FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Mercedes-Benz C200 Kompressor, vaag probleem!?
bjorn_a4zondag 16 juli 2017 @ 17:19
Hallo mede-Fokkers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem.
Sinds ongeveer een maand heb ik een Mercedes-Benz C200 Kompressor uit 2001. (Model W203)
De auto heeft een Prins LPG (LPI) installatie.
Rijden op LPG gaat lekker, gelijk aan rijden op benzine. Wanneer ik echter aan het stoplicht stond, begon de auto wat te schokken en het toerental viel weg tot iets boven 500 toeren, om vervolgens terug te pakken richting 900 enz. Het bleef wat kuchen als het ware.
Op benzine deed dit probleem zich niet voor. Het was dus met name merkbaar tijdens rijden op LPG, met name aan het stoplicht bij stationair draaien, inparkeren en achteruit rijden. Op hogere snelheden was er niets merkbaar.

Niet veel later sprong de LPG installatie uit, en kon ik alleen verder rijden op benzine. Steeds wanneer ik de LPG installatie aan zette, sprong deze na enkele seconden vanzelf weer uit.

Hoe dan ook, uiteindelijk met dit probleem naar een garage geweest, alwaar ze de auto hebben uitgelezen. Volgens de garage was er een storing in de luchtmassameter. (Dit zag ik ook op hun computer staan, dus die storing was er daadwerkelijk)
De luchtmassameter heb ik dan ook direct laten vervangen. Hierna leek het probleem weg te zijn. Motor liep perfect. Na ongeveer 200 kilometer gereden te hebben, is het probleem nu weer als vanouds. Op hoge snelheden tiptop, aan het stoplicht stoten en kuchen.

Of de motor warm of koud is, lijkt weinig uit te maken.

Net was het stoten aan het stoplicht weer tamelijk hevig, dus zette ik de LPG installatie handmatig uit. Toen ik deze even later handmatig weer opnieuw wou aanzetten, sprong deze weer vanzelf uit. Same old story.
Ik ben er achter gekomen dat wanneer ik de stekker van de luchtmassameter los maak en weer in steek, het probleem weer voor een tijdje weg is. Even later komt het weer terug. De stekker loshalen en weer insteken verhelpt het probleem vervolgens weer tijdelijk.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan?
(Auto heeft wel een reguliere onderhoudsbeurt nodig)
oldfordzondag 16 juli 2017 @ 17:56
Op benzine zeg je is er geen probleem, ergo het probleem zit dus in de LPG-installatie.
Ik zou het LPG systeem door een LPG specialist laten controleren.
eXplorer1zondag 16 juli 2017 @ 18:01
Beetje debiele garage niet?

Dtc wordt getriggered als de ecu bij een bepaalde last een bepaalde luchtmassa verwacht maar niet daadwerkelijk krijgt (aldus de maf), kan dus valse lucht zijn bijvoorbeeld.

1. Lpg systeem uitlezen en gasdruk nakijken en fuel level sensor uitlezen, klopt 1 van beide niet? Dan schakelt hij terug.
2. Wat je maf sensor betreft, ecu uitlezen en stationair uitgelezen luchtmassa (kg/h of g/s ) vergelijken met de nominale waarde voor deze auto (service manual of Star diagnose)

Kan met elkaar te maken hebben maar kan ook 2 aparte problemen wezen
bjorn_a4zondag 16 juli 2017 @ 19:17
Ik heb goede ervaringen met deze garage, dus of het een debiele conclusie was of niet zou ik niet durven zeggen. ;-)
Heb net nog eens even getest. Het gekke is dat het schokken niet voorkomt wanneer ik stilsta en de automaat in P stand heb staan. Zodra ik schakel naar de D en blijf stilstaan, begint het schokken.
oldfordzondag 16 juli 2017 @ 19:20
In D is de motorbelasting hoger dan in P.

Ik zou voorlopig maar even op benzine rijden en niet op LPG voordat er nog meer dure schade wordt veroorzaakt (zoals een verbrande klep of een defecte katalysator).

Kan de garage waar je komt het LPG systeem uitlezen?
Zo nee, dan toch maar naar een LPG specialist.
bjorn_a4zondag 16 juli 2017 @ 19:23
Kan dit echt tot motorschade leiden? Daar schrik ik wel van.
Juist omdat de motor perfect lijkt te lopen zolang ik niet lang stilsta. Optrekken, alles gaat super soepel op LPG.

Ik ga zsm naar een specialist!
eXplorer1maandag 17 juli 2017 @ 09:41
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:01 schreef eXplorer1 het volgende:
Beetje debiele garage niet?

Dtc wordt getriggered als de ecu bij een bepaalde last een bepaalde luchtmassa verwacht maar niet daadwerkelijk krijgt (aldus de maf), kan dus valse lucht zijn bijvoorbeeld.

1. Lpg systeem uitlezen en gasdruk nakijken en fuel level sensor uitlezen, klopt 1 van beide niet? Dan schakelt hij terug.
2. Wat je maf sensor betreft, ecu uitlezen en stationair uitgelezen luchtmassa (kg/h of g/s ) vergelijken met de nominale waarde voor deze auto (service manual of Star diagnose)

Kan met elkaar te maken hebben maar kan ook 2 aparte problemen wezen
3. was ik vergeten, ingeslagen klepzittingen / brakke ontsteking kan jouw stationair loop beinvloeden, ook checken dus.
aegir_de_vikingmaandag 17 juli 2017 @ 16:11
Op Ebay koop je een usb uitleesunit voor de Prins installatie incl. software. Heb het thuis ook liggen (regio Nijmegen).
Check hiermee de lambda waarden en de fuel trims.
Ik vermoed valse lucht in je inlaatspruitstuk (vacuum lek) of LPG filter verstopt.
bjorn_a4woensdag 26 juli 2017 @ 18:21
Dank voor jullie reacties. Hierbij een update;
Inmiddels ben ik nogmaals langs geweest om de auto te laten uitlezen.
Er stond nog een foutmelding in over de LMM. Alle fouten zijn er uit gehaald, met het advies even rond te rijden om te bekijken of ze terug kwamen.
Direct een afspraak gemaakt voor een onderhoudsbeurt, zodat de auto dan direct opnieuw kan worden uitgelezen. Hieruit bleek dat de fout weer terug was.
Geen flauw idee hoe dit kan, aangezien er een splinternieuwe LMM in zit, en dit zeker de juiste is.
Volgens de monteur spreekt de LMM echter niet de juiste taal (??)

Inmiddels ben ik er ook achter dat het schokken een stuk minder erg is wanneer ik de airco uit zet.
Hoe harder de airco staat, hoe erger het wordt.
Wanneer de motor stationair draait en je bijvoorbeeld de deuren ontgrendeld of vergrendeld, voel je dezelfde schok.
Het lijkt alsof de motor te weinig vermogen heeft of iets dergelijks...

Ik heb er inmiddels in een maand tijd heel wat honderden euro's aan uitgegeven, 5 keer bij de garage geweest die steeds weer een nieuwe factuur presenteren, en het probleem is nog niet een klein beetje minder.

Iemand na het lezen van dit verhaal misschien nog een gouden tip? :-(
Sounddragonwoensdag 26 juli 2017 @ 18:27
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 18:21 schreef bjorn_a4 het volgende:
Dank voor jullie reacties. Hierbij een update;
Inmiddels ben ik nogmaals langs geweest om de auto te laten uitlezen.
Er stond nog een foutmelding in over de LMM. Alle fouten zijn er uit gehaald, met het advies even rond te rijden om te bekijken of ze terug kwamen.
Direct een afspraak gemaakt voor een onderhoudsbeurt, zodat de auto dan direct opnieuw kan worden uitgelezen. Hieruit bleek dat de fout weer terug was.
Geen flauw idee hoe dit kan, aangezien er een splinternieuwe LMM in zit, en dit zeker de juiste is.
Volgens de monteur spreekt de LMM echter niet de juiste taal (??)

Inmiddels ben ik er ook achter dat het schokken een stuk minder erg is wanneer ik de airco uit zet.
Hoe harder de airco staat, hoe erger het wordt.
Wanneer de motor stationair draait en je bijvoorbeeld de deuren ontgrendeld of vergrendeld, voel je dezelfde schok.
Het lijkt alsof de motor te weinig vermogen heeft of iets dergelijks...

Ik heb er inmiddels in een maand tijd heel wat honderden euro's aan uitgegeven, 5 keer bij de garage geweest die steeds weer een nieuwe factuur presenteren, en het probleem is nog niet een klein beetje minder.

Iemand na het lezen van dit verhaal misschien nog een gouden tip? :-(
Ga je naar de MB of naar 'een' garage?

Ben je ook naar een LPG specialist geweest? de meeste garages hebben weinig kaas gegeten van LPG installaties en kunnen geen kont met MB computers behalve een beetje foutcodes uitlezen..
bjorn_a4woensdag 26 juli 2017 @ 18:29
Ik ga niet naar MB zelf, maar naar "een" garage waar ik al jaren kom. Hier ben ik al jaren altijd goed geholpen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me momenteel nogal in de steek gelaten voel.
De garagehouder spaart zelf echter MB's, is wel een kenner, maar ik heb het idee dat hij geen flauw idee heeft wat hij hier mee aan moet. Regio midden-Limburg.
Sounddragonwoensdag 26 juli 2017 @ 18:33
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 18:29 schreef bjorn_a4 het volgende:
Ik ga niet naar MB zelf, maar naar "een" garage waar ik al jaren kom. Hier ben ik al jaren altijd goed geholpen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me momenteel nogal in de steek gelaten voel.
De garagehouder spaart zelf echter MB's, is wel een kenner, maar ik heb het idee dat hij geen flauw idee heeft wat hij hier mee aan moet. Regio midden-Limburg.
Ben je bereid om een stukkie (Veghel) te rijden voor een MB specialist?
bjorn_a4woensdag 26 juli 2017 @ 18:39
Als hij me kan helpen, met alle plezier!
Sounddragonwoensdag 26 juli 2017 @ 18:48
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 18:39 schreef bjorn_a4 het volgende:
Als hij me kan helpen, met alle plezier!
Tis geen tovenaar, en ik heb geen idee of hij veel met LPG kan, maar het is voor je onderhoud ook gewoon de moeite waard.. en hij is écht niet duurder als je gewone garage om de hoek.. enige is dat hij een hekel heeft aan imitatie onderdelen (die je garage om de hoek er dus gegarandeerd in schroeft), en OEM kán wel eens een tientje duurder zijn als Hang-snee Wangpang zooi van de automat, maar daar kan nou precies je probleem in zitten.


Maar geef hem morgen eens een belletje, kan nooit kwaad.

Nummer in je DM.