abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 30 juli 2017 @ 18:00:17 #1
467193 Velda
Nieuwsgierig
pi_172789251
Ik ben eigenlijk mijn hele schoolperiode gepest door klasgenoten. Als gevoelig en wat naief meisje kon ik me al slecht verweren. Tel daarbij op dat ik mollig was en een beugel en een bril droeg. Dus ik was degenen die geen vrienden had en waar anderen hun frustraties op kwijt konden. Hoewel het in de bovenbouw van het VWO gelukkig minder agressief werd. Toen werd ik wel met rust gelaten maar hoorde ik er gewoon niet bij. Maar toch heel eenzaam. Gelukkig had ik wel leuke hobbies waar ik in kon opgaan en geluk uit kon halen. Pas toen ik ging studeren ben ik een sociaal leven kunnen gaan opbouwen.

Ik ben nu 27 maar merk soms nog steeds dat het me achtervolgt. Ik vind het moeilijk om sociale contacten aan te gaan of mensen iets te vragen. Altijd vraag ik me af of mensen me wel leuk vinden. Op mijn werk ga ik bijvoorbeeld nooit met collega's om terwijl ik dat jammer vind. Maar ik durf eigenlijk niemand te vragen om eens wat sociaals te doen. Ik heb ook nog geen vriend gehad bijvoorbeeld en het vertrouwen van mensen vind ik heel moeilijk omdat dat in mijn pest tijd nogal eens beschaamd is. Ik heb er hulp voor gezoch en dat werk. Toch gaat het maar met kleine stapjes.

Zijn er hier meer mensen die hetzelfde meegemaakt hebben? En wat don jullie om dit echt tot het verleden te laten horen?
  zondag 30 juli 2017 @ 18:16:55 #2
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_172789602
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 18:00 schreef Velda het volgende:
Ik ben eigenlijk mijn hele schoolperiode gepest door klasgenoten. Als gevoelig en wat naief meisje kon ik me al slecht verweren. Tel daarbij op dat ik mollig was en een beugel en een bril droeg. Dus ik was degenen die geen vrienden had en waar anderen hun frustraties op kwijt konden. Hoewel het in de bovenbouw van het VWO gelukkig minder agressief werd. Toen werd ik wel met rust gelaten maar hoorde ik er gewoon niet bij. Maar toch heel eenzaam. Gelukkig had ik wel leuke hobbies waar ik in kon opgaan en geluk uit kon halen. Pas toen ik ging studeren ben ik een sociaal leven kunnen gaan opbouwen.

Ik ben nu 27 maar merk soms nog steeds dat het me achtervolgt. Ik vind het moeilijk om sociale contacten aan te gaan of mensen iets te vragen. Altijd vraag ik me af of mensen me wel leuk vinden. Op mijn werk ga ik bijvoorbeeld nooit met collega's om terwijl ik dat jammer vind. Maar ik durf eigenlijk niemand te vragen om eens wat sociaals te doen. Ik heb ook nog geen vriend gehad bijvoorbeeld en het vertrouwen van mensen vind ik heel moeilijk omdat dat in mijn pest tijd nogal eens beschaamd is. Ik heb er hulp voor gezoch en dat werk. Toch gaat het maar met kleine stapjes.

Zijn er hier meer mensen die hetzelfde meegemaakt hebben? En wat don jullie om dit echt tot het verleden te laten horen?
Ik werd op de basisschool altijd gepest door me kleding..me moeder kocht altijd van die vet vage kleding voor me.. en ook omdat ik add heb en altijd complete theorieën had over de meest onbenullige dingen doordat ik te snel en teveel denk.. ik was altijd het buitenbeentje tot ong de 2e klas van middelbare school.. daar begon me belachelijke veel denken op een positieve wijze te gebruiken en wist van me af te bijten.. ik ben dit verder gaan ontwikkelen in loop van jaren en heb eigenlijk nergens meer last van gehad na de 4e klas.. hierna nog meerdere opleidingen gevolgd en veel sociale contacten opgebouwd.. ik ben nu 30 en ben eigenlijk blij dit meegemaakt te hebben nu kan ik (als ik ooit kinderen krijg) hun hiervoor behoeden...
  zondag 30 juli 2017 @ 18:21:59 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_172789716
Nou ik heb een pest verleden.

In mijn studentenjaren ben ik bovenmatig populair geweest, eigenlijk zelfs een BN'er. Het komt met pieken en dalen.

Ik merk dat het me niet meer zoveel kan schelen wat mensen over me denken of vinden. Ik probeer mijn persoonlijke problemen zoals alcoholverslaving of impulsiviteit te overwinnen.

Wat ik je aanraad is is empathie hebben voor andere mensen die onzeker zijn. Vaak maken mensen met een pestverleden of andere traumatische verleden de fout dat ze denken dat andere mensen een perfecte leven hebben gehad. Ze vergeten dan om rekening te houden met de gevoelens van andere mensen en beseffen niet dat andere mensen ook getraumatiseerd kunnen zijn van hun persoonlijke verleden.

Dus mijn advies is dat je rekening moet houden de eventuele problemen van andere mensen die een moeilijke leven hebben gehad.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 30 juli 2017 @ 18:42:16 #4
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_172790149
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 18:21 schreef Keep_Walking het volgende:
Nou ik heb een pest verleden.

In mijn studentenjaren ben ik bovenmatig populair geweest, eigenlijk zelfs een BN'er. Het komt met pieken en dalen.

Ik merk dat het me niet meer zoveel kan schelen wat mensen over me denken of vinden. Ik probeer mijn persoonlijke problemen zoals alcoholverslaving of impulsiviteit te overwinnen.

Wat ik je aanraad is is empathie hebben voor andere mensen die onzeker zijn. Vaak maken mensen met een pestverleden of andere traumatische verleden de fout dat ze denken dat andere mensen een perfecte leven hebben gehad. Ze vergeten dan om rekening te houden met de gevoelens van andere mensen en beseffen niet dat andere mensen ook getraumatiseerd kunnen zijn van hun persoonlijke verleden.

Dus mijn advies is dat je rekening moet houden de eventuele problemen van andere mensen die een moeilijke leven hebben gehad.
Best een goede tip ja.
En bijkomend voordeel is dat je andere mensen waarschijnlijk beter te benaderen gaat vinden en mensen hebben je ook nog eens liever in de buurt.
pi_172790919
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 18:21 schreef Keep_Walking het volgende:

Dus mijn advies is dat je rekening moet houden de eventuele problemen van andere mensen die een moeilijke leven hebben gehad.
Wil je daarmee zeggen dat als mensen hun huidige problemen niet koppelen aan hun verleden, anderen er dan ook geen rekening mee hoeven te houden?

Ik zou zeggen dat je altijd rekening met andere mensen zou moeten proberen te houden, los van hun verleden.

Of die mensen zelf bepaald gedrag gaan 'verklaren door hun verleden vind ik vaak zeer beperkt relevant...


Natuurlijk kan het in het begin uitmaken hoeveel vertrouwen iemand heeft en soms ook bepaalde ergerlijke eigenschappen verklaren...
Anderzijds, als je iemand langer kent en deze nog altijd soms storende gedragingen gaat rechtvaardigen met zn verleden, ben ik niet snel geneigd dat te accepteren;
Je leeft nu eenmaal in het nu.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_172800513
Ik ben ook gepest op school. Ben er jaren verzuurd door geweest. Sinds een paar jaar gaat het beter. Maar droom nog wel veel over de schoolperiode.

Ben trouwens gestopt met school toen ik 16 was. Al zou ik een miljoen krijgen, ik ga never nooit meer naar wat voor school dan ook.
pi_172800651
besef dat "pesten" een zwakte is... uit kuddedrang. Luitjes willen grappig gevonden worden door "de groep", door in hun ogen "zwakkeren" te minachten. Dit is op zichzelf zwak gedrag. Mensen waar je iets aan zal hebben in het leven, zullen hier nooit aan meedoen. Het kaf scheidt zich wel makkelijk van het koren zo :P
pi_172805068
Het beschadigd je meestal voor het leven wanneer het op jonge leeftijd langdurig gebeurd.
  maandag 31 juli 2017 @ 13:12:28 #9
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_172805369
Bij mij is het eruit gegroeit in de loop van jaren, helaas werkt dit niet bij iedereen zo..
pi_172807932
quote:
6s.gif Op maandag 31 juli 2017 08:43 schreef Salvad0R het volgende:
besef dat "pesten" een zwakte is... uit kuddedrang. Luitjes willen grappig gevonden worden door "de groep", door in hun ogen "zwakkeren" te minachten. Dit is op zichzelf zwak gedrag. Mensen waar je iets aan zal hebben in het leven, zullen hier nooit aan meedoen. Het kaf scheidt zich wel makkelijk van het koren zo :P
Het gebeurt ook vooral op basisscholen en middelbare scholen. Hoewel pesters daar ook niet altijd de meest snuggere personen zijn, kan onvolwassenheid nog een oorzaak hiervan zijn. Nog vele malen meer debiel vind ik echter de mensen die later op de werkvloer pesten :')
pi_172808059
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 18:00 schreef Velda het volgende:
Ik ben eigenlijk mijn hele schoolperiode gepest door klasgenoten. Als gevoelig en wat naief meisje kon ik me al slecht verweren. Tel daarbij op dat ik mollig was en een beugel en een bril droeg. Dus ik was degenen die geen vrienden had en waar anderen hun frustraties op kwijt konden. Hoewel het in de bovenbouw van het VWO gelukkig minder agressief werd. Toen werd ik wel met rust gelaten maar hoorde ik er gewoon niet bij. Maar toch heel eenzaam. Gelukkig had ik wel leuke hobbies waar ik in kon opgaan en geluk uit kon halen. Pas toen ik ging studeren ben ik een sociaal leven kunnen gaan opbouwen.

Ik ben nu 27 maar merk soms nog steeds dat het me achtervolgt. Ik vind het moeilijk om sociale contacten aan te gaan of mensen iets te vragen. Altijd vraag ik me af of mensen me wel leuk vinden. Op mijn werk ga ik bijvoorbeeld nooit met collega's om terwijl ik dat jammer vind. Maar ik durf eigenlijk niemand te vragen om eens wat sociaals te doen. Ik heb ook nog geen vriend gehad bijvoorbeeld en het vertrouwen van mensen vind ik heel moeilijk omdat dat in mijn pest tijd nogal eens beschaamd is. Ik heb er hulp voor gezoch en dat werk. Toch gaat het maar met kleine stapjes.

Zijn er hier meer mensen die hetzelfde meegemaakt hebben? En wat don jullie om dit echt tot het verleden te laten horen?
Ik ben ook gepest omdat ik lang en dun was. Dit was op het voorgezet onderwijs. Dus daar zitten lui die niet weten wat ze willen met hun leven. Toen ik beroepsonderwijs ging doen (MBO) heb je met andere mensen te maken die dat al wel weten. Toen ik eenmaal huilend thuis kwam omdat ik te pakken ben gehad, heeft mn moeder me opgegeven voor Karate. Daar heb ik de bruine band gehaald en toen ging het alleen maar bergopwaarts. Ik ben nu 35 en zit in een vrijwilligersproject waarbij ik aan jongeren wordt gekoppeld die ook gepest worden om hun zelf vertrouwen met mijn ervaring op te krikken.

Onthou: het is jouw leven, doe wat jij fijn vind en niet wat anderen van je verwachten. Ga niet van het negatieve uit bij mensen maar probeer alles met glas-halfvol-gedachte te benaderen. Je leeft maar 1 keer
  maandag 31 juli 2017 @ 15:39:21 #12
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_172808111
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:30 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het gebeurt ook vooral op basisscholen en middelbare scholen. Hoewel pesters daar ook niet altijd de meest snuggere personen zijn, kan onvolwassenheid nog een oorzaak hiervan zijn. Nog vele malen meer debiel vind ik echter de mensen die later op de werkvloer pesten :')
Dat zijn vaak lui die vroeger gepest zijn en dat op een negatieve manier uiten op een latere leeftijd.
pi_172808142
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:39 schreef Puk1234 het volgende:

[..]

Dat zijn vaak lui die vroeger gepest zijn en dat op een negatieve manier uiten op een latere leeftijd.
Bron?
pi_172808148
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:39 schreef Puk1234 het volgende:

[..]

Dat zijn vaak lui die vroeger gepest zijn en dat op een negatieve manier uiten op een latere leeftijd.
Ik heb geen idee wat zo iemand bezielt. Eigenlijk is het dubbel zo triest. Ten eerste zijn het volwassenen die het doen. Ten tweede zijn het vaak leidinggevenden, waardoor het doelwit niet zoveel terug kan doen. Vroeger op de speelplaats kon je de pester nog een ram verkopen, het gaat alleen wat minder makkelijk als je daardoor je inkomen verliest.
  maandag 31 juli 2017 @ 15:49:10 #15
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_172808280
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:41 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Bron?
Hoor je wel vaker verhalen over.. Dus geen vaste bron.
  maandag 31 juli 2017 @ 15:50:58 #16
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_172808315
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:41 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat zo iemand bezielt. Eigenlijk is het dubbel zo triest. Ten eerste zijn het volwassenen die het doen. Ten tweede zijn het vaak leidinggevenden, waardoor het doelwit niet zoveel terug kan doen. Vroeger op de speelplaats kon je de pester nog een ram verkopen, het gaat alleen wat minder makkelijk als je daardoor je inkomen verliest.
Dat valt onder machtsmisbruik.. Denk als je voldoende bewijs hebt dat je weldegelijk dan iets kan doen.. Zijn de meeste bedrijven niet van gediend namelijk.
pi_172808361
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:50 schreef Puk1234 het volgende:

[..]

Dat valt onder machtsmisbruik.. Denk als je voldoende bewijs hebt dat je weldegelijk dan iets kan doen.. Zijn de meeste bedrijven niet van gediend namelijk.
Ja uiteindelijk wel natuurlijk. Maar als het geniepig gebeurt of bij kleine bedrijven waar die scheiding tussen vertrouwenspersoon en leidinggevende wellicht niet zo duidelijk is kan het toch lastig zijn.

Laat ik het zo zeggen. Als je gepest wordt door je leidinggevende moet jij veel moeite steken om je gelijk te krijgen en dat er 'iets' aan gedaan wordt. Bij een gelijke kan je dat veel directer oplossen.
pi_172808373
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:49 schreef Puk1234 het volgende:

[..]

Hoor je wel vaker verhalen over.. Dus geen vaste bron.
Het zijn naar mijn ervaring juist pesters die hun hele leven lang door blijven gaan met dit gedrag.
  maandag 31 juli 2017 @ 15:56:42 #19
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_172808438
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:53 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Het zijn naar mijn ervaring juist pesters die hun hele leven lang door blijven gaan met dit gedrag.
Die zitten er idd ook tussen jah
pi_172809511
Twee jaar lang lastig gevallen, daarna naar een andere school gegaan en toen dacht ik, dit gaat mij nooit weer gebeuren, door mij assertief, zelfverzekerd ( ondertussen knikkende knieën en bonkend hart ) op te stellen, ben ik nooit weer lastig te vallen.
Later is deze houding mij gewoon geworden, ik kan alleen heel vervelend worden als andere mensen mij hun wil willen opleggen, of zich met mij bemoeien, ook kan ik erg agressief worden als men begint te jennen of uitdagen en rende ik vroeger weg, nu komt zoveel woede omhoog en ga de confrontatie aan.
pi_172822191
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:30 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het gebeurt ook vooral op basisscholen en middelbare scholen. Hoewel pesters daar ook niet altijd de meest snuggere personen zijn, kan onvolwassenheid nog een oorzaak hiervan zijn. Nog vele malen meer debiel vind ik echter de mensen die later op de werkvloer pesten :')
Ja iedereen zit vast in z'n sociale bubbel, sommigen gaan er met humor mee om, anderen met geouwehoer. Mijn ervaring met groepsvorming tegen mij, is dat als je degene met de grootste bek een hersenbeschadiging slaat met een stelt, dat de rest wel kalm doet voortaan.
pi_172822194
Moet je wel in 1 mep klaren dan he, je kan niet als Rambo gaan lopen houwen, dan voeren ze je af. Je moet ook gewoon liegen als ze je vragen, hij struikelde gewoon.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 03:18:49 #23
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_172822277
Laten we ff deze meid beetje helpen door hier geen wedstrijdjes te gaan doen wie het grappigste is.. Dit is geen onzin topic
;)
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 03:25:37 #24
463796 bijstandboy
jij al uitkering heb?
pi_172822299
Je kan altijd nog brieven schrijven naar lieve mona :')
pi_172823052
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 18:21 schreef Keep_Walking het volgende:
Nou ik heb een pest verleden.

