abonnement Unibet Coolblue
  Forum Admin zaterdag 22 juli 2017 @ 13:04:18 #176
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_172593965
Hoin
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_172593979
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 13:04 schreef Pharkus het volgende:
Hoin
Puntjes.
pi_172594006
* Homijn heeft na wetenschappelijk onderzoek vastgesteld dat de gele kaart sneller wordt getrokken dan de rode.
  Forum Admin zaterdag 22 juli 2017 @ 13:07:52 #179
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_172594052
Werd ik maar getrokken
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_172594071
ransaap
  Forum Admin zaterdag 22 juli 2017 @ 13:09:52 #181
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_172594098
Trek het je niet aan.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  Forum Admin zaterdag 22 juli 2017 @ 13:10:07 #182
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_172594106
Beetje overtrokken reactie weer
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_172594119
Zolang ik punten scoor, hoor je mij niet klagen
pi_172594125
Puntjes.
  Forum Admin zaterdag 22 juli 2017 @ 13:11:32 #185
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_172594127
Ben jij er zo'n eentje.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_172594136
ja
pi_172594146
Puntjes.
pi_172594160
Wat moet dat voorstellen? Blinde scheidsrechter? :?
pi_172594176
quote:
5s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 13:13 schreef Homijn het volgende:
Wat moet dat voorstellen? Blinde scheidsrechter? :?
:G
Puntjes.
pi_172594192
boe
pi_172594199
Ik houd mijn werkstuk over Oostenrijk omdat ik het een mooi en leuk land vind en ik er zelf vaak ben geweest. Ik ben al naar de bibliotheek geweest maar ik heb nog niet zoveel gevonden. Ik hoop dat ik nog wat meer vind en dat ik nog wat van het internet af kan halen. Ik hoop dat het een leuk werkstuk wordt en ik verheug me er op om het te maken.

In onderstaand kaartje kan je alvast zien aan welke landen Oostenrijk grenst.


pi_172594213
Hoi 👍
pi_172594219
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 13:15 schreef KoningPils het volgende:
Ik houd mijn werkstuk over Oostenrijk omdat ik het een mooi en leuk land vind en ik er zelf vaak ben geweest. Ik ben al naar de bibliotheek geweest maar ik heb nog niet zoveel gevonden. Ik hoop dat ik nog wat meer vind en dat ik nog wat van het internet af kan halen. Ik hoop dat het een leuk werkstuk wordt en ik verheug me er op om het te maken.

In onderstaand kaartje kan je alvast zien aan welke landen Oostenrijk grenst.


[ afbeelding ]
Puntjes.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 13:17:13 #194
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_172594227
Wat een kaarten hier
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_172594230
Ga maar snel op vakantie :{w met je Oostenrijk.
  Forum Admin zaterdag 22 juli 2017 @ 13:18:00 #196
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_172594235
Ik ga naar klagenfurt voor een klb meet
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_172594240
Oostenrijk grenst aan acht landen. Duitsland, Italië, Zwitserland, Slovenië, Hongarije, Slowakije, Liechtenstein en Tsjechië. De hoofdstad van Oostenrijk is Wenen. Andere grote steden zijn: Salzburg, Innsbruck, Graz en Eisenstadt. Oostenrijk heeft veel verschillende gebieden. Het heeft uitgestrekte bossen, dreigende bergen en schitterende gletsjers. Oostenrijk is een ruim land. Het heeft een oppervlakte van 83.859 vierkante km. Van die 83.859 vierkante km is 68 % onbewoonbaar. Bergen en bossen zijn niet de ideale plekken om te wonen. Hoewel Oostenrijk twee keer zo groot is als Nederland, heeft het maar 8 miljoen inwoners. Er zijn weinig rijtjeshuizen. Bijna iedereen heeft een vrijstaand huis met in ieder geval een klein lapje grond. Ongeveer 25% van de bevolking woont in Wenen. In Oostenrijk spreekt 91% van de bevolking Duits. Vroeger werd Oostenrijk ook wel Felix Austria genoemd. Toen was het een land dat zich uitstrekte over een groot deel van de Balkan en Centraal Europa tot in de Oekraïne toe.
pi_172594249
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 13:18 schreef KoningPils het volgende:
Oostenrijk grenst aan acht landen. Duitsland, Italië, Zwitserland, Slovenië, Hongarije, Slowakije, Liechtenstein en Tsjechië. De hoofdstad van Oostenrijk is Wenen. Andere grote steden zijn: Salzburg, Innsbruck, Graz en Eisenstadt. Oostenrijk heeft veel verschillende gebieden. Het heeft uitgestrekte bossen, dreigende bergen en schitterende gletsjers. Oostenrijk is een ruim land. Het heeft een oppervlakte van 83.859 vierkante km. Van die 83.859 vierkante km is 68 % onbewoonbaar. Bergen en bossen zijn niet de ideale plekken om te wonen. Hoewel Oostenrijk twee keer zo groot is als Nederland, heeft het maar 8 miljoen inwoners. Er zijn weinig rijtjeshuizen. Bijna iedereen heeft een vrijstaand huis met in ieder geval een klein lapje grond. Ongeveer 25% van de bevolking woont in Wenen. In Oostenrijk spreekt 91% van de bevolking Duits. Vroeger werd Oostenrijk ook wel Felix Austria genoemd. Toen was het een land dat zich uitstrekte over een groot deel van de Balkan en Centraal Europa tot in de Oekraïne toe.
Puntjes.
pi_172594267
Doordat Oostenrijk veel bossen en planten heeft, is er veel leven. Met 38% bos is Oostenrijk een van de bosrijkste landen van Europa. In de bossen vind je nog veel dieren. Herten vind je nog overal. Maar ook reeën, marters en alpenmarmotten laten zich graag zien. Als je één van de symbolen van de Alpen wilt zien heb je geduld en een verrekijker nodig. De steenbok, lynx en de wilde kat zijn namelijk schuwe dieren. Maar het meest bijzonder is toch de bruine beer. Dit beest was eigenlijk in de Oostenrijkse bossen uitgestorven. Men denkt dat de bruine beer vanuit Slovenië de grens is overgestoken.

De bergen zorgen ook voor veel bekijks. Het gebergte in Oostenrijk heet de Alpen. De hoogste berg in de Oostenrijkse Alpen is de Grossglockner. Het lijkt of de bergen er altijd zijn geweest, maar zo´n tweehonderd miljoen jaar geleden moeten de Alpen er totaal anders uit hebben gezien. Waar nu het gebergte de Alpen ligt was vroeger niks anders dan water. Het was een oerzee waar nu de Middellandse zee vandaan komt. Men weet dat doordat er schelpen en fossielen hoog in het gebergte zijn gevonden en omdat er lagen liggen die ook laten zien dat er vroeger water is geweest. De Alpen groeien al vijfenzestig miljoen jaar onafgebroken door. Boven de drieduizend meter ligt eeuwige sneeuw. In de winter valt er namelijk zoveel dat het in de zomer niet allemaal weg kan smelten.

De begroeiing van de berghellingen verschilt door de temperatuur. Tot de 800 meter heb je veel akkers en weiden. Boven de 800 meter vind je het meest loofbossen en niet veel hoger de naaldbomen. Boven de 1800 meter kunnen geen bomen meer groeien, daar is het te koud voor. Wel groeit er nog gras. Maar ook dat kan boven de 2200 meter niet meer overleven. Het enige dat daar nog is zijn rotsen, mos, en af en toe een verdwaald vetplantje.

Gletsjers

Veel mensen bekijken ´s zomers gletsjers, dit zijn dikke pakken ijs. Vanuit de verte lijkt het net eeuwige sneeuw. Gletsjers ontstaan uit dikke pakken sneeuw die blijven blijft liggen in kommen en tussen bergtoppen. De pakken ijs kunnen honderden meters dik worden. De onderste lagen sneeuw worden samengedrukt door de bovenste lagen, zo ontstaat er ijs. Op een gegeven moment wordt de druk op de onderste lagen zo groot dat deze beginnen te schuiven. Uit de ijslagen stroomt smeltwater. Het water is troebel en lijkt op een witachtige pap. Oostenrijk telt ongeveer 2000 gletsjers. Een voorbeeld is de Rhone gletsjer.

Lawines

Bijna elk jaar verschijnt er wel een bericht over een sneeuwlawine in de krant. Een sneeuwlawine is een pak losse sneeuw dat plotseling als een witte wolk naar beneden komt rollen. Vooral als het een koude nacht is geweest en er flink veel sneeuw is gevallen, staan er vaak borden dat je op moet passen voor lawinegevaar. Je hebt plakkerige sneeuw en je hebt poedersneeuw. Bij plakkerige sneeuw heb je niet zo gauw een lawine, maar bij poedersneeuw wel. Omdat de sneeuw los ligt kan ook maar een enkel schokje de sneeuw doen rollen. De snelheid van een lawine kan wel een snelheid van 300 kilometer per uur bedragen. De luchtdruk die voor de lawine uitgaat kan wel zo sterk zijn dat hij op een tegenoverliggende helling een bos kan ontwortelen. Vooral op de noordoostelijke hellingen is men altijd erg voorzichtig.

Rivieren & meren

De belangrijkste rivier die door Oostenrijk stroomt is de Donau. De Donau is 350 kilometer lang. Oostenrijk telt ongeveer 90 meren. Vooral in het gebied de Traun zijn veel meren met onder andere de Attersee, het grootste alpenmeer van Oostenrijk.

Grotten, spelonken & karstgangen

Grotten zijn bijna altijd ontstaan onder invloed van stromend water. Ze komen dan ook vrijwel uitsluitend voor in kalkgesteenten die goed oplosbaar zijn in water. Ondergronds kan zo´n gesteente uitgehold zijn door een groot aantal karstgangen. Er stroomt een rivier doorheen die ergens onder de oppervlakte verdwijnt en ergens anders weer te voorschijn komt. Druipsteengrotten zijn net zo ontstaan voordat het gesteente boven de waterspiegel werd opgeheven. Er vormde zich druipsteen toen er regenwater door de kalklagen boven de grot sijpelde en van het dak van de grot naar beneden viel. Van de kalk die in het water was opgelost, bleef een dun laagje achter aan het plafond. In de loop van vele eeuwen ontstonden op deze manier stalactieten aan het dak. De op de grond vallende druppels vormden daar stalagmieten.

IJsgrotten

In sommige holensystemen hebben zich in de loop van de eeuwen reusachtige hoeveelheden ijs opgehoopt. Bijvoorbeeld in de buurt van Salzburg: Eisriesenwelt. Het ijs dat tijdens de winter word gevormd smelt in de zomer niet weg. Dit verschijnsel is te wijten aan het verschil in gewicht tussen warme en koude lucht. In de winter stroomt koude, en dus zware lucht de grot in. Die kan er in de zomer niet uit weg, zoals een open koelkast. Om de stroom bezoekers te kunnen verwerken werd de toegang tot de grot aangepast. Nu krijgt de warme lucht wel de mogelijkheid om binnen te komen. Het ijs smelt nu dan ook wel weg in de zomer.

Wind en sneeuw

Sneeuw valt overal gelijkmatig maar de wind veroorzaakt verschillen in de dikte van de sneeuw. Op bergtoppen en kammen en op open vlaktes wordt de sneeuw snel weggeblazen, maar op beschutte plekken blijft de sneeuw liggen en de sneeuw die wordt weggeblazen komt daar ook bij. In troggen en keteldalen kan de sneeuw wel meters hoog liggen. Op heldere dagen kan je op de bergkammen sneeuwwolken zien in de vorm van grote vlaggen. Over de top word de helling dan met losse sneeuw overladen en dan komt er gevaar voor lawines. Wanneer sneeuw tegen een hindernis aanwaait, bijvoorbeeld een rots of een boom, dan ontstaat er een kolk, een uitholling die gevormd word door de stuwing van de sneeuw aan de windzijde en een draaikolk aan de zijde die in de windschaduw ligt. Zo´n kolk biedt bescherming tegen de wind en kan in noodgevallen dienst doen als bivak in de storm voor bergbeklimmers.

Klimaat

In de bergen komt de temperatuur boven de 1800 meter niet hoger dan 10 graden Celsius. Het verschil tussen het noorden en het zuiden van een helling kan tientallen graden schelen. De gemiddelde hoeveelheid neerslag is 620 millimeter per jaar. In grote delen van het land komt de wind bijna altijd uit het westen en het noordwesten. In Oostenrijk zijn er drie verschillende klimaten; in het oosten heb je het pannonnische klimaat, ( in juli meestal boven de 19 graden Celsius en de neerslag in een jaar is vaak minder dan 800 mm)in de Alpen heb je het alpiene klimaat, (veel neerslag, korte zomers en lange winters) In de rest van het land heb je het gematigd vochtig Midden – Europees klimaat. (Neerslag in een jaar tussen de 700 en de 2000 mm afhankelijk van de hoogte en de ligging. De temperatuur ligt meestal tussen de 14 en de 19 graden. Een bekend verschijnsel is de föhn. Koude lucht botst aan de noordzijde tegen de bergen, er valt neerslag en er ontstaat föhnwind aan de zuidzijde van de bergen.
pi_172594272
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 13:18 schreef Pharkus het volgende:
Ik ga naar klagenfurt voor een klb meet
:o
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')