abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172589959
Hallo,

Ik ben ouder dan 21 en momenteel ben ik bezig met een studie en krijg studiefinanciering.
Nu kan ik niet bepaald rondkomen en wil erbij werken. Nu het ook vakantie is, kan ik ook aardig wat verdienen om mijn studie en andere lasten te kunnen betalen.

Ik woon momenteel bij mijn ouders en gezamenlijk krijgen zij als ik het goed heb een wwb uitkering.

Zal hun uitkering verminderen als ik naast mijn studie ook werk? Ik heb gelezen dat mensen die studeren en studiefinanciering ontvangen hier niet onder vallen maar wou voor de zekerheid het toch even vragen.

Alvast bedankt
  zaterdag 22 juli 2017 @ 03:23:10 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_172590050
Als je werkt ben je nog een student die studiefinanciering ontvangt en dus geen volwassene die meetelt voor de kostendelersnorm.
pi_172595640
Als ik het goed heb heeft jouw inkomen (aangezien je hun kind bent) sowieso geen invloed op de hoogte van de bijstandsuitkering van je ouders, ook niet wanneer je niet zou studeren. Daarbij neem ik even aan dat je zelf nog geen kinderen hebt.

Wel tel je als 21-jarige bewoner in principe mee voor de kostendelersnorm, daarbij maakt het niet uit of je kind, neef, collega, vriend of wat-dan-ook bent. Ook (de hoogte van) je inkomen is daarbij niet van belang. Voor volwassenen die nog studeren geldt inderdaad een uitzondering.

De hoogte van je inkomen zou echter wel invloed kunnen hebben op bijvoorbeeld huurtoeslag of andere toeslagen/uitkeringen die je ouders ontvangen. Ook het vermogen dat je in de vakantieperiode weet op te bouwen, door te sparen, kan misschien meetellen bij de beoordeling of je ouders ergens nog recht op hebben. Daar kan ik je helaas niet zoveel over vertellen, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Physsic op 22-07-2017 21:21:07 ]
pi_172598674
Bovenste alinea van physsic is niet juist. Als je 21 of ouder bent tel je mee voor de kostendelersnorm, kind of niet.
Als je studeert ben je uitgezonderd van de kostendelersnorm. Je kan gerust naast je studiefinanciering werken. Zie ook artikel 19a van de participatiewet
pi_172605347
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:02 schreef Cassandra87 het volgende:
Bovenste alinea van physsic is niet juist. Als je 21 of ouder bent tel je mee voor de kostendelersnorm, kind of niet.
Als je studeert ben je uitgezonderd van de kostendelersnorm. Je kan gerust naast je studiefinanciering werken. Zie ook artikel 19a van de participatiewet
Dat is wat ik ook zei.
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 14:28 schreef Physsic het volgende:
Wel tel je als 21-jarige bewoner in principe mee voor de kostendelersnorm, daarbij maakt het niet uit of je kind, neef, collega, vriend of wat-dan-ook bent. Ook (de hoogte van) je inkomen is daarbij niet van belang. Voor volwassenen die nog studeren geldt inderdaad een uitzondering.
In de eerste alinea had ik het niet over de kostendelersnorm, maar over het voeren van gezamelijke huishouding. Bij het voeren van een gezamelijke huishouding is het inkomen (en vermogen) van de 'huisgenoot' wel van belang. Bij bloedverwanten uit de eerste graad (ouder-kind) is voor de Participatiewet nooit sprake van een 'gezamelijke huishouding'.
Ik zie nu dat ik die regeling helemaal verkeerd begrepen heb en die eerste alinea er in het geval van TS niet toe doet.
👍🏻

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')