abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  zaterdag 15 juli 2017 @ 19:51:27 #1
453049 BoneThugss
High all the time
pi_172443238
Goedenavond.

Ik heb een vraag.

Ik heb een project lopen. Het betreft een sleper waarvan de motor in de soep is gelopen.

Nou ben ik best technisch maar dit gaat mij toch boven de pet. Wat 'wij' zoeken is een dieselolie motor met minimaal 10 pk.

De 'ophanging' moet sws opnieuw gelast worden. Het is wel de bedoeling dat de motor lang meegaat.
Ik dacht zelf aan bv een Lister 3 cylinder.

Iemand tips?

Het moet wel een watergekoeld blok zijn met keerkoppeling . De schroef wordt opnieuw gebruikt.

Bedankt alvast!
donderdag 6 april 2017 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Utopische sprookjes gelovende extremistische milieumongool.
pi_172443505
Wat is je vraag?
Of zoek je gewoon tips in de vorm van pasklare ombouw instructie?
  zaterdag 15 juli 2017 @ 20:07:38 #3
453049 BoneThugss
High all the time
pi_172443610
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:03 schreef eRKa het volgende:
Wat is je vraag?
Of zoek je gewoon tips in de vorm van pasklare ombouw instructie?
Zoiets.

Het is lastig om een motor te vinden en buitenboordmotor is geen optie.

Misschien dat iemand een goed adresje heeft ofzo.
donderdag 6 april 2017 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Utopische sprookjes gelovende extremistische milieumongool.
pi_172444171
Cheapo 4 cilinder benzinemotor geen optie? En dan iets courants dat voor prikkie te koop is op de sloop.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 20:37:42 #5
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172444388
Gewoon een nieuw kaal blok van hetzelfde type als er nu inzit en dan de koeling, uitlaat en keerkoppeling overzetten is het meest simpele..

En anders staat er op marktplaats altijd wel iets..
  zaterdag 15 juli 2017 @ 20:49:53 #6
453049 BoneThugss
High all the time
pi_172444706
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:29 schreef eRKa het volgende:
Cheapo 4 cilinder benzinemotor geen optie? En dan iets courants dat voor prikkie te koop is op de sloop.
Kan, alleen heeft de sloop hier zulke shit bijna nooit te koop.
donderdag 6 april 2017 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Utopische sprookjes gelovende extremistische milieumongool.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 20:50:12 #7
453049 BoneThugss
High all the time
pi_172444713
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:37 schreef Zolderkamer het volgende:
Gewoon een nieuw kaal blok van hetzelfde type als er nu inzit en dan de koeling, uitlaat en keerkoppeling overzetten is het meest simpele..

En anders staat er op marktplaats altijd wel iets..
Er zit nu geen blok in.
donderdag 6 april 2017 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Utopische sprookjes gelovende extremistische milieumongool.
pi_172444854
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:49 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Kan, alleen heeft de sloop hier zulke shit bijna nooit te koop.
Marktplaats? Of anders auto gerelateerde fora? Kunt ook eens in de kitcar wereld zoeken. Kitcarcollection of Fury Sportscars zijn handelaren die vaak iets in een hoekje hebben liggen dat voor weinig weg mag.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 21:01:38 #9
453049 BoneThugss
High all the time
pi_172445022
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:55 schreef eRKa het volgende:

[..]

Marktplaats? Of anders auto gerelateerde fora? Kunt ook eens in de kitcar wereld zoeken. Kitcarcollection of Fury Sportscars zijn handelaren die vaak iets in een hoekje hebben liggen dat voor weinig weg mag.
Ben ik niet mee bekend maar Bedankt!
donderdag 6 april 2017 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Utopische sprookjes gelovende extremistische milieumongool.
pi_172449709
Op speurders staan er zat, ik snap je topic niet helemaal.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_172466045
Alle kleine autodiesels zijn al 15 jaar turbodiesel met electronische sturing, dus daar vind je weinig geschikts, tenzij je een 1.2 Tdi of 1.3 CDti boot ervan wil maken.

Misschien rijden in Frankrijk nog van die 106/Saxo's rond met een ongeblazen 1.5 erin.
.
  zondag 16 juli 2017 @ 19:19:14 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172466635
Voordat je een automotor zover hebt dat ie in een boot kan draaien ben je heel wat werk verder.. oa koeling en uitlaat werkt net ff anders, en een automotor is qua karakeristiek ook niet geschikt..

Er is genoeg te vinden wat al aangepast is en je met weinig aanpassingen zo weer aan kunt sluiten op de bestaande installatie..
  zondag 16 juli 2017 @ 19:19:46 #13
453049 BoneThugss
High all the time
pi_172466653
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:57 schreef Fer het volgende:
Alle kleine autodiesels zijn al 15 jaar turbodiesel met electronische sturing, dus daar vind je weinig geschikts, tenzij je een 1.2 Tdi of 1.3 CDti boot ervan wil maken.

Misschien rijden in Frankrijk nog van die 106/Saxo's rond met een ongeblazen 1.5 erin.
Daar heb ik toch niks aan kerel.

Ik moet een oude tractormotor of iets dergelijks hebben.
donderdag 6 april 2017 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Utopische sprookjes gelovende extremistische milieumongool.
  zondag 16 juli 2017 @ 19:25:03 #14
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172466850
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:19 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Daar heb ik toch niks aan kerel.

Ik moet een oude tractormotor of iets dergelijks hebben.
Wat dacht je van een scheepsmotor?
Zolang er geen "marinepakket" op zit heb je er niet aan, voodat dat erop zit heb je net zoveel uitgegeven dan je direct een geschikte motor koopt..

Of je moet al een geforceerd gekoelde (Deutz) motor hebben, maar die moet dan wel voldoende koele lucht aan kunnen zuigen..
  zondag 16 juli 2017 @ 19:35:06 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172467202
https://www.marktplaats.n(...)reviousPage=lr&pos=1

Kijk... das een mooi dingetje voor in een sleepbootje.. ^O^
pi_172473828
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:25 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Wat dacht je van een scheepsmotor?
Zolang er geen "marinepakket" op zit heb je er niet aan, voodat dat erop zit heb je net zoveel uitgegeven dan je direct een geschikte motor koopt..

Of je moet al een geforceerd gekoelde (Deutz) motor hebben, maar die moet dan wel voldoende koele lucht aan kunnen zuigen..
Of gewoon ergens een mooi slakkenhuisje wegbouwen wat draait als de motor draait.

Maar er staan genoeg van die 2 en 3 cilindertjes te koop.. beetje afhankelijk van het budget, maar ik zie ze zelfs met keerkoppeling en al staan..

Dit topic is trouwens vrij matig zonder pics.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_172485534
http://www.ebay.de/itm/Dieselmotor-Zweizylinder-19PS-794ccm-14kW-wassergekuhlt-BHKW-Aixam-incl-Kuhler/112236246832

zoiets is ook leuk, staan veel kleine diesels op ebay, worden vaak gebruikt om stroom mee op te wekken in een WKK.
  maandag 17 juli 2017 @ 16:24:58 #18
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172485643
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:19 schreef aegir_de_viking het volgende:
http://www.ebay.de/itm/Dieselmotor-Zweizylinder-19PS-794ccm-14kW-wassergekuhlt-BHKW-Aixam-incl-Kuhler/112236246832

zoiets is ook leuk, staan veel kleine diesels op ebay, worden vaak gebruikt om stroom mee op te wekken in een WKK.
Ja leuk joh.. en die andere 2 mille die je nodig hebt om hem om te bouwen? Ben je dus 4 mille verder voor ie werkend op zn plek staat.. en dan reken ik goedkoop.. en ook alleen materiaal..
pi_172485691
Kijken voor stationaire motoren dat zijn dezelfde als scheepsmotoren. Staan ook zat listers bij.
  maandag 17 juli 2017 @ 16:29:31 #20
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172485754
Al die mensen die geen idee hebben wat er anders is aan een scheepsmotor...
Ik geef het op... :') _O-
pi_172486039
Iedere motor is te mariniseren maar dat begrijpen jullie sneeuwvlokkinderen niet.
pi_172486288
quote:
2s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:42 schreef machtpen het volgende:
Iedere motor is te mariniseren maar dat begrijpen jullie sneeuwvlokkinderen niet.
Wat moet je er eigenlijk precies mee uitspoken voor een normale diesel in een boot kunt gebruiken? Een keerkoppeling erop om achteruit te kunnen varen, en de koeling moet geregeld worden vanuit het vaarwater.. Nog meer? Olie aftappunt zit onderop, dat is natuurlijk beroerd, maar moet je dat aanpassen? Zou je het carter moeten/kunnen koelen ofzo? Iets van een dry-sump achtig iets lijkt me wel heel handig. Vroeger werden er vaak van oude Benz dieseltjes in boten gekieperd, dat weet ik wel..
Torque makes life easy.
Team Jean
  maandag 17 juli 2017 @ 17:26:22 #23
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172486911
quote:
5s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:55 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Wat moet je er eigenlijk precies mee uitspoken voor een normale diesel in een boot kunt gebruiken? Een keerkoppeling erop om achteruit te kunnen varen, en de koeling moet geregeld worden vanuit het vaarwater.. Nog meer? Olie aftappunt zit onderop, dat is natuurlijk beroerd, maar moet je dat aanpassen? Zou je het carter moeten/kunnen koelen ofzo? Iets van een dry-sump achtig iets lijkt me wel heel handig. Vroeger werden er vaak van oude Benz dieseltjes in boten gekieperd, dat weet ik wel..
Koeling loopt vaak samen met de uitlaat door een wamtewisselaar naar buitenboord onder de waterlijn, er moet een oliekoeler op, meestal zit er ook nog een compressor op voor wat aansturing van een klep hier of daar.. soms nog een hydrauliekpomp, een zwaardere dynamo en een ander carter met meer inhoud..
En natuurlijk de keerkoppeling en schroefasverbinding..
Het is ook net wat er zoal nodig is aan boord..

Dit is een "gemariniseerde" Mercedes OM 636 bijv:
WTtg2Bt.jpg

En dit is hetzelfde maar dan iets moderner en van VW:
G99ZWyH.jpg

Dus een blok is wel hetzelfde.. maar alles eromheen is anders.. Vandaar dat ik ook voorstelde om gewoon een bestaand blok met de oude onderdelen weer op te bouwen..

Warmtewisselaar voorbeeldje:
Wcf3O1B.jpg
https://www.marktplaats.n(...)NibM9JOpkD3bQlyHX2wI

[ Bericht 10% gewijzigd door Zolderkamer op 17-07-2017 17:32:38 ]
pi_172487052
http://www.debinnenvaart.(...)hp?tekst=mariniseren

Koeling wordt aangepast en de motoren lopen op een lager toerental en trekken ook langzamer op want dat is met een boot veel praktischer.

Voor bijvoorbeeld een volkswagen of mitsubishi diesel zijn een hoop kits te koop. Voordeel van dat oude spul is dat het ook onverwoestbaar is. Je wilt geen common rail of een turbo in een boot hebben dat geeft geheid problemen en hoge kosten.
  maandag 17 juli 2017 @ 17:44:13 #25
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172487221
quote:
2s.gif Op maandag 17 juli 2017 17:33 schreef machtpen het volgende:
en de motoren lopen op een lager toerental en trekken ook langzamer op want dat is met een boot veel praktischer.
Dat regel je met de ratio van de keerkoppeling en de spoed en grootte van de schroef... Dat heeft verder niets met de afstelling van een motor te maken.. Iets met sneeuwvlokje... ^O^

Het enige waar je rekening mee moet houden is bij welk toerental het maximale aantal pk's en bij welk toerental het maximale koppel vrijkomt..
pi_172487655
Een motor die op een laag toerental loopt in een boot kan het wel honderd jaar volhouden zonder hoge onderhoudskosten.

Alles maxxen is veel slijtage en torenhoge onderhoudskosten.
  maandag 17 juli 2017 @ 18:18:34 #27
34027 devlinmr
Policor galore
pi_172487859
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:29 schreef Zolderkamer het volgende:
Al die mensen die geen idee hebben wat er anders is aan een scheepsmotor...
Ik geef het op... :') _O-
De Kameleon ging anders snoeihard met die oude automotor
Ik ben een policor landverradende humanistische gutmensch en er nog trots op ook
  maandag 17 juli 2017 @ 18:26:25 #28
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172487990
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2017 18:18 schreef devlinmr het volgende:

[..]

De Kameleon ging anders snoeihard met die oude automotor
Mijn overgroot opa had een BMer.. met een 70pk autoblok erop gebeund.. Die was de snelste over het meer.. :7
Hij had trouwens ook een Indian motorbakfiets om mee te venten..
Maar das al meer dan een halve eeuw geleden..

Vergeet niet dat die "automotor" niet onder in een ruim stond maar gewoon middenop.. Verder maakt zo'n ding een pleurisherrie..
  maandag 17 juli 2017 @ 18:27:21 #29
453049 BoneThugss
High all the time
pi_172488012
quote:
2s.gif Op maandag 17 juli 2017 17:33 schreef machtpen het volgende:
http://www.debinnenvaart.(...)hp?tekst=mariniseren

Koeling wordt aangepast en de motoren lopen op een lager toerental en trekken ook langzamer op want dat is met een boot veel praktischer.

Voor bijvoorbeeld een volkswagen of mitsubishi diesel zijn een hoop kits te koop. Voordeel van dat oude spul is dat het ook onverwoestbaar is. Je wilt geen common rail of een turbo in een boot hebben dat geeft geheid problemen en hoge kosten.
Bedankt kerel ^O^

Zolderkamer en Soundddragon ook bedankt ^O^
donderdag 6 april 2017 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Utopische sprookjes gelovende extremistische milieumongool.
  maandag 17 juli 2017 @ 18:40:33 #30
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172488210
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2017 18:18 schreef devlinmr het volgende:

[..]

De Kameleon ging anders snoeihard met die oude automotor
Zo kan het ook trouwens:
C9mSrXV.jpg
iMiReLR.jpg
CRNpI42.jpg

Bosmaaiermotor:

u0qdNhz.jpg
OfEyx6a.jpg

Dit verhaal heet longtail en zie je vooral in Azi.. Het maakt wel een teringherrie...
Die bosmaaier/gxblok dingen staan wel op ebay voor weinig..

[ Bericht 9% gewijzigd door Zolderkamer op 17-07-2017 18:48:58 ]
  maandag 17 juli 2017 @ 18:43:31 #31
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172488269
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 18:27 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Bedankt kerel ^O^

Zolderkamer en Soundddragon ook bedankt ^O^
^O^
pi_172489939
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 17:26 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Koeling loopt vaak samen met de uitlaat door een wamtewisselaar naar buitenboord onder de waterlijn, er moet een oliekoeler op, meestal zit er ook nog een compressor op voor wat aansturing van een klep hier of daar.. soms nog een hydrauliekpomp, een zwaardere dynamo en een ander carter met meer inhoud..
En natuurlijk de keerkoppeling en schroefasverbinding..
Het is ook net wat er zoal nodig is aan boord..

Dit is een "gemariniseerde" Mercedes OM 636 bijv:
[ afbeelding ]

En dit is hetzelfde maar dan iets moderner en van VW:
[ afbeelding ]

Dus een blok is wel hetzelfde.. maar alles eromheen is anders.. Vandaar dat ik ook voorstelde om gewoon een bestaand blok met de oude onderdelen weer op te bouwen..

Warmtewisselaar voorbeeldje:
[ afbeelding ]
https://www.marktplaats.n(...)NibM9JOpkD3bQlyHX2wI
Klinkt ingewikkelder als het is volgens mij..dat koelspul is volgens mij simpel te doen, en ik zou denk ik voor elektra gaan en daar hydrauliek en lucht mee aandrijven ipv alles aan de motor te hangen.. in een bootje heb je meestal ruimte zat om een dynamootje extra te plaatsen.. de rest kan dan lekker clean een verdieping hoger, zodat je fatsoenlijk onderhoud kunt doen ipv liggend op je buik in die vetbak :r
Heb wel eens een plezierding een beurtje gegeven, dat zat ook ongeveer zoals op jouw plaatje, maar dat is me een partij beroerd werken zeg :|W
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_172490040
Heb vorige week nog iemand aan de lijn gehad voor onderdelen van een XUD7. Motor uit een oude Partner of 405, etc. Zat ook in een bootje.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  maandag 17 juli 2017 @ 20:19:51 #34
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172490123
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:09 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Klinkt ingewikkelder als het is volgens mij..dat koelspul is volgens mij simpel te doen, en ik zou denk ik voor elektra gaan en daar hydrauliek en lucht mee aandrijven ipv alles aan de motor te hangen.. in een bootje heb je meestal ruimte zat om een dynamootje extra te plaatsen.. de rest kan dan lekker clean een verdieping hoger, zodat je fatsoenlijk onderhoud kunt doen ipv liggend op je buik in die vetbak :r
Heb wel eens een plezierding een beurtje gegeven, dat zat ook ongeveer zoals op jouw plaatje, maar dat is me een partij beroerd werken zeg :|W
Het is ook niet ingewikkeld, maar wel prijzig.. koeling moet ook afgetapt kunnen worden in de winter en werkt vaak niet met een enkele pomp.. Het moet ook weer niet teveel koelen.. maar het uitlaatspruitstuk weer wel.. etc.. Als je dat allemaal zelf wil uitzoeken ben je echt wel even zoet..

Afweging voor rechtstreeks op de motor of via elektra ligt vaak ook aan de bedrijfszekerheid en hoeveel gebruik je van het 1 en ander maakt..
(ik zou een sturing van bijv een boegschroef liever rechtstreeks op de hydrauliekpomp van de motor gooien.. ik denk dat een pompje op een electomotor te weinig opbrengt en er moet ook net ruimte voor zijn)

Het zijn idd van die klusjes waar je liever het blok eruit pakt..
pi_172490226
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:19 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Het is ook niet ingewikkeld, maar wel prijzig.. koeling moet ook afgetapt kunnen worden in de winter en werkt vaak niet met een enkele pomp.. Het moet ook weer niet teveel koelen.. maar het uitlaatspruitstuk weer wel.. etc.. Als je dat allemaal zelf wil uitzoeken ben je echt wel even zoet..

Afweging voor rechtstreeks op de motor of via elektra ligt vaak ook aan de bedrijfszekerheid en hoeveel gebruik je van het 1 en ander maakt..
(ik zou een sturing van bijv een boegschroef liever rechtstreeks op de hydrauliekpomp van de motor gooien.. ik denk dat een pompje op een electomotor te weinig opbrengt en er moet ook net ruimte voor zijn)

Het zijn idd van die klusjes waar je liever het blok eruit pakt..
Als je het allemaal zelf gaat bouwen is het natuurlijk stomsimpel om een aansluiting bovenop het koelsysteem te maken waar je een pomp aan kunt hangen.. kraantje onderin het systeem en je slurpt de boel zo leeg..
Ik zou het helemaal geweldig vinden om bijvoorbeeld zo'n motor als ik in mijn Benz heb liggen in een jachtje te bouwen.. power zat voor alles, en op een tufsnelheidje nog achterlijk zuinig ook.. hebbie een dikke V6 diesel in je boot, en ik weet zeker dat er een hydrauliekpompje op aan te sluiten is O-)
Torque makes life easy.
Team Jean
  maandag 17 juli 2017 @ 20:37:18 #36
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172490580
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:15 schreef Sjoegerd het volgende:
Heb vorige week nog iemand aan de lijn gehad voor onderdelen van een XUD7. Motor uit een oude Partner of 405, etc. Zat ook in een bootje.
Klopt.. zijn hele bekende.. ook wel indenor genoemd.. Varen heel veel bootjes mee..
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als je het allemaal zelf gaat bouwen is het natuurlijk stomsimpel om een aansluiting bovenop het koelsysteem te maken waar je een pomp aan kunt hangen.. kraantje onderin het systeem en je slurpt de boel zo leeg..
Ik zou het helemaal geweldig vinden om bijvoorbeeld zo'n motor als ik in mijn Benz heb liggen in een jachtje te bouwen.. power zat voor alles, en op een tufsnelheidje nog achterlijk zuinig ook.. hebbie een dikke V6 diesel in je boot, en ik weet zeker dat er een hydrauliekpompje op aan te sluiten is O-)
En wat ga je met de uitlaat en het uitlaatspruitstuk doen dan? Want daar word het minder simpel..
Ik denk dat jouw blok wel te krijgen is in een gemariniseerde versie.. Het word gewoon prijzig om een blok om te gaan bouwen, behalve als je al een blok hebt, ben je goedkoper uit om een kant en klaar blok te kopen en erin te lepelen..

Het eerste wat ik zou doen is de boel modulair inbouwen.. zodat ik het er zo uit kan pakken..
Maar ik heb een hekel aan inboardmotoren.. er is altijd wel iets mee als je zo'n ding niet elke dag loopt te poetsen en te inspecteren..

Een dikke dc motor aan de schroefas.. een zooi accu's.. en nog wat van die rommel met wat draden en lekker varen.. das veel relaxter in een boot.. :s)
pi_172490775
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:37 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Klopt.. zijn hele bekende.. ook wel indenor genoemd.. Varen heel veel bootjes mee..

[..]

En wat ga je met de uitlaat en het uitlaatspruitstuk doen dan? Want daar word het minder simpel..
Ik denk dat jouw blok wel te krijgen is in een gemariniseerde versie.. Het word gewoon prijzig om een blok om te gaan bouwen, behalve als je al een blok hebt, ben je goedkoper uit om een kant en klaar blok te kopen en erin te lepelen..

Het eerste wat ik zou doen is de boel modulair inbouwen.. zodat ik het er zo uit kan pakken..
Maar ik heb een hekel aan inboardmotoren.. er is altijd wel iets mee als je zo'n ding niet elke dag loopt te poetsen en te inspecteren..

Een dikke dc motor aan de schroefas.. een zooi accu's.. en nog wat van die rommel met wat draden en lekker varen.. das veel relaxter in een boot.. :s)
Inlaat kan naar boven/buiten, uitlaat fiksen is laswerk en een stukkie flexibel ertussen binnenboord, en als je toch zelf bouwt is het een eitje om te fiksen dat het hele spulletje los te koppelen en hydraulisch (want: hydrauliek op elektra O-) ) effe een metertje omhoog te prakken is, zodat het boven de motorruimte uit komt.. of een takelpunt erboven.. zo moeilijk kan het allemaal niet zijn.. Temperatuur regelen kan allemaal met thermostaten en/of een fan lijkt me..

Het lijkt me geweldig om dat zelf allemaal uit te vogelen en te engineeren.. da's toch vet :7
Torque makes life easy.
Team Jean
  maandag 17 juli 2017 @ 20:51:57 #38
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172490991
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:43 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Inlaat kan naar boven/buiten, uitlaat fiksen is laswerk en een stukkie flexibel ertussen binnenboord, en als je toch zelf bouwt is het een eitje om te fiksen dat het hele spulletje los te koppelen en hydraulisch (want: hydrauliek op elektra O-) ) effe een metertje omhoog te prakken is, zodat het boven de motorruimte uit komt.. of een takelpunt erboven.. zo moeilijk kan het allemaal niet zijn.. Temperatuur regelen kan allemaal met thermostaten en/of een fan lijkt me..

Het lijkt me geweldig om dat zelf allemaal uit te vogelen en te engineeren.. da's toch vet :7
Das idd vet... tot in je onderbroek...
Dus jij maakt zo ff een watergekoeld uitlaatspruitstuk?
Ik las heel wat, maar daar begin ik niet aan als het langer dan een maand moet blijven draaien zonder gedoe.. Ik weet waar ik niet aan moet beginnen qua projecten...

Daarbij.. met een boot heb je al genoeg werk als er helemaal geen motor in gebouwd is..
Met inbouwmotor kost het je nog meer tijd..
En zelf een motor mariniseren from scratch... Tja..

Ik ben al blij als ik tijd heb om te varen... een uur is niets voordat je uberhaupt de haven uit vaart..
Even tanken, even schrobben, even peilen etc.. het is allemaal even..
pi_172491642
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:51 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Das idd vet... tot in je onderbroek...
Dus jij maakt zo ff een watergekoeld uitlaatspruitstuk?
Ik las heel wat, maar daar begin ik niet aan als het langer dan een maand moet blijven draaien zonder gedoe.. Ik weet waar ik niet aan moet beginnen qua projecten...

Daarbij.. met een boot heb je al genoeg werk als er helemaal geen motor in gebouwd is..
Met inbouwmotor kost het je nog meer tijd..
En zelf een motor mariniseren from scratch... Tja..

Ik ben al blij als ik tijd heb om te varen... een uur is niets voordat je uberhaupt de haven uit vaart..
Even tanken, even schrobben, even peilen etc.. het is allemaal even..
Ik ken het, daarom heb ik geen boot..

ALS ik een boot koop is het een zeilboot.. dat gezeik met tanken altijd enzo.. :7

Magoei na wat omzwervingen;

Hoe is het met TS.. al iets op het oog? war blijven die foto's van dat toffe oude slepertje, en kom eens met een budget, want dit topic hinkelt nog steeds op maar n been :)

quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:51 schreef BoneThugss het volgende:

lokkwoot

O-)
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_172491911
En wat is je vraag precies?

Scheepsdiesel motoren rond de 10pk zijn er bij de vleet, eigenlijk allemaal 2 cylinders.

De kortste klap is gewoon een gemariniseer blok te kopen, hoef je je iig niet druk te maken over aanpassingen vh carter, vliegwiel, regulateur, koeling, etc...

Keuzes die je iig zult moeten maken:

Luchtgekoeld of watergekoeld? Indien water gekoeld wil je dan een direct koeling, directe koeling via warmtewisselaar, of een gesloten systeem mbv een beunkoeler?

Uitlaat, droog of waterinjectie. Hangt mede af van voorgaande keuze.

Koppel/toerental vd motor&koppeling moet passen bij je schroef qua diameter/pitch. Als je de schroef wil hergebruiken moet je dus weten wat voor schroef er op zit, of wat voor koppel en toerental er op zat.

Dan komt de uitlijning naar je schroefas, wat voor ruimte heb je voor keerkoppeling en motorblok. Welke motorsteunen heb je nodig

Vevolgens zul je nog het brandstof en elektrisch systeem moeten aanpassen.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')