Als je er olie bij doet en hij staat daarna nog droog heb je waarschijnlijk ergens een lek of de olie verbrand mee met de benzine in de cilinders.quote:Op maandag 31 juli 2017 13:49 schreef Atak het volgende:
Ik heb net 2 liter olie in de auto gedaan. Wanneer ik een meting doe met dat langwerpige ding dat bij de automotor zit is het nog steeds kurkdroog. Is dat ding stuk?
Ook niks op de grond. De olie verdwijnt naar een andere dimensie denk ik.quote:Op maandag 31 juli 2017 14:04 schreef de_boswachter het volgende:
Kijk eens op de grond. Als daar twee liter olie ligt klopt er iets niet
Niks mis met de ruitensproeier.quote:Op maandag 31 juli 2017 14:18 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Geen verandering op de peilstok na 2L bijvullen betekent waarschijnlijk dat je ruitensproei-installatie ook naar de mallemoer is.
Geen verandering.quote:Op maandag 31 juli 2017 13:56 schreef Fokker89 het volgende:
Heb je al wel een stukje gereden? de olie moet eerst nog door het hele systeem voor je echt een goede meting kan doen.
Of je hebt de olie in het verkeerde gaatje bijgevuld of je hebt echt met amper olie gereden (normaal zit er ongeveer 4 liter olie in het carter)quote:Op maandag 31 juli 2017 13:49 schreef Atak het volgende:
Ik heb net 2 liter olie in de auto gedaan. Wanneer ik een meting doe met dat langwerpige ding dat bij de automotor zit is het nog steeds kurkdroog. Is dat ding stuk?
Ik denk dat ik volgende week naar de garage ga. Bedankt voor de tip.quote:Op maandag 31 juli 2017 13:52 schreef henkkeumus het volgende:
[..]
Als je er olie bij doet en hij staat daarna nog droog heb je waarschijnlijk ergens een lek of de olie verbrand mee met de benzine in de cilinders.
Beide gevallen niet goed en reden om te laten controleren bij garage.
Welke auto gaat het om? Staat die al lang stil? etc etc.. meer info graag.
Ik zou nu maar direct naar de garage gaan....quote:Op maandag 31 juli 2017 14:27 schreef Atak het volgende:
[..]
Ik denk dat ik volgende week naar de garage ga. Bedankt voor de tip.
Nah joh geen haast. Ik zou eerst nog even een weekendje Monaco doen met die auto.quote:Op maandag 31 juli 2017 14:27 schreef Atak het volgende:
[..]
Ik denk dat ik volgende week naar de garage ga. Bedankt voor de tip.
Ik heb altijd het juiste gaatje te pakken.quote:Op maandag 31 juli 2017 14:26 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Of je hebt de olie in het verkeerde gaatje bijgevuld of je hebt echt met amper olie gereden (normaal zit er ongeveer 4 liter olie in het carter)
Dus als je zeker weet dat je het in het goede gaatje gemikt hebt: Nog meer bijvullen dus.
Is het zo ernstig dan? Ik denk dat ik inderdaad een tijdje zonder olie heb rondgereden maar als iets stuk gegaan is dan merk ik dat toch wel. Als de motor verbrand was dan reed die niet meer.quote:Op maandag 31 juli 2017 14:28 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik zou nu maar direct naar de garage gaan....
Juist met lange ritten is voldoende olie belangrijk. Nu ga je je blok kapot rijden om een paar euro te besparen.quote:Op maandag 31 juli 2017 14:31 schreef Atak het volgende:
[..]
Ik heb altijd het juiste gaatje te pakken.
Ik denk dat ik volgende week naar Duitsland ga om te stashen. Daar is olie goedkoper. Dan sla ik gelijk 10 liter op. En ik woon toch 10 minuutjes van de Duitse grens dus dat is geen probleem.
Overigens denk ik dat die 2 liter wel genoeg is voor deze week. Gebruik de auto maar 2-3 keer per week om ongeveer 300 km te rijden. Vaak gebruik ik de auto niet.
Kweetnie. Is Monaco leuk?quote:Op maandag 31 juli 2017 14:28 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Nah joh geen haast. Ik zou eerst nog even een weekendje Monaco doen met die auto.
Je rijdt geen tijdje zonder olie. Dat kon vroeger met een D Kadett oid. Tegenwoordig niet meer.quote:Op maandag 31 juli 2017 14:32 schreef Atak het volgende:
[..]
