abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172819639
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 22:15 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als jij dat zegt dan is dat zo.

Hoe meten ze de regen wat ik loos op het riool?
niet
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_172819669
quote:
2s.gif Op maandag 31 juli 2017 23:05 schreef junkiexp het volgende:

[..]

niet
Dus toch naar waterverbruik?
pi_172819761
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 23:06 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dus toch naar waterverbruik?
Hier in Rotterdam is het een vast bedrag, gekoppeld aan je WOZ waarde.
Geen idee hoe dat in andere gemeente gaat, maar niemand heeft een meter in zijn of haar riool, dat is zeker.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_172819789
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 17:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb (in Nl, Bergen om precies te zijn) eens gekeken of het rendabel zou zijn om mijn toiletten e.d.
op een bronpomp aan te sluiten. Alleen al het energieverbruik van de pomp, was hoger dan de besparing op PWN water. Dus hoe ze in Belgie op dit soort zaken kunnen komen.....
Omdat in BE drinkwater bijna 5x zo duur is, en daarnaast subsidie.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_172821856
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 17:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb (in Nl, Bergen om precies te zijn) eens gekeken of het rendabel zou zijn om mijn toiletten e.d.
op een bronpomp aan te sluiten. Alleen al het energieverbruik van de pomp, was hoger dan de besparing op PWN water. Dus hoe ze in Belgie op dit soort zaken kunnen komen.....
https://www.google.nl/sea(...)orpomp&gs_l=psy-ab.3..0l4.1223.7602.0.8199.13.13.0.0.0.0.51.616.13.13.0....0...1.1.64.psy-ab..0.13.614...0i131k1.KlGm00R3Sk8

Verbruikt pas als er ook vraag naar is.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 07:30:29 #31
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_172822939
quote:
2s.gif Op maandag 31 juli 2017 23:11 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Omdat in BE drinkwater bijna 5x zo duur is, en daarnaast subsidie.
Ongeveer 3x zo duur, en nee, er is geen subsidie op dit soort installaties in België, het is een verplichting.
Zie mijn eerdere post.
pi_172896705
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 16:34 schreef Rtificial het volgende:
Wij hebben recent een huis gebouwd in België, en dus inderdaad met een apart leidingnet voor het regenwater dat we verplicht opvangen.
Ik vind het nogal een investering. Waarom legt de Belgische overheid dit probleem eigenlijk bij de huiseigenaar neer?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:38:33 #34
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_172900385
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 07:20 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik vind het nogal een investering. Waarom legt de Belgische overheid dit probleem eigenlijk bij de huiseigenaar neer?
Het principe draait om duurzame waterhuishouding, en dat betekent zo veel mogelijk lokale infiltratie. Het afvoeren van regenwater heeft een grote invloed op het lokale grondwaterpeil bijvoorbeeld, maar zorgt daarnaast technisch ook voor grote investeringen, en steeds groter risico op overlast en schade door capaciteitsproblemen in de hemelwaterafvoer.
Dat is de primaire reden.

Het hergebruiken van dit hemelwater is een bijkomstigheid. In principe zou je het ook enkel vertraagd kunnen infiltreren, en nog prima in orde zijn voor de wet. Als je echter toch al investeert in de opvang en vertraagde infiltratie, en je wil het gevoel hebben iets duurzaams te doen, dan is het geen verschrikkelijk grote stap om het water ook daadwerkelijk te gaan gebruiken voor bijvoorbeeld toiletten en wasmachine. Maar zoals ik al aangaf, dat heeft geen enkel economisch voordeel.
Hier komt de verplichting dus ook niet vandaan. Die heeft primair te maken met een duurzame waterhuishouding. Iets was ook in Nederland in de komende jaren steeds belangrijker zal worden, en waarbij je rekening moet gaan houden met soortgelijke scenarios.
pi_172900502
Hier in Japan hebben ze enorme overstorten, waar bij een fikse regenbui (het kan echt heel hard regenen in Japan) al het hemelwater op geloosd wordt. Daar onstaat dan een klein meertje. De grootste overstort bij ons in de buurt had iets van 10 cm water staan, na de grootste hoosbui van de afgelopen 20 jaar. Er kon met gemak een factor 30 extra bij.

Die overstort wordt zodra er capaciteit voor is leeggepompt, maar het water dat er in staat kan natuurlijk ook in de grond zakken.

Hoe zeer ik ook een afkeer van overheidsingrijpen heb, verkies ik de Japanse aanpak boven de Belgische, of de Nederlandse.

De Belgische aanpak komt op mij erg complex over. Je legt nogal wat op het bord van een huiseigenaar. En er kan best wel het een en ander met zo'n installatie misgaan, met de nodige economische of zelfs medische schade. Denk aan wildgroei van schimmels. Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:34:14 #36
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_172903726
Omdat je met de Japanse aanpak het water niet lokaal infiltreert naar het grondwater, maar centraal. En dat heeft ecologisch negatieve gevolgen. Nu, dat is niet per se mijn persoonlijke visie moet ik overigens zeggen, maar dat is wat de wetenschappers er over zeggen.
Mij maakt het persoonlijk weinig uit. Ik denk dat lokale infiltratie bij mij in het bos beter is dan het afvoeren naar een centrale plaats, en ik denk dat ik min of meer duurzaam bezig ben als ik mn stront niet doorspoel met drinkwater.
Ik weet ook zeker dat mn wasmachine blij is geen leidingwater meer te gebruiken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')