abonnement Unibet Coolblue
pi_172443238
Goedenavond.

Ik heb een vraag.

Ik heb een project lopen. Het betreft een sleper waarvan de motor in de soep is gelopen.

Nou ben ik best technisch maar dit gaat mij toch boven de pet. Wat 'wij' zoeken is een dieselolie motor met minimaal 10 pk.

De 'ophanging' moet sws opnieuw gelast worden. Het is wel de bedoeling dat de motor lang meegaat.
Ik dacht zelf aan bv een Lister 3 cylinder.

Iemand tips?

Het moet wel een watergekoeld blok zijn met keerkoppeling . De schroef wordt opnieuw gebruikt.

Bedankt alvast!
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_172443505
Wat is je vraag?
Of zoek je gewoon tips in de vorm van pasklare ombouw instructie?
pi_172443610
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:03 schreef eRKa het volgende:
Wat is je vraag?
Of zoek je gewoon tips in de vorm van pasklare ombouw instructie?
Zoiets.

Het is lastig om een motor te vinden en buitenboordmotor is geen optie.

Misschien dat iemand een goed adresje heeft ofzo.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_172444171
Cheapo 4 cilinder benzinemotor geen optie? En dan iets courants dat voor prikkie te koop is op de sloop.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 20:37:42 #5
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172444388
Gewoon een nieuw kaal blok van hetzelfde type als er nu inzit en dan de koeling, uitlaat en keerkoppeling overzetten is het meest simpele..

En anders staat er op marktplaats altijd wel iets..
pi_172444706
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:29 schreef eRKa het volgende:
Cheapo 4 cilinder benzinemotor geen optie? En dan iets courants dat voor prikkie te koop is op de sloop.
Kan, alleen heeft de sloop hier zulke shit bijna nooit te koop.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_172444713
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:37 schreef Zolderkamer het volgende:
Gewoon een nieuw kaal blok van hetzelfde type als er nu inzit en dan de koeling, uitlaat en keerkoppeling overzetten is het meest simpele..

En anders staat er op marktplaats altijd wel iets..
Er zit nu geen blok in.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_172444854
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:49 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Kan, alleen heeft de sloop hier zulke shit bijna nooit te koop.
Marktplaats? Of anders auto gerelateerde fora? Kunt ook eens in de kitcar wereld zoeken. Kitcarcollection of Fury Sportscars zijn handelaren die vaak iets in een hoekje hebben liggen dat voor weinig weg mag.
pi_172445022
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:55 schreef eRKa het volgende:

[..]

Marktplaats? Of anders auto gerelateerde fora? Kunt ook eens in de kitcar wereld zoeken. Kitcarcollection of Fury Sportscars zijn handelaren die vaak iets in een hoekje hebben liggen dat voor weinig weg mag.
Ben ik niet mee bekend maar Bedankt!
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zondag 16 juli 2017 @ 00:28:14 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172449709
Op speurders staan er zat, ik snap je topic niet helemaal.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_172466045
Alle kleine autodiesels zijn al 15 jaar turbodiesel met electronische sturing, dus daar vind je weinig geschikts, tenzij je een 1.2 Tdi of 1.3 CDti boot ervan wil maken.

Misschien rijden in Frankrijk nog van die 106/Saxo's rond met een ongeblazen 1.5 erin.
.
  zondag 16 juli 2017 @ 19:19:14 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172466635
Voordat je een automotor zover hebt dat ie in een boot kan draaien ben je heel wat werk verder.. oa koeling en uitlaat werkt net ff anders, en een automotor is qua karakeristiek ook niet geschikt..

Er is genoeg te vinden wat al aangepast is en je met weinig aanpassingen zo weer aan kunt sluiten op de bestaande installatie..
pi_172466653
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:57 schreef Fer het volgende:
Alle kleine autodiesels zijn al 15 jaar turbodiesel met electronische sturing, dus daar vind je weinig geschikts, tenzij je een 1.2 Tdi of 1.3 CDti boot ervan wil maken.

Misschien rijden in Frankrijk nog van die 106/Saxo's rond met een ongeblazen 1.5 erin.
Daar heb ik toch niks aan kerel.

Ik moet een oude tractormotor of iets dergelijks hebben.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zondag 16 juli 2017 @ 19:25:03 #14
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172466850
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:19 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Daar heb ik toch niks aan kerel.

Ik moet een oude tractormotor of iets dergelijks hebben.
Wat dacht je van een scheepsmotor?
Zolang er geen "marinepakket" op zit heb je er niet aan, voodat dat erop zit heb je net zoveel uitgegeven dan je direct een geschikte motor koopt..

Of je moet al een geforceerd gekoelde (Deutz) motor hebben, maar die moet dan wel voldoende koele lucht aan kunnen zuigen..
  zondag 16 juli 2017 @ 19:35:06 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172467202
https://www.marktplaats.n(...)reviousPage=lr&pos=1

Kijk... das een mooi dingetje voor in een sleepbootje.. ^O^
  zondag 16 juli 2017 @ 23:16:19 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172473828
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:25 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Wat dacht je van een scheepsmotor?
Zolang er geen "marinepakket" op zit heb je er niet aan, voodat dat erop zit heb je net zoveel uitgegeven dan je direct een geschikte motor koopt..

Of je moet al een geforceerd gekoelde (Deutz) motor hebben, maar die moet dan wel voldoende koele lucht aan kunnen zuigen..
Of gewoon ergens een mooi slakkenhuisje wegbouwen wat draait als de motor draait.

Maar er staan genoeg van die 2 en 3 cilindertjes te koop.. beetje afhankelijk van het budget, maar ik zie ze zelfs met keerkoppeling en al staan..

Dit topic is trouwens vrij matig zonder pics.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_172485534
http://www.ebay.de/itm/Dieselmotor-Zweizylinder-19PS-794ccm-14kW-wassergekuhlt-BHKW-Aixam-incl-Kuhler/112236246832

zoiets is ook leuk, staan veel kleine diesels op ebay, worden vaak gebruikt om stroom mee op te wekken in een WKK.
  maandag 17 juli 2017 @ 16:24:58 #18
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172485643
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:19 schreef aegir_de_viking het volgende:
http://www.ebay.de/itm/Dieselmotor-Zweizylinder-19PS-794ccm-14kW-wassergekuhlt-BHKW-Aixam-incl-Kuhler/112236246832

zoiets is ook leuk, staan veel kleine diesels op ebay, worden vaak gebruikt om stroom mee op te wekken in een WKK.
Ja leuk joh.. en die andere 2 mille die je nodig hebt om hem om te bouwen? Ben je dus 4 mille verder voor ie werkend op zn plek staat.. en dan reken ik goedkoop.. en ook alleen materiaal..
pi_172485691
Kijken voor stationaire motoren dat zijn dezelfde als scheepsmotoren. Staan ook zat listers bij.
  maandag 17 juli 2017 @ 16:29:31 #20
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172485754
Al die mensen die geen idee hebben wat er anders is aan een scheepsmotor...
Ik geef het op... :') _O-
pi_172486039
Iedere motor is te mariniseren maar dat begrijpen jullie sneeuwvlokkinderen niet.
  maandag 17 juli 2017 @ 16:55:49 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172486288
quote:
2s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:42 schreef machtpen het volgende:
Iedere motor is te mariniseren maar dat begrijpen jullie sneeuwvlokkinderen niet.
Wat moet je er eigenlijk precies mee uitspoken voor een normale diesel in een boot kunt gebruiken? Een keerkoppeling erop om achteruit te kunnen varen, en de koeling moet geregeld worden vanuit het vaarwater.. Nog meer? Olie aftappunt zit onderop, dat is natuurlijk beroerd, maar moet je dat aanpassen? Zou je het carter moeten/kunnen koelen ofzo? Iets van een dry-sump achtig iets lijkt me wel heel handig. Vroeger werden er vaak van oude Benz dieseltjes in boten gekieperd, dat weet ik wel..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 17 juli 2017 @ 17:26:22 #23
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172486911
quote:
5s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:55 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Wat moet je er eigenlijk precies mee uitspoken voor een normale diesel in een boot kunt gebruiken? Een keerkoppeling erop om achteruit te kunnen varen, en de koeling moet geregeld worden vanuit het vaarwater.. Nog meer? Olie aftappunt zit onderop, dat is natuurlijk beroerd, maar moet je dat aanpassen? Zou je het carter moeten/kunnen koelen ofzo? Iets van een dry-sump achtig iets lijkt me wel heel handig. Vroeger werden er vaak van oude Benz dieseltjes in boten gekieperd, dat weet ik wel..
Koeling loopt vaak samen met de uitlaat door een wamtewisselaar naar buitenboord onder de waterlijn, er moet een oliekoeler op, meestal zit er ook nog een compressor op voor wat aansturing van een klep hier of daar.. soms nog een hydrauliekpomp, een zwaardere dynamo en een ander carter met meer inhoud..
En natuurlijk de keerkoppeling en schroefasverbinding..
Het is ook net wat er zoal nodig is aan boord..

Dit is een "gemariniseerde" Mercedes OM 636 bijv:


En dit is hetzelfde maar dan iets moderner en van VW:


Dus een blok is wel hetzelfde.. maar alles eromheen is anders.. Vandaar dat ik ook voorstelde om gewoon een bestaand blok met de oude onderdelen weer op te bouwen..

Warmtewisselaar voorbeeldje:

https://www.marktplaats.n(...)NibM9JOpkD3bQlyHX2wI

[ Bericht 10% gewijzigd door Zolderkamer op 17-07-2017 17:32:38 ]
pi_172487052
http://www.debinnenvaart.(...)hp?tekst=mariniseren

Koeling wordt aangepast en de motoren lopen op een lager toerental en trekken ook langzamer op want dat is met een boot veel praktischer.

Voor bijvoorbeeld een volkswagen of mitsubishi diesel zijn een hoop kits te koop. Voordeel van dat oude spul is dat het ook onverwoestbaar is. Je wilt geen common rail of een turbo in een boot hebben dat geeft geheid problemen en hoge kosten.
  maandag 17 juli 2017 @ 17:44:13 #25
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172487221
quote:
2s.gif Op maandag 17 juli 2017 17:33 schreef machtpen het volgende:
en de motoren lopen op een lager toerental en trekken ook langzamer op want dat is met een boot veel praktischer.
Dat regel je met de ratio van de keerkoppeling en de spoed en grootte van de schroef... Dat heeft verder niets met de afstelling van een motor te maken.. Iets met sneeuwvlokje... ^O^

Het enige waar je rekening mee moet houden is bij welk toerental het maximale aantal pk's en bij welk toerental het maximale koppel vrijkomt..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')