Hallo mede-Fokkers,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem.
Sinds ongeveer een maand heb ik een Mercedes-Benz C200 Kompressor uit 2001. (Model W203)
De auto heeft een Prins LPG (LPI) installatie.
Rijden op LPG gaat lekker, gelijk aan rijden op benzine. Wanneer ik echter aan het stoplicht stond, begon de auto wat te schokken en het toerental viel weg tot iets boven 500 toeren, om vervolgens terug te pakken richting 900 enz. Het bleef wat kuchen als het ware.
Op benzine deed dit probleem zich niet voor. Het was dus met name merkbaar tijdens rijden op LPG, met name aan het stoplicht bij stationair draaien, inparkeren en achteruit rijden. Op hogere snelheden was er niets merkbaar.
Niet veel later sprong de LPG installatie uit, en kon ik alleen verder rijden op benzine. Steeds wanneer ik de LPG installatie aan zette, sprong deze na enkele seconden vanzelf weer uit.
Hoe dan ook, uiteindelijk met dit probleem naar een garage geweest, alwaar ze de auto hebben uitgelezen. Volgens de garage was er een storing in de luchtmassameter. (Dit zag ik ook op hun computer staan, dus die storing was er daadwerkelijk)
De luchtmassameter heb ik dan ook direct laten vervangen. Hierna leek het probleem weg te zijn. Motor liep perfect. Na ongeveer 200 kilometer gereden te hebben, is het probleem nu weer als vanouds. Op hoge snelheden tiptop, aan het stoplicht stoten en kuchen.
Of de motor warm of koud is, lijkt weinig uit te maken.
Net was het stoten aan het stoplicht weer tamelijk hevig, dus zette ik de LPG installatie handmatig uit. Toen ik deze even later handmatig weer opnieuw wou aanzetten, sprong deze weer vanzelf uit. Same old story.
Ik ben er achter gekomen dat wanneer ik de stekker van de luchtmassameter los maak en weer in steek, het probleem weer voor een tijdje weg is. Even later komt het weer terug. De stekker loshalen en weer insteken verhelpt het probleem vervolgens weer tijdelijk.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan?
(Auto heeft wel een reguliere onderhoudsbeurt nodig)