) verminderd zonder dat je hier veel van merkt qua geluidskwaliteit.
quote:
Hopelijk kan ik met voldoende hoge kwaliteit speakers en een hoge kwaliteit amp/reciever maar wel allemaal 2de hands, een retegoede surroundsound ervaring creeren waarmee ik ook een degelijk stukje muziek kan produceren zonder klachten.
Yep, moet te doen zijn. Ik heb zelf net m'n versterker in de woonkamer geüpgrade en de 'oude' versterker (Marantz SR5006) doorgeschoven naar m'n slaap/computer kamer. Klinkt super en zeker in m'n slaapkamer waar een groot deel v/d ruimte ingenomen wordt door een boxspring (die als demping werkt) doet de room-correction goed z'n werk. Hiervoor had ik er een oude Harman/Kardon versterker staan zonder Audyssey en je hoort het verschil meteen.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:21:23 #24
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_172830089
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 13:50 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Dat los je op met een goede versterker, de subwoofer integreert prima met de rest v/h systeem nadat de boel ingeregeld is met Audyssey MultEQ XT32.
Ik heb dat ook zien staan en ben wel geinteresseerd in EQ omdat ik er verder niet vanaf weet kwa inregelen. Maar ik heb ook recensies gelezen over EQ die minder positief waren.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:35:43 #25
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_172830449
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 13:48 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Ik heb zelf nog een SB Xi-Fi Xtreme Music 5.1 kaartje liggen. Ik heb destijds uitgezocht hoe goed dat oude ding verhield tot al die audiochipsets. Het was volgens mij redelijk gelijkwaardig qua specs tot aan de alc1150, mijn chipset is de alc892. Op het eind toen ik hem in mijn systeem wilde plaatsen, kwam ik erachter dat ik hem niet eens kon plaatsen omdat er geen bereikbaar verouderd pci slot had. Op mijn matx moederbordje heb ik ze niet zien zitten omdat de videokaart immers zoveel ruimte nodig heeft.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')