Is het zo ernstig dan? Ik denk dat ik inderdaad een tijdje zonder olie heb rondgereden maar als iets stuk gegaan is dan merk ik dat toch wel. Als de motor verbrand was dan reed die niet meer.
Er blijft altijd een filmlaagje achter die nog even bescherming biedt maar 300km ermee gaan rijden is absoluut motorschade aanbrengen dus naar de garage met dat hok, liefst vandaag nog.quote:Op maandag 31 juli 2017 14:32 schreef Atak het volgende:
[..]
Is het zo ernstig dan? Ik denk dat ik inderdaad een tijdje zonder olie heb rondgereden maar als iets stuk gegaan is dan merk ik dat toch wel. Als de motor verbrand was dan reed die niet meer.
Ik breng hem vandaag naar de garage. En in het weekend sla ik dan extra olie op. Die 2 liter die nu in de motor zit is meer dan genoeg. Enige wat ik moet weten is of er iets mis is met de auto.quote:Op maandag 31 juli 2017 14:33 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Juist met lange ritten is voldoende olie belangrijk. Nu ga je je blok kapot rijden om een paar euro te besparen.
Ik heb de auto de aankomende dagen niet nodig dus ik breng de auto vandaag wel. Anders koop ik gewoon een nieuwe auto.quote:Op maandag 31 juli 2017 14:35 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Er blijft altijd een filmlaagje achter die nog even bescherming biedt maar 300km ermee gaan rijden is absoluut motorschade aanbrengen dus naar de garage met dat hok, liefst vandaag nog.
Anders wordt het straks echt penny wise pound foolish als je met duizenden euro's motorschade zit om 5 euro aan olie uit te sparen.
Kan maar hoeft niet. Dat kan de garage je wel vertellen.quote:Op maandag 31 juli 2017 14:35 schreef Atak het volgende:
[..]
Ik breng hem vandaag naar de garage. En in het weekend sla ik dan extra olie op. Die 2 liter die nu in de motor zit is meer dan genoeg. Enige wat ik moet weten is of er iets mis is met de auto.
Misschien is het niks ernstigs. Maar ja ik zie het wel. Beter dat ik het zeker weet dan dat ik straks langs de A12 in de bermen sta.quote:Op maandag 31 juli 2017 14:37 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Kan maar hoeft niet. Dat kan de garage je wel vertellen.
Nee, dat is het minimumpeil.quote:Op maandag 31 juli 2017 16:15 schreef Atak het volgende:
Ik dacht ik doe nog een meting voordat ik naar de garage ga. Dit is gewoon goed toch? Raar.
[ afbeelding ]
http://ibb.co/e2uUX5
Bovenste inkeping is het maximum peil.quote:Op maandag 31 juli 2017 16:21 schreef Sodeknetters het volgende:
Zo te zien staat de olie op je afbeelding onder minimum. Het peil moet tussen de twee inkepingen staan. Nog een litertje erbij, denk ik.
Ja, maar hij heeft de peilstok op zijn kop op de foto. Hier is de onderste inkeping voor maximum. Moet dus nog wat bij.quote:
Ik ga er vanuit dat TS begrijpt dat hij het oliepeil moet bekijken met de peilstok zoals deze uit de motor komt, dus niet op z'n kopquote:Op maandag 31 juli 2017 16:22 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ja, maar hij heeft de peilstok op zijn kop op de foto. Hier is de onderste inkeping voor maximum. Moet dus nog wat bij.
prima, nu per 250cc toevoegen en meten.quote:Op maandag 31 juli 2017 16:15 schreef Atak het volgende:
Ik dacht ik doe nog een meting voordat ik naar de garage ga. Dit is gewoon goed toch? Raar.
[ afbeelding ]
http://ibb.co/e2uUX5
Waarom?quote:Op maandag 31 juli 2017 16:18 schreef Juup© het volgende:
Geen vette strepen op de voorruit als jij de ruitensproeier gebruikt?
Maar ik hoef niet meer naar de automonteur zoals sommigen zeiden?quote:
Ok. Ik ga in het weekend paar liter kopen.quote:Op maandag 31 juli 2017 16:21 schreef Sodeknetters het volgende:
Zo te zien staat de olie op je afbeelding onder minimum. Het peil moet tussen de twee inkepingen staan. Nog een litertje erbij, denk ik.
quote:Op maandag 31 juli 2017 16:42 schreef Atak het volgende:
[..]
Ok. Ik ga in het weekend paar liter kopen.
Er hoort bij de gemiddelde personenauto tussen de 4 en 5 liter olie in het blok te zitten.quote:Op maandag 31 juli 2017 14:35 schreef Atak het volgende:
[..]
Ik breng hem vandaag naar de garage. En in het weekend sla ik dan extra olie op. Die 2 liter die nu in de motor zit is meer dan genoeg. Enige wat ik moet weten is of er iets mis is met de auto.
Ik bel de monteur wel. Even kijken wat hij zegt. Ik dacht dat het nu wel goed was als ik nog een extra liter erbij zou doen maar nu zit ik weer te twijfelen of ik toch naar de garage moet.quote:Op maandag 31 juli 2017 17:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Er hoort bij de gemiddelde personenauto tussen de 4 en 5 liter olie in het blok te zitten.
Het verschil tussen 'minimum' en 'maximum' op de peilstok is ongeveer 0,5 liter. Als de peilstok droog staat, ben je meestal al meer dan een liter olie kwijt.
In jouw geval zat er nagenoeg geen olie meer in het blok, als er na het bijvullen van 2 liter olie nog steeds het niveau ver beneden peil is. Eigenlijk kan dit niet eens zonder dat er een lampje is gaan branden, of het lampje of de oliedruksensor is stuk.
Hoe dan ook: je moet je zorgen maken. Als je zomaar een paar liter olie verliest, dan is er ergens een flink lek of is je blok behoorlijk gaar. Met een gezond motorblok hoef je tussen twee onderhoudsbeurten hooguit 1X een paar honderd milliliter olie bij te vullen. Als er meer olie bij moet om de boel op peil te houden, is het simpelweg 'stuk'.
Gewoon bellen i.d.d.quote:Op maandag 31 juli 2017 17:20 schreef Atak het volgende:
[..]
Ik bel de monteur wel. Even kijken wat hij zegt. Ik dacht dat het nu wel goed was als ik nog een extra liter erbij zou doen maar nu zit ik weer te twijfelen of ik toch naar de garage moet.
En hier bij 2 auto's een liter tussen de strepen.quote:Op maandag 31 juli 2017 19:13 schreef Sounddragon het volgende:
...
Verschil tussen het min. en max.-streepie is meestal een halve liter.
ligt ook vaak aan de motor, de mijne is ook een liter, hoef ik nooit bij te vullen, maar merkte dat met verversen een keer. Bij mij zit er ook 8,25 liter in, dus zal het carter wat groter zijn. Bij de gemiddelde auto is het een halve liter.quote:Op maandag 31 juli 2017 19:26 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
En hier bij 2 auto's een liter tussen de strepen.
Gewoon per 250 ml, of een andere streep op de verpakking, bijvullen en controleren.
Meten is weten.
Bij mijn olieboot uit 2004 ook voor zover ik heb kunnen ondervinden, ik gok dat het merk/model afhankelijk is.quote:Op maandag 31 juli 2017 19:26 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
En hier bij 2 auto's een liter tussen de strepen.
Gaan niet eerst de zuigers vastlopen in de cilinders??quote:Op maandag 31 juli 2017 19:41 schreef bokkepoot het volgende:
En dat je lagers daarna vanzelf gaan zingen
Keer de Alpen over met een oude studenten BMW 3.0 (E3). Lekker blazen op de Autostrade tussen Milaan en Turijn. Bij Toulon bleef de temp wat oplopen. 4 of 5 liter can olie er in. Moesten we de LeClerc nog een keer in, voor een 2e verpakking om het onderste streepje te halen.quote:Op maandag 31 juli 2017 19:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ligt ook vaak aan de motor, de mijne is ook een liter, hoef ik nooit bij te vullen, maar merkte dat met verversen een keer. Bij mij zit er ook 8,25 liter in, dus zal het carter wat groter zijn. Bij de gemiddelde auto is het een halve liter.
Is niet mijn ervaring.quote:Op maandag 31 juli 2017 19:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaan niet eerst de zuigers vastlopen in de cilinders??
Omdat die in de olie horen te lopen???quote:Op maandag 31 juli 2017 19:59 schreef bokkepoot het volgende:
Motoren met olietekort hebben vaak drijfstanglagers die als eerste kapot gaan, met schade aan de krukas.
Klinkt alsof het gewoon nog even moest zakken.quote:Op maandag 31 juli 2017 16:15 schreef Atak het volgende:
Ik dacht ik doe nog een meting voordat ik naar de garage ga. Dit is gewoon goed toch? Raar.
[ afbeelding ]
http://ibb.co/e2uUX5
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |