abonnement Unibet Coolblue
pi_172442777
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:17 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Volgens mij heeft hij het over de mogelijkheid tot interviewen, ná de ceremonie.
Mwoa, hij zegt dat ALLE renners van Sky op het podium waren en beschikbaar waren voor interview.

Behalve 1.

Dan bedoelt hij het toch echt voor beide dingen.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_172442810
quote:
Een 214,5 kilometer lange rit
Voor het eerst in de geschiedenis van de Tour de France biedt France Télévisions van elke etappe beelden aan van start tot finish. Eurosport kiest ervoor alle beschikbare beelden uit te zenden, elke kilometer van deze Tour de France is te zien via Eurosport 1, Eurosport 2 of de Eurosport Player. Elke dag wordt voorafgegaan door een half uur voorbeschouwing en een klein half uur nabeschouwing.

Donderdag 13 juli stond er 10.45u in mijn agenda. Een marathonuitzending van zes uur en 40 minuten zou volgen. En dat was niet de eerste dag van meer dan vijf uur live. Het was de zevende in twee weken tijd. Tot zover de achtergrond.

Een kleine inkijk in zo’n commentatordag.
We werken bij Eurosport meestal vanuit Nederland. Thuis bereid ik mijn lunch voor (eten tijdens de reclames), een bakje fruit, wat drinken en pak ik mijn MacBook, telefoon en gekleurde stiften (en paracetamol) en ga op weg. Beetje zingen in de auto om de stem op te warmen (nee daar zijn geen beelden van).

Tijdens een grote ronde ben ik een uur voor aanvang van de uitzending in de studio in Hilversum om de uitslagenlijsten te printen voor mezelf en de collega/ex-renner, mijn administratie bij te houden, het laatste nieuws te bekijken van die ochtend (het nieuws van de dag ervoor heb ik de avond ervoor al gelezen), het kastelenboek door te bladeren (daarover later meer), het weer onderweg te bekijken en de belangrijkste toeristische informatie voor tijdens de etappe goed te lezen en eventueel achtergronden daarvan te zoeken op Wikipedia.

Bij Eurosport werken we met een centrale redactie in Parijs. Zij bereiden de items voor, zorgen voor de documentatie op een centrale server waar alle Eurosport-(lead)commentatoren in Europa gebruik van maken.

Ik bekijk welke items er in Tour de France Extra zitten. Gelukkig hebben we in Nederland de afspraak Engelse interviews zoals die van Eurosport expert Juan Antonio Flecha niet te vertalen. Dat scheelt enorm. Wel zit er vaak ook een historisch item in en daarover moet ik dan wel even wat achtergrondinfo zoeken. Ik heb de Tour de France van 1957 of 1986 niet paraat.

Vijf tot tien minuten voor de uitzending ga ik naar de studio. Tijdens de Tour de France hebben we ons een eigen commentaarcabine toegeëigend. De routekaart hangt aan de muur, de deelnemerslijst hebben we op het bureau geplakt en het rondeboek ligt klaar op de etappe van de dag. Na een korte test met de geluidstechnicus hoor ik via de koptelefoon de centrale regie aftellen naar de uitzending.

Na Tour de France Extra komt co-commentator Karsten binnen. De rollen zijn duidelijk verdeeld. Als lead-commentator leid je zoals de naam al zegt de uitzending. Je houdt de grote lijnen in de gaten, ‘praat naar breaks toe’, geeft de algemene informatie en in geval van de Tour de France ook de historisch/toeristische informatie. Je zorgt dat de uitzending blijft lopen.

Verder houdt de lead tijdens de uitzending alle nieuws bij van de officiële Tour de France liveticker, de GPS-gegevens van Dimension Data, Twitter (mijn beste middel om alle nieuws in een keer te volgen), het liveverslag van Cyclingnews, Sporza en de NOS en de statistieken van Gracenote/Infostrada.

Het is multi-tasken tot en met: je ogen schieten van scherm naar scherm. We hebben bij Eurosport geen derde man/redacteur beschikbaar. En ja, dan kijk ik wel eens niet naar het scherm met de koers.

Ondertussen verwerk je de regieaanwijzingen vanuit Parijs die via je oor binnenkomen.
De expert-commentator is degene die altijd oog op de wedstrijd houdt. Hij is de man of vrouw (Iris Slappendel doet donderdag La Course met mij) met ervaring in de koers. Hij doorziet de situaties en kent vaak ook nog vele renners in het peloton persoonlijk. Hij is degene die de beklimmingen kent, de wegen, de lastige punten. De Tour de France kent een rijke historie en vele plaatsen werden natuurlijk al eerder aangedaan.

Om als lead-commentator het ‘beste’ uit mijn collega te ‘halen’ probeer ik de juiste vragen te stellen. Daarvoor moet ik zelf ook op de hoogte zijn van de nieuwste technieken en alles wat er speelt binnen de sport. Dat ik zelf sinds een jaar of vier fiets en een ietsiepietsie ervaring heb, helpt om de juiste, open vragen te stellen. Als het stil valt is het mijn ‘taak’ weer een nieuw gespreksonderwerp te bedenken en het commentaar gaande te houden.

Bij iemand als Karsten Kroon is één vraag genoeg om weer een sappige anekdote te krijgen. Bobbie Traksel en ik creëren samen meer een sfeer van twee vrienden die in de kroeg koers kijken. We zijn dan ook echt goede vrienden.

De expertise van Bobbie ligt ook heel ergens anders dan die van Karsten. Bobbie werkt bij de UCI, kent de reglementen, leidt de vakbond, heeft uitgebreide contacten, verkoopt kleding en is de commentator die ook heel veel van de kleinere koersen verslaat voor Eurosport. Daar grijpen we dan weer vaak op terug.

Bij Karsten kunnen we nog jaren vooruit met alles wat hij heeft meegemaakt. Hij zit in Zuid-Limburg nog veel tussen de actieve renners en kent nog veel mannen in het huidige peloton. Zijn humor is verder natuurlijk onnavolgbaar. Ook met Karsten kan ik het erg goed vinden. We komen beiden uit hetzelfde dorp in Drenthe en gingen naar dezelfde middelbare school. Zijn vader was zelfs mijn leraar Engels.

Tijdens de uitzending zenden we verschillende items uit. Interviews, reportages die de collega’s ter plekke hebben gemaakt. Die reportages zijn universeel voor heel Eurosport en daarom spreken de Belgen en Nederlanders er bijvoorbeeld ook Engels of Frans.

De interviews in Frans, Duits, Spaans vertaal ik zelf ter plekke live. Voor Italiaans kan ik de centrale regie in Parijs bijdraaien, zij vertalen ook simultaan van Italiaans naar Engels dat ik dan naar Nederlands vertaal.

Tijdens de breaks die twee-drie minuten duren is het tijd voor koffie, een halve boterham eten, de benen strekken, de rug strekken, snel even Twitter scannen voor nieuws of vragen van de kijkers, korte antwoorden terugsturen, naar de wc (heel praktisch), nog meer koffie of even twee minuten de oogjes dicht doen.

Als een etappe spannend is zoals de etappe van Nantua naar Chambery komt het hele kastelenboek niet uit de kast. Maar vele etappes vallen op een gegeven moment wat stil, soms heel vroeg (sprintetappes) en soms na een mooi gevecht.

De ASO stelt aan alle commentatoren een ‘commentator book’ ter beschikking. De Tour de France is immers ook een vehikel voor het Franse toerisme zoals dat eigenlijk bij veel koersen geldt.

Het ‘kastelenboek’ is dit jaar een 430-pagina’s ‘dikke’ pdf met uitgebreide info in het Engels of Frans over dorpen/steden waar we doorheen komen, kastelen (natuurlijk), een stukje geschiedenis (met een patriottische ondertoon), natuurschoon en bruggen (ja veel bruggen).
Er staan kilometrages bij om te zien wanneer we door welk dorp rijden. De items die 100% zeker in beeld worden genomen (vaak al in de ochtend met de heli opgenomen) worden aangeduid met een camera. Het is een prachtig ding en is zeker op de wat minder enerverende dagen een prachtig hulpmiddel.

Toch heb ik het liever over koers maar vijf uur lang herhalen: “de kopgroep met Backaert, Mori en Quemeneur heeft drie minuten, twee minuur 50, drie minuut tien”, is geen verslaggeving. Dan komt er wat meer bij kijken.

Na de finish volgen er wat live interviews, de standen en de aankondiging voor de volgende dag.
Deze Tour de France is elke dag een marathon van vijf uur lang 100% focus. Je kunt niet even tien minuten je mond houden.

Zelf fietsen schiet er deze drie weken bij in. Boodschappen bestel ik online en we HelloFreshen wat af. Ik lig elke avond rond 21 uur op bed.

Toch wil ik tot slot benadrukken wat een voorrecht het is om mijn liefde voor de koers met iedereen te kunnen delen. Van je hobby je werk maken, noemen ze dat.
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 15 juli 2017 @ 19:27:08 #53
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_172442867
Een half uur nabeschouwing?? Die heb ik dan vandaag gemist.
pi_172442912
thijszonneveld twitterde op zaterdag 15-07-2017 om 19:30:28 @frankloppie Er staat: niet beschikbaar voor interviews. Misschien kun je mijn Tweet op twee manieren lezen ja. reageer retweet
Ook weer uit de wereld.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_172442930
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:31 schreef franklop het volgende:
thijszonneveld twitterde op zaterdag 15-07-2017 om 19:30:28 @frankloppie Er staat: niet beschikbaar voor interviews. Misschien kun je mijn Tweet op twee manieren lezen ja. reageer retweet
Ook weer uit de wereld.
Oh okay. Tja, die andere 6 krijgen toch weinig tot geen vragen.
pi_172442938
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:32 schreef showtimer het volgende:

[..]

Oh okay. Tja, die andere 6 krijgen toch weinig tot geen vragen.
Ook niet gek dat ze het doen toch. Froome had tijdens de rustdag ook geen zin weer dezelfde vragen te moeten beantwoorden.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Moderator zaterdag 15 juli 2017 @ 19:34:39 #57
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_172442964
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:31 schreef franklop het volgende:
thijszonneveld twitterde op zaterdag 15-07-2017 om 19:30:28 @frankloppie Er staat: niet beschikbaar voor interviews. Misschien kun je mijn Tweet op twee manieren lezen ja. reageer retweet
Ook weer uit de wereld.
Gaf Thijs nu toe dat hij misschien wel iets niet helemaal perfect heeft gedaan?
pi_172442987
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:33 schreef franklop het volgende:

[..]

Ook niet gek dat ze het doen toch. Froome had tijdens de rustdag ook geen zin weer dezelfde vragen te moeten beantwoorden.
Precies, men probeert er ook wel heel krampachtig iets van te maken. Landa kon vooral profiteren van een situatie waarbij geel buiten Sky ligt, dat is nu voorlopig weer klaar.
pi_172443044
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:34 schreef noodgang het volgende:

[..]

Gaf Thijs nu toe dat hij misschien wel iets niet helemaal perfect heeft gedaan?
Met anderen gaat hij nog wel de discussie aan :')
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 15 juli 2017 @ 19:58:28 #60
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_172443414
quote:
Ik vond dit wel leuk om te lezen :@
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_172443448
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:58 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ik vond dit wel leuk om te lezen :@
Je kunt alles over José zeggen, maar ze heeft wel passie voor haar sport!
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 15 juli 2017 @ 20:00:38 #62
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_172443458
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:31 schreef franklop het volgende:
thijszonneveld twitterde op zaterdag 15-07-2017 om 19:30:28 @frankloppie Er staat: niet beschikbaar voor interviews. Misschien kun je mijn Tweet op twee manieren lezen ja. reageer retweet
Ook weer uit de wereld.
Zei ik toch.
pi_172443540
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:00 schreef franklop het volgende:

[..]

Je kunt alles over José zeggen, maar ze heeft wel passie voor haar sport!
:Y
pi_172443989
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:30 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Wat is de correlatie tussen uitslag en slechter presteren?
Als je slecht presteert, rijd je geen uitslag.
in a crowd you lose humanity
pi_172444032
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:22 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Als je slecht presteert, rijd je geen uitslag.
Ja maar van rode vlekken of bulten ga je toch niet minder hard fietsen? Tenzij het zo jeukt dat je continue moet krabben.
pi_172446350

Aru was wel echt de enige klassementsrenner die niet meer uit het zadel komt.
pi_172447695
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 21:49 schreef showtimer het volgende:

Aru was wel echt de enige klassementsrenner die niet meer uit het zadel komt.
Hij zag er ook niet heel erg fris uit toen hij over de meet kwam.
pi_172447971
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rt-11843594-a1566133

Jammer dat de schrijver Konovalovas de kampioen van Letland noemt, komt niet erg professioneel over.
pi_172448336
Lol, Did he loose the jersey? Yes Froome has it now. Good. Haha
  zaterdag 15 juli 2017 @ 23:19:03 #70
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_172448669
Zelfs zijn eigen ploeggenoten haten hem.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  Moderator zaterdag 15 juli 2017 @ 23:33:50 #71
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_172448931
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 23:00 schreef JopJuh het volgende:
Lol, Did he loose the jersey? Yes Froome has it now. Good. Haha
Dit is wel vrij briljant. _O-
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_172456856
:D _O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')