abonnement Unibet Coolblue
  zondag 16 juli 2017 @ 15:25:05 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172459792
Hoi! Stel, ik weet wel welke hypotheekvorm ik wil en welke aanbieder ik wil, valt dit dan te regelen zonder tussenpersoon? Hypotheker en hypotheekshop hebben al netjes berekend wat ik maximaal kan lenen en ik wil mijn rente voor 30 jaar vastleggen (dus banken vallen al af). Daarnaast wil ik 30 jaar dezelfde lasten. En ik weet wat ik zo ongeveer aan rente zou gaan betalen. En ik wil over 15 jaar boetevrij eerder kunnen aflossen.

Welke kosten zouden er overblijven zonder deze twee tussenpersonen? En hoe lastig is het om rechtstreeks af te sluiten bij de aanbieder? Of is dit een dikke vette afrader?
Resistance is futile.
pi_172460147
quote:
5s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:25 schreef Seven. het volgende:
Hoi! Stel, ik weet wel welke hypotheekvorm ik wil en welke aanbieder ik wil, valt dit dan te regelen zonder tussenpersoon? Hypotheker en hypotheekshop hebben al netjes berekend wat ik maximaal kan lenen en ik wil mijn rente voor 30 jaar vastleggen (dus banken vallen al af). Daarnaast wil ik 30 jaar dezelfde lasten. En ik weet wat ik zo ongeveer aan rente zou gaan betalen. En ik wil over 15 jaar boetevrij eerder kunnen aflossen.

Welke kosten zouden er overblijven zonder deze twee tussenpersonen? En hoe lastig is het om rechtstreeks af te sluiten bij de aanbieder? Of is dit een dikke vette afrader?
Prima zelf te doen. Als je al weet welke aanbieder (hypotheeknemer) je wilt, stuur 'm dan een offerte aanvraag met de mededeling dat je geen verdere afsluitkosten over de hypotheek wenst te betalen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172460274
Dus je hebt eerst via tussenpersonen een en ander uit laten zoeken en wilt nu achter hun rug om zelf iets afsluiten? Waarschijnlijk komt dat wel uit als je zelf de verstrekker gaat benaderen.
pi_172460353
Even een flauwe vraag: is dit wel verstandig aangezien je niet eens weet of het mogelijk is? Wie weet zijn er nog andere zaken die je niet weet.
  zondag 16 juli 2017 @ 15:42:14 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172460411
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:37 schreef qajariaq het volgende:
Dus je hebt eerst via tussenpersonen een en ander uit laten zoeken en wilt nu achter hun rug om zelf iets afsluiten? Waarschijnlijk komt dat wel uit als je zelf de verstrekker gaat benaderen.
Oriënterend gesprek van 3 kwartier hebben we het over :'). Wat als Hypotheekshop boos wordt omdat ik voor de ander kies, zou dat dan ook niet kunnen?
En ik denk absoluut niet dat dit uitkomt.
Resistance is futile.
  zondag 16 juli 2017 @ 15:42:42 #6
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172460437
quote:
2s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:40 schreef sylvesterrr het volgende:
Even een flauwe vraag: is dit wel verstandig aangezien je niet eens weet of het mogelijk is? Wie weet zijn er nog andere zaken die je niet weet.
Dat is dus mijn vraag aan fok!
Resistance is futile.
pi_172460554
quote:
7s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:42 schreef Seven. het volgende:

[..]

Oriënterend gesprek van 3 kwartier hebben we het over :'). Wat als Hypotheekshop boos wordt omdat ik voor de ander kies, zou dat dan ook niet kunnen?
En ik denk absoluut niet dat dit uitkomt.
Wat voor werk doe je? Dan wil ik ook 3 kwartier voor niets, en zeg dat ik toch maar verder ga met een ander.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 16 juli 2017 @ 15:49:13 #8
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172460635
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:46 schreef Resistor het volgende:

[..]

Wat voor werk doe je? Dan wil ik ook 3 kwartier voor niets, en zeg dat ik toch maar verder ga met een ander.
Het staat mij als klant toch vrij om de gratis oriënterende gesprekken met verscheidene aanbieders aan te gaan? Sterker nog, als huizenkoper ben je niet helemaal lekker als je dit niet doet, gaat tenslotte wel om de grootste financiële verplichting die je privé ooit aan zult gaan.

Ik ben overigens logistiek en projectmanager.
Resistance is futile.
  zondag 16 juli 2017 @ 15:52:02 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_172460726
quote:
7s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:49 schreef Seven. het volgende:

[..]

Het staat mij als klant toch vrij om de gratis oriënterende gesprekken met verscheidene aanbieders aan te gaan? Sterker nog, als huizenkoper ben je niet helemaal lekker als je dit niet doet, gaat tenslotte wel om de grootste financiële verplichting die je privé ooit aan zult gaan.

Ik ben overigens logistiek en projectmanager.
tuurlijk mag dat. net als dat je een winkel binnen mag lopen om een verkoper 50min van zijn tijd te vragen voor advies om het product vervolgens via internet te kopen. het blijft alleen ongelooflijk achterbaks en asociaal.

Maar wel gaan banken als er een branche over de kop gaat en je dadelijk niet meer gratis advies in kan winnen en gedwongen wordt bij je bank een duur hypotheek gesprek af te nemen a 150 euro per uur.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 16 juli 2017 @ 15:54:16 #10
862 Arcee
Look closer
pi_172460783
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:52 schreef bleiblei het volgende:
net als dat je een winkel binnen mag lopen om een verkoper 50min van zijn tijd te vragen voor advies om het product vervolgens via internet te kopen. het blijft alleen ongelooflijk achterbaks en asociaal.
Hoewel tegenwoordig het advies van de verkoper vaak is: "Nee, hebben wij niet in de winkel, maar u kunt het wel via internet bestellen." :Y)
pi_172460792
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:52 schreef bleiblei het volgende:

[..]

tuurlijk mag dat. net als dat je een winkel binnen mag lopen om een verkoper 50min van zijn tijd te vragen voor advies om het product vervolgens via internet te kopen. het blijft alleen ongelooflijk achterbaks en asociaal.
Gezien de tarieven die adviseurs als de hypotheker en de hypotheekshop rekenen hoef je daar allerminst medelijden mee te hebben. De meeste mensen gaan immers wel gewoon door in het traject en betalen dus die hoofdprijs.
Miata is always the answer
  zondag 16 juli 2017 @ 16:02:25 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172460989
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:52 schreef bleiblei het volgende:

[..]

tuurlijk mag dat. net als dat je een winkel binnen mag lopen om een verkoper 50min van zijn tijd te vragen voor advies om het product vervolgens via internet te kopen. het blijft alleen ongelooflijk achterbaks en asociaal.

Maar wel gaan banken als er een branche over de kop gaat en je dadelijk niet meer gratis advies in kan winnen en gedwongen wordt bij je bank een duur hypotheek gesprek af te nemen a 150 euro per uur.
Gelukkig ben ik niet van plan om mijn hypotheek onder te brengen bij een bank.

Ontopic dus maar weer!
Resistance is futile.
  zondag 16 juli 2017 @ 16:05:23 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172461050
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Prima zelf te doen. Als je al weet welke aanbieder (hypotheeknemer) je wilt, stuur 'm dan een offerte aanvraag met de mededeling dat je geen verdere afsluitkosten over de hypotheek wenst te betalen.
Heb jij dit zelf eens gedaan? Het klinkt zo makkelijk zo!
Resistance is futile.
pi_172461313
30 jaar vast betaal je zeker al een % teveel, dat is je zekerheid. Maar als je geen tussenpersoon wilt, moet je via Moneyou gaan. Bevalt mij uitstekend.
.
pi_172461461
Zeker als je na 15jr wil aflossen is het een beetje onzin om rente obv 30jr te betalen.
  zondag 16 juli 2017 @ 16:24:06 #16
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_172461512
quote:
14s.gif Op zondag 16 juli 2017 16:02 schreef Seven. het volgende:

[..]

Gelukkig ben ik niet van plan om mijn hypotheek onder te brengen bij een bank.

Ontopic dus maar weer!
Dat maakt absoluut 0 verschil met mijn stelling dat het asociaal is.
En mensen die denken dat die lui belachelijke bedragen verdienen hebben geen besef van uurtarieven en werk wat er achter een hypotheek regelen zit.
pi_172461613
Al heb je een vreselijk krenterige instelling en is het verwerpelijk gedrag, heb je ook nog niet eens verstand van de materie. Zoek op google hypotheek execution only en succes ermee!

Ps. Gemiddeld lossen mensen hun hypotheek in 24 jaar af, een hypotheekrente van 30 jaar is ongelovelijk lang en wordt nooit verkocht. Een adviseur had zichzelf door die tip al dubbel en dwars bespaard en al het werk uit handen genomen. Daarnaast kan je het advies ook nog aftrekken van de belastingdienst. Waardoor je gedrag nog krentiger wordt met een besparing van een paar 100 euro.
  zondag 16 juli 2017 @ 16:30:59 #18
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_172461680
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:54 schreef Arcee het volgende:

[..]

Hoewel tegenwoordig het advies van de verkoper vaak is: "Nee, hebben wij niet in de winkel, maar u kunt het wel via internet bestellen." :Y)
Dat is een ander verhaal. Als verkopers of adviseurs er een bende van maken dan heb ik er geen probleem mee om naar internet uit te wijken. Maar mensen die je goed adviseren/helpen en hun vak goed verstaan niet hun inkomen gunnen vind ik oprecht asociaal. Die moet je koesteren.
pi_172461777
Je kan toch maar bij een beperkt aantal instellingen rechtstreeks een hypotheek afsluiten. Ik heb bij ABN gedaan, via webcam, was allemaal prima.
Even a broken clock is right twice a day.
  Redactie Frontpage zondag 16 juli 2017 @ 17:18:24 #20
38148 crew  Innisdemon
pi_172463314
quote:
14s.gif Op zondag 16 juli 2017 16:02 schreef Seven. het volgende:

[..]

Gelukkig ben ik niet van plan om mijn hypotheek onder te brengen bij een bank.

'gelukkig' niet? En waarom dan wel niet?

Met veel geluk vind je een bank waar je halverwege de looptijd alles boetevrij in mag lossen. Bij andere financiers (beleggingsfondsen, pensioenfondsen) kun je dat rustig vergeten.

Ik heb mijn hypotheek obv execution only bij BijBouwe afgesloten. 700eu afsluitkosten, en binnen 10 dagen geregeld (incl overbruggingshypotheek)


quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 16:28 schreef RealRS het volgende:
Al heb je een vreselijk krenterige instelling en is het verwerpelijk gedrag, heb je ook nog niet eens verstand van de materie. Zoek op google hypotheek execution only en succes ermee!

een hypotheekrente van 30 jaar is ongelovelijk lang en wordt nooit verkocht.
eeh, juist de laatste tijd wordt dit vaak gedaan (zeker nu met de, zij het marginaal, stijgende rente)

In mijn omgeving meerdere voorbeelden incluis ikzelf.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  zondag 16 juli 2017 @ 17:19:11 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172463343
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 16:28 schreef RealRS het volgende:
Al heb je een vreselijk krenterige instelling en is het verwerpelijk gedrag, heb je ook nog niet eens verstand van de materie. Zoek op google hypotheek execution only en succes ermee!

Ps. Gemiddeld lossen mensen hun hypotheek in 24 jaar af, een hypotheekrente van 30 jaar is ongelovelijk lang en wordt nooit verkocht. Een adviseur had zichzelf door die tip al dubbel en dwars bespaard en al het werk uit handen genomen. Daarnaast kan je het advies ook nog aftrekken van de belastingdienst. Waardoor je gedrag nog krentiger wordt met een besparing van een paar 100 euro.
Dat klopt, ik weet er niet veel van maar een mens kan leren. Bedankt voor de tip!

Ps: de adviseurs die ik gesproken heb, hebben mij 30 jaar rentevast geen van beiden afgeraden...

[ Bericht 4% gewijzigd door Seven. op 16-07-2017 18:04:35 ]
Resistance is futile.
  zondag 16 juli 2017 @ 17:41:37 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172464082
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 17:18 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

'gelukkig' niet? En waarom dan wel niet?

Met veel geluk vind je een bank waar je halverwege de looptijd alles boetevrij in mag lossen. Bij andere financiers (beleggingsfondsen, pensioenfondsen) kun je dat rustig vergeten.

Ik heb mijn hypotheek obv execution only bij BijBouwe afgesloten. 700eu afsluitkosten, en binnen 10 dagen geregeld (incl overbruggingshypotheek)

[..]

eeh, juist de laatste tijd wordt dit vaak gedaan (zeker nu met de, zij het marginaal, stijgende rente)

In mijn omgeving meerdere voorbeelden incluis ikzelf.
Gelukkig.. ach, is maar beeldspraak. Gelukkig in de zin van, de rente staat dusdanig laag dat het nuttig is om je langere tijd vast te leggen en de banken zijn niet erg competitief bij een rentevaste periode van meer dan 10 jaar. Het voortijdig straflossen... geen noodzaak maar ik . De vraag is ook of ik 20 jaar op dezelfde plek blijf. Zo ontzettend voorspelbaar ben ik nog nooit geweest.
Resistance is futile.
pi_172464686
Waarom vallen banken af als je je rente 30 jaar vast wil zetten?
  zondag 16 juli 2017 @ 18:03:05 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172464868
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 17:56 schreef spiritusbus het volgende:
Waarom vallen banken af als je je rente 30 jaar vast wil zetten?
Omdat bij meer dan 10 jaar rentevaste periode, de banken niet kunnen concurreren met bijvoorbeeld pensioenfondsen of verzekeraars (de fokkers die er veel van weten zullen je ongetwijfeld vertellen waarom).
Resistance is futile.
  zondag 16 juli 2017 @ 18:29:21 #25
464603 VanAvesaat
Korte tekst
pi_172465487
Je zal sowieso een tussenpersoon moeten hebben, want alle banken en verzekeraars wijzen je af als je meteen bij hun binnen komt. Of je gaat via een van hun adviseurs, maar dan tik je nog die 2K advieskosten af.

Execution only is natuurlijk mogelijk. Dan krijg je geen advies en dan wordt het aangevraagd zoals jij wil. De tussenpartij doet de aanvraag. Belangrijkste voor de hypotheekverstrekker is dat ze af zijn van de zorgplicht. Dat als de hypotheek achteraf een beetje kut blijkt te zijn zijn ze niet verantwoordelijk. Dan is het echt je eigen schuld en kan je niet klagen.

Ik heb mijn hypotheek ook execution only gedaan, maar ik werk al tien jaar in de hypotheken in beheer en acceptatie. Enige kennis van de zaken heb ik dan ook wel.

Ik vind zelf advies niet zo nuttig als je een starter bent en je voor de twee smaken annuitair of lineair gaat in box 1. Dan kan het best execution only. Wel kan het zijn dat je een test moet maken om te zien of je wel genoeg kennis hebt. Valt dat tegen, dan rest alleen de gang naar de hypotheker maar ja. Niet mijn probleem.

Is je situatie anders en heb je een hypotheek onder het overgangsrecht en wil je shizzle meenemen (bankspaarrekening of levensverzekeringen/beleggingen) dan zou ik zeker een adviseur inschakelen. Het zou erg vervelend zijn als je na 20 jaar door de fiscus aangeslagen wordt voor 60K of zo omdat je 1,5K wilde beknibbelen op de advieskosten.
pi_172465940
1500 euro besparen op de grootste uitgave van je leven, zonder kennis van de materie. Ik zal het nooit begrijpen denk ik.

Mijn advies is dan ook, schakel een goede adviseur in.

Wil je dat niet, ga dan lekker aan de Google, je wil het tenslotte helemaal zelf doen. Begrijp je vraag hier dan ook niet.
  Redactie Frontpage zondag 16 juli 2017 @ 19:03:03 #27
38148 crew  Innisdemon
pi_172466156
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:29 schreef VanAvesaat het volgende:


.
. Wel kan het zijn dat je een test moet maken om te zien of je wel genoeg kennis hebt. Valt dat tegen, dan rest alleen de gang naar de hypotheker
.
welnee. Je accepteert de uitkomst van die kennistoets en voila, de aanvraag gaat gewoon door.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_172466247
quote:
5s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:25 schreef Seven. het volgende:
Welke kosten zouden er overblijven zonder deze twee tussenpersonen? En hoe lastig is het om rechtstreeks af te sluiten bij de aanbieder? Of is dit een dikke vette afrader?
Bij Moneyou bedragen de afhandelingskosten ¤350,-
https://www.moneyou.nl/hy(...)oQc5KBD8QaAjkI8P8HAQ
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172466377
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 16:28 schreef RealRS het volgende:
...... een hypotheekrente van 30 jaar is ongelovelijk lang en wordt nooit verkocht. Een adviseur had zichzelf door die tip al dubbel en dwars bespaard en al het werk uit handen genomen. Daarnaast kan je het advies ook nog aftrekken van de belastingdienst. Waardoor je gedrag nog krentiger wordt met een besparing van een paar 100 euro.
30 jaar RVP met 2,8%..
http://www.hypotheekrente(...)w=340000&e=0&f=1&o=4
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172466562
quote:
Dat is bijna 200% duurder dan een 1 jaars rente, je betaald die 'zekerheid' gewoon uit je eigen portemonnee. Plus als je eerder gaat aflossen, heb je al die jaren veel te veel betaald. Gewoon erg dom. Ik had klanten met een 30 jaars rente die ze in 2012 hadden afgesloten tegen 5,5%/6%. Je hebt 0 flexibiliteit meer en je hangt jezelf op met zo'n constructie. De oversluitboete's zijn torenhoog. De enige optie is dan alleen nog je huis verkopen ...

De markt moet trouwens ook wel aardig overspannen raken, als je denkt dat dat de rente 200% gaat stijgen en in de tussentijd kan je ingrijpen door je rente alsnog vast te zetten.
pi_172466634
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:16 schreef RealRS het volgende:

[..]

Dat is bijna 200% duurder dan een 1 jaars rente, je betaald die 'zekerheid' gewoon uit je eigen portemonnee. Plus als je eerder gaat aflossen, heb je al die jaren veel te veel betaald. Gewoon erg dom. Ik had klanten met een 30 jaars rente die ze in 2012 hadden afgesloten tegen 5,5%/6%. Je hebt 0 flexibiliteit meer en je hangt jezelf op met zo'n constructie. De oversluitboete's zijn torenhoog. De enige optie is dan alleen nog je huis verkopen ...
Maar je weet wel waar je aan toe bent. Over tien jaar kan de rente wel weer 7% zijn of zo. Dan hebben een hoop mensen een probleem die voor kortere renteperiode gingen.
pi_172466640
Als je na 15jr wilt aflossen of niet weet of je in de woning 30jr gaat wonen, zal ik nooit kiezen voor 30jr. Je moet dan goed de voorwaarden van de hypotheekgever weten. Als je een lening van 15jr neemt, heb je een lagere rente en weet je zeker dat je na 15jr kan aflossen. Je moet dan nog wel goed de voorwaarden bekijken van verhuizing binnen deze termijn. Een adviseur is geen overbodige luxe. Bovendien kan je de kosten aftrekken van de inkomstenbelasting.
pi_172466695
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:16 schreef RealRS het volgende:
Dat is bijna 200% duurder dan een 1 jaars rente, je betaald die 'zekerheid' gewoon uit je eigen portemonnee. Plus als je eerder gaat aflossen, heb je al die jaren veel te veel betaald. Gewoon erg dom. Ik had klanten met een 30 jaars rente die ze in 2012 hadden afgesloten tegen 5,5%/6%. J
In een ander topic meldde iemand dat de rente nu, historisch gezien, op een absoluut dieptepunt staat en de kans op reële rentestijging veel groter is dan rentedaling. En "dom"? Dat weet je pas na 30 jaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172466702
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Maar je weet wel waar je aan toe bent. Over tien jaar kan de rente wel weer 7% zijn of zo. Dan hebben een hoop mensen een probleem die voor kortere renteperiode gingen.
Dan moet de marktrente zowat elk jaar 50% stijgen in deze economie, lijkt mij niet heel realistisch. Laatste tijd daalt de rente alleen maar.

De marktrente stond vorig jaar ook op een historisch dieptepunt en nu de helft lager.
pi_172466740
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Maar je weet wel waar je aan toe bent. Over tien jaar kan de rente wel weer 7% zijn of zo. Dan hebben een hoop mensen een probleem die voor kortere renteperiode gingen.
Valt mee. Er is dan al een deel afgelost en je hebt geprofiteerd van een lagere rente. De rente zal niet ineens naar 7% gaan. Bij een korte rente heb je dan al lang de mogelijkheid gehad om in te grijpen door de lening langer vast te zetten dan 1jr.
pi_172466742
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:21 schreef RealRS het volgende:

[..]

Dan moet de marktrente zowat elk jaar 50% stijgen in deze economie, lijkt mij niet heel realistisch. Laatste tijd daalt de rente alleen maar.
Jij noemt het 50% het is in werkelijkheid enkele tienden van procenten.
pi_172466840
Ik ben het wel eens dat het uit bodemt maar dat betekend niet automatisch dat de rente weer als een raket naar boven gaat. Langere tijd op een lager (maar wel iets hoger niveau) lijkt mij realistischer.

Bijvoorbeeld 1 jarig vastzetten en elk jaar weer kijken is een optie of als je geen zin hebt om te kijken bijvoorbeeld voor 10 jaar is ook een prima scenario. De rest spek je alleen maar de bank.
pi_172466902
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:19 schreef djh77 het volgende:
Je moet dan goed de voorwaarden van de hypotheekgever weten. Als je een lening van 15jr neemt, heb je een lagere rente en weet je zeker dat je na 15jr kan aflossen.
Dat kan bij een RVP van 30 jaar ook, als de rente is gestegen (en die kans is reëel) al is dat aflossen dan niet slim. Verder kan je vaak de hypotheek (als de rente is gestegen) gewoon tegen bestaande voorwaarde, waaronder de lagere rente, meenemen naar je volgende woning.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172467032
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat kan bij een RVP van 30 jaar ook, als de rente is gestegen (en die kans is reëel) al is dat aflossen dan niet slim. Verder kan je vaak de hypotheek (als de rente is gestegen) gewoon tegen bestaande voorwaarde, waaronder de lagere rente, meenemen naar je volgende woning.
Meestal wel, maar niet altijd. Als je het zonder adviseur wilt regelen moet je erg goed oppassen met dit soort zaken.
pi_172469767
kijk op www.bijbouwe.nl
  zondag 16 juli 2017 @ 20:50:32 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172469874
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:29 schreef VanAvesaat het volgende:
Je zal sowieso een tussenpersoon moeten hebben, want alle banken en verzekeraars wijzen je af als je meteen bij hun binnen komt. Of je gaat via een van hun adviseurs, maar dan tik je nog die 2K advieskosten af.

Execution only is natuurlijk mogelijk. Dan krijg je geen advies en dan wordt het aangevraagd zoals jij wil. De tussenpartij doet de aanvraag. Belangrijkste voor de hypotheekverstrekker is dat ze af zijn van de zorgplicht. Dat als de hypotheek achteraf een beetje kut blijkt te zijn zijn ze niet verantwoordelijk. Dan is het echt je eigen schuld en kan je niet klagen.

Ik heb mijn hypotheek ook execution only gedaan, maar ik werk al tien jaar in de hypotheken in beheer en acceptatie. Enige kennis van de zaken heb ik dan ook wel.

Ik vind zelf advies niet zo nuttig als je een starter bent en je voor de twee smaken annuitair of lineair gaat in box 1. Dan kan het best execution only. Wel kan het zijn dat je een test moet maken om te zien of je wel genoeg kennis hebt. Valt dat tegen, dan rest alleen de gang naar de hypotheker maar ja. Niet mijn probleem.

Is je situatie anders en heb je een hypotheek onder het overgangsrecht en wil je shizzle meenemen (bankspaarrekening of levensverzekeringen/beleggingen) dan zou ik zeker een adviseur inschakelen. Het zou erg vervelend zijn als je na 20 jaar door de fiscus aangeslagen wordt voor 60K of zo omdat je 1,5K wilde beknibbelen op de advieskosten.
Ik ben een starter.
Resistance is futile.
  zondag 16 juli 2017 @ 20:54:47 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172470071
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:51 schreef Coritchando het volgende:
1500 euro besparen op de grootste uitgave van je leven, zonder kennis van de materie. Ik zal het nooit begrijpen denk ik.

Mijn advies is dan ook, schakel een goede adviseur in.

Wil je dat niet, ga dan lekker aan de Google, je wil het tenslotte helemaal zelf doen. Begrijp je vraag hier dan ook niet.
Ik zeg nergens dat ik het helemaal zelf wil doen. Ik stel alleen de vraag hoe groot het risico is om dit met relatief weinig kennis zelf te doen. Lijkt me best een terechte vraag, ik bespaar er veel geld mee en met een opknapper is dat een nieuwe cv. Net als de gesprekken die ik gehad heb, ik ben me aan het oriënteren door middel van dit topic.
Resistance is futile.
pi_172470102
quote:
2s.gif Op zondag 16 juli 2017 17:41 schreef Seven. het volgende:
De vraag is ook of ik 20 jaar op dezelfde plek blijf. Zo ontzettend voorspelbaar ben ik nog nooit geweest.
Dat is een reden om juist niet 30 jaar vast te nemen. Je gooit dan geld weg. Met zo'n termijn van 30 jaar ben je ook niet erg flexibel omdat het klauwen met geld kost als je er om de 1 of andere "onvoorspelbare" reden vanaf wil. Zij rekenden er tenslotte op dat je 30 jaar klant zou blijven. :)

Wat ik zou doen in jouw geval als ik moest kiezen: neem variabel. En stort het verschil op een aparte rekening waar je dan doet alsof je 6% rente betaalt (of meer als je dat kunt missen). Dat is historisch gezien de meest verstandige weg.

Tenminste.. als je er heel consequent in bent. Je mag geen maand versagen. Want dan is de beer los. :) Als je dat doet bouw je een comfortabele buffer op voor als de rente tegen zit. En je hebt een gigantische spaarpot als de rente voorspelbaar laag blijft. Zoals gezegd: historisch gezien is dit het voordeligste.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bart2002 op 16-07-2017 21:01:39 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 16 juli 2017 @ 21:02:18 #44
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172470350
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:16 schreef RealRS het volgende:

[..]

Dat is bijna 200% duurder dan een 1 jaars rente, je betaald die 'zekerheid' gewoon uit je eigen portemonnee. Plus als je eerder gaat aflossen, heb je al die jaren veel te veel betaald. Gewoon erg dom. Ik had klanten met een 30 jaars rente die ze in 2012 hadden afgesloten tegen 5,5%/6%. Je hebt 0 flexibiliteit meer en je hangt jezelf op met zo'n constructie. De oversluitboete's zijn torenhoog. De enige optie is dan alleen nog je huis verkopen ...

De markt moet trouwens ook wel aardig overspannen raken, als je denkt dat dat de rente 200% gaat stijgen en in de tussentijd kan je ingrijpen door je rente alsnog vast te zetten.
Hoe denk jij over de hypotheekrenteaftrek? Denk je dat dit blijft bestaan en zo niet, wat zal dan hey effect zijn op de rente?
Resistance is futile.
  zondag 16 juli 2017 @ 21:05:32 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172470478
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:19 schreef djh77 het volgende:
Als je na 15jr wilt aflossen of niet weet of je in de woning 30jr gaat wonen, zal ik nooit kiezen voor 30jr. Je moet dan goed de voorwaarden van de hypotheekgever weten. Als je een lening van 15jr neemt, heb je een lagere rente en weet je zeker dat je na 15jr kan aflossen. Je moet dan nog wel goed de voorwaarden bekijken van verhuizing binnen deze termijn. Een adviseur is geen overbodige luxe. Bovendien kan je de kosten aftrekken van de inkomstenbelasting.
Maar wat doe je als je niet zeker weet of je eerder wil aflossen? En als je niet zeker weet of je wel 30 jaar in een gezinswoning blijft?
Resistance is futile.
pi_172470513
quote:
7s.gif Op zondag 16 juli 2017 21:02 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hoe denk jij over de hypotheekrenteaftrek? Denk je dat dit blijft bestaan en zo niet, wat zal dan hey effect zijn op de rente?
Met deze lage rentes gaat dat over peanuts toch? Het moet i.i.g. niet zo zijn dat het staat of valt bij die 150 euro per maand. Even afhankelijk van in welke prijsklasse je kijkt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172470532
quote:
5s.gif Op zondag 16 juli 2017 21:05 schreef Seven. het volgende:

[..]

Maar wat doe je als je niet zeker weet of je eerder wil aflossen? En als je niet zeker weet of je wel 30 jaar in een gezinswoning blijft?
Dan lees je #44. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 16 juli 2017 @ 21:07:46 #48
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172470550
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat kan bij een RVP van 30 jaar ook, als de rente is gestegen (en die kans is reëel) al is dat aflossen dan niet slim. Verder kan je vaak de hypotheek (als de rente is gestegen) gewoon tegen bestaande voorwaarde, waaronder de lagere rente, meenemen naar je volgende woning.
Dus als ik het aflossen buiten beschouwing laat.. helemaal niet zo'n gek idee om het op eigen houtje te regelen?
Resistance is futile.
  zondag 16 juli 2017 @ 21:11:17 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172470661
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 20:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is een reden om juist niet 30 jaar vast te nemen. Je gooit dan geld weg. Met zo'n termijn van 30 jaar ben je ook niet erg flexibel omdat het klauwen met geld kost als je er om de 1 of andere "onvoorspelbare" reden vanaf wil. Zij rekenden er tenslotte op dat je 30 jaar klant zou blijven. :)

Wat ik zou doen in jouw geval als ik moest kiezen: neem variabel. En stort het verschil op een aparte rekening waar je dan doet alsof je 6% rente betaalt (of meer als je dat kunt missen). Dat is historisch gezien de meest verstandige weg.

Tenminste.. als je er heel consequent in bent. Je mag geen maand versagen. Want dan is de beer los. :) Als je dat doet bouw je een comfortabele buffer op voor als de rente tegen zit. En je hebt een gigantische spaarpot als de rente voorspelbaar laag blijft. Zoals gezegd: historisch gezien is dit het voordeligste.
Dank! Zou alleen zinnig zijn als ik dit stort op een rekening waar ik niet zomaar bij kan. Bovendien.. ik denk een opknappert te kopen dus dan is het héél makkelijk om die spaarcenten in k2e huis te stoppen :') :+
Resistance is futile.
pi_172470888
quote:
2s.gif Op zondag 16 juli 2017 21:11 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dank! Zou alleen zinnig zijn als ik dit stort op een rekening waar ik niet zomaar bij kan. Bovendien.. ik denk een opknappert te kopen dus dan is het héél makkelijk om die spaarcenten in k2e huis te stoppen :') :+
Die variabele (zeer lage - trefwoord Euribor, kan al voor 1,1%...) rentes sluit je meestal af voor 1 jaar. Als je signalen ziet dat de rente behoorlijk gaat stijgen kan je zonder boete dan gewoon iets nemen voor 10 of 20 jaar vast voor de peace of mind. Vrouwen hechten daaraan. De mijne ook. Wat wel betekent dat je in retrospectief in 99% van de gevallen (veel) teveel hebt betaald.

Je moet het wel zo inregelen dat je inderdaad daar niet "zomaar" geld van kunt opnemen. Maar als het dus zo is dat de berekening zegt dat je 6% rente (of 7 of 8) "makkelijk" kunt betalen dan is dat de manier.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 16 juli 2017 @ 21:26:58 #51
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172471151
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 21:17 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Die variabele (zeer lage - trefwoord Euribor, kan al voor 1,1%...) rentes sluit je meestal af voor 1 jaar. Als je signalen ziet dat de rente behoorlijk gaat stijgen kan je zonder boete dan gewoon iets nemen voor 10 of 20 jaar vast voor de peace of mind. Vrouwen hechten daaraan. De mijne ook. Wat wel betekent dat je in retrospectief in 99% van de gevallen (veel) teveel hebt betaald.

Je moet het wel zo inregelen dat je inderdaad daar niet "zomaar" geld van kunt opnemen. Maar als het dus zo is dat de berekening zegt dat je 6% rente (of 7 of 8) "makkelijk" kunt betalen dan is dat de manier.
Voor mij ook wel belangrijk, ik draai wel alleen op voor de hypotheek. Als het alleen voor mezelf was, zou ik rustig korte RVP doen maar ik ben wel gebaat bij veel zekerheid in dit opzicht. Mijn salaris gaat dus waarschijnlijk wat omlaag, dan kunnen de kosten niet ook nog omhoog.
Resistance is futile.
  zondag 16 juli 2017 @ 22:30:03 #52
451005 Grems
Clown World
pi_172472846
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 17:18 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

'gelukkig' niet? En waarom dan wel niet?

Met veel geluk vind je een bank waar je halverwege de looptijd alles boetevrij in mag lossen. Bij andere financiers (beleggingsfondsen, pensioenfondsen) kun je dat rustig vergeten.

Ik heb mijn hypotheek obv execution only bij BijBouwe afgesloten. 700eu afsluitkosten, en binnen 10 dagen geregeld (incl overbruggingshypotheek)

[..]

eeh, juist de laatste tijd wordt dit vaak gedaan (zeker nu met de, zij het marginaal, stijgende rente)

In mijn omgeving meerdere voorbeelden incluis ikzelf.
Bij Munt mag je altijd onbeperkt aflossen ( met eigen geld )
pi_172477018
30 jaar vast, dus je verwacht dat de rente op termijn fors hoger wordt? En wat denk je dat die hogere rente met de huizenprijzen gaat doen?
pi_172477149
Als je een lager salaris verwacht, kun je niet beter wat meer sparen en dan proberen eind van het jaar 10% af te lossen (mag bij de meeste hypoheken zonder boete). En zo een flink deel aflossen in de eerste jaren en hoef je minder rente te betalen.
.
pi_172477453
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:37 schreef qajariaq het volgende:
Dus je hebt eerst via tussenpersonen een en ander uit laten zoeken en wilt nu achter hun rug om zelf iets afsluiten? Waarschijnlijk komt dat wel uit als je zelf de verstrekker gaat benaderen.
Dat heet ondernemersrisico en wordt gewoon ingecalculeerd op de offerte. Net zoals alle vrijblijvende offertes van aannemers, klusjesmensen, keukenboeren.

Als zij om een vergoeding vragen voor de tijd die ze in een offerte hebben geinvesteerd, dan komen ze bij mij op een zwarte lijst.
pi_172477672
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 20:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zoals gezegd: historisch gezien is dit het voordeligste.
Dat argument hoor ik vaker, maar vind ik maar matig. Ja gemiddeld gezien is over een grote groep mensen, over een lange periode variabel altijd goedkoper. Maar individueel kan je alsnog flink duurder uit zijn.

Je sluit toch ook een avp, inboedel of overige verzekering af? Historisch gezien ben je altijd duurder uit, dan wanneer je geen verzekering afsluit (immers anders kan een verzekeraar geen winst maken). Toch ben je redelijk fucked als je aansprakelijk wordt gesteld voor 1 miljoen letselschade.

Ben wel eens dat 30 jaar te lang is, maar dat is vooral omdat je woning na 20 a 25 jaar al flink is afgelost en het effect van een rentestijging in absoluut bedrag dus beperkt blijft.

Variabel zou ik ook niet zomaar adviseren zonder TS zijn financiële situatie te kennen. Geen idee hoeveel rentestijging hij moeiteloos kan opvangen, of wanneer TS in de problemen de komt.

Daarnaast goed opletten of je mee kan nemen, want 30 jaar in dezelfde woning is ook een vrij kleine kans.
Eerst denken, dan typen
  maandag 17 juli 2017 @ 09:22:34 #57
466712 HypoExpert
Begrijp voordat je kiest
pi_172478161
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 16:35 schreef danos het volgende:
Je kan toch maar bij een beperkt aantal instellingen rechtstreeks een hypotheek afsluiten. Ik heb bij ABN gedaan, via webcam, was allemaal prima.
Je kunt bij steeds meer geldverstrekkers je hypotheek zelf afsluiten. Inmiddels al bij bijna de helft.
  maandag 17 juli 2017 @ 09:37:57 #58
466712 HypoExpert
Begrijp voordat je kiest
pi_172478394
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Bij Moneyou bedragen de afhandelingskosten ¤350,-
https://www.moneyou.nl/hy(...)oQc5KBD8QaAjkI8P8HAQ
Vaak moet je ook verplicht een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Deze afsluitkosten komen er nog bij bij MoneYou (circa ¤200). Bij bijv. Independer zit het al bij de prijs in en betaal je ¤495 voor hypotheek én orv.

[ Bericht 0% gewijzigd door HypoExpert op 17-07-2017 09:45:27 ]
  maandag 17 juli 2017 @ 09:48:06 #59
466712 HypoExpert
Begrijp voordat je kiest
pi_172478564
quote:
7s.gif Op zondag 16 juli 2017 21:26 schreef Seven. het volgende:

[..]

Voor mij ook wel belangrijk, ik draai wel alleen op voor de hypotheek. Als het alleen voor mezelf was, zou ik rustig korte RVP doen maar ik ben wel gebaat bij veel zekerheid in dit opzicht. Mijn salaris gaat dus waarschijnlijk wat omlaag, dan kunnen de kosten niet ook nog omhoog.
Hou er ook rekening mee dat je maximale hypotheek lager wordt als je kiest voor een RVP die korter is dan 10 jaar. De geldverstrekker moet dan voor het berekenen van je maandlasten rekenen met een wettelijke rente van 5% in plaats van de werkelijke hypotheekrente van bijv. 2%.
pi_172480171
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 20:55 schreef Bart2002 het volgende:
Tenminste.. als je er heel consequent in bent. Je mag geen maand versagen. Want dan is de beer los. :) Als je dat doet bouw je een comfortabele buffer op voor als de rente tegen zit. En je hebt een gigantische spaarpot als de rente voorspelbaar laag blijft. Zoals gezegd: historisch gezien is dit het voordeligste.
Waarschijnlijk nben ik de uitzondering die de regel bewijst:eind jaren '80 op advies van een adviseur; rente variabel (5%! toen bijzonder laag) "want die rente bleef nog wel even laag.....".
Twee en een half jaar later betaalde ik 9,5%......
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172480202
quote:
2s.gif Op zondag 16 juli 2017 21:07 schreef Seven. het volgende:
Dus als ik het aflossen buiten beschouwing laat.. helemaal niet zo'n gek idee om het op eigen houtje te regelen?
Tuurlijk niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 21 augustus 2017 @ 09:59:42 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_173295517
http://www.nu.nl/wonen/48(...)ed-idee-of-niet.html

Ik vond deze link, ik dacht wel zo handig om dit hier neer te zetten. Ff vergadering, straks lezen.
Resistance is futile.
pi_173356614
Je kan het doen via Independer of hypotheek24.nl

Je krijgt dan eerst een test, passeer je die niet, dan heb je toch een adviseur nodig. Hoeft niet duur te zijn die adviseur, vergelijk eerst alle adviseur kantoren voordat je blind linea recta naar De Hypotheker stapt...

Succes
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_173374029
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:51 schreef Coritchando het volgende:
1500 euro besparen op de grootste uitgave van je leven, zonder kennis van de materie. Ik zal het nooit begrijpen denk ik.

Mijn advies is dan ook, schakel een goede adviseur in.

Wil je dat niet, ga dan lekker aan de Google, je wil het tenslotte helemaal zelf doen. Begrijp je vraag hier dan ook niet.
Adviseur gespot !
pi_173379192
quote:
10s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:15 schreef computerprobleems het volgende:

[..]

Adviseur gespot !
:')

Helaas, mis gegokt. Je kan niet meer door voor de koelkast, wil je door voor de stofzuiger?
pi_173458186
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 09:48 schreef Godshand het volgende:
Je kan het doen via Independer of hypotheek24.nl

Je krijgt dan eerst een test, passeer je die niet, dan heb je toch een adviseur nodig. Hoeft niet duur te zijn die adviseur, vergelijk eerst alle adviseur kantoren voordat je blind linea recta naar De Hypotheker stapt...

Succes
Ik heb zelf mijn hypotheek afgesloten via hypotheek24, die "test" slaat nergens op, een kind van 10 heeft ook alle 30 vragen goed, plus je hebt onbeperkt de tijd, dus je kunt ook nog eens Googlen als je wilt.. Overigens ging het afsluiten verder helemaal prima, volledig digitaal en contact via whatsapp.
pi_173492078
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 09:37 schreef HypoExpert het volgende:

[..]

Vaak moet je ook verplicht een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Deze afsluitkosten komen er nog bij bij MoneYou (circa ¤200). Bij bijv. Independer zit het al bij de prijs in en betaal je ¤495 voor hypotheek én orv.
Niemand verplicht je om de ORV ook via MoneYou af te sluiten, toch?
  donderdag 31 augustus 2017 @ 07:33:57 #68
466712 HypoExpert
Begrijp voordat je kiest
pi_173496715
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 22:13 schreef batb het volgende:

[..]

Niemand verplicht je om de ORV ook via MoneYou af te sluiten, toch?
Je kunt de ORV inderdaad ergens anders afsluiten. Maar ook dan betaal je afsluitkosten.
Dus als je tarieven voor de bemiddeling bij een doe-het-zelf hypotheek vergelijkt moet je die kosten wel meenemen. In dit overzicht zie je wat de tarieven zijn van alle aanbieders van doe-het-zelf hypotheken en of de ORV inclusief is: https://www.hypotheekdoehetzelver.nl/overzicht-aanbieders
pi_173497398
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 07:33 schreef HypoExpert het volgende:
Je kunt de ORV inderdaad ergens anders afsluiten. Maar ook dan betaal je afsluitkosten.
Dus als je tarieven voor de bemiddeling bij een doe-het-zelf hypotheek vergelijkt moet je die kosten wel meenemen. In dit overzicht zie je wat de tarieven zijn van alle aanbieders van doe-het-zelf hypotheken en of de ORV inclusief is: https://www.hypotheekdoehetzelver.nl/overzicht-aanbieders

Overigens, wanneer is zo'n ORV verplicht? Ik (wij) heb(ben) er geen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 31 augustus 2017 @ 09:06:49 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173497511
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:52 schreef bleiblei het volgende:

[..]

tuurlijk mag dat. net als dat je een winkel binnen mag lopen om een verkoper 50min van zijn tijd te vragen voor advies om het product vervolgens via internet te kopen. het blijft alleen ongelooflijk achterbaks en asociaal.

Maar wel gaan banken als er een branche over de kop gaat en je dadelijk niet meer gratis advies in kan winnen en gedwongen wordt bij je bank een duur hypotheek gesprek af te nemen a 150 euro per uur.
Weinig asociaals aan. Een hypotheek is wel even wat anders dan het kopen van een nieuwe fiets. Niets verkeerd aan dus om meerdere aanbieders te spreken en dat je de voordeligste neemt. Die orienterende gesprekken zijn gewoon een pitchpraatje van de bank.
pi_173497538
quote:
7s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:49 schreef Seven. het volgende:

[..]

Het staat mij als klant toch vrij om de gratis oriënterende gesprekken met verscheidene aanbieders aan te gaan? Sterker nog, als huizenkoper ben je niet helemaal lekker als je dit niet doet, gaat tenslotte wel om de grootste financiële verplichting die je privé ooit aan zult gaan.

Ik ben overigens logistiek en projectmanager.
Maar vervolgens het zelf willen doen zonder enige kennis en ervaring, alleen om elke cent uit te sparen. Je hebt inderdaad het goed voor elkaar.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_173497549
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 08:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Overigens, wanneer is zo'n ORV verplicht? Ik (wij) heb(ben) er geen.
Ik weet niet anders dan dat deze verplicht gesteld werd bij het afsluiten, 10 jaar geleden. Geen idee hoe dat ervoor ging.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_173497597
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:52 schreef bleiblei het volgende:
Maar wel gaan banken als er een branche over de kop gaat en je dadelijk niet meer gratis advies in kan winnen en gedwongen wordt bij je bank een duur hypotheek gesprek af te nemen a 150 euro per uur.
Ik heb deze zin 5x gelezen en snap voor geen meter wat er wordt bedoeld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173497707
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 09:10 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Ik weet niet anders dan dat deze verplicht gesteld werd bij het afsluiten, 10 jaar geleden. Geen idee hoe dat ervoor ging.
Volgens mij verplicht bij NHG hypotheek, voor op zijn minst een bepaalde dekking.
Voor meer info --> check hier
pi_173497848
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 09:21 schreef Gijsbertus het volgende:
Volgens mij verplicht bij NHG hypotheek, voor op zijn minst een bepaalde dekking.
Voor meer info --> check hier
Dus alleen voor het hypotheekdeel >80% van de woningwaarde. Kan je beter flink aflossen zodat je zo'n ding niet nodig hebt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173497863
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 09:21 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Volgens mij verplicht bij NHG hypotheek, voor op zijn minst een bepaalde dekking.
Voor meer info --> check hier
Ah dat klinkt plausibel.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  donderdag 31 augustus 2017 @ 10:03:58 #77
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173498322
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 09:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus alleen voor het hypotheekdeel >80% van de woningwaarde. Kan je beter flink aflossen zodat je zo'n ding niet nodig hebt.
Voordeel van NHG is ook lagere rente
pi_173498352
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 10:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Voordeel van NHG is ook lagere rente
Ik doelde op de ORV. NHG is altijd gunstig zolang de LTV > 60% of zo.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173498534
quote:
5s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:25 schreef Seven. het volgende:
.... en ik wil mijn rente voor 30 jaar vastleggen (dus banken vallen al af). Daarnaast wil ik 30 jaar dezelfde lasten. En ik weet wat ik zo ongeveer aan rente zou gaan betalen. En ik wil over 15 jaar boetevrij eerder kunnen aflossen.
Dat is nogal een vreemd contraproductief plan.... 30 jaar je rente vastleggen én dan extra willen aflossen.

30 jaar rentevast heeft bv tov van 20 jaar rentevast een heel klein bedragje per maand aan meerkosten, maar als je dit bv dus 20 jaar méér betaald per maand kan ook dat je een paar duizend aan meerkosten opleveren in de eerste twintig jaar...
pas daarna _kan_ het mogelijk zijn dat je juist minder betaald en dan zou je dat wer _kunnen_ terugwinnen...

enkel, juist als je in de tussentijd extra aflost gaat dat ten koste van de 'winst' die je zou maken in die laatste paar jaren dat je afbetaald aan je hypotheek.
Juist als je extra aflost heeft het zin niet zo extreem lang de rente vast te zetten.

Verder, het kan betwjfeld worden of het zo 'nuttig' is _nu_ je lasten voor een extreem lange periode van dertig jaar vast te _willen_ leggen, domweg omdat de kans enorm groot is dat er tussntijds verandringen in je situatie optreden die juist betekenen dat je wensen qua financiering nu toch zullen veranderen.
Extreem lange rentevaste periodes maken je daarin juist veel minder flexibel en er zijn extreem veel scenario's waarin je dit vooral meer zal gaan kosten, en hooguit één scenario waarin je dit uiteindelijk ergens in 2045 een paar eurootjes 'winst' oplevert, en je dan over een extreem lange periode je dus iets minder aan totale lasten betaald hebt...

Ik zou je aanraden heel goed te overwegen of dertig jaar vast nu werkelijk die meerwaarde heeft tov bv 15 of 20 jaar vast, wat ook al een zeer lange periode is en je zeker in de periode dat de rentelasten een groter deel van de totale hypotheeklast uitmaakt je zekerheid bied, maar je juist meer flexibiliteit geeft als de rentelast een véél kleiner deel van je totale last uitmaakt, en je leenrisico door de voorgaande aflossingen al tot een minimum gedaald is hopelijk (Wat je ok minder 'kwetsbaar' maakt voor wijzigingen in de rente)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 1 september 2017 @ 12:40:54 #80
277627 Seven.
We are Borg.
pi_173523791
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 10:18 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dat is nogal een vreemd contraproductief plan.... 30 jaar je rente vastleggen én dan extra willen aflossen.

30 jaar rentevast heeft bv tov van 20 jaar rentevast een heel klein bedragje per maand aan meerkosten, maar als je dit bv dus 20 jaar méér betaald per maand kan ook dat je een paar duizend aan meerkosten opleveren in de eerste twintig jaar...
pas daarna _kan_ het mogelijk zijn dat je juist minder betaald en dan zou je dat wer _kunnen_ terugwinnen...

enkel, juist als je in de tussentijd extra aflost gaat dat ten koste van de 'winst' die je zou maken in die laatste paar jaren dat je afbetaald aan je hypotheek.
Juist als je extra aflost heeft het zin niet zo extreem lang de rente vast te zetten.

Verder, het kan betwjfeld worden of het zo 'nuttig' is _nu_ je lasten voor een extreem lange periode van dertig jaar vast te _willen_ leggen, domweg omdat de kans enorm groot is dat er tussntijds verandringen in je situatie optreden die juist betekenen dat je wensen qua financiering nu toch zullen veranderen.
Extreem lange rentevaste periodes maken je daarin juist veel minder flexibel en er zijn extreem veel scenario's waarin je dit vooral meer zal gaan kosten, en hooguit één scenario waarin je dit uiteindelijk ergens in 2045 een paar eurootjes 'winst' oplevert, en je dan over een extreem lange periode je dus iets minder aan totale lasten betaald hebt...

Ik zou je aanraden heel goed te overwegen of dertig jaar vast nu werkelijk die meerwaarde heeft tov bv 15 of 20 jaar vast, wat ook al een zeer lange periode is en je zeker in de periode dat de rentelasten een groter deel van de totale hypotheeklast uitmaakt je zekerheid bied, maar je juist meer flexibiliteit geeft als de rentelast een véél kleiner deel van je totale last uitmaakt, en je leenrisico door de voorgaande aflossingen al tot een minimum gedaald is hopelijk (Wat je ok minder 'kwetsbaar' maakt voor wijzigingen in de rente)
Thanks! Ik ga straks even goed doorlezen (zit nu op mijn werk). Maar het komt er op neer dat mijn ouders nu met pensioen gaan en die hebben samen wel iets heel moois opgebouwd. Dus eerder aflossen zou voor mij over hopelijk pas 20-25 jaar wel interessant zijn.
Resistance is futile.
pi_173524049
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 september 2017 12:40 schreef Seven. het volgende:

[..]

Thanks! Ik ga straks even goed doorlezen (zit nu op mijn werk). Maar het komt er op neer dat mijn ouders nu met pensioen gaan en die hebben samen wel iets heel moois opgebouwd. Dus eerder aflossen zou voor mij over hopelijk pas 20-25 jaar wel interessant zijn.
Tja, dat zal je dan moeten zien;
Ik wil voroal duidelijk maken dat als er ook zoveel factoren onduidelijk zijn, het misschien een nadeel kan zijn je nu voor een periode van dertig jaar vast te gaan zetten, juist omdat je zoveel dingen _niet_ nu goed kan voorzien.

Als je de rente voor dertig vastzet, ook als je daarvoor tov van 20jr rentevast _maar een tientje per maand meer betaald zul je daadwerkelijk tot ergens in 2043/2044 deze hypotheek moeten blijven afbetalen om ook bij een extreme rentestijging enig voordeel te hebben (als de rente niet zo sterk stijgt betaal je zelfs enkel meer over die hele periode).

Het probleem is dat weinig mensen daadwerkelijk zo lang een hypotheek aanhouden, om een veelvoud van redenen (die misschien in jouw geval ook iets zijn om te overwegen, naar ik meen heb je ook wel vaker veranderingen van je levensomstandigheden gekent en ook nu redelijk recent een nieuw leven begonnen; hoe zeker weet je of je keuze die je nu doet daadwerkelijk de richting is die je 30 jaar vast zal blijven staan?)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_173524064
Als je een annuïteitenhypotheek uitkiest, is 30 jaar vastzetten vrijwel altijd een onvoordelige keuze.
Met 15 tot 20 jaar vast loop je weinig risico's en heb je wel de eerste 15 of 20 jaar minder rentelasten.

Na 15 of 20 jaar is het effect van een renteverhoging namelijk heel gering. Je hebt tegen die tijd (ook zonder extra aflossingen) al een substantieel deel van de schuld afgelost. De hogere rente wordt dus berekend over een veel kleinere schuld.

Voor mijzelf heb ik het 2,5 jaar terug met behulp van de rekentools uitgezocht. Mijn rente staat 10 jaar vast. Als na afloop van mijn rentevaste periode de rente verdubbeld, gaan mijn bruto maandlasten met ongeveer 30 procent omhoog. Netto is het verschil zelfs minder dan 20% dankzij de HRA.

Als je pas na 15 of 20 jaar mogelijk een rentestijging hebt, is de invloed daarvan op je maandlasten nog aanzienlijk kleiner als bij mij na 10 jaar. Dus zeg netto zo rond 15% stijging van de maandlasten bij verdubbeling van de rente. Dat is veel minder dan de verwachte inflatie en loonstijging.
pi_173531266
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 12:59 schreef RM-rf het volgende:

Ik wil voroal duidelijk maken dat als er ook zoveel factoren onduidelijk zijn, het misschien een nadeel kan zijn je nu voor een periode van dertig jaar vast te gaan zetten, juist omdat je zoveel dingen _niet_ nu goed kan voorzien.

Het probleem is dat weinig mensen daadwerkelijk zo lang een hypotheek aanhouden, om een veelvoud van redenen (die misschien in jouw geval ook iets zijn om te overwegen, naar ik meen heb je ook wel vaker veranderingen van je levensomstandigheden gekent en ook nu redelijk recent een nieuw leven begonnen; hoe zeker weet je of je keuze die je nu doet daadwerkelijk de richting is die je 30 jaar vast zal blijven staan?)
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 13:00 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je een annuïteitenhypotheek uitkiest, is 30 jaar vastzetten vrijwel altijd een onvoordelige keuze.
Met 15 tot 20 jaar vast loop je weinig risico's en heb je wel de eerste 15 of 20 jaar minder rentelasten.
Punt is ook: hoe weet je dat je over 30 jaar nog én levend rondrent én in dat huis woont
. Vroeger verhuisden mensen elke 12 - 15 jaar en nog vaker werd er van hypotheek geswitcht.

Zet je je hypotheek voor 10 - 15 jaar vast, dan kan je de lagere rentelasten gebruiken om extra op je hypotheek af te lossen. Na die RVP heb je nog een dus danig lage schuld, dat een rente verhoging (ook gezien loonsverhoging plus inflatiecorrectie) je niet meer erg kan raken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 3 september 2017 @ 20:52:35 #84
466712 HypoExpert
Begrijp voordat je kiest
pi_173571680
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 08:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Overigens, wanneer is zo'n ORV verplicht? Ik (wij) heb(ben) er geen.
Dat bepaalt de hypotheekverstrekker. Vaak is een ORV verplicht voor het hypotheekbedrag boven 80% van de woningwaarde. Dit is ook de norm voor een NHG-hypotheek.

Dus als je een lage hypotheek hebt tov de woningwaarde is een ORV vaak niet verplicht.
pi_173571743
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 20:52 schreef HypoExpert het volgende:
Dus als je een lage hypotheek hebt tov de woningwaarde is een ORV vaak niet verplicht.
Weer een geluk bij een ongeluk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173643756
Het is zover! Mijn bod is geaccepteerd onder voorbehoud van financiering. Ik ben nu in Zweden, morgennacht pas weer terug dus ik heb nu een paar dagen om te beslissen hoe ik dit aan ga pakken.

30 jaar rentevaste ben ik op teruggekomen. 20 jaar wordt het.
Resistance is futile.
  donderdag 7 september 2017 @ 21:46:53 #87
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_173648032
quote:
14s.gif Op donderdag 7 september 2017 19:06 schreef Seven. het volgende:
Het is zover! Mijn bod is geaccepteerd onder voorbehoud van financiering. Ik ben nu in Zweden, morgennacht pas weer terug dus ik heb nu een paar dagen om te beslissen hoe ik dit aan ga pakken.

30 jaar rentevaste ben ik op teruggekomen. 20 jaar wordt het.
Wanneer vind de bouwkundige keuring plaats?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_173648276
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 19:54 schreef blomke het volgende:

[..]

[..]

Punt is ook: hoe weet je dat je over 30 jaar nog én levend rondrent én in dat huis woont
. Vroeger verhuisden mensen elke 12 - 15 jaar en nog vaker werd er van hypotheek geswitcht.

Zet je je hypotheek voor 10 - 15 jaar vast, dan kan je de lagere rentelasten gebruiken om extra op je hypotheek af te lossen. Na die RVP heb je nog een dus danig lage schuld, dat een rente verhoging (ook gezien loonsverhoging plus inflatiecorrectie) je niet meer erg kan raken.
Normaal mee eens maar gezien de alweer stijgende rentes en de zeer lage stand van 20 jaar vast nu heb ik toch ook voor 20 jaar gekozen.

Beste is trouwens variabel maar dat is funest voor je max hypotheek.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 7 september 2017 @ 21:58:10 #89
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_173648336
Je kunt eens kijken bij BijBouwe. Je kunt wel extra aflossen, maar niet onbeperkt boetevrij. Verder wel redelijk simpel en goede service.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  Redactie Frontpage donderdag 7 september 2017 @ 23:14:54 #90
38148 crew  Innisdemon
pi_173649669
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 21:58 schreef monsterd. het volgende:
Je kunt eens kijken bij BijBouwe. Je kunt wel extra aflossen, maar niet onbeperkt boetevrij. Verder wel redelijk simpel en goede service.
Da's idd ook mijn ervaring. Kundig personeel aan de telefoon, scheelt een hoop.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_173652563
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 21:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Normaal mee eens maar gezien de alweer stijgende rentes en de zeer lage stand van 20 jaar vast nu heb ik toch ook voor 20 jaar gekozen.
Zie hier: http://www.hypotheekrente(...)gingen-overzicht.asp
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173652584
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 21:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Beste is trouwens variabel maar dat is ...............
Dat zei m'n hypotheekadviseur 30 jaar geleden ook, bij 5% variabel. Twee en een half jaar later zat ik op >9%
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173652956
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 08:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat zei m'n hypotheekadviseur 30 jaar geleden ook, bij 5% variabel. Twee en een half jaar later zat ik op >9%
Over de lange termijn ben je goedkoper uit. Overigens was er in de jaren 80 idd 1 of 2 jaar dat dat niet zo was.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173653004
quote:
Gedaan ik heb nu een delta lloyd budget hypotheek <75% MW voor 2,58%. Is vandaag met een 10de procentpunt omhoog gegaan.

Ik kon hem voor 2,48% hebben maar ondertekening koopcontract duurde te lang dus is al 2 maanden aan het verhogen.

Overigens lijken alle rentes van Delta lloyd omhoog te zijn gegaan maar de pijl blijft aangeven naar beneden :?.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173658603
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 09:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Over de lange termijn ben je goedkoper uit. Overigens was er in de jaren 80 idd 1 of 2 jaar dat dat niet zo was.
De laatste twee jaar van de jaren tachtig ja. In 1990 was de rente echt boven de 9% en vijf jaar later was ie altijd nog boven de acht procent.
pi_173661182
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 14:47 schreef qajariaq het volgende:
De laatste twee jaar van de jaren tachtig ja. In 1990 was de rente echt boven de 9% en vijf jaar later was ie altijd nog boven de acht procent.
Klopt, zie onderstaande grafiek. Ik "zat" op de rode lijn.

Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 12 september 2017 @ 21:57:52 #97
277627 Seven.
We are Borg.
pi_173741756
Zo. Ik ga de aanvraag doen.
20 jaar rentevast
Annuïteitenhypotheek
15k bouwdepot

Ontzettend goede site! Ik ben vergeten wie deze gepost heeft, dankjewel!
https://www.hypotheekdoehetzelver.nl/overzicht-aanbieders/

Aan de hand hiervan gaat mijn voorkeur uit naar:
Hypotheek24 - 650 euro + 150 euro voor ORV
knab - 650 euro + 0 euro voor ORV

En dan met name:
Independer - 495 euro + 0 euro voor ORV en geen hypotheek = geen kosten

Dus zo even de nodige formulieren invullen!
Resistance is futile.
pi_173745399
Dat zijn de kosten voor de aanvragen naar ik aanneem?

En je gaat voor NHG?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173748611
quote:
1s.gif Op woensdag 13 september 2017 06:50 schreef Leandra het volgende:
Dat zijn de kosten voor de aanvragen naar ik aanneem?

En je gaat voor NHG?
Via Independer 495 euro, kwam er wel net nog achter dat er 200 euro bijkomt voor de bankgarantie.
En ja, ik ga voor NHG.
Resistance is futile.
  woensdag 13 september 2017 @ 11:33:24 #100
277627 Seven.
We are Borg.
pi_173748650
Het plan nu, moet ik me ernstig zorgen maken over de kennistest? Ik wil 'm vanavond doen.
Vanmiddag teken ik het voorlopig koopcontract trouwens.

Stap 1: Kennismaking
We bellen u binnen twee werkdagen om kennis te maken. Samen met u nemen we de aanvraag door.

Stap 2: Kennistest
Om helemaal zelf (zonder advies) een hypotheek te kunnen afsluiten, heeft u voldoende kennis nodig. Dat vinden wij en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heel belangrijk. En daarom maakt u de kennistest. Slaagt u hiervoor? Dan kunt u via Independer zelf uw hypotheek afsluiten, en gaan we verder met stap 3.

Stap 3: Renteaanbod
We vragen een renteaanbod voor u aan bij de hypotheekverstrekker. Dit is een voorlopige hypotheekofferte. Hierin staat het bedrag dat u wilt lenen, de rente die u gaat betalen en de rentevaste periode.

Stap 4: Overlijdensrisicoverzekering
Voor het afsluiten van uw hypotheek is een overlijdensrisicoverzekering verplicht. Hiermee zorgt u ervoor dat (een deel van) uw hypotheek wordt afgelost als u (of uw partner) overlijdt. Met een overlijdensrisicoverzekering zorgt u ervoor dat (een deel van) uw hypotheek wordt afgelost als u (of uw partner) overlijdt. U mag zelf kiezen bij welke verzekeraar u deze afsluit. Ook hierbij helpen wij u graag met onze vergelijking van overlijdensrisicoverzekeringen.

Stap 5: Opsturen documenten
Om de definitieve hypotheekofferte aan te vragen heeft de hypotheekverstrekker verschillende documenten nodig. U hoort van ons welke dat zijn. Tip: hoe sneller u alle documenten bij elkaar heeft en uploadt, hoe eerder u weet of u de hypotheek kunt afsluiten. Zijn alle documenten compleet? Dan vragen wij een definitieve hypotheekofferte voor u aan.

Stap 6: Ondertekenen hypotheekofferte
Gaat u akkoord met het renteaanbod en de definitieve hypotheekofferte, dan ondertekent u deze en uploadt u ze via onze site. Wij sturen daarna alles door naar de hypotheekverstrekker.

Stap 7: Tekenen bij de notaris
U hoeft nu alleen nog naar de notaris om uw hypotheek te laten passeren. Dat betekent dat u de benodigde aktes ondertekent en u de sleutel van uw huis ontvangt. Hier betaalt u ook de afsluitkosten aan Independer. Gefeliciteerd! Uw droomhuis is nu officeel van u.
Resistance is futile.
  woensdag 13 september 2017 @ 11:35:24 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173748677
quote:
7s.gif Op woensdag 13 september 2017 11:30 schreef Seven. het volgende:

[..]

Via Independer 495 euro, kwam er wel net nog achter dat er 200 euro bijkomt voor de bankgarantie.
En ja, ik ga voor NHG.
Mooi, want de rente die je met NHG gaat betalen kan toch niets tegenop.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173749154
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 21:58 schreef monsterd. het volgende:
Je kunt eens kijken bij BijBouwe. Je kunt wel extra aflossen, maar niet onbeperkt boetevrij. Verder wel redelijk simpel en goede service.
Bij elke hypotheekverstrekker kan je wel 10% per jaar extra aflossen. Waarom zou je je beperken op die voorwaarde?
Ik zal evt verhuisboetes, verplicht orv, ed. belangrijker vinden. Dat verschilt echt per verstrekker.
pi_173749710
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 11:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mooi, want de rente die je met NHG gaat betalen kan toch niets tegenop.
Een hypotheek met LTV <= 55% heeft een lagere rente dan NHG.
<=60% is al gelijk aan NHG

Hou je er rekening mee dat NHG nog extra kosten kent in de vorm van ORV en borgtochprovisie, dan verliest NHG toch gauw de vergelijking.

https://www.ing.nl/partic(...)heekrente/index.html
  woensdag 13 september 2017 @ 13:31:27 #104
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173750661
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 12:41 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Een hypotheek met LTV <= 55% heeft een lagere rente dan NHG.
<=60% is al gelijk aan NHG

Hou je er rekening mee dat NHG nog extra kosten kent in de vorm van ORV en borgtochprovisie, dan verliest NHG toch gauw de vergelijking.

https://www.ing.nl/partic(...)heekrente/index.html
Ik ben niet in de veronderstelling dat TS minder dan 60% LTV heeft, al helemaal niet nu er sprake is van een bouwdepot.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173750757
quote:
1s.gif Op woensdag 13 september 2017 13:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik ben niet in de veronderstelling dat TS minder dan 60% LTV heeft, al helemaal niet nu er sprake is van een bouwdepot.
Ging me ook niet om situatie van TS, maar om jouw algemene opmerking "kan toch niets tegenop."
  woensdag 13 september 2017 @ 13:37:53 #106
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173750808
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 13:35 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ging me ook niet om situatie van TS, maar om jouw algemene opmerking "kan toch niets tegenop."
Dat was een reactie op TS, nadat ze oa over het bouwdepot gepost had.

Mijn opmerking was dus niet algemeen.
Daarbij: een huis onder de NHG-grens met een LTV <60% zal weinig voorkomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 13 september 2017 @ 15:35:54 #107
466712 HypoExpert
Begrijp voordat je kiest
pi_173752852
[quote]7s.gif Op woensdag 13 september 2017 11:33 schreef Seven. het volgende:
Het plan nu, moet ik me ernstig zorgen maken over de kennistest? Ik wil 'm vanavond doen.
Vanmiddag teken ik het voorlopig koopcontract trouwens.

Op dezelfde site waar je die vergelijking van alle aanbieders van doe-het-zelf hypotheken hebt gevonden, staat ook een blogartikel 'Slagen voor je kennistoets'. Handig om die eerst even door te lezen en een oefentoets te doen.

https://www.hypotheekdoehetzelver.nl/kennistoets/
  woensdag 13 september 2017 @ 15:41:16 #108
466712 HypoExpert
Begrijp voordat je kiest
pi_173752956
quote:
7s.gif Op woensdag 13 september 2017 11:33 schreef Seven. het volgende:
Het plan nu, moet ik me ernstig zorgen maken over de kennistest? Ik wil 'm vanavond doen.
Vanmiddag teken ik het voorlopig koopcontract trouwens.
Oeps, quoten ging niet helemaal goed in mijn vorig bericht. Even opnieuw.

Op dezelfde site waar je die vergelijking van alle aanbieders van doe-het-zelf hypotheken hebt gevonden, staat ook een blogartikel 'Slagen voor je kennistoets'. Handig om die eerst even door te lezen en een oefentoets te doen.

https://www.hypotheekdoehetzelver.nl/kennistoets/
pi_173753152
Zo... Die toets van hypotheek 24 is wel erg makkelijk.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  woensdag 13 september 2017 @ 22:19:38 #110
277627 Seven.
We are Borg.
pi_173762288
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 15:53 schreef miro86 het volgende:
Zo... Die toets van hypotheek 24 is wel erg makkelijk.
19 van 20 goed. Deze was inderdaad wel heel makkelijk...

Bij AFM had ik vanmiddag maar 9 van de 15 vragen goed :@ :

http://www.weetwatjeweet.nl/html/quiz.html?id=4-1

Bij poging 2 vanavond ging ik voor de 2e keer de fout in bij deze vraag 2 van 15 fout):

quote:
Vraag 13 van 15

Ria en Mieke hebben een groter huis gekocht. Het nieuwe huis is al opgeleverd. Maar ze hebben hun oude huis nog niet verkocht. Ria en Mieke hebben een overbruggingskrediet nodig zolang ze hun oude huis nog niet hebben verkocht. Hoeveel overbruggingskrediet hebben ze nodig?

Antwoord A is onjuist.

Antwoord B is goed. Ria en Mieke hebben al een hypotheek voor hun nieuwe huis. Ze betalen het nieuwe huis voor een deel met de overwaarde van hun oude huis. De overwaarde is de winst die ze maken bij het verkopen van hun oude huis. Ze krijgen dat geld pas als ze hun oude huis hebben verkocht. Daarom hebben ze alleen voor de overwaarde een overbruggingskrediet nodig.
Nog meer testjes:

Moneyou (wel eerst al je persoonlijke gegevens invullen, ik heb 'm niet ingevuld):
https://modules.moneyou.nl/ExecutionOnly.aspx

ABN (veel overlap met Moneyou volgens Gina Kingma):
https://www.abnamro.nl/nl(...)-ervaringstoets.html
Resistance is futile.
  woensdag 13 september 2017 @ 22:28:05 #111
277627 Seven.
We are Borg.
pi_173762626
ABN is trouwens een beetje flauw. 3 vragen die inhoudelijk over een Budget hypotheek gaan. Stel dat je als koper NIET de budget hypotheek uitkiest, dan kun je daar toch ook geen kennis van hebben?
Resistance is futile.
  donderdag 14 september 2017 @ 09:35:08 #112
466712 HypoExpert
Begrijp voordat je kiest
pi_173766993
quote:
11s.gif Op woensdag 13 september 2017 22:19 schreef Seven. het volgende:

ABN (veel overlap met Moneyou volgens Gina Kingma):
https://www.abnamro.nl/nl(...)-ervaringstoets.html
Moneyou is een dochteronderneming van ABN AMRO. Vandaar dat ze dezelfde kennistoets gebruiken.

Alleen de vragen over de Budgethypotheek zitten niet in de kennistoets van Moneyou. Voor de rest inderdaad precies dezelfde vragen.
  maandag 18 september 2017 @ 13:53:50 #113
277627 Seven.
We are Borg.
pi_173851485
Kennistest overleefd ^O^ .
Resistance is futile.
  dinsdag 19 september 2017 @ 09:00:19 #114
466712 HypoExpert
Begrijp voordat je kiest
pi_173865759
quote:
14s.gif Op maandag 18 september 2017 13:53 schreef Seven. het volgende:
Kennistest overleefd ^O^ .
Bij Independer had je 'm gedaan, toch?
Was die kennistoets heel anders dan die je vooraf had geoefend?
pi_173865790
quote:
2s.gif Op woensdag 13 september 2017 22:28 schreef Seven. het volgende:
ABN is trouwens een beetje flauw. 3 vragen die inhoudelijk over een Budget hypotheek gaan. Stel dat je als koper NIET de budget hypotheek uitkiest, dan kun je daar toch ook geen kennis van hebben?
Ik mag toch hopen dat je je inleest in alle hypotheken en niet alleen eentje die je wel leuk lijkt.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_173866366
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 15:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Prima zelf te doen. Als je al weet welke aanbieder (hypotheeknemer) je wilt, stuur 'm dan een offerte aanvraag met de mededeling dat je geen verdere afsluitkosten over de hypotheek wenst te betalen.
Je ziet niet vaak dat mensen de hypotheeknemer juist benoemen. _O_
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_173866952
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 09:48 schreef Rockefellow het volgende:

Je ziet niet vaak dat mensen de hypotheeknemer juist benoemen. _O_
Daaraan herken je de ware kenner....
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 19 september 2017 @ 10:30:44 #118
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173866983
Wat niet betekent dat iedereen die het niet zo benoemt het niet weet.... maar om ieder topic daarover niet weer in nutteloos geouwehoer te laten verzanden noem ik het vaak de hypotheekbank.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 19 september 2017 @ 11:19:17 #119
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_173867786
Waar wil je uiteindelijk gaan afsluiten dan?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_173871289
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 10:30 schreef Leandra het volgende:
Wat niet betekent dat iedereen die het niet zo benoemt het niet weet....
Leuk dat je de discussie oppakt!
quote:
maar om ieder topic daarover niet weer in nutteloos geouwehoer te laten verzanden noem ik het vaak de hypotheekbank.
Oh...
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  dinsdag 19 september 2017 @ 18:03:52 #121
277627 Seven.
We are Borg.
pi_173874608
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 09:00 schreef HypoExpert het volgende:

[..]

Bij Independer had je 'm gedaan, toch?
Was die kennistoets heel anders dan die je vooraf had geoefend?
Nee, alleen de vraagstelling is anders maar wel ruim de tijd om te googelen voor de zekerheid.
Resistance is futile.
  dinsdag 19 september 2017 @ 18:05:13 #122
277627 Seven.
We are Borg.
pi_173874634
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 09:02 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat je je inleest in alle hypotheken en niet alleen eentje die je wel leuk lijkt.
Ik heb er 3 met elkaar vergeleken via Independer en daar kwam Munt als 2e goedkoopste uit. Maar de verschillen waren minimaal en bovendien had Munt betere voorwaarden.
Resistance is futile.
  dinsdag 19 september 2017 @ 18:06:00 #123
277627 Seven.
We are Borg.
pi_173874647
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:19 schreef monsterd. het volgende:
Waar wil je uiteindelijk gaan afsluiten dan?
Munt. Via Independer.
Resistance is futile.
  woensdag 20 september 2017 @ 11:09:19 #124
466712 HypoExpert
Begrijp voordat je kiest
pi_173885648
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:57 schreef Seven. het volgende:
Ontzettend goede site! Ik ben vergeten wie deze gepost heeft, dankjewel!
https://www.hypotheekdoehetzelver.nl/overzicht-aanbieders/

Aan de hand hiervan gaat mijn voorkeur uit naar:
Hypotheek24 - 650 euro + 150 euro voor ORV
knab - 650 euro + 0 euro voor ORV

En dan met name:
Independer - 495 euro + 0 euro voor ORV en geen hypotheek = geen kosten
Je hebt nu gekozen voor een Munt-hypotheek via Independer. Als ik op die vergelijkingssite kijk met alle aanbieders zie ik dat jouw Munt-hypotheek goedkoper bij Hetkangewoon afgesloten kan worden - voor ¤400 (incl. ORV). Waarom kies je dan toch voor Independer?
  woensdag 20 september 2017 @ 11:12:33 #125
277627 Seven.
We are Borg.
pi_173885719
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 11:09 schreef HypoExpert het volgende:

[..]

Aan de hand hiervan gaat mijn voorkeur uit naar:
Hypotheek24 - 650 euro + 150 euro voor ORV
knab - 650 euro + 0 euro voor ORV

En dan met name:
Independer - 495 euro + 0 euro voor ORV en geen hypotheek = geen kosten
Je hebt nu gekozen voor een Munt-hypotheek via Independer. Als ik op die vergelijkingssite kijk met alle aanbieders zie ik dat jouw Munt-hypotheek goedkoper bij Hetkangewoon afgesloten kan worden - voor ¤400 (incl. ORV). Waarom kies je dan toch voor Independer?
[/quote]

Omdat er al direct bijstond 'veel beperkingen voor aanvragen' op deze site. En omdat een goede kennis van me ook met Independer hypotheek geregeld heeft en er een hele positieve ervaring mee had. Dan kijk ik niet op 95 euro verschil.

Oh ja! De 'geen hypotheek, geen kosten' heb ik ook meegenomen in de overweging trouwens. Ik weet eigenlijk niet of dat bij andere partijen ook het geval is maar ik vond het wel prettig dat dit er gewoon bij gezegd wordt.
Resistance is futile.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:35:21 #126
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174176784
Ik heb via Independer ook mijn ORV afgesloten en dit laten verpanden aan Munt Hypotheken. Echter, de hypotheekgasten wijzen dit af, het moet Munt Hypotheken BV zijn. Dus ik geef dit op woensdag of donderdag door aan de ORV jongens. Krijg nog bevestigd dat ze het zullen regelen. Vandaag maar eens een mailtje aan gewaagd naar ORV knakkers, krijg ik een berichtje op mijn voicemail dat de ORV verstrekker nooit verpand aan Munt Hypotheken BV en nooit problemen heeft met alleen Munt Hypotheken. Ik de telefoon gepakt en gebeld met de hypotheekjongens om dit te verifiëren. Volgens de hypotheekdame is Munt wel degelijk zo streng. Dus zij ging het regelen met de ORV jongens en ik heb zelf ook mailtje gestuurd naar de ORV jongens om dit te bevestigen met de hypotheekjongens in cc. Krijg binnen een half uur antwoord dat ze dit met spoed proberen recht te zetten. Kostbare tijd verloren hier.

Het begint er een beetje op te lijken dat ik verlenging aan moet vragen, volgens het voorlopig koopcontract moet de financiering op 13 oktober in orde zijn. Ik vraag morgen even hoe lang het normaal gesproken duurt tussen aanleveren van de documenten en het verkrijgen van de hypotheek-offerte.
Resistance is futile.
pi_174177320
Ik heb even bijgelezen (op de eerste pagina was mijn inschatting redelijk accuraat). Ik ben blij voor je dat dit forum er is, zodat je nog goed op weg wordt geholpen. Je bent in ieder geval in een aantal fouten gelopen en een paar zijn hier gelukkig opgelost.

Informeer de verkopers / makelaar / projectontwikkelaar tijdig, zodat ze weten wat er speelt. Vaak is enig uitstel niet zo erg dus daar zou ik mij niet zo zorgen over maken (het uitstel wel schriftelijk hebben).

Vervolgens de hypotheekjongens / orv gasten gewoon elke dag gaan bellen. Dan kan het nog wel gaan lukken maar het wordt redelijk krap op deze manier. Laat het in ieder geval niet liggen, dan gaan er weer dagen verloren. Het liefste heb je natuurlijk alles op tijd in orde.
pi_174182553
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:35 schreef Seven. het volgende:
Ik heb via Independer ook mijn ORV afgesloten en dit laten verpanden aan Munt Hypotheken. Echter, de hypotheekgasten wijzen dit af, het moet Munt Hypotheken BV zijn.
Koppelverkoop is wettelijk verboden in Nederland
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174182685
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 08:52 schreef blomke het volgende:
Koppelverkoop is wettelijk verboden in Nederland
Waar wordt over koppelverkoop gesproken?
  woensdag 4 oktober 2017 @ 10:57:31 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174184210
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 09:04 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Waar wordt over koppelverkoop gesproken?
Hmm, mogelijk wel het geval. Namelijk geen kosten voor afsluiten ORV bij Independer als je ook je hypotheek via hen afsluit.

Maar dat zal mij verder de reet roesten. :P

Blijkbaar doet Munt Hypotheken 4 werkdagen over het verwerken van een hypotheekrente-aanvraag (of tenminste, dat heeft mijn lief uitgezocht op internet). Dus als Independer het deze week nog regelt met die verpanding, dan zou ik de deadline nog halen. Maar voor de zekerheid ook bij Independer gevraagd hoe lang Munt Hypotheken er over doet.
Resistance is futile.
pi_174184696
quote:
7s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 10:57 schreef Seven. het volgende:

Blijkbaar doet Munt Hypotheken 4 werkdagen over het verwerken van een hypotheekrente-aanvraag
Nog snel. Voor hetzelfde geld laten ze het weken liggen om jou onder druk te zetten en te voorkomen dat je naar de concurrent fietst.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 12:36:54 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174186249
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 11:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Nog snel. Voor hetzelfde geld laten ze het weken liggen om jou onder druk te zetten en te voorkomen dat je naar de concurrent fietst.
Onder druk te zetten met wat precies?
Resistance is futile.
pi_174187458
quote:
7s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 12:36 schreef Seven. het volgende:
Onder druk te zetten met wat precies?
Met tijdsdruk. Door je zo lang mogelijk in onzekerheid te houden, proberen ze je op het laatste moment iets te verkopen. Maar in jouw geval is 4 dagen snel, heel snel en dus geen sprake van tijdsdruk
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 15:50:45 #134
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174189949
Inmiddels bericht van Independer. Munt Hypotheken kan blijkbaar toch de verpanding accepteren zonder de toegevoegde BV. De aanvraag is ingediend, ik zou in principe binnen een week antwoord moeten hebben. Dus ik wacht tot donderdag 12 oktober voor ik de verkoopmakelaar en verkoopster op de hoogte stel. Als ik dan nog niets heb, dan laat ik even weten dat het mogelijk niet op 13 oktober rond zal zijn.
Resistance is futile.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 17:55:34 #135
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174192293
En nu nog een mailtje van de ORV jongens bij Independer dat ze nog niets vernomen hebben van Finvita aangaande de juiste verpanding. :P . Ik heb een vriendelijk mailtje teruggestuurd aan zowel ORV als Hypotheekgasten dat de urgentie verdwenen is wegens bevestiging van Hypotheken dat het OK is zo. Maar ook gesuggereerd het proces met de juiste verpanding niet te stoppen, vooropgesteld dat dit geen toekomstige gevolgen heeft voor de dekking. Want stel dat Munt tóch moeilijk gaat doen, dan kunnen we er snel op inspringen.

We zullen zien.

Overigens, ik vind zowel ORV als Hypotheekjongens goed in wat ze doen, alleen hun interne processen zijn duidelijk niet 100% goed op elkaar afgestemd.
Resistance is futile.
pi_174196351
quote:
6s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 17:55 schreef Seven. het volgende:
En nu nog een mailtje van de ORV jongens bij Independer dat ze nog niets vernomen hebben van Finvita aangaande de juiste verpanding. :P . Ik heb een vriendelijk mailtje teruggestuurd aan zowel ORV als Hypotheekgasten dat de urgentie verdwenen is wegens bevestiging van Hypotheken dat het OK is zo. Maar ook gesuggereerd het proces met de juiste verpanding niet te stoppen, vooropgesteld dat dit geen toekomstige gevolgen heeft voor de dekking. Want stel dat Munt tóch moeilijk gaat doen, dan kunnen we er snel op inspringen.

We zullen zien.

Overigens, ik vind zowel ORV als Hypotheekjongens goed in wat ze doen, alleen hun interne processen zijn duidelijk niet 100% goed op elkaar afgestemd.
Het lijkt zo langzamerhand wel ruimtevaarttechnologie cq hersenchirurgie. :-) Al die termen, als die ingewikkelde machinaties en belangen. Al dat gedoe. Al die bureaucratie. Kafka. Ik word al hondsmoe als ik het alleen al doorlees, de dingen van de laatste tijd. Je zou toch zeggen dat e.e.a. een stuk eenvoudiger en een stuk minder vermoeiend moet kunnen. Sterkte met het verdere proces. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 14:43:14 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174211733
quote:
Beste Seven.,

Vandaag ben ik gebeld door de service provider over de aangeleverde documenten en een viertal documenten zijn helaas nog niet helemaal goed.

1. Taxatierapport
Onder verbouwing wordt gesproken over de werkzaamheden die je gaat doen in eigen beheer. Tussen deze werkzaamheden staan een aantal specialistische dingen die gaan gebeuren. MUNT wil dat dit door een specialist gedaan wordt. Het taxatierapport moet daarop aangepast worden.

2. SEPA
Op de machtiging heb je als datum 21 september 2018 gezet. Ze willen graag dat dit wordt aangepast naar 2017 omdat ze anders pas in 2018 mogen incasseren.

3. Overlijdensrisicoverzekering
De overlijdensrisicoverzekering staat op twee namen. Omdat de woning alleen op jou naam komt mag de polis ook alleen maar op jou eigen naam staan. Dit kan aangepast worden. Als je hier meer over wilt weten dan kan je contact opnemen met mijn collega's.

4. Verbouwingsspecificatie
Bij het taxatierapport zit een bijlage waarin over een bedrag van ¤15.900 gesproken wordt. In de door jezelf getekende specificatie staat er ¤15.000. Dit dient overeen te komen.
1. Gevraagd wat Munt eigenlijk wil dat we dan uitbesteden...
2. Dom! Aangepast en opgestuurd.
3. Mja.. De ORV jongens zijn er mee bezig, hopelijk morgen opgelost.
4. Dit was de eerste versie van het taxatierapport, die heb ik al aan laten passen naar 15k en geupload. Voor de zekerheid de juiste versie nog maar eens geüpload.

Maar 1 baart me wel een beetje zorgen. De verbouwingsspecificatie moet dan worden aangepast en dat betekent dat ik de taxateur moet vragen om (alweer) het taxatierapport aan te passen.

Ik zie trouwens wel dat we stucwerk op 'zelf doen' hebben staan terwijl we dat uitbesteden. Misschien is dat onze scapegoat hier.
Resistance is futile.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 17:22:33 #138
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174214874
Ik kreeg snel uitsluitsel over waar Munt over valt en mijn bek viel echt open van verbazing.

In de specificatie staat een reeks aan klussen (naast het slopen van de badkamer op de 2e verdieping), onderstaande lijst komt uit onze verbouwingsspecificatie en dit is waar Munt aangeeft moeite mee te hebben:

1. Terras ophogen en egaliseren en balkonvloer waterdicht maken
2. Slaapkamer begane grond, gevel vervangen en wanden vervangen tbv vergroting
3. Badkamer begane grond, en suite badkamer realiseren, wanden verplaatsen

Dus ik belde met Independer om te vragen wat het eigenlijk voor een waanzin is dat Munt valt over onze 'specialistische' badkamer en slaapkamer op de begane grond, terwijl we die op de tweede verdieping wel zelf mogen slopen en opbouwen. Toen besefte ik ineens waar ik de mist in ben gegaan. Doordat we het over een vergroting hebben op de begane grond, wekken we de indruk dat we een uitbouw gaan plaatsen onder ons balkon...!

Dus ik heb Independer gevraagd of zij zo vriendelijk willen zijn om mijn nadere toelichting met tekeningen te forwarden naar Munt Hypotheken, opdat zij beseffen dat het geen uitbouw betreft en dat we dit wel degelijk zelf kunnen doen. Ongetwijfeld zal de tekst in de verbouwingsspecificatie aangepast moeten worden zodat die perceptie weggenomen wordt. Maar op deze manier blijven de geschatte waarden wel gelijk en dan heeft de taxateur geen enkele moeite met het aanpassen van het taxatierapport.

Spannend, ik kreeg het er wel eventjes warm van! :D

[ Bericht 16% gewijzigd door Seven. op 05-10-2017 19:52:38 (gevel vervangen, niet verplaatsen) ]
Resistance is futile.
pi_174215588
quote:
7s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 17:22 schreef Seven. het volgende:
Ik kreeg snel uitsluitsel over waar Munt over valt en mijn bek viel echt open van verbazing.

In de specificatie staat een reeks aan klussen (naast het slopen van de badkamer op de 2e verdieping), onderstaande lijst komt uit onze verbouwingsspecificatie en dit is waar Munt aangeeft moeite mee te hebben:

1. Terras ophogen en egaliseren en balkonvloer waterdicht maken
2. Slaapkamer begane grond, gevel verplaatsen en wanden vervangen tbv vergroting
3. Badkamer begane grond, en suite badkamer realiseren, wanden verplaatsen

Dus ik belde met Independer om te vragen wat het eigenlijk voor een waanzin is dat Munt valt over onze 'specialistische' badkamer en slaapkamer op de begane grond, terwijl we die op de tweede verdieping wel zelf mogen slopen en opbouwen. Toen besefte ik ineens waar ik de mist in ben gegaan. Doordat we het over een vergroting hebben op de begane grond, wekken we de indruk dat we een uitbouw gaan plaatsen onder ons balkon...!

Dus ik heb Independer gevraagd of zij zo vriendelijk willen zijn om mijn nadere toelichting met tekeningen te forwarden naar Munt Hypotheken, opdat zij beseffen dat het geen uitbouw betreft en dat we dit wel degelijk zelf kunnen doen. Ongetwijfeld zal de tekst in de verbouwingsspecificatie aangepast moeten worden zodat die perceptie weggenomen wordt. Maar op deze manier blijven de geschatte waarden wel gelijk en dan heeft de taxateur geen enkele moeite met het aanpassen van het taxatierapport.

Spannend, ik kreeg het er wel eventjes warm van! :D
Ik neem aan dat ze willen dat het waterdicht maken van het balkon, aanleggen van een badkamer en het verplaatsen van een gevel professioneel gebeurd. Heeft nog al impact op de woningwaarde als het slecht gebeurd.
pi_174215753
Waar bemoeien ze zich allemaal mee... dat verbaast me echt. Wat een moeite en gedoe. Zij moeten gewoon geld uitlenen, dat is hun core-business. Echt heel bijzonder dit. En dat je het geduld hebt hiervoor... Om zo een zeer bescheiden huisje aan te kopen. Het is echt niet goed zoals dit gaat. Ze bemoeien zich overal teveel mee. Ik zou dat niet willen. Dat gezeur kost veel te veel energie, een beter doel waardig.

Nog een overweging in deze: het zijn allemaal poppetjes die er zich mee bemoeien. Die zitten op hun positie voor een goudgerand salaris. Al die bemoeienissen kosten dus veel geld. En het is duidelijk wie dat uiteindelijk betaalt. Dat is dubieus dus.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bart2002 op 05-10-2017 18:14:26 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_174217159
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 18:07 schreef Bart2002 het volgende:
Waar bemoeien ze zich allemaal mee... dat verbaast me echt. Wat een moeite en gedoe. Zij moeten gewoon geld uitlenen, dat is hun core-business. Echt heel bijzonder dit. En dat je het geduld hebt hiervoor... Om zo een zeer bescheiden huisje aan te kopen. Het is echt niet goed zoals dit gaat. Ze bemoeien zich overal teveel mee. Ik zou dat niet willen. Dat gezeur kost veel te veel energie, een beter doel waardig.

Nog een overweging in deze: het zijn allemaal poppetjes die er zich mee bemoeien. Die zitten op hun positie voor een goudgerand salaris. Al die bemoeienissen kosten dus veel geld. En het is duidelijk wie dat uiteindelijk betaalt. Dat is dubieus dus.
Ik zie de stressbarometer al oplopen...
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174217180
quote:
14s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 19:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zie de stressbarometer al oplopen...
Bij mij of bij hen? ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_174217500
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 19:16 schreef Bart2002 het volgende:
Bij mij of bij hen? ;)
Bij hen, sorry voor de verkeerde quote.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 19:51:54 #144
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174218095
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 17:59 schreef brulaap112 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ze willen dat het waterdicht maken van het balkon, aanleggen van een badkamer en het verplaatsen van een gevel professioneel gebeurd. Heeft nog al impact op de woningwaarde als het slecht gebeurd.
Waterdicht maken van het balkon: dit is eigenlijk een bonusklus zodat we tijdens regenbuien lekker buiten kunnen chillen. Er ligt gewoon een fucking terras onder met wat hangstoelen, meer niet.

De gevel wordt niet verplaatst, sorry voor de onduidelijkheid. De gevel zelf is niet dragend, er zit momenteel enkel glas in en een deur. Dat gaat eruit en wordt vervangen door een schuifpui naar het terras.

En de badkamer.. Ze doen ook niet lastig over de badkamer op de tweede verdieping die uit hetzelfde potje betaald wordt, terwijl die veel bepalender is voor de waarde van de woning. Op de begane grond bouwen we een tweede ensuite badkamer, meer niet. We zouden de eersten niet zijn die van een bouwdepot een badkamer gaan bouwen.
Resistance is futile.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 20:00:55 #145
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174218300
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 18:07 schreef Bart2002 het volgende:
Waar bemoeien ze zich allemaal mee... dat verbaast me echt. Wat een moeite en gedoe. Zij moeten gewoon geld uitlenen, dat is hun core-business. Echt heel bijzonder dit. En dat je het geduld hebt hiervoor... Om zo een zeer bescheiden huisje aan te kopen. Het is echt niet goed zoals dit gaat. Ze bemoeien zich overal teveel mee. Ik zou dat niet willen. Dat gezeur kost veel te veel energie, een beter doel waardig.

Nog een overweging in deze: het zijn allemaal poppetjes die er zich mee bemoeien. Die zitten op hun positie voor een goudgerand salaris. Al die bemoeienissen kosten dus veel geld. En het is duidelijk wie dat uiteindelijk betaalt. Dat is dubieus dus.
Nou ja, ik snap wel dat de bank geen 15k in een bouwdepot wil stoppen als daarvan een dikke uitbouw door één of andere handige jongen volledig zelf gedaan wordt. Maar wij gaan niet uitbouwen, we verplaatsen een niet dragende wand 30-40 cm waardoor de slaapkamer breder wordt.

Je laatste opmerking snap ik even niet. Ik betaal nog steeds 495 euro voor de diensten van Independer.

quote:
14s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 19:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zie de stressbarometer al oplopen...
Ja, vanmiddag was de eerste gedachte 'kut, de verbouwing is serieus in gevaar'. Maar het backup plan was altijd al om de financiering in dat geval terug te schroeven naar een kleiner of zelfs geen bouwdepot.

Gelukkig maar een half uurtje gezweet, ik was er al vrij snel achter dat ze van een uitbouw in plaats van verbouwing uitgaan. Ik kan weer rustig slapen.
Resistance is futile.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 20:02:51 #146
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174218347
Overigens, ik denk dat de hypotheker ook gewoon had verlangd dat wij zelf de verbouwingsspecificatie aan zouden leveren en dan hadden we in precies dezelfde situatie gezeten. Dus dit is gewoon stom geweest van mezelf, gelukkig kost het alleen wat extra tijd en een half uurtje stress/zorgen.
Resistance is futile.
pi_174218712
quote:
7s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 20:00 schreef Seven. het volgende:
Je laatste opmerking snap ik even niet. Ik betaal nog steeds 495 euro voor de diensten van Independer.
Zeer zeker. Maar al dat gedoe met al die mannen en vrouwen die daarbij betrokken zijn en daar een salaris aan hebben, aan die flauwekul. Het voegt geen waarde toe. Hun rol is "zeuren". En dan duurbetaald zeuren. Omdat hun salaris voor die obstructie toch betaald moet worden zal dat overgeslagen worden over alle slachtoffers. Zodat die 495 euro net zo goed 49,50 euro zou kunnen zijn als het proces efficiënt ingericht zou zijn. Dat is het nu niet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 20:20:59 #148
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174218837
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 20:17 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zeer zeker. Maar al dat gedoe met al die mannen en vrouwen die daarbij betrokken zijn en daar een salaris aan hebben, aan die flauwekul. Het voegt geen waarde toe. Hun rol is "zeuren". En dan duurbetaald zeuren. Omdat hun salaris voor die obstructie toch betaald moet worden zal dat overgeslagen worden over alle slachtoffers. Zodat die 495 euro net zo goed 49,50 euro zou kunnen zijn als het proces efficiënt ingericht zou zijn. Dat is het nu niet.
Ik vind het geen zeuren, het is wel hun onderpand hè?
Resistance is futile.
pi_174218921
quote:
7s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 20:20 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik vind het geen zeuren, het is wel hun onderpand hè?
Nou ja, weet je: je wilt een heel bescheiden hutje kopen. Peanuts. Dat zou in principe in een uurtje geregeld kunnen zijn. Maar wat je krijgt is een lawine aan bureaucratie en dingen die Kafka meemaakte die hij zo treffend beschreven heeft.

Maar als jij er niet mee zit dan doe ik dat ook niet hoor. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:17:51 #150
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174233154
OK, Munt houdt vast aan hun standpunt. Zelfs al is het geen uitbouw, dan nóg beschouwen zij dit als specialistisch werk.

Plan B dus. Ik heb een nieuw voorstel voor de verbouwingsspecificatie gemaakt met uitbesteding van de zaken die Munt als specialistisch werk beschouwt. Independer stuurt deze door naar Munt om te checken of ze de aangepaste versie zouden accepteren. Ondertussen heb ik bij de taxateur de vraag uitgezet of hun geschatte waarde verandert volgens die herziening. Als het antwoord daarop 'ja' is, heb ik wel serieus een probleempje want dan komt de financiering zoals ik die nu in gedachten heb, niet rond.

Plan C: alleen de badkamer boven verbouwen en de gevel vervangen, de rest uit eigen middelen bekostigen. Dan duurt de verbouwing een paar maanden langer maar het is niet anders.
Resistance is futile.
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:19:42 #151
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174233196
Trouwens, fuck plan C! Plan D: via Independer een andere aanbieder zoeken? En alvast het taxatierapport en verbouwingsspecificatie in orde brengen.

Ik weet nu in ieder geval 99% zeker dat ik de deadline van 13 oktober niet ga halen trouwens, dus maandag even de verkoopmakelaar inschakelen.
Resistance is futile.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 11:14:21 #152
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174369198
Ik heb de verbouwingsspecificatie aangepast. Taxatierapport aan laten passen. De uitbesteding kan wel degelijk gebeuren binnen het budget van 15k. En gisteravond bereikte mij het goede nieuws dat de acceptant alles goedgekeurd heeft. Nu doet Munt nog een laatste check en dan krijg ik een hypotheekofferte van ze.

Nog even en dan hopgelijk *O* !
Resistance is futile.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 16:47:26 #153
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174376650
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Hypotheek-offerte wordt zodirect doorgestuurd

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Resistance is futile.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 19:12:49 #154
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_174379969
Gefeliciteerd hoor :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 23 oktober 2017 @ 11:30:50 #155
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174600203
Nog maar een update dan. Ik denk dat ze een foutje gemaakt hebben. Normaal gesproken is het niet meer mogelijk om je kosten koper mee te financieren, toch? Maar omdat ze van de marktwaarde na verbouwing uitgegaan zijn, is dit toch meegenomen:

Hypotheek ¤ 180.000,00
Bouwdepot ¤ 15.000,00
NHG ¤ 1.950,00
Overdrachtsbelasting ¤ 3.600,00
Independer ¤ 495,00
Bankgarantie ¤ 200,00
Notaris ¤ 722,70
Totaal bedrag: ¤ 201.967,70

Totale hypotheek verstrekt: ¤202.000

Dan nog taxatie ¤ 350,00 (zelf betaald). De notaris stuurt mij begin van deze week even door wat ze verwachten dat ik aan eigen inbreng op de tussenrekening moet storten. Ik ben uitgegaan van 7000-8000 eigen inleg. Maar zoals het er nu naar uitziet, zal de eigen inbreng minimaal zijn en dat betekent een leuke spaarpot om mee te beginnen.

Maar ergens denk ik nog dat dit te mooi is om waar te zijn.
Resistance is futile.
  maandag 23 oktober 2017 @ 11:38:04 #156
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_174600358
De notaris maakt een berekening van het bedrag dat je direct gaat inleggen/betalen bij overdracht toch? Heb je deze al ontvangen? Sowieso rekent de notaris wel een laag tarief voor zijn werkzaamheden zo te zien :).
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 23 oktober 2017 @ 11:38:39 #157
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_174600363
Oh, sorry was te snel. Ik lees idd dat je dat overzicht nog gaat ontvangen. :*
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')