•
Heb je zelf ervaring of bekendheid met 125cc motorfietsen/motorcycles/motorbikes/motors/motoren/... en kun je wat feedback geven, of ben je zelf geïnteresseerd in 125cc en wil je wat meer te weten komen over de opties die je hebt... neem dan a.u.b. deel aan dit topic. Mijn eigen situatie (you may skip; zoek de '///' ): ben al jaren MotoGP fan, maar er is nooit van gekomen zelf
Man VS Machine te spelen.
Vroeger wel altijd braaf met de brommer naar school (bromfietscertificaat). Eerst met een door een familielid gedoneerde Tomos (koosnaam 'Slomos').
Daarna met een Peugeot Ludix (grote 14" wielen) scooter. Dat was echt fun om op te rijden. Daarna in het bezit gekomen van een autorijbewijs ('05), maar behalve een fiets ben ik eigenlijk altijd met het openbaar vervoer onderweg. Maar nu kriebelt het eigenlijk wel om gewoon eens een motor te halen en er bij mooi weer leuke weggetjes mee op te zoeken en voor Rossi te spelen...
Natuurlijk ga ik er niet echt mee racen, maar gewoon een beetje fun in je weekend hebben? Ik woon in Wenen,
Oostenrijk (*veel van wat volgt heeft dus
geen betrekking op
Nederland), maar veel buiten de stad of andere grote steden in de verschillende provincies hier, heb ik niet echt gezien, omdat je daar zonder eigen vervoer niet zo snel komt. Of gewoon een tripje naar een van de vele natuurmeertjes. Denk dat je zo toch wat meer van je omgeving ziet. Plus, ik vond vroeger een brommer of scooter zo lekker ontstressend werken op de een of andere manier.
De eenvoudigste en goedkoopste manier is de 125cc-klasse (15 PK / 11kW... en de meeste halen zo rond de 110~125 km/h). Zo heb ik voor volgende maand bij een rijschool
hier een cursus geboekt (op 't speciale testterrein van een rijveiligheidsinstantie). Je betaalt dan 149,- EUR voor instructie en een paar uur praktische rijvaardigheid. Geen test, geen examen, dan zetten ze een zogenaamde Code 111 op je rijbewijs erbij (tenminste... je krijgt van de rijschool een 'bewijs van deelname', je moet zelf bij de autoriteiten de update aanvragen (ben je nog eens een Euro of 50 aan kwijt? Krijgt wel meteen een voorlopig rijbewijs mee)... en dan mag je 125cc motors rijden. Je kunt wel voor een A2 of A-klasse motorrijbewijs gaan meteen (zoals in Nederland, zie:
https://www.rijksoverheid(...)oord/rijbewijs-motor )... maar dat kost je dan behoorlijk wat meer tijd en geld... kortom: gedoe. Ook heb ik geen idee of 't een succes wordt motorbezitter te zijn. Dus ik dacht daarom: ik doe die 125cc cursus, mag die motors rijden, doe wat proefritten, misschien een weekendje eentje huren en dan misschien de knoop doorhakken...
///
CONTINUE HERE•
Ik ben verder niet al te vertrouwt met deze markt... dus misschien dat men nog wijze input voor me heeft, of ervaringen met bepaalde merken/modellen? Ik heb al veel gehoord
'doe geen superbike (vorm/stijl motorfiets), maar een naked bike (minder sporty, minder verkappingen (hence 'naked')), veel chiller om op te zitten, sportbikes ga je ook in je polsen voelen als je er een aardige rit op maakt', e.d.. En ik heb al eventjes kunnen proefzitten op een KTM Duke 125 en RC 125 en daar zie ik dat punt ook wel lichtelijk, maar ja, je koopt zo'n ding natuurlijk ook niet voor de comfort, maar de sportiviteit en fun factor, daar hoort een beetje lijden misschien bij de experience.
Ik heb de afgelopen paar weken natuurlijk zelf ook wel een beetje m'n huiswerk gedaan en kwam zo'n beetje op de volgende modellen uit (sinds 1 januari 2016 als nieuw verkochte bikes (hoewel geloof ik aanvankelijk alleen gedacht voor motorfietsen met meer dan 125cc) zijn ook conform de nieuwe
EURO4 norm die onder andere emissie, ABS en OBD-richtlijnen voorziet):
›
Suzuki GSX-R125 , Japans (komen volgens mij echter uit Indonesische fabrieken). Compleet nieuwe bike voor 2017, komt deze herfst (AUG/SEP, prijs zal ergens in het gebied van 4200~4600 EUR liggen). Schijnt veel trucjes te erven van hun MotoGP bikes; claimt lichtste fiets met sterkste motor te zijn in z'n klasse... design is nog net niet zo on-exotisch als de Honda CBR later in dit rijtje, maar een sexy of agressieve look is anders. Ligt denk ik vooral aan de lelijke koplampintegratie en 't enorme achterspatbord. De blauwe race versie doet de oubollig aandoende feel gelukkig nog wat opfrissen. In Aziatische contreien als 150cc op de markt. Misschien dé motorfiets om op te letten dit jaar?
›
Aprilia RS 125 , Italiaans. De exotische klassieker. De Ducati onder de 125's. Populair geworden door het geliefde 2-takt model die plaats moest maken voor de efficiëntere/getemde 4-takt, de RS 125, aka de RS4 125. In een snelle blik zou je deze motorfiets zomaar kunnen aanzien voor z'n grote broer, de haast 1000cc zware Aprilia RSV4. Al zijn de dunne 125cc-klasse bandjes natuurlijk een dead giveaway. Pronkt niet met een uitlaat, die is verstopt achter een verkapping. Verkrijgbaar vanaf 5190,- .
›
KTM RC 125. Het voor mij lokale merk uit Oostenrijk. In de zoals altijd bij KTMs
'Oranje boven!'-kleurstelling. Zeker geen onaardige motorfiets, maakt gebruik van dezelfde basis als z'n grotere broer: de RC 390. Ook hier
de koplampen (niet echt op te maken uit bovenstaande afbeelding)... beetje smaakafhankelijk, ik ben zelf niet zo'n fan. Verder nice. Eerdere jaargangen hadden net als bij de bovengenoemde Aprilia de uitlaat verborgen achter de buikfairing. Waren wat klachten dat de buik de grond kan raken in bochten en over bespeurbare hitte bij het been. Het 2017 model heeft een wat conventionelere en zichtbare uitlaat. Preis vanaf 4698,- EUR. BikeSocial shootout testwinnaar:
›
Yamaha YZF-R125 , Japans. Heerlijke agressieve vormen en natuurlijk is Yamaha zeer
succesvol als constructeur in de MotoGP. Ze claimen dan ook dezelfde race-DNA die de rest van hun R-reeks heeft. Schijnt momenteel (afhankelijk van hoe de Suzuki het doet) de snelste 125cc-er te zijn. Ik kan persoonlijk alleen niet zoveel met de rood, blauw of zwarte paintjobs die ze bieden; slaan de plank er een beetje mis mee imho. Gemiste kans. Dat terwijl ze
zo'n R1 60th Anniversary Edition er super sexy uit kunnen laten zien (een decal kit zou natuurlijk uitkomst bieden, waren het niet dat 125cc op dit gebied in het algemeen niet veel liefde krijgt). Heb ze gezien vanaf 5299,- EUR. Betekent: de duurste bike in de lijst!
›
Aprilia Tuono 125 , Italiaans.
'Huh? Deze kwam toch al eerder in dit lijstje voor?', zie ik je denken... maar er zijn wat subtiele verschilletjes. De Tuono 125 is inderdaad gebaseerd op de RS 125, is echter een so-called 'naked bike', dat betekent, weg met de overvloed aan overkappingen of 'stroomlijnkuip'. Dit type motorfiets heeft ook een wat chiller karakter. Zo zit je hier wat meer rechtop. De RS is ook wat starrer en voor hogere snelheden bedoeld, de Tuono laat het stuur (waar tevens de spiegels meebewegen) wat meer beweegruimte over en is daardoor vooral bij lagere snelheden wat wendbaarder. De indruk hierdoor is dat de Tuono wat (stads-)vriendelijker is en de RS eerder voor snel over 't asfalt gaan en betere bescherming tegen de (door snelheid gegenereerde) wind. Biedt ook iets meer comfort voor een eventuele bijrijder. De Tuono is de net iets goedkopere optie met een prijs vanaf 4990,- EUR.
›
Rieju RS3 125 , Spaans. De Rieju deelt de Mediterraanse vibe van Aprilia en ziet er exotisch uit. Merk is een van de weinige die al jarenlang ook veel doet met 50cc sportbikes. Er is dan ook een RS3 met een 50cc optie, de 125cc optie maakt gebruik van dezelfde Minarelli motor als terug te vinden is de eerder genoemde Yamaha. De Yamaha maakt echter gebruik van brandstofinjectie en de Rieju van een carburateur. De Rieju zou zich daardoor wat beter moeten lenen voor oldschool tunen. De motorfiets was volgens de BikeSocial gastrijders (uit de video die onder het kopje van de KTM RC 125 staat) een aangename verrassing. De RS3 125 is verkrijgbaar vanaf 4299,- EUR, daarmee de goedkoopste motorfiets in de 125cc superbike vorm die verkrijgbaar is in mijn min of meer directe omgeving. Helaas schijnt dat ook te spreken voor de kwaliteit ervan. Schijnt toch niet zo betrouwbaar te zijn als de andere grotere merken en zo ontbreekt bijvoorbeeld ook een brandstofindicatie, hij geeft alleen aan wanneer het niveau kritisch is.
›
Honda CBR125R , Japans. De minst sexy motorfiets in de line-up? Doet me denken aan de Honda NSR125R van een jaar of 15 geleden... het meest enthusiast over de MotoGP was ik toen Rossi bij Honda Repsol HRC reed in de vroege 2000-er jaren. Het leek een formule die niet te houden was. En elk seizoen zit het Honda fabrieksteam er goed bij, behaalde ook kampioenschappen met Nicky Hayden (RIP
), Casey Stoner en meerdere, zoals vorig seizoen ook weer: met Marc Márquez. Helaas doet de CBR125R z'n kleurenschema geen eer aan. 't Schijnt de langzaamste en minst sportieve motorfiets in deze line-up te zijn. Wel prettig als je niet zo snel op je gat wil liggen vanwege een pittige bike met een eigen wil, maar ik zou liever prestaties en looks hebben die
een concept render als deze laat vermoeden. Hoe zit het er prijstechnisch uit? Ondanks dat 'ie in veel shootouts opduikt, lijkt 'ie hier in het land niet verkrijgbaar (kan ook zo snel niet vinden of er een 2017 model is, er is geloof ik wel eentje uitgekomen in 2016 (vast vanwege de EURO4 norm)). In Duitsland zie ik 'em vanaf zo'n 3650,- EUR voorbijkomen.
///
LET'S GET A LITTLE BIT MORE NAKED bikes›
KTM Duke 125 , Oostenrijks. Ik zou niet willen zeggen dat de KTM Duke is tot de RC als wat de Aprilia Tuono is tot de RS, maar een greintje waarheid zit er wel in. Hier in Oostenrijk is KTM erg populair en waar je de RC maar nauwelijks tegenkomt, staat er in elke straat haast wel een Duke. Net als de Tuono is de Duke een wat chiller naked bike pad ingeslagen. Meer comfort, smoother ride. Ook hier is de set-up minder star en draait alles, inclusief koplampunit en spiegels met het stuur/de voorvork mee. Aardig wat mensen die ik gesproken heb vinden dit de ideale dagelijkse motorfiets... met een rugtasje en boodschapje halen, naar school/college of werk commuten. Zelf zie ik een motorfiets eerder als een gelegenheidsmiddel om van het rijden te genieten en nog eens ergens te komen, niet als een praktisch A -> B middel. Het openbaar vervoer hier laat niets te wensen over. Je kan alles in het centrum te voet afleggen. Er zijn citybikes die elk 1e uur gratis zijn. Je kan met de bus, met de tram, met de metro, met de trein... er zijn carsharing projecten (Car2Go en DriveNow zijn de populairste), je hebt natuurlijk UBER en normale taxi's. Dus echt nodig heb je een eigen vervoermiddel niet... zolang je de stad niet uit hoeft, that is. Dus ik denk niet dat de Duke mijn ding is... Nieuw in het 2017 model is een design update dat voornamelijk
een nieuwe koplampunit brengt... wederom, you-either-love-or-hate-it... en ik ben weer geen fan, hoewel ik het
2016 model (zoals afgebeeld) nog wel kan hebben. Wel welkome updates in het nieuwere model zijn zaken zoals ook hier het vervangen van de verborgen 'buikuitlaat' door
een conventionelere zichtbare uitlaat. Net als de Tuono is de Duke een tikkeltje goedkoper dan de superbike broer. De Duke 125 is verkrijgbaar vanaf 4598,- EUR (100 minder dan de RC 125).
›
KSR Moto GSR , Oostenrijk (meer: made in China, designed and assembled in Europe). 't Was dat ik gister bij een motorzaak binnenliep en ze er eentje hadden staan... ik had er werkelijk waar nog nooit van gehoord. Maar ze zien er goed uit! Ik dacht eerst eigenlijk dat het om een Duke 125 ging... totdat ik de prijs zag met de wetenschap dat dit een nieuwe motorfiets met 0 km op de teller was... namelijk 2799,- EUR! Dat is een Duke 125 met 40% korting. Ik vroeg of 'goedkoop' uiteindelijk niet 'duurkoop' betekende, maar de verkoper claimde dat er voor dat geld echt weinig te klagen valt, klanten erg tevreden zijn en als er iets is, alle onderdelen makkelijk te verkrijgen en goedkoop zijn (want: China). Hum. Ze hebben een grijze, witte en oranje versie en de grijze en oranje die ik gezien heb zagen er zeker niet slecht uit (maar ja, 't zijn ook min of meer KTM rip-offs). De afwerking zag er ook allemaal vrij hoogwaardig uit, bij zo'n prijs stel je je dan wel wat anders voor. Stickers met slogans als 'The Stunt Bike' zijn wel een beetje fout. Er is ook een wat minder schreeuwerige
limited Black Edition (zoals hierboven afgebeeld). Tja... wat is wijsheid.
›
Yamaha MT-125 , Japans.
'Hey, een naked bike', hoor ik je inmiddels zeggen.
'De tamme versie van de YZF-R125 zeker?'.
'Meer rechtop, meer comfort, smoother ride, betere lage snelheid beweeglijkheid, minder windbescherming, daily driver'. Nou ja, eigenlijk wel inderdaad. We hebben het de Tuono en de Duke al zien doen en Yamaha kent het trucje ook. Maar van de tweelingen die we al voorbij hebben zien komen zijn deze twee imho wel het meest verschillend. Ergens ben ik er wel gecharmeerd van, qua vibe heeft 'ie veel meer stijl dan de YZF-R125... maar ja, ook al kan ik 'em waarderen en vind ik 'em best stoer... aan het eind van de dag is het nog altijd geen sexy superbike.
/// ETC
Niet ge-highlighte sportieve 125cc motorbikes misschien ook wel waard om te verkennen:
›
Derbi GPR 125 , reden: laatste modeljaar 2014?
›
Rieju NKD 125 , reden: niet bepaald een looker
›
125cc Chinabikes , reden: volledig in China ontwikkeld & geproduceerd, vb.
http://www.lexmoto.co.uk &
http://mototek.co.uk maken gebruik van basismodel XGJ125, een ontwikkeling van Chongqing XGJAO Motocycle Co., LTD. en hoewel ik als fervent Chinashopper (
The China Shop ,
always plug ) spul als smartphones, tablets, e.d. sterk heb zien verbeteren door de jaren heen... weet ik ook dat bijvoorbeeld al die 'hoverboards' die zo recent populair waren (en ontploften) daarvandaan kwamen... 't gaat goed totdat het fout gaat, zeg maar en die kans is daar aanzienlijker dan bij een gevestigd non-Chinees merk
›
2e hands , je weet niet wat er allemaal mee gebeurd en uitgespookt is, outdated tech?
