Zoiets.quote:Op zaterdag 15 juli 2017 20:03 schreef eRKa het volgende:
Wat is je vraag?
Of zoek je gewoon tips in de vorm van pasklare ombouw instructie?
Kan, alleen heeft de sloop hier zulke shit bijna nooit te koop.quote:Op zaterdag 15 juli 2017 20:29 schreef eRKa het volgende:
Cheapo 4 cilinder benzinemotor geen optie? En dan iets courants dat voor prikkie te koop is op de sloop.
Er zit nu geen blok in.quote:Op zaterdag 15 juli 2017 20:37 schreef Zolderkamer het volgende:
Gewoon een nieuw kaal blok van hetzelfde type als er nu inzit en dan de koeling, uitlaat en keerkoppeling overzetten is het meest simpele..
En anders staat er op marktplaats altijd wel iets..
Marktplaats? Of anders auto gerelateerde fora? Kunt ook eens in de kitcar wereld zoeken. Kitcarcollection of Fury Sportscars zijn handelaren die vaak iets in een hoekje hebben liggen dat voor weinig weg mag.quote:Op zaterdag 15 juli 2017 20:49 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Kan, alleen heeft de sloop hier zulke shit bijna nooit te koop.
Ben ik niet mee bekend maar Bedankt!quote:Op zaterdag 15 juli 2017 20:55 schreef eRKa het volgende:
[..]
Marktplaats? Of anders auto gerelateerde fora? Kunt ook eens in de kitcar wereld zoeken. Kitcarcollection of Fury Sportscars zijn handelaren die vaak iets in een hoekje hebben liggen dat voor weinig weg mag.
Daar heb ik toch niks aan kerel.quote:Op zondag 16 juli 2017 18:57 schreef Fer het volgende:
Alle kleine autodiesels zijn al 15 jaar turbodiesel met electronische sturing, dus daar vind je weinig geschikts, tenzij je een 1.2 Tdi of 1.3 CDti boot ervan wil maken.
Misschien rijden in Frankrijk nog van die 106/Saxo's rond met een ongeblazen 1.5 erin.
Wat dacht je van een scheepsmotor?quote:Op zondag 16 juli 2017 19:19 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Daar heb ik toch niks aan kerel.
Ik moet een oude tractormotor of iets dergelijks hebben.
Of gewoon ergens een mooi slakkenhuisje wegbouwen wat draait als de motor draait.quote:Op zondag 16 juli 2017 19:25 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Wat dacht je van een scheepsmotor?
Zolang er geen "marinepakket" op zit heb je er niet aan, voodat dat erop zit heb je net zoveel uitgegeven dan je direct een geschikte motor koopt..
Of je moet al een geforceerd gekoelde (Deutz) motor hebben, maar die moet dan wel voldoende koele lucht aan kunnen zuigen..
Ja leuk joh.. en die andere 2 mille die je nodig hebt om hem om te bouwen? Ben je dus 4 mille verder voor ie werkend op zn plek staat.. en dan reken ik goedkoop.. en ook alleen materiaal..quote:Op maandag 17 juli 2017 16:19 schreef aegir_de_viking het volgende:
http://www.ebay.de/itm/Dieselmotor-Zweizylinder-19PS-794ccm-14kW-wassergekuhlt-BHKW-Aixam-incl-Kuhler/112236246832
zoiets is ook leuk, staan veel kleine diesels op ebay, worden vaak gebruikt om stroom mee op te wekken in een WKK.
Wat moet je er eigenlijk precies mee uitspoken voor een normale diesel in een boot kunt gebruiken? Een keerkoppeling erop om achteruit te kunnen varen, en de koeling moet geregeld worden vanuit het vaarwater.. Nog meer? Olie aftappunt zit onderop, dat is natuurlijk beroerd, maar moet je dat aanpassen? Zou je het carter moeten/kunnen koelen ofzo? Iets van een dry-sump achtig iets lijkt me wel heel handig. Vroeger werden er vaak van oude Benz dieseltjes in boten gekieperd, dat weet ik wel..quote:Op maandag 17 juli 2017 16:42 schreef machtpen het volgende:
Iedere motor is te mariniseren maar dat begrijpen jullie sneeuwvlokkinderen niet.
Koeling loopt vaak samen met de uitlaat door een wamtewisselaar naar buitenboord onder de waterlijn, er moet een oliekoeler op, meestal zit er ook nog een compressor op voor wat aansturing van een klep hier of daar.. soms nog een hydrauliekpomp, een zwaardere dynamo en een ander carter met meer inhoud..quote:Op maandag 17 juli 2017 16:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wat moet je er eigenlijk precies mee uitspoken voor een normale diesel in een boot kunt gebruiken? Een keerkoppeling erop om achteruit te kunnen varen, en de koeling moet geregeld worden vanuit het vaarwater.. Nog meer? Olie aftappunt zit onderop, dat is natuurlijk beroerd, maar moet je dat aanpassen? Zou je het carter moeten/kunnen koelen ofzo? Iets van een dry-sump achtig iets lijkt me wel heel handig. Vroeger werden er vaak van oude Benz dieseltjes in boten gekieperd, dat weet ik wel..
Dat regel je met de ratio van de keerkoppeling en de spoed en grootte van de schroef... Dat heeft verder niets met de afstelling van een motor te maken.. Iets met sneeuwvlokje...quote:Op maandag 17 juli 2017 17:33 schreef machtpen het volgende:
en de motoren lopen op een lager toerental en trekken ook langzamer op want dat is met een boot veel praktischer.
De Kameleon ging anders snoeihard met die oude automotorquote:Op maandag 17 juli 2017 16:29 schreef Zolderkamer het volgende:
Al die mensen die geen idee hebben wat er anders is aan een scheepsmotor...
Ik geef het op...
Mijn overgroot opa had een BMer.. met een 70pk autoblok erop gebeund.. Die was de snelste over het meer..quote:Op maandag 17 juli 2017 18:18 schreef devlinmr het volgende:
[..]
De Kameleon ging anders snoeihard met die oude automotor
Bedankt kerelquote:Op maandag 17 juli 2017 17:33 schreef machtpen het volgende:
http://www.debinnenvaart.(...)hp?tekst=mariniseren
Koeling wordt aangepast en de motoren lopen op een lager toerental en trekken ook langzamer op want dat is met een boot veel praktischer.
Voor bijvoorbeeld een volkswagen of mitsubishi diesel zijn een hoop kits te koop. Voordeel van dat oude spul is dat het ook onverwoestbaar is. Je wilt geen common rail of een turbo in een boot hebben dat geeft geheid problemen en hoge kosten.
Zo kan het ook trouwens:quote:Op maandag 17 juli 2017 18:18 schreef devlinmr het volgende:
[..]
De Kameleon ging anders snoeihard met die oude automotor
quote:Op maandag 17 juli 2017 18:27 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Bedankt kerel
Zolderkamer en Soundddragon ook bedankt
Klinkt ingewikkelder als het is volgens mij..dat koelspul is volgens mij simpel te doen, en ik zou denk ik voor elektra gaan en daar hydrauliek en lucht mee aandrijven ipv alles aan de motor te hangen.. in een bootje heb je meestal ruimte zat om een dynamootje extra te plaatsen.. de rest kan dan lekker clean een verdieping hoger, zodat je fatsoenlijk onderhoud kunt doen ipv liggend op je buik in die vetbakquote:Op maandag 17 juli 2017 17:26 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Koeling loopt vaak samen met de uitlaat door een wamtewisselaar naar buitenboord onder de waterlijn, er moet een oliekoeler op, meestal zit er ook nog een compressor op voor wat aansturing van een klep hier of daar.. soms nog een hydrauliekpomp, een zwaardere dynamo en een ander carter met meer inhoud..
En natuurlijk de keerkoppeling en schroefasverbinding..
Het is ook net wat er zoal nodig is aan boord..
Dit is een "gemariniseerde" Mercedes OM 636 bijv:
[ afbeelding ]
En dit is hetzelfde maar dan iets moderner en van VW:
[ afbeelding ]
Dus een blok is wel hetzelfde.. maar alles eromheen is anders.. Vandaar dat ik ook voorstelde om gewoon een bestaand blok met de oude onderdelen weer op te bouwen..
Warmtewisselaar voorbeeldje:
[ afbeelding ]
https://www.marktplaats.n(...)NibM9JOpkD3bQlyHX2wI
Het is ook niet ingewikkeld, maar wel prijzig.. koeling moet ook afgetapt kunnen worden in de winter en werkt vaak niet met een enkele pomp.. Het moet ook weer niet teveel koelen.. maar het uitlaatspruitstuk weer wel.. etc.. Als je dat allemaal zelf wil uitzoeken ben je echt wel even zoet..quote:Op maandag 17 juli 2017 20:09 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Klinkt ingewikkelder als het is volgens mij..dat koelspul is volgens mij simpel te doen, en ik zou denk ik voor elektra gaan en daar hydrauliek en lucht mee aandrijven ipv alles aan de motor te hangen.. in een bootje heb je meestal ruimte zat om een dynamootje extra te plaatsen.. de rest kan dan lekker clean een verdieping hoger, zodat je fatsoenlijk onderhoud kunt doen ipv liggend op je buik in die vetbak
Heb wel eens een plezierding een beurtje gegeven, dat zat ook ongeveer zoals op jouw plaatje, maar dat is me een partij beroerd werken zeg
Als je het allemaal zelf gaat bouwen is het natuurlijk stomsimpel om een aansluiting bovenop het koelsysteem te maken waar je een pomp aan kunt hangen.. kraantje onderin het systeem en je slurpt de boel zo leeg..quote:Op maandag 17 juli 2017 20:19 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Het is ook niet ingewikkeld, maar wel prijzig.. koeling moet ook afgetapt kunnen worden in de winter en werkt vaak niet met een enkele pomp.. Het moet ook weer niet teveel koelen.. maar het uitlaatspruitstuk weer wel.. etc.. Als je dat allemaal zelf wil uitzoeken ben je echt wel even zoet..
