quote:Op woensdag 6 september 2017 20:05 schreef DaMook het volgende:
Ik stel voor dat ze de baan vrij maken zodat er zsm een kdc-10 heen kan met een peleton genie troepen.
Defensie met hulpgoederen naar Caribisch Gebiedquote:Op woensdag 6 september 2017 21:51 schreef derLudolf het volgende:
Heeft de genie niet meer aan een Hercules? Kan meer meuk in.
quote:Een C-130 Hercules en een KDC-10 van de Koninklijke Luchtmacht worden sinds vanmiddag op Vliegbasis Eindhoven beladen met water en voedsel voor Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius. Met de KDC-10 vliegen bovendien nog eens meer dan 100 militairen mee voor hulpverlening op de Bovenwindse eilanden. Orkaan Irma richtte er gisteren zware schade aan.
Het KDC-10-transportvliegtuig kan daardoor niet landen op het vliegveld van Sint Maarten en wijkt uit naar Curaçao. De Hercules is wel geschikt om op primitieve en slecht bereikbare banen te landen. Dit toestel vliegt daarom de levensmiddelen vanaf Curaçao naar Sint Maarten.
Volop aan het werk
Militairen zijn al vanaf vanmorgen in touw alle vracht zo snel mogelijk in Eindhoven te krijgen. In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties brengt Defensie het water en voedsel, waar 40.000 mensen 5 dagen mee toe kunnen op de 3 eilanden.
Daar is Defensie inmiddels al met zo’n 300 militairen volop aan het werk. Genisten van de landmacht en mariniers zijn bezig de infrastructuur te herstellen en proberen onder meer het vliegveld op Sint Maarten weer toegankelijk te maken.
http://avherald.com/h?article=4adfd699&opt=0quote:A British Airways Boeing 777-200, registration G-VIIH performing flight BAW-82GD from London Heathrow,EN (UK) to Athens (Greece), was in the initial climb out of Heathrow's runway 27L when the crew received a number of fault messages for the right hand engine's (GE90) FADEC. The crew shut the engine down, stopped the climb at 6000 feet and returned to Heathrow for a safe landing on runway 27R about one hour after departure.
Ah, hehe, dat kan ook natuurlijkquote:Op donderdag 7 september 2017 11:21 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Helaas, je gaat niet door voor de koelkast.
Je mag nog een keer raden, maar dan met een hint.
Het vliegtuig staat "level" en niet achterover, wat je zou verwachten als alleen het maingear een rol speelt in dit incident.
Voor het antwoord:
https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20170905-0
De landingsbaan is schoongeveegd, dus die lijkt weer gebruikt te kunnen worden, al zit er op dit moment niemand in de torenquote:Op donderdag 7 september 2017 15:05 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[..]
Defensie met hulpgoederen naar Caribisch Gebied
[..]
Hier het verdwenen Maho Beach:
[ afbeelding ]
In het originele artikel in de Telegraaf staat een interessante uitspraak:quote:SCHIPHOL - Emirates wil uitbreiden met een derde dagelijkse vlucht op Schiphol. Dat meldt topman Tim Clark aan de Telegraaf. Op dit moment vliegt de luchtvaartmaatschappij al twee keer per dag met de Airbus A380 heen en weer naar Dubai.
Emirates vliegt sinds 2012 met de A380 op Schiphol en is sinds 2016 twee keer per dag met de superjumbo op de route naar Dubai actief.
De aanwezigheid van Emirates en collega’s Etihad Airways en Qatar Airways zijn al jaren onderwerp van discussie. Zo zouden de staatsmaatschappijen uit de Golfregio oneerlijk concurreren door miljoenen oliedollars aan subsidie en zeer lage luchthavenkosten op hun thuisbases.
Of de derde vlucht er daadwerkelijk komt is de vraag. Schiphol zit aan haar plafond qua vliegbewegingen, waardoor het moeilijk is om aan start- en landingsrechten te komen. Naast de twee dagelijkse passagiersvluchten voert Emirates ook vrachtvluchten uit op Schiphol.
Geeft toch wel weer aan hoe de verschillende maatschappijen kunnen opereren op hun home base.quote:"Schiphol is helemaal niet vol, die 500.000 is een politieke afspraak. Het is aan de Nederlandse regering om hier een besluit over te nemen om dit los te laten". zegt Clark.
Clark heeft daarin natuurlijk wel hartstikke gelijk, Schiphol kan nog veel meer vluchten aan en het is het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat beperkingen oplegt in de vergunning.quote:Op vrijdag 8 september 2017 13:14 schreef Iemand91 het volgende:
EMIRATES WIL DERDE A380-VLUCHT OP SCHIPHOL
In het originele artikel in de Telegraaf staat een interessante uitspraak:
[..]
Geeft toch wel weer aan hoe de verschillende maatschappijen kunnen opereren op hun home base.
Wat lees je er dan nog meer in?quote:Op vrijdag 8 september 2017 15:24 schreef Iemand91 het volgende:
Goed, ik lees dus meer in die uitspraak van de heer Clark.
Nou, laten ze daar maar mee beginnen. Men wil toch op Schiphol vliegen, niet op 'Amsterdam North East Airport'. Kost een hoop geld, maar ook die extra ruimte op Schiphol zal wel weer goed benut worden en dus geld opbrengen. Dat met Lelijkstad nog altijd afwachten.quote:Op vrijdag 8 september 2017 13:38 schreef FredvZ het volgende:
Daarvoor zouden eerst een of meerdere banen parallel aan de Kaag- en Buitenveldertbaan aangelegd moeten worden.
Ik lees er meer in van "Schiphol/Overheid; negeer en zet de rechten/eisen/wensen van je burgers/natuur etc. opzij; en zet alles in voor optimale economie/kapitalisme in het bijzonder ons eigen luchtvaart."quote:
De uitspraak is gewoon waar, het is een politieke afspraak. De situatie in Nederland is compleet anders dan in sommige andere landen. Je ziet nu dat de eerste omweg via Kopenhagen ontstaat en dat Lelystad niet echt opschiet dus reken op meer rumoer in de komende periode.quote:In het originele artikel in de Telegraaf staat een interessante uitspraak:
[..]
Geeft toch wel weer aan hoe de verschillende maatschappijen kunnen opereren op hun home base.
Ja, dat is ook waar...quote:Ik lees er meer in van "Schiphol/Overheid; negeer en zet de rechten/eisen/wensen van je burgers/natuur etc. opzij; en zet alles in voor optimale economie/kapitalisme in het bijzonder ons eigen luchtvaart."
quote:Op vrijdag 8 september 2017 13:38 schreef FredvZ het volgende:
Clark heeft daarin natuurlijk wel hartstikke gelijk, Schiphol kan nog veel meer vluchten aan en het is het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat beperkingen oplegt in de vergunning.
Clark heeft geen gelijk. Schiphol is vol, zo simpel is het.quote:Op zaterdag 9 september 2017 09:51 schreef inkjet het volgende:
De uitspraak is gewoon waar, het is een politieke afspraak.
Zou het helpen om douane- en securitycontroles af te schaffen?quote:Op zaterdag 9 september 2017 10:35 schreef Piles het volgende:
Ik denk dat Schiphol aardig vol zit hoor, los van de vergunning.
Natuurlijk is er ruimte genoeg voor meer vluchten, maar in de hub-functie die Schiphol heeft wil je alles op hetzelfde moment binnen hebben. En dat loopt tegen de limiet van banen en gates aan.
quote:"Schiphol is helemaal niet vol, die douane-, security- en boardingscontroles zijn een politieke afspraak. Het is aan de Nederlandse regering om hier een besluit over te nemen om dit los te laten". zegt Clark.
Ja, er zijn lange wachttijden voor de controles. Maar ik zie niet helemaal hoe je met het afschaffen van de controles meer ruimte op de gates/banen krijgt (op dit piekmomenten). Zeker niet als een groot deel van de klanten overstappers zijn, en dus niet langs de controle hoeven.quote:Op zaterdag 9 september 2017 10:43 schreef OEM het volgende:
[..]
Zou het helpen om douane- en securitycontroles af te schaffen?
[..]
Zo dan:quote:Op zaterdag 9 september 2017 10:45 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja, er zijn lange wachttijden voor de controles. Maar ik zie niet helemaal hoe je met het afschaffen van de controles meer ruimte op de gates/banen krijgt (op dit piekmomenten). Zeker niet als een groot deel van de klanten overstappers zijn, en dus niet langs de controle hoeven.
quote:"Schiphol is helemaal niet vol, dat al die luchtvaartmaatschappijen (niet zijnde Emirates) op Schiphol toegelaten worden is een politieke afspraak. Het is aan de Nederlandse regering om hier een besluit over te nemen om dit los te laten". zegt Clark.
Politiek misschien vol, maar fysiek is er nog capaciteit zat: Met drie banen 24/7 open kunnen ruim 750.000 vliegbewegingen worden uitgevoerd (er vanuit gaan dat er 30 toestellen per baan per uur kunnen landen of opstijgen).quote:Op zaterdag 9 september 2017 10:27 schreef OEM het volgende:
Clark heeft geen gelijk. Schiphol is vol, zo simpel is het.
Die wet kan nog steeds blijven bestaan, het is maar net wat je er in zet. Nu staan er dingen in dat er rekening moet worden gehouden met nachtrust van omwonenden bijvoorbeeld, als je dat er uit haalt schiet de bruikbare capaciteit omhoog.quote:Als je maling hebt aan politieke afspraken, kun je de hele luchtvaartwetgeving afschaffen. Alles in de luchtvaart is politiek.
Er is sowieso nog fysieke capaciteit zat. Met alle 6 banen open 24x7 en mixed ops (tegelijk landen/starten) kom je dan op 3.000.000 vliegbewegingen. Beetje rommelen met separations kun je vast de boel nog eens verdubbelen, 6 miljoen. Taxibanen kun je ook prima gebruiken om op te landen en te starten, zeg nog eens een miljoen erbij.quote:Op zaterdag 9 september 2017 11:27 schreef FredvZ het volgende:
Politiek misschien vol, maar fysiek is er nog capaciteit zat: Met drie banen 24/7 open kunnen ruim 750.000 vliegbewegingen worden uitgevoerd (er vanuit gaan dat er 30 toestellen per baan per uur kunnen landen of opstijgen).
Bottomline: wat fysiek mogelijk is, is niet relevant. De politiek bepaalt de capaciteit.quote:Die wet kan nog steeds blijven bestaan, het is maar net wat je er in zet. Nu staan er dingen in dat er rekening moet worden gehouden met nachtrust van omwonenden veiligheid bijvoorbeeld, als je dat er uit haalt schiet de bruikbare capaciteit omhoog.
Je was me voorquote:Op zaterdag 9 september 2017 12:50 schreef DeeBee het volgende:
Take-offs van de taxibanen kan prima op AMS toch? Is al eens uitvoerig getest door KL!
https://www.luchtvaartnie(...)fout-taxiende-piloot
Deze discussie hebben we al eens eerder gevoerd, maar je bent een beetje hardleers.quote:Op vrijdag 8 september 2017 13:38 schreef FredvZ het volgende:
Schiphol kan nog veel meer vluchten aan
Ditquote:Op zaterdag 9 september 2017 10:35 schreef Piles het volgende:
Ik denk dat Schiphol aardig vol zit hoor, los van de vergunning.
Natuurlijk is er ruimte genoeg voor meer vluchten, maar in de hub-functie die Schiphol heeft wil je alles op hetzelfde moment binnen hebben. En dat loopt tegen de limiet van banen en gates aan.
als je dat accepteert hoeft dat toch geen probleem te zijn?quote:Op maandag 11 september 2017 01:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Deze discussie hebben we al eens eerder gevoerd, maar je bent een beetje hardleers.
Niet met huidige infrastructuur en afhandelingscapaciteit. Er zijn bv bijna wekelijks problemen met de bagageafhandeling.
quote:KLM wants to reflect in appropriate style on the end of the 97-year partnership between KLM and Fokker. The phasing out of the Fokker 70 at KLM Cityhopper marks the end of an extraordinary period for the Dutch airline industry.
So many KLM fans would like to be aboard one of the final Fokker flights on 28 October 2017, that we are publishing the flight schedule below. A few seats are still available and can be booked via http://www.klm.com.
Especially for fans
That the very last commercial Fokker flight will depart from London is no coincidence. Soon after the first passenger flights took place on 17 May 1920, two Fokkers joined the KLM fleet as the first passenger aircraft to be owned by KLM: these Fokker IIs bore the registration numbers H-NABC and H-NABD. The first commercial flight with a Fokker II was on 15 September 1920 to London. The arrival of the Fokker 70 from London on 28 October will complete the circle.
KLM will be devoting much social media attention to the departing Fokkers in the run up to 28 October.
Modernising the fleet
KLM Cityhopper began replacing its Fokker fleet with the modern E-Jet, Embraer 190 and Embraer 175+ in 2008. These new aircraft are facilitating further expansion of the existing network, higher flight frequencies, and lower costs. This wide-ranging modernisation means KLM Cityhopper can contribute to a more efficient and environmentally friendly operation in which quality and passenger comfort are top priorities.
http://news.klm.com/the-fokker-70s-final-commercial-flights/quote:DUS - Düsseldorf KL1862 arrival Amsterdam 19.05 hrs*
NWI- Norwich KL1512 arrival Amsterdam 19.15 hrs*
HAJ - Hannover KL1912 arrival Amsterdam 19.15 hrs*
BRU - Brussel KL1732 arrival Amsterdam 19.15 hrs*
LUX - Luxembourg KL1746 arrival Amsterdam 19.35 hrs*
LHR - London KL1070 arrival Amsterdam 20.30 hrs *
*Local time
En nu is ook het ontwerp van de nieuwe terminal bekend:quote:Op donderdag 10 augustus 2017 00:02 schreef Iemand91 het volgende:
De nieuwe pier voor Schiphol. 5 narrow-body gates aan de noordzijde (voor u rechts),
3 wide-body/6 narrow-body gates aan de zuidzijde. Pier moet eind 2019 in gebruik gaan.
De plek is as we speak bouwrijp gemaakt; Fokker farm is dus kleiner geworden.
De render toont overigens borden met A (als in: A-pier) maar die naam krijgt het niet wegens de uitspraak hiervan in het Engels en Nederlands.
Het ontwerp van de nieuwe terminal is nog niet bekend; deze moet in 2023 in gebruik genomen worden.
[ afbeelding ]
quote:The angle of the third taxiway would have required the plane to perform a 148-degree turn, which would lead back toward the still-crowded main apron. At the end of C-3, the Pan Am would have to make another 148-degree turn, in order to continue taxiing towards the start of the runway. Taxiway C-4 would have required two 35-degree-turns. A study carried out by the Air Line Pilots Association (ALPA) after the accident concluded that making the second 148-degree turn at the end of taxiway C-3 would have been "a practical impossibility."[20] Subsequent performance calculations and taxi tests with a Boeing 747 turning off on an intersection comparable to the C-3 at Tenerife, as part of the Dutch investigation, indicate that in all probability the turns could have been made. The official report from the Spanish authorities explains that the controller instructed the Pan Am aircraft to use the third taxiway because this was the earliest exit that they could take to reach the unobstructed section of the parallel taxiway.[21]
148o staat hier, maar in die docu iets minder dan 140, en idd daarna nog één.quote:Op dinsdag 12 september 2017 22:57 schreef DeeBee het volgende:
Simpelweg omdat het de eerst beschikbare / vrij afslag was op de baan, zie ook Wikipedia:
[..]
Ja, en de rede daartoe uiteindelijk is dat de toren zei dat ze iets moesten doen dat niet of nauwelijks is te doen en dat ze dus dachten nee, dit is niet de derde afslag. En waarom deed de toren dat, omdat ze niet op de hoogte was van de techniek c.q. mogelijkheden van een 747 wrs.quote:Op dinsdag 12 september 2017 23:05 schreef Peterselieman het volgende:
zeg maar gewoon niet te doen, zoals uit onderzoek gebleken is.
Niet meer dan logisch dat de 747 de volgende afslag wilde nemen.
Mwa, de enige die compleet in strijd met de regels heeft gehandeld was Van Zanten, dat is toch wel vrij duidelijk gebleken.quote:Op dinsdag 12 september 2017 23:07 schreef Ryan3 het volgende:
Ik ben een beetje geswitched van mening dus. In de zin dat het niet alleen lag aan Van Zandten dus. (niet in primaire zin btw).
Ja, daarom zeg ik ook niet in primaire zin. Echter waarom Panam dus niet die afslag 3 nam heeft wel te maken met 1) niet te doen en dus 2) dacht men dat dat niet de afslag was. En de toren dacht dat die afslag 3 wel te doen was, maar wrs was er dan door die fout van van Zan(d)ten ook een ongeluk gebeurd.quote:Op woensdag 13 september 2017 00:50 schreef flipsen het volgende:
[..]
Mwa, de enige die compleet in strijd met de regels heeft gehandeld was Van Zanten, dat is toch wel vrij duidelijk gebleken.
Ik vind zelf (als leek) dat deze video de verschillende meningen meer recht aan doet. De video bevat ook een analyse van de voice recorder van de KLMquote:Op woensdag 13 september 2017 02:21 schreef flipsen het volgende:
Third exit to your left, terwijl ze al 1 exit voorbij waren, niet erg duidelijk... Maar dé fout blijft gewoon: "Ik heb haast, ik wacht niet op de takeoff clearance".
Hier trouwens een docu erover die ik nog niet eerder had gezien. De Amerikanen zijn heel wat harder in hun oordeel dan de nederlanders. Weet niet of de cockpit voicerecorder is gevonden eigenlijk? Want Van Zandten wordt hier wel echt als een enorme bullebak afgeschilderd
In die tijd vlogen er ook al 747s op Tenerife, er had zich echter nog nooit een situatie voor gedaan dat het hele platform vol stond, het tegelijkertijd mistig was én piloten ook nog eens zo snel mogelijk weg wilde van het vliegveld. Dit zorgde voor een heleboel stress bij piloten en in de toren.quote:Op dinsdag 12 september 2017 22:52 schreef Ryan3 het volgende:
Jongens ik heb nog een dingetje over het ongeluk op Tenerife op 27 mrt 1977 toevallig.
Zomaar een toevallig idee nav eerst een boekje dat ik doorlas uit eigen boekenkast. Boek uit 2002 25 jaar erna. Maar ook doordat ik daarna een docu opzocht op yt.
Het gaat een beetje om de afslag die Panam moest nemen. De derde afslag, maar die was bijna 140o en nauwelijks te doen voor een 747 en dus reden ze door naar de volgende afslag? Door mist was het ook niet echt duidelijk.
Maar waarom zei de toren dat ze die afslag van 140o moesten nemen? Omdat ze nooit een 747 hadden gehad en niet wisten dat zo'n afslag bijna niet, en zeker niet met mist, te doen was?
Toch op zijn minst wel een foutje van de toren dan, toch?
Uit die analyse is ook gebleken dat door de diverse andere communicatie die gaande was ze in de cockpit van de KLM een ok (om volgens hun te gaan) hoorden, maar niet wat er voor de rest gezegd werd.quote:Op woensdag 13 september 2017 03:57 schreef winterapfel het volgende:
[..]
Ik vind zelf (als leek) dat deze video de verschillende meningen meer recht aan doet. De video bevat ook een analyse van de voice recorder van de KLM
Deze pik ik er even tussenuit. Heb je die docu gezien die ik postte? Want daarin zegt de FO van de PanAm dat de mensen op de toren prima Engels spraken.quote:Op woensdag 13 september 2017 04:54 schreef FredvZ het volgende:
Had het personeel in de toren beter Engels gesproken, was er mogelijk ook niks gebeurd
quote:Icelandair heeft de planning voor de nieuwe 737 MAX 8 bekend gemaakt. Vanaf mei komt de maatschappij met het toestel naar Amsterdam.
Amsterdam
De eerste vlucht naar Schiphol vindt plaats op 24 mei. In eerste instantie vliegt Icelandair één keer per week met de MAX. Begin juni volgt dan een tweede wekelijkse vlucht.
Parijs
Andere bestemmingen zijn volgens Airlineroute onder andere Parijs Orly, Hamburg, Stockholm, Cleveland en Philadelphia. De allereerste vlucht gaat naar Berlijn Tegel, vanaf 19 maart.
MAX
In 2013 bestelde Icelandair in totaal zestien 737 MAX toestellen, zowel -8 als de -9. Daarnaast heeft de maatschappij nog acht opties. De MAX 8 wordt uitgerust met acht businessclass en 152 economyclass stoelen. Bij de aankondiging zei Icelandair de toestellen te gebruiken voor een uitbreiding van het netwerk, niet zozeer ter vervanging van de 757’s.
Ik heb hem tijden geleden al eens gezien. Ook de variant van Air Crash Investigation en mij was juist bijgebleven dat het Engels wel een probleem was. Maar wellicht heb ik dat verkeerd onthouden.quote:Op woensdag 13 september 2017 14:20 schreef flipsen het volgende:
[..]
Deze pik ik er even tussenuit. Heb je die docu gezien die ik postte? Want daarin zegt de FO van de PanAm dat de mensen op de toren prima Engels spraken.
Aan de andere kant was er natuurlijk wel die verwarring van 3e afslag links
Heel erg tof. Wil ook snel weer naar LHR zolang ze daar nog te spotten zijn.quote:Op woensdag 13 september 2017 14:20 schreef Iemand91 het volgende:
Heads-up voor de spotters/fotografen onder ons; vlucht BA438/BA439 van British Airways wordt vanavond uitgevoerd door een Boeing 747-400 (G-CIVO) in plaats van de gebruikelijke Airbus A319/320/321.
Verwachte aankomst is om 17:22 uur, vertrek om 16:15 uur; ofwel dat laatste is nog niet bekend .
De 747 wordt ingezet wegens annuleringen van eerdere vluchten.
(Oh, en voor ¤149 kun je in Business Class in die 747 mee naar London )
[ afbeelding ]
En gisteravond hebben een Transavia Boeing 737 (PH-HSI) en een Airbus A320 van Vueling (EC-MFM) elkaar geraakt op Schiphol:
[ afbeelding ]
Dat is ook weer te kort door de bocht: Van Zanten was ervan overtuigd dat hij de clearance wel had.quote:Op woensdag 13 september 2017 02:21 schreef flipsen het volgende:
Maar dé fout blijft gewoon: "Ik heb haast, ik wacht niet op de takeoff clearance".
Vet!quote:Op woensdag 13 september 2017 14:20 schreef Iemand91 het volgende:
Heads-up voor de spotters/fotografen onder ons; vlucht BA438/BA439 van British Airways wordt vanavond uitgevoerd door een Boeing 747-400 (G-CIVO) in plaats van de gebruikelijke Airbus A319/320/321.
Verwachte aankomst is om 17:22 uur, vertrek om 16:15 uur; ofwel dat laatste is nog niet bekend .
Gelukkig gebruikt BA ze nog wel een aantal jaar, well into the 2020's.quote:Op woensdag 13 september 2017 19:48 schreef Blistering het volgende:
Heel erg tof. Wil ook snel weer naar LHR zolang ze daar nog te spotten zijn.
Zeker.quote:Was vandaag sowieso een goeie dag voor spotten @ AMS trouwens.
BA heeft (naar mijn weten) de 767 tegenwoordig vol economy-stoelen zitten en afhankelijk van de bezetting worden voorin de middelste stoelen gewoonweg niet gebruikt als de rij voor Business word ingezet.quote:Op woensdag 13 september 2017 23:44 schreef LintuxCx het volgende:
Vet!
Overigens vliegt BA elke (week)dag al één round trip tussen AMS en LON met een 767, ook al best geinig, hoewel natuurlijk (of iig, vziw) met een minder spannende business kabine.
Kennelijk niet zo heel veel dus.quote:Op woensdag 13 september 2017 04:54 schreef FredvZ het volgende:
[..]
In die tijd vlogen er ook al 747s op Tenerife, er had zich echter nog nooit een situatie voor gedaan dat het hele platform vol stond, het tegelijkertijd mistig was én piloten ook nog eens zo snel mogelijk weg wilde van het vliegveld. Dit zorgde voor een heleboel stress bij piloten en in de toren.
In die docu die ik zag, vertelt een piloot op een gegeven moment dat het indraaien in C3 wrs meer tijd in beslag had genomen dan C4 pakken en dan twee bochten van <45o nemen.quote:De toren wilde zo snel mogelijk de baan weer vrij hebben, want elk vliegtuig dat weg is, is er een. Gezien de hoge stresslevels kan ik me wel voorstellen dat iemand in de toren zich op dat moment onvoldoende realiseert dat een 747 die krappe bochten van C3 niet kan nemen.
Uiteraard is dit niet de enige oorzaak, het is een heel scala aan oorzaken.quote:Het is m.i. erg moeilijk in dit geval de oorzaak aan te wijzen, aangezien het een opeenstapeling van dingen is die mis zijn gegaan die dag.
Was de aanslag in Las Palmas niet gebeurd, was deze crash nooit gebeurd
Was het niet mistig geweest, was deze crash niet gebeurd
Had de radioverkeer goed verlopen, was deze crash niet gebeurd
Had het Pan Am toestel de orders opgevolgd en zichzelf klem gereden op C3, was deze crash mogelijk niet gebeurd
Had het personeel in de toren beter Engels gesproken, was er mogelijk ook niks gebeurd
Had het KLM personeel de protocollen gevolgd, dan was er niks gebeurd
Had de gezagvoerder geen druk gevoeld vanuit KLM om op tijd in Las Palmas aan te komen, zodat hij diezelfde dag nog terug kon vliegen, was er misschien ook helemaal niets gebeurd.
Vooral dat laatste is in mijn beleving een onderbelicht kindje gebleven in het hele onderzoek, of eigenlijk alle onderzoeken. Hoe groter de psychische druk, des te meer fouten mensen gaan maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |