abonnement Unibet Coolblue
pi_172590926

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

8} De Ultieme Fok!Pietenpoll 8}

Poll: Willen we, in Nederland, meer, of minder Zwarte Pieten?
Minder, minder!
Meer Zwarte Pieten!
Weg. Racisme schaf je niet een beetje af.
Het aantal Pieten moet constant blijven.
Zwarte Piet = liefde.
Geen mening.
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

quote:
Aan het maken ervan is meer dan 30 jaar research voorafgegaan, waarbij in een periode van de laatste 20 jaar in bijna alle Europese landen Sint Nicolaas- en midwinterriten zijn gefilmd, maar ook daarbuiten en twee jaar lang is vervolmaakt en gemonteerd. Uit ruim honderd uur materiaal is een film ontstaan die een totaal ander licht werpt op het Sinterklaasfeest en op de kwestie Zwarte Piet. Met nieuwe inzichten van deskundigen welke nooit op de televisie werden gezien of gehoord.
De strijd om zwarte Piet woedt in Nederland al jaren. De mensen raakten geïrriteerd, de pro- en anti Pietenmensen lijken in een parallel universum te leven. Maar er is ook een positieve kant. Steeds meer mensen zijn intussen geïnteresseerd geraakt in de ouderdom van het Sinterklaasfeest en de werkelijke oorsprong van Zwarte Piet. De zoektocht naar de Sint en zijn begeleiders leidt onherroepelijk naar onze eigen oorsprong, de ontrafeling van de mythe van de mijter.
http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.

En verder!

8} oO/ <O) c_/
  zaterdag 22 juli 2017 @ 09:12:55 #2
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172591030
Er is wel degelijk een verschil tussen racisme en racisten. Ook een niet-racist kan iets racistisch doen, zoals al eerder in dit topic is genoemd. Het ligt aan de standpunten van de personen in kwestie: Zwarte Piet is daar een schitterend voorbeeld van. Niet-racisten vieren Sinterklaas met zwarte Zwarte Pieten omdat ze dat al eeuwen doen, en dat zonder racistische bijbedoelingen, want Zwarte Piet is Zwarte Piet en geen neger, en omdat mensen zich gekwetst voelen is dat ineens racisme. Als zo'n groep steeds vaker racisme interpreteert waar het niet is, wakker je wel het racisme aan, maar wordt er niemand een racist. Tenzij je de opvatting hebt dat als iemand gekwetst wordt door iets er altijd boze opzet is, maar dat laatste ontbreekt volledig bij de Sinterklaasvierders.
Door steeds te drammen over huidkleur gaan steeds meer mensen het verschil zien, en zien vooral sjws steeds meer racisme waar er geen racisten zijn.
pi_172591109
Jongens, het is Juli, flikker op met die zwarte piet onzin en bewaar het tot de pepernoten weer in de winkel liggen, stelletje aanstellers
pi_172591123
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 09:23 schreef CarltonBanks het volgende:
Jongens, het is Juli, flikker op met die zwarte piet onzin en bewaar het tot de pepernoten weer in de winkel liggen, stelletje aanstellers
tot over een maand dan maar
pi_172591125
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 09:12 schreef Lunatiek het volgende:
Als zo'n groep steeds vaker racisme interpreteert waar het niet is, wakker je wel het racisme aan, maar wordt er niemand een racist.
Dus er is geen racisme, dan zegt iemand: 'kijk, daar racisme', dan wordt er niemand racist, maar het racisme is wel aangewakkerd?

Je hebt zelf ook wel door dat dat verhaal nogal rammelt hè?
pi_172591342
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 09:25 schreef JanCees het volgende:

[..]

tot over een maand dan maar
het is al 78 topics een wellus nietus spelletje met steeds weer dezelfde argumenten :')
  zaterdag 22 juli 2017 @ 10:11:27 #7
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_172591546
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 09:51 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

het is al 78 topics een wellus nietus spelletje met steeds weer dezelfde argumenten :')
Je bent pro-piet zo te zien:
ONZ / [Mijn nieuwe boek] Negers eten geen kaas
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 17:22:56 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172599243
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 09:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dus er is geen racisme, dan zegt iemand: 'kijk, daar racisme', dan wordt er niemand racist, maar het racisme is wel aangewakkerd?

Je hebt zelf ook wel door dat dat verhaal nogal rammelt hè?
Ik kan het niet helpen dat jouw Nederlands niet zo denderend is dat je het verschil tussen racisme en racist niet begrijpt.
pi_172599338
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik kan het niet helpen dat jouw Nederlands niet zo denderend is dat je het verschil tussen racisme en racist niet begrijpt.
O ja, de 'ja maar jij bent dom!' Ik kon erop wachten. Nou, doe ik er ook eentje.

Ik kan het niet helpen dat jij zwakbegaafd bent en dat niet doorhebt.

Serieus trouwens: voor iemand die zich filosoof noemt zeg je echt heel erg domme dingen.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 17:34:06 #10
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_172599658
Het is juli 2017 en nog steeds zijn er volwassen mensen die gaan janken als er iemand suggereert om clowns op een kinderfeestje een ander kleurtje dan zwart te geven. :')

Infantiliteit in optima forma. Zielig zeg.
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
  Moderator zaterdag 22 juli 2017 @ 17:37:58 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172599783
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:34 schreef Byzantynixschii het volgende:
Het is juli 2017 en nog steeds zijn er volwassen mensen die gaan janken als er iemand suggereert om clowns op een kinderfeestje een ander kleurtje dan zwart te geven. :')

Infantiliteit in optima forma. Zielig zeg.
dat gaat op voor beide kampen natuurlijk

de harde kernen zijn wel een beetje sad idd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 17:40:45 #12
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_172599864
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat gaat op voor beide kampen natuurlijk

de harde kernen zijn wel een beetje sad idd
Wat is er dan precies zielig aan volwassen mensen die niet gaan janken als er iemand suggereert om clowns op een kinderfeestje een ander kleurtje dan zwart te geven?
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
  Moderator zaterdag 22 juli 2017 @ 17:43:46 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172599946
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:40 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Wat is er dan precies zielig aan volwassen mensen die niet gaan janken als er iemand suggereert om clowns op een kinderfeestje een ander kleurtje dan zwart te geven?
volwassen mensen die gaan janken als andere volwassen mensen clowns gebruiken in een kleurtje willen die ze zelf niet mooi vinden zijn natuurlijk net zo zielig als de mensen uit jouw verhaaltje

daar heb je gewoon gelijk in
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 17:45:53 #14
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_172600003
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

volwassen mensen die gaan janken als andere volwassen mensen clowns gebruiken in een kleurtje willen die ze zelf niet mooi vinden zijn natuurlijk net zo zielig als de mensen uit jouw verhaaltje

daar heb je gewoon gelijk in
Ach, je bedoelt de "zwarte piet is racisme" club? Ja die hebben het juridisch niet helemaal begrepen.
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
  Moderator zaterdag 22 juli 2017 @ 17:47:35 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172600042
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:45 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ach, je bedoelt de "zwarte piet is racisme" club? Ja die hebben het juridisch niet helemaal begrepen.
waar dacht jij aan bij harde kern in dat kamp?

de kerstman?

de deihards in beide groepen zijn een beetje jammer, ik snap niet dat ik het moet uitleggen _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 17:50:02 #16
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_172600093
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

waar dacht jij aan bij harde kern in dat kamp?

de kerstman?

de deihards in beide groepen zijn een beetje jammer, ik snap niet dat ik het moet uitleggen _O-
Geen idee. Ik heb dit verschijnsel nog niet eerder ingedeeld in harde kernen. Blijkbaar is dat inmiddels een dingetje dan?
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
pi_172600096
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:34 schreef Byzantynixschii het volgende:
Het is juli 2017 en nog steeds zijn er volwassen mensen die gaan janken als er iemand suggereert om clowns op een kinderfeestje een ander kleurtje dan zwart te geven. :')

Infantiliteit in optima forma. Zielig zeg.
Het voelt ook wat genant, dat serieus doen over zoiets kinderlijks. Alsof je heftige ruzie met iemand krijgt terwijl je je pinopak nog aanhebt.
  Moderator zaterdag 22 juli 2017 @ 17:52:33 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172600152
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:50 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Geen idee. Ik heb dit verschijnsel nog niet eerder ingedeeld in harde kernen. Blijkbaar is dat inmiddels een dingetje dan?
ow jij denkt gewoon dat iedereen die pro piet is er keihard om loopt te 'janken'?

dat kan ook ja _O-

troll :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 18:39:26 #19
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_172601077
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

ow jij denkt gewoon dat iedereen die pro piet is er keihard om loopt te 'janken'?

dat kan ook ja _O-

troll :')
Jezelf als "pro piet" profileren lijkt mij wel een vorm van janken ja. Kom op zeg. "Volwassen" mensen.
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
  zaterdag 22 juli 2017 @ 18:40:34 #20
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_172601097
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het voelt ook wat genant, dat serieus doen over zoiets kinderlijks. Alsof je heftige ruzie met iemand krijgt terwijl je je pinopak nog aanhebt.
Inderdaad, zie het gehijg van bovenstaande 'moderator' bijvoorbeeld. :')
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
  Moderator zaterdag 22 juli 2017 @ 19:01:06 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172601545
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 18:39 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Jezelf als "pro piet" profileren lijkt mij wel een vorm van janken ja. Kom op zeg. "Volwassen" mensen.
ja naja dat zijn nu eenmaal de labeltjes die er in de jaren op zijn geplakt, dat lijkt me niet meer of minder "volwassen" dan te pas en te onpas met 'janken' te strooien

daarmee zet je direct een bepaalde toon die een zinvolle discussie eigenlijk in de weg zit

ben je niet de enige in nee maar jammer is het wel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 19:24:48 #22
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_172602069
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 19:01 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja naja dat zijn nu eenmaal de labeltjes die er in de jaren op zijn geplakt, dat lijkt me niet meer of minder "volwassen" dan te pas en te onpas met 'janken' te strooien

daarmee zet je direct een bepaalde toon die een zinvolle discussie eigenlijk in de weg zit

ben je niet de enige in nee maar jammer is het wel
'Zinvolle discussie'. _O-

Over Zwarte Piet. :') Op Fok! :') :') Met een moderator. :') :') :')
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
  Moderator zaterdag 22 juli 2017 @ 19:26:27 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172602100
ja waarom niet?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_172608872
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het voelt ook wat genant, dat serieus doen over zoiets kinderlijks.
Klopt, men had die extreme anti-Pieten gewoon niet serieus moeten nemen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_172609500
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 23:18 schreef Montagui het volgende:

[..]

Klopt, men had die extreme anti-Pieten gewoon niet serieus moeten nemen.
Ga gerust door met elkaar voor rotte vis uitmaken. Het zal me worst wezen welke kleur pino/piet/de hulk wordt volgend jaar.
pi_172609654
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 23:39 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ga gerust door met elkaar voor rotte vis uitmaken. Het zal me worst wezen welke kleur pino/piet/de hulk wordt volgend jaar.
Grappig dat mensen die het worst zal wezen zich toch aan een kant scharen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_172609673
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 23:44 schreef Montagui het volgende:

[..]

Grappig dat mensen die het worst zal wezen zich toch aan een kant scharen.
Welke kant dan?
pi_172609706
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 23:44 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Welke kant dan?
Meestal niet aan de pro-Piet kant.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_172609739
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 23:45 schreef Montagui het volgende:

[..]

Meestal niet aan de pro-Piet kant.
Dat is al een kant minder. Nog een andere kant ook niet?
pi_172610183
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 23:44 schreef Montagui het volgende:

[..]

Grappig dat mensen die het worst zal wezen zich toch aan een kant scharen.
Waarom meng je je überhaupt in een discussie over een onderwerp dat je niets interesseert?
pi_172610515
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 23:59 schreef madam-april het volgende:

[..]

Waarom meng je je überhaupt in een discussie over een onderwerp dat je niets interesseert?
Mocht het zo zijn dat de anti-kant ineens massaal zegt: 'o, sorry, toch verkeerd gezien, laat maar zwart', dan vind ik het helemaal prima. Als de pro-kant ineens massaal zegt: 'o, jullie zijn écht gekwetst, ja, da's kut, we maken 'm paars', dan vind ik dat net zo prima.

Wat ik niet prima vind is die eindeloze stroom aan oerdomme, racistische bagger. Die pseudo-historie. Dat eeuwige beroep op traditie (wat een kutdrogreden is dat). Dus als dat zou kunnen stoppen: heel graag.

Thanks.
  zondag 23 juli 2017 @ 00:17:41 #32
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172610811
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Mocht het zo zijn dat de anti-kant ineens massaal zegt: 'o, sorry, toch verkeerd gezien, laat maar zwart', dan vind ik het helemaal prima. Als de pro-kant ineens massaal zegt: 'o, jullie zijn écht gekwetst, ja, da's kut, we maken 'm paars', dan vind ik dat net zo prima.

Wat ik niet prima vind is die eindeloze stroom aan oerdomme, racistische bagger. Die pseudo-historie. Dat eeuwige beroep op traditie (wat een kutdrogreden is dat). Dus als dat zou kunnen stoppen: heel graag.

Thanks.
Met andere woorden: je wil gewoon vanaf de zijlijn je domme mening spuien zonder mee te doen aan de discussie.

Zoals gewoonlijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172610906
quote:
14s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:17 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Met andere woorden: je wil gewoon vanaf de zijlijn je domme mening spuien zonder mee te doen aan de discussie.

Zoals gewoonlijk.
Nou, daar is de chronische chagrijn ook weer. Geen scheldpartij vandaag?
pi_172610919
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Mocht het zo zijn dat de anti-kant ineens massaal zegt: 'o, sorry, toch verkeerd gezien, laat maar zwart', dan vind ik het helemaal prima. Als de pro-kant ineens massaal zegt: 'o, jullie zijn écht gekwetst, ja, da's kut, we maken 'm paars', dan vind ik dat net zo prima.

Wat ik niet prima vind is die eindeloze stroom aan oerdomme, racistische bagger. Die pseudo-historie. Dat eeuwige beroep op traditie (wat een kutdrogreden is dat). Dus als dat zou kunnen stoppen: heel graag.

Thanks.
Van welke kant komt die 'eindeloze stroom aan oerdomme, racistische bagger' volgens jou?
pi_172610984
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:21 schreef madam-april het volgende:

[..]

Van welke kant komt die 'eindeloze stroom aan oerdomme, racistische bagger' volgens jou?
Van de kant 'ik ben geen racist maar...'.
pi_172611053
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Mocht het zo zijn dat de anti-kant ineens massaal zegt: 'o, sorry, toch verkeerd gezien, laat maar zwart', dan vind ik het helemaal prima. Als de pro-kant ineens massaal zegt: 'o, jullie zijn écht gekwetst, ja, da's kut, we maken 'm paars', dan vind ik dat net zo prima.

Wat ik niet prima vind is die eindeloze stroom aan oerdomme, racistische bagger. Die pseudo-historie. Dat eeuwige beroep op traditie (wat een kutdrogreden is dat). Dus als dat zou kunnen stoppen: heel graag.

Thanks.
Je doet alsof je onafhankelijk bent, omdat je beide veranderingen wel prima vindt.

Vervolgens spreek je alleen de pro-pieten aan op hun bagger. En vergeet je wie deze hele discussie begonnen is. Welke partij tussen de kinderen is gaan demonstreren, rechtszaken aan heeft gespannen en ook geweld, drogredeneringen en racisme gebruikt.

Het enige dat je nog zou kunnen zeggen is dat de pro-pieten voor meer bagger zorgen. Echter heeft dat weinig met hun slechtere standpunt te maken, meer met de wet van de grote getallen. Er zijn in Nederland (en Vlaanderen) nu eenmaal flink meer mensen die aan deze traditie willen vasthouden, dan diegenen die willen veranderen. Nogal logisch dat er dan ook meer baggerreacties tussen zitten.
pi_172611331
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je doet alsof je onafhankelijk bent, omdat je beide veranderingen wel prima vindt.

Vervolgens spreek je alleen de pro-pieten aan op hun bagger. En vergeet je wie deze hele discussie begonnen is. Welke partij tussen de kinderen is gaan demonstreren, rechtszaken aan heeft gespannen en ook geweld, drogredeneringen en racisme gebruikt.

Het enige dat je nog zou kunnen zeggen is dat de pro-pieten voor meer bagger zorgen. Echter heeft dat weinig met hun slechtere standpunt te maken, meer met de wet van de grote getallen. Er zijn in Nederland (en Vlaanderen) nu eenmaal flink meer mensen die aan deze traditie willen vasthouden, dan diegenen die willen veranderen. Nogal logisch dat er dan ook meer baggerreacties tussen zitten.
Zou kunnen. Erik van Muiswinkel?

"Er wordt wel heftig gediscussieerd, maar het echte, harde, nare, persoonlijke, smerige scheldwerk, komt allemaal van rechts. Dat kan ik echt in alle eerlijkheid zeggen. Ik heb lang overhoop gelegen met de activisten. Ik zei ‘Zwarte Piet is geen racisme, dat moet je niet zo zeggen. Dat moet je niet op je t-shirt zetten, dan beledig je heel veel mensen die dat absoluut niet zijn. Miljoenen Nederlanders die in de loop van de jaren een keer Zwarte Piet hebben gespeeld.’ […] Van die kant heb ik uitsluitend en alleen nette, beleefde, spijkerharde mailtjes gehad. Ik heb overhoop gelegen met de Stichting Nederland Moet Beter, met Quinsy, noem het maar op. Die discussiëren hard, maar fair en schelden nooit. Maar vanaf het eerste moment dat Quinsy de kwestie op tafel legde, is er op een manier gescholden door de andere kant van Nederland, die alle perken te buiten gaat."

Het is een totaal verneukt 'debat'. Een platte scheldpartij. En waarom? Omdat een paar mensen aangaven dat ze het echt een heel naar element vinden van een jaarlijks evenement.
  zondag 23 juli 2017 @ 00:40:26 #38
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172611362
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:38 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zou kunnen. Erik van Muiswinkel?

"Er wordt wel heftig gediscussieerd, maar het echte, harde, nare, persoonlijke, smerige scheldwerk, komt allemaal van rechts. Dat kan ik echt in alle eerlijkheid zeggen. Ik heb lang overhoop gelegen met de activisten. Ik zei ‘Zwarte Piet is geen racisme, dat moet je niet zo zeggen. Dat moet je niet op je t-shirt zetten, dan beledig je heel veel mensen die dat absoluut niet zijn. Miljoenen Nederlanders die in de loop van de jaren een keer Zwarte Piet hebben gespeeld.’ […] Van die kant heb ik uitsluitend en alleen nette, beleefde, spijkerharde mailtjes gehad. Ik heb overhoop gelegen met de Stichting Nederland Moet Beter, met Quinsy, noem het maar op. Die discussiëren hard, maar fair en schelden nooit. Maar vanaf het eerste moment dat Quinsy de kwestie op tafel legde, is er op een manier gescholden door de andere kant van Nederland, die alle perken te buiten gaat."

Het is een totaal verneukt 'debat'. Een platte scheldpartij. En waarom? Omdat een paar mensen aangaven dat ze het echt een heel naar element vinden van een jaarlijks evenement.
Dat je maar weigert te zien waarom dat zo is geeft nog maar eens aan hoe ongelooflijk blind je bent. Of dom. Een van beide.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172611378
quote:
14s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat je maar weigert te zien waarom dat zo is geeft nog maar eens aan hoe ongelooflijk blind je bent. Of dom. Een van beide.
Hoop chagrijnig gedrein weer. Zoals altijd.
  Moderator zondag 23 juli 2017 @ 00:43:14 #40
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172611413
er is niet echt een goede reden om zo tekeer te gaan

de enigen die daarbij gebaat zijn zijn Gario en zn vrinden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 23 juli 2017 @ 00:44:31 #41
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172611436
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hoop chagrijnig gedrein weer. Zoals altijd.
Zoals gewoonlijk weer niets toe te voegen dus.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172611449
quote:
14s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Zoals gewoonlijk weer niets toe te voegen dus.
Reageer maar niet meer op mij. Reageer ik niet meer op jou. Niemand wordt hier beter van.
pi_172611492
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Mocht het zo zijn dat de anti-kant ineens massaal zegt: 'o, sorry, toch verkeerd gezien, laat maar zwart', dan vind ik het helemaal prima. Als de pro-kant ineens massaal zegt: 'o, jullie zijn écht gekwetst, ja, da's kut, we maken 'm paars', dan vind ik dat net zo prima.
Eigenlijk had je daar moeten stoppen, maar dan komt dit:

quote:
Wat ik niet prima vind is die eindeloze stroom aan oerdomme, racistische bagger. Die pseudo-historie. Dat eeuwige beroep op traditie (wat een kutdrogreden is dat). Dus als dat zou kunnen stoppen: heel graag.

Thanks.
Daarmee zet je alle pro-Pieten (zonder onderscheid) weg als racistisch.

Niet alleen de échte racisten (dus diegenen die racistische bagger uitkramen). Ben wel benieuwd hoeveel dat er zijn. Maar ook-de traditionelen die óf via gewoonte het zwart van Zwarte Piet aanhangen, als ook diegenen die vanuit een folkloristisch en historisch oogpunt Zwarte Piet graag zwart willen zien. Die laatste 2 groepen zien in Zwarte Piet geen enkele connotatie met 'neger' of 'slavernij'. Hebben geen klik met racisme, maar worden door jou en de jouwen er wel van beticht.

Dát is jouw kant.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_172611525
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:48 schreef Montagui het volgende:

[..]

Eigenlijk had je daar moeten stoppen, maar dan komt dit:

[..]

Daarmee zet je alle pro-Pieten (zonder onderscheid) weg als racistisch.

Niet alleen de échte racisten (dus diegenen die racistische bagger uitkramen). Ben wel benieuwd hoeveel dat er zijn. Maar ook-de traditionelen die óf via gewoonte het zwart van Zwarte Piet aanhangen, als ook diegenen die vanuit een folkloristisch en historisch oogpunt Zwarte Piet graag zwart willen zien. Die laatste 2 groepen zien in Zwarte Piet geen enkele connotatie met 'neger' of 'slavernij'. Hebben geen klik met racisme, maar worden door jou en de jouwen er wel van beticht.

Dát is jouw kant.
^^ dit dus
pi_172611541
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:48 schreef Montagui het volgende:

[..]

Eigenlijk had je daar moeten stoppen, maar dan komt dit:

[..]

Daarmee zet je alle pro-Pieten (zonder onderscheid) weg als racistisch.
Nee hoor.
quote:
Niet alleen de échte racisten (dus diegenen die racistische bagger uitkramen). Ben wel benieuwd hoeveel dat er zijn. Maar ook-de traditionelen die óf via gewoonte het zwart van Zwarte Piet aanhangen, als ook diegenen die vanuit een folkloristisch en historisch oogpunt Zwarte Piet graag zwart willen zien. Die laatste 2 groepen zien in Zwarte Piet geen enkele connotatie met 'neger' of 'slavernij'. Hebben geen klik met racisme, maar worden door jou en de jouwen er wel van beticht.

Dát is jouw kant.
Zeker niet. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen als mensen dat figuur liever zwart zien. Ik vind dan alleen de overgebleven argumenten niet opwegen tegen de tegenargumenten.
pi_172611562
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee hoor.

[..]

Zeker niet. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen als mensen dat figuur liever zwart zien. Ik vind dan alleen de overgebleven argumenten niet opwegen tegen de tegenargumenten.
Waarom vind jij de tegenargumenten meer valide dat de pro-argumenten?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_172611602
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:52 schreef Montagui het volgende:

[..]

Waarom vind jij de tegenargumenten meer valide dat de pro-argumenten?
Omdat de pro-kant eigenlijk alleen drogredenen te bieden heeft. De anti-kant zegt zich bijvoorbeeld echt gekwetst te voelen. Oké, de oprechtheid daarvan kan ik natuurlijk niet controleren, maar ik kan me er iets bij voorstellen.
pi_172611685
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Omdat de pro-kant eigenlijk alleen drogredenen te bieden heeft. De anti-kant zegt zich bijvoorbeeld echt gekwetst te voelen. Oké, de oprechtheid daarvan kan ik natuurlijk niet controleren, maar ik kan me er iets bij voorstellen.
Exact. Ook ik kan me er 'iets' bij voorstellen. Heb empathie zat. Maar dan wil ik graag 'in gesprek' om die gevoelens, redenaties etc van beide kanten nader te belichten. Een dialoog.

Die dialoog kan helaas niet bestaan omdat de anti-Piet activisten geen dialoog willen. Ze willen alleen de verbanning van Zwarte Piet. Wat kan je dan nog als pro-Piet? Hoe moet je daarop reageren?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_172611720
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:01 schreef Montagui het volgende:

[..]

Exact. Ook ik kan me er 'iets' bij voorstellen. Heb empathie zat. Maar dan wil ik graag 'in gesprek' om die gevoelens, redenaties etc van beide kanten nader te belichten. Een dialoog.

Die dialoog kan helaas niet bestaan omdat de anti-Piet activisten geen dialoog willen. Ze willen alleen de verbanning van Zwarte Piet. Wat kan je dan nog als pro-Piet? Hoe moet je daarop reageren?
Hangt nogal af van de argumenten die je hebt. Zo gaat dat met een debat.
  zondag 23 juli 2017 @ 01:05:50 #50
168739 Red_85
'echt wel'
pi_172611767
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hangt nogal af van de argumenten die je hebt. Zo gaat dat met een debat.
Een debat voeren met: 'jij bent voor ZP, dus ben je een racist', is niet echt een debat jiggy.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_172611792
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Een debat voeren met: 'jij bent voor ZP, dus ben je een racist', is niet echt een debat jiggy.
Ah, oké Reddie.

Zijn we het toch een keertje eens.
  zondag 23 juli 2017 @ 01:10:03 #52
168739 Red_85
'echt wel'
pi_172611825
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:01 schreef Montagui het volgende:

[..]

Exact. Ook ik kan me er 'iets' bij voorstellen. Heb empathie zat. Maar dan wil ik graag 'in gesprek' om die gevoelens, redenaties etc van beide kanten nader te belichten. Een dialoog.

Die dialoog kan helaas niet bestaan omdat de anti-Piet activisten geen dialoog willen. Ze willen alleen de verbanning van Zwarte Piet. Wat kan je dan nog als pro-Piet? Hoe moet je daarop reageren?
Niet alleen van 'zwarte', maar van alles wat ook maar enigsins kan 'herinneren' aan de slavernij.
Kijk maar naar die promo poster waarin ze hun standpunten duidelijk maken. Ook die agentenmishandelaar was er vrij duidelijk over bij BNR, zij willen niet stoppen als er ook nog maar iets is wat naar ZP verwijst.
'maar het feest hoeft niet stuk hoor'. Alleen piet moet weg van sint en piet :')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_172611836
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hangt nogal af van de argumenten die je hebt. Zo gaat dat met een debat.
Op dit moment moeten CU en d'66 met elkaar praten over o.a. het levenseinde.

Dat doen ze. of ze er uit komen is een 2e, maar 'ze praten'!

Ik zie binnen de anti-Piet aanhangers eigenlijk totaal geen bereidheid tot praten terwijl dat bij de pro-Pieten wél aanwezig is (zie bv de opties tot aanpassing).
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 23 juli 2017 @ 01:13:23 #54
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172611872
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Omdat de pro-kant eigenlijk alleen drogredenen te bieden heeft. De anti-kant zegt zich bijvoorbeeld echt gekwetst te voelen.
Oftewel de moeder alle drogredenen :').

Wat je eigenlijk wilt zeggen: je wil geen enkel argument accepteren dat komt van mensen die ideologisch aan de andere kant staan.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172611881
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:10 schreef Montagui het volgende:

[..]

Op dit moment moeten CU en d'66 met elkaar praten over o.a. het levenseinde.

Dat doen ze. of ze er uit komen is een 2e, maar 'ze praten'!

Ik zie binnen de anti-Piet aanhangers eigenlijk totaal geen bereidheid tot praten terwijl dat bij de pro-Pieten wél aanwezig is (zie bv de opties tot aanpassing).
Ik ben een ongelofelijke voorstander van pogingen tot wederzijds begrip. Lijkt me logisch.

Maar eh... Als je bereid bent tot aanpassingen, dan ben je toch geen pro-pieter meer?
pi_172611932
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:14 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik ben een ongelofelijke voorstander van pogingen tot wederzijds begrip. Lijkt me logisch.

Maar eh... Als je bereid bent tot aanpassingen, dan ben je toch geen pro-pieter meer?
Ik, als pro-Pieter, ben bereid tot aanpassingen waarbij ik (vanuit het standpunt van de traditionalisten) maar 1 voorwaarde heb, Zwarte Piet is zwart. That's all. Voor mij part wordt Zwarte Piet veranderd in een zwarte raaf of een zwarte zombie. De kleur zwart is gewoon essentieel in de viering.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 23 juli 2017 @ 01:21:07 #57
168739 Red_85
'echt wel'
pi_172611945
quote:
14s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Oftewel de moeder alle drogredenen :').

Wat je eigenlijk wilt zeggen: je wil geen enkel argument accepteren dat komt van mensen die ideologisch aan de andere kant staan.
Krokodillentranen van nzume bij late night vara over zp.
Maar vervolgens wel 2 weken later komen met 'witte mensen moeten eens leren luisteren' en een jaar later dat racistische boekje van haar.

Tjah...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_172612716
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee hoor.

[..]

Zeker niet. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen als mensen dat figuur liever zwart zien. Ik vind dan alleen de overgebleven argumenten niet opwegen tegen de tegenargumenten.
Nou ja, die argumenten (heeft niets met slavernij of negers te maken) veegt alle tegen argumenten van tafel.
De kleur zwart of donker/duister heeft een symbolische betekenis, begrijpelijk dus dat heel veel mensen braakneigingen krijgen wanneer regenboogpieten of zelfs minions :') geïntroduceerd worden en door de strot geduwd terwijl zwarte piet overal taboe is.

Simpel een blik over de 'grens' werpen had voldoende geweest om jaren geleden al Knecht Ruprecht als zwarte piet in Nederland naast Sinterklaas te zetten.
Gewoon omdat mensen zich gekwetst voelen door onze huidige kindervriend, niet omdat zwarte piet racistisch zou zijn, noch dat het iets met de slavernij te maken zou hebben.
De hele discussie is door het belachelijke 'zwarte piet is racisme' al gelijk kapot gemaakt.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zondag 23 juli 2017 @ 03:53:03 #59
447352 Bluffertje00
Roken, Roken en Roken.
pi_172612761
Maakt geen flikker uit dat het verwijsd naar een slavernij verleden. Als we alle sporen van die tijd nu moeten gaan uitwissen moet het voor surinamers verboden worden Nerderlands te spreken want dat komt ook door slavernij want kolonie.
[b]Op dinsdag 9 augustus 2016 20:43 schreef deadprez het volgende:[/b]
ahaha jij bent vet oud
pi_172616155
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:10 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik zie binnen de anti-Piet aanhangers eigenlijk totaal geen bereidheid tot praten terwijl dat bij de pro-Pieten wél aanwezig is (zie bv de opties tot aanpassing).
Dat komt omdat het bij de tegenstanders van zwarte piet het helemaal niet gaat om diens kleur.

De verwijzing naar het slavenverleden en de poging om de schuldenlast bij deze generatie blanken neer te leggen is niets meer of minder dan een opmaat om financiële schadevergoedingen te gaan eisen. Men probeert hier een financieel slaatje uit te slaan. Het gaat helemaal niet om zwarte piet maar om een poging schadevergoedingen te gaan innen. Dat is het werkelijke achterliggende doel.

Maar dat zal nooit gaan gebeuren. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de daden van onze verre voorouders. Evenmin hoeven we daarvoor excuses aan te bieden. Het verleden is het verleden en blijft het verleden. Zoals het heden het heden blijft en de toekomst wordt. Alleen daar mogen we voor onze daden verantwoordelijk gesteld worden.

Dus zou de zwarte gemeenschap juist de moderne variant van de slavenhandel (tegenwoordig mensenhandel genoemd) aan de kaak moeten gaan stellen. Zoals we nu in Afrika volop zien, gepleegd door daders met een donkere huidskleur. Lijkt mij een actueler probleem dan de kleur van een zwart geschminkte folklore figuur ergens in het kleine Nederland.
  zondag 23 juli 2017 @ 11:23:17 #61
168739 Red_85
'echt wel'
pi_172616352
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 03:53 schreef Bluffertje00 het volgende:
Maakt geen flikker uit dat het verwijsd naar een slavernij verleden. Als we alle sporen van die tijd nu moeten gaan uitwissen moet het voor surinamers verboden worden Nerderlands te spreken want dat komt ook door slavernij want kolonie.
Hey! Alleen maatregelen met een positieve uitwerking voor de 'nazaten van slaven'.

Terug naar afrika wil niemand, herstelbetaling op je bakrekening in een westers ontwikkeld land wel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 23 juli 2017 @ 11:26:01 #62
168739 Red_85
'echt wel'
pi_172616414
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 11:15 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat komt omdat het bij de tegenstanders van zwarte piet het helemaal niet gaat om diens kleur.

De verwijzing naar het slavenverleden en de poging om de schuldenlast bij deze generatie blanken neer te leggen is niets meer of minder dan een opmaat om financiële schadevergoedingen te gaan eisen. Men probeert hier een financieel slaatje uit te slaan. Het gaat helemaal niet om zwarte piet maar om een poging schadevergoedingen te gaan innen. Dat is het werkelijke achterliggende doel.

Maar dat zal nooit gaan gebeuren. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de daden van onze verre voorouders. Evenmin hoeven we daarvoor excuses aan te bieden. Het verleden is het verleden en blijft het verleden. Zoals het heden het heden blijft en de toekomst wordt. Alleen daar mogen we voor onze daden verantwoordelijk gesteld worden.

Dus zou de zwarte gemeenschap juist de moderne variant van de slavenhandel (tegenwoordig mensenhandel genoemd) aan de kaak moeten gaan stellen. Zoals we nu in Afrika volop zien, gepleegd door daders met een donkere huidskleur. Lijkt mij een actueler probleem dan de kleur van een zwart geschminkte folklore figuur ergens in het kleine Nederland.
Exact. En de rest van de 'argumenten' die ze hebben zijn volslagen onzin en bijzaak.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_172618561
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:38 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zou kunnen. Erik van Muiswinkel?

[i]"Er wordt wel heftig gediscussieerd, maar het echte, harde, nare, persoonlijke, smerige scheldwerk, komt allemaal van rechts. Dat kan ik echt in alle eerlijkheid zeggen.
Ik denk dat Van Muiswinkel dit aanhaalt als persoonlijke ervaring (of hij zegt gewoon iets doms). Hij zit in het pro-pietenkamp, logisch dat je dan weinig van het ''echte, harde, nare, persoonlijke, smerige scheldwerk'' van links meekrijgt.

Maar goed, om maar een andere BN'er aan te halen.

Henk Westbroek kreeg veertig doodsbedreigingen om Zwarte Piet
Zanger en presentator Henk Westbroek heeft minstens veertig doodsbedreigingen gekregen, omdat hij de traditie van Zwarte Piet ongemoeid wil laten.

Dat zegt Westbroek in gesprek met RTV Utrecht. Volgens de Utrechter zou de discussie over het jaarlijkse Sinterklaasfeest aan het ontsporen zijn.

"Ik ben pro-Zwarte Piet. Als jij anti-Zwarte Piet bent, zijn we even goede vrienden. Maar ga me niet met de dood bedreigen", aldus Westbroek.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 23-07-2017 15:44:32 ]
pi_172739748
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 09:23 schreef CarltonBanks het volgende:
Jongens, het is Juli, flikker op met die zwarte piet onzin en bewaar het tot de pepernoten weer in de winkel liggen, stelletje aanstellers
NWS / Gesignaleerd in de supermarkt: kruidnoten!
*O* 8} *O*
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 28 juli 2017 @ 19:21:06 #66
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172743736
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 13:18 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik denk dat Van Muiswinkel dit aanhaalt als persoonlijke ervaring (of hij zegt gewoon iets doms). Hij zit in het pro-pietenkamp, logisch dat je dan weinig van het ''echte, harde, nare, persoonlijke, smerige scheldwerk'' van links meekrijgt.
Van Muiswinkel is tegenwoordig anti. De verrader oO/
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 juli 2017 @ 11:08:23 #67
862 Arcee
Look closer
  User die overal opduikt 2022 zondag 30 juli 2017 @ 11:12:56 #68
186611 Haags
pi_172778812
Zwarte Piet is ook geen racisme :)
Zonder wrijving geen glans
pi_172778910
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 11:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hey! Alleen maatregelen met een positieve uitwerking voor de 'nazaten van slaven'.

Terug naar afrika wil niemand, herstelbetaling op je bakrekening in een westers ontwikkeld land wel.
Dat is de kern van het probleem.
Over 100 jaar, als ZP dan nog bestaat en er zijn nog genoeg blanken over om het te vieren, dan zullen de nazaten van de dobbernegers met gelijke eisen komen:
vuile racisten, jullie hebben ons hierheen gehaald om gebruik te maken van jullie sociale voorzieningen als slaven te werken, wij eisen herstelbetalingen :(
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_172780657
Een kinderfeestje gaan verstoren met een demonstratie, gaan demonstreren waar het niet is toegestaan en dan gaan janken dat je hard word aangepakt zoals vorig jaar in Gouda, dat is de anti Pieten club.
Schreeuwend compromisloos volk wat waarschijnlijk tijd teveel over heeft om over zo iets onzinnigs druk te maken.
Werken doen ze waarschijnlijk niet,maar om het handje uit te steken naar de racistische pro zwarte piet Nederlander om geld aan te pakken is blijkbaar geen probleem, zo principieel zijn ze dan ook weer niet.

[ Bericht 27% gewijzigd door Bottendaal op 30-07-2017 12:58:09 ]
  zondag 30 juli 2017 @ 18:19:15 #71
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_172789654
De anto pieten zijn meestal werkeloze surinamers, of gepensioeneerde grachtengordel. Dezelfde onzin zie je met het circus rond het vervangen van dames en heren naar beste reizigers. "Dames en heren" is immers " stichmatiserend. Dat gespuis zit voornamelijk in Amsterdan, dus ik zou zeggen, eenatoombom op die kutstad, dan zijn we van deze onzinnigheid ook af.
  zondag 30 juli 2017 @ 18:20:42 #72
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_172789684
kruidnoten heeft niks met Sinterklaas te maken, je kan het gewoon het hele jaar door eten.
pi_172789698
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 18:19 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Dat gespuis zit voornamelijk in Amsterdan, dus ik zou zeggen, eenatoombom op die kutstad, dan zijn we van deze onzinnigheid ook af.
Gut wat een geniale oplossing !!!!
Wat een geweldig vernieuwend idee...
  maandag 31 juli 2017 @ 00:33:39 #74
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_172798175
Ik vind dat zwarte Piet meer kenmerken van een stereotype donker persoon moet hebben.

Vrouwelijke zwarte Pieten moeten kussens in hun broek stoppen zodat ze extra dikken billen hebben en mannelijke zwarte Pieten moeten een salami worst in hun broek dragen.
Ook moeten ze op gestolen fietsen rondrijden en te laat komen bij de intocht en heel langzaam pepernoten uitdelen etc.

Laten we het dan ook zo heftig mogelijk maken als het toch al zo ervaren wordt.
  maandag 31 juli 2017 @ 04:12:48 #75
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_172799682
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 18:19 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
De anto pieten zijn meestal werkeloze surinamers, of gepensioeneerde grachtengordel. Dezelfde onzin zie je met het circus rond het vervangen van dames en heren naar beste reizigers. "Dames en heren" is immers " stichmatiserend. Dat gespuis zit voornamelijk in Amsterdan, dus ik zou zeggen, eenatoombom op die kutstad, dan zijn we van deze onzinnigheid ook af.
Stichmatiserend. Gepensioeneerd. Anto Pieten. Amsterdan.

Log uit.
Dit, dus.
pi_172800465
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2017 12:40 schreef Bottendaal het volgende:
Een kinderfeestje gaan verstoren met een demonstratie, gaan demonstreren waar het niet is toegestaan en dan gaan janken dat je hard word aangepakt zoals vorig jaar in Gouda, dat is de anti Pieten club.
Schreeuwend compromisloos volk wat waarschijnlijk tijd teveel over heeft om over zo iets onzinnigs druk te maken.
Werken doen ze waarschijnlijk niet,maar om het handje uit te steken naar de racistische pro zwarte piet Nederlander om geld aan te pakken is blijkbaar geen probleem, zo principieel zijn ze dan ook weer niet.

En dan heb je nog dit soort SJW malloten:



:') 8)7
  maandag 31 juli 2017 @ 08:23:03 #77
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_172800490
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 08:20 schreef wolkentoetje het volgende:

[..]

En dan heb je nog dit soort SJW malloten:

[ afbeelding ]

:') 8)7
Ehh, hij/zij is zelf iets van 150 kilo witmens..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_172800560
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 08:20 schreef wolkentoetje het volgende:

[..]

En dan heb je nog dit soort SJW malloten:

[ afbeelding ]

:') 8)7
Die wil gewoon eindelijk een keer seks. Hij (denk ik) bedoelt het letterlijk.
pi_173631418
'Demonstratieverbod rond intocht Sinterklaas was juist'

Burgemeester Aboutaleb stond in zijn recht toen hij in november vorig jaar een demonstratieverbod afkondigde tijdens de intocht van Sinterklaas. Dat zegt de onafhankelijke klachtencommissie van de gemeente Rotterdam.

Op 12 november werden tientallen demonstranten opgepakt die in Rotterdam actie wilden voeren tegen Zwarte Piet.
Tegen het demonstratieverbod en het bijbehorende noodbevel werd door twee demonstranten bezwaar aangetekend.

Volgens de commissie heeft Aboutaleb 'in redelijkheid gebruik gemaakt van de mogelijkheid die de Wet openbare manifestaties (Wom) geeft om een demonstratie te verbieden'.
De commissie wijst op het 'verhoogde dreigingsbeeld'. Er waren speciale vakken ingedeeld voor de landelijke intocht in Maassluis, maar de demonstranten hadden al aangekondigd dat ze daar geen gebruik van zouden maken. De demonstranten doken uiteindelijk op in Rotterdam.

Omdat er erg weinig tijd was en toch sprake van een bepaalde dreiging, was de keuze voor een noodbevel en demonstratieverbod gerechtvaardigd, zegt de commissie.
In juni was er een hoorzitting over de arrestaties. Daarbij werden ook de twee bezwaarmakers gehoord.
http://www.rijnmond.nl/ni(...)interklaas-was-juist

Klachtencommissie Rotterdam > Amnesty International _O_
http://www.rijnmond.nl/ni(...)was-disproportioneel
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_173631506
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 23:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
'Demonstratieverbod rond intocht Sinterklaas was juist'

Burgemeester Aboutaleb stond in zijn recht toen hij in november vorig jaar een demonstratieverbod afkondigde tijdens de intocht van Sinterklaas. Dat zegt de onafhankelijke klachtencommissie van de gemeente Rotterdam.

Op 12 november werden tientallen demonstranten opgepakt die in Rotterdam actie wilden voeren tegen Zwarte Piet.
Tegen het demonstratieverbod en het bijbehorende noodbevel werd door twee demonstranten bezwaar aangetekend.

Volgens de commissie heeft Aboutaleb 'in redelijkheid gebruik gemaakt van de mogelijkheid die de Wet openbare manifestaties (Wom) geeft om een demonstratie te verbieden'.
De commissie wijst op het 'verhoogde dreigingsbeeld'. Er waren speciale vakken ingedeeld voor de landelijke intocht in Maassluis, maar de demonstranten hadden al aangekondigd dat ze daar geen gebruik van zouden maken. De demonstranten doken uiteindelijk op in Rotterdam.

Omdat er erg weinig tijd was en toch sprake van een bepaalde dreiging, was de keuze voor een noodbevel en demonstratieverbod gerechtvaardigd, zegt de commissie.
In juni was er een hoorzitting over de arrestaties. Daarbij werden ook de twee bezwaarmakers gehoord.
http://www.rijnmond.nl/ni(...)interklaas-was-juist

Klachtencommissie Rotterdam > Amnesty International _O_
http://www.rijnmond.nl/ni(...)was-disproportioneel
Terechte conclusie ^O^

Amnesty :') :W
  donderdag 7 september 2017 @ 10:31:36 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173634905
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 23:42 schreef madam-april het volgende:

[..]

Terechte conclusie ^O^

Amnesty :') :W
Er was een advocaat bij de demonstranten, die zal wel in hoger beroep willen al die was het maar om zijn grote bek te redden (zijn beelden van hoe hij op straat hun juridische gelijk verdedigde).
pi_173635080
Het is al bijna weer tijd voor de jaarlijkse zwartepietdiscussie! Ik heb er weer zin in, de gezelligste tijd van het jaar, pepernootjes eten en discussiëren over zwarte piet.
standaarddrinker
pi_173635185
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 10:44 schreef DrDentz het volgende:
Het is al bijna weer tijd voor de jaarlijkse zwartepietdiscussie! Ik heb er weer zin in, de gezelligste tijd van het jaar, pepernootjes eten en discussiëren over zwarte piet.
https://www.unesco.nl/nationale-inventaris-immaterieel-erfgoed

Op de Nederlandse inventaris staan de volgende immateriële erfgoederen (stand nov. 2013):

quote:
Ambacht van Diamantbewerker
Ambacht van handmatig klompen maken
Bloemencorso Eelde
Bloemencorso Lichtenvoorde
Bloemencorso Valkenswaard
Bloemencorso Vollenhove
Bloemencorso Zundert
Boxmeerse Vaart
Brabantse Dag in Heeze
Draaksteken in Beesel
Driekoningenzingen Midden-Brabant
Fries houtsnijwerk in de Knipe
Fruitcorso Tiel
Henna kunst
Het ambacht van molenaar
Hindelooper cultuur
Jas de Keistamper in Boxtel
Krulbollen in Zeeuws-Vlaanderen
Midwinterhoornblazen in Gelderland en Overijssel
Paardenmarkt Vianen
Papierknipkunst
Papierscheppen in Utrecht
Prijsdansen in Nieuw-Vossemeer
Schoonrijden
Sint Maartensviering in Utrecht
Sjaasbergergank in Valkenburg
Staphorster stipwerk
Valkerij
Ik pleit ervoor dat de hekkensluiter wordt:

Zwartepiet-discussie.

Begint ook nog met een Z, dus een mooie aanvulling op de alfabetische lijst.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_173635199
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 10:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

https://www.unesco.nl/nationale-inventaris-immaterieel-erfgoed

Op de Nederlandse inventaris staan de volgende immateriële erfgoederen (stand nov. 2013):

[..]

Ik pleit ervoor dat de hekkensluiter wordt:

Zwartepiet-discussie.

Begint ook nog met een Z, dus een mooie aanvulling op de alfabetische lijst.
En Bassie & Adriaan.
standaarddrinker
pi_173635350
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2017 10:31 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er was een advocaat bij de demonstranten, die zal wel in hoger beroep willen al die was het maar om zijn grote bek te redden (zijn beelden van hoe hij op straat hun juridische gelijk verdedigde).
Klopt, Michiel Pestman (o.a. ook advocaat van onze lieve Syrië gangers). Sneue vent.

Aboutaleb heeft gewoon gebruik gemaakt van zijn recht:

http://www.burgemeesters.nl/bevoegdheden/manifestaties

http://wetten.overheid.nl/BWBR0004318/2010-10-10
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_173635375
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 08:20 schreef wolkentoetje het volgende:

[..]

En dan heb je nog dit soort SJW malloten:

[ afbeelding ]

:') 8)7
Kijk, wij lachen om dit soort gekkies.

Maar maak van white eens black en ga dan eens met zo'n pak aan rondlopen.

Dan is de wereld ineens te klein. _O-
pi_173635809
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 11:05 schreef Elzies het volgende:

[..]

Kijk, wij lachen om dit soort gekkies.

Maar maak van white eens black en ga dan eens met zo'n pak aan rondlopen.

Dan is de wereld ineens te klein. _O-
Inderdaad, hier is zelfs officieel over geklaagd:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 7 september 2017 @ 11:43:38 #88
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_173636002
Geweldig. Als je naar de post datums kijkt, dan kun je zien dat in de hele maand augustus niet is gejankt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 7 september 2017 @ 12:03:10 #89
3542 Gia
User under construction
pi_173636325

Mag dit liedje eigenlijk wel? Heb het eens opgevoerd zien worden tijdens een bedrijfsavondje. De medewerkers die hieraan meededen hadden rieten rokjes aan, pruiken op, met bot in het haar en uiteraard een donker kleurtje.

Was destijds gewoon lollig. Als je het nu doet, zit de helft van de toehoorders ongemakkelijk te kijken.

Tijdens de oliecrisis, heel wat jaartjes geleden, zag je in de carnavalsoptocht veel wagens en groepen die hierop inspeelden. Toen verkleed als Arabieren. Dit is tegenwoordig dus verboden in de optocht, althans, in onze stad. In boerka mag ook niet.
Als non, of als pater, mag gerust. Zelfs als 'stoute' priester.

Wat is dat toch met die minderheden dat ze niet kunnen lachen om een lolletje en zich meteen op hun tere zieltjes getrapt voelen. Grow up!
pi_173636372
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:03 schreef Gia het volgende:

Mag dit liedje eigenlijk wel? Heb het eens opgevoerd zien worden tijdens een bedrijfsavondje. De medewerkers die hieraan meededen hadden rieten rokjes aan, pruiken op, met bot in het haar en uiteraard een donker kleurtje.

Was destijds gewoon lollig. Als je het nu doet, zit de helft van de toehoorders ongemakkelijk te kijken.

Tijdens de oliecrisis, heel wat jaartjes geleden, zag je in de carnavalsoptocht veel wagens en groepen die hierop inspeelden. Toen verkleed als Arabieren. Dit is tegenwoordig dus verboden in de optocht, althans, in onze stad. In boerka mag ook niet.
Als non, of als pater, mag gerust. Zelfs als 'stoute' priester.

Wat is dat toch met die minderheden dat ze niet kunnen lachen om een lolletje en zich meteen op hun tere zieltjes getrapt voelen. Grow up!
Iemand die niet grappig vind wat ik grappig vind heeft geen humor en is kinderachtig.
wooblabalurg
  donderdag 7 september 2017 @ 12:13:37 #91
104871 remlof
Europees federalist
pi_173636494
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 11:43 schreef thedeedster het volgende:
Geweldig. Als je naar de post datums kijkt, dan kun je zien dat in de hele maand augustus niet is gejankt.
Dan zitten Henk & Ingrid in Benidorm. En ze hadden nog niet door dat ze daar dankzij de EU ook gewoon kunnen internetten zonder roamingkosten.
pi_173636521
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 10:44 schreef DrDentz het volgende:
Het is al bijna weer tijd voor de jaarlijkse zwartepietdiscussie! Ik heb er weer zin in, de gezelligste tijd van het jaar, pepernootjes eten en discussiëren over zwarte piet.
De R is weer in de maand, dus het seizoen is geopend *O*
pi_173636546
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 10:44 schreef DrDentz het volgende:
Het is al bijna weer tijd voor de jaarlijkse zwartepietdiscussie! Ik heb er weer zin in, de gezelligste tijd van het jaar, pepernootjes eten en discussiëren over zwarte piet.
de sinterklaas producten zijn al gespot in de schappen dus dat komt wel goed! ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_173636567
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 08:20 schreef wolkentoetje het volgende:

[..]

En dan heb je nog dit soort SJW malloten:

[ afbeelding ]

:') 8)7
moet dat kunst voorstellen?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_173636575
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:05 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Iemand die niet grappig vind wat ik grappig vind heeft geen humor en is kinderachtig.
Mwah, het gaat er niet om of je het nou wel of niet grappig vind. Over smaak valt namelijk niet te twisten. Het gaat er om dat je over bepaalde 'groepen' op deze wereld (zeker in een bepaalde context zoals bv carnaval) geen (leuke, saaie, domme, spitsvondige etc) grappen meer mag maken zonder dat de zich superieur wanende moraalpolitie appelleert aan de verfoeilijkheid hiervan.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_173636619
Begint het alweer?
Van mij mag zwarte Piet afgeschaft worden, zelfde voor de discussie eromheen.
pi_173636659
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:21 schreef 8777 het volgende:
Begint het alweer?
Van mij mag zwarte Piet afgeschaft worden, zelfde voor de discussie eromheen.
Cultuurbarbaar!
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_173636706
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:03 schreef Gia het volgende:

Mag dit liedje eigenlijk wel? Heb het eens opgevoerd zien worden tijdens een bedrijfsavondje. De medewerkers die hieraan meededen hadden rieten rokjes aan, pruiken op, met bot in het haar en uiteraard een donker kleurtje.

Was destijds gewoon lollig. Als je het nu doet, zit de helft van de toehoorders ongemakkelijk te kijken.

Tijdens de oliecrisis, heel wat jaartjes geleden, zag je in de carnavalsoptocht veel wagens en groepen die hierop inspeelden. Toen verkleed als Arabieren. Dit is tegenwoordig dus verboden in de optocht, althans, in onze stad. In boerka mag ook niet.
Als non, of als pater, mag gerust. Zelfs als 'stoute' priester.

Wat is dat toch met die minderheden dat ze niet kunnen lachen om een lolletje en zich meteen op hun tere zieltjes getrapt voelen. Grow up!
Wat voor bedrijf was dat, waar je was?
Make my day!
pi_173636710
Toch wel grappig dat je juist met de roetveegpiet donkere mensen weer buiten spel zet.

https://www.metronieuws.n(...)etveegpiet-te-spelen

Zo is er altijd wel weer wat...
pi_173636716
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:24 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Cultuurbarbaar!
Het nadeel van een interraciale relatie, ik vind niks van zwarte Piet, maar om de vrouw niet boos te maken ben ik gedwongen om een standpunt in te nemen.
  donderdag 7 september 2017 @ 12:34:25 #101
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173636888
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:19 schreef Montagui het volgende:

[..]

Mwah, het gaat er niet om of je het nou wel of niet grappig vind. Over smaak valt namelijk niet te twisten. Het gaat er om dat je over bepaalde 'groepen' op deze wereld (zeker in een bepaalde context zoals bv carnaval) geen (leuke, saaie, domme, spitsvondige etc) grappen meer mag maken zonder dat de zich superieur wanende moraalpolitie appelleert aan de verfoeilijkheid hiervan.
En dat is kut omdat met name carnaval, maar ook bepaalde tradities rondom Sinterklaas, juist bedoeld zijn om vrijelijk tegen de moraal in te gaan. Het zijn "omkeerfeesten" waarop je ongestraft de draak mag steken met alles en iedereen, vaak met als doel misstanden duidelijk te maken of ongerief kenbaar te maken. Als het dan niet mag, wanneer dan wel?
  donderdag 7 september 2017 @ 12:36:42 #102
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173636921
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:26 schreef 8777 het volgende:

[..]

Het nadeel van een interraciale relatie, ik vind niks van zwarte Piet, maar om de vrouw niet boos te maken ben ik gedwongen om een standpunt in te nemen.
En dus? Ga jij er vanuit dat omdat ze van een ander ras is per definitie tegen Zwarte Piet is?
pi_173636991
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En dus? Ga jij er vanuit dat omdat ze van een ander ras is per definitie tegen Zwarte Piet is?
Daar ga ik niet van uit, dat weet ik. Zij vindt Sinterklaas een racistisch baggerfeest.
Ik vind er verder niks van.
pi_173637265
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En dus? Ga jij er vanuit dat omdat ze van een ander ras is per definitie tegen Zwarte Piet is?
Surinamers die ik ken vinden het een belediging als je denkt dat ze het met Sylvana Simons eens zijn.
standaarddrinker
pi_173641712
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En dat is kut omdat met name carnaval, maar ook bepaalde tradities rondom Sinterklaas, juist bedoeld zijn om vrijelijk tegen de moraal in te gaan. Het zijn "omkeerfeesten" waarop je ongestraft de draak mag steken met alles en iedereen, vaak met als doel misstanden duidelijk te maken of ongerief kenbaar te maken. Als het dan niet mag, wanneer dan wel?
Je begrijpt de bedoeling van omkeringsrituelen niet helemaal. Hierbij wordt maatschappelijk 'zwakkere' groepen de gelegenheid gegeven om de situatie waarin ze leven en waar ze niets aan kunnen veranderen tijdelijk 'om te keren'. Het is dus altijd een omkering vanuit het 'gewone' volk tov de gevestigde orde en geen omkering vanuit de gevestigde orde richting een groep die eeuwenlang te maken heeft gehad met onderdrukking en uitbuiting.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_173643402
Vroeg of laat zullen Nederlandse, ‘verstandige’ gezagdragers inzien dat het sinterklaasfeest het symbool is van de grote smet van de Nederlandse geschiedenis in verband met zijn koloniaal verleden en dat een groot deel van de Nederlandse burgers totaal geen besef heeft welk afschuwelijk drama zich in die tijd heeft afgespeeld. En door het vieren van dit feest (als cultureel erfgoed) ketent Nederland zich daarmee vast aan het grote lijden van zijn slavernijverleden om er elk jaar weer schaamteloos van te kunnen genieten. Het sinterklaasfeest is dus niets anders dan het symbool van minachting, vernedering en onderwerping en daarmee maakt Nederland zich schuldig aan schending van de menselijke waardigheid gericht op een bepaald ras.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_173643435
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 18:45 schreef Begripvol het volgende:
Vroeg of laat zullen Nederlandse, ‘verstandige’ gezagdragers inzien dat het sinterklaasfeest het symbool is van de grote smet van de Nederlandse geschiedenis in verband met zijn koloniaal verleden en dat een groot deel van de Nederlandse burgers totaal geen besef heeft welk afschuwelijk drama zich in die tijd heeft afgespeeld. En door het vieren van dit feest (als cultureel erfgoed) ketent Nederland zich daarmee vast aan het grote lijden van zijn slavernijverleden om er elk jaar weer schaamteloos van te kunnen genieten. Het sinterklaasfeest is dus niets anders dan het symbool van minachting, vernedering en onderwerping en daarmee maakt Nederland zich schuldig aan schending van de menselijke waardigheid gericht op een bepaald ras.
Hier kun je uitrekenen hoeveel slaven voor jou werken: http://slaveryfootprint.org/
standaarddrinker
  donderdag 7 september 2017 @ 18:52:20 #108
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_173643502
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 18:45 schreef Begripvol het volgende:
Vroeg of laat zullen Nederlandse, ‘verstandige’ gezagdragers inzien dat het sinterklaasfeest het symbool is van de grote smet van de Nederlandse geschiedenis in verband met zijn koloniaal verleden en dat een groot deel van de Nederlandse burgers totaal geen besef heeft welk afschuwelijk drama zich in die tijd heeft afgespeeld. En door het vieren van dit feest (als cultureel erfgoed) ketent Nederland zich daarmee vast aan het grote lijden van zijn slavernijverleden om er elk jaar weer schaamteloos van te kunnen genieten. Het sinterklaasfeest is dus niets anders dan het symbool van minachting, vernedering en onderwerping en daarmee maakt Nederland zich schuldig aan schending van de menselijke waardigheid gericht op een bepaald ras.
En dan? Een verbod op zwart schminken?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 september 2017 @ 18:54:18 #109
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_173643536
Kon dit topic niet gewoon met rust gelaten worden dit jaar?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_173643960
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 18:54 schreef Nattekat het volgende:
Kon dit topic niet gewoon met rust gelaten worden dit jaar?
Maar waarom dan? Zodat we weer met z'n allen de nare kantjes van onze cultuur kunnen vergeten? Zodat we kunnen blijven volhouden dat de zwarte kleur van Zwarte Piet niets te maken heeft met het feit dat hij in beginsel een karikatuur van een neger was?

Dat is decennia lang geprobeerd en is niet gelukt, het komt steeds weer terug. Zoals de burgemeester van Utrecht zegt:

quote:
,,Ik verwacht dat het debat over het sinterklaasfeest de komende jaren zal blijven bestaan en dat juist de ruimte voor een inhoudelijke discussie uiteindelijk zal leiden tot een duurzame vorm van het feest.’’

Roetveegpieten rukken verder op in Utrecht
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_173644218
Nice, het is weer zover. Ik ben benieuwd of de beroeps-slachtoffers deze tijd gebruikt hebben om degelijke argumentatie te geven voor dat zwarte piet racistisch zou zijn. Vooralsnog is ze dat nog niet gelukt 8-)
Conscience do cost.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 september 2017 @ 19:52:32 #112
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_173644787
quote:
6s.gif Op donderdag 7 september 2017 19:17 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Maar waarom dan? Zodat we weer met z'n allen de nare kantjes van onze cultuur kunnen vergeten? Zodat we kunnen blijven volhouden dat de zwarte kleur van Zwarte Piet niets te maken heeft met het feit dat hij in beginsel een karikatuur van een neger was?

Dat is decennia lang geprobeerd en is niet gelukt, het komt steeds weer terug. Zoals de burgemeester van Utrecht zegt:

[..]

Zodat we onzin zoals je nu verkondigt eens niet hoeven aan te horen. Het boeit mij geen zak waar zijn roots liggen, het gaat om het nu. En nu is ZP synoniem voor een geliefde kindervriend wat een stel lange tenen om zeep proberen te helpen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 september 2017 @ 19:54:52 #114
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_173644865
quote:
10s.gif Op donderdag 7 september 2017 19:54 schreef AchJa het volgende:
Zijn we weer begonnen?
Nah, stuiptrekking. Mijn post maakt zo veel indruk dat verder geklaag geen zin heeft.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 7 september 2017 @ 19:55:16 #115
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_173644880
Jezus begint deze discussie nu alweer?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_173644990
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 19:55 schreef Straatcommando. het volgende:
Jezus begint deze discussie nu alweer?
Nee, het officiële startschot is eigenlijk de aankondiging van het eerste Sinterklaasjournaal.
standaarddrinker
pi_173644993
Discussie op FOK! :o
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_173645013
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 19:55 schreef Straatcommando. het volgende:
Jezus begint deze discussie nu alweer?
Precies, dus veranderen die zp en dan kunnen we die discussie stoppen. Kinderen zal het helemaal niks boeien.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_173645043
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2017 20:00 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Precies, dus veranderen die zp en dan kunnen we die discussie stoppen. Kinderen zal het helemaal niks boeien.
Nee, de discussie zal nooit eindigen zolang er ongelijkheid is.
standaarddrinker
pi_173645076
In Amerika is blackface al heel lang taboe, hebben ze daar geen discussie meer over racisme?
standaarddrinker
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 september 2017 @ 20:02:20 #121
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_173645082
Ssssst. Laten gaan die zeurpieten. Beste voor iedereen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_173645099
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2017 19:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zodat we onzin zoals je nu verkondigt eens niet hoeven aan te horen. Het boeit mij geen zak waar zijn roots liggen, het gaat om het nu. En nu is ZP synoniem voor een geliefde kindervriend wat een stel lange tenen om zeep proberen te helpen.
Dan veranderen we dat synoniem en brengen er iets leukers voor in de plaats, laat los.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_173645167
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2017 20:00 schreef truthortruth het volgende:
Kinderen zal het helemaal niks boeien.
standaarddrinker
pi_173645623
quote:
6s.gif Op donderdag 7 september 2017 19:17 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Maar waarom dan? Zodat we weer met z'n allen de nare kantjes van onze cultuur kunnen vergeten? Zodat we kunnen blijven volhouden dat de zwarte kleur van Zwarte Piet niets te maken heeft met het feit dat hij in beginsel een karikatuur van een neger was?

Dat is decennia lang geprobeerd en is niet gelukt, het komt steeds weer terug. Zoals de burgemeester van Utrecht zegt:

[..]

Karikaturen horen nou eenmaal bij een open vrije samenleving. Mensen die daar niet mee overweg kunnen hebben gewoon hulp nodig. Het heeft weinig nut om daar de gehele samenleving op aan te passen.
pi_173646662
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 20:29 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Karikaturen horen nou eenmaal bij een open vrije samenleving. Mensen die daar niet mee overweg kunnen hebben gewoon hulp nodig. Het heeft weinig nut om daar de gehele samenleving op aan te passen.
Je bent er in Nederland dan ook helemaal vrij in om jezelf te verkleden als stereotype neger als je daar behoefte aan hebt. Net zoals mensen er vrij in zijn om daar wel moeite mee te hebben, er kritiek op mogen hebben en het liever anders zien.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_173647214
Gewoon leven en laten leven, niks opdringen en meer schouderophalen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_173651130
quote:
Daar identificeer jij je dus mee ? Ok :')
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  vrijdag 8 september 2017 @ 02:21:07 #128
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_173651140
quote:
14s.gif Op donderdag 7 september 2017 21:03 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

neger
Racist!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 8 september 2017 @ 07:08:50 #129
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173651579
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:41 schreef 8777 het volgende:

[..]

Daar ga ik niet van uit, dat weet ik. Zij vindt Sinterklaas een racistisch baggerfeest.
Ik vind er verder niks van.
Voed haar op.
  vrijdag 8 september 2017 @ 07:12:59 #130
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173651591
quote:
6s.gif Op donderdag 7 september 2017 17:09 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Je begrijpt de bedoeling van omkeringsrituelen niet helemaal. Hierbij wordt maatschappelijk 'zwakkere' groepen de gelegenheid gegeven om de situatie waarin ze leven en waar ze niets aan kunnen veranderen tijdelijk 'om te keren'. Het is dus altijd een omkering vanuit het 'gewone' volk tov de gevestigde orde en geen omkering vanuit de gevestigde orde richting een groep die eeuwenlang te maken heeft gehad met onderdrukking en uitbuiting.
De gevestigde orde deed er vaak aan mee door het toe te staan en gelegenheid te bieden en mensen ook achteraf niet te straffen.

Het ging niet per se on uitbuiting en onderdrukking, juist bij het Sinterklaasfeest was het burgers vs overheid.
Bij enkele andere feesten kinderen vs volwassenen.
pi_173651593
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 20:02 schreef DrDentz het volgende:
In Amerika is blackface al heel lang taboe, hebben ze daar geen discussie meer over racisme?

Zie hier een kranten-artikel uit februari 1945.
Zwarte Amerikaanse soldaten (bevrijders) stoorden zich aan de ZP van Sinterklaas 1944.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_173651598
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 07:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Voed haar op.
Ze heeft gewoon recht op haar eigen mening, ik wil alleen niet met haar in discussie want dan krijg ik ruzie met haar.
  vrijdag 8 september 2017 @ 07:16:05 #133
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173651601
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 18:45 schreef Begripvol het volgende:
Vroeg of laat zullen Nederlandse, ‘verstandige’ gezagdragers inzien dat het sinterklaasfeest het symbool is van de grote smet van de Nederlandse geschiedenis in verband met zijn koloniaal verleden en dat een groot deel van de Nederlandse burgers totaal geen besef heeft welk afschuwelijk drama zich in die tijd heeft afgespeeld. En door het vieren van dit feest (als cultureel erfgoed) ketent Nederland zich daarmee vast aan het grote lijden van zijn slavernijverleden om er elk jaar weer schaamteloos van te kunnen genieten. Het sinterklaasfeest is dus niets anders dan het symbool van minachting, vernedering en onderwerping en daarmee maakt Nederland zich schuldig aan schending van de menselijke waardigheid gericht op een bepaald ras.
Je houdt altijd domme mensen die geloven in de alternative facts van de Gutmensch en de moderne uitbuiters. Lees je even in.
  vrijdag 8 september 2017 @ 07:19:52 #134
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173651613
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 20:02 schreef DrDentz het volgende:
In Amerika is blackface al heel lang taboe, hebben ze daar geen discussie meer over racisme?
Zoals je aangeeft: verbieden van symbolen lost het probleem niet op en geeft ruimte tot meer en halsstarriger racisme.
  vrijdag 8 september 2017 @ 07:23:21 #135
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173651633
quote:
14s.gif Op donderdag 7 september 2017 21:03 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Je bent er in Nederland dan ook helemaal vrij in om jezelf te verkleden als stereotype neger als je daar behoefte aan hebt. Net zoals mensen er vrij in zijn om daar wel moeite mee te hebben, er kritiek op mogen hebben en het liever anders zien.
Er kritiek op hebben is wel wat anders dan wat de anti-piet-actiegroepen laten zien aan geweld, bedrog, afpersing en fascistische trekken.
pi_173651687
Waarom wordt aan deze traditie harder vastgehouden dan aan andere tradities? Hoeveel verschil zou het maken als zwarte Piet gewoon afgeschaft zou worden??
pi_173651706
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 07:30 schreef 8777 het volgende:
Waarom wordt aan deze traditie harder vastgehouden dan aan andere tradities? Hoeveel verschil zou het maken als zwarte Piet gewoon afgeschaft zou worden??
Waarom iets afschaffen wat geen probleem is?
pi_173651716
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 07:33 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Waarom iets afschaffen wat geen probleem is?
Gezien de discussie eromheen lijkt het me wel een probleem.
En er zijn zoveel tradities afgeschaft, ik zie niet waarom dat met deze niet kan. Scheelt een hoop gezeik.
pi_173651753
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 07:30 schreef 8777 het volgende:
Waarom wordt aan deze traditie harder vastgehouden dan aan andere tradities? Hoeveel verschil zou het maken als zwarte Piet gewoon afgeschaft zou worden??
Het heeft te maken met het recht om je zwart te mogen schminken zonder dat dat meteen als racistisch wordt opgevat.

Het heeft ook te maken met een grondrecht van de mens. De vrijheid van meningsuiting en specifiek de vrijheid van expressie.

Buig je voor deze extremisten dan verlies je een stukje vrijheid.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 8 september 2017 @ 07:46:48 #140
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173651867
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 07:41 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het heeft te maken met het recht om je zwart te mogen schminken zonder dat dat meteen als racistisch wordt opgevat.

Het heeft ook te maken met een grondrecht van de mens. De vrijheid van meningsuiting en specifiek de vrijheid van expressie.

Buig je voor deze extremisten dan verlies je een stukje vrijheid.
Van mij mag het hoor, maar als er zoveel mensen aanstoot aan nemen zie ik de lol van jezelf zwart maken niet.
pi_173652060
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 07:30 schreef 8777 het volgende:
Waarom wordt aan deze traditie harder vastgehouden dan aan andere tradities? Hoeveel verschil zou het maken als zwarte Piet gewoon afgeschaft zou worden??
Zwarte Piet is alles wat ze hebben.
De wereld heeft de rest al afgenomen.
Gun ze iets.
wooblabalurg
pi_173652063
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 08:00 schreef 8777 het volgende:

[..]

Van mij mag het hoor, maar als er zoveel mensen aanstoot aan nemen zie ik de lol van jezelf zwart maken niet.
Uiteindelijk zijn het er eigenlijk helemaal niet zoveel, ze krijgen alleen te veel media aandacht (wat dan weer een groepje (bekende en minder bekende) weg-met-ons-meelopers genereert, en dan lijkt het al snel een heel ding. Al met al is het een gedegen vooropgezette campagne die, behalve in de Randstad en met name Amsterdam, in den lande echter nauwelijks voet aan de grond krijgt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_173652124
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 08:16 schreef Montagui het volgende:

[..]

Uiteindelijk zijn het er eigenlijk helemaal niet zoveel, ze krijgen alleen te veel media aandacht (wat dan weer een groepje (bekende en minder bekende) weg-met-ons-meelopers genereert, en dan lijkt het al snel een heel ding. Al met al is het een gedegen vooropgezette campagne die, behalve in de Randstad en met name Amsterdam, in den lande echter nauwelijks voet aan de grond krijgt.
Je bedoelt waar ze de Randstad en Amsterdam haten?
wooblabalurg
pi_173652181
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 08:16 schreef Montagui het volgende:

[..]

Uiteindelijk zijn het er eigenlijk helemaal niet zoveel, ze krijgen alleen te veel media aandacht (wat dan weer een groepje (bekende en minder bekende) weg-met-ons-meelopers genereert, en dan lijkt het al snel een heel ding. Al met al is het een gedegen vooropgezette campagne die, behalve in de Randstad en met name Amsterdam, in den lande echter nauwelijks voet aan de grond krijgt.
Die aandacht geven de voorstanders ze toch echt zelf. En onder de voorstanders zitten ook een heleboel meelopers.
En wat voor meelopers, de meeste zijn nog te dom om zelfstandig te schijten als ik hun argumenten zo eens lees.
pi_173652186
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 08:15 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Zwarte Piet is alles wat ze hebben.
De wereld heeft de rest al afgenomen.
Gun ze iets.
Welke rest? Klederdracht enzo bedoeld U?
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 8 september 2017 @ 08:30:28 #147
186611 Haags
pi_173652204
Nog een week of 9 dan komt de goedheiligman weer aan met zijn zwarte pieten. :)
Zonder wrijving geen glans
pi_173652222
Ah gezellig. Al verwacht ik wel dat het dit jaar wat inzakt, want wat is er nog te zeggen.
pi_173652270
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 07:35 schreef 8777 het volgende:

[..]

Gezien de discussie eromheen lijkt het me wel een probleem.
En er zijn zoveel tradities afgeschaft, ik zie niet waarom dat met deze niet kan. Scheelt een hoop gezeik.
De discussie is het probleem. Laten we die maar afschaffen :).
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 8 september 2017 @ 08:47:20 #150
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_173652393
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 08:37 schreef Scrummie het volgende:

[..]

De discussie is het probleem. Laten we die maar afschaffen :).
Gewoon verbieden. Opgelost, slotje.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 8 september 2017 @ 09:23:38 #151
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_173653047
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 08:16 schreef Montagui het volgende:

[..]

Uiteindelijk zijn het er eigenlijk helemaal niet zoveel, ze krijgen alleen te veel media aandacht (wat dan weer een groepje (bekende en minder bekende) weg-met-ons-meelopers genereert, en dan lijkt het al snel een heel ding. Al met al is het een gedegen vooropgezette campagne die, behalve in de Randstad en met name Amsterdam, in den lande echter nauwelijks voet aan de grond krijgt.
Onzin, het zijn er genoeg ze vinden het alleen niet de moeite waard om maar te blijven roeptoeteren op een forum tegen mensen die hun mening toch niet snappen.
pi_173653099
quote:
17s.gif Op vrijdag 8 september 2017 09:23 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]

Onzin, het zijn er genoeg ze vinden het alleen niet de moeite waard om maar te blijven roeptoeteren op een forum tegen mensen die hun mening toch niet snappen.
Hardop gelachen, bedankt.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  vrijdag 8 september 2017 @ 10:04:00 #153
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_173653878


Toepasselijk voor dit topic.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_173654110
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 08:15 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Zwarte Piet is alles wat ze hebben.
De wereld heeft de rest al afgenomen.
Gun ze iets.
Dat klopt denk ik wel, als je kijkt naar wat de autochtone Aboriginal Nederlander de laatste 50 jaar allemaal in heeft moeten leveren: het mooie blanke straatbeeld, zijn cultuur, zijn taal, zijn negerzoen, zwarte piet is eigenlijk de laatste strohalm. Wat heeft de Nederlander teruggekregen in ruil voor dit alles? Hij kan nu op iedere straathoek kebab kopen, oké.
standaarddrinker
pi_173654121
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:15 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Dat klopt denk ik wel, als je kijkt naar wat de autochtone Aboriginal Nederlander de laatste 50 jaar allemaal in heeft moeten leveren: het mooie blanke straatbeeld, zijn cultuur, zijn taal, zijn negerzoen, zwarte piet is eigenlijk de laatste strohalm. Wat heeft de Nederlander teruggekregen in ruil voor dit alles? Hij kan nu op iedere straathoek kebab kopen, oké.
Kebab met poepbacillen, DAT IS PAS CULTUUR _O_

Die verrijking zoeken we, weg met de Nederlandse cultuur, in met de zandbak cultuur !
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_173654144
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:15 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Dat klopt denk ik wel, als je kijkt naar wat de autochtone Aboriginal Nederlander de laatste 50 jaar allemaal in heeft moeten leveren: het mooie blanke straatbeeld, zijn cultuur, zijn taal, zijn negerzoen, zwarte piet is eigenlijk de laatste strohalm. Wat heeft de Nederlander teruggekregen in ruil voor dit alles? Hij kan nu op iedere straathoek kebab kopen, oké.
Negerzoenen zijn er nog hoor, gisteren nog een doos gekocht.
pi_173654195
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 07:35 schreef 8777 het volgende:

[..]

Gezien de discussie eromheen lijkt het me wel een probleem.
En er zijn zoveel tradities afgeschaft, ik zie niet waarom dat met deze niet kan. Scheelt een hoop gezeik.
De traditie is al zo goed als afgeschaft voor zover de publieke overheid dat kan doen, je zult haast geen zwarte piet meer op de NPO zien. Maar het blackfacen wordt van onderaf gedaan, dus dan zou je daar een verbod op moeten doen om de traditie echt af te schaffen. Dat zou wel het einde betekenen van de intochten, want niemand gaat als roetveegpiet meedoen omdat je dan zo wordt herkend door de buurkinderen. En ik zie het ook niet gebeuren dat de politie gaat controleren en mensen arresteert die zichzelf zwart geschminkt hebben met huilende kindertjes eromheen.
standaarddrinker
pi_173654226
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:17 schreef 8777 het volgende:

[..]

Negerzoenen zijn er nog hoor, gisteren nog een doos gekocht.
Staat er negerzoenen op?
standaarddrinker
pi_173654247
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:22 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Staat er negerzoenen op?
Ik heb net gekeken maar kennelijk is de naam veranderd naar chocozoenen, is de eerste keer dat het me opvalt. :@
pi_173654270
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:23 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik heb net gekeken maar kennelijk is de naam veranderd naar chocozoenen, is de eerste keer dat het me opvalt. :@
No Shit Sherlock, 2015 belde, ze wilden hun nieuwtje terug.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_173654273
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:20 schreef DrDentz het volgende:

[..]

De traditie is al zo goed als afgeschaft voor zover de publieke overheid dat kan doen, je zult haast geen zwarte piet meer op de NPO zien. Maar het blackfacen wordt van onderaf gedaan, dus dan zou je daar een verbod op moeten doen om de traditie echt af te schaffen. Dat zou wel het einde betekenen van de intochten, want niemand gaat als roetveegpiet meedoen omdat je dan zo wordt herkend door de buurkinderen. En ik zie het ook niet gebeuren dat de politie gaat controleren en mensen arresteert die zichzelf zwart geschminkt hebben met huilende kindertjes eromheen.
Maar wat maakt dat jij vindt dat deze traditie behouden moet blijven?
pi_173654294
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:17 schreef 8777 het volgende:

[..]

Negerzoenen zijn er nog hoor, gisteren nog een doos gekocht.
:')
pi_173654320
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:24 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

No Shit Sherlock, 2015 belde, ze wilden hun nieuwtje terug.
Het was me niet opgevallen, ik koop ze ook niet zo vaak.
pi_173654336
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:25 schreef 8777 het volgende:

[..]

Maar wat maakt dat jij vindt dat deze traditie behouden moet blijven?
Nou, omdat er zoveel kinderen plezier aan beleven. De laatste keer dat ik voor Piet speelde en we na een geslaagde dag met veel blije kinderen weer veel moeite hadden om de schmink van onze gezichten te halen maakte ik voor de grap de opmerking 'nou dan moeten we volgend jaar toch maar als roetveegpiet, dat scheelt schrobben'. Er viel een doodse stilte in de kleedkamer. 'Euhm, nee.' werd er gezegd door een zware stem. En de mensen die zwarte piet af willen schaffen gaan dan bij een volgende intocht zich ook niet opeens aanmelden om voor roetveegpiet te spelen. Dus dat zou het einde betekenen van de intochten. Einde feestje, dan hebben we het allemaal weer een stukje minder leuk in het land.
standaarddrinker
pi_173654389
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:27 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Nou, omdat er zoveel kinderen plezier aan beleven. De laatste keer dat ik voor Piet speelde en we na een geslaagde dag met veel blije kinderen weer veel moeite hadden om de schmink van onze gezichten te halen maakte ik voor de grap de opmerking 'nou dan moeten we volgend jaar toch maar als roetveegpiet, dat scheelt schrobben'. Er viel een doodse stilte in de kleedkamer. 'Euhm, nee.' werd er gezegd door een zware stem. En de mensen die zwarte piet af willen schaffen gaan dan bij een volgende intocht zich ook niet opeens aanmelden om voor roetveegpiet te spelen. Dus dat zou het einde betekenen van de intochten. Einde feestje, dan hebben we het allemaal weer een stukje minder leuk in het land.
En dat is het enige argument?
Kinderen wennen over het algemeen snel aan veranderingen.
Ik heb betere argumenten nodig.
pi_173654679
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:30 schreef 8777 het volgende:

[..]

En dat is het enige argument?
Kinderen wennen over het algemeen snel aan veranderingen.
Ik heb betere argumenten nodig.
?
Ik hoef jou niet te overtuigen. De bewijslast ligt bij de klager.
standaarddrinker
pi_173655112
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:15 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Dat klopt denk ik wel, als je kijkt naar wat de autochtone Aboriginal Nederlander de laatste 50 jaar allemaal in heeft moeten leveren: het mooie blanke straatbeeld, zijn cultuur, zijn taal, zijn negerzoen, zwarte piet is eigenlijk de laatste strohalm. Wat heeft de Nederlander teruggekregen in ruil voor dit alles? Hij kan nu op iedere straathoek kebab kopen, oké.
Daarom iedereen raam open en naar buiten schreeuwen "im mad as hell, and im not gonna take it anymore!".
wooblabalurg
  Redactie Sport vrijdag 8 september 2017 @ 11:20:12 #168
274204 crew  Mexicanobakker
pi_173655281
Ik heb nu alweer zin in deze discussie.

Vooral in het argument dat een Sylvana Simons nog altijd last heeft van het slavernijverleden. Kom op zeg, dat is meer dan 150 jaar geleden, minimaal. Natuurlijk is het een smet. Maar het is niet alsof jij zelf nog je hele leven als katoenplukker hebt moeten beunen ofzo :')

Iconen die er direct aan herinneren kunnen natuurlijk niet, maar, please.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173655423
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 11:20 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik heb nu alweer zin in deze discussie.

Vooral in het argument dat een Sylvana Simons nog altijd last heeft van het slavernijverleden. Kom op zeg, dat is meer dan 150 jaar geleden, minimaal. Natuurlijk is het een smet. Maar het is niet alsof jij zelf nog je hele leven als katoenplukker hebt moeten beunen ofzo :')

Iconen die er direct aan herinneren kunnen natuurlijk niet, maar, please.
*Insert Sylvana met pruillip*
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_173655462
Wat het verleden betreft kan ik mij dan als calvinistisch Nederlander ook vreselijk beledigd voelen door Sinterklaas, want die doet mij herinneren aan een katholieke bisschop en de inquisitie en de bloedraad enzo.
standaarddrinker
  Redactie Sport vrijdag 8 september 2017 @ 11:38:37 #171
274204 crew  Mexicanobakker
pi_173655507
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 11:34 schreef DrDentz het volgende:
Wat het verleden betreft kan ik mij dan als calvinistisch Nederlander ook vreselijk beledigd voelen door Sinterklaas, want die doet mij herinneren aan een katholieke bisschop en de inquisitie en de bloedraad enzo.
Echt he :') Ik vind het ook een beetje schofterig, want uiteindelijk zijn die 'herstelbetalingen' het doel. Alsof wij, deze generatie Nederlanders, er iets aan kan doen dat die mensen lomp werden behandeld.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  vrijdag 8 september 2017 @ 12:43:04 #172
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173656339
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 07:30 schreef 8777 het volgende:
Waarom wordt aan deze traditie harder vastgehouden dan aan andere tradities? Hoeveel verschil zou het maken als zwarte Piet gewoon afgeschaft zou worden??
Zoals welke andere tradities?
  vrijdag 8 september 2017 @ 12:46:26 #173
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173656406
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 08:00 schreef 8777 het volgende:

[..]

Van mij mag het hoor, maar als er zoveel mensen aanstoot aan nemen zie ik de lol van jezelf zwart maken niet.
Er is maar een heel klein percentage dat aanstoot neemt. Iets van 85% is pro ZP, de 15% is anti of kan-me-niet-boeien of met-kleine-aanpassingen.
  vrijdag 8 september 2017 @ 12:48:13 #174
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173656439
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 08:27 schreef 8777 het volgende:

[..]

Die aandacht geven de voorstanders ze toch echt zelf. En onder de voorstanders zitten ook een heleboel meelopers.
En wat voor meelopers, de meeste zijn nog te dom om zelfstandig te schijten als ik hun argumenten zo eens lees.
Ga je inlezen.
pi_173656487
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 12:46 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er is maar een heel klein percentage dat aanstoot neemt. Iets van 85% is pro ZP, de 15% is anti of kan-me-niet-boeien of met-kleine-aanpassingen.
Is daar een bron van?
pi_173656506
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 12:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ga je inlezen.
Hoeft niet want hij heeft een interraciale relatie en is daarom tegen zwarte piet. Oh en heeft een hekel aan meelopers.
  vrijdag 8 september 2017 @ 12:53:58 #177
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173656540
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:27 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Nou, omdat er zoveel kinderen plezier aan beleven. De laatste keer dat ik voor Piet speelde en we na een geslaagde dag met veel blije kinderen weer veel moeite hadden om de schmink van onze gezichten te halen maakte ik voor de grap de opmerking 'nou dan moeten we volgend jaar toch maar als roetveegpiet, dat scheelt schrobben'. Er viel een doodse stilte in de kleedkamer. 'Euhm, nee.' werd er gezegd door een zware stem. En de mensen die zwarte piet af willen schaffen gaan dan bij een volgende intocht zich ook niet opeens aanmelden om voor roetveegpiet te spelen. Dus dat zou het einde betekenen van de intochten. Einde feestje, dan hebben we het allemaal weer een stukje minder leuk in het land.
Ik heb zo de indruk dat de volwassen er meer lol aan beleven dan de kinderen. Geven is mooier dan krijgen.
  vrijdag 8 september 2017 @ 12:58:08 #178
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173656613
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 12:51 schreef 8777 het volgende:

[..]

Is daar een bron van?
Ja, ergens in een van de vorige deeltjes. Daarom: lees je in.
pi_173656621
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 12:51 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Hoeft niet want hij heeft een interraciale relatie en is daarom tegen zwarte piet. Oh en heeft een hekel aan meelopers.
Ik ben niet voor en ik ben niet tegen, het interesseert me verder geen reet.
Maar als ik zo een zwarte Pieten discussie op Facebook volg zie ik dat voorstanders eigenlijk geen argumenten hebben, vaak gaat het niet verder dan rot op naar je eigen land als je tegen bent.
pi_173656736
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 12:58 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik ben niet voor en ik ben niet tegen, het interesseert me verder geen reet.
Maar als ik zo een zwarte Pieten discussie op Facebook volg zie ik dat voorstanders eigenlijk geen argumenten hebben, vaak gaat het niet verder dan rot op naar je eigen land als je tegen bent.
Apart, er zijn inmiddels boekenkasten aan vol geschreven. Lees je in.
pi_173656950
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 12:58 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik ben niet voor en ik ben niet tegen, het interesseert me verder geen reet.
Maar als ik zo een zwarte Pieten discussie op Facebook volg zie ik dat voorstanders eigenlijk geen argumenten hebben, vaak gaat het niet verder dan rot op naar je eigen land als je tegen bent.
Tsja. Als ik de discussie volg op dat hep op facebook gestaan dan zie ik eigenlijk dat de tegenstanders geen argumenten hebben. Vaak gaat het niet verder dan "het is racisme en iedereen die het daar niet mee eens is is een racist".
Conscience do cost.
pi_173656976
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:20 schreef ems. het volgende:

[..]

Tsja. Als ik de discussie volg op dat hep op facebook gestaan dan zie ik eigenlijk dat de tegenstanders geen argumenten hebben. Vaak gaat het niet verder dan "het is racisme en iedereen die het daar niet mee eens is is een racist".
De voorstanders hebben ook niet echt argumenten om voor te zijn.
pi_173656989
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:21 schreef 8777 het volgende:

[..]

De voorstanders hebben ook niet echt argumenten om voor te zijn.
De tegenstanders hebben ook niet echt argumenten om tegen te zijn.
Conscience do cost.
pi_173657026
Tot nu toe vind ik de ZP-discussie anno 2017 van een niet bijster hoog niveau. Zijn we de laatste jaren moegestreden, zijn we uitgeput?
standaarddrinker
pi_173657038
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:22 schreef ems. het volgende:

[..]

De tegenstanders hebben ook niet echt argumenten om tegen te zijn.
Tja het is nu eenmaal vrij racistisch, ik snap wel waarom mensen ertegen zijn. Wat is er mis met regenboogpieten, of Pieten met roetvegen? Zijn functie blijft toch hetzelfde?
pi_173657073
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:24 schreef 8777 het volgende:

Wat is er mis met regenboogpieten
Alles.
pi_173657112
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:24 schreef 8777 het volgende:

[..]

Tja het is nu eenmaal vrij racistisch, ik snap wel waarom mensen ertegen zijn.
Het is niet racistisch. Ik snap niet waarom mensen ertegen zijn.
quote:
Wat is er mis met regenboogpieten, of Pieten met roetvegen? Zijn functie blijft toch hetzelfde?
Niets. Het staat iedereen dan ook compleet vrij om zich als regenboog of roetveeg-piet te verkleden.

En dat is natuurlijk ook de enige juiste oplossing: Lekker iedereen zelf laten beslissen en niet zo projecteren.
Conscience do cost.
pi_173657132
Pieten met roetvegen kunnen alleen buiten hun eigen sociale omgeving voor Piet spelen, dat maakt het praktisch allemaal iets lastiger uit te voeren en minder leuk natuurlijk.
standaarddrinker
pi_173657139
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:21 schreef 8777 het volgende:

[..]

De voorstanders hebben ook niet echt argumenten om voor te zijn.
Als jouw idee van voorstanders van Zwarte Piet alleen afkomstig is van 'feesboek' en dat soort prulmedia dan kan ik me je vooringenomen mening t.o.v. de voorstanders wel voorstellen.

Zowel bij de tegenstanders én bij de voorstanders heb je nou eenmaal een groepje ongenuanceerde schreeuwlelijkerds. (Dat zal bij de voorstanders wel een groter groepje zijn, omdat het aantal voorstanders nou eenmaal vele malen groter is dan die van de tegenstanders, gewoon een rekenkundig gegeven, a numbers game). Filter die ongenuanceerde meningen er uit en focus je eens op mensen die proberen een normale discussie te voeren.

En zoals al een paar keer gezegd is......lees je eens in!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_173657263
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:30 schreef Montagui het volgende:

[..]

Als jouw idee van voorstanders van Zwarte Piet alleen afkomstig is van 'feesboek' en dat soort prulmedia dan kan ik me je vooringenomen mening t.o.v. de voorstanders wel voorstellen.

Zowel bij de tegenstanders én bij de voorstanders heb je nou eenmaal een groepje ongenuanceerde schreeuwlelijkerds. (Dat zal bij de voorstanders wel een groter groepje zijn, omdat het aantal voorstanders nou eenmaal vele malen groter is dan die van de tegenstanders, gewoon een rekenkundig gegeven, a numbers game). Filter die ongenuanceerde meningen er uit en focus je eens op mensen die proberen een normale discussie te voeren.

En zoals al een paar keer gezegd is......lees je eens in!
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat enkele voorstanders op dit forum wel argumenten zouden hebben om voor te zijn en die ook uit kunnen leggen.
pi_173657302
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:36 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat enkele voorstanders op dit forum wel argumenten zouden hebben om voor te zijn en die ook uit kunnen leggen.
Die argumenten zijn dan ook talloos. Het probleem is dat het voor beide kanten een compleet subjectieve zaak is. Je kan simpelweg niet stellen dat zwarte piet racistisch is, je kan hooguit zeggen dat je het persoonlijk racistisch (of juist niet) vindt.
Conscience do cost.
pi_173657418
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:38 schreef ems. het volgende:

[..]

Die argumenten zijn dan ook talloos. Het probleem is dat het voor beide kanten een compleet subjectieve zaak is. Je kan simpelweg niet stellen dat zwarte piet racistisch is, je kan hooguit zeggen dat je het persoonlijk racistisch (of juist niet) vindt.
Eens.
  vrijdag 8 september 2017 @ 13:48:41 #193
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_173657476
quote:
18s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:26 schreef harrievankempen het volgende:

[..]

Alles.
Wat dan? Die kinderen zal het worst zijn hoor.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_173657550
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:48 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Wat dan? Die kinderen zal het worst zijn hoor.
Ik denk ook niet dat de kinderen het een probleem vinden
pi_173657561
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:48 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Wat dan? Die kinderen zal het worst zijn hoor.
Nou, dan is er ook geen reden om te veranderen.
Conscience do cost.
pi_173657645
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:53 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik denk ook niet dat de kinderen het een probleem vinden
Kinderen kunnen overal van leren, ook van racisme en ongelijkheid.
wooblabalurg
  vrijdag 8 september 2017 @ 15:24:09 #197
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173659357
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:24 schreef DrDentz het volgende:
Tot nu toe vind ik de ZP-discussie anno 2017 van een niet bijster hoog niveau. Zijn we de laatste jaren moegestreden, zijn we uitgeput?
De discussie was meestal gestoeld op het nieuws (dit is NWS), als er niks in het nieuws komt is discussie wat onzinnig.

Bovendien werd het nieuws meestal getriggers door een actie tégen Piet en vanuit die hoek is het vrij stil. Behalve dan de juridische nederlaag die het topic heeft gekickt. En waarvan ik dus vermoed dat mr. Pestman in beroep gaat.
  vrijdag 8 september 2017 @ 15:27:11 #198
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173659421
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:48 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Wat dan? Die kinderen zal het worst zijn hoor.
Als het maar een marsepeinen worst is

pi_173659498
Wat vinden de "ZP is racisme"- jankers eigenlijk van negers die zich blank schminken en zo een wit mens "belachelijk maken" zoals Jandino doet?


Is dat dan ook racisme? Is dat dan ook schandalig?
pi_173660319
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 15:31 schreef Braindead2000 het volgende:
Wat vinden de "ZP is racisme"- jankers eigenlijk van negers die zich blank schminken en zo een wit mens "belachelijk maken" zoals Jandino doet?


Is dat dan ook racisme? Is dat dan ook schandalig?
Jandino speelt toch ook zo'n donkere tokkie die bezeten is van kip?
Vind het allemaal bijzonder matige typetjes, maar kan me echt niet druk maken om het feit dat hij zulke types nadoet.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_173660349
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 16:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Jandino speelt toch ook zo'n donkere tokkie die bezeten is van kip?
En hij is heel vervelend terwijl hij het doet. Dan is Gino duidelijk beter :P
Conscience do cost.
pi_173660380
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:24 schreef DrDentz het volgende:
Tot nu toe vind ik de ZP-discussie anno 2017 van een niet bijster hoog niveau. Zijn we de laatste jaren moegestreden, zijn we uitgeput?
Sinds de rechter verboden heeft om nog instellingen, overheidsorganen of bedrijven aan te klagen wegens gebruik van zwarte pieten is er minder nieuws. En alles is al 36x besproken.

Maar de 'discussie' gaat straks weer losbarsten hoor *O*
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_173660405
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 16:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Jandino speelt toch ook zo'n donkere tokkie die bezeten is van kip?
Vind het allemaal bijzonder matige typetjes, maar kan me echt niet druk maken om het feit dat hij zulke types nadoet.
Ik maak me er ook niet druk over maar ben benieuwd wat de ZP-haters daarvan vinden.
pi_173660456
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 16:23 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik maak me er ook niet druk over maar ben benieuwd wat de ZP-haters daarvan vinden.
Daar kies je zelf voor om naar te kijken.
Om Sinterklaas en zijn Pieten kun je in bepaalde periodes niet echt heen
pi_173669452
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 16:26 schreef 8777 het volgende:

[..]

Daar kies je zelf voor om naar te kijken.
Om Sinterklaas en zijn Pieten kun je in bepaalde periodes niet echt heen
Zo makkelijk kom je er niet van af. Het gaat erom of het zich wit schminken door zwarten net zo fout opgevat zou moeten worden als het zich zwart schminken door blanken.

In het verlengde daarvan.....of het ontkroesen of blonderen net zo'n foute cultural appropriation uiting is als het dragen van dreadlocks door een blanke.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_173669558
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 00:28 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zo makkelijk kom je er niet van af. Het gaat erom of het zich wit schminken door zwarten net zo fout opgevat zou moeten worden als het zich zwart schminken door blanken.

In het verlengde daarvan.....of het ontkroesen of blonderen net zo'n foute cultural appropriation uiting is als het dragen van dreadlocks door een blanke.
Of het dragen van een maatpak door een zwarte en werken voor geld.
standaarddrinker
pi_173669772
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 00:39 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Of het dragen van een maatpak door een zwarte en werken voor geld.
Donkere mensen werkten al voordat een deel van hen verblankten voor de kost.
Er was toen geen geld, maar men moest wel dagelijks op jacht of het land verbouwen.
Ook hadden donkere mensen de eerste kledingstukken uitgevonden... voordat een deel van hen verblankten.
Het werken voor de kost is geen uitvinding van blanken die dat eerder deden dan zwarten.
Jouw opmerking is racistisch.... je gaat er vanuit dat donkere mensen niet werkten en werken voor de kost.
Oerdom ook.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 09-09-2017 01:08:20 ]
pi_173669802
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 00:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het werken voor de kost is geen uitvinding van blanken
Hee, nog een overeenkomst met slavernij.
Conscience do cost.
pi_173669830
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 00:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Donkere mensen werkten al voordat een deel van hen verblankten voor de kost.
Er was toen geen geld, maar men moest wel dagelijks op jacht of het land verbouwen.
Ook hadden donkere mensen de eerste kledingstukken uitgevonden... voordat een deel van hen verblankten.
Het werken voor de kost is geen uitvinding van blanken die dat eerder deden dan zwarten.
Jouw opmerking is racistisch.... je gaat er vanuit dat donkere mensen niet werkten en, werken voor de kost.
En oerdom ook.
Ik heb het over werken voor geld. Dat principe kenden ze niet toen de Europeanen aan de slavenkust arriveerden, dus de zweep moest erover of er moest belasting geheven worden op de negerhut zodat ze wel geld moesten verdienen en zo het principe leerden.
standaarddrinker
pi_173669870
Maar ik zeg dat ook een beetje met een kwinkslag. Natuurlijk vind ik dat zwarten alles over mogen nemen wat ooit 'blank' was, zoals pakken dragen, lezen en schrijven, een bril dragen etc. De kracht van de westerse cultuur is juist die wisselwerking.
standaarddrinker
pi_173669901
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 01:01 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ik heb het over werken voor geld. Dat principe kenden ze niet toen de Europeanen aan de slavenkust arriveerden, dus de zweep moest erover of er moest belasting geheven worden op de negerhut zodat ze wel geld moesten verdienen en zo het principe leerden.
Duidelijk ... je bent een racist die nu ook mishandeling en slavernij goedpraat
pi_173669910
Waarom een racist, ik lul gewoon na wat er in de geschiedenisboekjes staat.
standaarddrinker
pi_173669913
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 01:07 schreef DrDentz het volgende:
Maar ik zeg dat ook een beetje met een kwinkslag.
Je zegt het als een zogenaamd grapje..... heel normaal voor racistische uitingen.

Achteraf kun je het smoesje gebruiken: het was maar een grapje.
pi_173669928
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 01:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je zegt het als een zogenaamd grapje..... heel normaal voor racistische uitingen.

Achteraf kun je het smoesje gebruiken: het was maar een grapje.
Zo eens met jou.
Make my day!
pi_173669944
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 15:31 schreef Braindead2000 het volgende:
Wat vinden de "ZP is racisme"- jankers eigenlijk van negers die zich blank schminken en zo een wit mens "belachelijk maken" zoals Jandino doet?


Is dat dan ook racisme? Is dat dan ook schandalig?
Black man's privilege.
  zaterdag 9 september 2017 @ 01:20:47 #216
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173669977
Yes! Traditie! De jaarlijkse Zwarte Piet-discussie!

Argument voor: hij heet Zwarte Piet. Niet kaas-paarse-gevlekte-roetgesmeerde-stroopwafel Piet.

Zwarte Piet.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 9 september 2017 @ 01:21:57 #217
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173669989
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 01:12 schreef Bluesdude het volgende:

Je zegt het als een zogenaamd grapje..... heel normaal voor racistische uitingen.

Achteraf kun je het smoesje gebruiken: het was maar een grapje.
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 01:14 schreef agter het volgende:

Zo eens met jou.
Tere zieltjes?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_173670002
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 01:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Yes! Traditie! De jaarlijkse Zwarte Piet-discussie!

Argument voor: hij heet Zwarte Piet. Niet kaas-paarse-gevlekte-roetgesmeerde-stroopwafel Piet.

Zwarte Piet.
Dat is 1 (weliswaar marginaal) argument. Top!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 9 september 2017 @ 01:25:17 #219
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173670011
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 01:23 schreef Montagui het volgende:

Dat is 1 (weliswaar marginaal) argument. Top!
Niemand leest argumenten van drie A4tjes. ;)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_173670033
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 01:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]


[..]

Tere zieltjes?
Ad hominem..
laat me niet lachen
Zo zwak.
Make my day!
pi_173670078
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 01:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niemand leest argumenten van drie A4tjes. ;)
Over het algemeen de serieuze pro-Pieten wel, de anti-Pieten niet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 9 september 2017 @ 01:42:15 #222
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173670113
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 01:29 schreef agter het volgende:

[..]

Ad hominem..
laat me niet lachen
Zo zwak.
Ad hominem: redenering waarbij je de argumenten van de tegenpartij in het belachelijke trekt.

In dit geval volledig op zijn plaats.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 11 september 2017 @ 15:01:23 #223
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_173713396
kunnen ze Zwarte Pieten bij de intocht niet vervangen door asielzoekers die een kleurtje hebben. Dat is goed voor de inburgering.
  maandag 11 september 2017 @ 15:03:16 #224
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_173713442
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 15:01 schreef KingRadler het volgende:
kunnen ze Zwarte Pieten bij de intocht niet vervangen door asielzoekers die een kleurtje hebben. Dat is goed voor de inburgering.
En de niet-gekleurde asielzoekers dan?
pi_173713860
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 15:01 schreef KingRadler het volgende:
kunnen ze Zwarte Pieten bij de intocht niet vervangen door asielzoekers die een kleurtje hebben. Dat is goed voor de inburgering.
Maar dan zijn kinderen hun lekkers kwijt in plaats van dat ze het uitgedeeld krijgen
standaarddrinker
pi_173713968
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 00:28 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zo makkelijk kom je er niet van af. Het gaat erom of het zich wit schminken door zwarten net zo fout opgevat zou moeten worden als het zich zwart schminken door blanken.

In het verlengde daarvan.....of het ontkroesen of blonderen net zo'n foute cultural appropriation uiting is als het dragen van dreadlocks door een blanke.
Ja inderdaad, zwarte mensen schminken zich al jaren wit. :')
Op je andere vergelijking ga ik niet eens in.
pi_173714095
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 15:26 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Maar dan zijn kinderen hun lekkers kwijt in plaats van dat ze het uitgedeeld krijgen
Ja en? Suiker is niet echt goed voor kinderen en pepernoten van de grond vindt ik sowieso ranzig.
pi_173714238
quote:
1s.gif Op maandag 11 september 2017 15:43 schreef 8777 het volgende:

[..]

En pepernoten van de grond vindt ik sowieso ranzig.
Bouw je tenminste wat weerstand op.
pi_173714552
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 00:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Donkere mensen werkten al voordat een deel van hen verblankten voor de kost.
Er was toen geen geld, maar men moest wel dagelijks op jacht of het land verbouwen.
Ook hadden donkere mensen de eerste kledingstukken uitgevonden... voordat een deel van hen verblankten.
Het werken voor de kost is geen uitvinding van blanken die dat eerder deden dan zwarten.
Jouw opmerking is racistisch.... je gaat er vanuit dat donkere mensen niet werkten en werken voor de kost.
Oerdom ook.
Kun je bij jager verzamelaar of pre landbouw culturen spreken van werk? Persoonlijk denk ik van niet vanwege de "vrijblijvendheid" van de arbeid.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_173714599
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 01:07 schreef DrDentz het volgende:
Maar ik zeg dat ook een beetje met een kwinkslag. Natuurlijk vind ik dat zwarten alles over mogen nemen wat ooit 'blank' was, zoals pakken dragen, lezen en schrijven, een bril dragen etc. De kracht van de westerse cultuur is juist die wisselwerking.
Een pak of bril dragen gelijk stellen aan de westerse cultuur. _O- . Dit moet wel de beste post van zaterdag zijn. veeg me op _O- .

Oh en lezen en schrijven is ook niet echt westers, dat vind zijn oorsprong waarschijnlijk in het Midden Oosten. Lazen die bruinen ook nog voor ons ;(
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_173714693
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 16:09 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Een pak of bril dragen gelijk stellen aan de westerse cultuur. _O- . Dit moet wel de beste post van zaterdag zijn. veeg me op _O- .

Oh en lezen en schrijven is ook niet echt westers, dat vind zijn oorsprong waarschijnlijk in het Midden Oosten. Lazen die bruinen ook nog voor ons ;(
Het Nabije Oosten zie ik wel als het begin van de westerse cultuur eigenlijk. Dat later die moslims daar de boel overnamen.. tsja..
standaarddrinker
pi_173714798
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 16:14 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Het Nabije Oosten zie ik wel als het begin van de westerse cultuur eigenlijk. Dat later die moslims daar de boel overnamen.. tsja..
De oorsprong van de westerse beschaving ligt in die regio, maar ik denk niet dat we die regio moeten betrekken in het begrip westerse cultuur omdat het daarna alleen maar bergafwaarts is gegaan daar. Best jammer. Ik zou graag nog eens naar archeologische plaatsen van de Soemerische, Mesopotaanse en Babylonische beschaving willen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_173717157
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 16:06 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Kun je bij jager verzamelaar of pre landbouw culturen spreken van werk? Persoonlijk denk ik van niet vanwege de "vrijblijvendheid" van de arbeid.
jezus man..... het is werk . Jij bagatelliseer het .... onze voorouders uit de préhistorie moesten ook zwoegen om te overleven. In stamverband ben je gebonden aan de normen van de groep en wie in de stam de bevelen geven. Maar ook buiten de stam levend, was het simpelweg dagelijks werk.
pi_173717213
Ik heb het niet over werk in het algemeen, maar werken voor geld. Als er hier een ondernemer was die arbeidskracht nodig had dan kon hij kiezen uit personeel dat zich aanbood: ik doe het voor 1 gulden per dag, ik doe het voor 70 cent per dag, ik doe het voor 50 cent! In donker Afrika kende men dat principe niet, dan ging de zweep er maar over om die plantages toch bemand te krijgen.
standaarddrinker
pi_173717522
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 18:57 schreef DrDentz het volgende:
Ik heb het niet over werk in het algemeen, maar werken voor geld. Als er hier een ondernemer was die arbeidskracht nodig had dan kon hij kiezen uit personeel dat zich aanbood: ik doe het voor 1 gulden per dag, ik doe het voor 70 cent per dag, ik doe het voor 50 cent! In donker Afrika kende men dat principe niet, dan ging de zweep er maar over om die plantages toch bemand te krijgen.
je lult je er uit. Je redeneerde natuurlijk vanuit het racistisch oordeel van slavendrijvers : ze zijn lui Dat oordeel zie je hedendaags nog steeds opduiken.
En inderdaad diende dat oordeel om mishandeling te rechtvaardigen. Zoals je aangaf.
pi_173717598
Welnee, je leest gewoon niet goed. Denk je dat David Livingstone donkere Afrikanen tegenkwam die brillen droegen, een zakelijk pak aanhadden en wisten wat het inhield wanneer ze een contract sloten? Dat ze dat nu wel doen is eigenlijk 'overgenomen' van blanken, net zoals dat blanken nu van die gekke dansjes doen, hiphop enzo.
standaarddrinker
pi_173727611
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 19:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

je lult je er uit. Je redeneerde natuurlijk vanuit het racistisch oordeel van slavendrijvers : ze zijn lui Dat oordeel zie je hedendaags nog steeds opduiken.
En inderdaad diende dat oordeel om mishandeling te rechtvaardigen. Zoals je aangaf.
Zagen slavendrijvers donkere mensen wel als mensen? Of ontmenselijkten ze ze, om zo het geweld en misbruik te rechtvaardigen?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_173727644
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 10:28 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Zagen slavendrijvers donkere mensen wel als mensen? Of ontmenselijkten ze ze, om zo het geweld en misbruik te rechtvaardigen?
Dat verschilt uiteraard per slavendrijver.
Conscience do cost.
  dinsdag 12 september 2017 @ 10:45:07 #239
242879 Onnoman
The On And Only
pi_173727875
Waarom zwarte pieten discussie overbodig, zinloos, zielig en abject is

• Slavernij bestaat niet meer
• Niemand heeft slavernij meegemaakt
• Slaaf heeft nooit een ring in zijn neus gehad
• Dikke lippen is niet stereotype aan een slaaf
• Zwart is enkel de kleur van roet
• Zwart is niet per definitie racisme
• Niet elke zwarte piet praat als een Congolees met accent
• Slavernij heeft ook onder blanke mensen bestaan
• Draagt niet bij aan tolerantie
• Beslissing op basis van onderbuikgevoelens
• Racisme bestrijd je enkel door juiste opvoeding en onderwijs niet door aanpassingen in levenswijze en cultuur
• Kinderen die zwarte piet te pas en onpas toepassen hebben geen besef van racisme

kan iemand dit lijstje aanvullen?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_173727961
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 10:45 schreef Onnoman het volgende:
pen is niet stereotype aan een slaaf
• Zwart is enkel de kleur van roet
• Zwart is niet per definitie racisme
• Niet elke zwarte p
Hoe kom je erbij dat slavernij niet meer bestaat? Ga eens informeren bij de dienstmeiden in het midden oosten
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 12 september 2017 @ 11:07:31 #241
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_173728193
Ik heb vandaag chocolade pepernoten gegeten.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_173728466
quote:
1s.gif Op maandag 11 september 2017 15:35 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ja inderdaad, zwarte mensen schminken zich al jaren wit. :')
Er zijn legio volkeren en stammen die een wit schmink traditie kennen.

Echt....lees je eens in.
quote:
Op je andere vergelijking ga ik niet eens in.
Typisch.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 12 september 2017 @ 11:27:14 #243
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_173728491
Nog steeds bezig? :'(
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_173728650
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:07 schreef VeX- het volgende:
Ik heb vandaag chocolade pepernoten gegeten.
Double racist
standaarddrinker
pi_173728730
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:39 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Double racist
Niet per sé, hangt er natuurlijk vanaf of het witte of donkere chocolade was.
pi_173728732
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:25 schreef Montagui het volgende:

[..]

Er zijn legio volkeren en stammen die een wit schmink traditie kennen.

Echt....lees je eens in.

[..]

Typisch.
Dat je je zo druk maakt om een kinderfeestje..
  dinsdag 12 september 2017 @ 11:52:40 #247
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_173728793
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:47 schreef 8777 het volgende:

[..]

Dat je je zo druk maakt om een kinderfeestje..
Een van de laatste grote Nederlandse tradities.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_173728815
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:52 schreef Perrin het volgende:

[..]

Een van de laatste grote Nederlandse tradities.
En waar zijn alle andere tradities gebleven?
pi_173728882
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:54 schreef 8777 het volgende:

[..]

En waar zijn alle andere tradities gebleven?
Vrolijk kerstfeest heet nu Vrolijke feestdagen. De Elfstedentocht gaat nooit meer door. Niemand gaat nog naar de kerk. Het circus mag geen wilde dieren meer. De gilden zijn afgeschaft. Het voetbalelftal presteert niet meer. We raken alles kwijt.
standaarddrinker
pi_173728926
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:47 schreef 8777 het volgende:

[..]

Dat je je zo druk maakt om een kinderfeestje..
Nouja, dat doe jij natuurlijk net zo goed. Maar dan van de andere kant.
Conscience do cost.
pi_173728951
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:59 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Vrolijk kerstfeest heet nu Vrolijke feestdagen. De Elfstedentocht gaat nooit meer door. Niemand gaat nog naar de kerk. Het circus mag geen wilde dieren meer. De gilden zijn afgeschaft. Het voetbalelftal presteert niet meer. We raken alles kwijt.
Ik dacht meer aan klederdracht en klompen enzo.
Dus die andere tradities waren kennelijk niet belangrijk genoeg om aan vast te houden, ik zie niet in waarom er nog wel krampachtig aan zwarte piet vastgehouden moet worden.
pi_173728989
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 12:05 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik dacht meer aan klederdracht en klompen enzo.
Dus die andere tradities waren kennelijk niet belangrijk genoeg om aan vast te houden, ik zie niet in waarom er nog wel krampachtig aan zwarte piet vastgehouden moet worden.
Dat gaat allemaal niet zonder slag of stoot, daar zit wel steeds een hele strijd achter.
standaarddrinker
pi_173729135
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 12:08 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Dat gaat allemaal niet zonder slag of stoot, daar zit wel steeds een hele strijd achter.
Wat? Dat we niet meer naar de kerk gaan? Dat van de Elfstedentocht is natuurlijk onzin, als het niet vriest zit het er niet in.
pi_173729184
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 12:19 schreef 8777 het volgende:

[..]

Wat? Dat we niet meer naar de kerk gaan? Dat van de Elfstedentocht is natuurlijk onzin, als het niet vriest zit het er niet in.
Nou die ontkerking ging ook niet van een leien dakje.
standaarddrinker
pi_173729239
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 12:22 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Nou die ontkerking ging ook niet van een leien dakje.
Hoezo dat?
pi_173729268
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 12:05 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik dacht meer aan klederdracht en klompen enzo.
Dus die andere tradities waren kennelijk niet belangrijk genoeg om aan vast te houden, ik zie niet in waarom er nog wel krampachtig aan zwarte piet vastgehouden moet worden.
Omdat een overgrote meerderheid geen problemen heeft met Zwarte Piet en liever een Zwarte Piet naast Sinterklaas ziet dan ome Henk met een paar roetvegen op zijn gezicht. Dan is de spanning er wel vanaf.

Het is gewoon een minderheid die hier telkens over ligt te mekkeren, zoals ze dat ook doen over historische namen van een museum. Maar wel trots volhouden hoe fijn het is dat Sint Maarten bij Nederland hoort. (waar ze overigens ook gewoon zwart geschminkte Zwarte Pieten hebben bij hun Sinterklaasfeest)

Kan jij deze selectieve hypocrisie nog uitleggen aan iemands gezonde verstand?
  dinsdag 12 september 2017 @ 12:35:06 #257
3542 Gia
User under construction
pi_173729398
Ik denk echt dat, wanneer de pro-pieten niet meer reageren, deze hele discussie weer overwaait.
Zij zitten juist te kicken op reacties, want dan kunnen ze weer van zich laten horen.

Het is pas nodig om als pro-pieten in actie te komen als de overheid van plan is om zwarte Piet te verbieden. Eerder niet. Laat ze toch een eind weg zwammen! Dan gaat er voor hen ook snel de lol af.
  dinsdag 12 september 2017 @ 12:48:23 #258
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173729602
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:54 schreef 8777 het volgende:

[..]

En waar zijn alle andere tradities gebleven?
Die waren er niet. Niet op deze schaal.
pi_173729624
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 12:35 schreef Gia het volgende:
Ik denk echt dat, wanneer de pro-pieten niet meer reageren, deze hele discussie weer overwaait.
Zij zitten juist te kicken op reacties, want dan kunnen ze weer van zich laten horen.

Het is pas nodig om als pro-pieten in actie te komen als de overheid van plan is om zwarte Piet te verbieden. Eerder niet. Laat ze toch een eind weg zwammen! Dan gaat er voor hen ook snel de lol af.
Pro-Pieten niet te stoppen!

standaarddrinker
pi_173729632
Waarom de woordvoerder van de Pro-Pieten zich schminkt als roetveegpiet snap ik dan weer niet.
standaarddrinker
  donderdag 28 september 2017 @ 17:02:17 #261
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174055320
De Club van Sinterklaas past de Pieten nu ook aan:



Ja, echt. Het hep immers op feesboek gestaan. Zie hier het oorspronkelijke bericht en de onvermijdelijke discussie.
pi_174055345
Lelijk man die vitiligo pieten. En kwetsend voor mensen die aan die aandoening lijden.
standaarddrinker
pi_174056410
Zijn jullie er al uit onderhand na 78 delen? Is Zwarte Piet nou racisme of niet?
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  donderdag 28 september 2017 @ 18:06:41 #264
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_174056497
Ik zie het verschil niet :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 28 september 2017 @ 19:08:05 #265
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_174057590
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 12:50 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Pro-Pieten niet te stoppen!

Mijn god wat een treurnis
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_174064177
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 12:50 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Pro-Pieten niet te stoppen!

Man man man wat een treurnis :')
Verder zeg ik, terug naar de jaren 90. Wat is Nederland afgegleden in de jaren ;(
pi_174064563
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 23:37 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Man man man wat een treurnis :')
Verder zeg ik, terug naar de jaren 90. Wat is Nederland afgegleden in de jaren ;(
Doe maar de jaren '80.

Geen gezeik over diversiteit, islam, zwarte-piet, genderneutrale wc's, witte privilege etc. Geen gedram van "gekwetste" moslims, kleurlingen, millennials, marokkanen, feminsten, sjw's, linksgekkies, globalisten, antifa etc. Geen aanslagen uit naam van de Islam, geen EU, geen weg-met-ons mentaliteit etc etc.

Nederland was goed zoals het was en is inderdaad afgegleden. :'(

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2017 00:07:31 ]
pi_174064605
Zwarte Piet blijft Zwarte Piet, negerzoenen gaan erin bij mij als de slaven in onze VOC schepen...ik verander nooit naar dit hypocriete, achterlijke, softe gedoe
pi_174065265
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 17:02 schreef Lunatiek het volgende:
De Club van Sinterklaas past de Pieten nu ook aan:

[ afbeelding ]

Ja, echt. Het hep immers op feesboek gestaan. Zie hier het oorspronkelijke bericht en de onvermijdelijke discussie.
Welke 'maatschappelijke' discussie hebben ze als aanleiding gezien? De landelijke waar 90% voor ZP is of die plaatselijk in hilversum waar iedereen zo correct mogelijk probeert te blijven om het gooise matras in stand te houden?

Ze vergroten alleen maar de kloof tussen wat er in het eggie op straat leeft en de bubbel waarin zij zitten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174066188
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 00:04 schreef bakfietsmoeder het volgende:

[..]

Doe maar de jaren '80.

Geen gezeik over diversiteit, islam, zwarte-piet, genderneutrale wc's, witte privilege etc. Geen gedram van "gekwetste" moslims, kleurlingen, millennials, marokkanen, feminsten, sjw's, linksgekkies, globalisten, antifa etc. Geen aanslagen uit naam van de Islam, geen EU, geen weg-met-ons mentaliteit etc etc.

Nederland was goed zoals het was en is inderdaad afgegleden. :'(
Tja, de wereld verandert. De één gaat met zijn tijd mee, komt tot nieuwe inzichten en past zich aan. De ander blijft hangen in 'die goeie ouwe tijd', wil dat er niets verandert en verzet zich daartegen.

Zo gaat het al eeuwen. Maar of je nou wil of niet, cultuur verandert nu eenmaal. Sommige gewoontes worden traditie, andere veranderen en sommige verdwijnen. Niks mis mee, dat heet vooruitgang. Eng he? :P
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_174066420
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 september 2017 04:46 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Tja, de wereld verandert. De één gaat met zijn tijd mee, komt tot nieuwe inzichten en past zich aan. De ander blijft hangen in 'die goeie ouwe tijd', wil dat er niets verandert en verzet zich daartegen.

Zo gaat het al eeuwen. Maar of je nou wil of niet, cultuur verandert nu eenmaal. Sommige gewoontes worden traditie, andere veranderen en sommige verdwijnen. Niks mis mee, dat heet vooruitgang. Eng he? :P
Jij noemt het vooruitgang, een ander noemt het afglijden. Het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 29 september 2017 @ 07:27:11 #272
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174066597
Het is, zoals ik eerder al uiteen heb gezet, pure chantage en dat heeft niets met vooruitgang te maken.
pi_174066626
Yes weer bijna Sinterklaas! Ik vind Sinterklaas geweldig omdat heel tokkie Nederland er inmiddels door gaat schuimbekken. Heerlijk al die domme boze mensen!

Ik roep het nog maar een keer voor de sfeer: Zwarte Piet is racisme!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  vrijdag 29 september 2017 @ 07:53:47 #274
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_174066777
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 00:04 schreef bakfietsmoeder het volgende:

[..]

Doe maar de jaren '80.

Geen gezeik over diversiteit, islam, zwarte-piet, genderneutrale wc's, witte privilege etc. Geen gedram van "gekwetste" moslims, kleurlingen, millennials, marokkanen, feminsten, sjw's, linksgekkies, globalisten, antifa etc. Geen aanslagen uit naam van de Islam, geen EU, geen weg-met-ons mentaliteit etc etc.

Nederland was goed zoals het was en is inderdaad afgegleden. :'(
IRA, ETA, RAF, kernenergiediscussie, enorme woningnood, grote (jeugd)werkloosheid.
Het is altijd wat hoor, ook de jaren 80 hadden hun uitdagingen. ;)
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_174070591
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 september 2017 04:46 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Tja, de wereld verandert. De één gaat met zijn tijd mee, komt tot nieuwe inzichten en past zich aan. De ander blijft hangen in 'die goeie ouwe tijd', wil dat er niets verandert en verzet zich daartegen.

Zo gaat het al eeuwen. Maar of je nou wil of niet, cultuur verandert nu eenmaal. Sommige gewoontes worden traditie, andere veranderen en sommige verdwijnen. Niks mis mee, dat heet vooruitgang. Eng he? :P
Verandering is niet altijd vooruitgang. Soms moet je de dingen gewoon laten zoals ze zijn: never change a winning team.

quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 07:53 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

IRA, ETA, RAF, kernenergiediscussie, enorme woningnood, grote (jeugd)werkloosheid.
Het is altijd wat hoor, ook de jaren 80 hadden hun uitdagingen. ;)
Dat klopt. Maar de problemen van toen lijken in het niet te vallen vergeleken met die van nu. Ik heb de indruk dat de wereld gek aan het worden is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2017 12:14:46 ]
pi_174074050
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 06:19 schreef Montagui het volgende:

Jij noemt het vooruitgang, een ander noemt het afglijden. Het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 12:11 schreef bakfietsmoeder het volgende:

Verandering is niet altijd vooruitgang. Soms moet je de dingen gewoon laten zoals ze zijn: never change a winning team.

Vooruitgang in de betekenis van ontwikkeling natuurlijk. Taal is soms best ingewikkeld he?

Maar dat er mensen zijn die ZP niet langer ieder jaar tijdens een traditioneel kinderfeest als de (in de loop van de geschiedenis ontstane negatieve) karikatuur van de zwarte man willen afbeelden vind ik persoonlijk idd een vooruitgang in die andere betekenis.

Het toont het inlevingsvermogen van die mensen voor het besef dat het lange tijd zeer kwetsend was voor minderheden die vandaag de dag deel uitmaken van onze maatschappij. Maar by all means, als je dat niet kan opbrengen om wat voor reden dan ook, vier Sinterklaas op je eigen manier. We leven godzijdank in een vrij land.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  vrijdag 29 september 2017 @ 16:16:40 #277
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_174074873
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 september 2017 15:35 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

[..]

Maar by all means, als je dat niet kan opbrengen
Of als je het er niet mee eens bent. Klim eens van dat paard af.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_174074998


Dan is dit ook vooruitgang, als je alle ontwikkeling zo wilt zien.
standaarddrinker
pi_174075547
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 september 2017 15:35 schreef Kijkertje het volgende:

Het toont het inlevingsvermogen van die mensen voor het besef dat het lange tijd zeer kwetsend was voor minderheden die vandaag de dag deel uitmaken van onze maatschappij.
Dat is dus niet waar. Het was hoogstens kwetsend voor enkele individuen. Je kan niet zomaar stellen dat als men zwart is dat men zich stoort aan ZP. Negroïde mensen hebben geen hivemind oid.
Conscience do cost.
  vrijdag 29 september 2017 @ 16:59:37 #280
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174075619
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 07:53 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

IRA, ETA, RAF, kernenergiediscussie, enorme woningnood, grote (jeugd)werkloosheid.
Het is altijd wat hoor, ook de jaren 80 hadden hun uitdagingen. ;)
Toen had je ook "wij" en "zij", maar woonden "zij" achter het IJzeren Gordijn en niet om de hoek.
pi_174075636
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 12:50 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Pro-Pieten niet te stoppen!

de tering wat een kneuzenparade...

mijn god, tokkie Nederland is echt te treurig voor woorden... :') :') :') :')

misschien de uitkeringen eens verlagen, dan gaan deze mensen tenminste werken in plaats van de hele dag kansloze kneuzen te zijn... :') :')
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_174075815
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 16:54 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat is dus niet waar. Het was hoogstens kwetsend voor enkele individuen. Je kan niet zomaar stellen dat als men zwart is dat men zich stoort aan ZP. Negroïde mensen hebben geen hivemind oid.
Die karikatuur was lange tijd kwetsend voor de gehele zwarte bevolking. Dat is ook de reden dat die karikatuur uit alle Westerse cultuuruitingen verdwenen/geband is.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_174076031
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 september 2017 17:11 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Die karikatuur was lange tijd kwetsend voor de gehele zwarte bevolking. Dat is ook de reden dat die karikatuur uit alle Westerse cultuuruitingen verdwenen/geband is.
Dat kan je dus, wederom, niet stellen. Genoeg zwarte mensen die zich in z'n geheel niet gekwetst voelen door ZP. Omdat ik getint bent maakt dat ook niet automatisch dat ik me gekwetst voel door zaken die andere getinte mensen persoonlijk wel als beledigend opvatten. Het idee dat meningen standaard gedragen worden door iedereen met dezelfde huidskleur lijkt mij eerder racistisch dan ZP.
Conscience do cost.
  vrijdag 29 september 2017 @ 17:25:50 #284
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174076033
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 september 2017 17:11 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Die karikatuur was lange tijd kwetsend voor de gehele zwarte bevolking. Dat is ook de reden dat die karikatuur uit alle Westerse cultuuruitingen verdwenen/geband is.
Helaas zit je er helemaal naast.
- Zwarte Piet is geen karikatuur
- Zwarte Piet is dan ook vrijwel nergens uit de cultuuruitingen verdwenen, behalve in Nederland en op enkele plekken in Engeland (Morris Dancers).
  Moderator vrijdag 29 september 2017 @ 17:40:30 #285
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174076259
zwart piet verdwijnt ieder jaar, daarna kpmtie weer terug
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174076274
Zwarte Piet moet er echt uit, jezus man. Die supremacy van mensen die hem willen behouden met de meest achterlijke argumenten:

Het is traditie
Een overgrote meerderheid vind het goed
Ook zwarte mensen die zich niet gekwetst voelen

:')

Zo weinig tolerantie, als je maar in de buurt komt om dit soort achterlijke Blackface beelden eruit te halen word je de mond gesnoerd.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 29 september 2017 @ 17:46:33 #287
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_174076355
Ik word een beetje moe van mensen die invullen wat andere mensen denken, het liefste met een groepsverband, etniciteit of huidskleur als uitgangspunt. Zo schijnen alle donkere mensen een uniforme gedachtegang te hebben over zwarte Piet en dat geldt blijkbaar ook voor blanken.

Echt een heel mooi voorbeeld hoe de meeste discussies mislukken en verzanden in moddergooien door een stel extreme gekkies.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator vrijdag 29 september 2017 @ 17:46:49 #288
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174076359
ik vind het gewoon lollig :)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 29 september 2017 @ 17:49:03 #289
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174076392
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 17:40 schreef sp3c het volgende:
zwart piet verdwijnt ieder jaar, daarna kpmtie weer terug
Can't keep a good corps down, inderdaad.
pi_174083889
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 september 2017 17:00 schreef Nielsch het volgende:

[..]

de tering wat een kneuzenparade...

mijn god, tokkie Nederland is echt te treurig voor woorden... :') :') :') :')

misschien de uitkeringen eens verlagen, dan gaan deze mensen tenminste werken in plaats van de hele dag kansloze kneuzen te zijn... :') :')
Jij hebt best wel een aparte fixatie op dit onderwerp.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 30 september 2017 @ 00:18:51 #291
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_174083919
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 17:40 schreef sp3c het volgende:
zwart piet verdwijnt ieder jaar, daarna kpmtie weer terug
Scherp
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_174083934
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 17:41 schreef Gregor1994 het volgende:
Zwarte Piet moet er echt uit, jezus man. Die supremacy van mensen die hem willen behouden met de meest achterlijke argumenten:

Het is traditie
Een overgrote meerderheid vind het goed
Ook zwarte mensen die zich niet gekwetst voelen

:')

Zo weinig tolerantie, als je maar in de buurt komt om dit soort achterlijke Blackface beelden eruit te halen word je de mond gesnoerd.
Als je je er in zou verdiepen dan begrijp je dat het zwart van Zwarte Piet geen (amerikaanse) Blackface is. VERRE van.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174085393
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 00:19 schreef Montagui het volgende:

[..]

Als je je er in zou verdiepen dan begrijp je dat het zwart van Zwarte Piet geen (amerikaanse) Blackface is. VERRE van.
Het gaat om het beeld, impliciete stereotypering die onbewust doorwerkt in onze systemen en daarmee discriminatie in de hand werkt. Kappen met die walgelijke witte supremacy, racisme bestaat ten zeerste in onze maatschappij. Blackface is net zo'n achterlijke karikatuur als Zwarte Piet, oorsprong maakt bar weinig uit. Gaat erom dat een bepaalde minderheid terecht voelt dat het beeld niet kan. Bedoeling van een bepaald racistisch beeld maakt daarin NIET uit, al zou Schenkman hem hebben doen ontstaan als een God. Het effect is waar het om gaat. Derhalve is elk argument m.b.t. het verleden niet valide en kan het leuk je prullenbakje in. Het beeld an sich is racistisch en daarmee zou de discussie ook gelijk over en uit moeten zijn. Pertinent, ware het niet dat men zijn (achterlijke) feest wil rechtvaardigen met 'cultuur', terwijl de VN, Kinderombudsman alsmede het College voor de Rechten van de Mens duidelijk hebben gemaakt dat Zwarte Piet diens karakteristieken verwijderd moeten worden.

Iemand die wit is met Zwarte 'knechten in loonbetrekking', bitch please, probeer je nonsense elders te verkopen. 'Ja maar Zwarte Piet en Schenkman zijn niet gelinkt aan slavernij'. Haha, je blindheid toont eveneens je achterlijkheid aan. Ten tijde van de slavernij een karikatuur schetsen zoals onderhavig en dan nog lopen te janken. De meest extremistische theorieën vloeien voort uit cultuur/traditie.(facisme, anti-semitisme, seksime, racisme). 'The principle that might is right'. Denk daar eens over na.

Maar ja, cultuur/traditie en blackface heeft dan weer een andere kleur dan Zwarte Piet. Zucht. Het gaat erom dat je GEEN macht hebt om te doen wat je wil met iemand anders zijn kleur om aan de hand daarvan racistische karikatuur te schetsen.

Geniet nog maar even van Zwarte Piet nu het nog kan, zal geen lange tijd meer duren voordat er een volledige ban op is gesteld. Tot die tijd kunnen mensen zich vermaken met cultuur/traditie en 'Zwarte Piet is niet racistisch bedoeld'.
pi_174085426
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 10:45 schreef Onnoman het volgende:
Waarom zwarte pieten discussie overbodig, zinloos, zielig en abject is

• Slavernij bestaat niet meer
• Niemand heeft slavernij meegemaakt
• Slaaf heeft nooit een ring in zijn neus gehad
• Dikke lippen is niet stereotype aan een slaaf
• Zwart is enkel de kleur van roet
• Zwart is niet per definitie racisme
• Niet elke zwarte piet praat als een Congolees met accent
• Slavernij heeft ook onder blanke mensen bestaan
• Draagt niet bij aan tolerantie
• Beslissing op basis van onderbuikgevoelens
• Racisme bestrijd je enkel door juiste opvoeding en onderwijs niet door aanpassingen in levenswijze en cultuur
• Kinderen die zwarte piet te pas en onpas toepassen hebben geen besef van racisme

kan iemand dit lijstje aanvullen?
Het beeld van Zwarte Piet is op zichzelf racistisch, ongeacht of slavernij bestaat of niet. Jouw argumenten falen 1 voor 1. Kinderen groeien met impliciete stereotyperingen op, dus maakt vrij weinig uit voor besef van racisme. Je moet stereotyperingen zoveel mogelijk voorkomen, maar hou er maar lekker aan vast, want cultuurtje.
pi_174085435
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 17:46 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik word een beetje moe van mensen die invullen wat andere mensen denken, het liefste met een groepsverband, etniciteit of huidskleur als uitgangspunt. Zo schijnen alle donkere mensen een uniforme gedachtegang te hebben over zwarte Piet en dat geldt blijkbaar ook voor blanken.

Echt een heel mooi voorbeeld hoe de meeste discussies mislukken en verzanden in moddergooien door een stel extreme gekkies.
Hebben de meeste ook, blanken rechtvaardigen puur op cultuur/traditie. That's all, slechte argumenten. Vaak genoeg aangegeven dat tradities dienen te veranderen naar mate maatschappelijke ontwikkeling.
pi_174085469
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 02:56 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Het gaat om het beeld, impliciete stereotypering die onbewust doorwerkt in onze systemen en daarmee discriminatie in de hand werkt. Kappen met die walgelijke witte supremacy, racisme bestaat ten zeerste in onze maatschappij. Blackface is net zo'n achterlijke karikatuur als Zwarte Piet, oorsprong maakt bar weinig uit. Gaat erom dat een bepaalde minderheid terecht voelt dat het beeld niet kan. Bedoeling van een bepaald racistisch beeld maakt daarin NIET uit, al zou Schenkman hem hebben doen ontstaan als een God. Het effect is waar het om gaat. Derhalve is elk argument m.b.t. het verleden niet valide en kan het leuk je prullenbakje in. Het beeld an sich is racistisch en daarmee zou de discussie ook gelijk over en uit moeten zijn. Pertinent, ware het niet dat men zijn (achterlijke) feest wil rechtvaardigen met 'cultuur', terwijl de VN, Kinderombudsman alsmede het College voor de Rechten van de Mens duidelijk hebben gemaakt dat Zwarte Piet diens karakteristieken verwijderd moeten worden.

Iemand die wit is met Zwarte 'knechten in loonbetrekking', bitch please, probeer je nonsense elders te verkopen. 'Ja maar Zwarte Piet en Schenkman zijn niet gelinkt aan slavernij'. Haha, je blindheid toont eveneens je achterlijkheid aan. Ten tijde van de slavernij een karikatuur schetsen zoals onderhavig en dan nog lopen te janken. De meest extremistische theorieën vloeien voort uit cultuur/traditie.(facisme, anti-semitisme, seksime, racisme). 'The principle that might is right'. Denk daar eens over na.

Maar ja, cultuur/traditie en blackface heeft dan weer een andere kleur dan Zwarte Piet. Zucht. Het gaat erom dat je GEEN macht hebt om te doen wat je wil met iemand anders zijn kleur om aan de hand daarvan racistische karikatuur te schetsen.

Geniet nog maar even van Zwarte Piet nu het nog kan, zal geen lange tijd meer duren voordat er een volledige ban op is gesteld. Tot die tijd kunnen mensen zich vermaken met cultuur/traditie en 'Zwarte Piet is niet racistisch bedoeld'.
Montagui kent alle argumenten. Die zijn meerdere malen aan bod gekomen.

Een voorbeeld daarvan:

quote:
Hoewel ik het met je eens ben dat 'Blackface' inderdaad niet op een lijn staat met het fenomeen Zwarte Piet ben ik het niet eens dat de aanmerkingen op Zwarte Piet onterecht zouden zijn puur en alleen omdat Nederland niet dezelfde zeer gespannen rassengeschiedenis kent zoals de VS.

De overeenkomst tussen 'Blackface' en Zwarte Piet is de set van uiterlijke kenmerken die afkomstig zijn van dezelfde Westerse karikatuur. Dat is echter niet genoeg om beide tradities op een lijn te zetten. 'Blackface' is een traditie die ontstaan is om zwarte burgers te weren uit het theatermetier en tegelijkertijd raciale stereotypen te propageren. De oorsprong van Piet als 'zwarte helper' ligt zoals Lunatiek steeds aangeeft in (waarschijnlijk) Germaanse symboliek, vergelijkbaar met Kerst.

Echter zijn beiden deze hun (voor-)christelijke kenmerken grotendeels verloren. Zwarte Piet is geen zwarte duivel zoals Krampus. In de 19e eeuw is de koloniale karikatuur van de Afrikaan in gebruik geraakt. Dit beeld legitimeerde alle acties van Westerse mogendheden in Afrika. De karikatuur met de donkere (vaak zwarte) huid in combinatie met de rode lippen en het kroeshaar is tot in de tweede helft van de 20ste eeuw beeldbepalend geweest en dus ook onze houding t.o.v. donkere mensen bepaald.

Het is bijna geschiedvervalsing om te claimen dat de huidige vorm van Zwarte Piet geen overblijfsel is uit datzelfde discours. In de afgelopen decennia is eerst Zwarte Piet slimmer voorgesteld en bij de influx van Surinamers begon Zwarte Piet een Surinaams accent aan te nemen. Een stap die niet te verklaren valt als Zwarte Piet geen donker persoon zou moeten voorstellen.

De reactie tegen dit protest was zo hevig omdat men de laatste jaren men die link in de perceptie van de blanke bevolking was verdwenen. Maar dat het in de perceptie van de meerderheid niet meer bestond, betekent niet dat de historische beladenheid van de karikatuur niet meer zou bestaan en daarom maar getolereerd moet worden. Die beladenheid bestaat nog steeds voor een minderheid en lijkt ook niet helemaal te zijn verdwenen gezien de reacties op het anti-pieten protest.

In een goed werkende democratie wordt de minderheid beschermt voor de meerderheid. Men moet dus niet buigen voor de wil van de minderheid maar men hoort er voor open te staan en bereid te zijn om compromissen te sluiten. In het geval van Zwarte Piet zou dit maar een kleine compromis zijn.

Zoals Etto aangaf is identity politics overgekomen vanuit de Verenigde Staten via de sociale media. Dit doet niets af aan de legitimiteit van kritiek op een reliek uit een Westers koloniaal verleden. Zwarte Piet heeft namelijk duidelijk gemaakt dat er op vele andere gebieden namelijk ook latente spanningen bestaan binnen de multiculturele samenleving op het gebied van identiteit en inclusiviteit.

NWS / De Zwarte Piet-discussie 2016 #33 Voor alle Onwetenden
Maar ja bij sommige mensen helpt het blijkbaar niet als ze zich ergens in verdiepen. Ze blijven ontkennen dat er een connectie is tussen ZP en BF
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_174085699
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 03:03 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Het beeld van Zwarte Piet is op zichzelf racistisch, ongeacht of slavernij bestaat of niet. Jouw argumenten falen 1 voor 1. Kinderen groeien met impliciete stereotyperingen op, dus maakt vrij weinig uit voor besef van racisme. Je moet stereotyperingen zoveel mogelijk voorkomen, maar hou er maar lekker aan vast, want cultuurtje.
Doen Marokkanen toch ook?
Vasthouden aan hun cultuurtje.
  zaterdag 30 september 2017 @ 06:50:20 #298
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174085768
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 03:03 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Het beeld van Zwarte Piet is op zichzelf racistisch, ongeacht of slavernij bestaat of niet. Jouw argumenten falen 1 voor 1. Kinderen groeien met impliciete stereotyperingen op, dus maakt vrij weinig uit voor besef van racisme. Je moet stereotyperingen zoveel mogelijk voorkomen, maar hou er maar lekker aan vast, want cultuurtje.
Als we lekker racistisch wilden zijn met een stereotype neger c.q. negerslaaf, zag die er heel anders uit, óók in 1850.

Je zou je beter in de materie kunnen verdiepen dan je onderbuik te laten zien, want daar zit duidelijk niet je verstand.
pi_174085777
Vasthouden aan cultuur??
Hebben wij die nog wel??
Steeds meer komen er zeurgroepjes dat dingen anders moeten en die zeer kleine minderheid krijgt zijn zin ook nog.
Bij zwarte piet lukt dat duidelijk niet zo omdat een zeer grote meerderheid met dit verhaal en bijbehorende spanning en gezelligheid is groot gebracht en die mensen zetten nu terecht hun hakken in het zand , dat sommige hier te ver in gaan ben ik met mee eens maar dat is misschien ook een reactie op de anti pieten die sinterklaasoptochten verstoren.
pi_174085795
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 05:30 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Doen Marokkanen toch ook?
Vasthouden aan hun cultuurtje.
Ook de Marokkaanse cultuur verandert of ze dat nou willen of niet. En tegen de tijd dat ze jaarlijks een kinderfeest vieren met een racistisch stereotype in de hoofdrol is er alle reden om daartegen te protesteren.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_174085796
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 06:56 schreef Bottendaal het volgende:
Vasthouden aan cultuur??
Hebben wij die nog wel??
Steeds meer komen er zeurgroepjes
Dan hebben we een zeurcultuur, toch ?
Geen cultuur hebben is onmogelijk.
Maar jij vind dat jij niet zeurt met deze mening?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')