abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 19 juli 2017 @ 21:40:50 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172537386

Welkom in dit topic *O*

Hier vind je de elektrische schema's die horen bij de (meest) gebruikte elektrotechnische schakelingen om en rond het huis. :s)

Dit is de vernieuwde 2017 editie, de oude afbeeldingen waren namelijk niet meer zichtbaar doordat photobucket de afbeeldingen niet meer wil tonen.



De hieronder genoemde werkwijzen en voorschriften zijn gericht op de huidige Nederlandse situatie. In andere landen; waaronder bijvoorbeeld België of Duitsland kunnen zaken heel anders geregeld zijn.

1.Werk altijd en overal ! Spanningsloos !



Test altijd of de spanning; van het deel van de installatie waaraan je werkt er ook werkelijk af is !

Gebruik hiervoor geen spanningszoeker in schroevendraaier vorm, deze zijn niet bepaald betrouwbaar, ik raad aan om 2 polige spanningstester te gebruiken.
Meestal zijn dit twee handvatten met een meetpen en een snoertje tussen beide meetpennen. Op één van de handvatten zit meestal een scherm of een aantal leds die aangeven hoeveel spanning er op staat.

Controleer voor gebruik (op een plek waarvan je weet dat daar spanning op staat) ook even of de tester zelf wel goed werkt. (8>

2.Houd je aan de hier voorgeschreven draad-kleuren.

Afwijken van deze kleuren brengt jezelf en anderen in gevaar, omdat je onduidelijkheid in je installatie schept en een gevaarzetting crëert.

De oude kleuren vind je veelal in de iets oudere elektrische installaties (rond 1970). De nieuwe en oude kleuren mogen niet door elkaar gebruikt worden.

Achter de functie staat ook de standaard dikte in mm² vermeld die in Nederland gebruikt worden.

Blauw (oude kleur rood) - nul - (stroomafvoerende draad; 2,5 mm²)
Bruin (oude kleur groen) - fase - (stroomvoerende draad; 2,5 mm²)
Geel/Groen (oude kleur grijs) - aarde - (2,5 mm²)
Zwart - schakeldraad - (normaal uitgevoerd als 1,5 mm²)

3.Maximaal één groep door één buis.

Bedrading van twee (of meer) verschillende groepen mogen nooit door één buis gelegd worden. Ook mogen er nooit twee (of meer groepen) in één inbouwdoos of lasdoos zitten.

4.Meerdere lichtschakelingen door één buis.

Meerdere lichtschakelingen mogen door één buis mits het maximaal aantal draden door een buis niet overschreden wordt en de schakelingen allemaal tot dezelfde groep behoren.

5.Maximaal aantal draden door één buis.
In flexibele buis mogen minder draden worden getrokken dan door een 16 / 19 mm buis.
De getallen tussen haakjes gelden het aantal draden aan voor flexibele buis.

Buis 16 mm² ( 5/8 )
1,5 mm² - 5 (4)
2,5 mm² - 4 (3)

Buis 19 mm ( 3/4 )
1,5 mm² - (niet beschreven)
5 - (5)

Voorbeelden
Toegestaan in 16 mm buis
3 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²
2 x 2,5 mm² + 3 x 1,5 mm²

Toegestaan in 16 mm flexibele buis
3 x 2,5 mm² + 1 x 1,5 mm²
2 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²



Niet iedereen hier leest dagelijks elektrotechnische schema's :s) ;)
Hieronder staan enkele aandachtspunten en een legenda waar rekening mee gehouden moet worden gehouden. Het biedt een leidraad bij het lezen van de schema's in dit topic.

1.Alle schakelingen zijn altijd getekend in “rust” stand. Dat wil zeggen dat de lamp(en) in deze stand niet branden.

2.De draadkleuren die gebruikt moeten worden zijn vermeld als afkortingen.
BR = bruin, BL = blauw, ZW = zwart, PE = groengeel.

3. Normaal gesproken word naar een lamp ook een aarde draad getrokken van 2,5 mm; deze moet je ook verplicht aansluiten als het armatuur een voorziening heeft om te aarden.
Dit staat niet vermeld op de schema's in dit topic.

4.Onder de naam van elke schakeling staat het “doel van de schakeling”; daar wordt grofweg verklaard wanneer je deze schakeling meestal toepast.

Bijvoorbeeld bij een enkelpolige schakeling staat : Het schakelen van een lamp of een lampengroep vanaf één plaats. Bijvoorbeeld : Toiletten, badkamers, ruimten die maar via één deur betreden kan worden.

5.Daarna wordt vermeld het woord "schakeling" daar wordt verklaard hoe de schakeling werkt; iedereen met een beetje handigheid moet met behulp van die omschrijving, en de hier onderstaande legenda, de schakeling eigenlijk kunnen maken.

Legenda






Doel van de schakeling : Het schakelen van een lamp of een lampengroep vanaf één plaats. Bijvoorbeeld : Toiletten, badkamers, ruimten die maar via één deur betreden kan worden.

Schakeling : De bllauwe nuldraad gaat naar de lamp en wordt aangesloten op het zijcontact van de fitting. De bruine fasedraad gaat vanuit de las- of trekdoos naar de schakelaar. Lamp en schakelaar zijn onderling verbonden door een zwarte lampendraad.





Doel van de schakeling : Het schakelen van een lamp of eventueel een lampengroep dubbelpolig met een dubbelpolige schakelaar (DS) in- en uitschakelen.

Schakeling : Zowel de blauwe nuldraad als de bruine fasedraad gaan naar de schakelaar. De beide draden die van de schakelaar naar de lamp gaan mogen een zwarte kleur hebben. Het wordt aangeraden om de draad die met de blauwe nuldraad is doorverbonden eveneens blauw te nemen.





Doel van de schakeling : Een controlelampje bij of in de schakelaar kan worden gebruikt om aan te geven of een lampje brandt of niet. Meestal wordt voor het controlelampje een rood neonlampje gebruikt, dat in de wip van de schakelaar is ingebouwd.

Schakeling : Uit de schakeling blijkt dat de neonlamp brandt als de gloeilamp brandt. Omdat de schakelaar is voorzien van de neonlamp dient er ook een blauwe draad te worden gevoerd naar de schakelaar.





Doel van de schakeling : Het doel van de schakeling is om twee lampen of eventueel lampengroepen naar behoefte elk afzonderlijk of tezamen in of uit te schakelen.

Schakeling : De blauwe nuldraad gaat naar beide lampen. De bruine fasedraad gaat naar de serieschakelaar (SS). De lampen zijn doormiddel van twee zwarte lampendraden met de beide helften van de serieschakelaar SS verbonden.





Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars.

Schakeling : De bruine fasedraad gaat naar de dichtstbij gelegen wisselschakelaar en wordt op de daarvoor bestemde klem gemonteerd (P contact). De blauwe nuldraad gaat naar de lamp.

Een zwarte draad loopt van de lamp naar de andere wisselschakelaar en wordt daar op de de daarvoor bestemde klem gemonteerd (P contact). Twee zwarte wisseldraden verbinden de op elke schakelaar overblijvende twee klemmen. De wisselschakeling wordt veel bij de verlichting van overlopen, trappen, gangen en slaapkamers gebruikt.





Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars. Zodanig dat met zo min mogelijk draden er een mogelijk blijft om een wandcontactdoos erbij te plaatsen.

Schakeling : De schakeling wijkt af van de vorige wisselschakeling.
Hier is het eenvoudiger een zogeheten omloopdraad een wandcontactdoos aan te sluiten. De blauwe nuldraad gaat naar de lamp en kan vanaf daar doorlopen naar een wandcontactdoos. De bruine fasedraad komt op beide wisselschakelaars op een klem waarop normaal een zwarte wisseldraad wordt gemonteerd. De bruine fasedraad kan dan doorlopen naar de wandcontactdoos. De klemmen WS1 en WS2 die men normaal respectievelijk de bruine fasedraad en de lampendraad (de P-contacten) verbindt je nu door een zwarte draad met elkaar. De overblijvende klemmen zijn nu met elkaar en met de lamp verbonden.

De installatietekening laat zien dat in geen van de leidingdelen uit meer dan vier draden bestaat. Zou bij de vorige wisselschakeling ook een wandcontactdoos zijn aangesloten dan zijn vijf draden onvermijdelijk. Dit kan heel lastig zijn bij de aanleg.





Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars.

Schakeling : De blauwe nuldraad en de bruine fasendraad monteerd men op beide schakelaars WS1 en WS2. De lamp neemt men op in de wisseldraad, die beide schakelaars met elkaar verbind.

DE TOEPASSING VAN DEZE WISSELSCHAKELING IS IN EEN HUIS(LAAGSPANNING) INSTALLATIE NIET TOEGESTAAN !

Omdat bij de toepassing van een normale schroeffitting de fase draad afwisselend op het zij-contact en het bodemcontact wordt aangesloten. Spanning op het zijcontact geeft een risico van aanrakingsgevaar. Hij staat hier dus puur als waarschuwing ! o|O





Doel van de schakeling : Naar behoefte een lamp of eventueel lampengroepen in of uit schakelen vanuit drie of meer verschillende punten.

Schakeling : Zoals uit de schakeling blijkt maakt je hierbij gebruik van twee wisselschakelaars en één kruisschakelaar. De blauwe nul draad gaat naar de lamp. De bruine fase draad gaat naar de dichtsbij gelegen wisselschakelaar WS1. Een zwarte lampendraad verbindt de lamp met de andere wisselschakelaar.

Zowel WS1 als WS2 zijn door middel van twee zwarte wisseldraden met de kruis schakelaar KS verbonden. De kruisschakeling wordt toegepast in trappenhuizen, lange gangen en zeer grote kamers of zalen. Tussen de dozen "a" en "b" kan in principe een willekeurig aantal kruisschakelaars worden toegevoegd. Zij worden op dezelfde wijze geschakeld als de reeds getekende kruisschakelingen, dus in beide schakeldraden opgenomen.





Doel van de schakeling : Twee verschillende lampen op twee verschillende plaatsen aan of uitschakelen. De beide lampen branden nooit tegelijk. De keus tussen beide lampen kan met een schakelaar op een derde plaats worden gemaakt.

Schakeling : Een wisselschakelaar WS1 wordt bijvoorbeeld bij de deur gemonteerd. Een wisseltrekschakelaar WS2 komt bijvoorbeeld boven het bed te hangen. Een wisselschakelaar WS3 plaatst men nabij de wastafel.

Bij het betreden van de kamer schakelt men met de schakelaar WS1 de eerste lamp in. Met behulp van trekschakelaar WS2 is de lamp vanuit het bed te bedienen. Wens je gebruik te maken van de wastafel dan moet je de schakelaar WS3 om zetten. De eerste lamp wordt dan uitgeschakeld en de tweede lamp ingeschakeld.

Zoals uit de schakeling blijkt gaat de bruine fase draad direct naar wisselschakelaar WS1. De blauwe nuldraad loopt naar beide lampen.
WS1 en WS2 zijn door twee zwarte wisseldraden met elkaar verbonden en een zwarte wisseldraad verbindt WS2 met WS3. Tenslotte loopt van elke lamp een lampendraad naar de schakelaar WS3.

Deze schakeling wordt ook wel slaapkamerschakeling genoemd. En is dus niet dezelfde schakeling als een wisselschakeling !

[ Bericht 0% gewijzigd door Vonkenboer op 19-07-2017 21:55:49 ]
  Moderator zaterdag 16 juni 2018 @ 12:33:18 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193224309
Grotendeels opgelost. Enige probleem wat ik nog heb met die wisselschakelaar is als volgt:

Ik schakel met de nieuwe schakelaar, lampen gaan aan. Ik schakel weer, lampen gaan uit; dat is goed. Ik laat schakelaar dicht. Vervolgens ga ik naar schakelaar 2, probeer daarmee te schakelen maar er gebeurt niks.

Welke kabel zit hier fout?

[ Bericht 22% gewijzigd door J.B. op 20-05-2020 16:09:56 ]
  woensdag 20 mei 2020 @ 18:16:38 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193227617
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2020 14:33 schreef J.B. het volgende:
Grotendeels opgelost. Enige probleem wat ik nog heb met die wisselschakelaar is als volgt:

Ik schakel met de nieuwe schakelaar, lampen gaan aan. Ik schakel weer, lampen gaan uit; dat is goed. Ik laat schakelaar dicht. Vervolgens ga ik naar schakelaar 2, probeer daarmee te schakelen maar er gebeurt niks.

Welke kabel zit hier fout?
Een of meerdere van de zwarte draden.

In dit filmpje geven ze de juiste plaats aan:

Heb je de zwarte draden wel elk in een verschillende uitgang geschroefd/gedrukt?
So we just called him Fred
  Moderator woensdag 20 mei 2020 @ 20:52:34 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193230768
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2020 14:33 schreef J.B. het volgende:
Grotendeels opgelost. Enige probleem wat ik nog heb met die wisselschakelaar is als volgt:

Ik schakel met de nieuwe schakelaar, lampen gaan aan. Ik schakel weer, lampen gaan uit; dat is goed. Ik laat schakelaar dicht. Vervolgens ga ik naar schakelaar 2, probeer daarmee te schakelen maar er gebeurt niks.

Welke kabel zit hier fout?
Heb je de zwarte draden al eens van positie gewisseld op schakelaar 2 ?
pi_193231613
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2020 18:16 schreef Fred het volgende:

[..]

Een of meerdere van de zwarte draden.

In dit filmpje geven ze de juiste plaats aan:

Heb je de zwarte draden wel elk in een verschillende uitgang geschroefd/gedrukt?
Deze schakelaar heb ik:

En ja, alle zwarte draden zitten in een andere uitgang.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:52 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Heb je de zwarte draden al eens van positie gewisseld op schakelaar 2 ?
Yes, zwarte draden ook al gewisseld maar dat heeft tot dusver geen soelaas gebracht. Probeer het de komende dagen nog eens.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')