abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172653358
Hello FOK!ers,

Ik zal het kort houden.
Ik twijfel enorm tussen de studies Civiele Techniek en Informatica.
Door de bomen zie ik het bos niet meer. Hebben jullie dat ook gehad bij jullie keuze?
Heeft iemand tips voor me om de spreekwoordelijke knoop door te hakken?

Met vriendelijke groet,

Bolyw
Unless your name is Google, stop acting like you know everything
pi_172653648
Wat zijn je afwegingen tot nu toe. Je snapt natuurlijk wel dat wij niet weten wat jij leuk vind.
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
pi_172657667
Technische informatica is abstracter dan civiele techniek. De wiskunde die je voor civiele techniek nodig hebt, is relatief eenvoudig en het is wat eenvoudiger om je voor te stellen hoe iets werkt.

Wbt arbeidsmarkt zit je met technische informatica gebakken. Ik zou je in ieder geval zo een baan aan kunnen bieden. Dit is een studie die wel goed aansluit bij wat de arbeidsmarkt vraagt, en daar zijn er maar weinig van. Het lijkt me wel een pittige studie.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_172675462
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 22:06 schreef ._HAAK_. het volgende:
Wat zijn je afwegingen tot nu toe. Je snapt natuurlijk wel dat wij niet weten wat jij leuk vind.
Ik hou van uitdagende projecten. Met projecten bedoel ik vaak iets innoverends of vernieuwends.
Ik ben goed in wiskunde en vind het ook leuk om deze toe te passen. De studie Wiskunde lijkt me dan weer te veel van het goede. Vandaar dat deze afvalt.
Ik ben graag creatief bezig. Niet in de zin van Cultureel en Kunstzinnig, maar nog steeds in de richting van Bèta en Techniek. Ik wil wel het beste uit mijn zelf halen en niet zomaar een eenvoudige studie kiezen. Ook zou ik ook graag internationale moglijkheden willen zien. Dus werken voor Google in Silicon Valley of voor een ingenieurbureau voor het bouwen van wolkenkrabbers in Dubai (om maar een voorbeeld te noemen).

Ik moet sowieso nog naar de meeloopdagen van beide studies om te kijken of het echt wat voor me is. Maar hoe ging dat bij jullie studiekeuze? Tips waarop ik kan letten?
Unless your name is Google, stop acting like you know everything
pi_172675893
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 01:17 schreef Lyrebird het volgende:
Technische informatica is abstracter dan civiele techniek. De wiskunde die je voor civiele techniek nodig hebt, is relatief eenvoudig en het is wat eenvoudiger om je voor te stellen hoe iets werkt.

Wbt arbeidsmarkt zit je met technische informatica gebakken. Ik zou je in ieder geval zo een baan aan kunnen bieden. Dit is een studie die wel goed aansluit bij wat de arbeidsmarkt vraagt, en daar zijn er maar weinig van. Het lijkt me wel een pittige studie.
Bedankt voor je reactie!
Is de wiskunde die je nodig hebt voor CT echt eenvoudiger?
Op de open dag werd er juist de indruk gewekt dat het juist erg ingewikkeld is.
Ze hebben daarom ook graag dat je Wiskunde B & D hebt gevolgd (ondanks dat je met Wiskunde B ook gewoon voldoet aan de eisen). Bij alle andere studies kan je eigenlijk "probleemloos" met wiskunde B toegelaten worden.
Verder zag ik dat bij de studie Informatica er alleen Discrete Wiskunde en Lineaire Algebra onderwezen wordt. Dit zijn naar mijn weten niet de meest moeilijke onderdelen van de wiskunde. Ik heb in ieder geval al een hoop gehad bij wiskunde D. Misschien dat er nog wat dieper op ingegaan wordt, maar dat lijkt me niet echt heel uitdagend in eerste instantie.
Unless your name is Google, stop acting like you know everything
  dinsdag 25 juli 2017 @ 22:27:56 #6
441747 Surowa94
Business entrepreneur
pi_172678532
Nou ja, TI schijnt abstracter te zijn voornamelijke vanwege de concepten die er in voorkomen, dat is geen simpel netwerkbeheer of de basic loop/array/recursion structuur zoals dat bij programmeren wel meer voorkomt maar gaat echt veel verder dan dat. Zou me niks verbazen als daar tegenwoordig een stevige portie machine learning, AI en data science in terugkomt. Maar qua pure wiskunde is CT lastiger inderdaad. Waar het bij TI bij lin algebra blijft, pakt CT al snel een lading calculusvakken mee en laat je dat direct toepassen in een dosis vakken als statica, hydraulica, warmteleer etc. Je krijgt dus wel altijd te zien waar dit handig is bij bijv. Het berekenen van de krachten op een pilaar van een brug. Hopelijk geeft dat wat meer context: abstracter is dus niet per se wiskundiger, maar meer gewoon lastiger voor te stellen.
Business is love, business is life
pi_172680856
Over het algemeen wordt de wiskunde bij civiele techniek makkelijker gevonden. Maar het is maar net waar je goed in bent.
Qua arbeidsmarkt is er markt voor IT'ers veel stabieler natuurlijk. Als het minder gaat zul je dat in de civiele techniek (bouw) sector veel sneller merken dan in de ICT sector.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  woensdag 26 juli 2017 @ 01:57:54 #8
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_172681636
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 23:57 schreef Shreyas het volgende:
Over het algemeen wordt de wiskunde bij civiele techniek makkelijker gevonden. Maar het is maar net waar je goed in bent.
Qua arbeidsmarkt is er markt voor IT'ers veel stabieler natuurlijk. Als het minder gaat zul je dat in de civiele techniek (bouw) sector veel sneller merken dan in de ICT sector.
Nu lijkt het er wel op, maar dat is niet altijd geweest, bijvoorbeeld na de crash van de Nasdaq in 2000/1 moest je echt niet bij een bedrijf aankloppen met informatica schijnt, maar sinds 10 jaar of zo is IT weer hot. Dus je weet het nooit. Verder lijken me allebei de studies hard werken, het ligt er maar aan waar je meer affiniteit mee voelt, informatieverwerking of bruggen bouwen simpel gezegd.
pi_172681882
De wiskunde bij CT is idd. niet zo eenvoudig, maar de wiskunde die je nodig hebt voor statica, dynamica, warmteleer etc. is ook weer niet denderend moeilijk. Zoals ik het hierboven al beschreef, je kunt je al snel een voorstelling maken van wat er speelt. Dat is een heel stuk lastiger als je in 4 of 5 dimensies moet gaan denken. En juist dat abstracte denken is iets dat je een enorme voorsprong geeft op de arbeidsmarkt. Er is maar een klein groepje mensen die abstract kan denken op Championsleague niveau, en die mensen zijn enorm gewild. Zitten wel wat addertjes onder het gras.

Van iemand die bij de TU/e (Technische) Informatica deed, hoorde ik dat je daar helemaal werd doodgegooid met enorm abstracte wiskunde. Eigenlijk tot op zo'n niveau, dat het niet meer praktisch was. Dat is ook iets om in het achterhoofd te houden. Zelf heb ik om die reden indertijd voor een praktische opleiding gekozen (achteraf gezien ook weer spijt van gehad, omdat ik later inzag dat je met een goede theoretische achtergrond in de praktijk dat praktische aspect wel op kunt pikken als je er een beetje talent voor hebt; het is een stuk lastiger om je zelf de theorie bij te brengen als je de abstracte wiskunde niet onder de knie krijgt).

Ik heb de afgelopen jaren mijn eigen vakgebied enorm zien veranderen, met een erg grote nadruk op de combinatie Electrotechniek - Informatica. De veranderingen zijn daar gigantisch. Maar in de arbeidsmarkt zijn er maar weinig mensen die en iets van electro en iets van informatica afweten. Genoeg mensen met een informatica achtergrond, maar als je die aan een meetopstelling laat werken, dan snappen ze niet wat een signaal/ruisverhouding is. Ik heb met een aantal informatici gewerkt, maar voor hen is die stap te groot. Die moet je echt aan het handje meenemen door signaalverwerkingsland. Andersom kunnen electrotechnici best wel programmeren, maar dat zijn dan weer geen software architecten. Die kun je best een softwareklus toevertrouwen, maar reken er niet op dat ze iets schrijven waarop je kunt bouwen. Wil je verder met het project, dan is de kans groot dat je weer van voor af aan moet beginnen.

Ja, met een Technische Informatica achtergrond kun je de hele wereld over. Over CT kan ik niet oordelen, maar het lijkt met dat je met een Nederlandse WO opleiding CT zonder problemen overal mee kunt doen. Tip: doe er nog iets bij, tijdens een master. Zorg er voor dat je een achtergrond hebt die niemand anders heeft. Bijvoorbeeld Technische Informatica en een master in Bewegingswetenschappen, of iets anders biologie-gerelateerd. Of iets met economie. Je zit gebakken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lyrebird op 26-07-2017 05:07:25 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 26 juli 2017 @ 16:25:20 #10
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_172691535
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 04:47 schreef Lyrebird het volgende:
De wiskunde bij CT is idd. niet zo eenvoudig, maar de wiskunde die je nodig hebt voor statica, dynamica, warmteleer etc. is ook weer niet denderend moeilijk. Zoals ik het hierboven al beschreef, je kunt je al snel een voorstelling maken van wat er speelt. Dat is een heel stuk lastiger als je in 4 of 5 dimensies moet gaan denken. En juist dat abstracte denken is iets dat je een enorme voorsprong geeft op de arbeidsmarkt. Er is maar een klein groepje mensen die abstract kan denken op Championsleague niveau, en die mensen zijn enorm gewild. Zitten wel wat addertjes onder het gras.

Van iemand die bij de TU/e (Technische) Informatica deed, hoorde ik dat je daar helemaal werd doodgegooid met enorm abstracte wiskunde. Eigenlijk tot op zo'n niveau, dat het niet meer praktisch was. Dat is ook iets om in het achterhoofd te houden. Zelf heb ik om die reden indertijd voor een praktische opleiding gekozen (achteraf gezien ook weer spijt van gehad, omdat ik later inzag dat je met een goede theoretische achtergrond in de praktijk dat praktische aspect wel op kunt pikken als je er een beetje talent voor hebt; het is een stuk lastiger om je zelf de theorie bij te brengen als je de abstracte wiskunde niet onder de knie krijgt).

Ik heb de afgelopen jaren mijn eigen vakgebied enorm zien veranderen, met een erg grote nadruk op de combinatie Electrotechniek - Informatica. De veranderingen zijn daar gigantisch. Maar in de arbeidsmarkt zijn er maar weinig mensen die en iets van electro en iets van informatica afweten. Genoeg mensen met een informatica achtergrond, maar als je die aan een meetopstelling laat werken, dan snappen ze niet wat een signaal/ruisverhouding is. Ik heb met een aantal informatici gewerkt, maar voor hen is die stap te groot. Die moet je echt aan het handje meenemen door signaalverwerkingsland. Andersom kunnen electrotechnici best wel programmeren, maar dat zijn dan weer geen software architecten. Die kun je best een softwareklus toevertrouwen, maar reken er niet op dat ze iets schrijven waarop je kunt bouwen. Wil je verder met het project, dan is de kans groot dat je weer van voor af aan moet beginnen.

Ja, met een Technische Informatica achtergrond kun je de hele wereld over. Over CT kan ik niet oordelen, maar het lijkt met dat je met een Nederlandse WO opleiding CT zonder problemen overal mee kunt doen. Tip: doe er nog iets bij, tijdens een master. Zorg er voor dat je een achtergrond hebt die niemand anders heeft. Bijvoorbeeld Technische Informatica en een master in Bewegingswetenschappen, of iets anders biologie-gerelateerd. Of iets met economie. Je zit gebakken.
Ik zit in die groep die je in de laatste alinea bespreekt. Ik heb verder nog heel weinig naar mogelijkheden op de arbeidsmarkt gekeken, dus ik ben benieuwd: Wat bedoel je met "je zit gebakken"? (waarschijnlijk moeilijk om daar iets precies over te zeggen)
pi_172692138
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 16:25 schreef tfors het volgende:

[..]

Ik zit in die groep die je in de laatste alinea bespreekt. Ik heb verder nog heel weinig naar mogelijkheden op de arbeidsmarkt gekeken, dus ik ben benieuwd: Wat bedoel je met "je zit gebakken"? (waarschijnlijk moeilijk om daar iets precies over te zeggen)
Je hebt WO (technische) informatica gedaan, en je doet nu een Master?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 26 juli 2017 @ 17:43:05 #12
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_172692978
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 16:56 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je hebt WO (technische) informatica gedaan, en je doet nu een Master?
Zonder op details in te gaan: Onder andere.
pi_172700313
Bedankt voor al jullie reacties!
De kans is groot dat ik aankomend jaar voor informatica ga kiezen.
Nu is het een kwestie van goed oriënteren op de universiteiten.
Waarschijnlijk wordt het de TUDelft of de UvA.

Zijn er toevallig studenten/alumni informatica die kunnen onderbouwen waarom ze voor hun universiteit gekozen hebben?

Persoonlijk neig ik naar de TUDelft omdat het veel onderwerpen behandeld ten opzicht vd UvA. Plus er wordt veel aandacht gegeven aan analytisch denken.
Vaak wordt mij verteld dat de studies op elkaar lijken, maar de studie op de UvA lijkt me vele malen simplistischer. Deze conclusie heb ik gebaseerd op de studieprogramma's op hun site: TUDelft en UvA.

Ik hoor het graag als mijn vooroordelen niet kloppen.
Unless your name is Google, stop acting like you know everything
pi_172703937
Zou voor keuze uni kijken wat de stad te bieden heeft. Heb destijds gekozen voor Groningen, daar heb ik de mooiste studententijd die ik mij kan voorstellen
pi_172705388
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 16:25 schreef tfors het volgende:

[..]

Ik zit in die groep die je in de laatste alinea bespreekt. Ik heb verder nog heel weinig naar mogelijkheden op de arbeidsmarkt gekeken, dus ik ben benieuwd: Wat bedoel je met "je zit gebakken"? (waarschijnlijk moeilijk om daar iets precies over te zeggen)
Ok - ik zit zelf in de biomedische onderzoekshoek, en vanuit dat perspectief gezien is een achtergrond in de informatica gecombineerd met een 'zachtere' vervolgopleiding een sleutel tot succes.

Ik heb een tijdje op een aan Harvard geaffilieerd instituut mogen werken. Een van de dingen die ik daar heb opgepikt, was de waarde van een gecombineerde opleiding zoals die gegeven wordt door Harvard/MIT. Bij de HST opleiding hebben artsen een promotieplek, waarbij ze tot een volwaardig ingenieur worden opgeleid. Of andersom, ingenieur die arts wordt. Erg pittige studie.

Met zo'n opleiding heb je een brede kijk op wat er speelt in de biomedische wereld, en je staat sterk in je schoenen tov artsen en ingenieurs. Eigenlijk iedereen in mijn vakgebied die deze studie gevolgd heeft, is uitgegroeid tot een wereldtopper. Wat daarbij meespeelt, is dat je concurrentie bestaat uit mensen zoals ik, die op een blauwe maandag iets relevants hebben gestudeerd, maar die eigenlijk constant aan het improviseren zijn.

Dat was de ene kant van de medaille.

Aan de andere kant merk ik dat we steeds beter in staat zijn om heel erg veel data te verzamelen tijdens ons onderzoek. We slurpen dat spul tegenwoordig met honderden megabytes/s binnen. Een jaar of tien geleden kon je jezelf nog wel redden als je wel eens wat Pascal of Visual Basic had geleerd, maar die datastromen vragen om een steeds professionelere aanpak.

Niet alleen de datastromen, ook de manier van onderzoek doen zelf. Veel onderzoekers kloten maar wat hapsnap aan. Nee, kan echt niet meer: ook als onderzoeker zullen we steeds gerichter aan de slag moeten gaan. Vergeet niet dat je als onderzoeker concurreert met wereldtoppers, en alleen de top kan tegenwoordig nog mee. Mensen met een informaticaachtergrond (theoretische natuurkunde is een goede tweede) hebben dat methodische tijdens hun opleiding meegekregen.

Andersom, als jij bijvoorbeeld biologie hebt gestudeerd, en je bent salamanders aan het bestuderen met een bepaalde techniek, dan ontkom je er al snel niet aan om de helft van je tijd te besteden aan dataverwerking. Vergeet het maar dat je dan mee kunt doen met de wereldtop. Mensen met een achtergrond in de informatica hebben betere papieren om dit soort onderzoek naar zich toe te trekken. Je moet er natuurlijk wel een relevante master of PhD bijdoen, om salamanders te kunnen onderzoeken, maar van nature heb je dan de state of mind die nodig is om dit soort onderzoek te doen.

De Nederlandse overheid zou dit MI op moeten pikken. Kijk nou eens naar wat die Amerikanen wel goed doen, en leer daar van. Geef een tiental miljoen euro per jaar uit om je beste studenten een topopleiding te geven. Dit zijn mensen die startups uit de grond zullen stampen, en zullen zorgen voor nieuwe banen. Om nog maar te zwijgen over alle voordelen die dit voor patienten op zal leveren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lyrebird op 27-07-2017 05:08:55 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_172706335
Het is een heel inspirerend verhaal wat miss iets te enthousiast en over de top geschreven is maar voor TS gaat dit een beetje off-topic imo...
pi_172706717
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 08:26 schreef Seastem het volgende:
Het is een heel inspirerend verhaal wat miss iets te enthousiast en over de top geschreven is maar voor TS gaat dit een beetje off-topic imo...
Wat niet is kan nog komen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_172706974
Ik kan voor TI niet oordelen maar Civiel is veel meer dan wiskunde en sommetjes maken. Het heeft ook veel meer een zachte kant zoals projectmanagement en werken in projectteams. Je puur op het wiskundeniveau focussen zal je niet helpen bij het maken van je beslissing. Je zal meer moeten nadenken wat je echt leuk vindt, werk je graag met mensen samen, ben je die-hard techneut of vind je de management kant van het verhaal leuker? Ik ben zelf Civiel Master student in Enschede en je ziet een sterk verschil met Delft dat ze zich daar ontzettend focussen op de die-hard techniek terwijl in Enschede veel meer oog is voor de management.

Wat ik vooral wil zeggen, civiel is veel meer dan wiskunde en rekenen. Besef je dat heel goed :Y
  donderdag 27 juli 2017 @ 12:39:16 #19
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_172710999
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 04:59 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ok - ik zit zelf in de biomedische onderzoekshoek, en vanuit dat perspectief gezien is een achtergrond in de informatica gecombineerd met een 'zachtere' vervolgopleiding een sleutel tot succes.

[..]
Inderdaad inspirerend verhaal, bedankt!
pi_172711037
IT'ers zijn er in overvloed en vooral veel internationaal waartegen je zal moeten concurreren.

Als Nederlands ingenieur sta je veel hoger aangeschreven. Eventueel doe je er een minor IT naast.

Oh en altijd studeren/stage doen in het buitenland als je die kans krijgt.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
  donderdag 27 juli 2017 @ 13:09:30 #21
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_172711594
Informatica = meer geld.
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  donderdag 27 juli 2017 @ 13:38:07 #22
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_172712120
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 09:28 schreef b2py het volgende:
Ik kan voor TI niet oordelen maar Civiel is veel meer dan wiskunde en sommetjes maken. Het heeft ook veel meer een zachte kant zoals projectmanagement en werken in projectteams. Je puur op het wiskundeniveau focussen zal je niet helpen bij het maken van je beslissing. Je zal meer moeten nadenken wat je echt leuk vindt, werk je graag met mensen samen, ben je die-hard techneut of vind je de management kant van het verhaal leuker? Ik ben zelf Civiel Master student in Enschede en je ziet een sterk verschil met Delft dat ze zich daar ontzettend focussen op de die-hard techniek terwijl in Enschede veel meer oog is voor de management.

Wat ik vooral wil zeggen, civiel is veel meer dan wiskunde en rekenen. Besef je dat heel goed :Y
^Dit, Civiele techniek niet allemaal rekenen, maar bevat ook heel veel management (goed kunnen samenwerken is een must).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  donderdag 27 juli 2017 @ 13:41:51 #23
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_172712221
quote:
12s.gif Op donderdag 27 juli 2017 12:41 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:
IT'ers zijn er in overvloed en vooral veel internationaal waartegen je zal moeten concurreren.

Als Nederlands ingenieur sta je veel hoger aangeschreven. Eventueel doe je er een minor IT naast.

Oh en altijd studeren/stage doen in het buitenland als je die kans krijgt.
Als Nederlands ingenieur hoog aangeschreven?! Er is in Nederland meer waardering voor economische beroepen en politieke beroepen. Dat zie je wel terug in je salaris. :')

Meeste ingenieurs in Nederland zijn loonslaven.
En vreemdgaan op je werk lukt haast niet niet.
Frauderen als ingenieur kan ook niet.
En faal je? Er zijn nog tientallen bedrijven die je opdracht/inschrijving afpakken. En dan sta je daar met lege handen. Na je inschrijving kan je niet zomaar om extra geld vragen. Want afgesproken inschrijfsom =afgesproken inschrijfsom.
Civiele Techniek is gewoon werkverschaffing. :'(

Meeste mensen in Nederland weten niet eens het verschil tussen Bouwkunde en Civiele Techniek.

In de VS, daar heeft men echt waardering voor ingenieurs.

[ Bericht 2% gewijzigd door PandaDrop op 27-07-2017 13:52:10 ]
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_172713698
Bouwkunde :r

:P
pi_172715739
quote:
9s.gif Op donderdag 27 juli 2017 13:41 schreef PandaDrop het volgende:

[..]

Als Nederlands ingenieur hoog aangeschreven?! Er is in Nederland meer waardering voor economische beroepen en politieke beroepen. Dat zie je wel terug in je salaris. :')

Meeste ingenieurs in Nederland zijn loonslaven.
En vreemdgaan op je werk lukt haast niet niet.
Frauderen als ingenieur kan ook niet.
En faal je? Er zijn nog tientallen bedrijven die je opdracht/inschrijving afpakken. En dan sta je daar met lege handen. Na je inschrijving kan je niet zomaar om extra geld vragen. Want afgesproken inschrijfsom =afgesproken inschrijfsom.
Civiele Techniek is gewoon werkverschaffing. :'(

Meeste mensen in Nederland weten niet eens het verschil tussen Bouwkunde en Civiele Techniek.

In de VS, daar heeft men echt waardering voor ingenieurs.

Hij bedoelde dat Nederlandse Ingenieurs over het algemeen goed staan aangeschreven in het buitenland gok ik zo ;)
pi_172715774
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 16:28 schreef Seastem het volgende:

[..]

Hij bedoelde dat Nederlandse Ingenieurs over het algemeen goed staan aangeschreven in het buitenland gok ik zo ;)
^O^

Zeker als je iets met water gaat doen. Dan een masterspecialisatie of IT in die richting en buitenlandervaring (of bestuurservaring als dat je trekt) en je zit gebakken.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_172716215
"Gebakken" is wel een populair woord geworden in dit topic zeg :p.
pi_172716915
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 16:49 schreef Seastem het volgende:
"Gebakken" is wel een populair woord geworden in dit topic zeg :p.
Zat opportunities een beter modewoord? :P
pi_172716977
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 16:49 schreef Seastem het volgende:
"Gebakken" is wel een populair woord geworden in dit topic zeg :p.
Voordat ik carrière maakte, was ik 8 jaar bakker, vergeef me.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_172717349
quote:
10s.gif Op donderdag 27 juli 2017 17:26 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Voordat ik carrière maakte, was ik 8 jaar bakker, vergeef me.
Maak dan maar eens een mooie taart voor mij :D.

Maar even ontopic: TS moet vooral een opleiding kiezen waar hij de meeste interesse in heeft. Beide opleidingen zijn prima en bieden zo zijn mogelijkheden. Meeloopdagen kunnen eventueel ook helpen om een beter beeld te krijgen wat de studies nou inhouden.
pi_172726716
quote:
12s.gif Op donderdag 27 juli 2017 12:41 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:
IT'ers zijn er in overvloed en vooral veel internationaal waartegen je zal moeten concurreren.

Als Nederlands ingenieur sta je veel hoger aangeschreven. Eventueel doe je er een minor IT naast.

Oh en altijd studeren/stage doen in het buitenland als je die kans krijgt.
Als jezelf, je moeder of je hond iets degelijks in de IT heeft gedaan dan achtervolgen de recruiters je tot in de achtertuin. Ik kan niet oordelen over civiele techniek maar met informatica zit je dubbel en dwars gebakken.
pi_172726884
quote:
10s.gif Op donderdag 27 juli 2017 23:15 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Als jezelf, je moeder of je hond iets degelijks in de IT heeft gedaan dan achtervolgen de recruiters je tot in de achtertuin. Ik kan niet oordelen over civiele techniek maar met informatica zit je dubbel en dwars gebakken.
Nee.

Je hebt enorme concurrentie van andere landen, iets wat je als civiel ingenieur uit Nederland, idealiter met MSc specialisatie en/of buitenland/bestuurservaring niet zo sterk hebt.

Een werkgever zal, zeker bij starters, toch eerst kijken naar de kosten en als ITer verliezen van een brakke Indiër overkomt je niet met een goeie Nederlandse ingenieursopleiding...
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_172726963
quote:
11s.gif Op donderdag 27 juli 2017 23:20 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Nee.

Je hebt enorme concurrentie van andere landen, iets wat je als civiel ingenieur uit Nederland, idealiter met MSc specialisatie en/of buitenland/bestuurservaring niet zo sterk hebt.

Een werkgever zal, zeker bij starters, toch eerst kijken naar de kosten en als ITer verliezen van een brakke Indiër overkomt je niet met een goeie Nederlandse ingenieursopleiding...
1. je hebt volgens mij geen flauw idee waar je het over hebt.
2. je bent op de hoogte van het feit dat technische informatica een ingenieursopleiding is?
pi_172727316
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juli 2017 23:24 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

1. je hebt volgens mij geen flauw idee waar je het over hebt.
2. je bent op de hoogte van het feit dat technische informatica een ingenieursopleiding is?
De vraag van TS ging over Civiele Techniek (1) of Informatica (2).

En ja, in tegenstelling tot half SES heb ik iets meer ervaring in hoe Nederlanders met een degelijke opleiding beoordeeld worden...
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_172729117
Mmm.

Ik heb een aantal Indiers in het lab werken, van de beste IIT's, maar die kun je (helaas) niet vergelijken met wat er van onze TU's en universiteiten afkomt. Chinezen zijn vaak wel beter opgeleid, maar ook zij hebben moeite om verder te denken dan wat ze uit boekjes hebben geleerd. Maleisiers, Zuid-Amerikanen, idem dito.

Voorbeeldje. Men doet een meting, en presenteert de data. In al die jaren ben ik zelden een buitenlandse student tegengekomen die de moeite neemt om over de getallen na te denken. Klopt dat wel, wat ik gemeten heb? Ze zien zichzelf ook niet snel als 'eigenaar' van het probleem. Hier heb je je resultaten, en doe er mee wat je wil.

Voor software engineers geldt iets soortgelijks. Met de theorie zit het vaak wel snor, maar hoe je dat dan allemaal in de praktijk brengt, nee daar schort nog wel het een en ander aan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lyrebird op 28-07-2017 06:12:39 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 28 juli 2017 @ 12:06:10 #36
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_172734408
quote:
11s.gif Op donderdag 27 juli 2017 23:20 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Nee.

Je hebt enorme concurrentie van andere landen, iets wat je als civiel ingenieur uit Nederland, idealiter met MSc specialisatie en/of buitenland/bestuurservaring niet zo sterk hebt.

Een werkgever zal, zeker bij starters, toch eerst kijken naar de kosten en als ITer verliezen van een brakke Indiër overkomt je niet met een goeie Nederlandse ingenieursopleiding...
Zal er ook mee te maken hebben dat die brakke Indiër in Nederland een grote belastingkorting krijgt (zal me niet verbazen dat vooral de werkgever in NL hiervan profiteert). Te gek voor woorden als je het mij vraagt. https://www.nrc.nl/nieuws(...)eel-1623979-a1232843
  vrijdag 28 juli 2017 @ 12:50:19 #37
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_172735290
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 12:06 schreef tfors het volgende:

[..]

Zal er ook mee te maken hebben dat die brakke Indiër in Nederland een grote belastingkorting krijgt (zal me niet verbazen dat vooral de werkgever in NL hiervan profiteert). Te gek voor woorden als je het mij vraagt. https://www.nrc.nl/nieuws(...)eel-1623979-a1232843
Uhm, op welke manier zou juist vooral de werkgever hiervan profiteren? Het werkt gewoon zo: Hun officiele brutoloon wordt met 30% verlaagd, dat gedeelte betalen ze belasting over. De rest krijgen ze lekker onbelast op hun rekening. Misschien dat de verzekeringspremies die de werkgever moet betalen er ook wat lager van worden? (ik weet niet hoe die bepaald worden). Maar het is vooral gewoon een gigantisch voordeel voor de werknemer. Ik vind het ook een idiote regeling. Nog idioter: die inkomensgrens geldt niet voor academisch personeel. Zo had ik een collega promovendus die dankzij die 30% regel onder de huurtoeslag-grens viel, terwijl ze er eigenlijk te veel voor verdiende. Dus:
-ze hield netto meer over van haar salaris dan iemand anders met datzelfde salaris
-hoewel dat salaris dus uberhaupt al te hoog was voor huurtoeslag en ze dus eigenlijk nóg meer overhield dan dat, kon ze alsnog gesubsidieerd wonen :') Dat vind ik nogal krom. (En zij was toen 2e jaars phd, waarbij je al meer verdient dan een 1e jaars, wat ik op dat moment was en ik kwam zelf al niet meer in aanmerking voor toeslagen).

Er zit wel wat in dat expats kosten maken die anderen niet maken, qua vliegtickets om familie te bezoeken etc. Dus een compensatie daarvoor om ze zo naar Nederland te trekken is niet helemaal gek. Maar de huidige regeling is echt een overcompensatie en voor sectoren waarbij er geen tekort is, of mensen die toch wel komen (zoals academisch personeel), zou het gewoon uberhaupt niet moeten bestaan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')