abonnement Unibet Coolblue
pi_172525714
Beste fokkers,

Korte beschrijving van mijn probleem:

- Heb een koptelefoon gekocht in een bepaalde kleur
- Koptelefoon gaat kapot, maar valt binnen de garantie
- Koptelefoon is volgens de winkel niet meer leverbaar, dus biedt de winkel een tegoedbon/korting ter waarde van de aankoopprijs aan.
- Ik weiger dit, omdat de winkel geen koptelefoons oid meer verkoopt en ik dus niks heb aan deze tegoedbon/korting (rest van assortiment heb ik ook geen interesse in). Dit recht heb ik als ik hier naar kijk: https://www.consuwijzer.n(...)tegoedbon-accepteren
- Winkel beweert geen geld te kunnen geven
- Ik wijs naar de link van consuwijzer
- Winkel wil nu de koptelefoon leveren in een andere kleur

Mijn vraag is, moet ik hier mee akkoord gaan? Het kleurverschil is namelijk enorm groot en de kleur was eigenlijk het enige positieve aan deze koptelefoon. Ik wil dat dus eigenlijk niet accepteren, sta ik dan in mijn recht?

Ik denk zelf van wel, want als jij een zwarte iPhone gekocht hebt, kan je niet ook opeens een witte iPhone krijgen. Ik ben echter wel benieuwd naar jullie mening.
  woensdag 19 juli 2017 @ 13:40:09 #2
180174 Diemux
People vs Me
pi_172525829
Fysieke winkel of webwinkel?

Daarnaast hier een soortgelijke situatie:
https://rijdenderechter.k(...)-geleverd-kan-worden

Als de verkoper niet meer kan leveren wat destijds gekocht is kan de koop ontbonden worden, je hebt dan wel recht op je geld.
pi_172525899
Bestelt bij webwinkel (hebben echter ook een fysieke winkel, maar dat is dan niet relevant als ik het goed begrijp)
pi_172526151
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 13:40 schreef Diemux het volgende:
Als de verkoper niet meer kan leveren wat destijds gekocht is kan de koop ontbonden worden, je hebt dan wel recht op je geld.
Minus een redelijk bedrag voor het genoten gebruik. Er zit nogal verschil tussen net gekocht en nog net in de garantieperiode.
  woensdag 19 juli 2017 @ 13:55:24 #5
180174 Diemux
People vs Me
pi_172526271
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 13:51 schreef nanuk het volgende:

[..]

Minus een redelijk bedrag voor het genoten gebruik. Er zit nogal verschil tussen net gekocht en nog net in de garantieperiode.
Correct.
  woensdag 19 juli 2017 @ 14:25:09 #6
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_172526948
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 13:35 schreef Gekke_Pop het volgende:
Mijn vraag is, moet ik hier mee akkoord gaan? Het kleurverschil is namelijk enorm groot en de kleur was eigenlijk het enige positieve aan deze koptelefoon. Ik wil dat dus eigenlijk niet accepteren, sta ik dan in mijn recht?
Dus eigenlijk wil je zeggen, je wilt hem niet omdat je de kwaliteit niet voldoende vindt?

De vraag is of je dezelfde koptelefoon in een andere kleur als een redelijk vervangend exemplaar kan benoemen. Ik zie zelf geen reden waarom dat niet zo zou zijn. De kleur belemmert namelijk het normale gebruiksdoel niet.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 19 juli 2017 @ 14:26:29 #7
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_172526981
quote:
Winkel beweert geen geld te kunnen geven
Lees: wil het niet. Het is natuurlijk onzin om te stellen dat het niet kan.
pi_172527107
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 14:25 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]
De kleur belemmert namelijk het normale gebruiksdoel niet.
Zou je dat ook beweren bij een T-shirt of een paar schoenen? De functie wordt er niet minder op als je ineens een roze T-shirt krijgt omdat je het groene wat kapot is hebt teruggebracht, maar toch...

Koptelefoons zijn tegenwoordig net zo aan mode onderhevig.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  woensdag 19 juli 2017 @ 14:51:50 #9
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_172527427
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 14:32 schreef Stoney3K het volgende:
Zou je dat ook beweren bij een T-shirt of een paar schoenen? De functie wordt er niet minder op als je ineens een roze T-shirt krijgt omdat je het groene wat kapot is hebt teruggebracht, maar toch...

Koptelefoons zijn tegenwoordig net zo aan mode onderhevig.
Dan zal TS aannemelijk moeten maken dat de kleur van het originele exemplaar expliciet deel uitmaakt van het sluiten van de originele koopovereenkomst; met andere woorden, zal hij moeten aantonen dat hij het originele exemplaar niet gekocht zou hebben in een andere kleur.

Bij een T-shirt, schoenen of misschien zelfs auto lijkt het mij nog wel aannemelijk te maken dat de kleur een specifieke eigenschap is die van vitaal belang is voor gebruik van het product zoals bedoeld in de koopovereenkomst. Bij een koptelefoon is dat een stuk minder eenvoudig.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_172527668
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 14:25 schreef Worteltjestaart het volgende:
wilt hem niet omdat je
Je kan hem ook zo lezen: op alle gebieden was hij even goed als de rest, maar de kleur heeft de doorslag gegeven.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 14:51 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dan zal TS aannemelijk moeten maken dat de kleur van het originele exemplaar expliciet deel uitmaakt van het sluiten van de originele koopovereenkomst; met andere woorden, zal hij moeten aantonen dat hij het originele exemplaar niet gekocht zou hebben in een andere kleur.

Bij een T-shirt, schoenen of misschien zelfs auto lijkt het mij nog wel aannemelijk te maken dat de kleur een specifieke eigenschap is die van vitaal belang is voor gebruik van het product zoals bedoeld in de koopovereenkomst. Bij een koptelefoon is dat een stuk minder eenvoudig.
Uit interesse: waarom is dat bij een shirt/schoenen/auto makkelijker dan bij een koptelefoon? Een rode auto rijdt even goed als een blauwe.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_172527697
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 14:51 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dan zal TS aannemelijk moeten maken dat de kleur van het originele exemplaar expliciet deel uitmaakt van het sluiten van de originele koopovereenkomst; met andere woorden, zal hij moeten aantonen dat hij het originele exemplaar niet gekocht zou hebben in een andere kleur.

Bij een T-shirt, schoenen of misschien zelfs auto lijkt het mij nog wel aannemelijk te maken dat de kleur een specifieke eigenschap is die van vitaal belang is voor gebruik van het product zoals bedoeld in de koopovereenkomst. Bij een koptelefoon is dat een stuk minder eenvoudig.
Gewoon voor de grap, leg mij eens uit waarom dat bij een t-shirt wel het geval is, en bij een koptelefoon niet?
"Pools are perfect for holding water"
pi_172527918
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 13:51 schreef nanuk het volgende:

[..]

Minus een redelijk bedrag voor het genoten gebruik. Er zit nogal verschil tussen net gekocht en nog net in de garantieperiode.
Wat is een redelijk bedrag voor het genoten gebruik? Want hij zit inderdaad nog net in de garantieperiode.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 14:25 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dus eigenlijk wil je zeggen, je wilt hem niet omdat je de kwaliteit niet voldoende vindt?

De vraag is of je dezelfde koptelefoon in een andere kleur als een redelijk vervangend exemplaar kan benoemen. Ik zie zelf geen reden waarom dat niet zo zou zijn. De kleur belemmert namelijk het normale gebruiksdoel niet.
De kwaliteit is niet het probleem, echter had ik hem nooit gekocht als hij niet in deze kleur beschikbaar was. Verder ben ik niet zodanig onder de indruk van het product dat ik hem per se wil hebben in een andere kleur
quote:
19s.gif Op woensdag 19 juli 2017 14:26 schreef Gunner het volgende:

[..]

Lees: wil het niet. Het is natuurlijk onzin om te stellen dat het niet kan.
Ja, dat zei ik dus ook en toen was de oplossing al gauw het product in een andere kleur.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 14:32 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Koptelefoons zijn tegenwoordig net zo aan mode onderhevig.
Eens, dit zijn de koptelefoons trouwens: link

(over smaak valt niet te twisten _O- )
pi_172527975
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 15:18 schreef Gekke_Pop het volgende:

Wat is een redelijk bedrag voor het genoten gebruik? Want hij zit inderdaad nog net in de garantieperiode.
Beetje gokken, Het lijkt mij redelijk dat het ding een jaar of vijf mee gaat. Daarvan is dan het beste jaar geweest. Ik zou 75% redelijk vinden. Maar ja, ik heb het niet voor het zeggen.
  woensdag 19 juli 2017 @ 15:52:55 #14
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_172528675
Nog net in de garantieperiode klinkt als bijna twee jaar oud. Als je dan een nieuwe krijgt aangeboden dan moet je je wellicht maar over de kleur heenzetten.

Ding staat toch op je hoofd, zie je zelf niets van.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  woensdag 19 juli 2017 @ 16:06:01 #15
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_172529060
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 15:06 schreef probeer het volgende:
Gewoon voor de grap, leg mij eens uit waarom dat bij een t-shirt wel het geval is, en bij een koptelefoon niet?
"Gewoon voor de grap"?
Je bedoelt, dan heb ik een reden om je zonder argumenten belachelijk te maken?
Ik mag toch aannemen dat ik bij een kledingstuk niet hoef uit te leggen dat het uiterlijk van het ding een wezenlijke eigenschap is, maar bij een koptelefoon niet noodzakelijkerwijze?

quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 15:18 schreef Gekke_Pop het volgende:
Verder ben ik niet zodanig onder de indruk van het product dat ik hem per se wil hebben in een andere kleur
Dat kan natuurlijk, maar dat kun je dus niet opvoeren als reden om een andere kleur te weigeren. Je zult echt moeten uitleggen dat de andere kleur voor jou een absolute no-go is, en ook echt de reden is dat je het originele exemplaar in de niet-meer-te-leveren kleur gekocht hebt.

Of hopen op een welwillende verkoper.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_172529271
Alleen al het feit dat het snoer groen is, is al reden genoeg om hem enkel in het groen te nemen. De rest van de kleurenschema's vind ik persoonlijk lelijk en totaal niet bij elkaar passen. Voor de rest vond ik deze aparte kleur juist hetgeen waarmee deze koptelefoon zich onderscheidde van andere vergelijkbare koptelefoons. Qua kwaliteit of prijs waren er namelijk veel andere vergelijkbare koptelefoons.

Maar jij zou dus bij een iPhone in het wit het ook goed vinden als je ivm garantie een zwarte iPhone terug krijgt? Ik zou daar zelf niet heel vrolijk van worden.
  woensdag 19 juli 2017 @ 16:26:31 #17
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_172529552
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 16:14 schreef Gekke_Pop het volgende:
Maar jij zou dus bij een iPhone in het wit het ook goed vinden als je ivm garantie een zwarte iPhone terug krijgt? Ik zou daar zelf niet heel vrolijk van worden.
Ik vind een witte smartphone lelijk, dus ik zou niet blij worden als mijn kapotte zwarte door een witte van hetzelfde type zou worden vervangen.

Maar wat ik persoonlijk wel of niet goed zou vinden doet niet ter zake.
Ik snap ook niet wat mijn mening daarover iets met de regels kan doen...

Ik geef enkel aan dat als je enkel en alleen op grond van de andere kleur een vervangend exemplaar wil weigeren, je zult moeten aantonen dat de kleur een specifieke producteigenschap is die deel uitmaakt van de koopovereenkomst.

Zó staat het in het BW (7:17.2):
quote:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Dat is het juridische verhaal. Aan jou dus aan te tonen dat een andere kleur dus niet beantwoordt aan de originele overeenkomst, dus niet de voor jou noodzakelijke eigenschappen bezit.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  donderdag 20 juli 2017 @ 07:52:14 #18
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_172543123
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 15:52 schreef Beelzebufo het volgende:
Nog net in de garantieperiode klinkt als bijna twee jaar oud. Als je dan een nieuwe krijgt aangeboden dan moet je je wellicht maar over de kleur heenzetten.

Ding staat toch op je hoofd, zie je zelf niets van.
Toen ik m'n Jaguar in de prak reed, kreeg ik ook een Peugeot 206'je terug. Je zit er zelf toch in, zie je niks van.
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
pi_172543545
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 16:06 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

"Gewoon voor de grap"?
Je bedoelt, dan heb ik een reden om je zonder argumenten belachelijk te maken?
Ik mag toch aannemen dat ik bij een kledingstuk niet hoef uit te leggen dat het uiterlijk van het ding een wezenlijke eigenschap is, maar bij een koptelefoon niet noodzakelijkerwijze?

[..]

Dat kan natuurlijk, maar dat kun je dus niet opvoeren als reden om een andere kleur te weigeren. Je zult echt moeten uitleggen dat de andere kleur voor jou een absolute no-go is, en ook echt de reden is dat je het originele exemplaar in de niet-meer-te-leveren kleur gekocht hebt.

Of hopen op een welwillende verkoper.
Ik zie nog steeds geen enkel verschil tussen de kleur van een kledingstuk, auto of koptelefoon om als wezenlijke eigenschap te bestempelen.

quote:
9s.gif Op donderdag 20 juli 2017 07:52 schreef Sotchi2014 het volgende:

[..]

Toen ik m'n Jaguar in de prak reed, kreeg ik ook een Peugeot 206'je terug. Je zit er zelf toch in, zie je niks van.
_O_
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 20 juli 2017 @ 09:18:08 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172543929
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 16:26 schreef Worteltjestaart
Aan jou dus aan te tonen dat een andere kleur dus niet beantwoordt aan de originele overeenkomst, dus niet de voor jou noodzakelijke eigenschappen bezit.
Dat is niet zo moeilijk als de foto bij het artikel en de omschrijving spreekt over een groene koptelefoon. Dan vond de verkoper de kleur blijkbaar zelf ook van belang.

Als in de omschrijving had gestaan dat ze willekeurig groen, roze, rood of blauw verzenden dan had je een probleem.
Tot nooit .......
pi_172543979
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 16:06 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

"Gewoon voor de grap"?
Je bedoelt, dan heb ik een reden om je zonder argumenten belachelijk te maken?
Ik mag toch aannemen dat ik bij een kledingstuk niet hoef uit te leggen dat het uiterlijk van het ding een wezenlijke eigenschap is, maar bij een koptelefoon niet noodzakelijkerwijze?

[..]

Dat kan natuurlijk, maar dat kun je dus niet opvoeren als reden om een andere kleur te weigeren. Je zult echt moeten uitleggen dat de andere kleur voor jou een absolute no-go is, en ook echt de reden is dat je het originele exemplaar in de niet-meer-te-leveren kleur gekocht hebt.

Of hopen op een welwillende verkoper.
De verkoper mag aantonen dat de kleurkeuze niet van belang is geweest bij het uitzoeken van het product. De verkoper moet immers op redelijke wijze de overeenkomst nakomen.

Waarom ik geen rood wil in plaats van blauw is niet relevant als ik bij het sluiten van de koopovereenkomst nadrukkelijk voor blauw heb gekozen. Het is voor mij van doorslaggevend belang voor de keuze, ongeacht hoe rationeel dat ook is. Kleur is emotie.

Of denk je dat dergelijke producten zomaar in allerlei kleuren op de markt worden gebracht en dat de fabrikant voor de grap hogere productiekosten gaat maken terwijl het de consument niets uit maakt wat voor kleur het product heeft?
  donderdag 20 juli 2017 @ 09:34:44 #22
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_172544158
Jullie kunnen mij wel aanvallen, ik interpreteer puur het BW en beargumenteer.

Veel plezier er mee, laat even weten wat het geworden is :W
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  donderdag 20 juli 2017 @ 09:38:30 #23
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172544221
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 09:34 schreef Worteltjestaart het volgende:
Jullie kunnen mij wel aanvallen, ik interpreteer puur het BW en beargumenteer.

Veel plezier er mee, laat even weten wat het geworden is :W
ze hee slecht geslapen.
ik geef alleen aan dat goed is aan te tonen dat de kleur een onderdeel van de overeenkomst. Als je dat al als een aanval ziet dan ben je blijkbaar erg beschermt opgevoed.
Tot nooit .......
pi_172544439
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 16:26 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ik vind een witte smartphone lelijk, dus ik zou niet blij worden als mijn kapotte zwarte door een witte van hetzelfde type zou worden vervangen.

Maar wat ik persoonlijk wel of niet goed zou vinden doet niet ter zake.
Ik snap ook niet wat mijn mening daarover iets met de regels kan doen...

Ik geef enkel aan dat als je enkel en alleen op grond van de andere kleur een vervangend exemplaar wil weigeren, je zult moeten aantonen dat de kleur een specifieke producteigenschap is die deel uitmaakt van de koopovereenkomst.

Zó staat het in het BW (7:17.2):

[..]

Dat is het juridische verhaal. Aan jou dus aan te tonen dat een andere kleur dus niet beantwoordt aan de originele overeenkomst, dus niet de voor jou noodzakelijke eigenschappen bezit.
Waarom is het aan de koper om dat aan te tonen? TS heeft het product gekocht via een webshop en het is geleverd in de gevraagde kleur, dus ik neem aan dat hij bij het bestellen verschillende opties had op basis van kleur.

Als een eigenschap als niet relevant wordt beschouwd door de verkoper is het hoogst opmerkelijk dat hij de koper de keuze geeft op basis van die eigenschap een variant van het product te selecteren.
  donderdag 20 juli 2017 @ 10:24:33 #25
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_172544995
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 09:49 schreef Chai het volgende:

[..]

Als een eigenschap als niet relevant wordt beschouwd door de verkoper is het hoogst opmerkelijk dat hij de koper de keuze geeft op basis van die eigenschap een variant van het product te selecteren.
^

Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')