abonnement Unibet Coolblue
pi_172671445
Aldus Aad van Toor....



De rellen tijdens het concert van The Rolling Stones in 1964, waarbij de Kurzaal in het Scheveningse Kurhaus door een uitzinnige menigte werd afgebroken, zijn gearrangeerd. Dat schrijft Aad van Toor, bekend als de acrobaat van Bassie & Adriaan, in zijn autobiografie.

‘Veldslag in Kurzaal’, ‘De opstand der horden’ en ‘Waanzinnige jeugd vernielde Kurhaus’ kopten de kranten daags na het concert van The Stones. De zittingen van stoelen vlogen door de zaal, mensen hingen in de gordijnen en aan de peperdure kroonluchters. De politie moest te paard het iconische Scheveningse hotel binnentreden om de orde te herstellen.

Het legendarische optreden op zaterdag 8 augustus 1964, dat amper tien minuten duurde omdat Mick Jagger en de andere bandleden in paniek het Kurhaus ontvluchtten, ging de geschiedenis in als een ijkpunt van de rebelse sixties. Maar die geschiedenis dient volgens Aad van Toor herschreven te worden: de escalatie ontstond niet spontaan, maar werd aangewakkerd door een groep opgetrommelde rouwdouwers.

Dick Harris
Aanstichter van de rellen zou Dick Harris zijn geweest. Hij werkte als goochelaar, jongleur en pianist in de zogeheten schnabbeltoer die na de oorlog ontstond. Met de opkomst van de televisie werd Harris tv-regisseur van onder meer Rudi Carrell, van wie hij later ook de manager en adviseur werd. Harris was een markant persoon - zo vluchtte hij een jaar naar de Filippijnen vanwege belastingproblemen en werkte hij als croupier in Frankrijk - maar overleed in 2010 in eenzaamheid in Den Haag. Hij lag dagen dood in huis voordat de politie hem vond.

Van Toor, die op de bewuste augustusavond in ’64 met zijn acrobatennummer optrad in de Rudi Carrell-show in het tegenover het Kurhaus gelegen Circustheater, sprak die avond een paniekerige Harris. Hij vertelde dat iemand van de tv gevraagd had of hij Hagenezen kende die voor een relletje konden zorgen. In Nederland waren popconcerten - in tegenstelling tot Engeland - een brave bedoening en daar moest maar eens verandering in komen, was het idee. “Dick, die in Den Haag woonde, kende heel veel van dat soort jongens en ze bleken wel heel goed in hun ‘werk’ te zijn. De rel was zo groot geworden dat Dick ons smeekte nooit iemand te vertellen wat hij ons zojuist had verteld”, aldus Van Toor in zijn memoires.

Popgeschiedenis
Wie de geheimzinnige opdrachtgever van Harris was is, weet Van Toor niet. Oud-Telegraafjournalist Henk van der Meijden, producent van opnames die van het Kurhausconcert zijn gemaakt en een bekende van Harris, ontkent desgevraagd in alle toonaarden dat hij de indirecte aanstichter van de rellen was. Hij kan zich de lezing van Van Toor moeilijk voorstellen.

De gepensioneerde acrobaat staat het gesprek met Harris echter nog levendig voor de geest en is ervan overtuigd dat dit stukje popgeschiedenis herschreven dient te worden, vertelt hij vanuit zijn huis in Zuid-Spanje. “Ik kende Dick goed en hij zei altijd onverbloemd de waarheid. Door de manier waarop hij die avond in paniek was, terwijl het een hele rustige en stabiele man was, twijfel ik er geen moment aan of hij de waarheid sprak.”

bron: Trouw


  dinsdag 25 juli 2017 @ 23:55:15 #2
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_172680822

zou zomaar kunnen!
Er staat nog een vraag voor u open!!
  woensdag 26 juli 2017 @ 00:38:34 #3
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_172681307
Drommels, die dekselse acrobaat!
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_172681361
Euhm, hier staat dat Bassie dat schrijft.

http://www.nu.nl/muziek/4(...)ens-van-meijden.html

Tijdens het optreden van de Britse band op 8 augustus 1964 vernielde een deel van het publiek de concertzaal.

In de in juni verschenen autobiografie van Bas van Toor (Bassie, van Bassie en Adriaan), beweert de artiest dat deze rellen in scène waren gezet, zodat het mooie televisiebeelden zou opleveren.

Van Toor twijfelt echter niet aan zijn eigen herinnering: "Ik kende Dick goed en hij zei altijd onverbloemd de waarheid", zegt de 81-jarige televisiepersoonlijkheid tegen de krant.

"Door de manier waarop hij die avond in paniek was, terwijl het een hele rustige en stabiele man was, twijfel ik er geen moment aan of hij de waarheid sprak."


Is het nu die vervelende clown of die irritante acrobaat?
standaarddrinker
pi_172681447
De youtube kliks die riazop post kloppen als een bus. De popindustrie heeft geleerd van dit voorval te Den Haag '64!
  woensdag 26 juli 2017 @ 00:59:32 #6
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_172681450
Misschien zat Vlugge Japie er wel achter...
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_172681471
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 00:44 schreef DrDentz het volgende:
Euhm, hier staat dat Bassie dat schrijft.

http://www.nu.nl/muziek/4(...)ens-van-meijden.html

Tijdens het optreden van de Britse band op 8 augustus 1964 vernielde een deel van het publiek de concertzaal.

In de in juni verschenen autobiografie van Bas van Toor (Bassie, van Bassie en Adriaan), beweert de artiest dat deze rellen in scène waren gezet, zodat het mooie televisiebeelden zou opleveren.

Van Toor twijfelt echter niet aan zijn eigen herinnering: "Ik kende Dick goed en hij zei altijd onverbloemd de waarheid", zegt de 81-jarige televisiepersoonlijkheid tegen de krant.

"Door de manier waarop hij die avond in paniek was, terwijl het een hele rustige en stabiele man was, twijfel ik er geen moment aan of hij de waarheid sprak."


Is het nu die vervelende clown of die irritante acrobaat?
Je weet het ook nooit met die twee.

Drommels
pi_172681529
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 00:59 schreef The_Verve het volgende:
Misschien zat Vlugge Japie er wel achter...
Ik denk de Plaaggeest. ;(
standaarddrinker
pi_172681537
standaarddrinker
  Moderator woensdag 26 juli 2017 @ 10:57:48 #10
249559 crew  Lavenderr
pi_172685327
Ik geloof Boudewijn eerder dan Bassie.
Alhoewel Boudewijn ook een rijke fantasie had :D
  donderdag 27 juli 2017 @ 18:09:33 #11
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_172717852
Past ook wel in de tijdsgeest inderdaad. Zaten een hoop figuren niet op te wachten dus dan komen rellen goed uit. "Zie je wel, het is tuig."
pi_172718266
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 10:57 schreef Lavenderr het volgende:
Ik geloof Boudewijn eerder dan Bassie.
Alhoewel Boudewijn ook een rijke fantasie had :D
Met zn dodo ei... en zn dodo kind
  Moderator donderdag 27 juli 2017 @ 18:40:33 #13
249559 crew  Lavenderr
pi_172718538
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 18:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Met zn dodo ei... en zn dodo kind
Ja, allemaal uit zijn dikke duim. Geniaal wel, maar het blijft kul.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')