›
Dirtbikes Retrobikes & 125cc motorscooters als een
Vespa zijn niet mijn idee van 'sportieve roadbikes'
›
Electro 125cc/15PK/11kW equivalent motorbikes , eigenlijk awesome (
vb. ), maar de tech is nu helaas nog té prijzig!
///
TUNING & CUSTOMIZINGGoeie kans dat je wat aan je verse aankoop wilt doen om 'em wat bruter te maken. Begin bij een slip-on uitlaat of compleet uitlaat systeem zou ik zeggen.
Bij de eerstgenoemde motorbike in 't topic, de Suzuki GSX-R125, heb ik een paar videos geplaatst. De 2e video laat zien dat ze de GSX-R150 (Aziatische versie met 150cc, verder gelijk) hebben omgetoverd tot een cup bike. Op 2:37 van die video zie je dat ze daar een Yoshimura (JP) exhaust system aan hebben gehangen (Suzuki en Yoshimura hebben sowieso een
sterke samenwerking). De video erna laat iemand zien die een compleet Leo Vince uitlaatsysteem heeft gemonteerd. Dit zijn inderdaad twee van de meer populaire namen op de markt. Dé bekendste is misschien wel uitlaatspecialist Akrapovič (ook zeer populaire naam bij autotuners). Verder nog waard om naar te kijken: Arrow, Mivv, Remus, HP Corse, Austin Racing, SC Project, GPR, Ixil, Scorpion, Racefit, etc kortom, te veel om op te noemen.
Hier is een voor en na van een 2017 Aprilia Tunono V4 (niet 125 dus, hè) met een stock exhaust en daarna een so-called slip-on exhaust (alleen het uiteinde, bestaande buizensysteem blijft intact (geen compleet 'exhaust system' dus)):
Sounds a bit meaner, no?
Ze hebben een tof kanaal op YT, met meer van zulk soort fratsen:
https://www.youtube.com/user/YoshimuraUSA/videos , je kunt ook zoeken op 'exhaust compilation' met het model motorbike dat je interesseert, krijg je ook wel toffe videos.
Wat zijn nog meer tekens dat je een roadbike rijdt en niet een racebike?
›
Een enorm achterspatbord. Pak er nog een keer die derde Suzuki video bij. Die gast maakt gebruik van een zogenaamde
'tail tidy' aka
'fender eliminator' (Duits: 'Heckumbau'). Natuurlijk ben je verplicht licht en kenteken te voeren als je rijdt, dus deze kits zorgen voor een mooie compacte oplossing.
›
Spiegels. Van die lelijke Shrek antennes.
Denk ze weg... instant racebike! Ook spiegels zijn natuurlijk zowel verplicht als praktisch... maar er zijn oplossingen die kleine spiegeltjes aan/nabij de handvatten plaatsen.
›
Knipperlichten zijkant. Alles voor een smal raceprofiel? De knipperlichten die aan de zijkant van je kappen uitsteken kun je met speciale kits flush maken met het paneel, beetje DIY-en required misschien.
›
Passagierzitje. Circuitracen is normaal gesproken een éénpersoonsbezigheid. Weg leren zitje, hallo plastic cover. Ook de uitklapbare voetjes worden afgemonteerd.
›
Windshield. Meestal is deze wat klein op normale motorfietsen. Voor de racelook monteer je er eentje die net iets groter is. Hiermee wordt de rijder beter geschut door de wind die zijn snelheid veroorzaakt en al liggend op z'n motor sluit z'n helm er zowat op aan. De meesten halen er meteen eentje die donker getint is voor een nog coolere look.
›
Banden. Make it stick, make it count! Slicks zijn natuurlijk slick... alleen niet echt geschikt (of legaal?) voor de openbare weg. Maar goede banden maken veel uit. In elk geval misschien nadenken over coole bandenstickers/tire lettering?
›
Frame sliders. Niet zozeer bang om onderuit te gaan en jezelf pijn te doen, maar eerder om onderuit te gaan en je motor aan diggelen te helpen? Frame sliders! Maak die kapot en niet je bike!
