abonnement Unibet Coolblue
pi_172745290


Crowdfunding is hot! In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Horecacrowdfunding (HCN), leningen voor horeca.
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
NewFunding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Waardevoorjegeld, leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital circle, leningen voor MKB.
Moneybrothers, leningen voor MKB.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelendelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
GreenCrowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, vorm: awards of geldleningen.
Voordegroei, leningen voor MKB.
The Dutch Deal, leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding
Crowdaboutnow
Knab Crowdfunding
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

E-mail alerts
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een service die nieuwe projecten bijhoudt en een alert stuurt per email.

Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar subscribe@crowdfundmailer.nl.
Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl.
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 2% gewijzigd door dyna18 op 29-07-2017 18:42:50 ]
pi_172745354
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 19:35 schreef FINONAF het volgende:
Potjandrie Sig wordt de tweede Collin. Te laat voor schijf 1 en schijf 2 laat ik lopen. Helaas.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 19:55 schreef jsuijker het volgende:
Schijf 1 liep heel snel vol van de nieuwe op SIG maar er staan nog andere projecten open met schijf 1.
Het liep hier ook storm voor het nieuwe project.

Hoezo wel/niet?
Wat ik mij nog afvraag. Wat is voor mensen de reden om niet in schijf 2 te investeren?
Op welke manier beoordeel je schijf 2, waarop je dan blijkbaar besluit om daar niet in te stappen?
pi_172745750
Voor mij is het verschil in rente t.o.v. De mindere zekerheid niet voldoende om in de 2 schijf te stappen. Daarnaast is de aflossing over 30 jaar en daarmee nihil op 5 jaar
pi_172745788
Ik vind schijf 2 ook veilig genoeg want die wordt ook niet zomaar volledig 'weggevaagd' door prijsdalingen. Dus ik spreid mijn inleg tussen schijf 1 en 2.
pi_172746636
Ik zag dat de grafiekjes kapot waren gegaan. Dus dat heb ik weer gefixed.
Daarnaast heb ik heb even de poetsdoek over de OP gehaald.

Teksten heb ik rustiger proberen op te schrijven en detail informatie heb ik onder spoilers gestopt.
Verder meer aandacht aan de risico's gegeven.
pi_172746920
Ik vind het verschil in rente ook niet opwegen tegen de mogelijkheid van waarde vermindering en dus problemen met zekerheden in schijf 2.

Ik neem liever wat minder rente tegen betere zekerheden
pi_172753282
@dyna18 Dank voor het renoveren van de OP. Met name de nieuwe linken naar de statistiek pagina's van de platformen zijn een goede aanvulling.
pi_172753534
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 03:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:
@dyna18 Dank voor het renoveren van de OP. Met name de nieuwe linken naar de statistiek pagina's van de platformen zijn een goede aanvulling.
Haha die statistieken staan er al een tijdje in de OP.
pi_172753811
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 06:39 schreef djh77 het volgende:

[..]

Haha die statistieken staan er al een tijdje in de OP.
Klopt zaten er al in.
Heb het wel wat overzichtelijker proberen te tonen.
pi_172753839
KoM blijft vragen krijgen over het gastouderbureau, daar wordt niet meer op gereageerd.....
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172753900
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 08:39 schreef komrad het volgende:
KoM blijft vragen krijgen over het gastouderbureau, daar wordt niet meer op gereageerd.....
Het ligt bij het incassobureau, maar een update zou wel fijn zijn. Ik wacht de augustus betaling wel even af. Dan zal er wel wat meer duidelijkheid zijn.b
pi_172754025
t.a.v. SiG Korte Geuzenstraat 700-26 te Amsterdam
melde OpDieFiets;
De bewuste studio is in januari verkocht voor een vraagprijs van 68k:
http://www.funda.nl/koop/(...)zenstraat-700-nr-26/
Foutje in de SiG pitch: oppervlakte is niet 27m2, maar slechts11m2. De inhoud is 27m3!

Wat ik mis in de becijfering bij SiG is Bijdrage VvE ¤ 140 per maand = ¤ 1680 per jaar
Zit ¤ 1680 bij de huurinkomsten in of moet huurder bijdrage VvE nog bovenop de huur betalen.
Moet huurder per maand betalen ¤ 445 of ¤ 585 ? voor 11 m2 , waarbij gebruik keuken, douche en toilet met meerdere "studios" gedeeld wordt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Appeltje58 op 29-07-2017 09:12:25 ]
pi_172754089
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 08:49 schreef djh77 het volgende:

[..]

Het ligt bij het incassobureau, maar een update zou wel fijn zijn. Ik wacht de augustus betaling wel even af. Dan zal er wel wat meer duidelijkheid zijn.b
Volgens de ondernemers zou er direct betaald worden maar het lijkt er op dat ze dat niet gedaan hebben. Bovendien is het een kleine moeite om een update aan de investeerders te sturen als er zo veel vragen gesteld worden.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172754648
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 09:08 schreef komrad het volgende:

[..]

Volgens de ondernemers zou er direct betaald worden maar het lijkt er op dat ze dat niet gedaan hebben. Bovendien is het een kleine moeite om een update aan de investeerders te sturen als er zo veel vragen gesteld worden.
Er is uiteraard niet betaald, anders had KoM het zeker doorgestort. Een update sturen had zeker gekund, waarschijnlijk niets nieuws te melden dan dat het incassobureau ermee bezig is. Als komende vrijdag weer niet betaald wordt, weten we ook meer.
pi_172754709
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 09:03 schreef Appeltje58 het volgende:
t.a.v. SiG Korte Geuzenstraat 700-26 te Amsterdam
melde OpDieFiets;
De bewuste studio is in januari verkocht voor een vraagprijs van 68k:
http://www.funda.nl/koop/(...)zenstraat-700-nr-26/
Foutje in de SiG pitch: oppervlakte is niet 27m2, maar slechts11m2. De inhoud is 27m3!

Wat ik mis in de becijfering bij SiG is Bijdrage VvE ¤ 140 per maand = ¤ 1680 per jaar
Zit ¤ 1680 bij de huurinkomsten in of moet huurder bijdrage VvE nog bovenop de huur betalen.
Moet huurder per maand betalen ¤ 445 of ¤ 585 ? voor 11 m2 , waarbij gebruik keuken, douche en toilet met meerdere "studios" gedeeld wordt.

Goed punt, meestal betaald de eigenaar de VVE.
Dat komt dus niet bovenop de huur.

Had dus inderdaad bij de kostenberekening meegenomen dienen te worden.
pi_172756261
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 08:31 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Klopt zaten er al in.
Heb het wel wat overzichtelijker proberen te tonen.
Ach de OP is natuurlijk vooral voor nieuwe bezoekers. Dus zo vaak kijk ik niet. :) Nu dus even wel. Vond het bij elkaar op dit moment een mooi geheel. Dus de credits voor iedereen die zijn bijdragen heeft gedaan. Naar mijn idee kan een beginnende CF belegger hier bijna alles vinden wat nodig is om een afweging te maken of CF lending wel of niet iets voor hem/jaar is
en samen met het lezen hier een betere start maken dan menigeen van ons gedaan heeft.

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-07-2017 11:41:43 ]
pi_172757704
Het SiG project uit A'dam zit alweer vol (binnen 24 uur). Lijkt me een record voor SiG
pi_172758144
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 13:00 schreef djh77 het volgende:
Het SiG project uit A'dam zit alweer vol (binnen 24 uur). Lijkt me een record voor SiG
Ik heb het idee dat dat voornamelijk door dit forum komt 😄
pi_172759447
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 09:56 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Goed punt, meestal betaald de eigenaar de VVE.
Dat komt dus niet bovenop de huur.

Had dus inderdaad bij de kostenberekening meegenomen dienen te worden.
De eigenaar betaalt de VvE bijdrage, maar het eventuele "verbruiksdeel" daarvan wordt vaak wel doorbelast naar de huurder. In dit geval bevat de VvE bijdrage o.a. de stookkosten, schoonmaak, elektra en internet, dus een (groot) deel van die 140 euro zal waarschijnlijk doorbelast worden naar de huurder.
In de financiële onderbouwing is bij kosten wel sprake van "onderhoudsbudget" a 801 euro. Ik veronderstel dat dat het deel van de VvE bijdrage betreft dat niet wordt doorbelast.
pi_172759798
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 18:23 schreef djh77 het volgende:
Er is een enthousiaste investeerder (024417) in de tapemyday projecten van GvE:
278k in het aflossingsvrije deel en 72k in het annuiteitendeel.

350k van de 543k ingelegd door 1 investeerder. Niet echt crowdfunding.
Kan dit eigenlijk wel? Ik dacht dat diverse platformenin hun voorwaarden hebben staan dat een investeerder nooit meer dan de helft van het totale leningbedrag mag inleggen. Weet alleen niet of dat bij GvE ook zo was.
pi_172760091
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172760540
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 15:00 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor het posten maar ik doe niet mee; geen zekerheden en een branche die te maken heeft met behoorlijk wat concurrentie.
pi_172760732
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 15:00 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Na overname van de optiek is er geen eigen vermogen aanwezig."
En dan is Collin altijd positief
pi_172760877
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 15:00 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen gemakkelijke branche en onvoldoende zekerheden voor mij. Overigens: de goodwill is twee keer zoveel waard als alle aanwezige apparatuur en inventaris tezamen. Misschien is dat normaal, maar als leek denk ik: tjonge ... da's een boel geld.
pi_172761160
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 13:26 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat dat voornamelijk door dit forum komt 😄
Ik sluit niet uit dat 'wij' er voor gezorgd hebben dat SiG nog bestaat. Zonder ons waren de eerste projecten echt niet vol gekomen, en zonder momentum faalt elk platform.
pi_172761417
Vraagje over die sig projecten hoeveel rendement euro is dat per jaar
pi_172762230


[ Bericht 50% gewijzigd door Dwarsindeweg op 29-07-2017 16:50:44 ]
  zaterdag 29 juli 2017 @ 17:17:01 #28
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_172762872
Project bij GVE al méér dan een week te laat met betalen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vanaf de eerste dag vond ik dit eigenlijk al een niet erg verstandige investering van mezelf.
Heeft er nu 35 van de 60 termijnen opzitten en niet eerder een vertraging meegemaakt. Meestal gebeurt dat ook niet bij GVE, zolang zij zelf nog een redelijk goed gevoel hebben schieten ze de betaling liever een keer voor dan dat ze negatieve publiciteit krijgen. Maar áls er vertraging komt dan is dit bijna altijd een voorbode van: "Geachte investeerder, u heeft geïnvesteerd in project bla bla bla". Vervolgens hoor je nog sporadisch iets d.m.v. een nietszeggende update van het incassobureau.
pi_172763223
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 15:52 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik sluit niet uit dat 'wij' er voor gezorgd hebben dat SiG nog bestaat. Zonder ons waren de eerste projecten echt niet vol gekomen, en zonder momentum faalt elk platform.
Het momentum valt nog tegen volgens mij (ik heb pas net mn eerste SIG projecten).
De projecten die nu open staan lijken me te groot voor de vijver waarin SIG voorlopig vist
pi_172763366
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:25 schreef dyna18 het volgende:

[..]

[..]

Wat ik mij nog afvraag. Wat is voor mensen de reden om niet in schijf 2 te investeren?
Op welke manier beoordeel je schijf 2, waarop je dan blijkbaar besluit om daar niet in te stappen?
Reden voor mij om niet in schijf 2 te stappen is de lagere zekerheid van een 2e hypotheek en dat deze lagere zekerheid niet op weegt tegen de hogere rentevergoeding.
pi_172765395
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 16:05 schreef amp25 het volgende:
Vraagje over die sig projecten hoeveel rendement euro is dat per jaar
Aanname: project loopt 5 jaar, tegen 5% aflossingsvrij
Je neemt elke maand je rente op
Je legt 250 euro in
Ieder jaar krijg je 5% * 250 euro = 12,50 euro aan rente
Het eerste jaar betaal je 1,25 aan project kosten en 3 euro aan opname kosten.
Totaal 12,50 euro - 1,25 - 3 euro = 8,25 euro aan rente = 3,3%
Volgende jaren is het slechts 62 cent ipv de 1,25 euro
Dus 12,50 - 0,63 - 3 = 8,87 euro = 3,55%

Je rente wat langer laten staan of zelfs steeds herinvesteren levert natuurlijk een beter rendement op.

Hoeveel het uiteindelijk in euro is hangt natuurlijk direct af van de hoogte van je investering(en).
pi_172767031
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 18:56 schreef namliam het volgende:

[..]

Aanname: project loopt 5 jaar, tegen 5% aflossingsvrij
Je neemt elke maand je rente op
Je legt 250 euro in
Ieder jaar krijg je 5% * 250 euro = 12,50 euro aan rente
Het eerste jaar betaal je 1,25 aan project kosten en 3 euro aan opname kosten.
Totaal 12,50 euro - 1,25 - 3 euro = 8,25 euro aan rente = 3,3%
Volgende jaren is het slechts 62 cent ipv de 1,25 euro
Dus 12,50 - 0,63 - 3 = 8,87 euro = 3,55%

Je rente wat langer laten staan of zelfs steeds herinvesteren levert natuurlijk een beter rendement op.

Hoeveel het uiteindelijk in euro is hangt natuurlijk direct af van de hoogte van je investering(en).
dus bij 250 euro heb je 3,5 % dat is wel flink minder dan die 5%
pi_172767050
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 18:56 schreef namliam het volgende:

[..]

Aanname: project loopt 5 jaar, tegen 5% aflossingsvrij
Je neemt elke maand je rente op
Je legt 250 euro in
Ieder jaar krijg je 5% * 250 euro = 12,50 euro aan rente
Het eerste jaar betaal je 1,25 aan project kosten en 3 euro aan opname kosten.
Totaal 12,50 euro - 1,25 - 3 euro = 8,25 euro aan rente = 3,3%
Volgende jaren is het slechts 62 cent ipv de 1,25 euro
Dus 12,50 - 0,63 - 3 = 8,87 euro = 3,55%

Je rente wat langer laten staan of zelfs steeds herinvesteren levert natuurlijk een beter rendement op.

Hoeveel het uiteindelijk in euro is hangt natuurlijk direct af van de hoogte van je investering(en).
Uiteindelijk via herinvesteren moet een rendement van 4% netto mogelijk zijn, en gezien de geboden zekerheden vind ik dat acceptabel.
pi_172767092
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 19:55 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Uiteindelijk via herinvesteren moet een rendement van 4% netto mogelijk zijn, en gezien de geboden zekerheden vind ik dat acceptabel.
dus je kunt beter in sig projecten investeren dan bij gve en al die andere
pi_172767172
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 19:55 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Uiteindelijk via herinvesteren moet een rendement van 4% netto mogelijk zijn, en gezien de geboden zekerheden vind ik dat acceptabel.
Als je 12 projecten hebt en elke 2 maanden over zou maken betaal je 12 cent per jaar per project. Dus uiteindelijk valt het heel erg mee als je het een beetje slim aanpakt
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172767474
Het grote verschil tussen CCF/KOM projecten en SiG projecten is dat SiG aflossingsvrij is (of bijna aflossingsvrij in het geval van schijf 2).

Bij CCF / KOM krijg je elke maand een paar tientjes terug omdat er ook aflossing plaats vindt.
Bij SiG krijg je aan het eind het hele bedrag in 1x terug, maar je maandelijkse bedragen zijn lager.

Op zich heeft het mijn voorkeur om ook elke maand aflossing terug te krijgen, dat geeft meer zekerheid, maar aan de andere kant geeft SiG weer meer zekerheid door het verstrekken van hypotheekrechten.

Uiteindelijk komt het er dus op neer wat je voorkeur heeft.

Hoe ik het zie zijn er duidelijke verschillen tussen SiG en de andere platformen en door in beiden te investeren is het in ieder geval goed voor je spreiding.

SiG lijkt inderdaad nog wel slechts door een kleine groep investeerders gevonden te zijn, waardoor de grotere projecten lastig vol komen. Het zou trouwens heel interessant zijn om te weten hoeveel % van de SiG investeringen vanuit FoK komen. Zou best wel eens een groot % kunnen zijn.
pi_172773273
"Crowd funding is voor 'family, friends & fools'"
http://www.dvhn.nl/econom(...)unding-22393159.html

Met een bijdrage van Jonkeren & Vos bekend van KOM
pi_172773379
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 18:56 schreef namliam het volgende:

[..]

Aanname: project loopt 5 jaar, tegen 5% aflossingsvrij
Je neemt elke maand je rente op
Je legt 250 euro in
Ieder jaar krijg je 5% * 250 euro = 12,50 euro aan rente
Het eerste jaar betaal je 1,25 aan project kosten en 3 euro aan opname kosten.
Totaal 12,50 euro - 1,25 - 3 euro = 8,25 euro aan rente = 3,3%
Volgende jaren is het slechts 62 cent ipv de 1,25 euro
Dus 12,50 - 0,63 - 3 = 8,87 euro = 3,55%

Je rente wat langer laten staan of zelfs steeds herinvesteren levert natuurlijk een beter rendement op.

Hoeveel het uiteindelijk in euro is hangt natuurlijk direct af van de hoogte van je investering(en).
Je ziet inderdaad steeds weer dezelfde rekenfout terugkomen.......gemiddeld rendement bereken je over het gemiddeld geïnvesteerde kapitaal gedurende de looptijd, dus niet over de aanvangsinvestering.

5% is 5%, maakt niet uit of er afgelost wordt of niet.

In dit geval is het gemiddelde netto rendement ongeveer 4,7%, want de kosten zijn ongeveer 0,3% per jaar gemiddeld en die opnamekosten tel ik al helemaal niet of nauwelijks mee omdat ze makkelijk te omzeilen zijn of tot een minimum te beperken. Bijvoorbeeld door walletsaldo te gebruiken voor een nieuwe investering.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 30-07-2017 00:33:27 ]
Pecunia non olet
pi_172776732
Zelfde stelling, maar alleen opname op einde project i.p.v. maandelijks. ==> nu minimale kosten
1e jaar 1,25 euro kosten, 2e t/m 5e jaar is 0,625 euro kosten per jaar, einde van het project alle centen opnemen kost dan 0,25 euro.
Dan haal je in het eerste jaar 11,25 euro op, 2,3,4 jaar 11,875 euro en het laatste jaar (door de opname) 11,625 euro. Staat wel de rente "werkeloos" een aantal jaar op de rekening ...
Dan is het rendement 4,5%, 4,75% (x 3) en 4,65%

Je kan redelijk je saldo laten staan of herinvesteren, bij 5% rente vergoeding heb je een uitstaand bedrag nodig van 20.000 euro om 83,33 euro per maand te ontvangen. Dit betekend een nieuwe investering elke 3 maanden en een immer toenemende vordering via SIG en dus risico als dat platform in zou storten om welke reden dan ook.
pi_172776886
Het enige nadeel van CF vind ik nog steeds het "deposito" achtige gedeelte er van. Er is niet een platform, of een overkoepelend iets, waar je je CF portfolio kan verkopen, desnoods tegen een verlies als ik om welke reden dan ook mezelf te diep in de CF heb gestoken en toch vandaag (veel) geld nodig heb voor een vervangende auto.

Misschien zou ik geld kunnen lenen bij een bank of een CF campagne kunnen starten met als zekerheid mijn CF portefeuille?
pi_172777277
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 09:25 schreef namliam het volgende:
Het enige nadeel van CF vind ik nog steeds het "deposito" achtige gedeelte er van. Er is niet een platform, of een overkoepelend iets, waar je je CF portfolio kan verkopen, desnoods tegen een verlies als ik om welke reden dan ook mezelf te diep in de CF heb gestoken en toch vandaag (veel) geld nodig heb voor een vervangende auto.

Misschien zou ik geld kunnen lenen bij een bank of een CF campagne kunnen starten met als zekerheid mijn CF portefeuille?
Daarom is ook het advies max 10% in cf te steken :)
pi_172777647
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 09:25 schreef namliam het volgende:
Het enige nadeel van CF vind ik nog steeds het "deposito" achtige gedeelte er van. Er is niet een platform, of een overkoepelend iets, waar je je CF portfolio kan verkopen, desnoods tegen een verlies als ik om welke reden dan ook mezelf te diep in de CF heb gestoken en toch vandaag (veel) geld nodig heb voor een vervangende auto.

Misschien zou ik geld kunnen lenen bij een bank of een CF campagne kunnen starten met als zekerheid mijn CF portefeuille?
Het is zeker een nadeel, maar de mogelijkheid om leningen door te verkopen lijkt me niet wenselijk aangezien informatie over de kwaliteit van leningen redelijk intransparant is. Hier op het forum hebben we vaak al aanwijzingen dat een lening op termijn in problemen kan komen, en als we deze informatie zouden gebruiken om leningen op tijd van de hand te doen, krijg je een onwenselijke situatie.
pi_172778073
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 09:25 schreef namliam het volgende:
Het enige nadeel van CF vind ik nog steeds het "deposito" achtige gedeelte er van. Er is niet een platform, of een overkoepelend iets, waar je je CF portfolio kan verkopen, desnoods tegen een verlies als ik om welke reden dan ook mezelf te diep in de CF heb gestoken en toch vandaag (veel) geld nodig heb voor een vervangende auto.
Bij NPEX kan dit wel, dat heeft zijn eigen beurs waarop leningen verhandeld worden.
In theorie kun je trouwens best (een deel van) je leningportfolio aan iemand anders verkopen of als onderpand geven, aangezien bij de meeste platformen de leningen volgens de voorwaarden overdraagbaar zijn. Er is alleen inderdaad geen marktplaats.
pi_172782116
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 09:25 schreef namliam het volgende:
Het enige nadeel van CF vind ik nog steeds het "deposito" achtige gedeelte er van. Er is niet een platform, of een overkoepelend iets, waar je je CF portfolio kan verkopen, desnoods tegen een verlies als ik om welke reden dan ook mezelf te diep in de CF heb gestoken en toch vandaag (veel) geld nodig heb voor een vervangende auto.

Misschien zou ik geld kunnen lenen bij een bank of een CF campagne kunnen starten met als zekerheid mijn CF portefeuille?
Volgens deze video van SiG zou je de investering over kunnen dragen, maar ik heb er nooit wat van gehoord dat ze dit daadwerkelijk doen:
pi_172782495
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Brei machines met 4xHA (In privé hebben de debiteuren allen een acceptabele vermogenspositie). Acceptabel. Weer super vage term.
pi_172785783
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2017 13:55 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Brei machines met 4xHA (In privé hebben de debiteuren allen een acceptabele vermogenspositie). Acceptabel. Weer super vage term.
Dat kun je wel zeggen, en het lijkt me meer dan logisch dat de positie acceptabel is, want als die positie onacceptabel geweest zou zijn, dan zou de lening niet gepubliceerd zijn.
pi_172789268
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2017 13:55 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Brei machines met 4xHA (In privé hebben de debiteuren allen een acceptabele vermogenspositie). Acceptabel. Weer super vage term.
Schandalig dat al die vage termen geaccepteerd worden. AFM zou daarin een rol moeten spelen dat duidelijk omschreven termen gebruikt (liefst gelijk over alle platformen)

Het moreel/materieel was daarin nog een duidelijke scheiding maar dit zal dan wel een vermogen betekenen dat ze enkele maanden door kunnen zonder afhankelijk te zijn van inkomsten maar bij lange na niet een vermogen waar iets mee terugbetaald kan worden.

Eigenlijk zou CCF afgestraft moeten worden door niet vol te geraken maar het zal wel weer in een uur vol zitten
  zondag 30 juli 2017 @ 19:21:58 #48
454405 escortmk2
petrolhead
pi_172790982
helder en eenduidig taalgebruik zou fijn zijn, maar in "In privé hebben de debiteuren allen een acceptabele vermogenspositie" lees ik 2 dingen:

- bij 4 debiteuren is op dit moment wat te halen
- er lijkt bij alle 4 iets meer te halen dan "borgstelling van morele waarde"

Als de ondernemers het geld allemaal klaar hadden liggen op de bankrekening valt er weinig te crowdfunden he...
  zondag 30 juli 2017 @ 19:30:25 #49
454405 escortmk2
petrolhead
pi_172791161
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2017 13:55 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Brei machines met 4xHA (In privé hebben de debiteuren allen een acceptabele vermogenspositie). Acceptabel. Weer super vage term.
"In het vierde kwartaal van 2017 zal de vof om worden gezet naar een Besloten Vennootschap."

Het project zelf lijkt met op het eerste gezicht niet slecht, maar voor de zekerheden is die omzetting niet gunstig toch?
pi_172796589
Valt me op dat er nog steeds mensen zijn die termen als acceptabel vermogen en HA in het algemeen zelf interpreteren en niet kijken hoe dit in praktijk gebruikt wordt.

(Zo goed als) alle defaults hebben/hadden HA. Er zal ook een hele lange lijst zijn waarbij na lange tijd (>1jaar) nog totaal geen uitzicht is op enige terugbetaling (laat staan volle/substantiele bedragen die terugbetaald worden)

Dan gaan platformen ook nog vage termen gebruiken die een eigen leven gaan leiden en nog meer miscommunicatie teweeg gaan brengen. Lijkt me geen goede zaak
  zondag 30 juli 2017 @ 23:28:33 #51
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172797131
quote:
12s.gif Op zondag 30 juli 2017 19:30 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

"In het vierde kwartaal van 2017 zal de vof om worden gezet naar een Besloten Vennootschap."

Het project zelf lijkt met op het eerste gezicht niet slecht, maar voor de zekerheden is die omzetting niet gunstig toch?
Zolang ccf geen toestemming geeft om de lening in de bv onder te brengen is er niets aan de hand. Een lening aan eennednmanszaak of vof gaat niet zonder toestemmkng naar de bv.

Dat zou een lekker puinhoop worden. Prive lenen met HA en dan even een bv starten om overal vanaf te zijn.
Tot nooit .......
pi_172797433
Zoals gebruikelijk een hele lap tekst, maar op één van de allerbelangrijkste punten moet je maar raden wat er bedoeld wordt. Mijn interpretatie zou zijn dat er in ieder geval geen sprake is van een negatief vermogen en misschien zelfs enig spaarvermogen en/of een overwaarde in de woning. Daar kun je héél weinig mee met deze wetenschap.

Ik denk dat ik maar oversla, ondanks dat het verhaal me wel aanspreekt, maar het blijft mode dus het hoofdstukje zekerheden is hier extra belangrijk. De herinneringen aan Cowboy's Belt en Pacogi komen boven ;) en daarnaast speelt ook nog een stapelfinanciering met ING. Reden te meer om niet te hoeven gokken op dit punt.

[ Bericht 20% gewijzigd door obligataire op 30-07-2017 23:50:16 ]
Pecunia non olet
pi_172799732
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2017 23:28 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Zolang ccf geen toestemming geeft om de lening in de bv onder te brengen is er niets aan de hand. Een lening aan eennednmanszaak of vof gaat niet zonder toestemmkng naar de bv.

Dat zou een lekker puinhoop worden. Prive lenen met HA en dan even een bv starten om overal vanaf te zijn.
Ccf gaat gewoon toestemming geven:
quote:
Bij wijziging van de rechtsvorm van de vennootschap onder firma naar een (meervoudige) B.V. constructie, zullen de heer K. Veijer, de heer R.J. Bode, mevrouw A. Veijer – Krale en mevrouw D. Graaf een persoonlijke gezamenlijke/persoonlijke borgstelling afgeven voor het bedrag gelijk aan het dan nog openstaande saldo van de lening.
pi_172800228
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 17:17 schreef InVestEerder het volgende:
Project bij GVE al méér dan een week te laat met betalen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uit de pitch: 'Bij een reguliere winter zou de lening na 1 jaar of maximaal 2 jaar afgelost kunnen worden. Daar we de winter niet kunnen inschatten geeft het meer rust en comfort om lening uit te spreiden over 60 maanden daar anders in aanvang de aflosdruk te hoog zou zijn.'

Dat was precies 3 jaar geleden... er staat nog 45% van de hoofdsom open.
pi_172801362
https://www.emerce.nl/nie(...)ers-scherpt-toezicht

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt nieuwe voorwaarden aan crowdfundingprojecten. Alle projectinformatie moet voortaan 48 uur vooraf aan openstelling van de inschrijving voor alle investeerders op het platform beschikbaar zijn. De huidige 24-uurs bedenktijd achteraf blijft bestaan.
జ్ఞ‌ా
pi_172801606
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 04:57 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ccf gaat gewoon toestemming geven:

[..]

Uiteraard, want aangekondigd.
Waarom zou dit nadelig zijn voor de zekerheden?
Pecunia non olet
pi_172801940
Trouwens inmiddels wel een betaling van FNC mogen ontvangen. Bedrag klopt ongeveer. Nog niks op dashboard(alles nog op vertraagd)
Alle investeringen volgens op pauze. Beetje “Je had maar 1 taak”-gevoel erbij
  maandag 31 juli 2017 @ 10:21:12 #58
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172802008
Afgelopen vrijdag gebeld door FNC waarom ik mijn investering had teruggetrokken. In principe goed dat ze terugbellen, verder duidelijk gemaakt dat de betalingen met betrekking tot communicatie naar de investeerders ten wensen overliet. Volgens mij had de persoon bij FNC het verhaal al vaker gehoord.
  maandag 31 juli 2017 @ 10:36:31 #59
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172802340
Een tijd geleden zou er een rechtzaak zijn geweest tussen KOM en de medische container verhuurder. Deze zaak zou KOM hebben gewonnen.

Ik was eigenlijk wel benieuwd naar de uitspraak en ben gaan spitten op rechtspraak.nl
Helaas, niets gevonden. Iemand hem wel gevonden, of moet de uitspraak nog komen en was het een verwachting van KOM?
Tot nooit .......
pi_172803064
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2017 15:32 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Dat kun je wel zeggen, en het lijkt me meer dan logisch dat de positie acceptabel is, want als die positie onacceptabel geweest zou zijn, dan zou de lening niet gepubliceerd zijn.
En dat is dus ook precies hoe ik deze term interpreteer: nog net acceptabel om de lening te publiceren.

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet hoe sommige mensen (ook hier) nu nog een positieve interpretatie aan dit soort bewust verhullende omschrijvingen van Collin Crowdfund kunnen geven. Voor mij is het zo ondertussen duidelijk dat je pitches van CCF moet lezen als de verkoopverhaaltjes van het ergste soort huizenmakelaars. Vertrouwen is bij mij volledig weg, en er gaat van mij dan ook geen cent meer naar CCF totdat ik duidelijk verbetering zie op dit punt.
pi_172803425
De reactie van waardevoorjegeld op de aanpassingen van de AFM:
quote:
De AFM heeft afgelopen week een evaluatie gepubliceerd over de voorschriften voor crowdfunding platformen en heeft een aantal voorschriften aangescherpt.

Hoe kijkt Waardevoorjegeld naar deze evaluatie en de aangescherpte voorschriften?

Waardevoorjegeld ondersteunt van harte het streven om investeerders te beschermen tegen ondoordachte investeringsbeslissingen.

De vraag is echter of de nu aangekondigde aanscherpingen leiden tot de oplossing van het door de AFM veronderstelde probleem. De vooraankondiging van 48 uur suggereert dat daardoor de druk om snel te beslissen afneemt en de investeerder tijd heeft voor een uitgebreide beoordeling. Maar is het wel zo dat de investeerder dan ook daadwerkelijk een uitgebreide beoordeling doet? En is de bedenktijd van 14 dagen na inschrijven ook niet al een voldoende bescherming? Zeker omdat deze termijn veel verder gaat dan de voorgeschreven 24 uurs bedenktijd. Het lijkt er op dat met deze aanscherping een schijnveiligheid gegeven wordt. Het ‘dringen aan de poort’ zal naar onze mening niet afnemen.

De AFM verwacht van de crowdfunding platforms dat zij waarborgen dat een investeerder niet meer dan 10% van zijn vrij belegbare vermogen investeert in crowdfunding. Het is nog onduidelijk wat er van de crowdfunding platforms wordt verwacht, zeker omdat een investeerder mag afwijken van de geadviseerde 10%. Schuift de regelgeving op naar de regelgeving voor beleggen? Dat zou een forse toename van de administratieve last voor de crowdfunding platforms betekenen. Wij vinden overigens dat die 10% te weinig gedifferentieerd is. Een particulier die belegt met een (zeer) offensief profiel
heeft immers een andere bescherming nodig dan een particulier waarvan het vermogen geheel bestaat uit spaargeld. Bovendien kan een investeerder zijn vrij belegbare vermogen in de loop der tijd anders inzetten waardoor de risicowegingen van de diverse beleggingen en investeringen kunnen wijzigen.

Tenslotte verlangt de AFM van crowdfunding platforms dat zij transparanter zijn over defaults en betalingsachterstanden. Daar zijn we het van ganser harte mee eens! Maar laten we dan zo snel mogelijk in samenspraak tussen de crowdfunding platforms en de AFM komen tot een uniforme en bindende publicatiewijze en bindende definities.

Conclusie
Wij zijn het met de AFM eens dat er ontwikkelingen gaande zijn die goed gevolgd moeten worden. En uiteraard zal Waardevoorjegeld de aangescherpte voorschriften implementeren. Er is echter wel een voortdurende dialoog nodig over de effectiviteit van regelgeving ter bescherming van investeerders. Wij doen graag aan die dialoog mee.

Tenslotte: laten we niet vergeten dat de investeerders het kapitaal van het crowdfunding platform zijn. Als het vertrouwen van de investeerders geschaad wordt, vervalt het bestaansrecht van het platform.
pi_172804124
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 08:39 schreef komrad het volgende:
KoM blijft vragen krijgen over het gastouderbureau, daar wordt niet meer op gereageerd.....
Update KoM:
quote:
De Stichting Zekerheden Kapitaal Op Maat heeft in overleg met Rijnland Gerechtsdeurwaarders de procedure in gang gezet om de gehele lening terug te vorderen. Onderneemster voldoet niet aan de afspraken conform de Overeenkomst van Geldlening. Wij betreuren deze gang van zaken ten zeerste. In het belang van alle betrokkenen zullen wij ons hierover hier niet verder uitlaten. Wij zullen ten minste eens in de 4 weken een update plaatsen of eerder als hier reden toe en u zodoende informeren over de voortgang.
pi_172804205
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 12:08 schreef djh77 het volgende:

[..]

Update KoM:

[..]

Tja, zo zout heb ik ze nog niet gegeten. Dit gastouderbureau heeft toch zelfs de 1e termijn geeneens voldaan? Echt een nieuw dieptepunt…. In en in triest voor wie hier in zit.
pi_172805050
Komen er nu drie (Velsen, Amsterdan, Eemshaven) zonneparken aan bij CCF?

Links zijn er wel in de feed, maar deze werken nog niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172806032
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 10:36 schreef Speekselklier het volgende:
Een tijd geleden zou er een rechtzaak zijn geweest tussen KOM en de medische container verhuurder. Deze zaak zou KOM hebben gewonnen.

Ik was eigenlijk wel benieuwd naar de uitspraak en ben gaan spitten op rechtspraak.nl
Helaas, niets gevonden. Iemand hem wel gevonden, of moet de uitspraak nog komen en was het een verwachting van KOM?
volgens mijn mail is er kort voor 18-04 uitspraak geweest door de rechter. Later is er een mail gekomen dat KoM gewisseld is van incassobureau en dat daardoor enige achterstand was ontstaan in de opvolging.
pi_172806234
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 07:47 schreef Dwarsindeweg het volgende:

[..]

Uit de pitch: 'Bij een reguliere winter zou de lening na 1 jaar of maximaal 2 jaar afgelost kunnen worden. Daar we de winter niet kunnen inschatten geeft het meer rust en comfort om lening uit te spreiden over 60 maanden daar anders in aanvang de aflosdruk te hoog zou zijn.'

Dat was precies 3 jaar geleden... er staat nog 45% van de hoofdsom open.
Heb verzocht om een update van de situatie
pi_172806270
Heeft iemand overigens enig zicht op de kans dat de investering bij AygoDutch in InfraUnion nog terugkomt?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172806889
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 13:57 schreef Beagle_W het volgende:
Heeft iemand overigens enig zicht op de kans dat de investering bij AygoDutch in InfraUnion nog terugkomt?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is een vreemde ontwikkeling, 8 maanden geleden is er een voorstel voorgelegd aan alle investeerders maar tot daadwerkelijke uitvoer daarvan of toetsing van de haalbaarheid is niks meer vernomen nadat het voorstel door de investeerders is aangenomen.

Dat is er nog een cent terug komt lijkt me sterk gezien het niet plaatsvinden van ontwikkelingen, maar het blijft raar dat er in Duitsland een getekende opdracht was waar de opdrachtgever zonder enig probleem onderuit kan. Die getekende opdracht was tenslotte getoetst door Aygodutch en de basis waarop de financiering is verstrekt.

Van de curator in Duitsland hebben we evenmin iets vernomen nadat Aygo vorig jaar geen contact meer kon krijgen. Laatste nieuws was :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van de situatie in Duitsland zou ik wel meer willen weten maar hoe kom je in contact met een Duitse curator, kan dat überhaupt ?

[ Bericht 4% gewijzigd door Thomas88 op 31-07-2017 14:40:47 ]
pi_172807048
De reactie van LAH op de nieuwe voorschriften AFM:
quote:
Afgelopen week heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de regels ten aanzien van crowdfunding aangescherpt. Belangrijkste aanleiding hiervan is, dat uit onderzoek blijkt dat investeerders de risico’s van crowdfunding projecten mogelijk niet goed kunnen overzien. Het gaat om 3 concrete voorschriften voor de verschillende platformen:

Maak projectinformatie 48 uur voorafgaan aan de openstelling van de inschrijving voor alle investeerders op het platform beschikbaar.
Communiceer proactief dat investeerders niet meer dan 10% van hun vrij belegbare vermogen zouden moeten investeren in crowdfunding.
Maak wanbetalingen inzichtelijk op de website.
Lendahand staat als vergunninghoudende beleggingsonderneming volledig achter deze aangescherpte richtlijnen. Dat is ook benadrukt in het telefonische interview met het Financieel Dagblad afgelopen woensdag, waarbij de 3 grootste crowdfundingplatformen van Nederland (naast Lendahand ook Collin en Geldvoorelkaar) gevraagd zijn om een reactie. Het artikel is hier te lezen (met login).

Sinds 2015 is Lendahand lid van de Branchevereniging Nederland Crowdfunding (BNC) en vanuit die hoedanigheid hebben de 10 leden met elkaar reeds duidelijke afspraken gemaakt in een Gedragscode. Zo is gezamenlijk een investeerderstoets opgesteld die alle investeerders moeten invullen alvorens te kunnen investeren én publiceren de leden sinds oktober 2016 hun leningenportfolio, inclusief een overzicht van eventuele achterstanden, defaults (faillissementen) en nettorendementen.

Daarnaast houdt Lendahand zich aan de Beleidsregel Informatieverstrekking van de AFM, waarbij op verschillende plaatsen op de website punt 2 zoals hierboven genoemd wordt benadrukt. Een andere richtlijn vanuit deze Beleidsregel is het plaatsen van een ‘Wild West banner’ boven aan pagina’s waarop projecten worden getoond, waarin bijvoorbeeld staat dat er geen prospectusplicht is voor de betreffende activiteit. Lendahand is groot voorstander van het consequent en consistent toepassen van deze beleidsregel. Helaas is hiervan in de crowdfundingmarkt nog geen sprake. Daarbij moet vermeld worden dat een update van de beleidsregel geen overbodige luxe zou zijn.

Projectinformatie wordt bij Lendahand evenwel nog niet 48 uur voorafgaand aan de openstelling gepubliceerd. Dat is een technische aangelegenheid en zal op korte termijn worden gerealiseerd. Overigens wordt alle (financiële) informatie ten aanzien van de lokale partners (de uitgevende instellingen en formeel de leningnemers) wel te allen tijde getoond op de website.

De gemiddelde financieringstijd van een project bij Lendahand bedraagt 5 dagen en er is derhalve geen sprake van ‘hectische taferelen’, waarbij projecten binnen een uur worden gefinancierd. Lendahand vraagt zich daarom af of deze openstelling ook voor kleine(re) projecten zou moeten gelden (bijvoorbeeld een project van 2.500 euro waarbij gemiddeld 10 mensen 250 euro investeren). Desalniettemin dient ook deze richtlijn wat Lendahand betreft consistent te worden doorgevoerd.

Lendahand beschikt als een van de weinige crowdfundingplatformen in Nederland over een vergunning als beleggingsonderneming. De meeste partijen hebben een ontheffing of een vergunning als bemiddelaar in krediet. Lendahand verwacht dat op termijn alle crowdfunders over een vergunning als beleggingsonderneming (met een beperkt aantal varianten) zullen moeten beschikken. Voor de investeerder zal het dientengevolge eenvoudiger worden de platformen zelf met elkaar te kunnen vergelijken.
pi_172807546
Update van GvE ontvangen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weer een stapje in de goede richting.....
pi_172807603
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 15:28 schreef Dwarsindeweg het volgende:

[..]

"Na overname van de optiek is er geen eigen vermogen aanwezig."
En dan is Collin altijd positief
Jammer dat hij geen eigen vermogen kan inbrengen. De overwaarde eigen woning zegt me ook niet zo heel veel. Op zich sta ik wel positief tegenover opticiëns, het zijn geen avonturiers :) Maar het hele plaatje is me toch te mager.
Pecunia non olet
pi_172807606
Deze is toch niet serieus @FNC (50k voor 3 jaar a 6.99%)?
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
Een 'A' met een ton negatief eigen vermogen en die vraagt 50k om wat financiele tegenvallers op te vangen.
Welterusten FNC
pi_172807695
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:13 schreef marathon2000 het volgende:
Deze is toch niet serieus @FNC (50k voor 3 jaar a 6.99%)?
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
Een 'A' met een ton negatief eigen vermogen en die vraagt 50k om wat financiele tegenvallers op te vangen.
Welterusten FNC
Ik denk dat zijn vrouw is gaan lopen, met helft boedel en alimentatieregeling? :@
Pecunia non olet
pi_172807786
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 12:08 schreef djh77 het volgende:

[..]

Update KoM:

[..]

heb de update ook gelezen. Ik krijg hier een steeds slechter gevoel over.... denk ik te slecht als ik de noorderzon vermoed?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172807801
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:19 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik denk dat zijn vrouw is gaan lopen, met helft boedel en alimentatieregeling? :@
Dan is ze alleen vergeten de helft van de schulden mee te nemen c_/
pi_172807925
quote:
14s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dan is ze alleen vergeten de helft van de schulden mee te nemen c_/
Misschien goede tips gekregen van haar financial planner _O- _O- _O-
pi_172807998
quote:
14s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:10 schreef Horsemen het volgende:
Update van GvE ontvangen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weer een stapje in de goede richting.....
Ik was er ook blij mee. Gelijk afgestraft door een andere mail wat ik net had gekregen over een ander project dat nu fout gaat omdat de geldlener kampt met gezondheidsproblemen...
pi_172808124
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:33 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik was er ook blij mee. Gelijk afgestraft door een andere mail wat ik net had gekregen over een ander project dat nu fout gaat omdat de geldlener kampt met gezondheidsproblemen...
Mmm, dat is minder. Is dat een hier nog onbekend project? Zo ja, zou je de specificaties even kunnen geven in een spoiler of via DM voor de statistieken?
pi_172808469
quote:
14s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:40 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mmm, dat is minder. Is dat een hier nog onbekend project? Zo ja, zou je de specificaties even kunnen geven in een spoiler of via DM voor de statistieken?
Het gaat om een eerder besproken project
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172808889
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:57 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Het gaat om een eerder besproken project
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oké dank, gelukkig geen nieuwe.
pi_172809164
Goedemiddag, allen! Ik ben Mike Kolker, ondernemer van Mundu. Mundu is het nieuwe project op het platform IVM. Graag maak ik eenmalig en op persoonlijke titel gebruik van de gelegenheid om een bericht te plaatsen op FOK!.

Waarom: vorige week hebben wij namelijk onze pitch aangescherpt – inclusief videopitch - en ik denk dat het loont om deze te bekijken. Belangrijke informatie ten aanzien van onze groei in billboards- en de daarmee samenhangende omzet - is toegevoegd in de ‘two-pager’, die te downloaden is via het platform: https://www.investormatch(...)itches/370-mundu-bv/

Aangezien Mundu formeel is opgericht in 2012 lijkt het alsof de omzet relatief laat op gang is gekomen. Belangrijk om mee te nemen is dat wij als ondernemers pas per medio 2015 ons volledig zijn gaan focussen op de onderneming. Dankzij de eerste financiering van Kredietunie Groningen hebben wij de gelegenheid gehad om ons verdienmodel- en strategie uit te werken.

Sinds begin 2016 heeft de onderneming een robuust verdienmodel en groeit onze omzet hard. Ook de huidige order-intake toont aan dat wij in staat zijn het groeiniveau te kunnen vasthouden. Dit zowel op het gebied van omzet, winstgevendheid en aantal digital billboards. Kortom: de onderneming- zoals deze nu is gepositioneerd - heeft sinds begin 2016 haar eerste vlucht genomen.

Om verder te praten: voor meer informatie kan er altijd via LinkedIn contact met mij worden opgenomen. Zowel via LinkedIN als IVM, beantwoord ik graag eventuele vragen.

Verder begrijp ik goed dat investeren een (zeer) persoonlijke keuze is. Daarom is het enkel mijn intentie om duidelijkheid te scheppen om een zo goed mogelijk beeld te geven over ons bedrijf.

Goede zaken gewenst en wie weet spreken we elkaar!

Met vriendelijke groet,

Mike Kolker
pi_172809510
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 16:31 schreef mikekolker het volgende:
Goedemiddag, allen! Ik ben Mike Kolker, ondernemer van Mundu. Mundu is het nieuwe project op het platform IVM. Graag maak ik eenmalig en op persoonlijke titel gebruik van de gelegenheid om een bericht te plaatsen op FOK!.

Waarom: vorige week hebben wij namelijk onze pitch aangescherpt – inclusief videopitch - en ik denk dat het loont om deze te bekijken. Belangrijke informatie ten aanzien van onze groei in billboards- en de daarmee samenhangende omzet - is toegevoegd in de ‘two-pager’, die te downloaden is via het platform: https://www.investormatch(...)itches/370-mundu-bv/

Aangezien Mundu formeel is opgericht in 2012 lijkt het alsof de omzet relatief laat op gang is gekomen. Belangrijk om mee te nemen is dat wij als ondernemers pas per medio 2015 ons volledig zijn gaan focussen op de onderneming. Dankzij de eerste financiering van Kredietunie Groningen hebben wij de gelegenheid gehad om ons verdienmodel- en strategie uit te werken.

Sinds begin 2016 heeft de onderneming een robuust verdienmodel en groeit onze omzet hard. Ook de huidige order-intake toont aan dat wij in staat zijn het groeiniveau te kunnen vasthouden. Dit zowel op het gebied van omzet, winstgevendheid en aantal digital billboards. Kortom: de onderneming- zoals deze nu is gepositioneerd - heeft sinds begin 2016 haar eerste vlucht genomen.

Om verder te praten: voor meer informatie kan er altijd via LinkedIn contact met mij worden opgenomen. Zowel via LinkedIN als IVM, beantwoord ik graag eventuele vragen.

Verder begrijp ik goed dat investeren een (zeer) persoonlijke keuze is. Daarom is het enkel mijn intentie om duidelijkheid te scheppen om een zo goed mogelijk beeld te geven over ons bedrijf.

Goede zaken gewenst en wie weet spreken we elkaar!

Met vriendelijke groet,

Mike Kolker
Welkom Heer Kolker,

Prima dat u hier eenmalig reclame wil maken voor uw project en we juichen het altijd toe als u rechtstreeks vragen wil beantwoorden. Ik denk alleen wel dat we dat dan hier op het forum moeten doen, zodat wij allen dit kunnen lezen en beoordelen. Dat is namelijk de kracht van dit forum.

Staat u er voor open om de vragen hier te beantwoorden?
pi_172810221
Bij Collin project

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Viel mij op dat er nog geen getekende geldleningsovereenkomst was. Na navragen heb ik begrepen dat er strubbelingen zijn mbt tot het opmaken van de hypotheek akte (zal wel weer met de ABN-Amro te maken hebben :X ). Naar ik begrepen heb handelt Collin wel op de juiste manier en heeft Collin het geld nog niet overgemaakt naar de geldnemer. Wel zal de aflossing gewoon plaatsvinden.
pi_172812364
quote:
14s.gif Op maandag 31 juli 2017 16:46 schreef Horsemen het volgende:
Staat u er voor open om de vragen hier te beantwoorden?
Anders belanden de meeste antwoorden toch wel op een of andere manier op het forum :)
  maandag 31 juli 2017 @ 19:02:45 #85
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172812651
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 13:42 schreef Bambricks2 het volgende:

[..]

volgens mijn mail is er kort voor 18-04 uitspraak geweest door de rechter. Later is er een mail gekomen dat KoM gewisseld is van incassobureau en dat daardoor enige achterstand was ontstaan in de opvolging.
ik zocht vooral naar de uitspraak op uitspraken.nl
daar zou hij toch ook moeten staan?
Tot nooit .......
pi_172812721
Holy hockey stick, lieve FOKkers!
Omzet:
338k 2016
538k 2017
1075k 2018
1445k 2019

Cijfers t/m mei 162k /5*12 = 388k extrapolatie voor 2017. Gaan die sales tijgers echt nog voor 200k extra binnen harken voor dit jaar? terwijl ze nog gerecruit moeten gaan worden. Start datum zal niet voor 1 sept of zelfs 1 okt liggen .... is "ambitieus"

Met een gepland verlies voor 2017 groter dan de gevraagde lening
Verder grote afhankelijkheid van een klein deel van de klanten
Geen onderbouwing voor "Q3 en Q4 zijn goed voor mundo" als je dit claimed (wat ook wel nodig is gezien de bovenstaande (matige) cijfers t/m mei... onderbouw het dan ook door bijvoorbeeld voor 2015 en 2016 de omzet per maand te laten zien, des noods per kwartaal.

Voorlopig niet voor mij dit project.
  maandag 31 juli 2017 @ 19:17:50 #87
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172813033
Als ik dit zo lees is crowdfunding niet de heilige graal zoals het voorgeschoteld wordt in de media en op hogescholen en universiteiten _O-
pi_172813522
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 19:04 schreef namliam het volgende:
Holy hockey stick, lieve FOKkers!
Omzet:
338k 2016
538k 2017
1075k 2018
1445k 2019

Cijfers t/m mei 162k /5*12 = 388k extrapolatie voor 2017. Gaan die sales tijgers echt nog voor 200k extra binnen harken voor dit jaar? terwijl ze nog gerecruit moeten gaan worden. Start datum zal niet voor 1 sept of zelfs 1 okt liggen .... is "ambitieus"

Met een gepland verlies voor 2017 groter dan de gevraagde lening
Verder grote afhankelijkheid van een klein deel van de klanten
Geen onderbouwing voor "Q3 en Q4 zijn goed voor mundo" als je dit claimed (wat ook wel nodig is gezien de bovenstaande (matige) cijfers t/m mei... onderbouw het dan ook door bijvoorbeeld voor 2015 en 2016 de omzet per maand te laten zien, des noods per kwartaal.

Voorlopig niet voor mij dit project.
Zonder additionele financiering verwachten wij dit jaar uit te komen om een omzet van circa 500.000 euro en positieve EBITDA. Dit is dus exclusief additioneel sales-talent. Dit betreft organische groei. Zoals u kunt zien in de aanvraag is er inmiddels een informal in Mundu gestapt. Dat maakt ook het verwachte verlies kleiner dan de volledige financiering.

Het verlies zit hem in het voorfinancieren van nieuwe sales-medewerkers. Mede door de krapte op de arbeidsmarkt is dit conservatief begroot. Desalniettemin verwachten wij een betere score (kleiner verlies) te realiseren. Nieuw personeel schiet direct in de kosten, terwijl hier niet direct omzet tegenover staat. De order intake van de nieuwe medewerkers, die wij in Q4 17 en Q1 18 verwachten te werven zal in 2018 tot uiting komen. De kosten vallen voor een groot deel wel in Q4 2017.

Om uw vraag op een andere manier te beantwoorden: er ontstaat een tijdelijk (kortdurend) verlies bij het werven van personeel (voorfinancieren). Indien wij later dan begroot worden gefinancierd, dan valt het ook het verlies later uit.

Voor een deel zijn de kwartaalcijfers van Q1 en Q2 ook in de video gepresenteerd. Hierin is duidelijk een verschil te zien ten opzichte van H1 en H2. Ook is dit weergegeven in de 'two-pager'.

De afhankelijkheid van een aantal grote klanten zie ik niet:

Ongeveer 29 procent van de omzet wordt gerealiseerd door 6 procent van onze klanten. Dat betekent dat 71 procent van alle overige omzet gerealiseerd wordt door het restant van 74%.

Ik ben bereid alle vragen persoonlijk te beantwoorden. Echter, mijn voorkeur heeft het om dit op niet anonieme basis via het platform van IVM te doen.
pi_172813532
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 19:17 schreef Mishu het volgende:
Als ik dit zo lees is crowdfunding niet de heilige graal zoals het voorgeschoteld wordt in de media en op hogescholen en universiteiten _O-
Als je projecten financiert zonder er serieus naar te kijken, dan maak je bijna gegarandeerd verlies. Zolang er genoeg mensen zulke onzinprojecten financieren, zal crowdfunding altijd een mijnenveld blijven.

Gelukkig halen de meeste investerdeers hier wel een mooi resultaat. Maar daar is dus wel een forum voor nodig.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_172813902
Kleine correctie op voorgaand bericht:

Ongeveer 29 procent van de omzet wordt gerealiseerd door 6 procent van ons top-segment aan klanten. Dit zijn klanten die voor meer dan 7.500 euro aan time-slots inkopen.

71 procent van de omzet komt dus voort uit klanten die minder dan 7.500 euro besteden.

Gemeten over een half jaar (Q4 2016 en Q1 2017 106 klanten).

Andere inhoudelijke vragen behandel ik uitsluitend op niet anonieme basis via het platform.
pi_172814030
De betalingsspecificatie juli staat klaar op FNC (bij de gelukkigen onder ons :) )
Pecunia non olet
pi_172814572
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 16:31 schreef mikekolker het volgende:
Goedemiddag, allen! Ik ben Mike Kolker, ondernemer van Mundu. Mundu is het nieuwe project op het platform IVM. Graag maak ik eenmalig en op persoonlijke titel gebruik van de gelegenheid om een bericht te plaatsen op FOK!.
Prima dat u zich hier kenbaar maakt. En leuk dat u ook hier vragen wil beantwoorden.
Een goede discussie zijn wij altijd voor in.

Persoonlijk ben ik op dit moment zeer kritisch op de risico's wanneer ik in nieuwe projecten stap. Vanwege onzekere verwachtingen voor de toekomst zal ik helaas niet meedoen in dit project.
pi_172815615
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 19:36 schreef mikekolker het volgende:

[..]Zonder additionele financiering verwachten wij dit jaar uit te komen om een omzet van circa 500.000 euro en positieve EBITDA. Dit is dus exclusief additioneel sales-talent. Dit betreft organische groei. Zoals u kunt zien in de aanvraag is er inmiddels een informal in Mundu gestapt. Dat maakt ook het verwachte verlies kleiner dan de volledige financiering.

Het verlies zit hem in het voorfinancieren van nieuwe sales-medewerkers. Mede door de krapte op de arbeidsmarkt is dit conservatief begroot. Desalniettemin verwachten wij een betere score (kleiner verlies) te realiseren. Nieuw personeel schiet direct in de kosten, terwijl hier niet direct omzet tegenover staat. De order intake van de nieuwe medewerkers, die wij in Q4 17 en Q1 18 verwachten te werven zal in 2018 tot uiting komen. De kosten vallen voor een groot deel wel in Q4 2017.

Om uw vraag op een andere manier te beantwoorden: er ontstaat een tijdelijk (kortdurend) verlies bij het werven van personeel (voorfinancieren). Indien wij later dan begroot worden gefinancierd, dan valt het ook het verlies later uit.
Ik financier principieel geen verliezen. Het risico is veel te groot. Gaat het goed dan pak ik 3% méér rente dan op een project gefinancierd met hypotheekdekking; gaat het niet goed dan is ome obli zijn hele hoofdsom kwijt. Dat is een uiterst scheve verhouding.
Pecunia non olet
pi_172817019
Crowdfunding hoort thuis op een door de AFM gereguleerde beurs (door Peter Verhaar)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172821338
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 20:45 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik financier principieel geen verliezen. Het risico is veel te groot. Gaat het goed dan pak ik 3% méér rente dan op een project gefinancierd met hypotheekdekking; gaat het niet goed dan is ome obli zijn hele hoofdsom kwijt. Dat is een uiterst scheve verhouding.
Ik heb begrip voor uw voorkeur. Ik wil wel aangeven dat er hier geen sprake is van expliciete verliesfinanciering, immers: wij investeren niet in activa, maar in personeel. Wij zoeken investeerders die geloven in het verdienmodel van onze onderneming en snappen dat hier risico's aan verbonden zijn. Tegelijkertijd bieden wij een aantrekkelijk rendement en een goed uitgangspunt. Voor mijn gevoel geeft de two-pager op IVM voldoende input en laat het een robuust businessmodel zien.

Daarnaast: wij zijn geen start-up, die in feite alles kunnen presenteren zoals zij dit zelf willen. Onze onderneming heeft een succesvol verdienmodel dat inmiddels staat, het is wat dat betreft echt een kwestie van vooruit kijken. De gepresenteerde cijfers in the two-pager geven naar mijn inzicht een realistisch beeld af van de nabije toekomst.

Via IVM kan inhoudelijk worden gereageerd op ons voorstel. Ik ben bereid elke vraag tot in detail te beantwoorden.
pi_172823531
Het patroon dat ik denk te herkennen in de kwartaal cijfers is K1 = K3, K2 is iets minder en K4 = 2 * K2

Dus 120k + 85k + 120k + 200k = 525k, ok dat maakt de prognose van 538k niet zo "wild"

Blijft een feit (voor mij) als 6% (= 3?) van je klanten voor 30% van je omzet zorgen (of 150k voor 2017) en 2 daarvan lopen weg dat je achterblijft met een verlaagde omzet van 100k wat een flinke hap is.

Als de financiering nu voor apparatuur was, dan had je als investeerder nog een stukje "zekerheid" nu financieren we wat salaris voor, net als bij marketing is dat na een paar maanden wel op... en daar staan dan (hopelijk) sales tegen over... zo niet dan is het geld verdwenen...
pi_172823715
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 08:41 schreef namliam het volgende:
Het patroon dat ik denk te herkennen in de kwartaal cijfers is K1 = K3, K2 is iets minder en K4 = 2 * K2

Dus 120k + 85k + 120k + 200k = 525k, ok dat maakt de prognose van 538k niet zo "wild"

Blijft een feit (voor mij) als 6% (= 3?) van je klanten voor 30% van je omzet zorgen (of 150k voor 2017) en 2 daarvan lopen weg dat je achterblijft met een verlaagde omzet van 100k wat een flinke hap is.

Als de financiering nu voor apparatuur was, dan had je als investeerder nog een stukje "zekerheid" nu financieren we wat salaris voor, net als bij marketing is dat na een paar maanden wel op... en daar staan dan (hopelijk) sales tegen over... zo niet dan is het geld verdwenen...
Ik denk dat je met dat laatste wel een punt hebt. Wat als blijkt dat de aangetrokken verkooppersoneel niet blijkt te functioneren? Geld weg en opnieuw beginnen
pi_172825560
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 08:58 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Ik denk dat je met dat laatste wel een punt hebt. Wat als blijkt dat de aangetrokken verkooppersoneel niet blijkt te functioneren? Geld weg en opnieuw beginnen
Daar sluit ik mij ook bij aan. Groei is kennelijk afhankelijk van het aantrekken van salestalent. Als dat niet lukt of het talent niet levert, dan wordt 20k per jaar ineens wel veel geld.

Daarnaast lijkt het erop dat in de prognoses nog geen rekening is gehouden met deze additionele 20k: de rentekosten blijven gelijk in de prognose...

Voor mij een no go.
pi_172825601
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172825750
Rentekosten:
Rentekosten blijven gelijk door het stopzetten van borgstellingsprovisie, deze zit namelijk nog wel in het resultaat van 2016 verwerkt. Door het toevoegen van de IVM lening blijven de rentekosten ongeveer gelijk.

Afhankelijkheid grote klanten:
Het heeft inderdaad impact als er een aantal grote klanten wegvallen. Tot nu toe zien wij het omgekeerde: door de groei in digital billboards bedienen wij juist steeds meer grote klanten. De huidige order intake en sales pijplijn laat eerder een stijging van dit segment klanten zien, dan een daling. Daardoor ontstaat spreiding in het risico. In de two-pager op IVM is duidelijk de verhouding tussen aantal billboards en omzet te zien.

Investeren in sales:
De prognoses die wij aanhouden zijn conservatief ingeschat. Wij houden rekening met het feit dat niet iedereen zal matchen bij onze onderneming. In de financiele sukken gaan wij uit van een 'verloop' van 50%. Omdat wij de afgelopen jaren veel ervaring hebben opgedaan met het werven van nieuwe medewerkers, verwachten wij een betere prestatie te leveren.
pi_172826178
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 11:06 schreef mikekolker het volgende:
In de two-pager op IVM is duidelijk de verhouding tussen aantal billboards en omzet te zien.
K4 2016: 130k omzet vs 32 billboards
K1 2017: 120k omzet vs 47 billboards
K2 2017: 80k omzet vs 58 billboards
dalende vs stijgende trend?
Nu zeg je je moet Kwartalen vergelijken, jaar op jaar...

K1 2016: 60k omzet vs 7 billboards
K1 2017: 120k omzet vs 47 billboards
+ 100% vs +700%

K2 2016: 50k omzet vs 22 billboards
K2 2017: 80k omzet vs 58 billboards
+60% vs +150%
Ik zie op geen enkele manier een duidelijke verhouding tussen deze getallen?

Wat positief lijkt is dat er hier niet aan de cijfers (bewust of onbewust) is getweaked. Met een kleine wijziging hier of daar had het risico profiel van 3,91 makkelijk boven de 4.0 uit kunnen komen voor een B+

Waarom maar 2 van de partners mee tekenen is voor mij bijzonder.
pi_172826277
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 10:57 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is al een miljoen geinvesteerd en komt met deze lening nog eens een miljoen bij...

Gaan recent veel centjes doorheen :(
pi_172826379
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 11:30 schreef namliam het volgende:

[..]

K4 2016: 130k omzet vs 32 billboards
K1 2017: 120k omzet vs 47 billboards
K2 2017: 80k omzet vs 58 billboards
dalende vs stijgende trend?
Nu zeg je je moet Kwartalen vergelijken, jaar op jaar...

K1 2016: 60k omzet vs 7 billboards
K1 2017: 120k omzet vs 47 billboards
+ 100% vs +700%

K2 2016: 50k omzet vs 22 billboards
K2 2017: 80k omzet vs 58 billboards
+60% vs +150%
Ik zie op geen enkele manier een duidelijke verhouding tussen deze getallen?

Wat positief lijkt is dat er hier niet aan de cijfers (bewust of onbewust) is getweaked. Met een kleine wijziging hier of daar had het risico profiel van 3,91 makkelijk boven de 4.0 uit kunnen komen voor een B+

Waarom maar 2 van de partners mee tekenen is voor mij bijzonder.
In algemene zin is er een duidelijke verhouding te zien tussen aantal billboards en omzetontwikkeling. Op dit moment is er sprake van een onderbezetting van het sales team: we komen letterlijk handen tekort om ons netwerk te vullen. Dat is ook de reden waarom we nu via IVM kapitaal zoeken om ons sales team uit te breiden en de omzet naar gelang te laten stijgen. De groei in omzet t/m heden is dus voornamelijk organisch.

We zijn hard gegroeid qua billboards, echter hebben wij in 2017 (t/m Q3) dezelfde personeelsbezetting als vorig jaar (2016).

De twee enige bestuurders - waaronder ondergetekende - tekenen mee in de vorm van hoofdelijke aansprakelijkheid. De derde partner participeert voornamelijk als aandeelhouder en niet als bestuurder. De inbreng van deze aandeelhouder ligt op een ander vlak.
pi_172826403
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 11:34 schreef namliam het volgende:

[..]

Er is al een miljoen geinvesteerd en komt met deze lening nog eens een miljoen bij...

Gaan recent veel centjes doorheen :(
En deze:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Betekent dit dat men zonder financiering niet verder kan een groot probleem heeft of ben ik nu echt een zwartkijker?
pi_172826698
Ik heb geprobeerd alle inhoudelijke vragen zoveel mogelijk te beantwoorden en van onderbouwing voorzien. De cijfers zoals wij die gepresenteerd hebben zijn inderdaad zoals ze zijn. Op basis van organische groei, cijfers uit het verleden, in combinatie met de financiering via IVM hebben wij er het volste vertrouwen dat de onderneming een uitstekend fundament heeft voor verdere groei.

Via het platform van IVM ben ik bereid elke vraag tot in detail te beantwoorden. Uiteraard zal ik deze thread de komende dagen nauwlettend in de gaten houden, echter inhoudelijke vragen zal ik uitsluitend beantwoorden via het platform.

https://app.investormatch(...)ftbcbhbtbdbjgmhkhqhl
pi_172828267
"ABN Amro: Fors minder faillissementen":

http://www.telegraaf.nl/d(...)illissementen__.html

Interessant dat eenmanszaken blijkbaar relatief minder vaak failliet gaan.
pi_172828732
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 11:34 schreef namliam het volgende:

[..]

Er is al een miljoen geinvesteerd en komt met deze lening nog eens een miljoen bij...

Gaan recent veel centjes doorheen :(
Het is dan ook een heel groot bedrijf met 150 miljoen balanstotaal...... Aangezien die SBGroep volledig garant staat voor de financiering, ben ik geneigd om nog puur naar deze Groep te kijken, ook al zou er geen plato-plank worden verkocht :7 .

Minimaal risico D&B voor de belangrijkste garantstellers...... volgens mij een uitstekend project of ik moet dingen over het hoofd zien?
Pecunia non olet
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:26:08 #108
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172828806
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 12:59 schreef OpDieFiets het volgende:
"ABN Amro: Fors minder faillissementen":

http://www.telegraaf.nl/d(...)illissementen__.html

Interessant dat eenmanszaken blijkbaar relatief minder vaak failliet gaan.
Vind ik niet heel vreemd.
- als eenmanszaak neem je mogelijk minder risico omdat een failliet je ook persoonlijk treft.
Je zal dus op tijs stoppen.
- Veel eenmanszaken stoppen in plaats van dat ze failliet gaan en betalen de schuld prive. Die komen niet in de statistieken.
Tot nooit .......
pi_172828836
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 13:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Vind ik niet heel vreemd.
- als eenmanszaak neem je mogelijk minder risico omdat een failliet je ook persoonlijk treft.
Je zal dus op tijs stoppen.
- Veel eenmanszaken stoppen in plaats van dat ze failliet gaan en betalen de schuld prive. Die komen niet in de statistieken.
Of ze wenden zich tot Kapitaal op Maat of FNC :)
Pecunia non olet
pi_172829426
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 13:22 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het is dan ook een heel groot bedrijf met 150 miljoen balanstotaal...... Aangezien die SBGroep volledig garant staat voor de financiering, ben ik geneigd om nog puur naar deze Groep te kijken, ook al zou er geen plato-plank worden verkocht :7 .

Minimaal risico D&B voor de belangrijkste garantstellers...... volgens mij een uitstekend project of ik moet dingen over het hoofd zien?
Engste wat ik niet snap is als de SBGroep volledig garant staat, dan dat bedrag zelf niet investeert in de firma.
pi_172830776
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 13:52 schreef quepos het volgende:

[..]

Engste wat ik niet snap is als de SBGroep volledig garant staat, dan dat bedrag zelf niet investeert in de firma.
Ja, dat wordt niet helemaal duidelijk. Ze hebben een indrukwekkende 111 miljoen euro schuld, maar alles naar verhouding natuurlijk. Als ze relatief veel kortlopende schuld hebben zou dat een verklaring kunen zijn, maar:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_172830887
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 14:48 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ja, dat wordt niet helemaal duidelijk. Ze hebben een indrukwekkende 111 miljoen euro schuld, maar alles naar verhouding natuurlijk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Balansverhoudingen zeggen bij vastgoedbedrijven niet zo veel. Belangrijk is te weten wat de cashflow is

Waarom laten ze dat gewoon niet even zien. Desnoods achter slot en grendel. Ze willen tenslotte 1,25 mio lenen.
pi_172831182
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 14:52 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Balansverhoudingen zeggen bij vastgoedbedrijven niet zo veel. Belangrijk is te weten wat de cashflow is

Waarom laten ze dat gewoon niet even zien. Desnoods achter slot en grendel. Ze willen tenslotte 1,25 mio lenen.
Dat is waar, maar bij gebrek aan, zou je boekhoudkundig toch mogen stellen dat een uitstekend werkkapitaal en een beroerde cashflow, per definitie niet samengaan?
Pecunia non olet
pi_172831217
Nieuwe Knab morgen

Quetzal Purmerend

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leenbedrag: ¤ 50.000
Rente: 8,5%
Looptijd: 60 maanden
D&B Score: verhoogd risico
Collin Credit Score: voldoende

Geen zekerheden.
pi_172832196
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 15:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat is waar, maar bij gebrek aan, zou je boekhoudkundig toch mogen stellen dat een uitstekend werkkapitaal en een beroerde cashflow, per definitie niet samengaan?
Mee eens. Maar men heeft het over het werkkapitaal van plato en niet de moeder die voldoende comfort zou geven. Dat laatste vraag ik me af gezien een eerdere opmerking onder het kopje rentabiliteit
pi_172832570
Foutje
pi_172832655
Update ontvangen mbt de steigerbouwer.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij dat IvM er bovenop blijft zitten maar balen is het wel.
pi_172833360
Nieuwe SIG: Slotboomstraat 15A en 15B te Rotterdam (¤ 128.000)

Schijf 1: 4.8 % (88k)
Schijf 2: 5.5% (40k)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Echter weer van LMKoole
pi_172834824
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 16:44 schreef Frandderouw het volgende:
Nieuwe SIG: Slotboomstraat 15A en 15B te Rotterdam (¤ 128.000)

Schijf 1: 4.8 % (88k)
Schijf 2: 5.5% (40k)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Echter weer van LMKoole
Wel netjes dat ze nu zelf de info over het faillissement van deze man er bij zetten.
Zo wordt elke pitch van SiG een stapje completer.

Groot bedrag. Ik ben benieuwd of SiG genoeg investeerders weet te trekken om deze volledig te funden.

[ Bericht 5% gewijzigd door dyna18 op 01-08-2017 18:15:33 ]
pi_172835001
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 18:10 schreef dyna18 het volgende:
Groot bedrag. Ik ben benieuwd of SiG genoeg investeerders weet te trekken om deze volledig te funden.
Aangezien de panden reeds zijn gefinancierd, zal hij wel genoegen nemen met een niet 100% funding.
pi_172835227
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 18:21 schreef djh77 het volgende:

[..]

Aangezien de panden reeds zijn gefinancierd, zal hij wel genoegen nemen met een niet 100% funding.
Hij loopt ook niet zo snel vol als het pand in Amsterdam... Zijn er dan ondertussen toch teveel panden in Rotterdam / van dezelfde eigenaar?

Ik zit nog een beetje te twijfelen. jullie?
pi_172835293
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 18:21 schreef djh77 het volgende:

[..]

Aangezien de panden reeds zijn gefinancierd, zal hij wel genoegen nemen met een niet 100% funding.
Dat zou wel ideaal zijn voor de investeerders.
Kleiner leenbedrag maar wel hypothekere zekerheid (en zou goed nieuws zijn voor de mensen in schijf 2 met lager risico en hogere rente)
pi_172835523
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 18:31 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Hij loopt ook niet zo snel vol als het pand in Amsterdam... Zijn er dan ondertussen toch teveel panden in Rotterdam / van dezelfde eigenaar?

Ik zit nog een beetje te twijfelen. jullie?
Ik heb hem meegepakt in schijf 1.
88k euro lenen in schijf 1 met een hypothecair zekerheid op het onderpand met een verkoopwaarde van 160k. Dat durf ik met hypothecaire zekerheid makkelijk aan.

Meerdere panden in de verhuur bij 1 persoon zie ik niet als een nadeel. Het betekent namelijk ook dat als er bij 1 pand even geen huurinkomsten binnenkomen, de rente betaald kan worden uit de andere inkomsten.
pi_172835682
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 18:44 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik heb hem meegepakt in schijf 1.
88k euro lenen in schijf 1 met een hypothecair zekerheid op het onderpand met een verkoopwaarde van 160k. Dat durf ik met hypothecaire zekerheid makkelijk aan.

Meerdere panden in de verhuur bij 1 persoon zie ik niet als een nadeel. Het betekent namelijk ook dat als er bij 1 pand even geen huurinkomsten binnenkomen, de rente betaald kan worden uit de andere inkomsten.
Het betekent wel dat deze eigenaar veel cashflow heeft en als 1 pand niet meer verhuurd wordt hij nog veel andere inkomsten en (vermoedelijk) eigen vermogen heeft. Zelfs schijf 2 lijkt me veilig.
pi_172835773
En ik ben spuit 11 zie ik :)
pi_172847101
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 18:21 schreef djh77 het volgende:

[..]

Aangezien de panden reeds zijn gefinancierd, zal hij wel genoegen nemen met een niet 100% funding.
Is dat een scenario dat voorzien is in de regelementen van SIG? Mag hij dit doen?
Voor de investeerders lijkt het me een uitstekende zaak, hoe meer overwaarde er resteert, hoe beter :)
Pecunia non olet
pi_172847193
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 09:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Is dat een scenario dat voorzien is in de regelementen van SIG? Mag hij dit doen?
Voor de investeerders lijkt het me een uitstekende zaak, hoe meer overwaarde er resteert, hoe beter :)
Dat is al vaker voorgekomen bij SiG:
quote:
Indien het doelbedrag van Schijf 1 en2 niet binnen 45 dagen is gehaald zal de aanvraag vervallen tenzij de aanvrager het werkelijk opgehaalde bedrag accepteert.
pi_172847374
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 09:35 schreef djh77 het volgende:

[..]

Dat is al vaker voorgekomen bij SiG:

[..]

Grappig dat verschil.

Bij een ander platform zoals GvE of KOM zou ik dit niet toejuichen omdat ik vind dat een project dat niet volgeschreven wordt, eigenlijk geen bestaansrecht heeft; de crowd heeft het afgekeurd.

Bij SIG en de hypotheekfinanciering is het juist aantrekkelijk als het project niet helemaal volloopt. Tenzij het verschil met het gevraagde bedrag wel héél erg groot is, kan ik me inderdaad niet voorstellen dat de aanvrager de keutel helemaal zou intrekken :7 En we hoeven toch niet vooraf te storten, dus rustig afwachten maar.
Pecunia non olet
pi_172848663
Wijziging algemen voorwaarden FNC, ingaande per direct voor alle (oude en nieuwe) Gebruikers

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De belangrijkste wijzigingen:

- Toegezegde investeringen worden 1-2 dagen na het verlopen van de financieringsperiode geïncasseerd. Investeerders worden minimaal 1 dag voor het uitvoeren van deze incasso’s ingelicht.
- Funding Circle behoudt het recht om in het geval van een mislukte incasso, een investering te annuleren, alsmede deze zelf te financieren of de mogelijkheid tot investeren aan te bieden aan een andere (institutionele) investeerder.
- Bij het financieren van een lening aanvaardt Funding Circle het aanbod om namens de investeerders akkoord te gaan met de overeenkomst van geldlening.
pi_172848664
FNC heeft de algemene voorwaarden gewijzigd:

https://d280pg6ldpm4l8.cl(...)e-voorwaarden-nl.pdf

Voor mij niet echt interessant meer. Ik heb gemaild met een vraag over de afgelopen betalingen. Geen reactie en daarom maar (wederom) een incasso voor een nieuw project geannulleerd. Jammer, maar het kan kennelijk niet anders.
pi_172848871
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 10:39 schreef Frandderouw het volgende:
Wijziging algemen voorwaarden FNC, ingaande per direct voor alle (oude en nieuwe) Gebruikers
Wijzigingen lijken me heel redelijk.
Ik vind het trouwens heel goed dat ze het concept van de nieuwe voorwaarden met "track changes" ten opzichte van de oude voorwaarden hebben gemarkeerd.
pi_172848882
Ik ben naar aanleiding van mijn mails teruggebeld. Ik blijf toch hopen dat ze het dashboard wat eerder gaan updaten enzo, maar uit het gesprek kon ik opmaken dat men dat nog niet echt van plan was... jammer :(
Ik zou zeggen: Laat het ze vooral weten, want als je niks laat horen gebeurd er ook niks
pi_172848944
Ik was de vorige keer ook teruggebeld, maar kennelijk gebeurt er niets en ik er zelf weer achteraan gaan. Als het dashboard een dag later pas is bijgewerkt hoor je mij niet klagen en ik zit ook niet de hele dag mijn internetbankieren te F5-en, maar inmiddels is het wel tijd voor een update.

Die "track changes" is inderdaad wel netjes van ze.
pi_172851463
quote:
12s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 10:39 schreef escortmk2 het volgende:
FNC heeft de algemene voorwaarden gewijzigd:

https://d280pg6ldpm4l8.cl(...)e-voorwaarden-nl.pdf

Voor mij niet echt interessant meer. Ik heb gemaild met een vraag over de afgelopen betalingen. Geen reactie en daarom maar (wederom) een incasso voor een nieuw project geannulleerd. Jammer, maar het kan kennelijk niet anders.
Ik zit zelf niet bij FNC maar ik heb begrepen dat als je niet instemt met de nieuwe voorwaarden je überhaupt niet meer bij je bestaande investeringen kunt komen. Dit zou natuurlijk echt de wereld op zijn kop zijn.
pi_172851506
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 12:55 schreef Horsemen het volgende:
Ik zit zelf niet bij FNC maar ik heb begrepen dat als je niet instemt met de nieuwe voorwaarden je überhaupt niet meer bij je bestaande investeringen kunt komen. Dit zou natuurlijk echt de wereld op zijn kop zijn.
Klopt, vinkjes zetten om te kunnen inloggen. Praktisch, maar kan natuurlijk niet.
pi_172851645
Ik heb FNC net een boze mail gestuurd. Wat een malloten. En automatische incasso zal ik ook niet aanvinken bij een bedrijf dat zijn IT zo beroerd op orde heeft.
pi_172851864
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 12:55 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik zit zelf niet bij FNC maar ik heb begrepen dat als je niet instemt met de nieuwe voorwaarden je überhaupt niet meer bij je bestaande investeringen kunt komen. Dit zou natuurlijk echt de wereld op zijn kop zijn.
Inderdaad is dat zo, moet toch niet gekker worden :( :( |:(
Pecunia non olet
pi_172851901
Volgende week komt trouwens de eerste betaling inzake 'Goslar'(CE).
Pecunia non olet
pi_172854162
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reeds 475k opgehaald
pi_172854556
Niet alle klanten hebben een mail gehad van FNC over die nieuwe voorwaarden.
Het is mij dan een raadsel hoe FNC weet wie daar wel en wie daar niet mee akkoord gegaan zijn.
pi_172854738
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 15:02 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reeds 475k opgehaald
Op deel 1 en deel 2, voor alle duidelijkheid :)
Deel 3 laat ik maar even passeren, die jongen gaat mij een beetje te hard met al zijn investeringen. Deze 3e lening dient alleen maar om zijn cashflow dit jaar kloppend te krijgen.


Ik zit wel nog te peinzen over het plato-hout gebeuren..........
Pecunia non olet
pi_172855789
Pecunia non olet
pi_172855831
quote:
Ik neem hem niet mee. Te hoog risico (zie de graydon rayting), te lage rente en te hoge fee...
pi_172855950
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 16:22 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Ik neem hem niet mee. Te hoog risico (zie de graydon rayting), te lage rente en te hoge fee...
Tel daar de financieringsperiode bij op (gauw een maand voorbij), dan is het rendement wel héél erg laag. Toch is het risico niet zo groot denk ik want ze betalen terug uit de uitkering van Pictoright. Jammer dat nergens staat vermeld hoe groot deze is. Maar het is een debiteur dus valt onder het pandrecht.
Pecunia non olet
pi_172857629
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 09:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Is dat een scenario dat voorzien is in de reglementen van SIG? Mag hij dit doen?
Voor de investeerders lijkt het me een uitstekende zaak, hoe meer overwaarde er resteert, hoe beter :)
Ja, in de voorwaarden die je te zien krijgt in het inteken proces staat dat het de leningnemer vrij is om een lager bedrag te accepteren mocht het niet vol raken.

https://investeren.sameni(...)9a4-29b-te-rotterdam
Deze pitch is ook van dezelfde kredietnemer, dus we kunnen zien hoe hij hier mee omgaat.
pi_172862199
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 16:26 schreef obligataire het volgende:

[..]

Tel daar de financieringsperiode bij op (gauw een maand voorbij), dan is het rendement wel héél erg laag. Toch is het risico niet zo groot denk ik want ze betalen terug uit de uitkering van Pictoright. Jammer dat nergens staat vermeld hoe groot deze is. Maar het is een debiteur dus valt onder het pandrecht.
Een rente van 7% is toch best aardig? :?
pi_172863043
quote:
7s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 20:52 schreef k_man het volgende:

[..]

Een rente van 7% is toch best aardig? :?
7% wel maar het is maar een halfjaar project en dan drukken de kosten dus dubbel. Tel daarbij je renteverlies van minimaal 1 maand voor de opstart van het project bij op en dan krijg je een ander percentage.
pi_172863520
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 21:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

7% wel maar het is maar een halfjaar project en dan drukken de kosten dus dubbel. Tel daarbij je renteverlies van minimaal 1 maand voor de opstart van het project bij op en dan krijg je een ander percentage.
Inderdaad, alleen al na aftrek van de kosten zit je op 5% (volgens GVE zelf).
Sorry: 5,9%.
pi_172863546
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 21:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

7% wel maar het is maar een halfjaar project en dan drukken de kosten dus dubbel. Tel daarbij je renteverlies van minimaal 1 maand voor de opstart van het project bij op en dan krijg je een ander percentage.
Zo redeneer ik ook. Stel je stopt er 300 euro in, dan heb je circa 10,50 euro aan rente, minus de kosten is 9 euro, 7 maanden looptijd, administratie bijhouden, beetje zinloos tijdverdrijf zo. En dat bij niet al te harde zekerheden. Ik zou nooit een project < 1 jaar nemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 02-08-2017 21:37:46 ]
Pecunia non olet
pi_172863983
quote:
En het is ook nog eens puur gebakken lucht.. ik doe niet mee..
pi_172864101
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 21:30 schreef obligataire het volgende:
Ik zou nooit een project < 1 jaar nemen.
Bij GvE of in het algemeen? Er valt ook wat te zeggen voor projecten met een korte looptijd; hoe langer de looptijd, hoe groter de kans dat het mis gaat. Al is het bij GvE inderdaad wel vervelend i.v.m. de kosten, maar bij LAH zoek ik om die reden juist naar de kortlopende projecten.
pi_172864907
quote:
7s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 21:45 schreef k_man het volgende:

[..]

Bij GvE of in het algemeen? Er valt ook wat te zeggen voor projecten met een korte looptijd; hoe langer de looptijd, hoe groter de kans dat het mis gaat. Al is het bij GvE inderdaad wel vervelend i.v.m. de kosten, maar bij LAH zoek ik om die reden juist naar de kortlopende projecten.
Waarom is de kans groter dat het mis gaat bij een langere looptijd?
Als je in een kortlopend project investeert krijg je je inleg eerder terug, maar dat moet (aanname) worden geherinvesteerd dus dan ontstaat er weer nieuw debiteurenrisico.

Dit, plus de dubbele fee en de renteloze aanloopmaand voorafgaand aan de nieuwe investering, en wellicht nog de renteloze tijd die je nodig hebt om een goede opvolger te vinden.

Persoonlijk heb ik het liefst een door 1e hypotheek gedekte lening die zo tussen de 5 en 8 jaar loopt. Lekker rustig en in hoge mate voorspelbaar, bijna een deposito.
Pecunia non olet
pi_172865295
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 22:09 schreef obligataire het volgende:
Waarom is de kans groter dat het mis gaat bij een langere looptijd?
De kans dat een bedrijf in het eerste jaar failliet gaat is natuurlijk kleiner dan de kans dat een bedrijf in de eerste vijf jaar failliet gaat. Dat hoef ik toch hopelijk niet verder uit te leggen?
pi_172866109
quote:
11s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 22:20 schreef k_man het volgende:

[..]

De kans dat een bedrijf in het eerste jaar failliet gaat is natuurlijk kleiner dan de kans dat een bedrijf in de eerste vijf jaar failliet gaat. Dat hoef ik toch hopelijk niet verder uit te leggen?
En wat doe je dan met je geld in de volgende 4,5 jaar. Heb je dan geen risico meer?

Risico beperk je door zorgvuldige keuze van debiteur, zekerheden etc. Looptijd heeft er niets mee te maken. 10 verschillende debiteuren achter elkaar is net zoveel debiteurenrisico als één project van 5 jaar.

De enige reden voor een kortere looptijd zou wat mij betreft kunnen zijn dat je het geld snel weer nodig hebt.

[ Bericht 9% gewijzigd door obligataire op 02-08-2017 22:42:25 ]
Pecunia non olet
pi_172867053
Ondernemer van de Belhamels, KoM heeft een reactie gepost:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172867902
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 23:01 schreef komrad het volgende:
Ondernemer van de Belhamels, KoM heeft een reactie gepost:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb het verhaal niet heel goed gevolgd maar dit klinkt voor mij als een slap excuus; als je geld leent weet je dat je moet terug betalen. En dan moet je niet achteraf gaan jammeren.
pi_172867920
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 22:37 schreef obligataire het volgende:

[..]

En wat doe je dan met je geld in de volgende 4,5 jaar. Heb je dan geen risico meer?
Daarna investeer je het geld opnieuw in een project met een korte looptijd.

quote:
Risico beperk je door zorgvuldige keuze van debiteur, zekerheden etc. Looptijd heeft er niets mee te maken. 10 verschillende debiteuren achter elkaar is net zoveel debiteurenrisico als één project van 5 jaar.
Wat een ontzettende kletskoek. :D Natuurlijk is looptijd wel een factor. Weet je hoeveel bedrijven er de eerste vijf jaar failliet gaan? Alle bedrijven die in het eerste jaar failliet gaan, plus alle bedrijven die in het tweede jaar failliet gaan, plus alle bedrijven die in het derde jaar failliet gaan, plus alle bedrijven die in het vierde jaar failliet gaan, plus alle bedrijven die in het vijfde jaar failliet gaan. En weet je hoeveel bedrijven er in het eerste jaar failliet gaan? Juist.

Kijk ook even naar het lijstje GvE-projecten met problemen in de OP. Hoeveel van die problemen zijn ontstaan in de eerste zes maanden? Geen enkele.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 02-08-2017 23:39:21 ]
pi_172868519
quote:
10s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 23:33 schreef k_man het volgende:


[..]

Wat een ontzettende kletskoek. :D
Zoek het lekker uit zeg. :6
Pecunia non olet
pi_172868592
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 00:05 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zoek het lekker uit zeg. :6
Sterk argument wel. :P
pi_172869597
Een uitgebreide reactie van GvE op de nieuwe richtlijnen AFM:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172869728
Bij Mijn-GvE staan projecten die al (ruim) meer dan een jaar failliet zijn nog steeds onder het kopje 'Nog te ontvangen'. En niet onder afschrijvingen of achterstand. #leugens
pi_172870274
Als ik alle reacties van de platformen zo doorlees zegt iedereen dat ze het er mee eens zijn en het een goed idee vinden.

Geen een platform gaat er eigenlijk tegen in.
Gelukkig maar, want naar mijn idee zijn het zeker goede voorstellen.

Maar wat als er straks een voorstel komt die het ons investeerders ineens een stuk moeilijker maakt om te investeren. Gaan de platformen er dan ook zonder commentaar in mee?

Een van de maatregelen die ik op dit moment niet goed vind is de maximum van 80.000 euro bij een platform. Stel een investeerder heeft 10 miljoen op zijn bankrekening staan, dan is er weinig reden om hem een limiet van 80.000 op te leggen. Terwijl voor een belegger met 50k op zijn rekening 10.000 euro op 1 platform al veel te veel is.
Oftewel dit zou meer relatief moeten zijn. Toch is er de harde grens van 80k.

Wat dat betreft vind ik het plan van GvE om mensen bij een grote investering na te bellen zo gek nog niet.
pi_172870464
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 08:13 schreef dyna18 het volgende:
Wat dat betreft vind ik het plan van GvE om mensen bij een grote investering na te bellen zo gek nog niet.
Hoeveel investeerders zullen 5k in 1 project stoppen? Volgens mij gaat het de AFM om de kleinere investeerder. Waarom wel bellen bij 5k ineens en niet na 50 projecten van 100 euro?
pi_172870490
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 08:34 schreef djh77 het volgende:

[..]

Hoeveel investeerders zullen 5k in 1 project stoppen? Volgens mij gaat het de AFM om de kleinere investeerder. Waarom wel bellen bij 5k ineens en niet na 50 projecten van 100 euro?
Om na te vragen of de investeerder wel snapt dat CF risicovol is, niet te hoge bedragen inlegt en of hij wel goed aan spreiding gedacht heeft.

Bij 50 projecten van 100 euro weet je al dat er gespreid wordt :)
pi_172870659
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 22:09 schreef obligataire het volgende:

[..]

Waarom is de kans groter dat het mis gaat bij een langere looptijd?
Als je in een kortlopend project investeert krijg je je inleg eerder terug, maar dat moet (aanname) worden geherinvesteerd dus dan ontstaat er weer nieuw debiteurenrisico.

Dit, plus de dubbele fee en de renteloze aanloopmaand voorafgaand aan de nieuwe investering, en wellicht nog de renteloze tijd die je nodig hebt om een goede opvolger te vinden.

Persoonlijk heb ik het liefst een door 1e hypotheek gedekte lening die zo tussen de 5 en 8 jaar loopt. Lekker rustig en in hoge mate voorspelbaar, bijna een deposito.
quote:
11s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 22:20 schreef k_man het volgende:

[..]

De kans dat een bedrijf in het eerste jaar failliet gaat is natuurlijk kleiner dan de kans dat een bedrijf in de eerste vijf jaar failliet gaat. Dat hoef ik toch hopelijk niet verder uit te leggen?
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 22:37 schreef obligataire het volgende:

[..]

En wat doe je dan met je geld in de volgende 4,5 jaar. Heb je dan geen risico meer?

Risico beperk je door zorgvuldige keuze van debiteur, zekerheden etc. Looptijd heeft er niets mee te maken. 10 verschillende debiteuren achter elkaar is net zoveel debiteurenrisico als één project van 5 jaar.

De enige reden voor een kortere looptijd zou wat mij betreft kunnen zijn dat je het geld snel weer nodig hebt.
quote:
10s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 23:33 schreef k_man het volgende:

[..]

Daarna investeer je het geld opnieuw in een project met een korte looptijd.

[..]

Wat een ontzettende kletskoek. :D Natuurlijk is looptijd wel een factor. Weet je hoeveel bedrijven er de eerste vijf jaar failliet gaan? Alle bedrijven die in het eerste jaar failliet gaan, plus alle bedrijven die in het tweede jaar failliet gaan, plus alle bedrijven die in het derde jaar failliet gaan, plus alle bedrijven die in het vierde jaar failliet gaan, plus alle bedrijven die in het vijfde jaar failliet gaan. En weet je hoeveel bedrijven er in het eerste jaar failliet gaan? Juist.

Kijk ook even naar het lijstje GvE-projecten met problemen in de OP. Hoeveel van die problemen zijn ontstaan in de eerste zes maanden? Geen enkele.
In beide stellingen zit iets in maar onder aan de streep ben ik het met Obli eens. Ik heb, bij uiteraard verder een goede spreiding!, ook liever 1 goed 5 jarig project dan in deze zelfde periode 10 projecten van 6 maanden met daarbij 10x een dubbele zo hoge fee en minimaal 10 maanden rente verlies. Dit nog los van de tijd die het zou kosten om al deze extra projecten inhoudelijk goed proberen te beoordelen. Ik denk dat onder aan de streep het risico vergelijkbaar is maar het rendement bij 1 ipv 10 leningen bij 1 lening beter is.
pi_172870737
quote:
10s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 23:33 schreef k_man het volgende:
Kijk ook even naar het lijstje GvE-projecten met problemen in de OP. Hoeveel van die problemen zijn ontstaan in de eerste zes maanden? Geen enkele.
Dat is niet juist. Uit de lijstjes blijkt dit misschien niet maar er zijn weldegelijk projecten in de 1e 6 maanden bij GvE in de problemen gekomen alleen zijn die uiteindelijk weer gaan betalen en staan derhalve niet in dit overzicht. Als we verder kijken dan GvE dan hoef je alleen maar deze FOK! pagina te lezen voor een voorbeeld, in dit geval bij KoM. De Belhamels, nog 0 termijnen voldaan en nu al bij de deurwaarder. Misschien komt het nog goed maar je zal er maar inzitten….
  donderdag 3 augustus 2017 @ 09:05:35 #167
132191 -jos-
Money=Power
pi_172870760
quote:
14s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 08:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

In beide stellingen zit iets in maar onder aan de streep ben ik het met Obli eens. Ik heb, bij uiteraard verder een goede spreiding!, ook liever 1 goed 5 jarig project dan in deze zelfde periode 10 projecten van 6 maanden met daarbij 10x een dubbele zo hoge fee en minimaal 10 maanden rente verlies. Dit nog los van de tijd die het zou kosten om al deze extra projecten inhoudelijk goed proberen te beoordelen. Ik denk dat onder aan de streep het risico vergelijkbaar is maar het rendement bij 1 ipv 10 leningen bij 1 lening beter is.
Het risico is bij slechts 1 project juist een stuk hoger. Rendement zal dan meestal ook hoger zijn. Les 1 van investeren: risico is gerelateerd aan rendement. Hoe meer risico je neemt hoe meer rendement je kunt maken (en hoe meer rendement je kunt verliezen).

Dat jij denkt dat je een zeer nauwkeurige risicobepaling kunt maken van 1 project, dat mag, maar volgens de theorie beperk je alleen door te spreiden 100% zeker het risico.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_172870813
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 08:13 schreef dyna18 het volgende:
Als ik alle reacties van de platformen zo doorlees zegt iedereen dat ze het er mee eens zijn en het een goed idee vinden.

Geen een platform gaat er eigenlijk tegen in.
Gelukkig maar, want naar mijn idee zijn het zeker goede voorstellen.

Maar wat als er straks een voorstel komt die het ons investeerders ineens een stuk moeilijker maakt om te investeren. Gaan de platformen er dan ook zonder commentaar in mee?

Een van de maatregelen die ik op dit moment niet goed vind is de maximum van 80.000 euro bij een platform. Stel een investeerder heeft 10 miljoen op zijn bankrekening staan, dan is er weinig reden om hem een limiet van 80.000 op te leggen. Terwijl voor een belegger met 50k op zijn rekening 10.000 euro op 1 platform al veel te veel is.
Oftewel dit zou meer relatief moeten zijn. Toch is er de harde grens van 80k.

Wat dat betreft vind ik het plan van GvE om mensen bij een grote investering na te bellen zo gek nog niet.
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 08:34 schreef djh77 het volgende:

[..]

Hoeveel investeerders zullen 5k in 1 project stoppen? Volgens mij gaat het de AFM om de kleinere investeerder. Waarom wel bellen bij 5k ineens en niet na 50 projecten van 100 euro?
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 08:37 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Om na te vragen of de investeerder wel snapt dat CF risicovol is, niet te hoge bedragen inlegt en of hij wel goed aan spreiding gedacht heeft.

Bij 50 projecten van 100 euro weet je al dat er gespreid wordt :)
Gaan ze dat dan ook doen bij mensen die op de beurs belegen? Dan moet je het allemaal gelijk trekken. Wat mij betreft zijn de 80k, de investeerders toets (die er overigens ook jaarlijks is bij beleggen op de beurs maar dan ongeveer 1x per jaar ipv bij iedere 5k) alsmede het bellen allemaal onzin.
pi_172870901
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 08:37 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Om na te vragen of de investeerder wel snapt dat CF risicovol is, niet te hoge bedragen inlegt en of hij wel goed aan spreiding gedacht heeft.

Bij 50 projecten van 100 euro weet je al dat er gespreid wordt :)
Knap dat je dat kan zeggen. Als de investeerder zijn hele vermogen heeft gestopt in de 50 projecten kan dat veel meer schade brengen dan iemand met heel veel vermogen die 5k inlegt in 1 project. Ik zeg niet dat ik voorstander van bellen ben bij 5k inleg (1 project of in totaal). Het lijkt meer voor de vorm.
pi_172870910
Leningaanvraag van De Commerce (CCF) is ook eindelijk volgeschreven
pi_172871044
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 09:05 schreef -jos- het volgende:

[..]

Het risico is bij slechts 1 project juist een stuk hoger. Rendement zal dan meestal ook hoger zijn. Les 1 van investeren: risico is gerelateerd aan rendement. Hoe meer risico je neemt hoe meer rendement je kunt maken (en hoe meer rendement je kunt verliezen).

Dat jij denkt dat je een zeer nauwkeurige risicobepaling kunt maken van 1 project, dat mag, maar volgens de theorie beperk je alleen door te spreiden 100% zeker het risico.
Ik denk dat je nu even de clou mist of ik niet duidelijk genoeg ben maar ik probeer duidelijk aan te geven dat je verder een goede spreiding tussen projecten moet aanhouden. In dit vergelijk hebben we het alleen over het verschil tussen 10 projecten met een looptijd 6 maanden tov 1 project van 5 jaar.

Om een voorbeeld te geven. Op dit moment zit ik in meer dan 200 projecten met naar ik schat een gemiddelde looptijd van een kleine 5 jaar. Ik denk niet dat mijn risico kleiner gaat worden als ik dit, in de zelfde 5 jaar looptijd, ga spreiden over 2000 projecten van 6 maanden. Een ding is dan wel zeker en dat is dat mijn bruto rendement fors zal dalen en ik denk mijn netto rendement ook. Nog even los van het werk dat je zou hebben aan de verwerking van de extra 1800 projecten in je portefeuille.
pi_172871062
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 09:17 schreef djh77 het volgende:
Leningaanvraag van De Commerce (CCF) is ook eindelijk volgeschreven
Ik zag net ook de mail voorbij komen ^O^
Dat vooruit betalen blijft echt een nadeel bij Collin.
pi_172871137
quote:
10s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 23:33 schreef k_man het volgende:
Wat een ontzettende kletskoek. :D Natuurlijk is looptijd wel een factor. Weet je hoeveel bedrijven er de eerste vijf jaar failliet gaan? Alle bedrijven die in het eerste jaar failliet gaan, plus alle bedrijven die in het tweede jaar failliet gaan, plus alle bedrijven die in het derde jaar failliet gaan, plus alle bedrijven die in het vierde jaar failliet gaan, plus alle bedrijven die in het vijfde jaar failliet gaan. En weet je hoeveel bedrijven er in het eerste jaar failliet gaan? Juist.

Kijk ook even naar het lijstje GvE-projecten met problemen in de OP. Hoeveel van die problemen zijn ontstaan in de eerste zes maanden? Geen enkele.
Ik denk dat je hier een fundamentele denkfout maakt. Uiteraard heb je gelijk dat voor een gegeven bedrijf of projectvoorstel de kans dat er binnen een termijn van 5 jaar problemen optreden groter is dan de kans dat dit binnen 1 jaar gebeurt. Zoals je zegt is de kans op problemen bij een langere looptijd in dat geval per definitie groter.
Echter: als je verschillende projectaanvragen beoordeelt en vergelijkt (wat we in dit geval doen), dan is de looptijd geen onafhankelijke variabele. Een bedrijf dat een lening aanvraagt voor 6 maanden bevindt zich zeer waarschijnlijk in een ander soort situatie dan een bedrijf dat een lening aanvraagt voor 5 jaar. In dit geval kun je dus zeker niet zeggen dat de kans dat het tweede bedrijf binnen 5 jaar in de problemen komt per definitie groter is dan de kans dat het eerste bedrijf binnen 6 maanden in de problemen komt.
Om diezelfde reden is het ook onzinnig om de kans op problemen bij een project van 6 maanden af te leiden uit de "eerste 6 maanden statistieken" van projecten met een langere looptijd.
pi_172871384
Pacogi Trading B.V. (GvE) kunnen we per 01/08/2017 ook toevoegen aan het lijstje met faillissementen (was al een bestaande default). De curator is mr. M.C.J. Peeters, tel. 088-3040000. http://www.faillissements(...)ogi-trading-b-v.aspx
pi_172871403
Waar ik trouwens benieuwd naar ben (ik heb GvE er al over gemaild), is naar de compensatie van de fee bij een default. In augustus 2015 kregen we een update waar dit instond:

quote:
Per 17 augustus zal de succesfee door Geldvoorelkaar.nl gecompenseerd worden bij projecten die in “default” raken. Een
project raakt in default wanneer door de geldlener niet langer voldaan kan worden aan de maandelijkse verplichting om
rente en aflossing aan u af te dragen.
In het geval een project in default raakt krijgt u dus uw succesfee gecompenseerd. Geen succesvol project = compensatie
succesfee. De succesfee wordt gecompenseerd via het doorbetalen van een (deel) van de maand termijn.
Deze regeling geldt voor projecten die vanaf 17 augustus in default raken.
In de afgelopen twee jaar heb ik echter nog best wat defaults erbij gekregen maar nooit een compensatie ontvangen... Jullie waarschijnlijk ook niet, maar heb ik hierna een keer gemist dat deze aankondiging weer ongedaan maakte?
Ik hoop nog steeds op een mail van GvE hierover, maar ze zijn niet zo heel snel in antwoorden (lees: Ik wacht nog op 4 mails van de afgelopen maanden...)
pi_172871535
quote:
14s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 09:49 schreef Horsemen het volgende:
Pacogi Trading B.V. (GvE) kunnen we per 01/08/2017 ook toevoegen aan het lijstje met faillissementen (was al een bestaande default). De curator is mr. M.C.J. Peeters, tel. 088-3040000. http://www.faillissements(...)ogi-trading-b-v.aspx

Is dat een nieuwe BV die failliet is gegaan? Er is al eerder een rechtspersoon van Pacogi failliet verklaard dacht ik.

edit: http://www.hoeberechts.nl(...)%20Netherlands%20B.V.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  donderdag 3 augustus 2017 @ 10:03:00 #177
132191 -jos-
Money=Power
pi_172871682
quote:
14s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 09:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik denk dat je nu even de clou mist of ik niet duidelijk genoeg ben maar ik probeer duidelijk aan te geven dat je verder een goede spreiding tussen projecten moet aanhouden. In dit vergelijk hebben we het alleen over het verschil tussen 10 projecten met een looptijd 6 maanden tov 1 project van 5 jaar.

Om een voorbeeld te geven. Op dit moment zit ik in meer dan 200 projecten met naar ik schat een gemiddelde looptijd van een kleine 5 jaar. Ik denk niet dat mijn risico kleiner gaat worden als ik dit, in de zelfde 5 jaar looptijd, ga spreiden over 2000 projecten van 6 maanden. Een ding is dan wel zeker en dat is dat mijn bruto rendement fors zal dalen en ik denk mijn netto rendement ook. Nog even los van het werk dat je zou hebben aan de verwerking van de extra 1800 projecten in je portefeuille.
Volgens mij mis ik de clou juist niet, jij vind dat je (terecht of onterecht, maakt verder niet uit) d.m.v. selectie projecten met een lager risico hebt.

Echter, wat ik wil aangeven is dat de theorie zegt dat je altijd moet spreiden. Als ik jouw voorbeeld er nou bij pak kun je 200 projecten van 5 jaar niet echt vergelijken met 2000 projecten van 6 maanden omdat de looptijd anders is. Maar stel nou dat je 2000 projecten van 5 jaar hebt, met dezelfde rente, dezelfde risicoscore, dezelfde credit score etc.. Dan zegt de theorie dat je risico het kleinst is als je in al die 2000 projecten inlegt. Indien je slechts in 200 van die projecten inlegt heb je een groter risico terwijl het verwachte rendement hetzelfde is.

Hier staat er een uitleg over en ook de variantie formule dan kan je zelf uitrekenen dat door spreiding je risico echt daalt terwijl je expected return hetzelfde is.

Bij kleine aantallen (1 of 5 bijvoorbeeld) word je risico echt significant anders. Bij grote aantallen zoals 200 of 2000 maakt het wat minder uit maar dan geldt nog steeds dat 2000 in theorie altijd beter is dan 200. Als jij denkt dat jouw risico-inschatting dat verschil compenseert zou ik het zeker zo blijven doen maar zeker voor de mensen die meelezen zou ik toch aanraden om gewoon zo veel mogelijk te spreiden.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_172871985
quote:
14s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 08:56 schreef Horsemen het volgende:
In beide stellingen zit iets in maar onder aan de streep ben ik het met Obli eens. Ik heb, bij uiteraard verder een goede spreiding!, ook liever 1 goed 5 jarig project dan in deze zelfde periode 10 projecten van 6 maanden met daarbij 10x een dubbele zo hoge fee en minimaal 10 maanden rente verlies. Dit nog los van de tijd die het zou kosten om al deze extra projecten inhoudelijk goed proberen te beoordelen. Ik denk dat onder aan de streep het risico vergelijkbaar is maar het rendement bij 1 ipv 10 leningen bij 1 lening beter is.
Je betrekt er nu een aantal dingen bij die niet sec te maken hebben met de looptijd, maar o.a. met de manier van werken van bepaalde platforms. Ik ben het er helemaal mee eens dat het voor je rendement nogal slechts uitpakt om te investeren in kortlopende projecten bij GvE. Maar dat is GvE. Bij LAH geldt dat bijv. helemaal niet.

En natuurlijk moet je de projecten ook inhoudelijk beoordelen, dat staat buiten kijf. Punt is dat een korte looptijd - puur beoordeeld op dát aspect dus - ook voordelen heeft. Je verlaagt er je risico mee. Stel dat je zou kunnen kiezen tussen investeren in een project voor 5 jaar, of 5 keer investeren in exact zo'n zelfde project voor telkens één jaar... dan loop je met dat laatste minder risico.
pi_172871996
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 10:03 schreef -jos- het volgende:

[..]

Volgens mij mis ik de clou juist niet, jij vind dat je (terecht of onterecht, maakt verder niet uit) d.m.v. selectie projecten met een lager risico hebt.

Echter, wat ik wil aangeven is dat de theorie zegt dat je altijd moet spreiden. Als ik jouw voorbeeld er nou bij pak kun je 200 projecten van 5 jaar niet echt vergelijken met 2000 projecten van 6 maanden omdat de looptijd anders is. Maar stel nou dat je 2000 projecten van 5 jaar hebt, met dezelfde rente, dezelfde risicoscore, dezelfde credit score etc.. Dan zegt de theorie dat je risico het kleinst is als je in al die 2000 projecten inlegt. Indien je slechts in 200 van die projecten inlegt heb je een groter risico terwijl het verwachte rendement hetzelfde is.

Hier staat er een uitleg over en ook de variantie formule dan kan je zelf uitrekenen dat door spreiding je risico echt daalt terwijl je expected return hetzelfde is.

Bij kleine aantallen (1 of 5 bijvoorbeeld) word je risico echt significant anders. Bij grote aantallen zoals 200 of 2000 maakt het wat minder uit maar dan geldt nog steeds dat 2000 in theorie altijd beter is dan 200. Als jij denkt dat jouw risico-inschatting dat verschil compenseert zou ik het zeker zo blijven doen maar zeker voor de mensen die meelezen zou ik toch aanraden om gewoon zo veel mogelijk te spreiden.
Het probleem van dit soort modellen is dat ze uit gaan van een volledig transparantie markt met volledige informatie. Dat is in dit geval niet zo en dat maakt dat het CAPM niet zonder meer bruikbaar is, hoewel je er wel degelijk zinnige richtlijnen voor je investeringen uit kunt halen. Op basis van de gegevens van de platforms – rente en risico inschatting – zou je de efficiënte beleidsvarianten eruit kunnen halen. Dat zijn dan de projecten die een redelijk optimale verhouding tussen risico en rendement hebben. Probleem is natuurlijk dat er niets deugt van de risico-inschattingen van de platforms en dat het daarmee min of meer een beetje gokken is op basis van je eigen inschattingen.

Dan over spreiding, spreiding is in theorie altijd goed mits je dat doet over redelijk efficiënte beleidsvarianten. Spreiding over projecten waarvan je inschat dat ze een slecht of negatief profiel hebben is nooit efficiënt. Over het algemeen wordt overigens aangenomen dat je met tussen de 25 en 50 beleggingen een redelijk goed gespreide portefeuille hebt omdat je de markt nooit helemaal kunt repliceren. Ook hier zit weer een uitgangspunt achter en dat is dat je de portefeuille wel zo goed mogelijk aan moet laten sluiten bij de markt en dat is lastig omdat we niet eens goed weten hoe de markt opgebouwd is. Dat gaat niet alleen over risico-rendement maar ook over looptijden, sectoren, landen, enz.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172872038
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 09:55 schreef komrad het volgende:

[..]

Is dat een nieuwe BV die failliet is gegaan? Er is al eerder een rechtspersoon van Pacogi failliet verklaard dacht ik.

edit: http://www.hoeberechts.nl(...)%20Netherlands%20B.V.
Klopt even uit mijn hoofd is dit een van de B.V.’s die meegetekend hebben voor de lening. Ik kan het dossier overigens nog niet vinden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Horsemen op 03-08-2017 10:29:16 ]
pi_172872082
quote:
7s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 10:13 schreef k_man het volgende:

[..]

Je betrekt er nu een aantal dingen bij die niet sec te maken hebben met de looptijd, maar o.a. met de manier van werken van bepaalde platforms. Ik ben het er helemaal mee eens dat het voor je rendement nogal slechts uitpakt om te investeren in kortlopende projecten bij GvE. Maar dat is GvE. Bij LAH geldt dat bijv. helemaal niet.

En natuurlijk moet je de projecten ook inhoudelijk beoordelen, dat staat buiten kijf. Punt is dat een korte looptijd - puur beoordeeld op dát aspect dus - ook voordelen heeft. Je verlaagt er je risico mee. Stel dat je zou kunnen kiezen tussen investeren in een project voor 5 jaar, of 5 keer investeren in exact zo'n zelfde project voor telkens één jaar... dan loop je met dat laatste minder risico.
Dit is ook niet zonder meer waar :o Een project is nooit hetzelfde en het hangt ook af van je definitie van risico. De kans dat het risico optreedt is in het eerste geval lager maar het gevolg is veel groter. Voor het tweede geval is het net andersom. Ook moet een project wel een passende looptijd hebben met haalbare aflossingsverplichtingen.

Uiteindelijk is het enige andere risico dat je hebt het risico op wijzigende marktomstandigheden door een kortere of langere duration van je lening
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172872190
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 10:03 schreef -jos- het volgende:
Volgens mij mis ik de clou juist niet, jij vind dat je (terecht of onterecht, maakt verder niet uit) d.m.v. selectie projecten met een lager risico hebt.
Ik zal wel onduidelijk zijn maar dat is totaal niet wat ik probeer te zeggen :N .

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 03-08-2017 10:35:00 ]
pi_172872303
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 10:14 schreef komrad het volgende:

[..]

Het probleem van dit soort modellen is dat ze uit gaan van een volledig transparantie markt met volledige informatie. Dat is in dit geval niet zo en dat maakt dat het CAPM niet zonder meer bruikbaar is, hoewel je er wel degelijk zinnige richtlijnen voor je investeringen uit kunt halen. Op basis van de gegevens van de platforms – rente en risico inschatting – zou je de efficiënte beleidsvarianten eruit kunnen halen. Dat zijn dan de projecten die een redelijk optimale verhouding tussen risico en rendement hebben. Probleem is natuurlijk dat er niets deugt van de risico-inschattingen van de platforms en dat het daarmee min of meer een beetje gokken is op basis van je eigen inschattingen.

Dan over spreiding, spreiding is in theorie altijd goed mits je dat doet over redelijk efficiënte beleidsvarianten. Spreiding over projecten waarvan je inschat dat ze een slecht of negatief profiel hebben is nooit efficiënt. Over het algemeen wordt overigens aangenomen dat je met tussen de 25 en 50 beleggingen een redelijk goed gespreide portefeuille hebt omdat je de markt nooit helemaal kunt repliceren. Ook hier zit weer een uitgangspunt achter en dat is dat je de portefeuille wel zo goed mogelijk aan moet laten sluiten bij de markt en dat is lastig omdat we niet eens goed weten hoe de markt opgebouwd is. Dat gaat niet alleen over risico-rendement maar ook over sectoren, landen, enz.
De enige bruikbare (en beschikbare) statistieken uit de crowdfundingpraktijk zijn wat dit betreft volgens mij die van Funding Circle UK. Op deze pagina:
https://www.fundingcircle.com/uk/statistics/
onder het kopje "Investor returns by number of businesses they lend to", staat een grafiek met de 90% bandbreedte van netto rendement (dus na aftrek van kosten en defaults) als functie van het aantal projecten. Daar zie je dat (toevallig?) vanaf ongeveer 200 projecten de bandbreedte stabiliseert. Bij 100 is deze nog beduidend groter, en onder de 50 neemt de bandbreedte heel snel toe.
pi_172872741
quote:
7s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 10:13 schreef k_man het volgende:

[..]
Stel dat je zou kunnen kiezen tussen investeren in een project voor 5 jaar, of 5 keer investeren in exact zo'n zelfde project voor telkens één jaar... dan loop je met dat laatste minder risico.
Maar je rendement per jaar is ook lager omdat je geld elke keer tussen 2 projecten een maand geen rendement heeft. Dat was ook een argument die ik hiervoor bij obli of horsemen gelezen heb. De vraag is dus of je uiteindelijk op de lange termijn een hoger rendement hebt t.o.v. het (volgens jou) lagere risico bij 6 korte projecten in plaats van 1 lang project.

Uiteraard draait het uiteindelijk om het maximale rendement en niet om risico :-)
pi_172872931
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 13:10 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Mooi project ja, maar ik ben even aan het wachten wat er uit dat Meat&Co project komt voordat ik weer door ga.
Iemand nog een update van Meat&Co? Ik heb niets meer gehoord van GvE.
pi_172873021
quote:
14s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 09:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik denk dat je nu even de clou mist of ik niet duidelijk genoeg ben maar ik probeer duidelijk aan te geven dat je verder een goede spreiding tussen projecten moet aanhouden. In dit vergelijk hebben we het alleen over het verschil tussen 10 projecten met een looptijd 6 maanden tov 1 project van 5 jaar.

Om een voorbeeld te geven. Op dit moment zit ik in meer dan 200 projecten met naar ik schat een gemiddelde looptijd van een kleine 5 jaar. Ik denk niet dat mijn risico kleiner gaat worden als ik dit, in de zelfde 5 jaar looptijd, ga spreiden over 2000 projecten van 6 maanden. Een ding is dan wel zeker en dat is dat mijn bruto rendement fors zal dalen en ik denk mijn netto rendement ook. Nog even los van het werk dat je zou hebben aan de verwerking van de extra 1800 projecten in je portefeuille.
Daar speelt ook nog iets anders mee: het aantal beschikbare projecten van acceptabele kwaliteit. Die zijn er gewoonweg niet in deze aantallen.

Om een minimaal grotere (verwaarloosbare) zekerheid door spreiding te krijgen (bij 200 naar 2000) zou je daarentegen een groter risico moeten aangaan door gemiddeld genomen slechtere kwaliteit van de projecten.

Acceptabele projectjes van een paar maanden zijn er nog véél minder, dus als je zou besluiten daar fors op in te zetten, zou je dat met gemiddeld grotere bedragen moeten doen. Dat brengt ook weer risico met zich mee.

Daarnaast gaat iemand zelden hypothecaire zekerheid afgeven bij een kortlopend project, dus daarmee laat je (degene die daar voor kiest) een heel interessant stuk van de markt liggen.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 03-08-2017 11:25:17 ]
Pecunia non olet
pi_172873046
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:00 schreef crowdtocrowd het volgende:

[..]

Iemand nog een update van Meat&Co? Ik heb niets meer gehoord van GvE.
Hij leeft niet als iemand die geen cent te makken heeft, hopelijk jaagt die niet de 95k ( die de verkoop van meat&co mogelijk opgeleverd heeft ) er in 1 keer doorheen ;(

Overigens niks meer gehoord van GVE, zelfs het voorstel voor finale kwijting is nooit bij de investeerders aangekomen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Thomas88 op 03-08-2017 11:17:33 ]
pi_172873359
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:00 schreef crowdtocrowd het volgende:

[..]

Iemand nog een update van Meat&Co? Ik heb niets meer gehoord van GvE.
Hier ook oorverdovend stil vanuit GvE.
pi_172873851
Update Wiebke ( iets met eindjes aan elkaar knopen):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172873884
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:05 schreef obligataire het volgende:

[..]

Daar speelt ook nog iets anders mee: het aantal beschikbare projecten van acceptabele kwaliteit. Die zijn er gewoonweg niet in deze aantallen.

Om een minimaal grotere (verwaarloosbare) zekerheid door spreiding te krijgen (bij 200 naar 2000) zou je daarentegen een groter risico moeten aangaan door gemiddeld genomen slechtere kwaliteit van de projecten.

Acceptabele projectjes van een paar maanden zijn er nog véél minder, dus als je zou besluiten daar fors op in te zetten, zou je dat met gemiddeld grotere bedragen moeten doen. Dat brengt ook weer risico met zich mee.

Daarnaast gaat iemand zelden hypothecaire zekerheid afgeven bij een kortlopend project, dus daarmee laat je (degene die daar voor kiest) een heel interessant stuk van de markt liggen.
Precies, ook dat.
pi_172873921
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:38 schreef djh77 het volgende:
Update Wiebke ( iets met eindjes aan elkaar knopen):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel heel verstandig dat KoM & Wiebke dit vooraf melden.
pi_172874013
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:05 schreef obligataire het volgende:

[..]

Daar speelt ook nog iets anders mee: het aantal beschikbare projecten van acceptabele kwaliteit. Die zijn er gewoonweg niet in deze aantallen.

Om een minimaal grotere (verwaarloosbare) zekerheid door spreiding te krijgen (bij 200 naar 2000) zou je daarentegen een groter risico moeten aangaan door gemiddeld genomen slechtere kwaliteit van de projecten.

Acceptabele projectjes van een paar maanden zijn er nog véél minder, dus als je zou besluiten daar fors op in te zetten, zou je dat met gemiddeld grotere bedragen moeten doen. Dat brengt ook weer risico met zich mee.

Daarnaast gaat iemand zelden hypothecaire zekerheid afgeven bij een kortlopend project, dus daarmee laat je (degene die daar voor kiest) een heel interessant stuk van de markt liggen.
hier zie je een groot verschil tussen theorie en praktijk ontstaan, de theorie is gewoon niet tot in detail uitvoerbaar voor een gemiddelde investeerder. Ik denk dat het al met al het meest realistisch en haalbaar is om zo goed mogelijk te spreiden tussen de acceptabele projecten en platforms en daarbij ook enige differentiatie in sectoren en looptijd aan te brengen. Dan heb je nog iets meer risico dan in een optimaal scenario, maar dat weet je toch niet want er is niets om tegen te benchmarken.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172874214
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:44 schreef komrad het volgende:
hier zie je een groot verschil tussen theorie en praktijk ontstaan, de theorie is gewoon niet tot in detail uitvoerbaar voor een gemiddelde investeerder. Ik denk dat het al met al het meest realistisch en haalbaar is om zo goed mogelijk te spreiden tussen de acceptabele projecten en platforms en daarbij ook enige differentiatie in sectoren en looptijd aan te brengen. Dan heb je nog iets meer risico dan in een optimaal scenario, maar dat weet je toch niet want er is niets om tegen te benchmarken.
Het grootste probleem is dat er geen toezicht is op classificatie door aanbieders.

Enerzijds wordt de gemiddelde investeerder gelokt door hoge rentes en worden leningnemers juist getriggerd door een lage rente. Zet hier een vergoedingen en acquisitie bonussysteem over en de juistheid van de classificatie is erg onzeker.

Als de AFM richtlijnen zou opstellen over het maximaal te verwachten default percentage bij een bepaalde renteklasse, zou je als consument blind kunnen spreiden. Cherry picking zou dan een extra (of minder) rendement kunnen geven.

Deze systematiek zou er ook toe leiden dat, omdat een aanbieder gebaat is bij een juiste classificatie van het risico, er beter onderzoek naar de juistheid van de cijfers zal worden gedaan, en er meer zekerheden zullen worden afgedwongen.
pi_172874261
quote:
14s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:40 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wel heel verstandig dat KoM & Wiebke dit vooraf melden.
en slim dat ze ook gewoon om hulp/ervaring vraagt.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 12:03:03 #195
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172874515
quote:
12s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:53 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

en slim dat ze ook gewoon om hulp/ervaring vraagt.
Ik benieuwd of er dit jaar weer een popup store komt.
Tot nooit .......
pi_172874850
Crowdfunding: investeren in luchtfietserij wordt steeds populairder
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172874921
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 12:03 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik benieuwd of er dit jaar weer een popup store komt.
Ze had wilde plannen voor 5 pop-ups. Het levert ieder geval nog niet voldoende op om de lening makkelijk terug te betalen.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 12:54:08 #198
132191 -jos-
Money=Power
pi_172875691
quote:
14s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 10:21 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik zal wel onduidelijk zijn maar dat is totaal niet wat ik probeer te zeggen :N .
Oke dan heb ik je verkeerd begrepen, maar je schat dus het risico van jouw projecten wel in als gelijkwaardig aan alle anderen. Mag ik dan vragen waarom je niet in elk project investeert? Welke criteria naast rendement/risico gebruik je dan nog meer?
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:16:36 #199
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_172876204
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:06 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Hij leeft niet als iemand die geen cent te makken heeft, hopelijk jaagt die niet de 95k ( die de verkoop van meat&co mogelijk opgeleverd heeft ) er in 1 keer doorheen ;(

Overigens niks meer gehoord van GVE, zelfs het voorstel voor finale kwijting is nooit bij de investeerders aangekomen.
Erg slecht ja, maar hoor van meerdere projecten niets meer terwijl daar binnen 2 maanden een update van zou moeten komen maar dat is ook al weer langer geleden.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 3 augustus 2017 @ 14:31:14 #200
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172877620
quote:
12s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:53 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

en slim dat ze ook gewoon om hulp/ervaring vraagt.
Je vangt twee vliegen in één klap; ze is wel een ondernemer in hart en nieren zoals ik haar bezig zie.
pi_172877642
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 11:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Kort verslag van bijeenkomst klankbord groep Geldvoorelkaar.

De volgende dossiers zijn aan de orde geweest en besproken: 5962,6070,7417,9002,3402in combinatie met 6789, 10668.

In generaal is mijn conclusie dat de gerechtsdeurwaarder in de dossiers de juiste stappen neemt en van plan is te gaan nemen. Echter hebben wij samen met GvE en haar gerechtsdeurwaarder geconstateerd dat de communicatie aangaande het proces en de stappen die zijn gezet niet goed gecommuniceerd worden naar de investeerder. Men belooft dit beter te gaan doen.
De communicatie vanuit Geldvoorelkaar mag inderdaad wel flink verbeterd worden, als we bijvoorbeeld project 6070 als voorbeeld nemen dan is er eigenlijk na mei 2016 geen echte update meer geweest.

In mei 2016 werd er melding gemaakt van een betalingsregeling met de bestuurder, deze betalingsregeling werd nogmaals herhaald in december 2016 en vorige maand nog een keer. Voor mij is het alleen nog steeds onbekend of er ook echt geld binnenkomt en of, en wanneer we daar als investeerders iets van terugzien.
pi_172879150
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 14:31 schreef xzaz het volgende:

[..]

Je vangt twee vliegen in één klap; ze is wel een ondernemer in hart en nieren zoals ik haar bezig zie.
Marktkoophandel is op zich een moeilijke business. Schandalig wat er gevraagd wordt voor kraamhuur en de energievoorziening. En dan maar hopen dat het niet regent die dag.

Wiebke gaat er wel vol voor inderdaad :)
Pecunia non olet
pi_172879350
Nieuwe GvE.

Die 9% is wel lekker. Wat minder lekker is dat er voorlopig niets verdiend zal worden. De eerste tijd zullen ze bezig zijn met het maken van de fietsen die al via Kickstarter besteld (en betaald) zijn. Op die fietsen maken ze bovendien verlies - anders was er nu geen nieuwe financiering nodig geweest.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2017 15:42:20 ]
pi_172879728
quote:
6s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 15:40 schreef k_man het volgende:
Nieuwe GvE.

Die 9% is wel lekker. Wat minder lekker is dat er voorlopig niets verdiend zal worden. De eerste tijd zullen ze bezig zijn met het maken van de fietsen die al via Kickstarter besteld (en betaald) zijn. Op die fietsen maken ze bovendien verlies - anders was er nu geen nieuwe financiering nodig geweest.
Volgens mij hebben ze de fietsen wel verkocht maar moeten deze nog gemaakt en geleverd worden.
pi_172880245
Ik moet mij dit project direct denken aan dat artikeltje van RJ Blom dat hier vandaag geplaatst is.
Dat ging toevallig ook over luchtfietserij :R .
Pecunia non olet
pi_172880360
Op 18 juli jl. hadden ze het nog over 'advanced talks with one interested investor' (gewoon hier op hun Kickstarterpagina). Waar is die dan gebleven? Of zouden ze hier GvE mee bedoelen?
pi_172880474
quote:
6s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 15:40 schreef k_man het volgende:
Nieuwe GvE.

Die 9% is wel lekker. Wat minder lekker is dat er voorlopig niets verdiend zal worden. De eerste tijd zullen ze bezig zijn met het maken van de fietsen die al via Kickstarter besteld (en betaald) zijn. Op die fietsen maken ze bovendien verlies - anders was er nu geen nieuwe financiering nodig geweest.
Dit is nou typisch een project waar ik in het verleden ingestapt zou zijn, op basis van HA en BS. Wetende hoe GvE met het uitwinnen omgaat laat ik dergelijke startups nu aan mij voorbijgaan op dit platform. Ik geloof niet in de levensvatbaarheid van dit concept.
pi_172882061
Nieuwe op CcF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pas op met ondernemers uit Dedemsvaart 😉 #belhamels

[ Bericht 4% gewijzigd door djh77 op 03-08-2017 18:48:27 ]
pi_172882525
FNC heeft de vinkjes van de inlogpagina gehaald. Ze belden me net. Pas bij een volgende investering moet je akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden én automatische incasso.
pi_172882608
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 17:53 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CcF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pas op met ondernemers uit Dedemsvaart 😉
Elk jaar ongeveer gaat er een speelgoed keten failliet. Ik durf deze niet aan. Te weinig marge of zekerheden.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 19:06:25 #211
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172884066
quote:
Wij zijn overtuigd van het belang om de fietsproductie terug te halen naar Europa. In de eerste plaats omdat het verlies van vakmanschap en een maakindustrie de toekomst en de welvaart van dit continent onomkeerbaar verzwakt. Maar ook omdat productie in Azië op de lange termijn niet houdbaar is. Lange levertijden, negatieve milieu implicaties en stijgende kosten maken Azië steeds minder de ideale productielocatie.
Lange levertijden? Ik heb een fiets gekocht laatst; levertijd was 2 uur; gemonteerd en al. Ik zie niet hoe je milieu implicaties wilt verbeteren? De auto industrie in Europa is zwaar vervuilend en pas sinds de komst van Tesla zijn ze echt gaan innoveren op elektrisch rijden.
pi_172884312
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 15:55 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze de fietsen wel verkocht maar moeten deze nog gemaakt en geleverd worden.
Ja, dat is toch ook wat ik zeg? :?
pi_172884473
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:19 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Hier ook oorverdovend stil vanuit GvE.
Hier ook niets meer gehoord. Laatste teken van leven vanuit GVE was op 20 juni waarin werd aangegeven dat schuldenaar uiterlijk 23 juni een bericht zou aanleveren om e.e.a. toe te lichten. Niets meer van gehoord. Daarna op 2 juli nogmaals GVE gevraagd om informatie. Op deze e-mail heb ik nooit antwoord gehad. Zojuist weer een e-mail gestuurd.

[ Bericht 2% gewijzigd door FINONAF op 03-08-2017 19:28:26 ]
  donderdag 3 augustus 2017 @ 22:03:27 #214
132191 -jos-
Money=Power
pi_172890357
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 19:21 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Hier ook niets meer gehoord. Laatste teken van leven vanuit GVE was op 20 juni waarin werd aangegeven dat schuldenaar uiterlijk 23 juni een bericht zou aanleveren om e.e.a. toe te lichten. Niets meer van gehoord. Daarna op 2 juli nogmaals GVE gevraagd om informatie. Op deze e-mail heb ik nooit antwoord gehad. Zojuist weer een e-mail gestuurd.
Goh, klinkt bekend, blijkbaar zijn ze even een paar maanden met vakantie daaro.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_172891344
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 14:31 schreef xzaz het volgende:

[..]

Je vangt twee vliegen in één klap; ze is wel een ondernemer in hart en nieren zoals ik haar bezig zie.
Ik zie in haar nou niet echt een geweldige onderneemster, maar ze is wel een doorzetter. Verder heeft ze goed begrepen hoe crowdfunding werkt. Door als een van de weinige geldnemers helder en open te communiceren creëert ze een band met haar investeerders. Dit project is bijzonder risicovol, dat blijkt ook maar weer, maar als ze eind dit jaar weer met een vergelijkbaar project komt stap ik wel weer in. Dan moet ze niet opeens vijf filialen gaan beginnen, want dat zie ik gewoon niet in haar.
Laat andere geldnemers aan haar open manier van communiceren een voorbeeld nemen.
pi_172892063
quote:
7s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 19:16 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, dat is toch ook wat ik zeg? :?
Als we hetzelfde bedoelen begrijp ik jouw opmerking niet dat ze verlies draaien op een fiets
pi_172892650
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 22:38 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Als we hetzelfde bedoelen begrijp ik jouw opmerking niet dat ze verlies draaien op een fiets
Ze hebben via Kickstarter de eerste 62 fietsen verkocht. Het opgehaalde geld blijkt echter onvoldoende om die fietsen daadwerkelijk te kunnen maken. Zodoende vragen ze nu via GvE financiering aan.

Als je je product verkoopt onder de kostprijs maak je verlies.
pi_172893178
quote:
7s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 22:50 schreef k_man het volgende:

[..]

Ze hebben via Kickstarter de eerste 62 fietsen verkocht. Het opgehaalde geld blijkt echter onvoldoende om die fietsen daadwerkelijk te kunnen maken. Zodoende vragen ze nu via GvE financiering aan.

Als je je product verkoopt onder de kostprijs maak je verlies.
In mei 2016 hebben we via Kickstarter.com ¤ 92.915,- opgehaald met de voorverkoop van 62 fietsen. Dit bedrag is besteed aan de inkoop van onderdelen (¤ 35.000,-), materiaal- en lasonderzoek (¤ 20.000,-), advies & accounting (¤ 7.000,-), Kickstarter kosten (¤ 7.000,-), marketing & evenementen (¤ 6.000,-) en huisvesting (¤ 5.500,-). Het overige deel (¤ 12.415,-) is liquide.

"slechts" 35k is direct toe te rekenen aan de kostprijs van de fiets behoudens hetgeen wat op voorraad is gelegd. Rest zijn investeringen welke uiteindelijk gedekt worden uit de marge van alle verkochte en nog te verkopen fietsen. Ik begrijp dus niet waarom er op een fiets verlies geleden is
pi_172893482
In mei 2016 hebben we via Kickstarter.com ¤ 92.915,- opgehaald met de voorverkoop van 62 fietsen.
Dat is ¤ 1.500,= per fiets !!
Dat is echt luchtfietsen.
Ik wens degenen die hierin investeren heel veel succes toe.
Zonder mij zal deze ook wel volkomen. https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16644

[ Bericht 24% gewijzigd door Appeltje58 op 03-08-2017 23:19:26 ]
pi_172894436
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 14:31 schreef xzaz het volgende:

[..]

Je vangt twee vliegen in één klap; ze is wel een ondernemer in hart en nieren zoals ik haar bezig zie.
Dat was mijn zus ook alleen verdiende ze er geen knikker mee. Zou mij niets verbazen dat Wiebke veel minder dan het minimumloon haalt uit haar eigen onderneming.
pi_172894727
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 23:03 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

In mei 2016 hebben we via Kickstarter.com ¤ 92.915,- opgehaald met de voorverkoop van 62 fietsen. Dit bedrag is besteed aan de inkoop van onderdelen (¤ 35.000,-), materiaal- en lasonderzoek (¤ 20.000,-), advies & accounting (¤ 7.000,-), Kickstarter kosten (¤ 7.000,-), marketing & evenementen (¤ 6.000,-) en huisvesting (¤ 5.500,-). Het overige deel (¤ 12.415,-) is liquide.

"slechts" 35k is direct toe te rekenen aan de kostprijs van de fiets behoudens hetgeen wat op voorraad is gelegd. Rest zijn investeringen welke uiteindelijk gedekt worden uit de marge van alle verkochte en nog te verkopen fietsen. Ik begrijp dus niet waarom er op een fiets verlies geleden is
Lijkt me niet. Hebben ze vanaf nu geen huisvesting meer nodig dan? Geen marketing? Geen accountant?
pi_172894752
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 23:11 schreef Appeltje58 het volgende:
In mei 2016 hebben we via Kickstarter.com ¤ 92.915,- opgehaald met de voorverkoop van 62 fietsen.
Dat is ¤ 1.500,= per fiets !!
Dat is echt luchtfietsen.
Ik wens degenen die hierin investeren heel veel succes toe.
Zonder mij zal deze ook wel volkomen. https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16644
Of zou het zo zijn dat het niet gaat om het volledige bedrag per fiets, maar om aanbetalingen? :? In dat geval kunnen ze de fietsen wellicht wel verkopen zonder verlies te draaien.
pi_172895654
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 23:49 schreef Baklapper het volgende:

[..]

Dat was mijn zus ook alleen verdiende ze er geen knikker mee. Zou mij niets verbazen dat Wiebke veel minder dan het minimumloon haalt uit haar eigen onderneming.
Daarom geloof ik ook niet in meer vestigingen. Veel ZZPers werken ver onder het minimumloon. Wiebke waarschijnlijk ook als ik lees dat ze ondanks het inkomen van haar partner nauwelijks rondkomen. Bij een extra vestiging moet ze daar iemand voor inhuren. Dat kan niet.
pi_172898456
Uitbetalingen van KoM net binnengekregen.
13 van de 14 voldaan.
Van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
al 2 maanden geen betaling ontvangen.

Positief dat
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
eindelijk weer een keer op tijd is met betalen. Hopenlijk houden ze dat nu goed vol.

[ Bericht 41% gewijzigd door dyna18 op 04-08-2017 10:14:34 ]
pi_172899581
Reactie Knab op AFM.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 21% gewijzigd door Frandderouw op 04-08-2017 12:26:20 ]
pi_172899834
Ik heb vanmorgen de eindbetaling van GVE-default 11403 (GPN, hier bekend) ontvangen. Uiteindelijk 64,46% procent van het geinvesteerde bedrag teruggekregen, dus dat is redelijk te overzien. Niet alles kan immers goed gaan, maar het moeten er ook weer niet te veel worden...

Een toelichtig op het bedrag heb ik echter (nog) niet gezien. Zo kan ik bijv. niet nagaan of de fee ook door GVE is terugbetaald. Kan iemand anders dat er wel uithalen?
pi_172900138
Er gaan vanmorgen overigens twee stevige bedragen in Multi Care Systems en Noizezz: 15.000 en 25.000, dus met een beetje geluk komt die ook vol.
pi_172900311
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 11:27 schreef Incitatus3 het volgende:
Er gaan vanmorgen overigens twee stevige bedragen in Multi Care Systems en Noizezz: 15.000 en 25.000, dus met een beetje geluk komt die ook vol.
Goede zaak voor de deelnemers in alle voorgaande edities :)
Pecunia non olet
pi_172900567
GvE project: volledige aflossing d.m.v. herfinanciering
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hopelijk zit het project snel vol en is de aflossing inclusief rente tot einde looptijd.
pi_172900975
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 11:47 schreef william0199 het volgende:
GvE project: volledige aflossing d.m.v. herfinanciering
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hopelijk zit het project snel vol en is de aflossing inclusief rente tot einde looptijd.
Waarom zouden ze het oude project aflossen ( met rente tot einde looptijd ) en met een nieuw project daar het geld voor ophalen ? Kan je toch beter een nieuw project erbij openen, vanuit de ondernemer gezien.

Of hopen ze met het succesverhaal van vervroegde aflossing ( betaald door de nieuwe investeerders ) nu een veel groter bedrag op te kunnen halen ? Beetje dat vliegtuigen-handel verhaal.
pi_172901054
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 12:05 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Waarom zouden ze het oude project aflossen ( met rente tot einde looptijd ) en met een nieuw project daar het geld voor ophalen ? Kan je toch beter een nieuw project erbij openen, vanuit de ondernemer gezien.
Klinkt een beetje als multi-level marketing zo... steeds meer projecten opzetten om je oude projecten maar te kunnen aflossen totdat.... niemand meer met de nieuwe projecten in zee gaat.

Ver weg van blijven zou ik zeggen... gedoemd te mislukken, de vraag is alleen wanneer.
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.” ― Mark Twain
pi_172901113
Ik ga op de stand-by stand qua investeringen. De default (s) en verlate betalingen brengen het onder 2 tot 3%. Ik ga kan het beter beleggen in hoge dividends fondsen op de lange termijn.
pi_172901585
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 11:47 schreef william0199 het volgende:
GvE project: volledige aflossing d.m.v. herfinanciering
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hopelijk zit het project snel vol en is de aflossing inclusief rente tot einde looptijd.
Na 40 termijnen kan ik het nog begrijpen. Na 15 niet. Rentelast is nog aanzienlijk.
pi_172901707
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 12:42 schreef djh77 het volgende:

[..]

Na 40 termijnen kan ik het nog begrijpen. Na 15 niet. Rentelast is nog aanzienlijk.
Vanuit GVE snap ik het wel, 2 x een projectfee ontvangen in korte tijd en een 'succesverhaal' over vervroegd aflossen erbij.
Als de ondernemer het geld hard nodig heeft stemt die wel in met het voorstel van GVE en neemt die de 10 maanden ( nieuwe algemene voorwaarden toch ? ) aan 'boeterente' op de koop toe. Zodat die nu het hoofd nog boven water kan houden.
pi_172901869
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 12:50 schreef Thomas88 het volgende:
Vanuit GVE snap ik het wel, 2 x een projectfee ontvangen in korte tijd en een 'succesverhaal' over vervroegd aflossen erbij.
Als de ondernemer het geld hard nodig heeft stemt die wel in met het voorstel van GVE en neemt die de 10 maanden ( nieuwe algemene voorwaarden toch ? ) aan 'boeterente' op de koop toe. Zodat die nu het hoofd nog boven water kan houden.
Het project is in maart-april 2016 tot stand gekomen. Ik ga er vanuit dat de oude algemene voorwaarden hierop van toepassing zijn wat inhoud dat over de gehele looptijd rente dient te worden betaald. Dit komt neer op circa ¤ 5.700.
Dit bedrag is te overzien. Mijn verwachting is dat de zaken best goed gaan en ze daarom het pand (incl. grond) van hun ouders willen overnemen of omzetting naar een B.V. Deze versnelde aflossing kan ik dan wel plaatsen. We gaan het zien!
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:15:27 #236
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172902131
Laatste update van AgD - Infraunion op 3 mei:

"Het verzoekschrift is klaar. We hebben veel mogelijke medecrediteuren nagebeld maar hier is geen steunvordering uitgekomen. We vragen nu een prijsopgave bij een advocaat die we jullie uiteraard eerst voorleggen"

We zijn nu 3 maanden verder. Duurt het zo lang om een prijsopgave van een advocaat te krijgen?
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:17:57 #237
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172902197
Ik vraag mij overigens sterk af of Aygodutch nog wel bestaat. Geen nieuwe projecten op de site, Harm reageert hier nooit meer, sinds maart geen update op facebook...
pi_172902276
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:17 schreef leolinedance het volgende:
Ik vraag mij overigens sterk af of Aygodutch nog wel bestaat. Geen nieuwe projecten op de site, Harm reageert hier nooit meer, sinds maart geen update op facebook...
Ze bestaan echt nog wel :) Maar ik geloof niet dat ze nog acquisitie doen, bestaande projecten worden netjes afgehandeld qua betalingen.
Het heeft ze ook niet meegezeten met hun projecten.....één default en eentje waarvan iedereen opgelucht zal ademhalen als deze afgelost is.....op een handvol projecten in totaal.
Pecunia non olet
pi_172902288
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 19:21 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Hier ook niets meer gehoord. Laatste teken van leven vanuit GVE was op 20 juni waarin werd aangegeven dat schuldenaar uiterlijk 23 juni een bericht zou aanleveren om e.e.a. toe te lichten. Niets meer van gehoord. Daarna op 2 juli nogmaals GVE gevraagd om informatie. Op deze e-mail heb ik nooit antwoord gehad. Zojuist weer een e-mail gestuurd.
Reactie gekregen op mijn mail. "Dit dossier is in behandeling bij mijn collega de heer XXXX. Helaas is hij afwezig vandaag. Ik leg uw vraag volgende week aan hem voor zodat hij hier op kan reageren" Ik hou vinger aan de pols.
pi_172902387
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:22 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ze bestaan echt nog wel :) Maar ik geloof niet dat ze nog acquisitie doen, bestaande projecten worden netjes afgehandeld qua betalingen.
Het heeft ze ook niet meegezeten met hun projecten.....één default en eentje waarvan iedereen opgelucht zal ademhalen als deze afgelost is.....op een handvol projecten in totaal.
Tellen we de wandafwerker nog niet mee die zijn project niet vol kreeg maar korte tijd later failliet ging. Of het niet meezitten is weet ik niet, je zou zeggen dat de screening ook niet optimaal is geweest.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:45:31 #241
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172902724
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:22 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ze bestaan echt nog wel :) Maar ik geloof niet dat ze nog acquisitie doen, bestaande projecten worden netjes afgehandeld qua betalingen.
Het heeft ze ook niet meegezeten met hun projecten.....één default en eentje waarvan iedereen opgelucht zal ademhalen als deze afgelost is.....op een handvol projecten in totaal.
Oke, hoop dat je gelijk hebt en dat er ook nog aan Infraunion wordt gewerkt. Een keer wat feedback zou niet verkeerd zijn.
pi_172902830
Pff. Ik heb twee projecten lopen via CrowdAboutNow. Kreeg net bericht dat ook het tweede project failliet is. Verwacht rendement is nu -100%. Gelukkig heb ik weinig problemen met projecten bij andere platformen, zodat ik het daar goed kan maken, maar dit hakt er toch wel in.
pi_172903003
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:22 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Reactie gekregen op mijn mail. "Dit dossier is in behandeling bij mijn collega de heer XXXX. Helaas is hij afwezig vandaag. Ik leg uw vraag volgende week aan hem voor zodat hij hier op kan reageren" Ik hou vinger aan de pols.
deze reactie heb ik ook meerdere keren gehad om vervolgens niets meer te horen...
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172903362
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:27 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Tellen we de wandafwerker nog niet mee die zijn project niet vol kreeg maar korte tijd later failliet ging. Of het niet meezitten is weet ik niet, je zou zeggen dat de screening ook niet optimaal is geweest.
Klopt ja, kan ik me nog herinneren. Tsja dat maakt het percentage junk wel heel erg hoog. Misschien dat zo'n klein platform blij is met elke kruimel die de anderen laten liggen? Hoe dan ook kan ik me voorstellen dat ze er schoon genoeg van hadden........ :{
Pecunia non olet
pi_172903627
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 14:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Klopt ja, kan ik me nog herinneren. Tsja dat maakt het percentage junk wel heel erg hoog. Misschien dat zo'n klein platform blij is met elke kruimel die de anderen laten liggen? Hoe dan ook kan ik me voorstellen dat ze er schoon genoeg van hadden........ :{
Eigenaar van Aygodutch heeft ook een onderneming in bedrijfsovernames & verstrekken van bedrijfskredieten ( hun reclame-uiting : Bij "Bijzonder Beheer" beland? Bel ons; wij leiden u hier doorheen. ): de hoge risico projecten zouden daar toch niet via doorverwezen zijn naar de 'eigen' crowdfunding ?
Je zou zeggen als het niet goed genoeg is voor je eigen onderneming dan schuif je het ook niet voor aan de crowd :Y Dat lijkt me nu dus ver gezocht ..

[ Bericht 0% gewijzigd door Thomas88 op 04-08-2017 14:36:08 ]
pi_172903993
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:59 schreef komrad het volgende:

[..]

deze reactie heb ik ook meerdere keren gehad om vervolgens niets meer te horen...
Daar ben ik in mijn geval ook bang voor :(
pi_172904091
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:45 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Oke, hoop dat je gelijk hebt en dat er ook nog aan Infraunion wordt gewerkt. Een keer wat feedback zou niet verkeerd zijn.
Mee eens. Maar ze bestaan echt nog. Vorige week nog vragen gesteld en de beantwoording was binnen een half uur. Ik verwacht ook geen nieuwe projecten meer.
pi_172904210
En daar is hij:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16775

Naam: Take
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 350.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s

Heel verstandig dat onderstaande vanaf het begin in de pitch staat. Hierover was bij het vorige project nogal wat gedoe.


* "Faillissement Tuincentrum Veldhoven B.V. in 2015. Dit bedrijf was op dezelfde locatie gevestigd als het huidige bedrijf. De heer en mevrouw Kuijpers waren weliswaar werkzaam in dit bedrijf, een familielid was de eigenaar, maar zij zelf hadden geen aandelen hierin en waren ook geen bestuurder.
* Faillissement Verkeersschool Dekker B.V. / Dekker beheer B.V. in 2013. Enig aandeelhouder was J. Dekker. Oorzaak was het terugtrekken van de grootste opdrachtgever in combinatie met de crisis. De heer Dekker heeft dit bij het aanleveren van de informatie op voorhand gemeld en is richting Geldvoorelkaar.nl volledig transparant geweest. Er is voor ons geen reden om de integriteit of het ondernemerschap van de heer Dekker in twijfel te trekken."

[ Bericht 26% gewijzigd door Horsemen op 04-08-2017 15:09:24 ]
pi_172904259
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 15:01 schreef Horsemen het volgende:
En daar is hij:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16775

Naam: Take
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 350.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,48
Oh die :) Die heb ik destijds geannuleerd omdat er via Fok! wat zaken aan het licht waren gekomen....
Pecunia non olet
pi_172904353
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 15:05 schreef obligataire het volgende:

[..]

Oh die :) Die heb ik destijds geannuleerd omdat er via Fok! wat zaken aan het licht waren gekomen....
Klopt, die is het ;)
pi_172904514
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 11:10 schreef Incitatus3 het volgende:
Ik heb vanmorgen de eindbetaling van GVE-default 11403 (GPN, hier bekend) ontvangen. Uiteindelijk 64,46% procent van het geinvesteerde bedrag teruggekregen, dus dat is redelijk te overzien. Niet alles kan immers goed gaan, maar het moeten er ook weer niet te veel worden...

Een toelichtig op het bedrag heb ik echter (nog) niet gezien. Zo kan ik bijv. niet nagaan of de fee ook door GVE is terugbetaald. Kan iemand anders dat er wel uithalen?
Ik heb net met GvE gebeld ook aan de hand van mijn vraag over de fee's.
De praktijk is tegenwoordig dat de kosten van deurwaarders etc niet worden doorbelast, maar betaald vanuit de fee. Over het algemeen is de fee hiervoor niet genoeg en dit legt GvE dan bij.

Ondertussen staat dit ook in de FAQ
quote:
Kunnen er extra kosten in rekening gebracht worden aan investeerders?
In geval van default en het stopzetten van betalingen aan investeerders zal Geldvoorelkaar.nl de Succesfee Investeerder compenseren. Deze fee wordt niet teruggestort aan de investeerder, maar gebruikt voor het betalen van incassokosten, indien deze niet meer verhaald kunnen worden op de geldnemer. Investeerders zullen geen aanvullende kosten hoeven te betalen, en maximaal het restant van de openstaande vordering kunnen verliezen in geval default.
pi_172904663
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 15:19 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Ik heb net met GvE gebeld ook aan de hand van mijn vraag over de fee's.
De praktijk is tegenwoordig dat de kosten van deurwaarders etc niet worden doorbelast, maar betaald vanuit de fee. Over het algemeen is de fee hiervoor niet genoeg en dit legt GvE dan bij.

Ondertussen staat dit ook in de FAQ

[..]

Ik kan mij alleen zo voorstellen dat dit in dit geval niet opgaat. Mijn vermoeden is dat de incassokosten in dit geval wel in de verrekening zijn meegenomen met het uitgekeerde bedrag . Dit is overigens alleen een vermoeden. Heb jij hier toevallig naar gevraagd?
pi_172904723
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 15:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik kan mij alleen zo voorstellen dat dit in dit geval niet opgaat. Mijn vermoeden is dat de incassokosten in dit geval wel in de verrekening zijn meegenomen met het uitgekeerde bedrag . Dit is overigens alleen een vermoeden. Heb jij hier toevallig naar gevraagd?
Nee, maar ik zit ook niet in dit project... Wellicht voor incatius3 om nog even hier naar te vragen bij GvE. In dit geval is bellen sneller. Er is nogal wat chaos na hun verhuizing en ook door vakantie zijn er een aantal mensen niet...
pi_172904761
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 15:34 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Nee, maar ik zit ook niet in dit project... Wellicht voor incatius3 om nog even hier naar te vragen bij GvE. In dit geval is bellen sneller. Er is nogal wat chaos na hun verhuizing en ook door vakantie zijn er een aantal mensen niet...
Ik zit er zelf ook in maar heb even geen tijd om er verder in te duiken.
In de mail van 26-05-2017 heeft GvE aangegeven dat ze het geld uitkeren "minus incasso kosten".

In dit geval zou de fee dus gewoon terug kunnen naar de investeerders.
pi_172905146
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 15:34 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Er is nogal wat chaos na hun verhuizing en ook door vakantie zijn er een aantal mensen niet...
Ze zijn ook vergeten een What'sApp bericht te sturen met aankondiging van het Take-It project.
Nee joh, die 3.5ton loopt vanzelf vol :)
pi_172905271
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 15:58 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

Ze zijn ook vergeten een What'sApp bericht te sturen met aankondiging van het Take-It project.
Nee joh, die 3.5ton loopt vanzelf vol :)
Door mij wel vandaag om 14.44 uur ontvangen.
pi_172905363
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 16:04 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Door mij wel vandaag om 14.44 uur ontvangen.
Apart, het laatste bericht bij mij is Mokumono van gisteren.
Aan de (geringe) hoeveelheid investerings-toezeggingen tot nu toe, ben ik denk ik niet de enige waar geen bericht naar is gestuurd.

Inhoudelijk: de vennoten zijn hoofdelijk aansprakelijk (off topic: waarom nu al een BV?), bij 3 hiervan is de aansprakelijkheid materieel van waarde. Toch niet voor 3.5ton pp? Niet duidelijk.

[ Bericht 7% gewijzigd door marathon2000 op 04-08-2017 16:17:28 ]
pi_172905527
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 15:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik zit er zelf ook in maar heb even geen tijd om er verder in te duiken.
In de mail van 26-05-2017 heeft GvE aangegeven dat ze het geld uitkeren "minus incasso kosten".

In dit geval zou de fee dus gewoon terug kunnen naar de investeerders.
Toch even een mailtje over gestuurd naar GvE. Ze komen er op terug.
pi_172905869
Nieuwe op KOM

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cafetaria Restaurant Quickly de Pepermolen
kapitaal voor een herfinanciering

Hoogte: 55.000
Rente: 7.5%
Duur: 36 maanden

Deze hete aardappel slik ik maar even niet. Er moeten overal achterstanden worden weggewerkt van groothandel via nuts naar huur etc etc
pi_172905948
Wat betreft Take It - GvE heb ik ook geen bericht ontvangen.

Op de begroting staat overigens voor ¤ 88.000 (!) aan belastingen. Iemand enig idee hoe dit kan/wat dit betreft? De financiering wordt verstrekt aan de nieuwe B.V. en die heeft niet gelijk belastingschulden.
pi_172906021
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2e hypotheek op binnenvaartschip, achter rabo
pi_172906385
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 16:45 schreef william0199 het volgende:
Op de begroting staat overigens voor ¤ 88.000 (!) aan belastingen. Iemand enig idee hoe dit kan/wat dit betreft? De financiering wordt verstrekt aan de nieuwe B.V. en die heeft niet gelijk belastingschulden.
Meestal is dit voorfinanciering van de btw: E 368.000. * 21% is al ruim E 77.000
pi_172906499
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 17:09 schreef djh77 het volgende:

[..]

Meestal is dit voorfinanciering van de btw: E 368.000. * 21% is al ruim E 77.000
Thanks! Dit is hem inderdaad : ¤ 418.000 * 21% = ¤ 87 780.
pi_172906516
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 16:19 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Toch even een mailtje over gestuurd naar GvE. Ze komen er op terug.
Super! Dank. Dan hoef ik dat meer te doen. Ik wacht bericht even af, maar blijf er wel scherp op, al is het uit principe
pi_172906570
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 16:48 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2e hypotheek op binnenvaartschip, achter rabo
Wederom mijn dank voor het delen!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een gedeeltelijke lening onder borgstelling van de staat. De Rabo is dus de mening toegedaan dat het onderpand voor hun niet toereikend is. En dan mag de crowd met nog minder zekerheden genoegen nemen. Ik laat hem lekker aan mij voorbij gaan.
pi_172909035
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 17:18 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Super! Dank. Dan hoef ik dat meer te doen. Ik wacht bericht even af, maar blijf er wel scherp op, al is het uit principe
GvE heeft het niet lekker duidelijk gecommuniceerd maar heeft, in tegenstelling van hetgeen ze geschreven hadden in hun mail van mei j.l. de volledige incasso kosten voor hun rekening genomen en deze dus niet verrekend. Deze kosten waren aanzienlijk hoger dan de fee kosten die dan ook niet meer verrekend hoeft te worden. Er komt nog een aanvullende mail over maar voor mij is het duidelijk en acceptabel.
pi_172911923
De top 10 van week 30:

De top 10 van week 31:
pi_172913716
Nieuwe duurzaaminvesteren:

https://www.duurzaaminves(...)buurtmolen-herbaijum

Belangrijkste kenmerken van de obligatielening

Uitgevende instelling:Coöperatie Buurtmolen Herbaijum U.A.
Hoofdsom:¤630.000.
Ingangsdatum:verwacht per 1 november 2017
Nominale waarde:¤500 per obligatie (minimale inleg)
Kenmerken:.Senior positie (géén achterstelling).
Rentevergoeding:4,0% per jaar, gedurende de looptijd van de obligatie.
Rentebetaling:Jaarlijks.
Looptijd:7 jaar met herfinanciering aan het einde van de looptijd.
Bij uitblijven van herfinanciering is de looptijd maximaal 15 jaar.
Aflossing:Gedeeltelijk (ca. 40%) gedurende de looptijd, het restant zal ineens aan het einde van de looptijd afgelost worden.
Transactiekosten:Geen.
Inschrijving en betaling:
U kunt vanaf 7 augustus 2017 inschrijven op Obligaties.
U betaalt echter pas na berichtgeving vanuit de Uitgevende Instelling dat er voldoende afnemers voor het Buurtmolen project zijn.



Voor u betekent dit het volgende:

U betaalt per obligatie ¤500, de nominale waarde van een Obligatie (de Hoofdsom);
Iedere Obligatie biedt een rentevergoeding van 4,0% over de Hoofdsom;
Gedurende de looptijd wordt ook een deel (ca. 40%) van de Hoofdsom afgelost, het resterende bedrag wordt aan het einde van de looptijd ineens afgelost;
In totaal ontvangt u per obligatie in 7 jaar ¤618 (of bij uitblijven herfinanciering in 15 jaar ¤675) op een investering van ¤500;
Uw netto gemiddelde effectieve rendement 4,0% op jaarbasis.
pi_172916678
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 15:05 schreef obligataire het volgende:

[..]

Oh die :) Die heb ik destijds geannuleerd omdat er via Fok! wat zaken aan het licht waren gekomen....
Inventaris – overname Outlet Veldhoven ¤ 50.000,-

Voorraad – overname Outlet Veldhoven ¤ 50.000,-

Moet nog ff nadenken hierover. De overname van de inventaris & voorraden van de Outlet door de Take, financiering hiervan grotendeels door de crowd, wordt betaald aan de Outlet eigenaren, hiermee betalen zij dus de oude CF lening af, en het evt restant benutten zij dan (deels misschien of geheel ) als eigen inleg in de Take toko.

Moet de pitch nog ff goed lezen. De Outlet ken ik, krijg er nog geen hoogte van hoe goed het draait. Ff netweken in de surrounding en er morgen eens binnenlopen. Re volgt
pi_172920019
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 17:20 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wederom mijn dank voor het delen!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een gedeeltelijke lening onder borgstelling van de staat. De Rabo is dus de mening toegedaan dat het onderpand voor hun niet toereikend is. En dan mag de crowd met nog minder zekerheden genoegen nemen. Ik laat hem lekker aan mij voorbij gaan.
Er zijn meerdere projecten met binnenvaartschepen geweest en daarbij steekt deze toch wel ongunstig af. Blijkbaar konden ze met het oude schip nauwelijks een boterham verdienen en proberen ze het nu maar met een ander scheepje en met heel veel vreemd vermogen (stapelfinanciering). Ik hoop voor ze dat het goed komt maar doe zelf niet mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 05-08-2017 10:29:07 ]
Pecunia non olet
pi_172921099
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 10:57 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze vooraankondiging is toch wel 1 van de betere Collins van de laatste week,
vooral omdat de S.. B... Groep volledig garant staat voor de gevraagde financiering.
Deze zal de komende week wel gepubliceerd worden.
pi_172921861
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 11:14 schreef Appeltje58 het volgende:

[..]

Deze vooraankondiging is toch wel 1 van de betere Collins van de laatste week,
vooral omdat de S.. B... Groep volledig garant staat voor de gevraagde financiering.
Deze zal de komende week wel gepubliceerd worden.
Vind ik ook :) Nu maar hopen dat er bij die s.b.g. geen lijkjes uit de kast gaan komen, maar zo'n grote holding is vermoedelijk controleplichtig bij hun accountant.
Pecunia non olet
pi_172922012
quote:
12s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 00:49 schreef peterc het volgende:

[..]

Inventaris – overname Outlet Veldhoven ¤ 50.000,-

Voorraad – overname Outlet Veldhoven ¤ 50.000,-

Moet nog ff nadenken hierover. De overname van de inventaris & voorraden van de Outlet door de Take, financiering hiervan grotendeels door de crowd, wordt betaald aan de Outlet eigenaren, hiermee betalen zij dus de oude CF lening af, en het evt restant benutten zij dan (deels misschien of geheel ) als eigen inleg in de Take toko.

Moet de pitch nog ff goed lezen. De Outlet ken ik, krijg er nog geen hoogte van hoe goed het draait. Ff netweken in de surrounding en er morgen eens binnenlopen. Re volgt
Over de prognoses kan ik geen zinnig woord zeggen, behalve dan dat ze erg ambitieus lijken.
Het valt me wel op dat broer en zus beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn en dat ze samen een groot deel van de aandelen houden in de K.Beheer mij. In die laatste zit denk ik van oudsher het familiekapitaal (pand) dus er zit redelijk wat zekerheid in dit project. Pand zal wel grotendeels hypotheekvrij zijn. Hoe zien jullie dit?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 05-08-2017 12:08:27 ]
Pecunia non olet
pi_172923356
quote:
14s.gif Op donderdag 13 juli 2017 11:03 schreef Horsemen het volgende:
Voor het archief en mensen die er nog in willen stappen:
Sherlocked
¤ 150.000
8,0% rente
36 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/sherlocked-rotterdam/
Sherlocked heeft bij CCF nog niet voldoende geld opgehaald. Nu ook funding bij CAN: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/sherlocked

Investeerders van CCF worden "Timo" genoemd in deze pitch, terwijl Timo zelf "maar" 10k heeft ingelegd
quote:
Onze partner Timo heeft zelf al het grootste gedeelte van het benodigde budget beschikbaar gesteld. We hebben nu nog ¤27.000 nodig om van start te kunnen gaan met de inrichting van de kamers.


[ Bericht 8% gewijzigd door djh77 op 05-08-2017 13:37:45 ]
pi_172924858
quote:
0s.gif [b]Op zaterdag 5 augustus 2017 12:01 schreef obligataire het volgende:
Over de prognoses kan ik geen zinnig woord zeggen, behalve dan dat ze erg ambitieus lijken.
Het valt me wel op dat broer en zus beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn en dat ze samen een groot deel van de aandelen houden in de K.Beheer mij. In die laatste zit denk ik van oudsher het familiekapitaal (pand) dus er zit redelijk wat zekerheid in dit project. Pand zal wel grotendeels hypotheekvrij zijn. Hoe zien jullie dit?
Ik had liever een 1e of 2e hypotheek gezien vanuit de beheermaatschappij. Nu stap ik niet in. Project loopt maar langzaam vol en vraag me af of er voldoende interesse is in dit project.
pi_172926642
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 12:01 schreef obligataire het volgende:

[..]

Over de prognoses kan ik geen zinnig woord zeggen, behalve dan dat ze erg ambitieus lijken.
Het valt me wel op dat broer en zus beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn en dat ze samen een groot deel van de aandelen houden in de K.Beheer mij. In die laatste zit denk ik van oudsher het familiekapitaal (pand) dus er zit redelijk wat zekerheid in dit project. Pand zal wel grotendeels hypotheekvrij zijn. Hoe zien jullie dit?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.omroepbrabant.(...)trum+Veldhoven+.aspx

Het oude pand is in 2013 volledig verwoest bij een brand. Hierna volgde volledige nieuwbouw, deze is groter en natuurlijk mooier. Het oude tuincentrum was een aaneenschakeling van uitbreidingen. In 2015 volgde het faillissement. Mij nooit duidelijk geworden waarom. Het oude tuincentrum heeft tot de brand naar mijn mening 'goed' gelopen. Men profileerde zich, sponsorde zaken , had auto's rijden etc. Of het pand hypo vrij is durf ik niet te zeggen
pi_172927382
quote:
12s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 15:21 schreef peterc het volgende:

[..]

http://www.omroepbrabant.(...)trum+Veldhoven+.aspx

Het oude pand is in 2013 volledig verwoest bij een brand. Hierna volgde volledige nieuwbouw, deze is groter en natuurlijk mooier. Het oude tuincentrum was een aaneenschakeling van uitbreidingen. In 2015 volgde het faillissement. Mij nooit duidelijk geworden waarom. Het oude tuincentrum heeft tot de brand naar mijn mening 'goed' gelopen. Men profileerde zich, sponsorde zaken , had auto's rijden etc. Of het pand hypo vrij is durf ik niet te zeggen
Vanmiddag ff rondgewandeld, 50k voor de voorraden, daar kom je wel aan, 50k inventaris, aan de hoge kant misschien, zit een nette en goede lunch tent bij de ingang Bij Puur.
In de winkel staan best veel (tuin)potten, accessoires voor in de tuin (lampjes, windlichten) etc. wat tuinmeubels, meubels (eettafels/banken, eetkamer stoelen) welke je ook bij LeenBakker en de Kwantum kunt kopen, en bij de kassa een paar pallets met trays frisdrank. Echte outlet dus.
Een deel van de winkel bij de tuinpotten stond niet echt vol, kwam zelfs leeg over, bij de 'kwantum' meubels stond het weer te vol.

Met TAKE zal de toko meer niveau en uitstraling krijgen en in een hoger segment komen. Nu is het restpartijen outlet, en is het pand eigenlijk te groot, Een winkel in het hogere segment, met de prima lunch tent Bij Puur erbij < Hier spreek ik uit ervaring> kunnen elkaar versterken.

Maar of de wereld zit te wachten op nog een life & style tent, I don't know., je blijft concurrentie houden van de Praxis, Hornbach, tuincentra die ook dat soort spul in het assortiment hebben.
Ambitieus is het, maar om te scoren moet je op doel schieten.
pi_172927507
quote:
12s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 16:08 schreef peterc het volgende:

[..]

Vanmiddag ff rondgewandeld, 50k voor de voorraden, daar kom je wel aan, 50k inventaris, aan de hoge kant misschien, zit een nette en goede lunch tent bij de ingang Bij Puur.
In de winkel staan best veel (tuin)potten, accessoires voor in de tuin (lampjes, windlichten) etc. wat tuinmeubels, meubels (eettafels/banken, eetkamer stoelen) welke je ook bij LeenBakker en de Kwantum kunt kopen, en bij de kassa een paar pallets met trays frisdrank. Echte outlet dus.
Een deel van de winkel bij de tuinpotten stond niet echt vol, kwam zelfs leeg over, bij de 'kwantum' meubels stond het weer te vol.

Met TAKE zal de toko meer niveau en uitstraling krijgen en in een hoger segment komen. Nu is het restpartijen outlet, en is het pand eigenlijk te groot, Een winkel in het hogere segment, met de prima lunch tent Bij Puur erbij < Hier spreek ik uit ervaring> kunnen elkaar versterken.

Maar of de wereld zit te wachten op nog een life & style tent, I don't know., je blijft concurrentie houden van de Praxis, Hornbach, tuincentra die ook dat soort spul in het assortiment hebben.
Ambitieus is het, maar om te scoren moet je op doel schieten.
Is het dit pand : http://www.fundainbusines(...)5947257-de-run-4202/ ?
Enig idee waarom het pand al geruime tijd te huur / te koop is ?
pi_172928737
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 16:13 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Is het dit pand : http://www.fundainbusines(...)5947257-de-run-4202/ ?
Enig idee waarom het pand al geruime tijd te huur / te koop is ?
Goed gevonden, correct, dit is het pand. Te koop, kan ik me nog iets bij voorstellen, te huur ?? De outlet zal geen 270k huur betalen op een omzet van circa 800k, daar heb je echt wel 2.000k omzet voor nodig zoals de prognose uit de pitch. GVE maar eens de vraag stellen hoe het zit met deze funda adver
pi_172928931
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 12:54 schreef djh77 het volgende:

[..]

Sherlocked heeft bij CCF nog niet voldoende geld opgehaald. Nu ook funding bij CAN: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/sherlocked

Investeerders van CCF worden "Timo" genoemd in deze pitch, terwijl Timo zelf "maar" 10k heeft ingelegd

[..]

Uit de Collin pitch: Timo van Schaik (48 jaar) wordt de exploitant en indirect meerderheidsaandeelhouder van Sherlocked Rotterdam B.V.
De aanvraag bij CCF was vanuit die Timo opgesteld, de CAN aanvraag vanuit de bedenkers van het Sherlock (amsterdam) concept.
Er was vooraf in de CCF pitch aangekondigd extra funding op te halen tbv marketing/liquiditeit: Naast deze crowdfund campagne is de verwachting dat men ook nog een kleinschalige reward crowdfund campagne (op basis van donatie) gaat draaien via Crowdaboutnow. Het doel van deze campagne is naast voorverkoop ook het creëren van naamsbekendheid voordat Sherlocked in Rotterdam lanceert.

[ Bericht 13% gewijzigd door marathon2000 op 05-08-2017 17:44:20 ]
pi_172966830
VNB Fashion https://www.collincrowdfund.nl/vof-vnb-fashion-company/

Inmiddels extra toelichting op de vermogenspositie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_172966952
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 10:05 schreef dyna18 het volgende:
Uitbetalingen van KoM net binnengekregen.
13 van de 14 voldaan.
Van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
al 2 maanden geen betaling ontvangen.

Positief dat
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
eindelijk weer een keer op tijd is met betalen. Hopenlijk houden ze dat nu goed vol.

Ik heb deze maand de uitbetaling van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
niet ontvangen, helaas ook nog geen update vanuit KOM erover ontvangen.
pi_172967791
Er is bij mij nog niets bijgeschreven bij lendahand, jebben jullie de bijschrijving van juli al? Op de 7e van de maand zou het er toch bij moeten staan?
pi_172968612
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 12:16 schreef snoopy40 het volgende:
Er is bij mij nog niets bijgeschreven bij lendahand, jebben jullie de bijschrijving van juli al? Op de 7e van de maand zou het er toch bij moeten staan?
Stortingen zijn niet altijd op dezelfde dag. Meestal is het gemiddeld wat later dan de 7e
quote:
Normaal gesproken zullen terugbetalingen van leningnemers gedurende de eerste 10 werkdagen van de eerstvolgende maand op jouw wallet worden gezet.


[ Bericht 7% gewijzigd door djh77 op 07-08-2017 13:02:34 ]
pi_172970328
Ok dank, wacht wel verder even af maar kan me niet herinneren dat het zo laat was
pi_172973533
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 17:18 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Super! Dank. Dan hoef ik dat meer te doen. Ik wacht bericht even af, maar blijf er wel scherp op, al is het uit principe
Ik heb hier zaterdag een mail over ontvangen, jij ook mag ik aannemen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172973572
Update KoM Wellness:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172973790
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 16:31 schreef djh77 het volgende:
Update KoM Wellness:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar ben ik het mee eens.
pi_172973843
Nog een van KoM: (update)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172973884
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 11:39 schreef Marquito het volgende:

[..]

Ik heb deze maand de uitbetaling van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
niet ontvangen, helaas ook nog geen update vanuit KOM erover ontvangen.
quote:
De ondernemer heeft toegezegd dat hij de aflossing augustus op 10 augustus zal voldoen
pi_172973923
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 16:49 schreef djh77 het volgende:

[..]

[..]

Hij was zeker weer op vakantie in het buitenland :(
pi_172974086
quote:
14s.gif Op maandag 7 augustus 2017 16:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Hij was zeker weer op vakantie in het buitenland :(
Tja, hoop dan maar dat het alleen vakantie is. In sept 2016 zou al een automatische incasso geregeld worden
quote:
De aflossing septemb­er 2016 van het proj­ect ...... is ver­laat.

Hij heeft ons verzekerd dat wanneer hij terug is in Ned­erland hij per omga­ande zal betalen.

Vervolgens zullen wij direct met onderne­mer een automatische incasso gaan inrege­len.
pi_172974257
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 16:34 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik doe ook mee. Wel veel geld voor zo'n klein hokje maar geloof dat het wel een goede investering kan zijn gezien de amsterdamse woningmarkt. In de funda-advertentie staat dat er geen bancaire-hypotheek gevestigd kan worden maar dat een familie-hypotheek wel tot de mogelijkheden behoort. Hopelijk valt een hypotheek via SiG ook in die laatste categorie.
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 16:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, dat had ik ook al gelezen en ik heb hierover al vragen gesteld bij SiG.
Ook kwam ik tegen dat in de koopakte van deze studio een asbest-, ouderdom- en een niet zelfbewoningsclausule opgenomen is. Met name over de zelfbewoningsclausule wil ik wel meer uitleg hebben. Wat mij betreft trouwens slecht dat hierover niets te vinden is in de pitch terwijl dit mij zeer belangrijke beleggersinformatie lijkt.
Blijkbaar zijn de vragen over dit Amsterdamse hok(-je) mbt zelfbewoningsclausule en de eventuele consequenties/reden dat banken geen bancaire hypotheek willen vestigen door SiG alsmede door de notaris moeilijk te beantwoorden aangezien ik al ruim een week aan het wachten ben. Inmiddels ben ik wel een paar keer netjes op de hoogte gesteld door SiG dat ze mijn vragen niet vergeten zijn en dat zij wachten op de schriftelijke reactie van de notaris. Ik hoop dat dit allemaal niet al te lang gaat duren of dat het toch nog een staartje krijgt.
pi_172975020
Andere KOM wanbetaler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Update:
De ondernemer heeft de aflossing van de termijn augustus ook niet voldaan. Zoals eerder gemeld is de invordering overgedragen aan Rijnland Gerechtsdeurwaarders.

Via updates informeren wij u minimaal eens in de 4 weken (of eerder indien mogelijk) over de voortgang in dit dossier.
pi_172975114
Volgens mij lezen leningnemers hier ook mee en denken ze, dat is handig, bij kom betaalt de helft niet, dan doe ik het ook niet :)
pi_172975134
Nog 1: Kruid&D:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172975154
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 17:46 schreef crowdiefunder het volgende:
Volgens mij lezen leningnemers hier ook mee en denken ze, dat is handig, bij kom betaalt de helft niet, dan doe ik het ook niet :)
Ja, men zal ook constateren dat je dit vrij ongestraft kunt doen. Ik heb nog geen executieverkopen hier aangemeld zien worden......
pi_172975524
Hopelijk lezen ze dan ook de update over de beroemde wijnboer:

"Bij ondernemer is namens de Stichting Zekerheden Kapitaal Op Maat (en door andere externe partijen) loonbeslag gelegd teneinde een betalingsregeling af te dwingen."
pi_172975549
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 17:48 schreef Bunsburger het volgende:

[..]

Ja, men zal ook constateren dat je dit vrij ongestraft kunt doen. Ik heb nog geen executieverkopen hier aangemeld zien worden......
Juist bij KoM heb je dan heel snel het incassobureau achter je aan en dan gaat de kosten teller gelijk lopen.
pi_172975621
Nog twee projecten bij KoM in de problemen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze hebben daar pure bagger lopen te financieren en dat komt nu aan het licht.

Is dit trouwens de eigenaar van RDM?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172975879
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 18:16 schreef Baklapper het volgende:
Nog twee projecten bij KoM in de problemen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze hebben daar pure bagger lopen te financieren en dat komt nu aan het licht.

Inderdaad, al heb ik het idee dat ze nu wel schoon schip maken.
Elke 1e van de maand wordt nu gewoon goed gekeken wie er achter loopt en dat wordt meteen actie op ondernomen. In ieder geval beter dan laten lopen.

Wel hoop ik dan ook echt elke 4 weken een update te krijgen hoe dat vervolgtraject er uit ziet.
In het door mijn geposte geval is het vorige maand overgedragen naar de deurwaarder, maar helaas nog geen update.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')