Nou ja, dat was het dan, het rijdseizoen wat mij betreft.
Winter is upon us.
Ben na het ophalen van m'n rijbewijs met codetoewijzing voor 125cc terug naar de dealer gegaan en die stuurde met eerst met de KTM Duke 125 op pad. Ondanks dat die koplampen niet echt mijn ding zijn, ziet 'ie er tof uit verder. Het LCD display is waarschijnlijk een van het beste dat je zult tegenkomen op een motor. Rijdt lekker fel. Aan de andere kant... als je van het gas gaat, reageert 'ie ook fel met een vrij agressieve nose dip, dat vond ik dan wat minder, maar de zitpositie was 't vooral die me niet voor deze bike liet vallen. De voetsteuntjes zitten vrij ver naar achteren waardoor je erg door je kniën gebogen erop zit en dit je bovenlijf naar voren duwt. Vond het niet heel chill. Je hangt eigenlijk met je kruis tegen de tank aan, 't is maar te hopen dat je niet plots hard moet remmen, want dan is het gedaan met de kinderbijslag. Dacht juist dat de Duke de chille naked bike moest zijn. Nu heb ik ook op de RC gezeten en dat ook niet echt loungen, maar daar ging de druk voornamelijk naar je polsen.
Neways, terug ingelevered en de Tuono 125 meegekregen! Nou dat is meer mijn ding!
Comfort van hoe je erop zit, styling, handeling met een beetje wind... aan de andere kant niet echt pittig, display is heel karig, je hebt niet eens een brandstofniveauindicatie, deed wat minder hoogwaardig aan, ik heb ook een keer een bug gehad dat 'ie de snelheid niet meer aangaf en op 0km/h bleef staan ('did you try turning it off and on again?', yup and that's what did the trick too
). Maar qua plezier aan het rijden was dit wel meer in de richting wat ik dacht. Dus heb ik de paar keer dat ik vrij was en het weer meespeelde deze een paar keer gehuurd om wat te touren (o.a. een kronkelende Schaaf-like pas in het Leitha gebergte, waar ik met iemand met een Honda Hornet onderweg was).
Toen nog bij de Yamaha dealer langsgeweest, die hadden zelfs speciaal een testritmodel laten komen voor me, MT-125 ging daar mee.
Die voelde wat beter afgewerkt aan. Reed soepel. Minder fel dan de Duke. Comfort ietsjes beter, maar niet veel. Maar wat me vooral opviel was hoe slecht deze tegen wind kon, vooral na een aantal keer met de Tuono op stap te zijn geweest.
Na 'zomer', 'eind augustus', 'september...', 'oktober'... iets meer dan een week geleden dan eindelijk eens een belletje dat de Suzuki dan eindelijk ook Oostenrijk had bereikt. Had verder nauwelijks tijd, dus ben nog kort wezen kijken vorige week en was er wel onder de indruk van. Vandaag een kort rondje mogen rijden en deze wordt het denk ik wel! :
Het is opmerkelijk hoe diep je erin zit i.p.v. erop. Je zit heel laag. En hij is heel smal en licht. Ik geloof meteen ook de claims dat ze beloven de sterkste combi in de klasse te bieden. En die keyless ignition e.d. is ook leuk meegenomen. De paint is erg tof op deze bike en de koplamp die er overal verschrikkelijk uit leek te zien, valt in persoon reuze mee. LCD heeft ook alles wat je nodig zou hebben, al niet zo nice als KTM heeft gedaan. Ik denk gewoon dat dit een fun bike is. Een Grom voor Rossi wannebes, i.p.v. een Grom voor stuntrijders.
Nu wilde ik per se deze eerst gezien hebben voordat ik iets kocht... en dat heeft nu zo lang geduurd dat het off season is.
Dus tja, beetje jammer. Toch maar wachten tot het lente wordt...
Iedereen is er eigenlijk wel enthusiast over ook.
Prijs is ook bekend. Aanbevolen retailprijs is 4650. Ter introductie komt de MotoGP-look versie uit op 3990! Daarmee nog goedkoper dan de basic Rieju (waar ik toch wat minder positieve dingen over las).
De KSR Moto GRS 125 wordt het dan al helemaal niet meer. De Aprilia RS 125 zou ik eventueel een keer kunnen huren nog... en bij de Yamaha dealer vragen om de verkapte 125-er, de YZF eens mee zou mogen is ook nog een optie. Maar de Yamaha is gruwelijk duur in vergelijking met de competitie... en de RS schijnt zo heel veel anders dan de Tuono ook weer niet te zijn.
Honda... zou nog kunnen verrassen. Die hebben hier momenteel geen CBR125R op de markt. Die heb ik echter in Duitsland op verschillende kanalen gezien, ook net onder de ¤4k. Maar, dat is dus dat model dat aan een eind jaren 90 Honda NSR125R doet denken... en is niet echt vooruitstrevend. Wat jammer is. Want in 2016 heeft de 150cc (125 bikes worden vaak als 150cc versies in bepaalde landen geleverd (Vietnam, Maleisië, etc) een facelift gekregen, en boy o boy, that looks pretty sick:
~
http://autodaily.vn/2016/(...)n-repsol-tai-ha-noi/Heel volgend jaar een beetje pret hebben in ieder geval. Ik kijk al uit naar de lente. Dan staat er in de sterren geschreven dat ik in 2019 weer in NL kom wonen, gaan we dan op voor het eckte rijbewijs en een eckte motorfiets! Ducati maakt in die klasse tenminste wel motorfietsen! Maar ja, misschien ook gewoon een GSX-R1000R?
In ieder geval heeft qua 125 bikes ze daadwerkelijk rijden veel geholpen.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz