abonnement Unibet Coolblue
pi_172483072
Ik krijg het stuur van m'n Fiat Bravo uit '99 er niet af. Iemand een idee hoe me dat wel lukt?
De airbag is er uit, maar het stuur zelf zit nog met een centrale borgmoer oid vast:



Het gaat dus om de zwarte moer.

Ringsleutel 24 past er omheen, maar de moer ligt te diep om er goed bij te kunnen en kracht op te zetten. Natuurlijk zit 'ie stervensvast dus ik krijg 'm met geen mogelijkheid los.

Moet ik gewoon een dopsleutel halen, of moet dit borgding op een andere manier losgemaakt worden? Iemand die het weet?

Uiteraard heb ik er al een flinke dosis kruipolie op losgelaten.
  maandag 17 juli 2017 @ 14:11:07 #2
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_172483141
Dopsleutel natuurlijk. En geen kruipolie gebruiken als het niet nodig is.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_172483299
idd gewoon een goede dop + ratel

zie ook: http://www.fiatforum.com/(...)-steering-wheel.html (zelfde soort moer zo te zien)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_172483804
En dan nog een poelietrekker, of op de beunhaas manier.
Moer een stuk losdraaien. En dan een paar flinke tikken met de hamer geven op de moer, terwijl je met de knieën je stuur onder spanning zet
pi_172483862
Hu hij zit toch vastgeklemd met die borg "ring"
Ik zwaai naar dieren.
pi_172483927
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 14:50 schreef Geerd het volgende:
Hu hij zit toch vastgeklemd met die borg "ring"
Yep, je moet eerst de lipjes die moer vastklemmen even omslaan.
pi_172483992
quote:
3s.gif Op maandag 17 juli 2017 14:53 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Yep, je moet eerst de lipjes die moer vastklemmen even omslaan.
Ja wou net zeggen al die randjes wegbuigen dan gewoon sleutel erop
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 17 juli 2017 @ 15:26:44 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172484433
Het zal aan mij liggen ws. Maar ik zie zo rap effe niet wat die lipjes nou precies tegenhouden.. ALS die dingen een funktie hebben zou je de moer ten opzichte van de borging moeten kunnen draaien als je ze weg buigt, maar als je die lipjes omhoog buigt in lijn met de rest, valt je dop/sleutel nog steeds over het hele zooitje heen en niet er in of zo..
Ik zou er een slagmoersleutel op zetten en de hele meuk in één keer losrammelen; vaak ben je te bang. Met wat pech moest dat borgdingegie dan toch eerst los, maar 10 tegen 1 dat als je hem losbuigt, je hem volgens specificaties niet mag hergebruiken.. Dus of je nou moeilijk doet of makkelijk, er moet toch een nieuwe op dan.

En die tip om de moer erop te laten zitten is geen slecht idee, je zal niet de eerste zijn met een afdruk van het stuurwiel-logo op je voorhoofd.

Moer er een paar slagen op tot hij gelijk zit met het eind van de draad/as, spanning erop en een goede tik met een hamer erop. Geen Stanley hamertje-tik ding maar een hámer. Niet gaan beuken; met één enkele goede rake tik moet hij loskomen. Doet hij dat niet, heb je een stuurtrekker nodig..

Werkplaats handboeken/Haynes manuals zijn heel handig bij dit soort klusjes.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_172484883
quote:
7s.gif Op maandag 17 juli 2017 15:26 schreef Sounddragon het volgende:
Het zal aan mij liggen ws. Maar ik zie zo rap effe niet wat die lipjes nou precies tegenhouden.. ALS die dingen een funktie hebben zou je de moer ten opzichte van de borging moeten kunnen draaien als je ze weg buigt, maar als je die lipjes omhoog buigt in lijn met de rest, valt je dop/sleutel nog steeds over het hele zooitje heen en niet er in of zo..
Ik zou er een slagmoersleutel op zetten en de hele meuk in één keer losrammelen; vaak ben je te bang. Met wat pech moest dat borgdingegie dan toch eerst los, maar 10 tegen 1 dat als je hem losbuigt, je hem volgens specificaties niet mag hergebruiken.. Dus of je nou moeilijk doet of makkelijk, er moet toch een nieuwe op dan.

En die tip om de moer erop te laten zitten is geen slecht idee, je zal niet de eerste zijn met een afdruk van het stuurwiel-logo op je voorhoofd.

Moer er een paar slagen op tot hij gelijk zit met het eind van de draad/as, spanning erop en een goede tik met een hamer erop. Geen Stanley hamertje-tik ding maar een hámer. Niet gaan beuken; met één enkele goede rake tik moet hij loskomen. Doet hij dat niet, heb je een stuurtrekker nodig..

Werkplaats handboeken/Haynes manuals zijn heel handig bij dit soort klusjes.
Ik dacht juist dat die borgklem nog door liep onder dat alu plaatje.
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 17 juli 2017 @ 15:49:51 #10
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_172484895
quote:
13s.gif Op maandag 17 juli 2017 14:47 schreef GM78 het volgende:
En dan nog een poelietrekker, of op de beunhaas manier.
Moer een stuk losdraaien. En dan een paar flinke tikken met de hamer geven op de moer, terwijl je met de knieën je stuur onder spanning zet
Ja die moer verrot slaan helpt je stuur eraf te krijgen?

Gewoon hard trekken met de moer er nog op zodat ie niet tegen je bakkes aan slaat :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 17 juli 2017 @ 15:52:20 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172484951
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2017 15:49 schreef Geerd het volgende:

[..]

Ik dacht juist dat die borgklem nog door liep onder dat alu plaatje.
dan zou je al die lipjes plat naar buiten moeten meppen om hem los te krijgen, en dan ben ik heel benieuwd hoe je hem op die manier vast krijgt..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_172485543
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2017 15:52 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

dan zou je al die lipjes plat naar buiten moeten meppen om hem los te krijgen, en dan ben ik heel benieuwd hoe je hem op die manier vast krijgt..
Die borgring klemt de moer vast, dat heeft niet veel zin wanneer die niet aan het stuur vastzit, waarschijnlijk met paar puntlassen.
  maandag 17 juli 2017 @ 16:35:27 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172485882
quote:
3s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:20 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Die borgring klemt de moer vast, dat heeft niet veel zin wanneer die niet aan het stuur vastzit, waarschijnlijk met paar puntlassen.
assumption.. Hoe draaien ze die vast en krijgen ze daarna zo mooi die hoekjes eromheen dan?

Ik zeg niet dat het niet zo is hoor, maar dat is dan wel een Houdini klus, of een mooie special tool. Ik zie in dat online how to topic staan dat je dat ding aan baklappen draait met dop 24, of lees ik dat verkeerd? Hij is op die foto's ook ineens helemaal niet meer te zien..

quote:
use your ratchet, extension and the 24mm socket to crack it off and unplug the horn clip and slip off the steering wheel
En ik zie nergens iets op die derde foto waar een lipje of pallletje in gaat vallen of gaat borgen whatsoever.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_172485951
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:35 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

assumption.. Hoe draaien ze die vast en krijgen ze daarna zo mooi die hoekjes eromheen dan?

Ik zeg niet dat het niet zo is hoor, maar dat is dan wel een Houdini klus, of een mooie special tool. Ik zie in dat online how to topic staan dat je dat ding aan baklappen draait met dop 24, of lees ik dat verkeerd? Hij is op die foto's ook ineens helemaal niet meer te zien..
Wanneer die borgring er los omheen zit dan kun je 'm net zo goed weglaten, heeft geen enkel nut dan.
  maandag 17 juli 2017 @ 16:41:11 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172486009
quote:
12s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:38 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Wanneer die borgring er los omheen zit dan kun je 'm net zo goed weglaten, heeft geen enkel nut dan.
Ik heb geen idee, ben geen Fiat techneut.. Ga me er verder niet over uitlaten ook, want anders ben ik dalijk weer de Fiat afzeiker/hater.. Been there done that O-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_172486091
quote:
10s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:41 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik heb geen idee, ben geen Fiat techneut.. Ga me er verder niet over uitlaten ook, want anders ben ik dalijk weer de Fiat afzeiker/hater.. Been there done that O-)
Met een passende dop en flinke hefboom trek je die ring wel los mocht die met wat puntlassen vast zitten.
Zou 'm zelf daarna gewoon weglaten, moer weer goed vastzetten is wel voldoende.

Andere optie is de lipjes omslaan en later weer terug meppen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2017 16:47:11 ]
  maandag 17 juli 2017 @ 16:49:01 #17
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_172486152
Die omgevouwen ring moet je gewoon laten zitten. Zo zit er bij BMW ook half het onderstel mee vast, dat is gewoon zodat de ring zelf vast blijft zitten aan de moer. Dop sleutel 24 en losdraaien maar.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_172486234
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:49 schreef -Richard- het volgende:
Die omgevouwen ring moet je gewoon laten zitten. Zo zit er bij BMW ook half het onderstel mee vast, dat is gewoon zodat de ring zelf vast blijft zitten aan de moer. Dop sleutel 24 en losdraaien maar.
Wat is het nut van die ring dan?
pi_172487404
quote:
5s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:53 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Wat is het nut van die ring dan?
Daar ben ik nu ook wel benieuwd naar
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 17 juli 2017 @ 18:17:19 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_172487829
quote:
5s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:53 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Wat is het nut van die ring dan?
Het is een ring. Dat is het nut. :P
Meestal zit er, vlgns. mij, een veerring tussen moer en stuur.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_172492589
Het is gelukt! Die zwarte ring was gewoon de moer, zegmaar. Ik heb een dop 24 gehaald, ratel had ik al, en met wat kracht ging 'ie zo los. Vervolgens kon ik het stuur er gewoon af schuiven. Waar die rechtopstaande randjes voor zijn is me een raadsel...




Allen dank voor het meedenken.
  maandag 17 juli 2017 @ 22:07:50 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172492964
TT was dus eigenlijk gewoon janken voordat je gemept werd? :P :+

Wat kan het leven simpel zijn he ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_172493198
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 22:07 schreef Sounddragon het volgende:
TT was dus eigenlijk gewoon janken voordat je gemept werd? :P :+

Wat kan het leven simpel zijn he ;)
Nouja, TT was meer even navragen voor ik de boel om zeep help. :P

En ter lering ende vermaeck van iedereen uiteraard. :7
  maandag 17 juli 2017 @ 22:20:45 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172493411
quote:
7s.gif Op maandag 17 juli 2017 22:14 schreef Fireblast het volgende:

[..]

Nouja, TT was meer even navragen voor ik de boel om zeep help. :P

En ter lering ende vermaeck van iedereen uiteraard. :7
Better safe than sorry..

Heb je op die site die gelinkt werd ook gezien waar je effe op moet letten met de plofzak er weer in prikken?

Straks zit je haar ook nog beroerd :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_172493667
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 22:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Better safe than sorry..

Heb je op die site die gelinkt werd ook gezien waar je effe op moet letten met de plofzak er weer in prikken?

Straks zit je haar ook nog beroerd :P
Wel het linkje gelezen, maar de auto is op en ik ben 'm aan het slopen om er wat van te leren en wellicht wat onderdelen te verpatsen. De plofzak hoeft dus niet meer terug. :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')