abonnement Unibet Coolblue
pi_172715281
Komende week trek ik in een appartement waar eerst nog wel even wat gebeuren moet.

Namelijk in eerste instantie vooral:
- behang van de muur afhalen
- gaten in de muren dichten
- muren en plafonds verven
- laminaatvloer leggen

Vroeger hielpen ouders wel met dit soort dingen of zo of werden er gewoon mensen ingehuurd voor klusjes, maar ik ga het nu zonder hulp alleen doen en ik doe al deze dingen echt voor het eerst (ja oke, beetje verven en sauzen heb ik wel eens gedaan toen ik bij iemand meehielp).

Omdat ik op dit gebied praktisch de definitie van een novice ben kan ik wel wat tips gebruiken. Ben een beetje bang dat ik door nul ervaring iets fout ga doen en wil het in een paar daar dagen gewoon helemaal zelf goed doen. Dus alle tips qua waar ik aan denken moet, wat ik in huis moet halen voor materiaal en wat voor tools (heb er precies nul) enz. zijn zeer welkom. Dank. ^O^
  Knapste mannelijke user 2022 donderdag 27 juli 2017 @ 16:15:29 #2
206731 Mortaxx
Doomer
pi_172715475
Waterkoker en oploskoffie
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_172715476
Als je onervaren bent is mijn eerste tip: vraag hulp van iemand die wel ervaring heeft :P
pi_172715609
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 16:15 schreef iamredleader het volgende:
Als je onervaren bent is mijn eerste tip: vraag hulp van iemand die wel ervaring heeft :P
Dit ja! Je leert er zoveel meer van als je het samen met iemand doet die wel wat ervaring heeft!
pi_172715678
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 16:15 schreef iamredleader het volgende:
Als je onervaren bent is mijn eerste tip: vraag hulp van iemand die wel ervaring heeft :P
Dat zijn jullie dus. Familie enz. is even geen optie. Vandaar dit topic. Vrienden zijn van zelfde leeftijd en hebben ook niet echt ervaring.
pi_172716040
Wanneer ga je precies verhuizen / beginnen?
pi_172716070
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 16:42 schreef iamredleader het volgende:
Wanneer ga je precies verhuizen / beginnen?
Maandagavond sleutel dus maandag of dinsdag.
pi_172716096
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 16:43 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Maandagavond sleutel dus maandag of dinsdag.
Wellicht dat ik woensdag kan helpen, mocht je dit op prijs stellen :)
  donderdag 27 juli 2017 @ 16:45:50 #9
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_172716122
Behang van de muren halen: huur een stoomapparaat bij de gamma. Vaak als je het op zaterdag huurt krijg je zondag er gratis bij.
pi_172716157
YouTube filmpjes bekijken voor wat je zelf wil doen en een goeiekope Pool* inhuren voor het zware doch niet-delicate werk.

*in de ruyme zin des woords
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_172716998
Tenzij het een relatief nieuw huis is en de muren onder het behang in zeer goede staat zijn, zou ik er niet vanuit gaan dat je met 'behang trekken en gaten vullen' de muren strak genoeg hebt om direct te verven. Is het behang met relief? Zo niet; gewoon over het behang heen verven.
  donderdag 27 juli 2017 @ 17:57:47 #12
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_172717647
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 16:15 schreef Mortaxx het volgende:
Waterkoker en oploskoffie bier
fixed

Anyway, behangafstomer huren, muurvuller en plamuurmessen kopen, mogelijk voorstrijk voor het sauswerk (afhankelijk van de ondergrond), muurverf, afplaktape en rollers.
Het is handig om van boven naar beneden te werken; dus eerst alles aan het plafond (sauswerk, dan de muren en dan de vloer.
Uiteraard alle sloopwerk eerst, dan een schoonmaak en dan de afbouw.
Succes man, leuk!
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  donderdag 27 juli 2017 @ 18:32:11 #13
28390 FritsFlits
Ik heet geen Frits
pi_172718371
Behang eraf halen is inderdaad het makkelijkst met een behangstomer, al kan dat nog lang duren afhankelijk hoeveel lagen en hoeveelheid lijm er zit. Maar als je een beetje pech hebt, heb je muren waarbij je het pleisterwerk ook eraf trekt als het behang er erg goed tegenaan zit. Kan je wel opvullen, maar echt strak wordt het niet.

Een andere kans is dat je prima betonnen muren hebt, maar daar van die luchtbelletjes cq gaatjes in zitten. Als je daar opnieuw overheen gaat behangen is dat geen probleem. Dat trekt gewoon strak. Maar opvullen is ook een flink karwei.

Als het behang er netjes tegen aan zit dan zou ik er gewoon overheen verven. De eerste paar uur zal je schrikken omdat het behang vochtig is en je bobbels krijgt, maar dat trekt later strak.

Ik heb ervaring bij deze situaties trouwens ;)
"The greatest distance in the universe is that between two minds"
pi_172718495
Details over deze klussen is eigenlijk niet te doen op het forum...

Dat wordt zo veel tekst en dan moet je het nog maar net in uitvoering brengen.

Lastig... Belangrijkste tip is denk ik geen haast hebben. Gewoon proberen. Komt goed.

Start met het behang zoals hierboven staat. Dan verder beoordelen hoe de muur aan te pakken. Daarna helpen we je wel weer met foto's en info per klus.
Laat die handjes wapperen!
pi_172718808
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 17:27 schreef Chicolade het volgende:
Tenzij het een relatief nieuw huis is en de muren onder het behang in zeer goede staat zijn, zou ik er niet vanuit gaan dat je met 'behang trekken en gaten vullen' de muren strak genoeg hebt om direct te verven. Is het behang met relief? Zo niet; gewoon over het behang heen verven.
Wat zou je nog meer met een muur moeten doen dan?
pi_172718850
Bedankt voor alle tips trouwens. Is het stoomapparaat huren echt essentieel trouwens? Zou de muren heet/nat maken en dan schrapen niet ook gewoon werken? Trager, maar goedkoper
pi_172719055
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 18:54 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wat zou je nog meer met een muur moeten doen dan?
Normaalgesproken worden betonnen muren afgewerkt met een laagje gips (stucen), maar dat zou ik niet zelf proberen zonder enige ervaring. Een nieuwe laag behang voldoet meestal ook prima.
  donderdag 27 juli 2017 @ 19:07:57 #18
28390 FritsFlits
Ik heet geen Frits
pi_172719101
quote:
14s.gif Op donderdag 27 juli 2017 18:57 schreef Kaas- het volgende:
Bedankt voor alle tips trouwens. Is het stoomapparaat huren echt essentieel trouwens? Zou de muren heet/nat maken en dan schrapen niet ook gewoon werken? Trager, maar goedkoper
Ja kan, maar dat duurt wel langer. Als er een paar plakken behang op zit ben je daar wel even mee bezig. Stomen gaat sneller / minder traag :+ is er niemand in je omgeving met zo'n ding?
"The greatest distance in the universe is that between two minds"
pi_172719314
Behangverwijderaar van HG werkt heel goed!
Hangt ook wel van het soort behang af (vinyl, papier, glasvlies).
pi_172720786
quote:
14s.gif Op donderdag 27 juli 2017 18:57 schreef Kaas- het volgende:
Bedankt voor alle tips trouwens. Is het stoomapparaat huren echt essentieel trouwens? Zou de muren heet/nat maken en dan schrapen niet ook gewoon werken? Trager, maar goedkoper
Je kan er prima mee beginnen op die manier en als het tegenvalt alsnog gaan stomen :Y
pi_172720999
quote:
14s.gif Op donderdag 27 juli 2017 18:57 schreef Kaas- het volgende:
Bedankt voor alle tips trouwens. Is het stoomapparaat huren echt essentieel trouwens? Zou de muren heet/nat maken en dan schrapen niet ook gewoon werken? Trager, maar goedkoper
Stomen is echt veel fijner en sneller, geloof me. Muren heel nat maken en dan schrapen is echt rotwerk (en dat zeg ik, geduldig en handig persoontje als ik.... ;( oh wat was ik blij met stoomapparaat)
Op donderdag 6 april 2017 17:43 schreef JimmyDean het volgende:
smerig
pi_172721043
Als t relatief nieuw behang is trek je het er zo vanaf
pi_172721641
De meeste bouwmarkten hebben klusfolders online staan waar iedere klus stap voor stap uitgelegd wordt.
https://www.praxis.nl/klusadvies/kluswijzers
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_172723491
Vraag even bij de buren hun ervaring met behang.. Als het naoorlogse bouw(1946-1960) is, dan kan bij behangafhalen zo een berg stucwerk loskomen :X
dag
pi_172723890
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 21:44 schreef Peter het volgende:
Vraag even bij de buren hun ervaring met behang.. Als het naoorlogse bouw(1946-1960) is, dan kan bij behangafhalen zo een berg stucwerk loskomen :X
Bij vooroorlogse bouw ook.... 8)7
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 27 juli 2017 @ 22:02:16 #26
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_172724108
quote:
14s.gif Op donderdag 27 juli 2017 18:57 schreef Kaas- het volgende:
Bedankt voor alle tips trouwens. Is het stoomapparaat huren echt essentieel trouwens? Zou de muren heet/nat maken en dan schrapen niet ook gewoon werken? Trager, maar goedkoper
Nee, is het geld serieus waard. Daar kun je met je spons en emmertje niet tegenop. Door de stoom dringt het water diep in het behang en de lijmlaag, waardoor het makkelijk los komt. Dat levert je ook weer een schonere muur op.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_172724409
Dus voor de eerste stap (muren, plafonds) is dit the wat to go denk ik:

- zeilen op de grond leggen en deuren afplakken
- behang eraf halen met zo'n apparaat (jullie hebben me overtuigd)
- gaten in muren vullen
- muren/plafonds schoonmaken met water en ammoniak
- plafond sauzen
- muren verven

Is dat een complete lijst? En is elke verf wel prima? Zal in de bouwmarkt ook nog wel even vragen.

Oh en twee muren zijn nu donkerrood en willen we taupe maken. Moet je die eerst wit verven en een dag later de nieuwe kleur erop of kan zoiets in een keer?

M'n dank voor de vele behulpzame reacties :Y

We gaan morgenvroeg bij Hornbach ook een laminaatvloertje bestellen die hopelijk dan dinsdag of woensdag bezorgd wordt. Moet je daar dan ook plinten bij bestellen oid? :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Kaas- op 27-07-2017 22:48:02 ]
pi_172724454
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 21:44 schreef Peter het volgende:
Vraag even bij de buren hun ervaring met behang.. Als het naoorlogse bouw(1946-1960) is, dan kan bij behangafhalen zo een berg stucwerk loskomen :X
Jaren '20 :P
pi_172725675
Donkerrood zou ik eerst voorschilderen met licht grijs en dan taupe.

En plinten hangt af van je huis. Bij hoge witte kan je er vaak onder komen en is t niet nodig. Anders wel. Kijk even wat je wilt. Hoge kan langs de muren. Bij kozijnen heb je dan nog plak plintjes nodig.
pi_172725893
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 22:14 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Jaren '20 :P
^O^

& hoge witte plinten zijn iets duurder maar wel mooier imo :@
dag
pi_172725927
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 22:51 schreef Peter het volgende:

[..]

^O^

& hoge witte plinten zijn iets duurder maar wel mooier imo :@
Voorgelakte van de hornback vallen alles mee :Y
pi_172733251
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 21:44 schreef Peter het volgende:
Vraag even bij de buren hun ervaring met behang.. Als het naoorlogse bouw(1946-1960) is, dan kan bij behangafhalen zo een berg stucwerk loskomen :X
En dat smeer je niet zomaar weg, ook niet met een nieuwe laag behang. Ik spreek helaas uit ervaring :{.

quote:
5s.gif Op donderdag 27 juli 2017 22:12 schreef Kaas- het volgende:
Dus voor de eerste stap (muren, plafonds) is dit the wat to go denk ik:

- zeilen op de grond leggen en deuren afplakken
- behang eraf halen met zo'n apparaat (jullie hebben me overtuigd)
- gaten in muren vullen
- muren/plafonds schoonmaken met water en ammoniak
- plafond sauzen
- muren verven

Is dat een complete lijst? En is elke verf wel prima? Zal in de bouwmarkt ook nog wel even vragen.

Oh en twee muren zijn nu donkerrood en willen we taupe maken. Moet je die eerst wit verven en een dag later de nieuwe kleur erop of kan zoiets in een keer?

M'n dank voor de vele behulpzame reacties :Y

We gaan morgenvroeg bij Hornbach ook een laminaatvloertje bestellen die hopelijk dan dinsdag of woensdag bezorgd wordt. Moet je daar dan ook plinten bij bestellen oid? :P
Vergeet de ondervloer niet! Bij appartementen ben je vaak verplicht minstens 10db geluidsisolatie te leggen onder harde vloerbedekking.

En rood inderdaad voorstrijken met grijs, anders blijft je taupe rozig :P.
pi_172734139
Ah ok, dank, dank

Ondervloertje zat er gelukkig al in dus hoeven we niet om te denken
pi_172737281
Ik wil plinten bestellen bij de laminaatvloer, maar ehm moet je voor de deuren iets anders bestellen of zo?
pi_172738190
Op advies van de bouwmarkt enkel een laminaatvloertje besteld en voor de plinten komen we later wel een keer langs (dan kunnen we ook een stuk laminaat meenemen om een goede kleur te kiezen). Wordt dinsdag of woensdag bezorgd. :s) Hopelijk zijn we dan al goed bezig met de muren.

Geen idee trouwens of er licht/elektriciteit is, dus kan wel zijn dat het op de gang een beetje donker is om te klussen. :X

[ Bericht 23% gewijzigd door Kaas- op 28-07-2017 15:14:32 ]
pi_172740352
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 15:07 schreef Kaas- het volgende:
Op advies van de bouwmarkt enkel een laminaatvloertje besteld en voor de plinten komen we later wel een keer langs (dan kunnen we ook een stuk laminaat meenemen om een goede kleur te kiezen). Wordt dinsdag of woensdag bezorgd. :s) Hopelijk zijn we dan al goed bezig met de muren.

Geen idee trouwens of er licht/elektriciteit is, dus kan wel zijn dat het op de gang een beetje donker is om te klussen. :X
Bouwfittingen en wat lampen kopen en aansluiten als er niets meer hangt :Y.
Stroom wordt meestal niet meer afgesloten tussendoor. Wel moeten jullie binnen 10 dagen een leverancier hebben en de beginstand doorgeven. Anders gaan ze alsnog afsluiten :+
dag
pi_172741627
Bij binnenkomst de eerste keer gelijk foto's maken van alle mogelijke meterstanden (water, gas, electra, verwarming, enzovoorts) :Y
pi_172746142
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 17:46 schreef iamredleader het volgende:
Bij binnenkomst de eerste keer gelijk foto's maken van alle mogelijke meterstanden (water, gas, electra, verwarming, enzovoorts) :Y
Goede tip ja. En thx Peter.
pi_172746179
Ik heb een lijstje gemaakt van spullen die ik deze week in het huis nodig denk te hebben. Mocht iemand denken van goh, die Kaas ziet iets belangrijks over het hoofd dan hoor ik het graag. :Y

Emmer
Spons
Doek(en) en keukenpapier
Amoniak
Trapje
Schuurpapier
Toiletpapier (wc'tje is ook nodig tijdens klussen)
Vuilniszakken
Twee stokken + twee verfrollers
Oude kleding tijdens klussen
Afplak-tape om dingen tegen verf te beschermen
Muurvuller
Zo'n blauwe bak waar de verf in kan (meerdere?)
Houten spateltje erbij
Plamuurmes
Muurverf voor muren en plafonds
Glansverf voor deuren
Grondzeil
Lakrollers
Set kwasten
Terpentine
Lege blikken/potten (om kwasten snachts in te kunnen doen met water)
Stoomapparaat voor behang
Gereedschap voor laminaat & plinten

Worden een hele hoop voet- en bustochtjes naar de bouwmarkt. _O-

Ik ga trouwens ook maar wat voor & na pics posten later van m'n allereerste samenwoon-huisje; met al die hulp van jullie ben ik dat wel verplicht. :P

[ Bericht 9% gewijzigd door Kaas- op 28-07-2017 21:15:22 ]
pi_172747472
Eten en drinken, en zsm de koelkast en magnetron zodat je daar wat kunt eten ondr het klussen :Y.
dag
  vrijdag 28 juli 2017 @ 21:51:03 #41
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_172747545
Tafel en stoelen? :P
Desnoods oud tuinstel, maar even tussendoor beetje fatsoenlijk zitten is fijn. :Y
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 22:58:39 #42
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_172749405
Je kunt inlegbakjes kopen voor in die blauwe verfbakken, is goedkoop en hoef je alleen maar dat inlegbakje weg te gooien ipv die blauwe bak schoonboenen.

En voor het opbergen van de verfrollers: ff inwikkelen in een stuk aluminiumfolie, als je de roller weer snel gaat gebruiken.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 22:59:41 #43
29114 Artificial_M
De laatste der kunstmatigen...
pi_172749436
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 16:06 schreef Kaas- het volgende:
Ben een beetje bang dat ik door nul ervaring iets fout ga doen en wil het in een paar daar dagen gewoon helemaal zelf goed doen.
Sorry misschien is het al genoemd in dit topic, ik ben te lui om het helemaal door te lezen, maar hou er in ieder geval rekening mee dat 'een paar dagen' echt zo om is en na een paar dagen heb je meestal nog maar weinig meters gemaakt. Veel 'onervaren klussers' hebben altijd de verwachting dat ze bij wijze van spreken een heel huis renoveren in 2 weekenden om er dan achter te komen dat de meest 'simpele' klusjes ontzettend tijdrovend zijn.
De laatste der kunstmatigen...
pi_172754035
Maak een planning van de werkzaamheden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172754578
Ga je houtwerk binnen lakken met alkyd lak? (op basis van oplosmiddelen, waar de terpentine voor nodig zou zijn, kwasten van acryl lak zet je niet in de terpentine) Hou er rekening mee dat alkyd lak vergeelt als er geen uv licht bij komt.
  zaterdag 29 juli 2017 @ 10:06:52 #46
28390 FritsFlits
Ik heet geen Frits
pi_172754910
Verfbakken inclusief inlegbakjes (inderdaad, heel handig egeltje1985) kan je goedkoop bij de Action krijgen. Kwasten zou ik daar nooit halen overigens!. Ze verharen erg snel, niet handig. Ik heb goede ervaringen met de kwasten van het huismerk Gamma.
"The greatest distance in the universe is that between two minds"
pi_172755749
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 09:47 schreef Chicolade het volgende:
Hou er rekening mee dat alkyd lak vergeelt als er geen uv licht bij komt.
?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172755848
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 09:47 schreef Chicolade het volgende:
Ga je houtwerk binnen lakken met alkyd lak? (op basis van oplosmiddelen, waar de terpentine voor nodig zou zijn, kwasten van acryl lak zet je niet in de terpentine) Hou er rekening mee dat alkyd lak vergeelt als er geen uv licht bij komt.
Lak? Ik was gewoon van plan om de houten deuren schoon te maken, licht te schuren en dan te verven met glansverf.

Maar sta open voor verbeteringen. :P
  zaterdag 29 juli 2017 @ 11:22:19 #49
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_172756150
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 11:03 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Lak? Ik was gewoon van plan om de houten deuren schoon te maken, licht te schuren en dan te verven met glansverf.

Maar sta open voor verbeteringen. :P
wat jij glansverf noemt is lak. Verf voor hout dus. In de smaken matglans, zijdeglans en hoogglans. Hoogglans glanst echt, andere zien er wat doffer uit.
pi_172756242
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 11:22 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

wat jij glansverf noemt is lak. Verf voor hout dus. In de smaken matglans, zijdeglans en hoogglans. Hoogglans glanst echt, andere zien er wat doffer uit.
Ah ok.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')