Suzuki biedt zelf een 'Suzuki Authorized Replacement Part' ofwel 'SARP' pack aan. De SARP Cobra series is in Aziatische gebieden een begrip schijnbaar:
https://www.suzuki.co.id/news/suzuki-luncurkan-sarp-cobra-series . Met zo'n set kun je je roadbike 'snel' tot racebike omtoveren:
KTM levert je zelfs meteen een factory cup bike:
http://www.ktmrccup.com/nl/rc-race-bike/ als je wilt (niet 125cc maar 390cc echter). En... ze geven je er alle originele onderdelen bij om 'em terug road legal te krijgen.
Nu we dan toch over de KTM RC 390 spreken... Pfoe... dat zou nog een wildcard zijn, al zou dat wel betekenen dat er veeeel meer rompslomp bij komt kijken. Want ik moet dan én een rijbewijs halen, theorie- en praktijk examens doen, meer kosten maken... en qua verzekering e.d. is het natuurlijk ook allemaal duur. Doorgaans zijn grotere cilinderblokken en motorfietsen ook fors duurder. Maar de RC 390 deelt eigenlijk het framewerk van de RC 125. Natuurlijk is het normaal gesproken nog altijd een duurdere optie qua aanschaf en dat is het ook, een nieuwe RC 390 begint bij 5998,- EUR. Maar ik zou mogelijk een model van vorig jaar in de uitverkoop kunnen halen voor 4898,- EUR. Het 2016 model heeft eigenlijk alle upgrades van het 2017 model al, uiteraard dus EURO4 norm, maar ook ride-by-wire, 320mm remschijf en bijvoorbeeld het nieuwe uitlaatsysteem. Alleen de kuip is anders gekleurd... Ik zit ook een beetje te denken aan... zo'n Code 111 is leuk om te hebben in Oostenrijk, maar buiten Italië, Spanje, Portugal, Tsjechië en Letland kun je er geen ruk mee. Zou ik terug verhuizen naar Nederland (hoge waarschijnlijkheid) zal ik toch sowieso een A-klasse rijbewijs moeten hebben.
///
KORTOM: ik ben er zelf geloof ik nog lang niet uit.
Gelukkig had ik dit bedacht als een verjaardagscadeautje en die is nog twee maanden verwijderd (hoewel het ook jammer is iets te halen net als de nazomer ophoudt en de herfst er dan alweer is; en we all know that
winter is coming ). Denk dat die 111 Code voor in m'n rijbewijs waarmee ik überhaupt 125cc mag rijden maar een eerste goede stap is. Mocht overal langskomen voor een testritje in ieder geval. Heb mogelijkheden om een Aprilia RS 125 te huren voor een weekend. Onder het motto: try before you buy, zeg maar.
Een paar v/d sites/YT-kanalen die erg behulpzaam waren:
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial •
https://www.youtube.com/user/bennettsbike/videos •
http://www.motorcyclenews.com •
https://www.youtube.com/user/motorcyclenewsdotcom/videos •
http://www.motorcycle.com/ •
https://www.youtube.com/user/motorcycle/videos •
https://www.1000ps.at •
https://www.youtube.com/user/1000ps/videos •
https://www.youtube.com/channel/UC7rsTyg8ZPcxnMEpnjSmtuw/videos •
https://www.youtube.com/user/powerdriftofficial/videos •
https://www.youtube.com/user/YoungRider125cc/videos •
https://www.youtube.com/channel/UCAUia7fsgK5EVFFi4GuHo_A/videos •
https://www.youtube.com/user/Bikechannel/videos [..]
/// •
Heb je nog goede ervaringen, aanraders, tips, meningen e.d.? Meer dan welkom om ze te delen. *Gevonden prijzen zijn geen NL-markt conform prijzen, maar welke op 25.7.2017 in Oostenrijk te vinden waren als 0km in nieuwstaart verkerende motorfietsen van dealers. Your mileage may vary
** Legaliteit van modificaties en tuning zelf te checken met lokale wetgeving en op eigen verantwoording om te zetten
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz