abonnement Unibet Coolblue
pi_172601799
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 06:46 schreef puddingman het volgende:
Waarom vwo als je ook colloquium doctum kan doen? Moet je wel heel heel flink aan jezelf werken natuurlijk, maar het bespaart de kosten van vwo staatsexamens...
Ik hoor dat de colloquium doctum heeel moeilijk is. Hoe kan ik me daar op voorbereiden enig idee?
pi_172602773
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 12:23 schreef Pokkelmans het volgende:
Als jij denkt dat tandheelkunde helemaal je ding is en je het aankan, dan moet je natuurlijk gewoon vol voor gaan.

In principe zijn er drie wegen om binnen te komen (althans; in de loting):

1) VWO-diploma
2) HBO-propedeuse
3) Colloquium Doctum

Uiteraard moeten je diploma's (of het nu een VWO-diploma is of een HBO-p) wel aan de juiste vereisten voldoen. Ik kijk even op de site van de RU en zie daar voor het VWO diploma staan:
-Natuur en Gezondheid + natuurkunde
-Natuur en Techniek + biologie

Bij de HBO-p worden de volgende eisen gesteld:
"vwo deelcertificaten c.q. CCVX certificaten voor de vakken Wiskunde, Biologie, Scheikunde en Natuurkunde en een vwo deelcertificaat Engels of een certificaat Engels van Radboud In'to Languages."

Het CD-traject is een beetje een onduidelijke procedure, maar ik ga er niet van uit dat je ondanks het ontbreken van de juiste papiertjes wel voldoet aan de toelatingseisen voor de opleiding. Je moet daarbij vooral denken aan bijvoorbeeld buitenlandse diploma's/certificaten of een niet-volledig VWO-diploma.

Hoe snel de verschillende trajecten zijn hangt uiteraard af van je studievaardigheden. In principe zou je in één jaar een VWO-diploma moeten kunnen halen als je de vereiste kennis al grotendeels hebt. Heb je die niet, dan duurt het langer en is het CD-traject ook al bij voorbaat kansloos.

Voor de meesten zal een HBO-traject waarschijnlijk het handigst zijn. In één jaar kun je een HBO-p halen (volgens mij kun je je nu niet meer aanmelden voor september, maar wellicht dat er een relevante HBO-opleiding met een februari-instroom is). De avonduurtjes kun je besteden aan het behalen van de VWO-certificaten. Bijkomend voordeel is dat je al relevante kennis opdoet voor wanneer je eventueel zou worden ingeloot voor tandheelkunde. Ook kun je dan, wanneer je niet direct wordt ingeloot, nog een jaar verder gaan met je HBO-opleiding waardoor je niet "stilzit", wat wel het geval zou zijn bij een VWO-diploma en een ongunstige loting. De vakken die je dan op HBO-niveau afrondt kunnen mogelijk weer een vrijstelling betekenen voor als je het jaar daarop wel wordt ingeloot, maar dat kun je tzt beter met een studiebegeleider bespreken.

Als je concrete plannen hebt zou ik, als ik jou was, gewoon even contact opnemen met de voorlichting van verschillende universiteiten om te vragen wat de mogelijkheden zijn.
Helemaal gelijk. Dat is idd het realistisch. Ik ga me in 2018 aanmelden voor de opleiding Mondzorgkunde (mijn P halen) en dit jaar vwo certificaten behalen van bio schei en nat. ( wisk en eng certificaten haal ik dam in 2019).

Bedankt voor de info. Waardeer dit heel erg! Topper
pi_172603164
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 15:34 schreef Roces18 het volgende:
Verder is dit plan natuurlijk TOTAAL onrealistisch. Weet je wel niet hoe streng die selecties zijn, 90% van de vwo'ers komt er niet eens voor in aanmerking laat staan jij.

En als je zegt VAVO is te duur. Kan je gewoon terug naar de middelbare school om havo en vervolgens VWO te doen. MBO < HAVO, VWO

Volgens mij is dit echt turkse cultuur, van ik moet per se een goed verdiendend beroep anders schaamte blabla. Doe eens realistisch nadenken
Heeft niks met het Turkse cultuur te maken. Vind het wel een aparte gedachtengang haha, hoe kom je daarbij?

Sinds kleins af aan droom ik van een hoge functie (arts) in de gezondheidszorg met een dikke salaris. Ik leg de lat ook altijd wat hoger, voelt gewoon goed. Er zijn trouwens genoeg HBO studies, waarna je goedbetaalde banen kunt vinden.
  zondag 23 juli 2017 @ 09:58:28 #29
286575 Roces18
Chef de party
pi_172614572
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 20:08 schreef Meliss het volgende:

[..]

Heeft niks met het Turkse cultuur te maken. Vind het wel een aparte gedachtengang haha, hoe kom je daarbij?

Sinds kleins af aan droom ik van een hoge functie (arts) in de gezondheidszorg met een dikke salaris. Ik leg de lat ook altijd wat hoger, voelt gewoon goed. Er zijn trouwens genoeg HBO studies, waarna je goedbetaalde banen kunt vinden.
Ik kom vaker dit soort topics tegen. En het is net zoals aziaten allemaal dokter willen worden. En Turken/Marokkanen allemaal rechten/economie willen doen.

Maar je droomt van een hoge functie in de gezondheidszorg met een dik salaris?
Dat is geen droom, dat komt omdat je nog jong bent. Je komt er vanzelf wel achter dat een hoge functie of een dik salaris niets uit maakt. Gezondheidszorg is 1 ding maar de rest is niets.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_172636436
Oprechte vraag: als je zegt zo goed te kunnen leren, hoe kun je dan op het mbo zijn beland? Dat spreekt elkaar tegen. (zonder negatief te willen zijn over het mbo trouwens) Sowieso kun je je vanuit jouw positie niet voorstellen hoe anders en moeilijker het vwo is, en is de kans dat je dat gaat halen echt héél klein. Ook niet in de laatste plaats omdat alleen al je Nederlands behoorlijk belabberd is. En stel dat het je lukt, is de kans dat je met je vwo-diploma de selectie voor Tandheelkunde door komt nog steeds heel klein. Je plan is gewoon ontzettend onrealistisch en eerlijk gezegd ook nogal kinderlijk gedacht. Ik bewonder je ambitie, maar echt slim is dit niet. Ik zou zeggen: ga alsjeblieft 'gewoon' proberen hbo Mondzorgkunde binnen te komen (is al moeilijk zat en kent ook een strenge selectie waar je misschien niet doorheen komt) en kijk eerst of dat je überhaupt lukt. Genoeg mbo'ers die schrikken van het hbo-niveau namelijk. Daarna kun je altijd verder kijken. Maak slimme keuzes die niet zorgen dat je 2 jaar aankloot voor niets.

Is een job/studiecoach geen goed idee trouwens?
pi_172745405
Hier een serieus antwoord:

Iedereen mag staatsexamen doen, ongeacht vooropleiding.

En als ik eerlijk ben je hebt alleen syllabus en oude examens nodig.

De syllabus van ieder vak staat volgens mij op examenblad. (Ik heb in 2014 vwo gehaald) en dan gewoon daar per vak een samenvatting van maken en veel literatuur zoeken op dingen als Google sholar (al is voor vwo scholieren.vom ook prima)

Oude examenvragen gewoon allemaal maken en bestuderen.

Gegarandeerd je haalt een 10 want ij de syllabus staat letterlijk alles per vak wat je moet kennen en wat ze mogen vragen.
Dit jaar is er voor Nederlands iets gevraagd wat niet in de syllabus stond maar dat is er toen door Cito uit gehaald.

Syllabus is bevel
En bevel is bevel
pi_173049364
Ik zou je niet teveel zorgen maken mijn moeder heeft vwo gedaan en zij is echt niet slim, dus doe je best;)
pi_173049526
Oh ja mondh is wel een numerus fixus dus je moet wel geselecteerd worden via voorselectie dus dat is wel een puntje
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')