Afweging voor rechtstreeks op de motor of via elektra ligt vaak ook aan de bedrijfszekerheid en hoeveel gebruik je van het 1 en ander maakt..
(ik zou een sturing van bijv een boegschroef liever rechtstreeks op de hydrauliekpomp van de motor gooien.. ik denk dat een pompje op een electomotor te weinig opbrengt en er moet ook net ruimte voor zijn)
Het zijn idd van die klusjes waar je liever het blok eruit pakt..
Klopt.. zijn hele bekende.. ook wel indenor genoemd.. Varen heel veel bootjes mee..quote:Op maandag 17 juli 2017 20:15 schreef Sjoegerd het volgende:
Heb vorige week nog iemand aan de lijn gehad voor onderdelen van een XUD7. Motor uit een oude Partner of 405, etc. Zat ook in een bootje.
En wat ga je met de uitlaat en het uitlaatspruitstuk doen dan? Want daar word het minder simpel..quote:Op maandag 17 juli 2017 20:23 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als je het allemaal zelf gaat bouwen is het natuurlijk stomsimpel om een aansluiting bovenop het koelsysteem te maken waar je een pomp aan kunt hangen.. kraantje onderin het systeem en je slurpt de boel zo leeg..
Ik zou het helemaal geweldig vinden om bijvoorbeeld zo'n motor als ik in mijn Benz heb liggen in een jachtje te bouwen.. power zat voor alles, en op een tufsnelheidje nog achterlijk zuinig ook.. hebbie een dikke V6 diesel in je boot, en ik weet zeker dat er een hydrauliekpompje op aan te sluiten is
Inlaat kan naar boven/buiten, uitlaat fiksen is laswerk en een stukkie flexibel ertussen binnenboord, en als je toch zelf bouwt is het een eitje om te fiksen dat het hele spulletje los te koppelen en hydraulisch (want: hydrauliek op elektra ) effe een metertje omhoog te prakken is, zodat het boven de motorruimte uit komt.. of een takelpunt erboven.. zo moeilijk kan het allemaal niet zijn.. Temperatuur regelen kan allemaal met thermostaten en/of een fan lijkt me..quote:Op maandag 17 juli 2017 20:37 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Klopt.. zijn hele bekende.. ook wel indenor genoemd.. Varen heel veel bootjes mee..
[..]
En wat ga je met de uitlaat en het uitlaatspruitstuk doen dan? Want daar word het minder simpel..
Ik denk dat jouw blok wel te krijgen is in een gemariniseerde versie.. Het word gewoon prijzig om een blok om te gaan bouwen, behalve als je al een blok hebt, ben je goedkoper uit om een kant en klaar blok te kopen en erin te lepelen..
Het eerste wat ik zou doen is de boel modulair inbouwen.. zodat ik het er zo uit kan pakken..
Maar ik heb een hekel aan inboardmotoren.. er is altijd wel iets mee als je zo'n ding niet elke dag loopt te poetsen en te inspecteren..
Een dikke dc motor aan de schroefas.. een zooi accu's.. en nog wat van die rommel met wat draden en lekker varen.. das veel relaxter in een boot..
Das idd vet... tot in je onderbroek...quote:Op maandag 17 juli 2017 20:43 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Inlaat kan naar boven/buiten, uitlaat fiksen is laswerk en een stukkie flexibel ertussen binnenboord, en als je toch zelf bouwt is het een eitje om te fiksen dat het hele spulletje los te koppelen en hydraulisch (want: hydrauliek op elektra ) effe een metertje omhoog te prakken is, zodat het boven de motorruimte uit komt.. of een takelpunt erboven.. zo moeilijk kan het allemaal niet zijn.. Temperatuur regelen kan allemaal met thermostaten en/of een fan lijkt me..
Het lijkt me geweldig om dat zelf allemaal uit te vogelen en te engineeren.. da's toch vet
Ik ken het, daarom heb ik geen boot..quote:Op maandag 17 juli 2017 20:51 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Das idd vet... tot in je onderbroek...
Dus jij maakt zo ff een watergekoeld uitlaatspruitstuk?
Ik las heel wat, maar daar begin ik niet aan als het langer dan een maand moet blijven draaien zonder gedoe.. Ik weet waar ik niet aan moet beginnen qua projecten...
Daarbij.. met een boot heb je al genoeg werk als er helemaal geen motor in gebouwd is..
Met inbouwmotor kost het je nog meer tijd..
En zelf een motor mariniseren from scratch... Tja..
Ik ben al blij als ik tijd heb om te varen... een uur is niets voordat je uberhaupt de haven uit vaart..
Even tanken, even schrobben, even peilen etc.. het is allemaal even..
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |