abonnement Unibet Coolblue
  zondag 23 juli 2017 @ 15:06:51 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_172621039
https://www.nrc.nl/nieuws(...)nk-12184935-a1567473

De drugsepidemie in de VS loopt steeds verder uit de hand. Amerikanen in de kracht van hun leven sterven nu vaker aan een overdosis dan in het verkeer. Het stadje East Liverpool in Ohio vecht met zestien agenten en drie ambulances tegen de vloedgolf aan drugs. „De dealers jagen op ons.”

Politieman Chris Green krijg je niet zomaar omver. Hij is jong en traint dagelijks in de sportschool. Hij werd al eens derde in de Amerikaanse kampioenschappen worstelen voor politie- en brandweermannen. Hij doet aan kooivechten



„Ik ben hartstikke sterk en fit”, zegt Green in een raamloos verhoorkamertje van het politiebureau. „Als agent weet je dat je door een kogel geraakt kunt worden. Maar bijna dood door een beetje wit poeder? Nee.”

Chris Green is politieman in East Liverpool, een stadje van 10.000 inwoners in noordoost Ohio, niet ver van Pittsburgh. Fentanyl is een chemisch opiaat dat in Ohio de rol van heroïne dreigt over te nemen als veroorzaker van de meeste drugsdoden.

Het had weinig gescheeld of Chris Green was een van die doden geweest. Hij was die avond in mei dolblij, omdat hij en zijn collega’s even buiten East Liverpool twee notoire drugskoeriers klem hadden gereden– „dat is wat ik doe, zorgen dat het spul de stad niet in komt”. Toen hij naar huis wilde gaan, zei een van zijn collega’s: ‘er zit iets achterop je shirt’.



„Ik trok de stof van mijn shirt naar voren en mijn duim kwam midden in wat wits terecht. Nog geen twee minuten later werd ik misselijk en duizelig. Het gevoel trok weg uit mijn armen en benen. Ik wilde iets zeggen, maar dat lukte niet meer.”

Green sloeg bewusteloos achterover. Collega’s, en later de ambulancedienst, redden hem met Narcan, een middel dat de ademhaling op gang houdt. Die stopt bij een overdosis en dat is vaak de directe oorzaak van overlijden. Uiteindelijk waren er vier doses Narcan voor nodig om Green te redden. Het witte spul op zijn shirt bleek fentanyl te zijn, een chemisch opiaat. Voor iemand zonder enige opgebouwde tolerantie is een minuscule hoeveelheid fentanyl, als het via de huid doordringt, vrijwel meteen fataal.



Steeds verder loopt de drugsepidemie in de Verenigde Staten uit de hand. Twee miljoen Amerikanen zijn verslaafd aan pijnstillers, nog een half miljoen aan heroïne of sterkere synthetische opiaten als fentanyl en carfentanil. Volgens voorlopige cijfers die The New York Times onlangs verzamelde, stierven vorig jaar tussen de 59.000 en 65.000 mensen aan een overdosis; in 2015 waren dat er 52.000. Sinds 1999 is het aantal doden door overdoses in de VS verviervoudigd. Amerikanen onder de vijftig sterven nu vaker aan een overdosis dan in het verkeer.

Harddrugs in de provincie

Vanuit de Amerikaanse binnensteden hebben de harddrugs de provincie overspoeld. Ohio, West-Virginia en Kentucky, staten in de Appalachen die deel uitmaken van de ‘rustbelt’, de gordel van verkruimelde industrie in het middenwesten, behoren tot de gebieden waar de opiatenepidemie het hardst toesloeg.

„De dealers jagen op ons”, zegt Brian Allen, de veiligheidschef van East Liverpool en de baas van de hulpdiensten, in het stadhuis. „En wij zijn een makkelijke prooi. In de binnensteden moeten de dealers om hun territorium vechten. Hier kan ik in één wijk dealers uit Detroit, New Jersey en Cleveland aantreffen, die allemaal hun eigen straat bedienen.”

Ohio vecht tegen een golf aan pijnstillers, heroïne en fentanyl. In 2015 stierven er rond de tweeduizend mensen aan een overdosis. In 2016 drieduizend, dit jaar denkelijk vierduizend.

„Vroeger”, zegt John Lane, de sherriff van East Liverpool en de baas van Chris Green, „werd je opgeroepen voor dronkaards in de kroeg. Nu hebben we hier in East Liverpool soms acht overdoses in een weekend.”

Met drie ambulances en zestien agenten vechten veiligheidschef Allen en sherriff Lane dagelijks tegen de dealers. Schaamte, zeggen ze, is een van de oorzaken dat de drugsepidemie in Washington niet tot veel groter alarm heeft geleid. Vorig jaar besloten de twee mannen daar iets aan te doen. Op Facebook plaatsten ze een nietsverhullende foto: voorin hun auto hingen een door overdosis gevelde man en vrouw voor dood in hun gordels, bewusteloos. Achterin zat een kleine jongen in een blauw dino-t-shirt. Het kleinkind van de vrouw voorin zo bleek. Ook zijn moeder is verslaafd.



De foto ging viraal en leverde het stadje duizenden steunbetuigingen op. „Mensen stuurden zelfs cheques”, grijnst Brian Allen. Maar er kwam ook kritiek. „Op straat kreeg ik te horen: ‘de hele wereld ziet ons nu als een heroïnenest’. Mijn antwoord is dan: maar wij zíjn ook een heroinenest.’ ”

Ook popkoning Prince stierf door de pijnstiller Fentanyl: Honderd keer sterker dan morfine
„Dit soort taferelen zien mijn agenten elke dag”, zegt sherriff John Lane in de kelder van het stadhuis, waar het politiebureau zit. „En de publicatie van de foto heeft het jochie geholpen. Hij is bij familie in South Carolina ondergebracht.”

De foto wekte ophef, omdat je Amerika’s opiatenepidemie niet ziet, zeggen Lane en Allen. Internet en het mobieltje hebben het dealersvak veranderd. Niet langer wordt er gedeald op straathoeken. Mensen bellen hun dealer voor een snelle transactie. Of ze bestellen Chinese fentanyl via internet. „Amazon, maar dan voor drugs”, schampert sherriff Lane.

Er is sprake van een stille massa-sterfte, zeggen de twee. Mensen sterven in hun huiskamer, hun badkamer, hun gang. Ze sterven achter het stuur, of in wc’s van restaurants. De meesten zijn tussen de achttien en vijftig jaar oud. „Hier zorgen de grootouders voor de kinderen”, zucht Brian Allen.

Elke twee uur een spuit heroïne

In East Liverpool is het moeilijk om níet aan de drugs te raken, zegt Josh Lytle in het kantoor van Family Care Excellence. Lytle helpt verslaafden hun leven weer op de rails te krijgen. Als ex-junkie weet hij hoe dat moet. Het begon bij hem met marihuana op de middelbare school. Daarna probeerde hij lsd en cocaïne, slikte hij xtc en hij dealde.

„Het lukte me gewoon op school te blijven en te blijven gewichtheffen. Ik zag het kwade van drugs niet in, ik vond het leuk.” Het duurde niet lang of hij spoot heroïne. „Jarenlang had ik de regelmaat van een klok. Elke twee uur zette ik een spuit heroïne in mijn arm.”

Er is weinig dat hij niet heeft gedaan om aan drugs te komen, zegt Lytle. „Ik verkocht het meubilair van mijn ouders. Ik stal, ik beroofde mensen, ik pleegde gewapende overvallen. Ik haatte mezelf. Ik kreeg gordelroos van angst en schaamte. Maar wat kon ik doen? Ik was mijn leven kwijt, voor stoppen was het te laat. Vrienden kwijt raken, college moeten opgeven, de wanhoop van mijn ouders: als ik high was, deed het me allemaal niets. ”



Overdoses en zelfmoord dragen bij aan het dalen van de gemiddelde levensverwachting onder vooral laagopgeleide blanken in de VS, met name in gebieden waar de economie instortte en ander maatschappelijk houvast, zoals de kerk, verdween. Deaths of despair, wanhoopsdoden, worden de slachtoffers genoemd door Princeton-onderzoekers Anne Case en Angus Deaton, die de dalende levensverwachting, uniek in de westerse wereld, constateerden. Het Center for Disease Control (CDC), het Amerikaanse instituut voor volksgezondheid, stelt dat Amerikanen op het platteland een verhoogd risico lopen op een ‘onnodige dood’ – door drugs, ongezond leven en zelfmoord.

In East Liverpool, bijna geheel blank en goeddeels laagopgeleid, weten ze er alles van. „Dit is een stad in depressie, een stad die zich wil verdoven” zegt veiligheidschef Brian Allen. „Mensen hebben geen werk, ze kunnen hun huur niet meer betalen. Ze gaan naar de dokter voor pijn, wat voor pijn dan ook, en krijgen voor maanden pijnstillers mee naar huis. Daarna stappen ze over op heroïne.”

Een speelplaats vol naalden

Ooit was East Liverpool de aardewerk- en porseleinstad van de Verenigde Staten. In 1970 woonden er meer dan twee keer zoveel mensen als nu. Ze werkten in tientallen aardewerkfabrieken langs de rivier, en dan was er ook nog de grote staalfabriek aan de overkant, in West Virginia. Sinds de jaren tachtig verdween de helft van alle banen, ruim achtduizend. East Liverpool verloederde en liep leeg. In sommige wijken groeit het gras tussen de straatstenen. Hier en daar slingeren kinderfietsjes naast de veranda’s, maar kinderen zijn nergens te bekennen. Zelfs in het centrum is overdag bijna niemand op straat. Ook de paar etalages aan ‘the diamond’, de kruising die het hart van de stad vormt, zijn leeg, de winkels als voorgoed gesloten.

Brian Allen groeide zelf op in East Liverpool. „Het was toen een totaal andere stad. Een gemeenschap. Als iemand een kapotte watertank had, gingen we die met zijn allen repareren.” Allen ging weg om te studeren. Hij schrok toen hij na vijftien jaar terugkwam. „In mijn oude straat waren de huizen van de buren veranderd in drugspanden. De speelplaats waar ik als kind speelde, lag vol naalden.”

Amerika, zegt Brian Allen, zit in een perfecte storm van drugs. Het land heeft eerdere drugsgolven gekend – heroïne ten tijde van de Vietnamoorlog, crack in de jaren tachtig. Maar de huidige epidemie heeft al meer doden geëist dan die twee eerdere, en zelfs meer dan de hiv-epidemie op zijn hoogtepunt. Dat komt doordat er steeds nieuwe, heviger middelen bijkomen.

Eerst was er de farmaceutische industrie. Sinds het eind van de jaren negentig lobbyde die met groot succes voor het ruimhartig voorschrijven van grote hoeveelheden zware pijnstillers, met een verslavingsepidemie tot gevolg. „OxyContin, Percocet, morfine, noem maar op”, zegt Allen. „Het duurde tien jaar voordat het effect in volle omvang duidelijk was, maar toen was het te laat.”

Pijnstillers lijken nu over hun hoogtepunt heen. Onlangs constateerde de CDC voor het eerst een daling in het aantal recepten. Onder andere Ohio trad er effectief tegen op. Dokters die te ruimhartig recepten uitschreven, zijn aangepakt, pill mills, illegale pijnstillerfabrieken, zijn gesloten. In navolging van vijf andere staten spande Ohio in mei rechtszaken aan tegen PuduePharma, de maker van OxyContin, en nog vier farmagiganten voor het aanjagen van de epidemie.

„Maar inmiddels hadden we de goedkope heroïne uit Latijns-Amerika er al bijgekregen”, zegt Brian Allen. „En de chemische opiaten.” Fentanyl, vijftig keer zo sterk als heroïne, rukte op. „Het nieuwste is carfentanil, nóg sterker. Een minieme hoeveelheid daarvan kan al een olifant omleggen.” Opiaten geven de gebruiker een eufoor gevoel.

De last van de drugsepidemie werkt inmiddels door in de hele Amerikaanse gezondheidszorg. Afdelingen eerste hulp van ziekenhuizen zijn niet uitgerust voor de vele bewusteloze verslaafden die soms gewoon op hun parkeerplaatsen worden gedumpt. Afdelingen neonatologie zien veel verslaafde baby’s; in Ohio wordt één op de tien baby’s verslaafd geboren. Kindertehuizen en gastouders kunnen het aantal uit huis geplaatste kinderen van verslaafde of gestorven ouders niet meer aan. In het district Montgomery wordt gewerkt met koeltrailers, omdat de mortuaria regelmatig vol zijn.

Staten doen wat ze kunnen. Tweeënveertig hebben Narcan vrij verkrijgbaar gemaakt, tweeëndertig hebben ‘Barmhartige Samaritaan’-wetten die voorkomen dat wie een hulpdienst belt bij een overdosis en zelf gebruikt, opgepakt wordt. Maryland riep in maart de noodtoestand uit om extra geld los te maken.

Meer dan genoeg pijnstillers

Josh Lytle, een kleine man met enorme schouders en armen van het gewichtheffen, kickte uiteindelijk gedwongen af – in het ziekenhuis. Hij was high achter het stuur gaan zitten en kreeg een zwaar auto-ongeluk. „Toen ik bijkwam, keek ik tegen de onderkant van mijn voet aan. Mijn heup was aan gort, mijn knie, enkel, schouder en twee schenen waren gebroken.” Geen van zijn drugsvrienden zocht hem op in het jaar dat hij in de woonkamer van zijn ouders revalideerde. Toen hij uit het ziekenhuis werd ontslagen, was hij clean. Maar lang duurde dat niet: „Ik kreeg meer dan genoeg pijnstillers om constant van de wereld te blijven. Zodra ik weer kon lopen, begon ik pillen te verhandelen.”

Voor Lytle kwam het keerpunt pas toen hem een lange gevangenisstraf boven het hoofd hing, die hij alleen kon vermijden door een opname in Appalachian Teen Challenge, een van de christelijke afkickcentra die verslaafden met een langdurig programma helpen een nieuw leven op te bouwen. „Afkicken is vreselijk, en veel junks zijn er doodsbang voor. Maar daarna beginnen de echte problemen pas”, zegt Lytle. „Verslaafden moeten leren weer voor zichzelf te zorgen, ze moeten vooral afkicken van hun egoïsme. Er liepen daar mensen rond die als verslaafde crack en de pijnstiller OxiContin oplosten in azijn en dat in hun aderen spoten. Nu waren ze clean, en hielpen ze anderen. Dat wilde ik ook.”

Een wetenschappelijke studie schatte vorig jaar de maatschappelijke kosten van alleen al pijnstillerverslavingen op 78 miljard dollar. De reguliere gezondheidszorg kraakt dan ook in zijn voegen onder de epidemie. Sinds Obamacare worden behandelingen met Narcan en afkickprogramma’s gefinancierd uit Medicaid, het overheidsverzekeringsprogramma waaraan Washington nu nog veel bijdraagt. Ohio behoorde tot de staten die Medicaid de afgelopen jaren sterk uitbreidden.



Daaraan zou een einde zijn gekomen als ‘Trumpcare’ was aangenomen, de Republikeinse zorgwet die deze week sneefde in het Congres. Dat Trumpcare het niet haalde, kwam deels door de opiatencrisis. Senatoren uit Ohio en andere staten die dreigen te bezwijken onder verslavingszorg, zetten de hakken in het zand.

Om ze tegemoet te komen bood Mitch McConnell, voorzitter van de Republikeinen in de Senaat en architect van Trumpcare, ze eenmalig 45 miljard dollar. Ohio’s gouverneur John Kasich noemde dat aanbod „spugen in de oceaan”. Kasich spoorde samen met een aantal andere gouverneurs, Democraten én Republikeinen, het Congres deze week aan samen te werken aan het verbeteren van Obamacare.

Veel Republikeinen zijn afgestapt van het aloude conservatieve standpunt dat drugsgebruik simpelweg de vrije keuze is van maatschappelijke verliezers. Dit is een ramp in slow motion die een hele generatie dreigt uit te schakelen, beseffen ze. In 2016 stemden Republikeinse senatoren – in een zeldzaam vertoon van samenwerking – mee met Democraten voor Obama’s voorstel 1,1 miljard uit te trekken voor de crisis.

Ook Brian Allen zegt dat hij door de opiaten heel anders is gaan denken over gezondheidszorg.

„Republikeinser dan ik worden ze echt niet gemaakt. Maar ik ben ook een realist. Ik vind nu dat iedere Amerikaan een zorgverzekering moet hebben. Bovendien: wij Republikeinen hier, in de rustbelt-staten van het middenwesten, hebben Donald Trump in november aan de overwinning geholpen. Dus ik verwacht wel dat hij ons gaat terugbetalen.”

Trump verklaarde op campagne ‘de oorlog’ aan opiaten. Sinds zijn aantreden heeft hij een onderzoekscommissie ingesteld. Ondertussen dreigen het CDC en het adviesorgaan van de regering over drugs, het Office of National Drug Control Policy, ten prooi te vallen aan Trumps bezuinigingen op de federale overheid.

Gaan hulpverlener Josh Lytle, sherrif John Lane, agent Chris Greene en veiligheidschef Brian Allen hun gevecht met de dealers uiteindelijk winnen?

„We moeten wel”, zegt Allen. „Ik wil dat mijn kleinkinderen hier opgroeien.” Hij ziet lichtpuntjes. Er komt een plasticfabriek in de buurt, die wellicht honderden banen zal opleveren. En Ohio gaat dit jaar vergunningen uitgeven voor het verbouwen van marihuana voor medisch gebruik. Eén farmaceut wil dat misschien vlak bij East Liverpool gaan doen.

Een drugsfabriek die een verslaafd stadje komt redden? De ironie ontgaat hem niet, zegt Brian Allen. „Maar Colorado legaliseerde marihuana voor medisch gebruik al eerder. Vierhonderd doden door overdoses hadden ze daar vorig jaar. Wij hadden er drieduizend.”

==========================
KLEIN OPIATENREGISTER

OxyContin - Opiaat. Sterke pijnstiller. De werkzame stof is oxycodon, Behoort tot de meest voorgeschreven pijnstillers in de VS. Kreeg om zijn verslavende werking en populariteit in de Appalachen de bijnaam ‘Hillbilly Heroïn’.

Fentanyl - Synthetisch opiaat, 40 tot 50 keer zo sterk als heroïne, tot 100 keer zo krachtig als morfine. Wordt legaal onder meer op pleisters (‘morfinepleisters’) gebruikt als pijnstiller na operaties. Duikt als poeder vermengd met heroïne en in pilvorm (de ‘kill pill’) op in de straathandel. Sinds tien jaar allengs frequenter veroorzaker van overdoses. Een van fentanyls slachtoffers is popster Prince.

Carfentanil - Extreem sterk synthetisch opiaat, niet voor gebruik op mensen geregistreerd, dat wordt toegepast om grote dieren (paarden, olifanten) te verdoven. Ruwweg 100 keer zo sterk als fentanyl. Maakt sinds 2016 slachtoffers in de VS, wordt vaak vermengd met heroïne.

Narcan - Tegengif dat de opname van opiaten blokkeert. De werkzame stof is naxolon. Kan geïnjecteerd of als neusspray toegediend worden. Inmiddels in tweeënveertig staten bij drogisterijketens verkrijgbaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door slashdotter3 op 23-07-2017 16:21:55 ]
  zondag 23 juli 2017 @ 15:30:51 #2
357045 Grifte
Feijenoord
pi_172621459
quote:
Afdelingen neonatologie zien veel verslaafde baby’s; in Ohio wordt één op de tien baby’s verslaafd geboren.
Tering
  zondag 23 juli 2017 @ 15:56:58 #3
461397 Jip141
I can show you the world
pi_172622004
Maga
It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it. (Aristotle)
  PR/Manusje van alles zondag 23 juli 2017 @ 15:58:25 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_172622031
Lekker iedereen met een beetje pijn pillen geven. *O* En de dokter maar lachen in z'n dure auto.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zondag 23 juli 2017 @ 16:01:01 #5
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_172622086
Jesus wat een verhaal. Ben echt blij dat we in nederland wonen, alhoewel heel veel mensen hier ook gebruiken. Vind dat verslavingszorg nooit afgeschaft mag worden, iedereen verdient een 2e kans. Soms ben je jong impulsief en roekeloos, vind dat je de kans moet krijgen op latere leeftijd te beseffen dat de keuzes die je toen gemaakt hebt niet de beste zijn geweest.
pi_172622249
Goed hè? Die war on drugs. :)
  zondag 23 juli 2017 @ 17:18:35 #7
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_172623630
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 16:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
Goed hè? Die war on drugs. :)
Op (arbitrair gekozen) illegale drugs ja, drugs met een lobby erachter zijn wel ok :') je ziet waar het toe leidt.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zondag 23 juli 2017 @ 17:20:19 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_172623675
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 16:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
Goed hè? Die war on drugs. :)
Nou ja, spul als heroïne mag van mij illegaal blijven. Een functionerende heroïneverslaafde lijkt me een zeldzaamheidje.
  zondag 23 juli 2017 @ 17:26:11 #9
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_172623831
quote:
14s.gif Op zondag 23 juli 2017 17:20 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Nou ja, spul als heroïne mag van mij illegaal blijven. Een functionerende heroïneverslaafde lijkt me een zeldzaamheidje.
Misschien kan het als een shot een euro kost? Van de bijstand heroine spuiten zonder dat je hoeft te jatten?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zondag 23 juli 2017 @ 17:28:32 #10
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_172623891
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 17:26 schreef nixxx het volgende:

[..]

Misschien kan het als een shot een euro kost? Van de bijstand heroine spuiten zonder dat je hoeft te jatten?
Dan zijn de gebruikers wel allemaal binnen no time dood. Op zich een plan.
  zondag 23 juli 2017 @ 17:34:17 #11
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172624006
quote:
14s.gif Op zondag 23 juli 2017 17:20 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Nou ja, spul als heroïne mag van mij illegaal blijven. Een functionerende heroïneverslaafde lijkt me een zeldzaamheidje.
Je kan prima oude worden met een heroïneverslaving, kijk maar naar Keith Richards. Maar dan moet je dank zij de War on drugs wel het geld hebben om aan goed spul te komen en een junken bestaan te ontlopen.

Met legalisatie heeft iedereen toegang tot goede en betaalbare drugs en is er niets aan de hand.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  Moderator zondag 23 juli 2017 @ 17:53:37 #12
54278 crew  Tijger_m
42
pi_172624479
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2017 17:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je kan prima oude worden met een heroïneverslaving, kijk maar naar Keith Richards. Maar dan moet je dank zij de War on drugs wel het geld hebben om aan goed spul te komen en een junken bestaan te ontlopen.

Met legalisatie heeft iedereen toegang tot goede en betaalbare drugs en is er niets aan de hand.
Oh, is fentanyl ineens veilig als je het legaal is, wat het overigens nu al is.

Grappig, het verhaal in de OP verteld toch wel iets anders.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  User die overal opduikt 2022 zondag 23 juli 2017 @ 17:54:24 #13
186611 Haags
pi_172624491
Afdelingen neonatologie zien veel verslaafde baby’s; in Ohio wordt één op de tien baby’s verslaafd geboren.

:D :')
Zonder wrijving geen glans
pi_172625426
quote:
14s.gif Op zondag 23 juli 2017 17:20 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Nou ja, spul als heroïne mag van mij illegaal blijven. Een functionerende heroïneverslaafde lijkt me een zeldzaamheidje.
Er zijn speciale programma's in Nederland, voor hele zware heroïne verslaafden, die heroïne verstrekken aan de verslaafden..
pi_172625513
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 17:54 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Afdelingen neonatologie zien veel verslaafde baby’s; in Ohio wordt één op de tien baby’s verslaafd geboren.

:D :')
Ik betwijfel of de cijfers kloppen. Wellicht dat heel lokaal 10% verslaafd wordt geboren, maar in de cijfers voor heel Ohio die ik zo snel kan vinden is dat maar 1%:
http://www.newarkadvocate(...)on-percent/29985071/

Nog steeds veel, maar scheelt wel een factor 10.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 23 juli 2017 @ 19:04:22 #16
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172625869
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 17:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Oh, is fentanyl ineens veilig als je het legaal is, wat het overigens nu al is.
Er word fentalyl gebruikt vanwege de War on Drugs. Met legalisatie krijg je concurrentie op kwaliteit en kan heroïne gewoon beoordeeld worden door de keuringsdienst van waren.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_172625901
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 17:18 schreef nixxx het volgende:

[..]

Op (arbitrair gekozen) illegale drugs ja, drugs met een lobby erachter zijn wel ok :') je ziet waar het toe leidt.
Dit herinnert mij aan de dagelijke stroom propagandareclames die je op de amerikaanse tv te zien kreeg in de jaren 90 en 00. (Volgens mij een stuk minder tegenwoordig?) Allemaal betaald en gesponsord door de farmaceutische industrie. Had je pijn, problemen, of überhaupt ergens last van? Er bestond daar een medicijn voor. Alsof gelijk een pil slikken alle kwaad uit de wereld zou helpen. En dat allemaal in een pakkende, en bijblijvende reclame van meestal nog geen minuut. En de reclame sloot meestal af met het advies om met je arts erover te praten.

Dit hier is het resultaat. Belachelijk en zelfs misdadig. Misbruik maken van de goedgelovigheid van je eigen volk om zodoende grof geld te verdienen.

Een grote zelfverrijkingssamenwerking tussen artsen en farmabedrijven.
  zondag 23 juli 2017 @ 19:23:11 #18
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_172626513
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 18:42 schreef madam-april het volgende:

[..]

Er zijn speciale programma's in Nederland, voor hele zware heroïne verslaafden, die heroïne verstrekken aan de verslaafden..
Omdat ze die mensen op geen enkele manier meer clean krijgen. Soort van verloren zaak.
  Moderator zondag 23 juli 2017 @ 19:35:06 #19
54278 crew  Tijger_m
42
pi_172626955
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2017 19:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er word fentalyl gebruikt vanwege de War on Drugs. Met legalisatie krijg je concurrentie op kwaliteit en kan heroïne gewoon beoordeeld worden door de keuringsdienst van waren.
Nee, dat is gewoon niet waar, er word fentanyl gebruikt omdat het beschikbaar is.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_172627032
De U-S-A , wat een verschrikking is het toch!
Hey
  zondag 23 juli 2017 @ 19:38:21 #21
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172627083
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 19:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, dat is gewoon niet waar, er word fentanyl gebruikt omdat het beschikbaar is.
Als heroïne legaal was zou er geen reden zijn om fentanyl te gebruiken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_172627133
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2017 19:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als heroïne legaal was zou er geen reden zijn om fentanyl te gebruiken.
Je bent dan ook zo'n extreem type die altijd tegendraads moet doen eh?
  zondag 23 juli 2017 @ 19:44:10 #23
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172627272
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 19:40 schreef Hdero het volgende:

[..]

Je bent dan ook zo'n extreem type die altijd tegendraads moet doen eh?
Nee, ik heb gewoon gelijk.
https://www.nytimes.com/2016/03/26/us/heroin-fentanyl.html
quote:
“For the cartels, it’s their drug of choice,” Ms. Healey said. “They have figured out a way to make fentanyl more cheaply and easily than heroin and are manufacturing it at a record pace.”
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 23 juli 2017 @ 19:55:10 #24
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_172627663
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 18:45 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik betwijfel of de cijfers kloppen. Wellicht dat heel lokaal 10% verslaafd wordt geboren, maar in de cijfers voor heel Ohio die ik zo snel kan vinden is dat maar 1%:
http://www.newarkadvocate(...)on-percent/29985071/

Nog steeds veel, maar scheelt wel een factor 10.
Inderdaad 10% leek me ook extreem veel.
Wel kwam ik dit nog tegen


Voor Ohio: "159 per 10,000 live births in 2015, compared with 19 such hospitalizations for every 10,000 a decade earlier"

Met 10% gok ik dat men verwijst naar de statistieken van een van de roodgekleurde counties.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_172628092
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 19:05 schreef Hdero het volgende:

[..]

Dit herinnert mij aan de dagelijke stroom propagandareclames die je op de amerikaanse tv te zien kreeg in de jaren 90 en 00. (Volgens mij een stuk minder tegenwoordig?) Allemaal betaald en gesponsord door de farmaceutische industrie. Had je pijn, problemen, of überhaupt ergens last van? Er bestond daar een medicijn voor. Alsof gelijk een pil slikken alle kwaad uit de wereld zou helpen. En dat allemaal in een pakkende, en bijblijvende reclame van meestal nog geen minuut. En de reclame sloot meestal af met het advies om met je arts erover te praten.

Dit hier is het resultaat. Belachelijk en zelfs misdadig. Misbruik maken van de goedgelovigheid van je eigen volk om zodoende grof geld te verdienen.

Een grote zelfverrijkingssamenwerking tussen artsen en farmabedrijven.
Reageer je inhoudelijk, gaat daar geen hond op in. :')

[ Bericht 18% gewijzigd door sp3c op 24-07-2017 04:59:37 ]
pi_172628212
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 19:55 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Inderdaad 10% leek me ook extreem veel.
Wel kwam ik dit nog tegen
[ afbeelding ]

Voor Ohio: "159 per 10,000 live births in 2015, compared with 19 such hospitalizations for every 10,000 a decade earlier"

Met 10% gok ik dat men verwijst naar de statistieken van een van de roodgekleurde counties.
Ja, in het stuk dat ik aanhaalde werd ook al opgemerkt dat er wel specifieke counties waren waarbij de cijfers richting de 10% gingen. Ellende clustert ook vaak wel enigszins.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_172628288
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 18:42 schreef madam-april het volgende:

[..]

Er zijn speciale programma's in Nederland, voor hele zware heroïne verslaafden, die heroïne verstrekken aan de verslaafden..
Bedoel je de methadon programma's? Of echte heroine?
  zondag 23 juli 2017 @ 20:17:06 #28
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_172628306
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 17:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Oh, is fentanyl ineens veilig als je het legaal is, wat het overigens nu al is.

Grappig, het verhaal in de OP verteld toch wel iets anders.
Er wordt niet gezegd dat fentanyl veilig is maar het is vele malen goedkoper en makkelijker aan te komen dan goede heroïne. Dit allemaal dankzij de War On Drugs.

Dus als je Drugs legaliseert, dan heb je de kwaliteit en prijs onder controle en is het gebruik van fentanyl niet meer noodzakelijk.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_172628939
Goeie OP ^O^ Groot probleem. Vier OD doden in de dunbevolkte omgeving in het NoordOosten waar mijn schoonfamilie woont.

[ Bericht 1% gewijzigd door Shivo op 24-07-2017 00:11:40 ]
Jesus saves but death prevails.
pi_172629604
De verzombificering van de VS
  zondag 23 juli 2017 @ 21:07:02 #31
447352 Bluffertje00
Roken, Roken en Roken.
pi_172629850
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 17:26 schreef nixxx het volgende:

[..]

Misschien kan het als een shot een euro kost? Van de bijstand heroine spuiten zonder dat je hoeft te jatten?
Ik heb er ooit zo eentje in huis gehad ik werd 's nachs wakker en betrapte hem. Achteraf hadden we nieuwe pannen nodig nadat ze 'perongeluk' zijn gezicht verbrijzelde.
[b]Op dinsdag 9 augustus 2016 20:43 schreef deadprez het volgende:[/b]
ahaha jij bent vet oud
pi_172630033
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 21:07 schreef Bluffertje00 het volgende:

[..]

Ik heb er ooit zo eentje in huis gehad ik werd 's nachs wakker en betrapte hem. Achteraf hadden we nieuwe pannen nodig nadat ze 'perongeluk' zijn gezicht verbrijzelde.
Tuurlijk.
  Moderator zondag 23 juli 2017 @ 21:19:50 #33
54278 crew  Tijger_m
42
pi_172630220
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 21:07 schreef Bluffertje00 het volgende:

[..]

Ik heb er ooit zo eentje in huis gehad ik werd 's nachs wakker en betrapte hem. Achteraf hadden we nieuwe pannen nodig nadat ze 'perongeluk' zijn gezicht verbrijzelde.
Goedkope pannen zeker dan, die van mij hebben toch wel wat staal in de bodem.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 23 juli 2017 @ 21:23:06 #34
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_172630308
Als een verslaafde die niet clean te houden is zijn heroine en huur van een uitkering kan betalen hoeft dat dus niet meer. Heel oud zullen de meeste toch niet worden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_172632039
Ik wordt hier alleen maar naar van. Ooit eens een docu over crystal meth gezien. Ik was er zo van onder de indruk dat ik die nacht haast geen oog dicht gedaan had :') Wat een teringspul... Alle drugs trouwens. Waarom begin je er in hemelsnaam aan.
pi_172632445
Grappig hoe ze met hun war on drugs de problemen steeds groter maken. Meer controle op oxycontin en heroine, nu hebben ze fentanyl. Hetzelfde zag je met meth, ze maakten het onmogelijk om pyrex glaswerk (erlenmeyers en kolven) of fosfor te kopen, want de RP + I methode was o zo gevaarlijk...
Dan bedacht iemand shake & bake, schudden met plastic colaflessen gevuld met wasbenzine, lithium, ammoniumzout en water, een explosief mensel onder hoge druk (tot 10 bar). In plaats van trailers die afbranden krijg je nu slachtoffers met >50% derdegraad brandwonden, waarvan de verzorging duizenden per dag kost.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  Moderator zondag 23 juli 2017 @ 22:37:25 #37
54278 crew  Tijger_m
42
pi_172632490
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 21:23 schreef nixxx het volgende:
Als een verslaafde die niet clean te houden is zijn heroine en huur van een uitkering kan betalen hoeft dat dus niet meer. Heel oud zullen de meeste toch niet worden.
Dat valt nog aardig mee als we naar Nederland kijken.

Maar ja, verslaafden leveren niet echt wat op voor de maatschappij dus wat we er mee opschieten om gevaarlijke en zeer verslavende drugs vrij te laten ontgaat mij enigzins.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_172632792
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 22:37 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat valt nog aardig mee als we naar Nederland kijken.

Maar ja, verslaafden leveren niet echt wat op voor de maatschappij dus wat we er mee opschieten om gevaarlijke en zeer verslavende drugs vrij te laten ontgaat mij enigzins.
Waar baseer je dat op?
pi_172632832
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 21:07 schreef Bluffertje00 het volgende:

[..]

Ik heb er ooit zo eentje in huis gehad ik werd 's nachs wakker en betrapte hem. Achteraf hadden we nieuwe pannen nodig nadat ze 'perongeluk' zijn gezicht verbrijzelde.
Stoer hoor..
pi_172632956
Kwaliteitsartikel, maar kan er niet erg wakker van liggen. Heeft dit invloed op Nederland op enige manier?
.
  zondag 23 juli 2017 @ 22:59:47 #41
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_172633039
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 19:05 schreef Hdero het volgende:

[..]

Dit herinnert mij aan de dagelijke stroom propagandareclames die je op de amerikaanse tv te zien kreeg in de jaren 90 en 00. (Volgens mij een stuk minder tegenwoordig?) Allemaal betaald en gesponsord door de farmaceutische industrie. Had je pijn, problemen, of überhaupt ergens last van? Er bestond daar een medicijn voor. Alsof gelijk een pil slikken alle kwaad uit de wereld zou helpen. En dat allemaal in een pakkende, en bijblijvende reclame van meestal nog geen minuut. En de reclame sloot meestal af met het advies om met je arts erover te praten.

Dit hier is het resultaat. Belachelijk en zelfs misdadig. Misbruik maken van de goedgelovigheid van je eigen volk om zodoende grof geld te verdienen.

Een grote zelfverrijkingssamenwerking tussen artsen en farmabedrijven.
Die reclames met (nep)dokters en weet ik het wat zijn daar nog steeds op tv. Ik heb zelden met zo'n grote 'cringe' tv zitten kijken. Voor mijn gevoel gaat zelfs 80% van de reclames daar over geld innen omdat je rugklachten etc hebt of over medcijnen die al je problemen oplossen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 23 juli 2017 @ 23:00:38 #42
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_172633061
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 22:56 schreef Fer het volgende:
Kwaliteitsartikel, maar kan er niet erg wakker van liggen. Heeft dit invloed op Nederland op enige manier?
Moet alles invloed hebben op Nederland? Kunnen we ook gewoon discussiëren over dingen buiten Nederland?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 23 juli 2017 @ 23:58:18 #43
447352 Bluffertje00
Roken, Roken en Roken.
pi_172634374
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 21:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Goedkope pannen zeker dan, die van mij hebben toch wel wat staal in de bodem.
ze waren van koper.
[b]Op dinsdag 9 augustus 2016 20:43 schreef deadprez het volgende:[/b]
ahaha jij bent vet oud
pi_172635338
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 22:56 schreef Fer het volgende:
Kwaliteitsartikel, maar kan er niet erg wakker van liggen. Heeft dit invloed op Nederland op enige manier?
Je kan er vanuit gaan dat al die mooie designerdrugs die voor de VS markt worden verzonnen op een dag ook hier gebruikt worden. Helemaal als we op de CDA/VVD manier doorgaan van relatief ongevaarlijke drugs streng willen vervolgen.
  maandag 24 juli 2017 @ 06:04:11 #45
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_172635854
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 22:37 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat valt nog aardig mee als we naar Nederland kijken.

Maar ja, verslaafden leveren niet echt wat op voor de maatschappij dus wat we er mee opschieten om gevaarlijke en zeer verslavende drugs vrij te laten ontgaat mij enigzins.
Ik denk dat je de verslaafden toch wel houdt, of het niu illegaal of legaal is. Als je drugs legaliseert kun je de kwaliteit controleren en gaat de prijs omlaag. En dan ben je ook meteen van de criminaliteit af, het kleine jatwerk door de junks en het grote werk door drugsbendes en smokkelaars.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_172636415
Ik heb jaren in een liberaal stadje in Indiana gewoond, en dit verhaal komt bij mij niet uit de lucht vallen. Als je daar hoestdrank wilde kopen, dan moest je eerst een kopie van je rijbewijs achterlaten. In de hoestdrank zat namelijk een stofje waar je - na er wat mee gerommeld te hebben - high van kunt worden.

De afgelopen jaren ben ik meerdere keren in Columbus (Ohio) geweest, en wat me daar opviel was hoe uitzichtloos de toekomst voor veel mensen was. Ik heb er een tijdje in een hotel aan de rand van een ghetto gezeten, en dat was buitengewoon treurig. Iedereen die ik daar in een winkel of op straat tegenkwam, miste wel een paar voortanden.

Overheidsbemoeienis in de vorm van de war on drugs helpt niet. Maar het onderliggende probleem is dat de Amerikaanse bevolking laag is opgeleid, wordt behandeld als kinderen en zich ook op die manier gedraagt. Baseballcap op je knar, een grote beker Mountain Dew in je knuistjes.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 24 juli 2017 @ 08:35:50 #47
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_172637047
quote:
14s.gif Op zondag 23 juli 2017 17:20 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Nou ja, spul als heroïne mag van mij illegaal blijven. Een functionerende heroïneverslaafde lijkt me een zeldzaamheidje.
Hangt van de tolerantie en de dosering af. Ik denk dat bij simpele beroepen iemand beter functioneert op heroïne dan op alcohol.
  maandag 24 juli 2017 @ 10:17:06 #49
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_172638032
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 09:27 schreef Elzies het volgende:

[..]

Hangt van de tolerantie en de dosering af. Ik denk dat bij simpele beroepen iemand beter functioneert op heroïne dan op alcohol.
Sommige beroepen zijn waarschijnlijk beter te verdragen als je een doseerpomp vol heroine aan je arm hebt hangen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_172638099
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 10:17 schreef nixxx het volgende:

[..]

Sommige beroepen zijn waarschijnlijk beter te verdragen als je een doseerpomp vol heroine aan je arm hebt hangen.
Heroïne doseerpomp, voor als je te lui bent om te gaan spuiten. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')