In mijn studentenjaren ben ik bovenmatig populair geweest, eigenlijk zelfs een BN'er. Het komt met pieken en dalen.

Ik merk dat het me niet meer zoveel kan schelen wat mensen over me denken of vinden. Ik probeer mijn persoonlijke problemen zoals alcoholverslaving of impulsiviteit te overwinnen.

Wat ik je aanraad is is empathie hebben voor andere mensen die onzeker zijn. Vaak maken mensen met een pestverleden of andere traumatische verleden de fout dat ze denken dat andere mensen een perfecte leven hebben gehad. Ze vergeten dan om rekening te houden met de gevoelens van andere mensen en beseffen niet dat andere mensen ook getraumatiseerd kunnen zijn van hun persoonlijke verleden.

Dus mijn advies is dat je rekening moet houden de eventuele problemen van andere mensen die een moeilijke leven hebben gehad.
Vind ik een hele goede. Iedereen heeft slechte dingen meegemaakt, ook al zijn het kleine dingen. als daar een catalogus van was dan had ik direct opnieuw pesten gekozen.

Zelf ben ik blij met mijn pestverleden. Ja ik heb er deels dezelfde dingen aan overgehouden (sociale angst, mentaal bij 15 blijven hangen, verminderde empathie, angststoornis, enz). Wat ik er ook aan heb overgehouden is een obsessie met plaatsen uit deze periode. Ik fiets wel eens langs het huis van een meisje dat me vroeger pestte en dan denk ik: daar was waarschijnlijk haar kamer... Ik wilde eerst in de buurt van mijn middelbare school wonen. Ik vind het traumatisch dat de plek met de grond gelijk wordt gemaakt waar ik het kennismakingsuitje had, waarin alles anders had kunnen lopen misschien, of misschien ook niet, waarin ik me nog duidelijk scenes van voor de geest kan halen. Ik maakte laatst nog een foto van deze bossen. Ik fantaseer vaak over mijn fiasco buitenland reisje, ik wilde eerst mijn woonkamer inrichten zoals het daar was. Details als een merk schooltassen of iets wat iemand zegt over de middelbare school of als ik vijftienjarigen zie zorgt ervoor dat ik direct weer denk oh ja, dat was die les, met die toneelscene, dat lokaal of die leraar. Ik hoop op een reunie, daar fantaseer ik vaak over, ook al ben ik hoogstwaarschijnlijk slechter terechtgekomen dan de meesten. Eigenlijk droom ik daar bijna iedere dag over, maar niet op een negatieve manier. Ik heb wel eens gehad dat ik me zorgeloos voelde op sociaal gebied, maar het voelde niet als mezelf. Ik kan je wel tips geven hoe je dat kunt bereiken, maar of je daar gelukkiger van wordt weet ik niet. Je wordt toch vaak ook gepest omdat je niet helemaal 'perfect' bent terwijl die perfectie toch lege buitenkant is. Net zoals het hebben van 'sociale vaardigheden', wat gewoon vooral een grote bek hebben en een beetje manipulatief en vals zijn is, in ieder geval op de middelbare school. Natuurlijk benijd ik mensen die leuk zijn in de omgang, sociaal en grappig, maar iedereen heeft nu eenmaal andere talenten. Wel wil ik nog een keer een cursus voor jezelf opkomen doen. Als je die nog niet heb gehad, zou ik die aanraden. Heb ook kort een cursus zelfverdediging gedaan, maar dat zette alleen tijdelijk zoden aan de dijk. Misschien dat ik ooit nog aan krachttraining ga doen, maar dat doet iedereen tegenwoordig en als ds tegenstander dan een man is dan is die vaak toch sterker. Wat misschien ook leuk is, een cursus debatteren. Had ik ooit kort gedaan, was er niet zo goed in. Maar dat je technieken leert om je punt duidelijker te maken zonder dat anderen over je heen lopen kan nuttig zijn. Het pesten tot het verleden laten horen, wat bedoel je daarmee? Als je nu nog gepest wordt is dat vervelend en zou ik hulp zoeken of proberen het je niet aan te trekken. Als je bedoelt erover nadenken, tja, mensen zijn nu eenmaal hun herinneringen, dat kun je niet wegkrijgen, moet je ook zeker niet willen denk ik. Probeer er een positieve draai aan te geven. Schrijf het op bijvoorbeeld. Mij heeft dat geholpen, toen was ik 15 en veranderde ik de namen en zo van ieder persoon zodat men onherkenbaar was en ik er met een andere blik naar kon kijken. Tegenwoordig denk ik gewoon eraan als hoe het was en heb ik daar juist geen problemen meer mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 01-08-2017 08:38:12 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_172825021
Ik ben op meerdere scholen gepest... daar hebben mijn prestaties ook enorm onder geleden. Ik was nogal laat met alles en thuis kreeg ik niet mee wat zelfvertrouwen inhield. Dus ik dacht altijd: 'Het ligt vast aan mij, ik ben écht dom, lelijk en ik zie er stom uit'. Ik had wel één vriendin, maar daar kon ik niet op rekenen (kwam ik later pas achter). En er volgde een reeks van dat soort vriendinnen, die achter mijn rug om zaten te liegen en helemaal niet het beste met mij voor hadden. En er helemaal niet voor mij waren als ik het moeilijk had, terwijl ik er bijna altijd voor hun was. Eenrichtingsverkeer is niet de manier.

Wat ik merkte, is dat ik telkens dezelfde soort mensen aantrok. Ambivalente vriend(inn)en, makke schapen die bang waren dat ze buiten de groep zouden vallen. Uiteindelijk heb ik het patroon van ambivalente vriend(inn)en kunnen doorbreken, maar dat is pas een jaar geleden gelukt. Ik ben gewoon mijn eigen plan gaan trekken. Ook omdat ik mensen ben tegengekomen die een stuk mondiger waren dan ik. En zagen wat voor kwaliteiten ik bezat. Ik bloeide op. Ik ben voor mezelf opgekomen en op mijn strepen gaan staan. Ik heb geen zin meer om als oud vuil te worden behandeld. Ik doe ook niet meer mijn best om aardig te worden gevonden. Dat bevalt me prima, want nu trek ik wél de juiste mensen aan. Je hebt aan mij een prima vriendin, maar als je het verpest, heb je het ook goed verpest.

Ik merk wel dat ik een pestverleden heb... met sociale contacten gaat het wat stroef. Maar het is wel anders dan vroeger, omdat ik zelfvertrouwen uitstraal. Ik bestrijd geniepigheden en valsigheden met humor, dat is het beste wapen wat ik tot nu toe heb gebruikt.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:56:26 #27
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_172825591
Ik denk dat het je wel degelijk vormt, hier ongeveer 8jaar last gehad. Uiteindelijk is er een knop omgegaan en was ik het ook meteen zat om nog langer het pispaaltje te zijn.

Ik moet wel zeggen dat ik daardoor introverter ben geworden en harder tegen mensen, dus minder makkelijk toelaten en sneller afschieten als ze iets verkeerd doen. Soms is dat niet altijd even eerlijk tegenover ze en gelukkig zakt dat inmiddels wat meer af.
pi_172838007
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 10:27 schreef Opoefiets het volgende:
Ik ben op meerdere scholen gepest... daar hebben mijn prestaties ook enorm onder geleden.
Best wel herkenbaar, net als de rest trouwens. Bij mij zat het er hoe dan ook niet in, maar wel zuur als je verminderde prestaties door het pesten kwamen. Hoop dat je het inmiddels in hebt kunnen halen. En ook als je zelfvertrouwen niet van huis uit mee krijgt, is dat erg lastig. Je wordt dan steeds met die negativiteit geconfronteerd. Ik hoop dat je dit los hebt kunnen laten. Goed dat je zelf de onzekerheid achter je hebt kunnen laten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 10:56 schreef S95Sedan het volgende:
Ik denk dat het je wel degelijk vormt, hier ongeveer 8jaar last gehad. Uiteindelijk is er een knop omgegaan en was ik het ook meteen zat om nog langer het pispaaltje te zijn.

Ik moet wel zeggen dat ik daardoor introverter ben geworden en harder tegen mensen, dus minder makkelijk toelaten en sneller afschieten als ze iets verkeerd doen. Soms is dat niet altijd even eerlijk tegenover ze en gelukkig zakt dat inmiddels wat meer af.
Hoe zou je dat precies omschrijven dat er een knop omging? Was het ergens door getriggerd of gewoon omdat je ouder werd? Hoe veranderde je gedrag daarna?

[ Bericht 32% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 01-08-2017 20:46:15 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:52:38 #29
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_172838480
TS wat is jouw mening na al deze reacties.. Ben wel benieuwd of dit je heeft geholpen?
pi_172838895
best wel kut. ik werd gepest op de basisschool omdat ik raar deed. wist me gewoon geen houding te geven omdat ik daarvoor op jonge leeftijd een hele slechte relatie had met moeder en me het huis uit zette...
Na het langdurig pesten heb ik gedreigd en hielden ze op.

nu ben ik voor allerlei sociale contacten bang. bang dat iedereen me stom vindt. bang dat ik iets stom zeg.

ik haat het als mensen zeggen dat sociale vaardigheden zo erg belangrijk zijn.
FOK! is net een groot tijdschrift
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:21:50 #31
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_172839251
Ik heb er ook wel iets aan overhouden.. Ik heb een tik om er continu bezing te zijn hoe anderen over me denken en wil altijd netjes gekleed zijn.. Ook al zeggen mensen je ziet er netjes uit... Heb ik nog altijd kritiek en wil er nog verzorgder uitzien..

En ben bang om diepgaande gesprekken of theorieën te voeren omdat ik bang ben dat ze afhaken of me vaag vinden..

Buiten dit ben ik kwa zelfvertrouwen en sociale omgeving wel volledig hersteld.. Maar dit zijn mijn punten wat ik er aan over heb gehouden
pi_172840022
Het is ook een moeilijke cirkel om te doorbreken. Het is lastig om sociale relaties of intieme relaties te ontwikkelen als je onzeker bent, maar als je niet of nauwelijks sociale of intieme relaties ontwikkelt, dan mis je de positieve ervaringen die je zouden kunnen helpen om je zelfbeeld verder op te bouwen.

Misschien heeft je verleden ook positieve gevolgen. Misschien ben je door je verleden veel begripvoller, liever en zorgzamer voor anderen geworden, zodat je hechtere en gelukkigere relaties gaat ontwikkelen met soortgelijke mensen. :)
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:57:47 #33
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_172840455
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 20:32 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Hoe zou je dat precies omschrijven dat er een knop omging? Was het ergens door getriggerd of gewoon omdat je ouder werd? Hoe veranderde je gedrag daarna?
Lastig omschrijven, het was bij mij vooral een combinatie van dingen denk ik, knop die om ging ging maar ook naar een andere school waar ik meer steun had van mensen. In het begin wel wat feller maar dat is inmiddels wel redelijk normaal. Hoewel ik nog steeds een enorme hekel heb aan mensen die denigrerend of autoritair doen.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:15:43 #34
467193 Velda
Nieuwsgierig
pi_172840946
Dank voor de reacties. Vind die van Keep Walking wel goed. Ik heb inderdaad de neiging te denken dat anderen niet onzeker zijn en altijd een leuk leven hadden. Dat is natuurlijk niet zo.
pi_172892667
Ben ook een tijdje gepest toen ik 12/13/14 was. Niet eens zo heel lang. Maar ben er wel een totaal ander mens door geworden. De wereld keerde zich gewoon om op een dag, en sloeg alle vaste grond onder mijn voeten vandaan. 'Vrienden' waren in een keer vijanden. Eigenlijk heeft het leven op die leeftijd dan geen zin meer, als alles om je sociale identiteit draait en je omgeving kotst je uit. Sinds toen heb ik eigenlijk nooit meer vrienden gehad. En ben ik totaal introvert en sociaal awkward geworden, voel geen enkele connectie met mensen en lukt me ook niet die te maken. Gelukkig zijn de pesters goed terecht gekomen.
pi_172896890
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 22:50 schreef Symn het volgende:
Ben ook een tijdje gepest toen ik 12/13/14 was. Niet eens zo heel lang. Maar ben er wel een totaal ander mens door geworden. De wereld keerde zich gewoon om op een dag, en sloeg alle vaste grond onder mijn voeten vandaan. 'Vrienden' waren in een keer vijanden. Eigenlijk heeft het leven op die leeftijd dan geen zin meer, als alles om je sociale identiteit draait en je omgeving kotst je uit. Sinds toen heb ik eigenlijk nooit meer vrienden gehad. En ben ik totaal introvert en sociaal awkward geworden, voel geen enkele connectie met mensen en lukt me ook niet die te maken. Gelukkig zijn de pesters goed terecht gekomen.
Ja, die connectie met anderen is inderdaad een probleem, vooral als ze je dan autistisch gaan noemen. Misschien ben ik dat wel hoor, daar niet van, maar voor de meesten ben je autistisch en daarmee is de kous af, naar de oorzaak kijken ze niet. Ben zo in mezelf gekeerd geworden dat een leven alleen mij ideaal lijkt. Pesters daarentegen daarvan heb ik nu ontdekt dat alle verhoudingen inderdaad nog precies hetzelfde zijn gebleven als op de middelbare school. Pesters hebben een vlotte babbel en kunnen zichzelf daardoor makkelijk verkopen, passen altijd overal in het team en blijven daardoor hun hele leven lang succesvol. Maar ik ben er niet eens echt jaloers op. Dat is gewoon niet mijn wereld, ik negeer dat ze bestaan. Gelukkig hoef ik er niet verplicht meer mee om te gaan.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:45:11 #37
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_172899325
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 07:54 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Het pesten tot het verleden laten horen, wat bedoel je daarmee? Als je nu nog gepest wordt is dat vervelend en zou ik hulp zoeken of proberen het je niet aan te trekken. Als je bedoelt erover nadenken, tja, mensen zijn nu eenmaal hun herinneringen, dat kun je niet wegkrijgen, moet je ook zeker niet willen denk ik. Probeer er een positieve draai aan te geven. Schrijf het op bijvoorbeeld. Mij heeft dat geholpen, toen was ik 15 en veranderde ik de namen en zo van ieder persoon zodat men onherkenbaar was en ik er met een andere blik naar kon kijken. Tegenwoordig denk ik gewoon eraan als hoe het was en heb ik daar juist geen problemen meer mee.
Dat opschrijven klinkt als een erg goede methode, zeker als 'je er nog middenin zit'. Zelf werd ik vroeger ook wat gepest op de middelbare school, dit is ondertussen alweer meer dan 10 jaar geleden. Wat voor mij erg hielp om het 'af te sluiten' is je vroegere pesters tegenkomen en er een gesprek mee voeren. (Niet dat je ze hoeft op te zoeken, maar áls je er een tegenkomt, vermijd hem niet. Praat ermee alsof jullie oude bekenden zijn.)

Dan bedoel ik niet eens het confronterende gesprek á la 'waarom pestte je me vroeger?'. Helemaal niet. Een van mijn pesters kwam ik later tegen in de kleedkamers van de sportschool. We hebben een zeer casual gesprek gehad over alles wat we hebben gedaan na de middelbare schooltijd. Gewoon over werk, hobby's en dat soort onbelangrijke dingen.

Na dit gesprek voelde ik me ook erg goed. Het was een simpel, normaal gesprek - volwassen en respectvol tegen elkaar. Vervolgens voelde het vroegere gepest van deze persoon ook echt afgesloten. Done is done, we zijn beiden opgegroeid. Zand erover. Ik hoef geen dramatische filmscene met een climax waarbij de pester eindelijk zijn excuses aanbied. Soms is een saai, standaard casual gesprek meer dan voldoende om te beseffen dat ook de pester is opgegroeid.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_172900454
Ik was op de middelbare school gepest voor mijn donkere huidskleur. Door het pesten ben ik begonnen mijn donkere huidskleur te haten. Het hielp ook niet dat ik de enigste was op mijn hele school met een donkere huidskleur en ik had het gevoel dat ik nergens bijhoorde. Mijn zelfvertrouwen was vrijwel 'non-existent' en ik werd heel erg zelfbewust over mijn lichaam en kleur. Ik ben nu 2 jaar verder en ik merk dat ik nog steeds onzeker ben met hoe ik eruit zie. Maar ik heb geleerd om alleen naar mijn eigen opmerkingen/mening te luisteren als het over mijn uiterlijk gaat. Wat anderen zeggen boeit me vrijwel niks.

Je moet ook leren om ermee te leven. Het mindset van 'Ik kan geen sociale contacten leggen omdat ik gespest ben' moet verdwijnen en vervangen worden door 'Ik kan geen sociale contacten leggen, wat kan/wil ik daar aan doen?'

Als je je pestverleden altijd als reden gebruikt om iets niet te doen kom je nooit verder met je leven. Het is gebeurd. Het is voorbij. Je bent niet meer een middelbare scholier. Ik vind zelf dat er geen bepaald trucje is om ineens niet meer getraumatiseerd te zijn door je pestverleden. Het blijft je altijd volgen maar het moet je leven niet volledig beheersen.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:44:28 #39
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_172900504
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 11:41 schreef DazedxConfused het volgende:
Je moet ook leren om ermee te leven. Het mindset van 'Ik kan geen sociale contacten leggen omdat ik gespest ben' moet verdwijnen en vervangen worden door 'Ik kan geen sociale contacten leggen, wat kan/wil ik daar aan doen?'

Als je je pestverleden altijd als reden gebruikt om iets niet te doen kom je nooit verder met je leven. Het is gebeurd. Het is voorbij. Je bent niet meer een middelbare scholier. Ik vind zelf dat er geen bepaald trucje is om ineens niet meer getraumatiseerd te zijn door je pestverleden. Het blijft je altijd volgen maar het moet je leven niet volledig beheersen.
Respect. Perfecte mindset! _O_
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_172901007
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 10:45 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Dat opschrijven klinkt als een erg goede methode, zeker als 'je er nog middenin zit'. Zelf werd ik vroeger ook wat gepest op de middelbare school, dit is ondertussen alweer meer dan 10 jaar geleden. Wat voor mij erg hielp om het 'af te sluiten' is je vroegere pesters tegenkomen en er een gesprek mee voeren. (Niet dat je ze hoeft op te zoeken, maar áls je er een tegenkomt, vermijd hem niet. Praat ermee alsof jullie oude bekenden zijn.)

Dan bedoel ik niet eens het confronterende gesprek á la 'waarom pestte je me vroeger?'. Helemaal niet. Een van mijn pesters kwam ik later tegen in de kleedkamers van de sportschool. We hebben een zeer casual gesprek gehad over alles wat we hebben gedaan na de middelbare schooltijd. Gewoon over werk, hobby's en dat soort onbelangrijke dingen.

Na dit gesprek voelde ik me ook erg goed. Het was een simpel, normaal gesprek - volwassen en respectvol tegen elkaar. Vervolgens voelde het vroegere gepest van deze persoon ook echt afgesloten. Done is done, we zijn beiden opgegroeid. Zand erover. Ik hoef geen dramatische filmscene met een climax waarbij de pester eindelijk zijn excuses aanbied. Soms is een saai, standaard casual gesprek meer dan voldoende om te beseffen dat ook de pester is opgegroeid.
Klopt heb ik ook gedaan. Je voelt dan helemaal geen wrok meer als het ten minste positief verloopt. Het is ook goed voor de pester want die voelt dan minder schuldgevoel als diegene dat had. Het enige nadeel is dat je wel geluk moet hebben. De kans is al kleiner dat het positief verloopt als je zelf aan zou bellen of die persoon op Fakebook op zou zoeken denk ik. Of misschien verschilt dat per situatie, geen ervaring mee.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 11:41 schreef DazedxConfused het volgende:
Ik was op de middelbare school gepest voor mijn donkere huidskleur. Door het pesten ben ik begonnen mijn donkere huidskleur te haten. Het hielp ook niet dat ik de enigste was op mijn hele school met een donkere huidskleur en ik had het gevoel dat ik nergens bijhoorde. Mijn zelfvertrouwen was vrijwel 'non-existent' en ik werd heel erg zelfbewust over mijn lichaam en kleur. Ik ben nu 2 jaar verder en ik merk dat ik nog steeds onzeker ben met hoe ik eruit zie. Maar ik heb geleerd om alleen naar mijn eigen opmerkingen/mening te luisteren als het over mijn uiterlijk gaat. Wat anderen zeggen boeit me vrijwel niks.

Je moet ook leren om ermee te leven. Het mindset van 'Ik kan geen sociale contacten leggen omdat ik gespest ben' moet verdwijnen en vervangen worden door 'Ik kan geen sociale contacten leggen, wat kan/wil ik daar aan doen?'

Als je je pestverleden altijd als reden gebruikt om iets niet te doen kom je nooit verder met je leven. Het is gebeurd. Het is voorbij. Je bent niet meer een middelbare scholier. Ik vind zelf dat er geen bepaald trucje is om ineens niet meer getraumatiseerd te zijn door je pestverleden. Het blijft je altijd volgen maar het moet je leven niet volledig beheersen.
Dat pesten echt heel erg afhankelijk is van de context blijkt wel uit het feit dat ik vaak gepest vanwege mijn te lichte huidskleur. Wat ook maar enigszins afwijkt valt op. Maar vind het goed dat je gewoon door hebt kunnen gaan met je leven zonder dat je de invloed van het pesten overdrijft of negeert.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_172905469
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 20:32 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Best wel herkenbaar, net als de rest trouwens. Bij mij zat het er hoe dan ook niet in, maar wel zuur als je verminderde prestaties door het pesten kwamen. Hoop dat je het inmiddels in hebt kunnen halen. En ook als je zelfvertrouwen niet van huis uit mee krijgt, is dat erg lastig. Je wordt dan steeds met die negativiteit geconfronteerd. Ik hoop dat je dit los hebt kunnen laten. Goed dat je zelf de onzekerheid achter je hebt kunnen laten.
Ik heb de hersenen om veel beter te presteren. Ik ga het pas dit jaar inhalen, want ik krijg niet meer te horen van 'Maar ja, je weet toch niet hoe je moet leren'. Ik bevind me nu in een betere omgeving, waar ik gestimuleerd word. Ik ben af en toe wel onzeker van m'n eigen kunnen, maar dat is meer omdat ik niet direct resultaat zie :{
pi_172911177
Het beste is toch om als iemand je slaat om terug te slaan.
Dus als je gepest bent ervoor zorgen dat je leven beter is dan die van de rest in de toekomst.
Dus goed leren enz en veel geld verdienen en een partner en kindjes en een extra mooi huis.
Fylax is op televisie geweest
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 10:49:51 #43
467193 Velda
Nieuwsgierig
pi_172920655
Het is trouwens niet dat ik ongelukkig ben nu. Maar ik heb vaak het idee dat ik meer uit het leven kan halen als ik me niet zou laten remmen door gedachten.
pi_172929294
Ik denk dat deze periode (middelbare school) zo'n beetje de belangrijkste is in de vorming van iemand. Op de basisschool ging het allemaal prima maar eenmaal op de middelbare school vervelende jaren gehad door aanhoudende pesterijen. Ik ben me toen langzaam terug gaan trekken uit bijna alles waar ik veel met sociale contacten te maken had. Probeerde altijd maar om vooral niet op te vallen. Destijds voelde het me sociaal afzonderen als een bevrijding. Echter ondervind ik nu grote problemen daarvan. Sociale situaties vind ik nog steeds erg stressvol en het kost me ook altijd nog veel energie. Ik heb ook grote moeite om mensen te vertrouwen. Gebrek aan sociale contacten heeft me dan weer langzaam in een depressie gebracht. Het is nu een soort cirkeltje waar ik uit moet zien te komen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:09:14 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_172929544
quote:
6s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 02:48 schreef Salvad0R het volgende:
Mijn ervaring met groepsvorming tegen mij, is dat als je degene met de grootste bek een hersenbeschadiging slaat met een stelt, dat de rest wel kalm doet voortaan.
Zelf geen ervaring mee gelukkig, maar zo werkt het wel inderdaad. Ze pakken mensen die zich niet kunnen / durven te verdedigen. Inderdaad de leider van de groep pakken. Je hoeft niet eens te "winnen", als je maar even wat schade aanricht. Niemand heeft zin in opnieuw een bloedneus dus de volgende keer zoeken ze een makkelijker target.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_172938387
niet altijd waar, ik had iemand geslagen en toen ging het pesten gewoon door, resultaat schorsing en roddels dat ik 'een gestoord monster' was. De persoonhad een kleine bloeduitstorting, verder niet zoveel. Het zorgde er wel voor dat ik psychische hulp kreeg ha, ha... Van psychiaters die mij nog meer vernederden en slechts 1 goede psycholoog. Enige goede was dat we onze excuses aan moesten bieden.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_172956630
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 00:25 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
niet altijd waar, ik had iemand geslagen en toen ging het pesten gewoon door, resultaat schorsing en roddels dat ik 'een gestoord monster' was. De persoonhad een kleine bloeduitstorting, verder niet zoveel. Het zorgde er wel voor dat ik psychische hulp kreeg ha, ha... Van psychiaters die mij nog meer vernederden en slechts 1 goede psycholoog. Enige goede was dat we onze excuses aan moesten bieden.
Ja je kan mensen verenigen, of mensen verdelen.... Pesters verdelen alleen. Geen energie aan besteden en jezelf richten op aardige mensen, werkt het beste. "Populariteit" is ook maar afhankelijk van de groep waar je je in bevindt... en ookal lijkt de groep mensen op school je hele wereld, de aardbol is gelukkig een stukje groter dan de bekrompen geesten daar.
School is er ook niet op gericht om samen te werken... Je leerst competitief zijn ipv constructief, dus mensen die "goed" presteren krijgen per definitie te maken met de emotie van afgunst en jaloezie van de mensen die niet zo "goed" presteren. Ik zet "goed" tussen haakjes omdat iedereen, elke individu, persoonlijke unieke kwaliteiten heeft, die op school helemaal niet belicht worden, of te weinig.
Zodra de hormoonhuishouding je emotionele belevingswereld wat minder heftig/intens maakt, dan heb je 1000x meer aan die persoonlijke kwaliteiten, dan aan welke diploma of papiertje dan ook.
pi_172982199
Op de basisschool al veel gepest, motoriek was gewoon duidelijk wat minder dan gemiddeld,ook vrij verlegen, onzeker, op de middelbare school ging dat verder maar werd op gegeven moment wel wat minder maar het pestverleden had me helaas al wel gevormd samen met nog wat traumatische gebeurtenissen kwam ik daar niet echt goed overheen, op mijn 27e werd er vastgesteld dat ik Borderline had.
Helaas is bij mij niet echt goed gekomen en ben ik van de ene puinhoop in de andere puinhoop gerold een kan ik pas zeggen dat ik vanaf april 2016 aan het opbouwen ben en vanaf een maand aan het werken ben aan het pestverleden via een traumatherapie, ik ben inmiddels 48, het gaat zwaar worden maar ik wil er wel voor vechten
pi_172982277
Er op in gaan heeft geen zin .. Niks werkt bij zulke mensen. Aggresief doen niet schreeuwen niet helemaal niks.
Ja
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')