als je dat accepteert hoeft dat toch geen probleem te zijn?quote:Op maandag 11 september 2017 01:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Deze discussie hebben we al eens eerder gevoerd, maar je bent een beetje hardleers.
Niet met huidige infrastructuur en afhandelingscapaciteit. Er zijn bv bijna wekelijks problemen met de bagageafhandeling.
quote:KLM wants to reflect in appropriate style on the end of the 97-year partnership between KLM and Fokker. The phasing out of the Fokker 70 at KLM Cityhopper marks the end of an extraordinary period for the Dutch airline industry.
So many KLM fans would like to be aboard one of the final Fokker flights on 28 October 2017, that we are publishing the flight schedule below. A few seats are still available and can be booked via http://www.klm.com.
Especially for fans
That the very last commercial Fokker flight will depart from London is no coincidence. Soon after the first passenger flights took place on 17 May 1920, two Fokkers joined the KLM fleet as the first passenger aircraft to be owned by KLM: these Fokker IIs bore the registration numbers H-NABC and H-NABD. The first commercial flight with a Fokker II was on 15 September 1920 to London. The arrival of the Fokker 70 from London on 28 October will complete the circle.
KLM will be devoting much social media attention to the departing Fokkers in the run up to 28 October.
Modernising the fleet
KLM Cityhopper began replacing its Fokker fleet with the modern E-Jet, Embraer 190 and Embraer 175+ in 2008. These new aircraft are facilitating further expansion of the existing network, higher flight frequencies, and lower costs. This wide-ranging modernisation means KLM Cityhopper can contribute to a more efficient and environmentally friendly operation in which quality and passenger comfort are top priorities.
http://news.klm.com/the-fokker-70s-final-commercial-flights/quote:DUS - Düsseldorf KL1862 arrival Amsterdam 19.05 hrs*
NWI- Norwich KL1512 arrival Amsterdam 19.15 hrs*
HAJ - Hannover KL1912 arrival Amsterdam 19.15 hrs*
BRU - Brussel KL1732 arrival Amsterdam 19.15 hrs*
LUX - Luxembourg KL1746 arrival Amsterdam 19.35 hrs*
LHR - London KL1070 arrival Amsterdam 20.30 hrs *
*Local time
En nu is ook het ontwerp van de nieuwe terminal bekend:quote:Op donderdag 10 augustus 2017 00:02 schreef Iemand91 het volgende:
De nieuwe pier voor Schiphol. 5 narrow-body gates aan de noordzijde (voor u rechts),
3 wide-body/6 narrow-body gates aan de zuidzijde. Pier moet eind 2019 in gebruik gaan.
De plek is as we speak bouwrijp gemaakt; Fokker farm is dus kleiner geworden.
De render toont overigens borden met A (als in: A-pier) maar die naam krijgt het niet wegens de uitspraak hiervan in het Engels en Nederlands.
Het ontwerp van de nieuwe terminal is nog niet bekend; deze moet in 2023 in gebruik genomen worden.
[ afbeelding ]
quote:The angle of the third taxiway would have required the plane to perform a 148-degree turn, which would lead back toward the still-crowded main apron. At the end of C-3, the Pan Am would have to make another 148-degree turn, in order to continue taxiing towards the start of the runway. Taxiway C-4 would have required two 35-degree-turns. A study carried out by the Air Line Pilots Association (ALPA) after the accident concluded that making the second 148-degree turn at the end of taxiway C-3 would have been "a practical impossibility."[20] Subsequent performance calculations and taxi tests with a Boeing 747 turning off on an intersection comparable to the C-3 at Tenerife, as part of the Dutch investigation, indicate that in all probability the turns could have been made. The official report from the Spanish authorities explains that the controller instructed the Pan Am aircraft to use the third taxiway because this was the earliest exit that they could take to reach the unobstructed section of the parallel taxiway.[21]
148o staat hier, maar in die docu iets minder dan 140, en idd daarna nog één.quote:Op dinsdag 12 september 2017 22:57 schreef DeeBee het volgende:
Simpelweg omdat het de eerst beschikbare / vrij afslag was op de baan, zie ook Wikipedia:
[..]
Ja, en de rede daartoe uiteindelijk is dat de toren zei dat ze iets moesten doen dat niet of nauwelijks is te doen en dat ze dus dachten nee, dit is niet de derde afslag. En waarom deed de toren dat, omdat ze niet op de hoogte was van de techniek c.q. mogelijkheden van een 747 wrs.quote:Op dinsdag 12 september 2017 23:05 schreef Peterselieman het volgende:
zeg maar gewoon niet te doen, zoals uit onderzoek gebleken is.
Niet meer dan logisch dat de 747 de volgende afslag wilde nemen.
Mwa, de enige die compleet in strijd met de regels heeft gehandeld was Van Zanten, dat is toch wel vrij duidelijk gebleken.quote:Op dinsdag 12 september 2017 23:07 schreef Ryan3 het volgende:
Ik ben een beetje geswitched van mening dus. In de zin dat het niet alleen lag aan Van Zandten dus. (niet in primaire zin btw).
Ja, daarom zeg ik ook niet in primaire zin. Echter waarom Panam dus niet die afslag 3 nam heeft wel te maken met 1) niet te doen en dus 2) dacht men dat dat niet de afslag was. En de toren dacht dat die afslag 3 wel te doen was, maar wrs was er dan door die fout van van Zan(d)ten ook een ongeluk gebeurd.quote:Op woensdag 13 september 2017 00:50 schreef flipsen het volgende:
[..]
Mwa, de enige die compleet in strijd met de regels heeft gehandeld was Van Zanten, dat is toch wel vrij duidelijk gebleken.
Ik vind zelf (als leek) dat deze video de verschillende meningen meer recht aan doet. De video bevat ook een analyse van de voice recorder van de KLMquote:Op woensdag 13 september 2017 02:21 schreef flipsen het volgende:
Third exit to your left, terwijl ze al 1 exit voorbij waren, niet erg duidelijk... Maar dé fout blijft gewoon: "Ik heb haast, ik wacht niet op de takeoff clearance".
Hier trouwens een docu erover die ik nog niet eerder had gezien. De Amerikanen zijn heel wat harder in hun oordeel dan de nederlanders. Weet niet of de cockpit voicerecorder is gevonden eigenlijk? Want Van Zandten wordt hier wel echt als een enorme bullebak afgeschilderd
In die tijd vlogen er ook al 747s op Tenerife, er had zich echter nog nooit een situatie voor gedaan dat het hele platform vol stond, het tegelijkertijd mistig was én piloten ook nog eens zo snel mogelijk weg wilde van het vliegveld. Dit zorgde voor een heleboel stress bij piloten en in de toren.quote:Op dinsdag 12 september 2017 22:52 schreef Ryan3 het volgende:
Jongens ik heb nog een dingetje over het ongeluk op Tenerife op 27 mrt 1977 toevallig.
Zomaar een toevallig idee nav eerst een boekje dat ik doorlas uit eigen boekenkast. Boek uit 2002 25 jaar erna. Maar ook doordat ik daarna een docu opzocht op yt.
Het gaat een beetje om de afslag die Panam moest nemen. De derde afslag, maar die was bijna 140o en nauwelijks te doen voor een 747 en dus reden ze door naar de volgende afslag? Door mist was het ook niet echt duidelijk.
Maar waarom zei de toren dat ze die afslag van 140o moesten nemen? Omdat ze nooit een 747 hadden gehad en niet wisten dat zo'n afslag bijna niet, en zeker niet met mist, te doen was?
Toch op zijn minst wel een foutje van de toren dan, toch?
Uit die analyse is ook gebleken dat door de diverse andere communicatie die gaande was ze in de cockpit van de KLM een ok (om volgens hun te gaan) hoorden, maar niet wat er voor de rest gezegd werd.quote:Op woensdag 13 september 2017 03:57 schreef winterapfel het volgende:
[..]
Ik vind zelf (als leek) dat deze video de verschillende meningen meer recht aan doet. De video bevat ook een analyse van de voice recorder van de KLM
Deze pik ik er even tussenuit. Heb je die docu gezien die ik postte? Want daarin zegt de FO van de PanAm dat de mensen op de toren prima Engels spraken.quote:Op woensdag 13 september 2017 04:54 schreef FredvZ het volgende:
Had het personeel in de toren beter Engels gesproken, was er mogelijk ook niks gebeurd
quote:Icelandair heeft de planning voor de nieuwe 737 MAX 8 bekend gemaakt. Vanaf mei komt de maatschappij met het toestel naar Amsterdam.
Amsterdam
De eerste vlucht naar Schiphol vindt plaats op 24 mei. In eerste instantie vliegt Icelandair één keer per week met de MAX. Begin juni volgt dan een tweede wekelijkse vlucht.
Parijs
Andere bestemmingen zijn volgens Airlineroute onder andere Parijs Orly, Hamburg, Stockholm, Cleveland en Philadelphia. De allereerste vlucht gaat naar Berlijn Tegel, vanaf 19 maart.
MAX
In 2013 bestelde Icelandair in totaal zestien 737 MAX toestellen, zowel -8 als de -9. Daarnaast heeft de maatschappij nog acht opties. De MAX 8 wordt uitgerust met acht businessclass en 152 economyclass stoelen. Bij de aankondiging zei Icelandair de toestellen te gebruiken voor een uitbreiding van het netwerk, niet zozeer ter vervanging van de 757’s.
Ik heb hem tijden geleden al eens gezien. Ook de variant van Air Crash Investigation en mij was juist bijgebleven dat het Engels wel een probleem was. Maar wellicht heb ik dat verkeerd onthouden.quote:Op woensdag 13 september 2017 14:20 schreef flipsen het volgende:
[..]
Deze pik ik er even tussenuit. Heb je die docu gezien die ik postte? Want daarin zegt de FO van de PanAm dat de mensen op de toren prima Engels spraken.
Aan de andere kant was er natuurlijk wel die verwarring van 3e afslag links
Heel erg tof. Wil ook snel weer naar LHR zolang ze daar nog te spotten zijn.quote:Op woensdag 13 september 2017 14:20 schreef Iemand91 het volgende:
Heads-up voor de spotters/fotografen onder ons; vlucht BA438/BA439 van British Airways wordt vanavond uitgevoerd door een Boeing 747-400 (G-CIVO) in plaats van de gebruikelijke Airbus A319/320/321.
Verwachte aankomst is om 17:22 uur, vertrek om 16:15 uur; ofwel dat laatste is nog niet bekend .
De 747 wordt ingezet wegens annuleringen van eerdere vluchten.
(Oh, en voor ¤149 kun je in Business Class in die 747 mee naar London )
[ afbeelding ]
En gisteravond hebben een Transavia Boeing 737 (PH-HSI) en een Airbus A320 van Vueling (EC-MFM) elkaar geraakt op Schiphol:
[ afbeelding ]
Dat is ook weer te kort door de bocht: Van Zanten was ervan overtuigd dat hij de clearance wel had.quote:Op woensdag 13 september 2017 02:21 schreef flipsen het volgende:
Maar dé fout blijft gewoon: "Ik heb haast, ik wacht niet op de takeoff clearance".
Vet!quote:Op woensdag 13 september 2017 14:20 schreef Iemand91 het volgende:
Heads-up voor de spotters/fotografen onder ons; vlucht BA438/BA439 van British Airways wordt vanavond uitgevoerd door een Boeing 747-400 (G-CIVO) in plaats van de gebruikelijke Airbus A319/320/321.
Verwachte aankomst is om 17:22 uur, vertrek om 16:15 uur; ofwel dat laatste is nog niet bekend .
Gelukkig gebruikt BA ze nog wel een aantal jaar, well into the 2020's.quote:Op woensdag 13 september 2017 19:48 schreef Blistering het volgende:
Heel erg tof. Wil ook snel weer naar LHR zolang ze daar nog te spotten zijn.
Zeker.quote:Was vandaag sowieso een goeie dag voor spotten @ AMS trouwens.
BA heeft (naar mijn weten) de 767 tegenwoordig vol economy-stoelen zitten en afhankelijk van de bezetting worden voorin de middelste stoelen gewoonweg niet gebruikt als de rij voor Business word ingezet.quote:Op woensdag 13 september 2017 23:44 schreef LintuxCx het volgende:
Vet!
Overigens vliegt BA elke (week)dag al één round trip tussen AMS en LON met een 767, ook al best geinig, hoewel natuurlijk (of iig, vziw) met een minder spannende business kabine.
Kennelijk niet zo heel veel dus.quote:Op woensdag 13 september 2017 04:54 schreef FredvZ het volgende:
[..]
In die tijd vlogen er ook al 747s op Tenerife, er had zich echter nog nooit een situatie voor gedaan dat het hele platform vol stond, het tegelijkertijd mistig was én piloten ook nog eens zo snel mogelijk weg wilde van het vliegveld. Dit zorgde voor een heleboel stress bij piloten en in de toren.
In die docu die ik zag, vertelt een piloot op een gegeven moment dat het indraaien in C3 wrs meer tijd in beslag had genomen dan C4 pakken en dan twee bochten van <45o nemen.quote:De toren wilde zo snel mogelijk de baan weer vrij hebben, want elk vliegtuig dat weg is, is er een. Gezien de hoge stresslevels kan ik me wel voorstellen dat iemand in de toren zich op dat moment onvoldoende realiseert dat een 747 die krappe bochten van C3 niet kan nemen.
Uiteraard is dit niet de enige oorzaak, het is een heel scala aan oorzaken.quote:Het is m.i. erg moeilijk in dit geval de oorzaak aan te wijzen, aangezien het een opeenstapeling van dingen is die mis zijn gegaan die dag.
Was de aanslag in Las Palmas niet gebeurd, was deze crash nooit gebeurd
Was het niet mistig geweest, was deze crash niet gebeurd
Had de radioverkeer goed verlopen, was deze crash niet gebeurd
Had het Pan Am toestel de orders opgevolgd en zichzelf klem gereden op C3, was deze crash mogelijk niet gebeurd
Had het personeel in de toren beter Engels gesproken, was er mogelijk ook niks gebeurd
Had het KLM personeel de protocollen gevolgd, dan was er niks gebeurd
Had de gezagvoerder geen druk gevoeld vanuit KLM om op tijd in Las Palmas aan te komen, zodat hij diezelfde dag nog terug kon vliegen, was er misschien ook helemaal niets gebeurd.
Vooral dat laatste is in mijn beleving een onderbelicht kindje gebleven in het hele onderzoek, of eigenlijk alle onderzoeken. Hoe groter de psychische druk, des te meer fouten mensen gaan maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |