abonnement Unibet Coolblue
pi_173639436
quote:
99s.gif Op woensdag 6 september 2017 20:05 schreef DaMook het volgende:
Ik stel voor dat ze de baan vrij maken zodat er zsm een kdc-10 heen kan met een peleton genie troepen.
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 21:51 schreef derLudolf het volgende:
Heeft de genie niet meer aan een Hercules? Kan meer meuk in.
Defensie met hulpgoederen naar Caribisch Gebied
quote:
Een C-130 Hercules en een KDC-10 van de Koninklijke Luchtmacht worden sinds vanmiddag op Vliegbasis Eindhoven beladen met water en voedsel voor Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius. Met de KDC-10 vliegen bovendien nog eens meer dan 100 militairen mee voor hulpverlening op de Bovenwindse eilanden. Orkaan Irma richtte er gisteren zware schade aan.

Het KDC-10-transportvliegtuig kan daardoor niet landen op het vliegveld van Sint Maarten en wijkt uit naar Curaçao. De Hercules is wel geschikt om op primitieve en slecht bereikbare banen te landen. Dit toestel vliegt daarom de levensmiddelen vanaf Curaçao naar Sint Maarten.

Volop aan het werk
Militairen zijn al vanaf vanmorgen in touw alle vracht zo snel mogelijk in Eindhoven te krijgen. In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties brengt Defensie het water en voedsel, waar 40.000 mensen 5 dagen mee toe kunnen op de 3 eilanden.

Daar is Defensie inmiddels al met zo’n 300 militairen volop aan het werk. Genisten van de landmacht en mariniers zijn bezig de infrastructuur te herstellen en proberen onder meer het vliegveld op Sint Maarten weer toegankelijk te maken.

Hier het verdwenen Maho Beach:



Fire!


quote:
A British Airways Boeing 777-200, registration G-VIIH performing flight BAW-82GD from London Heathrow,EN (UK) to Athens (Greece), was in the initial climb out of Heathrow's runway 27L when the crew received a number of fault messages for the right hand engine's (GE90) FADEC. The crew shut the engine down, stopped the climb at 6000 feet and returned to Heathrow for a safe landing on runway 27R about one hour after departure.
http://avherald.com/h?article=4adfd699&opt=0

En waar Emirates succesvol gevestigde airliners aanviel wordt het nu aangevallen door long-haul LCC's.
Tim Clark oppert nu het idee om A380's te gaan rondvliegen met all-economy op beide verdiepingen; economy kan mogelijk uit 4 verschillende klasses gaan bestaan.
Dat zullen volle toestellen worden...

[ Bericht 25% gewijzigd door Iemand91 op 07-09-2017 15:12:15 ]
  donderdag 7 september 2017 @ 15:45:56 #202
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173640208
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 11:21 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Helaas, je gaat niet door voor de koelkast.

Je mag nog een keer raden, maar dan met een hint.

Het vliegtuig staat "level" en niet achterover, wat je zou verwachten als alleen het maingear een rol speelt in dit incident.

Voor het antwoord:
https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20170905-0
Ah, hehe, dat kan ook natuurlijk _O-

Dat verklaart ook waarom de passagiers eruit konden via een laddertje :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 september 2017 @ 21:18:43 #203
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173647134
quote:
De landingsbaan is schoongeveegd, dus die lijkt weer gebruikt te kunnen worden, al zit er op dit moment niemand in de toren
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 8 september 2017 @ 13:12:10 #204
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_173656821
Ben benieuwd wat de gevolgen gaan zijn voor Sint Maarten op de langere termijn.
Het eiland is sterk afhankelijk van het toerisme dat gezien de verwoestingen de komenden maanden nog wel op zijn gat zal liggen, zo niet langer.

Daarbij gaat de onhandige staatkundige indeling ook niet echt helpen: het noordelijk deel is Frankrijk, het zuidelijk deel is een zelfstandig land. Een klein land waarvan de belangrijkste vorm van inkomen per direct is weggevallen. Om het extra spannend te maken is het noorden ook nog eens afhankelijk van de zeehaven en luchthaven in het zuiden.

TUI heeft is in elk geval per direct gestopt met alle vluchten naar Sint Maarten. Dat waren ze al van plan vanwege tegenvallende belangstelling, maar door de orkaan zijn ze nu al gestopt.
So we just called him Fred
pi_173656855
EMIRATES WIL DERDE A380-VLUCHT OP SCHIPHOL
quote:
SCHIPHOL - Emirates wil uitbreiden met een derde dagelijkse vlucht op Schiphol. Dat meldt topman Tim Clark aan de Telegraaf. Op dit moment vliegt de luchtvaartmaatschappij al twee keer per dag met de Airbus A380 heen en weer naar Dubai.

Emirates vliegt sinds 2012 met de A380 op Schiphol en is sinds 2016 twee keer per dag met de superjumbo op de route naar Dubai actief.

De aanwezigheid van Emirates en collega’s Etihad Airways en Qatar Airways zijn al jaren onderwerp van discussie. Zo zouden de staatsmaatschappijen uit de Golfregio oneerlijk concurreren door miljoenen oliedollars aan subsidie en zeer lage luchthavenkosten op hun thuisbases.

Of de derde vlucht er daadwerkelijk komt is de vraag. Schiphol zit aan haar plafond qua vliegbewegingen, waardoor het moeilijk is om aan start- en landingsrechten te komen. Naast de twee dagelijkse passagiersvluchten voert Emirates ook vrachtvluchten uit op Schiphol.
In het originele artikel in de Telegraaf staat een interessante uitspraak:
quote:
"Schiphol is helemaal niet vol, die 500.000 is een politieke afspraak. Het is aan de Nederlandse regering om hier een besluit over te nemen om dit los te laten". zegt Clark.
Geeft toch wel weer aan hoe de verschillende maatschappijen kunnen opereren op hun home base.
  vrijdag 8 september 2017 @ 13:38:34 #206
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_173657298
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:14 schreef Iemand91 het volgende:
EMIRATES WIL DERDE A380-VLUCHT OP SCHIPHOL
In het originele artikel in de Telegraaf staat een interessante uitspraak:

[..]

Geeft toch wel weer aan hoe de verschillende maatschappijen kunnen opereren op hun home base.
Clark heeft daarin natuurlijk wel hartstikke gelijk, Schiphol kan nog veel meer vluchten aan en het is het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat beperkingen oplegt in de vergunning.

's Nachts is bijvoorbeeld nog plek zat op Schiphol. Nadeel is dat omwonenden meer geluidsoverlast hebben tijdens hun nachtrust, dat wordt als onwenselijk beschouwd.
Overdag is er ook nog ruimte, mits er structureel drie banen open zijn. Dat is op zich ook nog wel mogelijk, zij het niet dat er ook op het gebruik van de banen allerlei beperkingen zitten en bij sommige weersomstandigheden een tekort aan banen kan ontstaan. Daarvoor zouden eerst een of meerdere banen parallel aan de Kaag- en Buitenveldertbaan aangelegd moeten worden.
So we just called him Fred
pi_173659375
Goed, ik lees dus meer in die uitspraak van de heer Clark.
  vrijdag 8 september 2017 @ 17:23:49 #208
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_173661560
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 15:24 schreef Iemand91 het volgende:
Goed, ik lees dus meer in die uitspraak van de heer Clark.
Wat lees je er dan nog meer in?
So we just called him Fred
  Moderator vrijdag 8 september 2017 @ 18:32:03 #209
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173663032
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:38 schreef FredvZ het volgende:
Daarvoor zouden eerst een of meerdere banen parallel aan de Kaag- en Buitenveldertbaan aangelegd moeten worden.
Nou, laten ze daar maar mee beginnen. Men wil toch op Schiphol vliegen, niet op 'Amsterdam North East Airport'. Kost een hoop geld, maar ook die extra ruimte op Schiphol zal wel weer goed benut worden en dus geld opbrengen. Dat met Lelijkstad nog altijd afwachten.


Ander luchtvaartnieuws:
http://www.dvhn.nl/drenth(...)gapore-22479828.html
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_173666496
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 september 2017 17:23 schreef FredvZ het volgende:
Wat lees je er dan nog meer in?
Ik lees er meer in van "Schiphol/Overheid; negeer en zet de rechten/eisen/wensen van je burgers/natuur etc. opzij; en zet alles in voor optimale economie/kapitalisme in het bijzonder ons eigen luchtvaart."

Zeg maar wat Emirates dus op hun thuisbasis heeft aangezien Emirates, Dubai Airport en de (lokale) overheid ook twee handen op een buik zijn.

Maar goed; ik ben dan ook een cynist wat dat betreft.
pi_173671694
quote:
In het originele artikel in de Telegraaf staat een interessante uitspraak:

[..]

Geeft toch wel weer aan hoe de verschillende maatschappijen kunnen opereren op hun home base.
De uitspraak is gewoon waar, het is een politieke afspraak. De situatie in Nederland is compleet anders dan in sommige andere landen. Je ziet nu dat de eerste omweg via Kopenhagen ontstaat en dat Lelystad niet echt opschiet dus reken op meer rumoer in de komende periode.

[ Bericht 12% gewijzigd door inkjet op 09-09-2017 09:57:39 (typo) ]
--
pi_173671777
quote:
Ik lees er meer in van "Schiphol/Overheid; negeer en zet de rechten/eisen/wensen van je burgers/natuur etc. opzij; en zet alles in voor optimale economie/kapitalisme in het bijzonder ons eigen luchtvaart."
Ja, dat is ook waar...
--
  zaterdag 9 september 2017 @ 10:27:05 #213
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_173672028
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:38 schreef FredvZ het volgende:
Clark heeft daarin natuurlijk wel hartstikke gelijk, Schiphol kan nog veel meer vluchten aan en het is het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat beperkingen oplegt in de vergunning.
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 09:51 schreef inkjet het volgende:
De uitspraak is gewoon waar, het is een politieke afspraak.
Clark heeft geen gelijk. Schiphol is vol, zo simpel is het.

Als je maling hebt aan politieke afspraken, kun je de hele luchtvaartwetgeving afschaffen. Alles in de luchtvaart is politiek.
pi_173672109
Ik denk dat Schiphol aardig vol zit hoor, los van de vergunning.
Natuurlijk is er ruimte genoeg voor meer vluchten, maar in de hub-functie die Schiphol heeft wil je alles op hetzelfde moment binnen hebben. En dat loopt tegen de limiet van banen en gates aan.
  zaterdag 9 september 2017 @ 10:43:13 #215
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_173672188
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 10:35 schreef Piles het volgende:
Ik denk dat Schiphol aardig vol zit hoor, los van de vergunning.
Natuurlijk is er ruimte genoeg voor meer vluchten, maar in de hub-functie die Schiphol heeft wil je alles op hetzelfde moment binnen hebben. En dat loopt tegen de limiet van banen en gates aan.
Zou het helpen om douane- en securitycontroles af te schaffen?
quote:
"Schiphol is helemaal niet vol, die douane-, security- en boardingscontroles zijn een politieke afspraak. Het is aan de Nederlandse regering om hier een besluit over te nemen om dit los te laten". zegt Clark.
pi_173672216
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 10:43 schreef OEM het volgende:

[..]

Zou het helpen om douane- en securitycontroles af te schaffen?

[..]

Ja, er zijn lange wachttijden voor de controles. Maar ik zie niet helemaal hoe je met het afschaffen van de controles meer ruimte op de gates/banen krijgt (op dit piekmomenten). Zeker niet als een groot deel van de klanten overstappers zijn, en dus niet langs de controle hoeven.
  zaterdag 9 september 2017 @ 10:55:48 #217
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_173672346
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 10:45 schreef Piles het volgende:

[..]

Ja, er zijn lange wachttijden voor de controles. Maar ik zie niet helemaal hoe je met het afschaffen van de controles meer ruimte op de gates/banen krijgt (op dit piekmomenten). Zeker niet als een groot deel van de klanten overstappers zijn, en dus niet langs de controle hoeven.
Zo dan:
quote:
"Schiphol is helemaal niet vol, dat al die luchtvaartmaatschappijen (niet zijnde Emirates) op Schiphol toegelaten worden is een politieke afspraak. Het is aan de Nederlandse regering om hier een besluit over te nemen om dit los te laten". zegt Clark.
  zaterdag 9 september 2017 @ 11:27:08 #218
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_173672634
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 10:27 schreef OEM het volgende:
Clark heeft geen gelijk. Schiphol is vol, zo simpel is het.
Politiek misschien vol, maar fysiek is er nog capaciteit zat: Met drie banen 24/7 open kunnen ruim 750.000 vliegbewegingen worden uitgevoerd (er vanuit gaan dat er 30 toestellen per baan per uur kunnen landen of opstijgen).

In de nacht is nog plek zat aan de gates en ook overdag is nog ruimte over.
quote:
Als je maling hebt aan politieke afspraken, kun je de hele luchtvaartwetgeving afschaffen. Alles in de luchtvaart is politiek.
Die wet kan nog steeds blijven bestaan, het is maar net wat je er in zet. Nu staan er dingen in dat er rekening moet worden gehouden met nachtrust van omwonenden bijvoorbeeld, als je dat er uit haalt schiet de bruikbare capaciteit omhoog.

En ja, in de Emiraten hebben ze daar andere wetgeving, daar mag 24/7 gevlogen worden. Daar boeit het de bevolking ook een stuk minder: de meesten zouden werkloos zijn zonder het bestaan van die luchthaven die 24/7 open is. Tja, de arbeidsomstandigheden zijn betwistbaar, maar als je de keuze hebt tussen een baan met slechte arbeidsvoorwaarden of helemaal geen baan, is de keuze ook snel gemaakt.

Oneerlijk? Misschien, die Emiraten maken gewoon heel goed gebruik van hun handige geografische positie tussen twee continenten die graag naar elkaar toe vliegen en waar veel handel tussen is. Net zoals Rotterdam de grootste zeehaven van Europa is kunnen worden door de uitermate handige positie tussen de zee en het Ruhrgebied. Is dat dan ook oneerlijk geweest voor Duitsland?
En elk bedrijf dat zich vestigt in de haven van Rotterdam krijgt steun van de Nederlandse staat: de havenbekkens waar ze de schepen in af kunnen meren zijn betaald uit belastingen.
So we just called him Fred
  zaterdag 9 september 2017 @ 12:09:42 #219
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_173673113
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 september 2017 11:27 schreef FredvZ het volgende:
Politiek misschien vol, maar fysiek is er nog capaciteit zat: Met drie banen 24/7 open kunnen ruim 750.000 vliegbewegingen worden uitgevoerd (er vanuit gaan dat er 30 toestellen per baan per uur kunnen landen of opstijgen).
Er is sowieso nog fysieke capaciteit zat. Met alle 6 banen open 24x7 en mixed ops (tegelijk landen/starten) kom je dan op 3.000.000 vliegbewegingen. Beetje rommelen met separations kun je vast de boel nog eens verdubbelen, 6 miljoen. Taxibanen kun je ook prima gebruiken om op te landen en te starten, zeg nog eens een miljoen erbij.

Niet aankomen met dat het allemaal levensgevaarlijk is of dat het niet mag, want:
quote:
Die wet kan nog steeds blijven bestaan, het is maar net wat je er in zet. Nu staan er dingen in dat er rekening moet worden gehouden met nachtrust van omwonenden veiligheid bijvoorbeeld, als je dat er uit haalt schiet de bruikbare capaciteit omhoog.
Bottomline: wat fysiek mogelijk is, is niet relevant. De politiek bepaalt de capaciteit.
pi_173673431
Komt die 2 Kaagbaan er eigenlijk nog ? Ik woon nu onder de vliegtuigrook, dan heb geen zin als ik ga vliegen helemaal naar Lelystad te gaan.
.
pi_173673665
Take-offs van de taxibanen kan prima op AMS toch? Is al eens uitvoerig getest door KL!

https://www.luchtvaartnie(...)fout-taxiende-piloot
Jack does it in real time...
  zaterdag 9 september 2017 @ 15:32:22 #222
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_173676330
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 september 2017 12:50 schreef DeeBee het volgende:
Take-offs van de taxibanen kan prima op AMS toch? Is al eens uitvoerig getest door KL!

https://www.luchtvaartnie(...)fout-taxiende-piloot
Je was me voor :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zondag 10 september 2017 @ 19:09:36 #223
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_173698606
De PH-BFN is momenteel als KL737 op weg naar Curaçao om geëvacueerde vakantiegangers van Sint Maarten op te halen.
So we just called him Fred
  maandag 11 september 2017 @ 01:32:43 #224
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173706652
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 september 2017 13:38 schreef FredvZ het volgende:

Schiphol kan nog veel meer vluchten aan

Deze discussie hebben we al eens eerder gevoerd, maar je bent een beetje hardleers.
Niet met huidige infrastructuur en afhandelingscapaciteit. Er zijn bv bijna wekelijks problemen met de bagageafhandeling.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 11 september 2017 @ 01:34:28 #225
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173706657
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 10:35 schreef Piles het volgende:
Ik denk dat Schiphol aardig vol zit hoor, los van de vergunning.
Natuurlijk is er ruimte genoeg voor meer vluchten, maar in de hub-functie die Schiphol heeft wil je alles op hetzelfde moment binnen hebben. En dat loopt tegen de limiet van banen en gates aan.
Dit
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  PR/Manusje van alles maandag 11 september 2017 @ 07:06:33 #226
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_173707081
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 01:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Deze discussie hebben we al eens eerder gevoerd, maar je bent een beetje hardleers.
Niet met huidige infrastructuur en afhandelingscapaciteit. Er zijn bv bijna wekelijks problemen met de bagageafhandeling.
als je dat accepteert hoeft dat toch geen probleem te zijn?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_173728133
quote:
KLM wants to reflect in appropriate style on the end of the 97-year partnership between KLM and Fokker. The phasing out of the Fokker 70 at KLM Cityhopper marks the end of an extraordinary period for the Dutch airline industry.

So many KLM fans would like to be aboard one of the final Fokker flights on 28 October 2017, that we are publishing the flight schedule below. A few seats are still available and can be booked via http://www.klm.com.

Especially for fans
That the very last commercial Fokker flight will depart from London is no coincidence. Soon after the first passenger flights took place on 17 May 1920, two Fokkers joined the KLM fleet as the first passenger aircraft to be owned by KLM: these Fokker IIs bore the registration numbers H-NABC and H-NABD. The first commercial flight with a Fokker II was on 15 September 1920 to London. The arrival of the Fokker 70 from London on 28 October will complete the circle.

KLM will be devoting much social media attention to the departing Fokkers in the run up to 28 October.

Modernising the fleet
KLM Cityhopper began replacing its Fokker fleet with the modern E-Jet, Embraer 190 and Embraer 175+ in 2008. These new aircraft are facilitating further expansion of the existing network, higher flight frequencies, and lower costs. This wide-ranging modernisation means KLM Cityhopper can contribute to a more efficient and environmentally friendly operation in which quality and passenger comfort are top priorities.
quote:
DUS - Düsseldorf KL1862 arrival Amsterdam 19.05 hrs*

NWI- Norwich KL1512 arrival Amsterdam 19.15 hrs*

HAJ - Hannover KL1912 arrival Amsterdam 19.15 hrs*

BRU - Brussel KL1732 arrival Amsterdam 19.15 hrs*

LUX - Luxembourg KL1746 arrival Amsterdam 19.35 hrs*

LHR - London KL1070 arrival Amsterdam 20.30 hrs *

*Local time
http://news.klm.com/the-fokker-70s-final-commercial-flights/

pi_173730096
Geboekt op de vlucht met het passende vluchtnummer :-)

[ Bericht 92% gewijzigd door inkjet op 12-09-2017 13:20:32 (vaudjuh) ]
--
pi_173733814
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 00:02 schreef Iemand91 het volgende:
De nieuwe pier voor Schiphol. 5 narrow-body gates aan de noordzijde (voor u rechts),
3 wide-body/6 narrow-body gates aan de zuidzijde. Pier moet eind 2019 in gebruik gaan.
De plek is as we speak bouwrijp gemaakt; Fokker farm is dus kleiner geworden.
De render toont overigens borden met A (als in: A-pier) maar die naam krijgt het niet wegens de uitspraak hiervan in het Engels en Nederlands.
Het ontwerp van de nieuwe terminal is nog niet bekend; deze moet in 2023 in gebruik genomen worden.

[ afbeelding ]
En nu is ook het ontwerp van de nieuwe terminal bekend:



Toelichting op het ontwerp: https://nieuws.schiphol.n(...)van-nieuwe-terminal/

En ander inzendingen hier.

En de Telegraaf was weer iets te enthousiast (net als ik); Emirates ontkent dat ze een derde vlucht naar Amsterdam willen.
pi_173743635
Jongens ik heb nog een dingetje over het ongeluk op Tenerife op 27 mrt 1977 toevallig.
Zomaar een toevallig idee nav eerst een boekje dat ik doorlas uit eigen boekenkast. Boek uit 2002 25 jaar erna. Maar ook doordat ik daarna een docu opzocht op yt.
Het gaat een beetje om de afslag die Panam moest nemen. De derde afslag, maar die was bijna 140o en nauwelijks te doen voor een 747 en dus reden ze door naar de volgende afslag? Door mist was het ook niet echt duidelijk.
Maar waarom zei de toren dat ze die afslag van 140o moesten nemen? Omdat ze nooit een 747 hadden gehad en niet wisten dat zo'n afslag bijna niet, en zeker niet met mist, te doen was?
Toch op zijn minst wel een foutje van de toren dan, toch?
I´m back.
pi_173743710
Simpelweg omdat het de eerst beschikbare / vrij afslag was op de baan, zie ook Wikipedia:

quote:
The angle of the third taxiway would have required the plane to perform a 148-degree turn, which would lead back toward the still-crowded main apron. At the end of C-3, the Pan Am would have to make another 148-degree turn, in order to continue taxiing towards the start of the runway. Taxiway C-4 would have required two 35-degree-turns. A study carried out by the Air Line Pilots Association (ALPA) after the accident concluded that making the second 148-degree turn at the end of taxiway C-3 would have been "a practical impossibility."[20] Subsequent performance calculations and taxi tests with a Boeing 747 turning off on an intersection comparable to the C-3 at Tenerife, as part of the Dutch investigation, indicate that in all probability the turns could have been made. The official report from the Spanish authorities explains that the controller instructed the Pan Am aircraft to use the third taxiway because this was the earliest exit that they could take to reach the unobstructed section of the parallel taxiway.[21]
Jack does it in real time...
pi_173743753
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 22:57 schreef DeeBee het volgende:
Simpelweg omdat het de eerst beschikbare / vrij afslag was op de baan, zie ook Wikipedia:

[..]

148o staat hier, maar in die docu iets minder dan 140, en idd daarna nog één.
An sich vind ik de redenatie niet sterk, omdat de meeste vliegers op 747s dat zien als niet goed te doen. Ja, kleinere vliegtuigen kunnen dat prima doen en die lui in die toren waren alleen bekend met kleinere toestellen. En daarom hebben ze hen naar de derde afslag geleid wrs. Omdat ze gewoon niet wisten dat dat bijna niet te doen was met een 747.
I´m back.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 12 september 2017 @ 23:05:20 #233
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173743793
zeg maar gewoon niet te doen, zoals uit onderzoek gebleken is.

Niet meer dan logisch dat de 747 de volgende afslag wilde nemen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173743812
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 23:05 schreef Peterselieman het volgende:
zeg maar gewoon niet te doen, zoals uit onderzoek gebleken is.

Niet meer dan logisch dat de 747 de volgende afslag wilde nemen.
Ja, en de rede daartoe uiteindelijk is dat de toren zei dat ze iets moesten doen dat niet of nauwelijks is te doen en dat ze dus dachten nee, dit is niet de derde afslag. En waarom deed de toren dat, omdat ze niet op de hoogte was van de techniek c.q. mogelijkheden van een 747 wrs.

Ik ben een beetje geswitched van mening dus. In de zin dat het niet alleen lag aan Van Zandten dus. (niet in primaire zin btw).

[ Bericht 4% gewijzigd door Ryan3 op 12-09-2017 23:34:28 ]
I´m back.
  woensdag 13 september 2017 @ 00:50:57 #235
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_173744778
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 23:07 schreef Ryan3 het volgende:
Ik ben een beetje geswitched van mening dus. In de zin dat het niet alleen lag aan Van Zandten dus. (niet in primaire zin btw).
Mwa, de enige die compleet in strijd met de regels heeft gehandeld was Van Zanten, dat is toch wel vrij duidelijk gebleken.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_173744803
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 00:50 schreef flipsen het volgende:

[..]

Mwa, de enige die compleet in strijd met de regels heeft gehandeld was Van Zanten, dat is toch wel vrij duidelijk gebleken.
Ja, daarom zeg ik ook niet in primaire zin. Echter waarom Panam dus niet die afslag 3 nam heeft wel te maken met 1) niet te doen en dus 2) dacht men dat dat niet de afslag was. En de toren dacht dat die afslag 3 wel te doen was, maar wrs was er dan door die fout van van Zan(d)ten ook een ongeluk gebeurd.
Echter hadden ze geweten dat die afslag niet was te doen en hun dus naar die vierde afslag hadden geleid, dan hadden ze wrs wel ervoor gezorgd dat Panam meer tijd gekregen had?
I´m back.
  woensdag 13 september 2017 @ 02:21:53 #237
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_173745036
Third exit to your left, terwijl ze al 1 exit voorbij waren, niet erg duidelijk... Maar dé fout blijft gewoon: "Ik heb haast, ik wacht niet op de takeoff clearance".

Hier trouwens een docu erover die ik nog niet eerder had gezien. De Amerikanen zijn heel wat harder in hun oordeel dan de nederlanders. Weet niet of de cockpit voicerecorder is gevonden eigenlijk? Want Van Zandten wordt hier wel echt als een enorme bullebak afgeschilderd :X

Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_173745165
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 02:21 schreef flipsen het volgende:
Third exit to your left, terwijl ze al 1 exit voorbij waren, niet erg duidelijk... Maar dé fout blijft gewoon: "Ik heb haast, ik wacht niet op de takeoff clearance".

Hier trouwens een docu erover die ik nog niet eerder had gezien. De Amerikanen zijn heel wat harder in hun oordeel dan de nederlanders. Weet niet of de cockpit voicerecorder is gevonden eigenlijk? Want Van Zandten wordt hier wel echt als een enorme bullebak afgeschilderd :X

Ik vind zelf (als leek) dat deze video de verschillende meningen meer recht aan doet. De video bevat ook een analyse van de voice recorder van de KLM
  woensdag 13 september 2017 @ 04:22:18 #239
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_173745182
Wie is "van Zandten" nou weer :?
Of het nou wel of niet aan zijn handelen heeft gelegen, spel op zijn minst zijn naam goed :)
So we just called him Fred
  woensdag 13 september 2017 @ 04:54:20 #240
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_173745197
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 22:52 schreef Ryan3 het volgende:
Jongens ik heb nog een dingetje over het ongeluk op Tenerife op 27 mrt 1977 toevallig.
Zomaar een toevallig idee nav eerst een boekje dat ik doorlas uit eigen boekenkast. Boek uit 2002 25 jaar erna. Maar ook doordat ik daarna een docu opzocht op yt.
Het gaat een beetje om de afslag die Panam moest nemen. De derde afslag, maar die was bijna 140o en nauwelijks te doen voor een 747 en dus reden ze door naar de volgende afslag? Door mist was het ook niet echt duidelijk.
Maar waarom zei de toren dat ze die afslag van 140o moesten nemen? Omdat ze nooit een 747 hadden gehad en niet wisten dat zo'n afslag bijna niet, en zeker niet met mist, te doen was?
Toch op zijn minst wel een foutje van de toren dan, toch?
In die tijd vlogen er ook al 747s op Tenerife, er had zich echter nog nooit een situatie voor gedaan dat het hele platform vol stond, het tegelijkertijd mistig was én piloten ook nog eens zo snel mogelijk weg wilde van het vliegveld. Dit zorgde voor een heleboel stress bij piloten en in de toren.

De toren wilde zo snel mogelijk de baan weer vrij hebben, want elk vliegtuig dat weg is, is er een. Gezien de hoge stresslevels kan ik me wel voorstellen dat iemand in de toren zich op dat moment onvoldoende realiseert dat een 747 die krappe bochten van C3 niet kan nemen.

Het is m.i. erg moeilijk in dit geval de oorzaak aan te wijzen, aangezien het een opeenstapeling van dingen is die mis zijn gegaan die dag.

Was de aanslag in Las Palmas niet gebeurd, was deze crash nooit gebeurd
Was het niet mistig geweest, was deze crash niet gebeurd
Had de radioverkeer goed verlopen, was deze crash niet gebeurd
Had het Pan Am toestel de orders opgevolgd en zichzelf klem gereden op C3, was deze crash mogelijk niet gebeurd
Had het personeel in de toren beter Engels gesproken, was er mogelijk ook niks gebeurd
Had het KLM personeel de protocollen gevolgd, dan was er niks gebeurd
Had de gezagvoerder geen druk gevoeld vanuit KLM om op tijd in Las Palmas aan te komen, zodat hij diezelfde dag nog terug kon vliegen, was er misschien ook helemaal niets gebeurd.

Vooral dat laatste is in mijn beleving een onderbelicht kindje gebleven in het hele onderzoek, of eigenlijk alle onderzoeken. Hoe groter de psychische druk, des te meer fouten mensen gaan maken.
So we just called him Fred
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 september 2017 @ 10:03:27 #241
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173747038
quote:
1s.gif Op woensdag 13 september 2017 03:57 schreef winterapfel het volgende:

[..]

Ik vind zelf (als leek) dat deze video de verschillende meningen meer recht aan doet. De video bevat ook een analyse van de voice recorder van de KLM
Uit die analyse is ook gebleken dat door de diverse andere communicatie die gaande was ze in de cockpit van de KLM een ok (om volgens hun te gaan) hoorden, maar niet wat er voor de rest gezegd werd.

Er is die dag gigantisch veel misgegaan en uit het onderzoek is veel geleerd, behalve zoals Fred terecht aanhaalt dat er druk is vanuit de vliegmaatschappij om op tijd weer op Schiphol aan te komen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173751501
Heads-up voor de spotters/fotografen onder ons; vlucht BA438/BA439 van British Airways wordt vanavond uitgevoerd door een Boeing 747-400 (G-CIVO) in plaats van de gebruikelijke Airbus A319/320/321.
Verwachte aankomst is om 17:22 uur, vertrek om 16:15 uur; ofwel dat laatste is nog niet bekend :P.

De 747 wordt ingezet wegens annuleringen van eerdere vluchten.
(Oh, en voor ¤149 kun je in Business Class in die 747 mee naar London :P)



En gisteravond hebben een Transavia Boeing 737 (PH-HSI) en een Airbus A320 van Vueling (EC-MFM) elkaar geraakt op Schiphol:



[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 13-09-2017 14:55:57 ]
  woensdag 13 september 2017 @ 14:20:41 #243
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_173751503
quote:
7s.gif Op woensdag 13 september 2017 04:54 schreef FredvZ het volgende:
Had het personeel in de toren beter Engels gesproken, was er mogelijk ook niks gebeurd
Deze pik ik er even tussenuit. Heb je die docu gezien die ik postte? Want daarin zegt de FO van de PanAm dat de mensen op de toren prima Engels spraken.

Aan de andere kant was er natuurlijk wel die verwarring van 3e afslag links
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_173756269
Icelandair met 737 MAX naar Amsterdam
quote:
Icelandair heeft de planning voor de nieuwe 737 MAX 8 bekend gemaakt. Vanaf mei komt de maatschappij met het toestel naar Amsterdam.

Amsterdam
De eerste vlucht naar Schiphol vindt plaats op 24 mei. In eerste instantie vliegt Icelandair één keer per week met de MAX. Begin juni volgt dan een tweede wekelijkse vlucht.

Parijs
Andere bestemmingen zijn volgens Airlineroute onder andere Parijs Orly, Hamburg, Stockholm, Cleveland en Philadelphia. De allereerste vlucht gaat naar Berlijn Tegel, vanaf 19 maart.

MAX
In 2013 bestelde Icelandair in totaal zestien 737 MAX toestellen, zowel -8 als de -9. Daarnaast heeft de maatschappij nog acht opties. De MAX 8 wordt uitgerust met acht businessclass en 152 economyclass stoelen. Bij de aankondiging zei Icelandair de toestellen te gebruiken voor een uitbreiding van het netwerk, niet zozeer ter vervanging van de 757’s.


Eerste reguliere 737MAX vluchten naar Amsterdam.

En Boeing moest tijdens Orkaan Irma ook wat toestellen opslaan:

  woensdag 13 september 2017 @ 19:29:52 #245
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_173757055
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 14:20 schreef flipsen het volgende:

[..]

Deze pik ik er even tussenuit. Heb je die docu gezien die ik postte? Want daarin zegt de FO van de PanAm dat de mensen op de toren prima Engels spraken.

Aan de andere kant was er natuurlijk wel die verwarring van 3e afslag links
Ik heb hem tijden geleden al eens gezien. Ook de variant van Air Crash Investigation en mij was juist bijgebleven dat het Engels wel een probleem was. Maar wellicht heb ik dat verkeerd onthouden.

De verwarring is er in elk geval niet minder om "Third? First? Third?"
So we just called him Fred
pi_173757452
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 14:20 schreef Iemand91 het volgende:
Heads-up voor de spotters/fotografen onder ons; vlucht BA438/BA439 van British Airways wordt vanavond uitgevoerd door een Boeing 747-400 (G-CIVO) in plaats van de gebruikelijke Airbus A319/320/321.
Verwachte aankomst is om 17:22 uur, vertrek om 16:15 uur; ofwel dat laatste is nog niet bekend :P.

De 747 wordt ingezet wegens annuleringen van eerdere vluchten.
(Oh, en voor ¤149 kun je in Business Class in die 747 mee naar London :P)

[ afbeelding ]

En gisteravond hebben een Transavia Boeing 737 (PH-HSI) en een Airbus A320 van Vueling (EC-MFM) elkaar geraakt op Schiphol:

[ afbeelding ]
Heel erg tof. Wil ook snel weer naar LHR zolang ze daar nog te spotten zijn.

Was vandaag sowieso een goeie dag voor spotten @ AMS trouwens.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
  woensdag 13 september 2017 @ 20:25:45 #247
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_173758163
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 02:21 schreef flipsen het volgende:
Maar dé fout blijft gewoon: "Ik heb haast, ik wacht niet op de takeoff clearance".
Dat is ook weer te kort door de bocht: Van Zanten was ervan overtuigd dat hij de clearance wel had.

Wat trouwens ook stuitend was, was het onderzoek van de KLM Rijksluchtvaartdienst. Lekker als een klein kind alles en iedereen de schuld geven. Fuck de nabestaanden, KLM mag geen slechte naam krijgen. In de 15 jaar daarna hebben ze niks geleerd, want het onderzoek van Faro 1992 door Martinair de RLD is net zo'n broddelwerk.

Ik ben heel benieuwd hoe een Nederlands onderzoek er nu uit gaat zien als KLM ergens een flinke smakker maakt. Zou Nederland nu wel zelfreinigend vermogen hebben of wordt nog steeds alles onder het tapijt geveegd?
pi_173764370
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 14:20 schreef Iemand91 het volgende:
Heads-up voor de spotters/fotografen onder ons; vlucht BA438/BA439 van British Airways wordt vanavond uitgevoerd door een Boeing 747-400 (G-CIVO) in plaats van de gebruikelijke Airbus A319/320/321.
Verwachte aankomst is om 17:22 uur, vertrek om 16:15 uur; ofwel dat laatste is nog niet bekend :P.
:D Vet!

Overigens vliegt BA elke (week)dag al één round trip tussen AMS en LON met een 767, ook al best geinig, hoewel natuurlijk (of iig, vziw) met een minder spannende business kabine.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_173764739
quote:
14s.gif Op woensdag 13 september 2017 19:48 schreef Blistering het volgende:
Heel erg tof. Wil ook snel weer naar LHR zolang ze daar nog te spotten zijn.
Gelukkig gebruikt BA ze nog wel een aantal jaar, well into the 2020's.
quote:
Was vandaag sowieso een goeie dag voor spotten @ AMS trouwens.
Zeker.
M'n vader moest er toevallig in de buurt zijn en die heeft even bij de McDonalds gestaan en volgens hem was het daar enorm druk.
Toevallig hem maar even gebeld dat exact toen ik belde de BA 747 zou landen; motoren kon ik horen op de achtergrond. :P
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 23:44 schreef LintuxCx het volgende:
:D Vet!

Overigens vliegt BA elke (week)dag al één round trip tussen AMS en LON met een 767, ook al best geinig, hoewel natuurlijk (of iig, vziw) met een minder spannende business kabine.
BA heeft (naar mijn weten) de 767 tegenwoordig vol economy-stoelen zitten en afhankelijk van de bezetting worden voorin de middelste stoelen gewoonweg niet gebruikt als de rij voor Business word ingezet.
Weinig spannends aan.

I went on the internet and found THIS:




[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 14-09-2017 00:15:41 ]
pi_173771925
quote:
7s.gif Op woensdag 13 september 2017 04:54 schreef FredvZ het volgende:

[..]

In die tijd vlogen er ook al 747s op Tenerife, er had zich echter nog nooit een situatie voor gedaan dat het hele platform vol stond, het tegelijkertijd mistig was én piloten ook nog eens zo snel mogelijk weg wilde van het vliegveld. Dit zorgde voor een heleboel stress bij piloten en in de toren.
Kennelijk niet zo heel veel dus.
quote:
De toren wilde zo snel mogelijk de baan weer vrij hebben, want elk vliegtuig dat weg is, is er een. Gezien de hoge stresslevels kan ik me wel voorstellen dat iemand in de toren zich op dat moment onvoldoende realiseert dat een 747 die krappe bochten van C3 niet kan nemen.
In die docu die ik zag, vertelt een piloot op een gegeven moment dat het indraaien in C3 wrs meer tijd in beslag had genomen dan C4 pakken en dan twee bochten van <45o nemen.
quote:
Het is m.i. erg moeilijk in dit geval de oorzaak aan te wijzen, aangezien het een opeenstapeling van dingen is die mis zijn gegaan die dag.

Was de aanslag in Las Palmas niet gebeurd, was deze crash nooit gebeurd
Was het niet mistig geweest, was deze crash niet gebeurd
Had de radioverkeer goed verlopen, was deze crash niet gebeurd
Had het Pan Am toestel de orders opgevolgd en zichzelf klem gereden op C3, was deze crash mogelijk niet gebeurd
Had het personeel in de toren beter Engels gesproken, was er mogelijk ook niks gebeurd
Had het KLM personeel de protocollen gevolgd, dan was er niks gebeurd
Had de gezagvoerder geen druk gevoeld vanuit KLM om op tijd in Las Palmas aan te komen, zodat hij diezelfde dag nog terug kon vliegen, was er misschien ook helemaal niets gebeurd.

Vooral dat laatste is in mijn beleving een onderbelicht kindje gebleven in het hele onderzoek, of eigenlijk alle onderzoeken. Hoe groter de psychische druk, des te meer fouten mensen gaan maken.
Uiteraard is dit niet de enige oorzaak, het is een heel scala aan oorzaken.
Wel wordt in veel docu's en publicaties met name aandacht besteed aan crewmanagement faal.

Overigens wordt in dat boekje dat ik las Van Zanten toch aangemerkt als veel minder dominant en veel minder een bullebak als in docu's naar voren kwam.

Psychische druk door de maatschappij om idd op tijd op Las Palmas aan te komen om een lading toeristen mee terug te nemen, wordt ook een beetje ondergesneeuwd. In feite wordt in docu's gesteld dat die druk alleen een zaak van Van Zanten was, want die wilde weer gezellig thuis zitten na de vlucht. Maar wrs was het een zaak van de maatschappij, want die hadden wrs geen andere piloten klaar staan, mocht Van Zanten niet meer kunnen vliegen. En dus zouden ze een lading van 200+ toeristen ergens een extra-nacht in hotels moeten zetten. Van Zanten zou sws aankomen in de avond. En nog vlak voor dat hij aan de start begon, terwijl Meurs met de toren communiceerde, had hij daarover nog contact met de maatschappij ook, in de cockpit dus.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 14-09-2017 22:55:29 ]
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')