abonnement Unibet Coolblue
pi_172550174
Halle allen,

ik zit momenteel in een dilemma; ik ben geaccepteerd voor een naar mijn idee een interessante master aan een leuke uni in het buitenland. Het betreft de master International Business (3 semesters) en waarvan de tuition 15k is (wilde hier een duo lening voor afsluiten). Tegelijkertijd heb ik een baan aangeboden gekregen bij een multinational met veel doorgroeimogelijkheden.

Bij beiden heb ik het idee dat ik deze kans nooit meer zal krijgen. 15k schuld staan voor een 1,5 jaar master en daarna nog in onzekerheid zitten doet mij denken dat ik voor een baan moet gaan. Maar ik wil wel echt een master gedaan hebben.
Ik heb echt geen idee waar ik voor moet gaan. In de meest ideale situatie zou ik gaan voor een soortgelijke master die maar 1 jaar duurt en het liefst ook wat goedkoper is.

Ervaringen van mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten zijn erg welkom! Een suggestie voor een kortere/goedkopere business master bij een andere uni zijn ook erg welkom!
  donderdag 20 juli 2017 @ 14:36:46 #2
438758 zeer
Opritsjniki
pi_172550194
altijd voor de MSc gaan
pi_172553580
Luister NIET naar de reactie hierboven. Een MSc is zeker geen goudmijn en al helemaal niet als je 15k ervoor gaat lenen.

Behalve dat een MSc niet altijd veel meer oplevert in termen van baankansen, is dit ook nog eens een master in International Business. Niet om te beledigen TS, maar IB is niet het vakgebied qua masters waar werkgevers staan te recruiten. Als het nou een MSc Econometrics was oké, maar dit is bedrijfskunde (en dan ook nog eens de ''international'' variant, die nog een beetje meer afgezwakt is).

quote:
Tegelijkertijd heb ik een baan aangeboden gekregen bij een multinational met veel doorgroeimogelijkheden.
Lees eens op internet hoeveel mensen een baan zoeken. En lees dan nog eens je eigen topic. Daarnaast heb je doorgroeimogelijkheden.

Als je je master gaat doen, loop je niet alleen een relatief hoge schuld op (je moet meer dan alleen je collegegeld betalen. Heb je al gedacht aan huisvesting, voedsel etc?). Je loopt ook nog eens opportunity costs op.

Wat ik jou aanraad? Ga een paar jaar werken bij dat bedrijf. Zodra je 3/4 jaar werkervaring hebt, ga dan een bedrijfskundige master doen. Dan kun je daarna ook nog eens serieus gaan solliciteren op managementfuncties. Ik kan je namelijk beloven dat de meeste bedrijven jou niet serieus gaan nemen als je solliciteert op managementfuncties zonder werkervaring.
pi_172554979
De banen liggen niet voor het oprapen. Ik zou voor het werk gaan en desnoods in deeltijd een master ernaast gaan doen. Een extra master zorgt niet altijd voor (meer kans op) een baan. Zeker met wat je wilt doen mag je denk ik blij zijn als je werk hebt.
pi_172573062
Ik zou voor de master gaan. Dat is echt een eenmalige kans, want over een paar jaar ga je het niet meer doen. Die ervaring is onbetaalbaar.

En uiteraard voelt het nu alsof het baanaanbod een eenmalige kans is, maar dat geloof ik niet. Als je binnen zo'n korte tijd na afstuderen al zo'n mooie baan aangeboden krijgt dan is de kans enorm dat je dat nog wel een keer gaat lukken.
pi_172588525
Je zou ook aan je nieuwe baan de mogelijkheden kunnen vragen voor het doen van een MBA later in je loopbaan? (En dan op hun kosten).
  zaterdag 22 juli 2017 @ 15:38:48 #7
286575 Roces18
Chef de party
pi_172596946
Lastige keuze.

In het buitenland studeren is natuurlijk een toffe ervaring. Maar financieel ga je er echt op achteruit. En aan het einde van de rit heb je geen baan.

Ik zou lekker die baan pakken en wie weet kan je na een paar jaar met je werkgever overleggen of ze een studie willen betalen.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_172598313
Ik heb indertijd in eenzelfde schuitje gezeten, en heb toen voor de baan gekozen.

Uiteindelijk toch naar het buitenland gegaan (voor een baan/studiecombinatie in de VS - een voordeel dat ik had was dat de ''studie'' betaald werd via de baan), en terugkijkend had ik dat eerder moeten doen.

Waarom? In het buitenland kom je al snel buiten je 'comfort zone', waardoor je groeit. Je wordt in het diepe gegooid, en het is dan aan jou om te blijven drijven. Ik heb het hier wel vaker gemeld, maar ik vond die PhD die ik indertijd gedaan heb een eitje. Overleven in Boston daarentegen... Maar juist daar ben ik sterker van geworden, van gegroeid. De tegenslagen die ik daar heb gehad, hebben me later erg geholpen. Dat je er ook nog een studie bijdoet, prima, want dat staat echt niet slecht op je CV.

Ik krijg regelmatig Nederlandse studenten over de vloer (in Japan), en die kom ik later in hun carrière nog wel eens tegen. Ze raken eigenlijk niet uitgepraat over wat voor een geweldige ervaring het was om in het buitenland een stage te mogen doen. Het is een ervaring (hetzelfde geldt voor een studie) die niemand je meer afpakt.

Voordat ik naar het buitenland ging, heb ik zes jaar lang bij een multinational gewerkt. Er zijn jaren geweest dat ik in totaal 1 tot 2 maanden in het buitenland zat, maar dat is absoluut niet te vergelijken met de ervaring die je opdoet als je het allemaal zelf moet regelen in het buitenland. Bij zo'n multinational stoppen ze je in een mooi hotel, kun je je maaltijden declareren, maar echt begrijpen wat er in zo'n land afspeelt, hoe de mensen in elkaar steken, daar heb je de tijd gewoonweg niet voor.

15k, het is een smak geld, maar ik zou het wel weten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lyrebird op 22-07-2017 16:51:55 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_172640438
Enorm bedankt voor de reacties allen. De meningen zijn zo enorm verdeeld met bij allebei de keuzes logische argumenten (staat overigens wel 4-3 voor de baan).
Ik heb al eerder in het buitenland gewoond en heb dus al een reëel idee van wat ik kan verwachten (mensen, omgeving, persoonlijke ontwikkeling etc). Combineren is voor mij ook geen optie, omdat de baan al best wel zwaar is (naast de vraag of de werkgever dat toelaat).

Zal alle argumenten moeten afwegen :)
  dinsdag 25 juli 2017 @ 14:11:24 #10
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_172666339
Zou voor de baan gaan. Daar een paar jaar werken en als dat niet bevalt kan je altijd daarna nog een master doen. Of een MBA die je bedrijf dan betaalt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')