abonnement Unibet Coolblue
pi_172608353
Ik heb sinds 2 jaar een nieuwe keuken met daarin een Quooker gemonteerd. Doordat deze op de koud water leiding is aangesloten, heb ik destijds de warm water leiding onder de vloer afgedopt.

Bij een kennis wordt volgende week ook een soortgelijke kraan in een nieuwe keuken gemonteerd en als zij ervoor kiezen om deze kraan op de koud water leiding aan te sluiten en dus de warm water leiding moet worden afgedopt moet er door hen een formulier worden getekend dat zij niet aansprakelijk kunnen worden gesteld als er het legionella bacterie wordt geconstateerd.

Doordat de warm water leiding onder de vloer is afgedopt, is het water in deze leiding die van boven komt stilstaand. waardoor legionella zich makkelijker kan ontwikkelen. via deze leiding zou dit bacterie omhoog kunnen gaan en zo bijv. in de badkamer uit de kraan of douche komen.

Nu heb ik geen kaas gegeten van deze materie, maar ik vroeg me af of dit een reel scenario is ?
Moet ik hier maatregelen treffen en kijken of de leiding boven kan worden afgedopt, of is dit een onrealistisch scenario en hoef ik me geen zorgen te maken.

Iemand een idee hierover ?
pi_172608411
Gewoon ff tijdje door laten lopen
pi_172608561
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 23:05 schreef Leonos het volgende:
Gewoon ff tijdje door laten lopen
Dat sowieso, maar de leiding is in de kruipruimte afgedopt en komt van boven, dus je hebt in deze leiding minimaal zo'n 5 meter stilstaand water. als zich in dat water legionella ontwikkeld, zou het theoretisch mogelijk zijn dat dit bacterie deze 5 meter aflegt en in het stromend water circuit terecht komt. moet ik hier permanente maatregelen tegen nemen, of is het een puur theoretische kwestie ?
pi_172610796
Waarom wordt er niet gekozen voor de doorstroom variant? Dat is de combi+ en die sluit je aan op de warm water aansluiting. Nog eens praktischer ook omdat je dan meer dan 10 liter warm water kan tappen!
  zondag 23 juli 2017 @ 00:26:35 #5
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_172611065
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:17 schreef Randy_S het volgende:
Waarom wordt er niet gekozen voor de doorstroom variant? Dat is de combi+ en die sluit je aan op de warm water aansluiting. Nog eens praktischer ook omdat je dan meer dan 10 liter warm water kan tappen!
Dat is niet altijd handig hoor. Wij zijn thuis bijvoorbeeld na het incident van 1997 volledig overgestapt op emmers van maximaal 7.5 liter. Op de zaak gebruiken we nog wel enkele exemplaren van 15 liter. Maar daar hebben we enkel (extreem) koud water nodig. Dus op beide plaatsen hebben we helemaal niets aan de doorstroom variant. Al zou het natuurlijk wel leuk zijn om te kunnen vermelden op verjaardagsfeestjes en dergelijken.
pi_172611361
quote:
Op zondag 23 juli 2017 00:26 schreef borbit het volgende:
Dat is niet altijd handig hoor. Wij zijn thuis bijvoorbeeld na het incident van 1997 volledig overgestapt op emmers van maximaal 7.5 liter. Op de zaak gebruiken we nog wel enkele exemplaren van 15 liter. Maar daar hebben we enkel (extreem) koud water nodig. Dus op beide plaatsen hebben we helemaal niets aan de doorstroom variant. Al zou het natuurlijk wel leuk zijn om te kunnen vermelden op verjaardagsfeestjes en dergelijken.
Op het gevaar af dat ik zó'n spijt ga krijgen, ga ik het toch vragen:

Wat behelst 'het incident van 1997' ?
Veel verder dan het overlijden van prinses Diana kom ik zo gauw niet.
pi_172611442
quote:
6s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:40 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Op het gevaar af dat ik zó'n spijt ga krijgen, ga ik het toch vragen:

Wat behelst 'het incident van 1997' ?
Veel verder dan het overlijden van prinses Diana kom ik zo gauw niet.
Mompelt iets over Westfriese Flora ofzo... maar dat was '99...
  zondag 23 juli 2017 @ 00:46:13 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_172611465
quote:
6s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:40 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Op het gevaar af dat ik zó'n spijt ga krijgen, ga ik het toch vragen:

Wat behelst 'het incident van 1997' ?
Veel verder dan het overlijden van prinses Diana kom ik zo gauw niet.
Vrij veel legionella uitbraken dat jaar als ik mij niet vergis. Toen kwam het ook pas echt serieus op de agenda.
And so is the past
pi_172611516
quote:
Op zondag 23 juli 2017 00:44 schreef MaGNeT het volgende:
Mompelt iets over Westfriese Flora ofzo... maar dat was '99...
Dichtbij, maar geen sigaar dus.
quote:
Op zondag 23 juli 2017 00:46 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Vrij veel legionella uitbraken dat jaar als ik mij niet vergis. Toen kwam het ook pas echt serieus op de agenda.
Da's intrinsiek strijdig met 'het' als in:
quote:
het incident van 1997
  zondag 23 juli 2017 @ 00:58:22 #10
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_172611643
quote:
6s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:40 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Op het gevaar af dat ik zó'n spijt ga krijgen, ga ik het toch vragen:

Wat behelst 'het incident van 1997' ?
Veel verder dan het overlijden van prinses Diana kom ik zo gauw niet.
In 1996 was het toilet kapot gegaan. Sindsdien gebruiken we emmers. We begonnen met emmers van 20 liter. Dit ging goed maar het was wel zwaar als we het naar de buren moesten brengen. Toen zijn we dus overgegaan naar emmers van 15 liter en hebben de emmers van 20 liter gedoneerd aan de kerkgemeenschap waar we toen nog welkom waren.

De emmers van 15 liter waren een stuk makkelijk te tillen. Dit ging weer een paar maanden prima. Het was zomer, de zon scheen en we waren gelukkig. Alleen in 1997 was Ria dronken geworden en heeft toen de emmer omver gelopen. Je kunt je voorstellen wat een rotzooi dat gaf. Sindsdien gebruiken we de emmers van 15 liter op de zaak. En gebruiken we thuis emmers van maximaal 7,5 liter. Sindsdien gaat alles weer perfect.

We moeten wel vaker langs de buren om de emmers te legen. Nou gingen we altijd 1 a 2 keer per week in de avond langs. Maar dan moesten we dus bijna altijd wel wat blijven drinken. Je wil tenslotte niet onbeleefd zijn. Maar eigenlijk mogen we die mensen niet. Dus nu gaan we 3 tot 4 keer per week in de ochtend. En dan vlak voordat we naar werk moeten. Dus hoeven we zo ook niet bij ze te blijven hangen.
pi_172611701
Waar ik al bang voor was. :X

Als haren op m'n hoofd.
pi_172613160
Legionella komt natuurlijk nooit zomaar in de leiding. Deze zal dus via het waterleidingbedrijf moeten komen. Dit is uitzonderlijk, maar niet onmogelijk. Mocht het toch gebeuren dan is dat normaliter geen probleem omdat het zo'n kleine hoeveelheid is dat je er niet ziek van zal worden.

Heb je echter een afgedopte leiding dan heb je een plek waar de bacterie zich ongestoord kan gaan zitten vermeerderen. Dan kan er een flinke kolonie in die leiding gaan zitten die zich makkelijk gaat verspreiden. Het gevaar is ook nog groter omdat het een afgedopte warme leiding is. Als je nu warm water afneemt dan is het stuk leiding naast de afgedopte leiding erg warm en wanneer je dan het water uitzet koelt dat af naar tussen de 32 en 42 graden - wat de ideale temperatuur is voor legionella om zich uit te breiden. Op dit punt wordt het dus heel makkelijk om zich te verspreiden. Als jij dan de douche aanzet krijg je enige tijd een legionellamist uit de douche en bestaat de kans op infectie.

Nogmaals, het komt hier weinig voor dus de kans is relatief klein maar het is zeker iets om rekening mee te houden.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  zondag 23 juli 2017 @ 08:32:58 #13
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_172613771
Ik heb hier een souterrain, 12 meter leiding. 10 meter verschil met de douche.

Soms wordt de warmwaterkraan daar maanden niet gebruikt. Beetje hetzelfde effect en toch maakt niemand zich daar zorgen over want ja... Er zit een kraan.
Laat die handjes wapperen!
  zondag 23 juli 2017 @ 08:46:37 #14
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_172613875
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2017 07:00 schreef nightsleeper het volgende:
Legionella komt natuurlijk nooit zomaar in de leiding. Deze zal dus via het waterleidingbedrijf moeten komen. Dit is uitzonderlijk, maar niet onmogelijk. Mocht het toch gebeuren...
Toch wel, het zit er altijd alleen is het bij die kleine hoeveelheid nog niet schadelijk.

http://www.stichtingveteranenziekte.nl/over-legionella/42-vragen
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_172614396
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 08:46 schreef embedguy het volgende:

[..]

Toch wel, het zit er altijd alleen is het bij die kleine hoeveelheid nog niet schadelijk.

Dat is dus de oorzaak van Legionella: de kleine hoeveelheid die er altijd in zit, kan in een stuk stilstaand water terecht komen en vermenigvuldigt zich als een razende bij gunstige condities: genoeg tijd, stilstaand water en bepaald temperatuurinterval. Via het verbindingsstuk kan de verhoogde concentratie uit het afgedopte leidingdeel in het gewone tapwater terecht komen.

Dus wel een scenario waarmee TS rekening moet houden.

Overigens is Legionella alleen besmettelijk via de longen (dus inademing van waternevel) en niet via het drinken van water. Andere oplossing is het verhitten van het water; als het tapwater alsnog tot 100 graden wordt verhit in de quooker, wordt een groot deel van de L. gedood.

Ik heb jaren in ziekenhuizen gewerkt en daar werd toch serieus werk gemaakt van het preventiebeleid: aanpassingen in leidingen en later doorstromen van kranen, t/m buitenkranen en in kelders aan toe.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 23-07-2017 10:01:18 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172614635
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 08:32 schreef Gieliovd het volgende:
Ik heb hier een souterrain, 12 meter leiding. 10 meter verschil met de douche.

Soms wordt de warmwaterkraan daar maanden niet gebruikt. Beetje hetzelfde effect en toch maakt niemand zich daar zorgen over want ja... Er zit een kraan.
In een zorginstelling of hotel oid, zou zo'n leiding zeer veel aandacht krijgen.

Het risico is reëel. De gevolgen zijn ernstig. De aanpak is simpel.
pi_172616963
Een gezond iemand heeft nauwelijks last van legionella.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_172617541
Aangezien hij nu dus 5meter later afgedopt is: kan er boven in de leiding (naast het punt waar hij nog wel gebruikt wordt, niet een klep gezet worden? Zodat je hem daar dicht kan draaien, dat 5 meter stuk leeg laten lopen (dus geen stilstaand warm water) en klaar?
Mocht je het ooit weer nodig hebben kan je de klep open zetten en is het weer bruikbaar.
pi_172745959
Goede optie. Ik moet de leiding even opsporen om vast te stellen waar de klep tussen zou moeten komen. Zodra ik deze heb gevonden ga ik kijken of er een klep tussen is te zetten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')