abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:05:35 #1
319328 Dale__Cooper
Appie naar het eerste
pi_172441417
registreer om deze reclame te verbergen
Etappe 14: Blagnac - Rodez, 181,5 km

Korte ritten met meerde beklimmingen leveren vaak veel kijkgenot op en dat was nu niet anders. De rit richting Foix was vanaf het begin spannend, vooral omdat Alberto Contador op de eerste klim van de dag al in de aanval ging. Hij kreeg Mikel Landa met zich mee en zo ontstond er meteen een interessante situatie. Daarna ging zelfs Quintana nog in de achtervolging, wat een vrij verrassende actie was. Het peloton dunde snel uit en even leek het daar stil te vallen. De voorsprong van Contador en Landa liep snel op, even leek de Tour op z'n kop gezet te worden. Dat duurde alleen niet lang, want tegenwoordig is iedere plaats in het algemeen klassement belangrijk. Ook de 10e plaats, volgens Louis Meintjes althans. Op de een of andere manier zaten er in het kleine peloton nog wat jongens van Team Emirates en die mochten hun kloten eraf draaien voor het stekje van Louis. Ook Roglic mocht nog even op kop rijden voor Bennett, net zo onbegrijpelijk. De voorsprong van Contador en Landa bleef door het werk van onder meer Team Emirates zo rond de twee minuten hangen, terwijl het achtervolgende groepje met Quintana, Kwiatkowski en Barguil op een halve minuut bleef hangen. In de voorlaatste afdaling van de dag leek de groep Quintana naar voren te rijden, maar daar zat Contador niet op te wachten. Hij bleef hard rijden in de hoop toch nog een coup te plegen, maar het zat er niet in. Op Mur de Péguère reden Quintana en Barguil naar de kop van de koers toe, terwijl Kwiatkowski afhaakte. Daarachter gebeurde in de groep der favorieten weinig. AG2R reed op kop en ook Roglic deed nog even een duit in het zakje. Nadat alle knechten verdwenen waren besloot Dan Martin om tempo te rijden tot de top. Ondanks het feit dat alle verschillen zo klein zijn er er nog niets beslist is kregen we toch geen aanvallen van mannen als Bardet en Aru. Verrassenderwijs kwam de enige aanval van Froome, hij probeerde er als enige nog wat van te maken. Uiteindelijk bleef hij bij speldenprikjes en daardoor ging er bijna niemand overboord van de grote namen, alleen Bennett haakte af. De voorsprong van de koplopers werd evenwel niet groter, kleiner zelfs. Daardoor werd ook meteen duidelijk dat Landa de boel niet op z'n kop zou zetten, hoewel hij nog steeds wel een verdomd goede zaak deed. Winnen deed hij dan weer niet, in de sprint ging de overwinning naar Barguil, die na de eerdere teleurstelling van de rit naar Chambéry nu echt reden had om te juichen. Contador, die gelukkig weer eens met een geweldige actie kwam na een aantal matige dagen, werd tweede. Uit de groep der favorieten wisten alleen Dan Martin en Simon Yates nog weg te rijden in de afdaling, de rest bleef bij elkaar. Daarom werd het voor het algemeen klassement toch een redelijk geschiedenisloze dag, ondanks de opmars van Landa. Alsnog is het wel eens te meer gebleken dat een korte bergrit na een lange en zware bergrit een geweldige combinatie is. Een overgangsrit daarna spreekt dan weer minder tot de verbeelding. Zeker als die overgangsrit in het weekend komt.

CARTE.jpg
PROFIL.png

De rit start in Blagnac, een stad in het departement Haute-Garonne, regio Occitanië, met 26.000 inwoners. Een stad met de nodige geschiedenis in de Tour, de koers is hier al zeven keer eerder geweest. Voor het eerst in 1984, de 12e rit van die Tour startte in de startplaats van de vorige rit, Saint-Girons en zou eindigen in Blagnac. De zege ging naar Pascal Poisson. Een dag later zouden de renners tijdens de 13e rit net als nu van Blagnac naar Rodez rijden. In 2012 was de Tour voor het laatst in deze stad, toen was het de startplaats van de 18e rit. De laatste aankomst in Blagnac dateert van 1989, niemand minder dan Mathieu Hermans ging toen met de winst aan de haal. Dat zou zijn eerste en enige overwinning in de Tour zijn, de Vuelta was meer zijn ding. Blagnac is vooral bekend vanwege Airbus, het hoofdkantoor van de vliegtuigbouwer staat in deze stad. Even buiten Blagnac is er ook een vliegveld, het Aéroport Toulouse-Blagnac, want we zitten hier ook dicht in de buurt van de grote stad Toulouse. Dit vliegveld, waar jaarlijks acht miljoen passagiers gebruik van maken, ligt aan de rand van de stad, net als alle verschillende onderdelen van het gigantische bedrijf dat Airbus is. In de stad zelf kom je weinig opvallende dingen tegen. In het kleine centrumpje staat nog wel een aardige kerk en aan de oevers van de Garonne ligt een mooi park, het Parc du Ramier. Aan de rand van dit park kom je ook nog een vervallen château tegen en een abdij. Daarnaast heb je ook nog een theater, met de inderdaad vrij theatrale naam Odyssud. Dit schijnt een van de belangrijkste theaters buiten Parijs te zijn, maar dat zou ook zomaar een lichtelijke hyperbool kunnen zijn want van buiten is het gebouw in ieder geval niet aan te gluren. Blagnac is een enorm sportieve stad, er zijn liefst 56 verschillende sportverenigingen, waar je 45 verschillende disciplines kan beoefenen. Als je alle leden van de clubs bij elkaar optelt kom je aan meer dan 10.000 mensen, bijna de helft van de stad is dus niet smerig dik. De laatste noemenswaardigheid van Blagnac is Aeroscopia, het luchtvaartmuseum. Moet ook wel in zo'n stad natuurlijk. Bij een bezoek aan dit museum is ook een tocht langs de assemblagelijnen van Airbus inbegrepen, dat is vast heel interessant.

qo4KQcL.jpg

De renners starten in het centrum van Blagnac en rijden langs het vliegveld naar het noorden, waarna er 7,5 kilometer volledig rechtdoor wordt gefietst richting Grenade als het officiële startsignaal is gegeven. Na Grenade steken de renners de Garonne over en komen ze op wat bochtigere wegen terecht, die ze dwars door het Franse platteland gaan leiden. Het is de eerste 25 kilometer van de rit volledig vlak, terwijl de coureurs vooral veel akkers en weilanden tegenkomen. Af en toe ook een klein dorpje, zoals Villariès. Richting dit dorpje loopt de weg vier kilometer drie kilometer vals plat omhoog, dat is tijdens het eerste deel van de rit zo ongeveer het enige hoogteverschil. Via een behoorlijk rechte weg rijden de renners door een weinig inspirerend gebied verder richting Bessières, een dorpje aan de Tarn, waar ze na 41 kilometer passeren. Ze blijven een tijd de Tarn volgen, over een brede weg gaat het verder langs deze rivier die niet vaak in beeld komt. Dorpjes als Buzet-sur-Tarn en Saint-Sulpice-la-Pointe, waar nog een gave kasteelruïne te vinden is, worden gepasseerd. Na Saint-Sulpice-la-Pointe rijden de renners over de Tarn en gaan ze de andere kant van deze rivier verkennen. Ze zijn nu ook al dicht in de buurt van de tussensprint, die na 55 kilometer komt in Rabastens. De laatste meters voor de tussensprint loopt de weg nog even omhoog, maar eigenlijk is dat allemaal al niet relevant meer. De groene trui kan Kittel al niet meer ontgaan, tenzij hij nog met pech te maken krijgt. Rabastens is overigens best een leuke stad, ook aan de Tarn. Die rivier blijven we nog wel een tijd volgen. De steden hier zijn vrij vergelijkbaar, ze beschikken allemaal over hoog opgetrokken muren langs de rivier, een fraaie kerk en een oude brug over de rivier. Dat is in Rabastens zo en nadat men na de tussensprint 15 kilometer lang zo goed als rechtdoor rijdt over brede en vlakke wegen komt het peloton uit in Gaillac, waar ze hetzelfde aantreffen. Vooral bekend vanwege de wijngaarden in de omgeving, maar het dorp zelf is ook nog niet zo verkeerd.

gFwnpCE.jpg

Na een rondje door Gaillac laten de renners de Tarn even voor wat het is en duiken ze wat meer het binnenland in, waar de weg al snel wat meer begint te hellen. Zo gaat het richting Senouillac een kilometer aan 6% omhoog. Dit is voorlopig wel een uitzondering, verder is het vooral veel vals plat, met ook veel vlakke stukken tussendoor. Ook een aantal kleine knikjes naar beneden, terwijl de omgeving weer wat minder interessant is geworden. In de wijde omgeving zijn alleen maar akkers te zien, met af en toe een boerderij tussendoor. De wegen zijn steeds breed, maar af en toe behoorlijk slecht onderhouden. Smeltend asfalt is hier wel een garantie als de zon een beetje schijnt. De coureurs rijden door een aantal dorpjes, zoals Villeneuve-sur-Vère en Blaye-les-Mines, voordat er een aantal kilometer wordt gedaald richting Carmaux, waar het peloton na 107 kilometer doorheen gaat fietsen. De naam van Blaye-les-Mines laat al zien in wat voor regio we zitten. Een regio met mijnbouw, dat zijn vaak niet de beste gebieden voor wat natuurgenot. Hoewel de oude en inmiddels verlaten gebouwen van die mijnbouw dan wel weer ideaal terrein zijn voor de Franse hangjeugd om te vertoeven. Na Carmaux rijden de renners verder over een enorm brede weg, die steeds een beetje omhoog loopt. In 10 kilometer tijd gaat het 200 meter omhoog, dus erg lastig wordt het niet. De omgeving blijft ook nog steeds aan de povere kant, dit blijft het terrein van de boeren. Na die tien kilometer in licht stijgende lijn is het zeven kilometer vlak, terwijl de renners richting Tanus rijden. Voorbij dit dorp loopt de weg naar beneden, richting de rivier Viaur. Deze afdaling van drie kilometer kent geen lastige bochten. Op de brug over de Viaur wordt het vlak en daarna gaat het gelijk omhoog, de eerste gecategoriseerde klim van de dag begint op dat moment. De Côte du viaduc du Viaur, 2,3 kilometer lang aan 7% gemiddeld, een heuvel van de derde categorie. Genoemd naar een viaduct dat hier even verderop ligt, een bijzondere creatie die in 1902 werd gebouwd door Paul-Joseph Bodin, die tijdens een ontwerpwedstrijd niemand minder dan Gustave Eiffel wist te verslaan.

tsenmKz.jpg

Na 131 kilometer komen de renners boven op deze heuvel, terwijl ze dat hele viaduct niet eens te zien krijgen. Ze rijden wel onder een ander viaduct door, maar dat ding lijkt nergens op. Na de klim is het acht kilometer zo goed als vlak, onderweg naar de volgende klim van de dag. Er wordt gereden over een bijzonder rechte weg, tot Naucelle-Gare, dat zes kilometer van de top van de klim ligt, komen de renners maar één bocht tegen. In Naucelle-Gare volgt er een bocht naar rechts en daarna komt het peloton over minder brede en slechtere wegen te rijden. Het gaat hier na een tijd ook nog twee kilometer vrij forst naar beneden, richting Le Navech. Dit korte afdalinkje kent nog een aantal venijnige bochtjes, vooral de laatste bocht voor Le Navech is redelijk gemeen. Net buiten dit dorp ligt links van de doorgaande weg een smal geitenpad dat bijna recht omhoog lijkt te lopen. Die weg gaan de renners verkennen, want dit is de weg richting het gehucht Centrès. Boven in dit dorp ligt de top van de Côte de Centrès, een klim van de derde categorie die 2,3 kilometer lang is en 7,7% gemiddeld. De korte klim is vooral in het begin lastig, tijdens de eerste meters gaat het aan meer dan 10% omhoog. Richting de top zwakt het dan wel wat af, maar het blijft een zeer pittig tussendoortje. Na 145 kilometer, op minder dan 40 kilometer van de finish, komen de coureurs boven op deze Côte de Centrès. Na het klimmetje gaat het even een kilometer voorzichtig naar beneden zonder lastige bochten. Daarna slaan de renners linksaf en komen ze weer op een iets bredere weg terecht, die grotendeels vlak is. Af en toe een beetje glooiend, maar weinig zware stroken. In acht kilometer tijd twee stevigere knikjes omhoog, tussendoor vooral veel vlak werk terwijl de renners door allerlei kleine gehuchten rijden. Nadat de renners na 157,5 kilometer na La Bousquet rijden gaat er voor het eerst weer eens wat langer gedaald worden.

b8q2irC.jpg

Een afdaling van vier kilometer, terwijl de wegen eindelijk weer wat breder worden. Lang rijden de renners over smalle wegen dwars door een agrarisch landschap, maar nu is het tijd voor een niet zo lange afdaling over een redelijk fatsoenlijke weg richting de oevers van de Viaur. Weinig akkers en weilanden hier, maar wel een bos. Beneden in Pont de Grand Fuel wordt het vlak en dat zal een aantal kilometer zo blijven. We zitten ondertussen op bekend terrein, de finale van deze rit is gelijk aan de finale van de rit naar Rodez in 2015. Komt goed uit, want dan kan ik mooi mijn voorbeschouwing van 2015 gebruiken. Als ze bij de ASO aan knip- en plakwerk doen mag ik dat natuurlijk ook. Bovendien schijnt recyclen goed te zijn voor het milieu, niks mis mee dus. Langs de Viaur fietsen de renners vijf kilometer over een behoorlijk rechte en brede weg, dit zijn de laatste vlakke kilometers van de rit. Na 166 kilometer passeert de koers Bonnecombe, waar langs de oevers van de Viaur een bijzonder fraaie abdij te vinden. Hier begint een nieuwe klim, die leidt naar La Primaube. In vier kilometer tijd overwinnen de renners 200 hoogtemeters, wat duidt op een gemiddeld stijgingspercentage van 5%. Vooral het eerste deel van dit klimmetje is nog best steil, richting La Primaube vlakt het dan weer wat af. Na 170 kilometer, op 11 kilometer van de streep, komen de renners boven op deze klim, waar geen punten te verdienen zijn.

jsJMwpz.jpg

De weg richting La Primaube was best recht, weinig bochten tijdens de klim. Voorbij het dorp wordt dat niet anders, het gaat zelfs vijf kilometer volledig rechtdoor, met alleen een paar rotondes onderweg. Ondertussen gaat het lichtjes naar beneden, pas in de buurt van Rodez begint het het wat steiler naar beneden te lopen. Op vijf kilometer van de streep is er een rotonde, waar de renners links gaan. Niet veel later komen ze nog een rotonde tegen, waar ze dan weer rechts moeten gaan. Daarna gaat het even een kilometertje rechtdoor, terwijl het flink naar beneden gaat. Op iets minder dan vier kilometer van de streep krijgen de renners te maken met een rotonde, waar ze een bocht van 180 graden maken. Ze gaan onder een viaduct door en krijgen nu twee bochten naar links. De afdaling is hier behoorlijk pittig, terwijl de renners onder een oude brug door duiken. Tot op twee kilometer van de streep blijft het dalen. De renners krijgen op iets meer dan twee kilometer van de streep weer te maken met een rotonde, die ze aan de linkerkant passeren. Op dat moment verlaten ze Rodez weer en komen ze langs de rivier L'Aveyron te rijden. Op weg naar de finish rijden ze dan weer onder een brug door die ze eerder al tegenkwamen. Het is exact dezelfde route als in 2015, het is zelfs zo erg dat er op het kaartje van de laatste kilometers bijna geen onderscheid te vinden is. Het enige verschil is dat er bij de versie van 2017 bij enkele bochten staat dat ze scherp zijn, maar verder kan ik net zo goed het kaartje van 2015 hier weer neersmijten. Scheelt weer knippen en plakken.

Bwo5Neb.png
EqmDVCJ.png

Op twee kilometer van de streep wordt het zo goed als vlak, dit blijft anderhalve kilometer zo. Bij het passeren van de laatste kilometer krijgen de renners met een flinke bocht naar links te maken en niet ver daarna volgt een flinke bocht naar rechts. Na deze bocht begint het meteen verdomd steil omhoog te lopen. Er volgt nog een bocht naar links en weer een bocht naar rechts, daarna gaat het in de laatste meters redelijk rechtdoor tot de streep. De laatste 570 meter van de etappe loopt het dus omhoog en dan nog vrij stevig ook. 9,6% gemiddeld over die 570 meter, met zelfs nog een strook aan 11%. Zo steil lijkt het niet als je zelf kijkt, maar tijdens de aankomst op deze puist in 2015 hebben we kunnen zien dat het lastig genoeg is. Toch weer een muurtje aan het eind van een rit, daar lijkt meneer Gouvenou op te kicken. Het eerste deel van dit muurtje is wel het lastigste, vooral in de eerste bocht loopt het hard omhoog. Daarna zwakt het wat af richting de finish, maar het blijft lastig tot de streep. Na 181,5 kilometer zit deze rit die eigenlijk niets in het weekend te zoeken heeft er dan op.

PROFILKMS.png
e37K2wc.png

Rodez is een stad met 26.000 inwoners in het departement Aveyron, regio Midi-Pyrénées. Het maakt voor de vierde keer deel uit van de Tour. In 1984 kwam er net als nu een rit met start in Blagnac aan in Rodez, deze rit werd gewonnen door Pierre-Henri Menthéour. Een vrij onbekende renner, een veelwinnaar was het niet. De 13e rit in de Tour van 1984 zou zijn enige succes in een grote ronde zijn. Pierre-Henri overleed een aantal jaar geleden na een langdurige ziekte. Zijn broer, Erwan, is wellicht bekender. Niet vanwege zijn prestaties, maar omdat hij de eerste renner zou zijn die echt verdacht werd van het gebruiken van EPO. Twee keer vertrok er een rit in Rodez. Een dag na de overwinning van Pierre-Henri Menthéour vertrok het peloton weer uit Rodez, om naar Domaine du Rouret te fietsen. De Belg Fons De Wolf zou deze rit winnen. In 2010 was de Tour voor het laatst in Rodez. De rit vertrok hier en zou eindigen in Revel. De grote baas van Astana en eigenlijk ook gewoon de baas van de koers, Alexandre Vinokourov, zou deze rit winnen. In 2015 was er dus ook een aankomst in Rodez, op hetzelfde muurtje. Tijdens die rit ging Wilco Kelderman met een aantal andere jongens in de aanval en lang leken ze het te redden, maar in het zicht van de haven werden ze toch nog bijgehaald door het peloton. Op het slotklimmetje bleek Greg Van Avermaet vervolgens de sterkste, hij wist voor het eerst Peter Sagan te kloppen en achteraf gezien is het misschien wel zijn belangrijkste overwinning ooit. Na die overwinning in Rodez is hij niet meer gestopt met winnen. Hij ziet het zelf als een keerpunt in zijn carrière, in Rodez zette hij de laatste stap richting de absolute top. Rodez is overigens best een mooi stadje, met vooral een mooie kathedraal. Het is ook nog eens de geboorteplaats van Alexandre Geniez, de Fransman die vorig jaar nog een rit in de Vuelta won. Dit jaar loopt het allemaal niet zo lekker bij hem, hij is er dan ook niet bij tijdens deze Tour.

116677007.jpg

In Blagnac gaat het bijzonder warm worden, het kwik stijgt al snel richting de 30 graden. Kans op neerslag is er niet, maar het zou wel eens redelijk hard kunnen gaan waaien. De renners rijden tijdens de rit vaak door open terrein, dus de wind heeft met enige regelmaat vrij spel. Kan iets toevoegen aan de rit, als het daadwerkelijk hard gaat waaien. In finishplaats Rodez zou het iets minder warm worden, 25 graden in de middag. Ook daar geen kans op neerslag, maar wel kans op wind. Wellicht nog wel meer wind als in de omgeving van Blagnac. Het w-woord gaat tijdens deze rit misschien wel de revue passeren. Starten doen we om 13:00, waarna er een lange neutralisatie volgt. Het départ réel volgt pas om 13:20. De NOS en Sporza zijn er niet integraal bij, de uitzending begint daar pas op het gebruikelijke tijdstip, 14:10. Als je het begin van de rit ook absoluut wil zien moet je helaas schakelen naar Eurosport, die zenden het wel integraal uit, minus enkele breaks. De finish in Rodez, op de Côte de Saint-Pierre wordt relatief laat verwacht, tussen 17:27 en 17:52.

6708231231_7f8b6ef2c2_b.jpg

Deze rit heeft veel weg van een overgangsrit, daarom is het ook zo merkwaardig dat dit een weekendrit is. In het weekend heb je toch het liefst de zware bergritten, omdat die veel kans op spektakel bieden, waar dan de meeste mensen weer van kunnen genieten. Nu hadden we dus doordeweeks de bergritten, terwijl er dan minder mensen kunnen kijken. Niet echt tactisch van de parcoursbouwer, maar dat mag ondertussen geen verrassing meer zijn. Hoe dan ook, deze overgangsrit bleek in 2015 geen overgangsrit te zijn. Het scheelde weliswaar niet veel, maar uiteindelijk werd het toch een strijd tussen de mannen uit het peloton. Het is een ideale aankomst voor enkele specialisten, zoals Van Avermaet, Matthews en Gilbert. Normaliter ook voor Sagan, maar hij is er al een tijd niet meer bij helaas. Voor Van Avermaet is dit een aankomst met veel emotionele waarde, daarnaast is het tijdens deze Tour een van de weinige overgebleven kansen voor hem om er nog iets van te maken. Deze rit kan twee kanten op, waarbij ik het vermoeden heb dat BMC een grote rol gaat spelen. Van Avermaet zou, samen met enkele andere renners, voor een Revel-scenario kunnen gaan. Vorig jaar reed er tijdens de rit naar Revel een grote groep weg, met bijna alleen maar snelle mannen. Sagan, Matthews, Van Avermaet, Boasson Hagen, noem ze allemaal maar op. Dit tot tevredenheid van iedereen in het peloton. Het werd een vluchtersrit, maar dan wel een met een kopgroep die bijna niet mooier kan zijn. Zou nu ook kunnen, dat Matthews en Van Avermaet samen met wat andere gasten in de aanval gaan, waardoor de rest van het peloton een snipperdag kan nemen. Het tweede scenario zou zijn dat er een matige kopgroep wegrijdt, waarna BMC en Sunweb de boel mogen gaan controleren. Hoe dan ook verwacht ik dat vooral die twee jongens er alles aan gaan doen om een gooi naar de ritzege te doen, linksom of rechtsom.
1. Van Avermaet. Buiten het feit dat hij hier al eens won heeft Krek ook nog eens goede benen. In het begin van de Tour ging het niet zo geweldig met vriend Olvarit, maar ondertussen is de vorm er. Tijdens de afgelopen rit, die veel te zwaar voor hem zou moeten zijn, ging hij verrassend lang mee. Naar eigen zeggen heeft hij superbenen. Met die benen gaat hij absoluut iets proberen. Het liefst in Rodez, de plaats waar zijn carrière voor altijd zou veranderen.
2. Matthews. Hij kan zoals hij al vaker tijdens deze Tour heeft gedaan vroeg in de aanval gaan, dat lijkt me tijdens deze rit nuttiger dan tijdens de andere ritten waar hij het probeerde. Of hij wacht en zet zijn mannen op kop van het peloton, dat kan ook. Het moraal zal in ieder geval hoog zijn na de overwinning van ploeggenoot Barguil. Bij Sunweb zijn ze bezig aan een behoorlijke Tour, hoewel het vooral van Barguil en Matthews moet komen. Matthews zal ook nog graag een overwinning willen en deze rit lijkt daar uitermate geschikt voor. Hoewel er tot nu toe altijd wel mensen beter zijn gebleken.
3. Gilbert. Reed nog even in de aanval tijdens de vorige rit, maar al die lange beklimmingen waren toch wat te zwaar. Desalniettemin liet hij zien dat het met de vorm best goed zit. Zulke korte muurtjes waren niet al te lang geleden nog zijn specialiteit, alleen in Longwy viel hij nogal tegen. Nu krijgt hij een herkansing, hier moet er toch meer mogelijk zijn dan een 22e plaats. Bij zijn wonderjaar hoort ook nog een goede uitslag in de Tour.
4. Bakelants. In 2015 was hij derde op deze aankomst. Op gepaste afstand van Sagan en Van Avermaet, maar alsnog een knappe prestatie. Dat zou nu ook weer moeten lukken, als hij er voor mag gaan. Met Bardet zo hoog in het klassement is het maar de vraag hoeveel vrijheid Jantje heeft om z'n eigen ding te doen. Toch zou dat tijdens deze rit geen probleem moeten zijn. Hier heeft Bardet weinig aan Bakelants en daarom moet Jan maar lekker dat ding op gaan sprinten. Winnen moet ie natuurlijk niet doen, dat is zielig voor de rondemissen.
5. Bettiol. Vijfde op de aankomst in Longwy, dus dan kan je hier ook vooraan eindigen. De afgelopen ritten ook vrij sterk gereden, hoewel het allemaal vrij anoniem is. Desondanks een man om rekening mee te houden in de toekomst, maar nu eigenlijk ook al. Vooral op dit soort aankomsten.
pi_172441438
Ik zie Matthews morgen ook wel meegaan met de vroege vlucht, even de punten oprapen in de tussensprint.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:07:15 #3
198822 Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_172441458
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:05 schreef Dale__Cooper het volgende:
Aru had dit in de Giro van 2015 ook. Toen verloor die 14 seconden op Contador op een vergelijkbare aankomst.
Vuelta 2015 in Avila was ook zoiets.
Op zaterdag 1 juni 2013 00:30 schreef Ezell het volgende:
grrrr, jij bent genotttt :9~ :9~ :9~
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:07:32 #4
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_172441461
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 11:07 schreef Blik het volgende:

[..]

Geloof ik niet in, in ieder geval niet voor het klassement
toch wel :P
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:07:41 #5
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_172441465
Matthews haalt alleen groen als ze Kittel buiten tijd rijden, want in Parijs krijgt hij toch weer een dreun van een punt of 30.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_172441483
quote:
19s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:07 schreef SaintOfKillers het volgende:
Matthews haalt alleen groen als ze Kittel buiten tijd rijden, want in Parijs krijgt hij toch weer een dreun van een punt of 30.
Kittel lijkt te verzwakken dus zo zeker is dat niet.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:08:44 #7
319328 Dale__Cooper
Appie naar het eerste
pi_172441491
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:07 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Vuelta 2015 in Avila was ook zoiets.
Ja, Tom speelde toen met hem in die etappe en de dag ervoor :{
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:09:22 #8
76 Dennism
Angel of Death
pi_172441501
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:05 schreef Ericr het volgende:
Morgen weer een meesterplan van TLJ
Dylan mee in de ontsnapping? :P
I was the nightmare that kept them awake at night.
pi_172441577
De Gendt heeft volgens eigen zeggen zijn benen weer terug, die zit vanaf nu dus bij iedere ontsnapping.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_172441593
Morgen is wel een ideale etappe voor Roglic normaal gesproken (maar zo zijn er wel meer)
pi_172441660
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:14 schreef Marcoss het volgende:
Morgen is wel een ideale etappe voor Roglic normaal gesproken (maar zo zijn er wel meer)
en De Gendt
Pinot
Rolland
Mollema
Cummings
Calmejane
Roche
Navarro
Feillu
Sepulveda
Benoot
Betancur
Amador
Chaves
Stybar
Ki¨erlovski
Machado
Ten Dam
Mollema
Atapuma
G. Martin

En nog wel een paar
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:18:27 #12
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_172441670
McLay 11 minuten achter de bus, dat zal wel de volgende :W worden.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:18:57 #13
40566 Ericr
Livewrong
pi_172441686
Mollema x2 en nog wordt het waarschijnlijk niks.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:19:02 #14
430637 showtimer
Yates You Can
pi_172441689
quote:
99s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:18 schreef SaintOfKillers het volgende:
McLay 11 minuten achter de bus, dat zal wel de volgende :W worden.
Welles ook of nog later
pi_172441710
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:19 schreef showtimer het volgende:

[..]

Welles ook of nog later
Die kan niet goed tegen de hitte

Lekker handig om dan de Tour te rijden.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_172441732
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:17 schreef franklop het volgende:

[..]

en De Gendt
Pinot
Rolland
Mollema
Cummings
Calmejane
Roche
Navarro
Feillu
Sepulveda
Benoot
Betancur
Amador
Chaves
Stybar
Ki¨erlovski
Machado
Ten Dam
Mollema
Atapuma
G. Martin

En nog wel een paar
Oh, dat valt nog mee

Wel jammer dat je dan renners 2x gaat noemen ;)
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:20:52 #17
319328 Dale__Cooper
Appie naar het eerste
pi_172441735
met die vroege klim krijg je sowieso wel een sterke kopgroep. Benieuwd of gasten als Latour of Caruso mee durven en mogen schuiven.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:21:10 #18
430637 showtimer
Yates You Can
pi_172441746
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:19 schreef franklop het volgende:

[..]

Die kan niet goed tegen de hitte

Lekker handig om dan de Tour te rijden.
Zoals Dege ook al zei, in 2015 was het hier nog veul warmer
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:21:51 #19
430637 showtimer
Yates You Can
pi_172441757
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:20 schreef Dale__Cooper het volgende:
met die vroege klim krijg je sowieso wel een sterke kopgroep. Benieuwd of gasten als Latour of Caruso mee durven en mogen schuiven.
Froome doet nu helaas de deur op slot voor Landa ;(
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:22:56 #20
430637 showtimer
Yates You Can
pi_172441798
Reactie Aru
http://creativemedia3.rai(...)New/7359224_1800.mp4

Zat op 1.5km al achter een scheur.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:24:16 #21
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_172441833
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:19 schreef franklop het volgende:

[..]

Die kan niet goed tegen de hitte

Lekker handig om dan de Tour te rijden.
quote:
Tim Wellens zwoegt in de hitte van de Tour maar weigert oplossing: “Hij wil optimaal presteren zonder attest”

Het is voorlopig niet de Tour de France van Tim Wellens omdat de Belg van Lotto-Soudal heeft veel last van de aanhoudende warmte. Er bestaat een oplossing, maar: “Tim wil optimaal presteren zonder attest”, zegt zijn coach Paul Van Den Bosch op Radio 1.

“Hij krijgt uitslag als het te warm is. Dat heeft Tim in deze Tour al vaak gehad. We hadden gehoopt dat met onder meer trainingen in Monaco zijn lichaam zich zou aanpassen, maar dat is niet gelukt. Er zijn factoren die een rol spelen waar Tim geen vat op heeft. In se is er een oplossing. Er zou gewerkt kunnen worden met een TUE (Therapeutic Use Exemption), een attest met cortisonebehandeling. Er zou een uitzondering gevraagd kunnen worden”, aldus Van Den Bosch.

Die oplossing ziet Wellens echter niet zitten. “Tim weet dat en Tim heeft zelf beslist om daar geen gebruik van te maken. Hij is een renner die voor een zuivere sport staat. Hij wil optimaal presteren zonder TUE. Hij kiest ervoor om liever geen gebruik te maken van zo’n uitzondering dan ermee te presteren in de Tour. Dat is een schitterende houding van Tim.”

Die principiële houding heeft wel zijn gevolgen. “De warmte heeft een grote impact op zijn conditie en belet hem om te presteren. We hopen natuurlijk dat het binnenkort eens regent. Dan kan er plots een andere Wellens staan, want de conditie is er. Hij haalt mooie waarden, maar die renderen niet. Het zou ook kunnen dat Tim zich vooral zal moeten toeleggen op de voorjaarswedstrijden, de Giro en het najaar. Daar is niets mis mee.”
Met die mentaliteit ga je natuurlijk ook nooit een contract bij Sky versieren.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_172441883
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:22 schreef showtimer het volgende:
Reactie Aru
http://creativemedia3.rai(...)New/7359224_1800.mp4

Zat op 1.5km al achter een scheur.
Dan zat hij dus toen al veel te ver..
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:27:11 #23
62913 Blik
The one and Only!
pi_172441897
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:07 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

toch wel :P
Ja, had ik totaal niet verwacht
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:27:44 #24
319328 Dale__Cooper
Appie naar het eerste
pi_172441907
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:24 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

[..]

Met die mentaliteit ga je natuurlijk ook nooit een contract bij Sky versieren.
Tim moet maar gewoon weer de Giro rijden volgend jaar.
pi_172441912
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 17:56 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Jij wordt binnenkort lid van Suntology?
:D
pi_172441957
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:24 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

[..]

Met die mentaliteit ga je natuurlijk ook nooit een contract bij Sky versieren.
Wat is de correlatie tussen uitslag en slechter presteren?
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:31:20 #27
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_172441973
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:27 schreef Blik het volgende:

[..]

Ja, had ik totaal niet verwacht
Ik wel, alleen niet dat het slachtoffer Aru zou zijn.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:34:27 #28
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_172442033
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:30 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Wat is de correlatie tussen uitslag en slechter presteren?
Slechte uitslag zorgt voor slechte uitslagen. Kan het nog correlationeler?
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_172442041
quote:
5s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:34 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Slechte uitslag zorgt voor slechte uitslagen. Kan het nog correlationeler?
:')
pi_172442061
Die Kwiat is ook goud waard voor Sky deze tour. Brengt Froome vandaag persoonlijk weer naar de laatste 500 meter met zijn daalkunsten
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:38:35 #31
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_172442087
Kiwatkofski is zowiezo een goudhaantje.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:40:20 #32
430637 showtimer
Yates You Can
pi_172442120
Landa stond toch gewoon op het podium bij het ploegenklassement? (Thijs houdt weer een twitter tirade)
pi_172442158
thijszonneveld twitterde op zaterdag 15-07-2017 om 18:36:18 De hele ploeg van Sky ging naar het podium voor het ploegenklassement en alle renners waren beschikbaar voor interviews.Behalve één. reageer retweet
thijszonneveld twitterde op zaterdag 15-07-2017 om 18:38:01 Die was bij de bus al aan het uitfietsen in zijn uppie. Er kwamen paar journalisten, waaronder ikzelf, bij hem staan. reageer retweet
thijszonneveld twitterde op zaterdag 15-07-2017 om 18:38:39 Maar na twee vragen werd hij op zijn schouder getikt door de PR-man en moest hij naar binnen. reageer retweet
thijszonneveld twitterde op zaterdag 15-07-2017 om 18:38:57 Die ene renner was Landa, uiteraard. reageer retweet
❤ DeLuna ❤
-------
De FOK! Custom CSS-tool - Top 2000 Stats
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:43:32 #34
198822 Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_172442166
Landa _O_
Op zaterdag 1 juni 2013 00:30 schreef Ezell het volgende:
grrrr, jij bent genotttt :9~ :9~ :9~
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:43:59 #35
319328 Dale__Cooper
Appie naar het eerste
pi_172442172
die opbouw in zijn tweets ook weer :')
pi_172442208
Ik schrijf van Baarle op voor morgen
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:45:47 #37
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_172442209
Duidelijk op weg naar uitgang. Als hij vrijheid kreeg had hij keihard geschroeid
pi_172442316
Over Zonneveld gesproken, ik ga nu toch echt Marijn ontvolgen. Kan het niet meer aan.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_172442332
Dat gezeur over Landa begint ernstig vermoeiend te worden.

Werkelijk waar overal levert hij tijd in op Froome en de meeste van de concurrenten. Op Peyragudes was hij sterk. Nou, het is wat.
pi_172442353
Ondertussen is de bus van Astana gespot.

557897d8459e4-dyn009_original_400_272_pjpeg_45302_8b6ec4981def7a6e9804013e43bf37e4.jpg
pi_172442415
quote:
9s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:53 schreef wimderon het volgende:
Ondertussen is de bus van Astana gespot.

[ afbeelding ]
Wel gek dat hij daarvoor helemaal naar Vlaanderen rijdt.
pi_172442442
Thijs die van alles suggereert over Landa en Froome :')
  zaterdag 15 juli 2017 @ 19:05:39 #43
241690 kibo
communistenjager
pi_172442546
Wat een pannenkoek die Aru, waarom niet gewoon de laatste kms aan het wiel van Froome blijven hangen
  zaterdag 15 juli 2017 @ 19:06:13 #44
62913 Blik
The one and Only!
pi_172442556
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:05 schreef kibo het volgende:
Wat een pannenkoek die Aru, waarom niet gewoon de laatste kms aan het wiel van Froome blijven hangen
ja, dit dus. Onbegrijpelijk
pi_172442565
Matthews beest _O_
  zaterdag 15 juli 2017 @ 19:11:16 #46
430637 showtimer
Yates You Can
pi_172442629
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:06 schreef Blik het volgende:

[..]

ja, dit dus. Onbegrijpelijk
Makkelijker gezegd dan gedaan. Die treintjes van tegenwoordig hebben ook steeds vaker nog een knecht in het wiel van de kopman.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 19:11:58 #47
241690 kibo
communistenjager
pi_172442635
Dan ga je in het wiel van die knecht zitten
pi_172442651
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:05 schreef kibo het volgende:
Wat een pannenkoek die Aru, waarom niet gewoon de laatste kms aan het wiel van Froome blijven hangen
Froome werd naar voren gereden door ploeggenoten, de ploeggenoten van Aru reden al op een half uur ofzo..

En denk dat hij ook gewoon niet goed genoeg was, het is hem immers al vaker overkomen op zo'n klimmetje.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 19:15:55 #49
430637 showtimer
Yates You Can
pi_172442702
riders-of-the-great-britains-sky-cycling-team-great-britains-froome-picture-id814898032

Gewoon met 8 dus. Bedankt Thijs!
pi_172442728
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:15 schreef showtimer het volgende:
[ afbeelding ]

Gewoon met 8 dus. Bedankt Thijs!
Volgens mij heeft hij het over de mogelijkheid tot interviewen, ná de ceremonie.
❤ DeLuna ❤
-------
De FOK! Custom CSS-tool - Top 2000 Stats
pi_172442777
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:17 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Volgens mij heeft hij het over de mogelijkheid tot interviewen, ná de ceremonie.
Mwoa, hij zegt dat ALLE renners van Sky op het podium waren en beschikbaar waren voor interview.

Behalve 1.

Dan bedoelt hij het toch echt voor beide dingen.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_172442810
quote:
Een 214,5 kilometer lange rit
Voor het eerst in de geschiedenis van de Tour de France biedt France Télévisions van elke etappe beelden aan van start tot finish. Eurosport kiest ervoor alle beschikbare beelden uit te zenden, elke kilometer van deze Tour de France is te zien via Eurosport 1, Eurosport 2 of de Eurosport Player. Elke dag wordt voorafgegaan door een half uur voorbeschouwing en een klein half uur nabeschouwing.

Donderdag 13 juli stond er 10.45u in mijn agenda. Een marathonuitzending van zes uur en 40 minuten zou volgen. En dat was niet de eerste dag van meer dan vijf uur live. Het was de zevende in twee weken tijd. Tot zover de achtergrond.

Een kleine inkijk in zo’n commentatordag.
We werken bij Eurosport meestal vanuit Nederland. Thuis bereid ik mijn lunch voor (eten tijdens de reclames), een bakje fruit, wat drinken en pak ik mijn MacBook, telefoon en gekleurde stiften (en paracetamol) en ga op weg. Beetje zingen in de auto om de stem op te warmen (nee daar zijn geen beelden van).

Tijdens een grote ronde ben ik een uur voor aanvang van de uitzending in de studio in Hilversum om de uitslagenlijsten te printen voor mezelf en de collega/ex-renner, mijn administratie bij te houden, het laatste nieuws te bekijken van die ochtend (het nieuws van de dag ervoor heb ik de avond ervoor al gelezen), het kastelenboek door te bladeren (daarover later meer), het weer onderweg te bekijken en de belangrijkste toeristische informatie voor tijdens de etappe goed te lezen en eventueel achtergronden daarvan te zoeken op Wikipedia.

Bij Eurosport werken we met een centrale redactie in Parijs. Zij bereiden de items voor, zorgen voor de documentatie op een centrale server waar alle Eurosport-(lead)commentatoren in Europa gebruik van maken.

Ik bekijk welke items er in Tour de France Extra zitten. Gelukkig hebben we in Nederland de afspraak Engelse interviews zoals die van Eurosport expert Juan Antonio Flecha niet te vertalen. Dat scheelt enorm. Wel zit er vaak ook een historisch item in en daarover moet ik dan wel even wat achtergrondinfo zoeken. Ik heb de Tour de France van 1957 of 1986 niet paraat.

Vijf tot tien minuten voor de uitzending ga ik naar de studio. Tijdens de Tour de France hebben we ons een eigen commentaarcabine toegeëigend. De routekaart hangt aan de muur, de deelnemerslijst hebben we op het bureau geplakt en het rondeboek ligt klaar op de etappe van de dag. Na een korte test met de geluidstechnicus hoor ik via de koptelefoon de centrale regie aftellen naar de uitzending.

Na Tour de France Extra komt co-commentator Karsten binnen. De rollen zijn duidelijk verdeeld. Als lead-commentator leid je zoals de naam al zegt de uitzending. Je houdt de grote lijnen in de gaten, ‘praat naar breaks toe’, geeft de algemene informatie en in geval van de Tour de France ook de historisch/toeristische informatie. Je zorgt dat de uitzending blijft lopen.

Verder houdt de lead tijdens de uitzending alle nieuws bij van de officiële Tour de France liveticker, de GPS-gegevens van Dimension Data, Twitter (mijn beste middel om alle nieuws in een keer te volgen), het liveverslag van Cyclingnews, Sporza en de NOS en de statistieken van Gracenote/Infostrada.

Het is multi-tasken tot en met: je ogen schieten van scherm naar scherm. We hebben bij Eurosport geen derde man/redacteur beschikbaar. En ja, dan kijk ik wel eens niet naar het scherm met de koers.

Ondertussen verwerk je de regieaanwijzingen vanuit Parijs die via je oor binnenkomen.
De expert-commentator is degene die altijd oog op de wedstrijd houdt. Hij is de man of vrouw (Iris Slappendel doet donderdag La Course met mij) met ervaring in de koers. Hij doorziet de situaties en kent vaak ook nog vele renners in het peloton persoonlijk. Hij is degene die de beklimmingen kent, de wegen, de lastige punten. De Tour de France kent een rijke historie en vele plaatsen werden natuurlijk al eerder aangedaan.

Om als lead-commentator het ‘beste’ uit mijn collega te ‘halen’ probeer ik de juiste vragen te stellen. Daarvoor moet ik zelf ook op de hoogte zijn van de nieuwste technieken en alles wat er speelt binnen de sport. Dat ik zelf sinds een jaar of vier fiets en een ietsiepietsie ervaring heb, helpt om de juiste, open vragen te stellen. Als het stil valt is het mijn ‘taak’ weer een nieuw gespreksonderwerp te bedenken en het commentaar gaande te houden.

Bij iemand als Karsten Kroon is één vraag genoeg om weer een sappige anekdote te krijgen. Bobbie Traksel en ik creëren samen meer een sfeer van twee vrienden die in de kroeg koers kijken. We zijn dan ook echt goede vrienden.

De expertise van Bobbie ligt ook heel ergens anders dan die van Karsten. Bobbie werkt bij de UCI, kent de reglementen, leidt de vakbond, heeft uitgebreide contacten, verkoopt kleding en is de commentator die ook heel veel van de kleinere koersen verslaat voor Eurosport. Daar grijpen we dan weer vaak op terug.

Bij Karsten kunnen we nog jaren vooruit met alles wat hij heeft meegemaakt. Hij zit in Zuid-Limburg nog veel tussen de actieve renners en kent nog veel mannen in het huidige peloton. Zijn humor is verder natuurlijk onnavolgbaar. Ook met Karsten kan ik het erg goed vinden. We komen beiden uit hetzelfde dorp in Drenthe en gingen naar dezelfde middelbare school. Zijn vader was zelfs mijn leraar Engels.

Tijdens de uitzending zenden we verschillende items uit. Interviews, reportages die de collega’s ter plekke hebben gemaakt. Die reportages zijn universeel voor heel Eurosport en daarom spreken de Belgen en Nederlanders er bijvoorbeeld ook Engels of Frans.

De interviews in Frans, Duits, Spaans vertaal ik zelf ter plekke live. Voor Italiaans kan ik de centrale regie in Parijs bijdraaien, zij vertalen ook simultaan van Italiaans naar Engels dat ik dan naar Nederlands vertaal.

Tijdens de breaks die twee-drie minuten duren is het tijd voor koffie, een halve boterham eten, de benen strekken, de rug strekken, snel even Twitter scannen voor nieuws of vragen van de kijkers, korte antwoorden terugsturen, naar de wc (heel praktisch), nog meer koffie of even twee minuten de oogjes dicht doen.

Als een etappe spannend is zoals de etappe van Nantua naar Chambery komt het hele kastelenboek niet uit de kast. Maar vele etappes vallen op een gegeven moment wat stil, soms heel vroeg (sprintetappes) en soms na een mooi gevecht.

De ASO stelt aan alle commentatoren een ‘commentator book’ ter beschikking. De Tour de France is immers ook een vehikel voor het Franse toerisme zoals dat eigenlijk bij veel koersen geldt.

Het ‘kastelenboek’ is dit jaar een 430-pagina’s ‘dikke’ pdf met uitgebreide info in het Engels of Frans over dorpen/steden waar we doorheen komen, kastelen (natuurlijk), een stukje geschiedenis (met een patriottische ondertoon), natuurschoon en bruggen (ja veel bruggen).
Er staan kilometrages bij om te zien wanneer we door welk dorp rijden. De items die 100% zeker in beeld worden genomen (vaak al in de ochtend met de heli opgenomen) worden aangeduid met een camera. Het is een prachtig ding en is zeker op de wat minder enerverende dagen een prachtig hulpmiddel.

Toch heb ik het liever over koers maar vijf uur lang herhalen: “de kopgroep met Backaert, Mori en Quemeneur heeft drie minuten, twee minuur 50, drie minuut tien”, is geen verslaggeving. Dan komt er wat meer bij kijken.

Na de finish volgen er wat live interviews, de standen en de aankondiging voor de volgende dag.
Deze Tour de France is elke dag een marathon van vijf uur lang 100% focus. Je kunt niet even tien minuten je mond houden.

Zelf fietsen schiet er deze drie weken bij in. Boodschappen bestel ik online en we HelloFreshen wat af. Ik lig elke avond rond 21 uur op bed.

Toch wil ik tot slot benadrukken wat een voorrecht het is om mijn liefde voor de koers met iedereen te kunnen delen. Van je hobby je werk maken, noemen ze dat.
20116843_1350638041723922_7590103343822033874_o.jpg?oh=14460232d3254bd71a8a5846b52acb54&oe=59F700C820045572_1350638161723910_3907119576416569988_o.jpg?oh=b535989e8b0543f96a51732f8285f91c&oe=5A0F058E20017629_1350638248390568_5399838061293572534_o.jpg?oh=a644c4a08f7f41574090c32fc95ac48a&oe=5A0AF77720157346_1350638461723880_6926534429656738099_o.jpg?oh=52592c1afe5b5fb36c4eb5ef3153f03f&oe=59C9019D
pi_172442867
Een half uur nabeschouwing?? Die heb ik dan vandaag gemist.
❤ DeLuna ❤
-------
De FOK! Custom CSS-tool - Top 2000 Stats
pi_172442912
thijszonneveld twitterde op zaterdag 15-07-2017 om 19:30:28 @frankloppie Er staat: niet beschikbaar voor interviews. Misschien kun je mijn Tweet op twee manieren lezen ja. reageer retweet
Ook weer uit de wereld.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  zaterdag 15 juli 2017 @ 19:32:36 #55
430637 showtimer
Yates You Can
pi_172442930
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:31 schreef franklop het volgende:
thijszonneveld twitterde op zaterdag 15-07-2017 om 19:30:28 @frankloppie Er staat: niet beschikbaar voor interviews. Misschien kun je mijn Tweet op twee manieren lezen ja. reageer retweet
Ook weer uit de wereld.
Oh okay. Tja, die andere 6 krijgen toch weinig tot geen vragen.
pi_172442938
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:32 schreef showtimer het volgende:

[..]

Oh okay. Tja, die andere 6 krijgen toch weinig tot geen vragen.
Ook niet gek dat ze het doen toch. Froome had tijdens de rustdag ook geen zin weer dezelfde vragen te moeten beantwoorden.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_172442964
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:31 schreef franklop het volgende:
thijszonneveld twitterde op zaterdag 15-07-2017 om 19:30:28 @frankloppie Er staat: niet beschikbaar voor interviews. Misschien kun je mijn Tweet op twee manieren lezen ja. reageer retweet
Ook weer uit de wereld.
Gaf Thijs nu toe dat hij misschien wel iets niet helemaal perfect heeft gedaan?
  zaterdag 15 juli 2017 @ 19:36:21 #58
430637 showtimer
Yates You Can
pi_172442987
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:33 schreef franklop het volgende:

[..]

Ook niet gek dat ze het doen toch. Froome had tijdens de rustdag ook geen zin weer dezelfde vragen te moeten beantwoorden.
Precies, men probeert er ook wel heel krampachtig iets van te maken. Landa kon vooral profiteren van een situatie waarbij geel buiten Sky ligt, dat is nu voorlopig weer klaar.
pi_172443044
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:34 schreef noodgang het volgende:

[..]

Gaf Thijs nu toe dat hij misschien wel iets niet helemaal perfect heeft gedaan?
Met anderen gaat hij nog wel de discussie aan :')
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_172443414
quote:
Ik vond dit wel leuk om te lezen :@
Noriaki Kasai _O_
Laura Dahlmeier O+
Bruna Moura _O_ O+
pi_172443448
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:58 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ik vond dit wel leuk om te lezen :@
Je kunt alles over José zeggen, maar ze heeft wel passie voor haar sport!
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_172443458
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:31 schreef franklop het volgende:
thijszonneveld twitterde op zaterdag 15-07-2017 om 19:30:28 @frankloppie Er staat: niet beschikbaar voor interviews. Misschien kun je mijn Tweet op twee manieren lezen ja. reageer retweet
Ook weer uit de wereld.
Zei ik toch.
❤ DeLuna ❤
-------
De FOK! Custom CSS-tool - Top 2000 Stats
pi_172443540
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:00 schreef franklop het volgende:

[..]

Je kunt alles over José zeggen, maar ze heeft wel passie voor haar sport!
:Y
pi_172443989
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:30 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Wat is de correlatie tussen uitslag en slechter presteren?
Als je slecht presteert, rijd je geen uitslag.
in a crowd you lose humanity
pi_172444032
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:22 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Als je slecht presteert, rijd je geen uitslag.
Ja maar van rode vlekken of bulten ga je toch niet minder hard fietsen? Tenzij het zo jeukt dat je continue moet krabben.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 21:49:54 #66
430637 showtimer
Yates You Can
pi_172446350

Aru was wel echt de enige klassementsrenner die niet meer uit het zadel komt.
pi_172447695
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 21:49 schreef showtimer het volgende:

Aru was wel echt de enige klassementsrenner die niet meer uit het zadel komt.
Hij zag er ook niet heel erg fris uit toen hij over de meet kwam.
pi_172447971
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rt-11843594-a1566133

Jammer dat de schrijver Konovalovas de kampioen van Letland noemt, komt niet erg professioneel over.
pi_172448336
Lol, Did he loose the jersey? Yes Froome has it now. Good. Haha
  zaterdag 15 juli 2017 @ 23:19:03 #70
168304 Mani89
We try not to sexualize him.
pi_172448669
Zelfs zijn eigen ploeggenoten haten hem.
There's a club if you'd like to go, you could meet somebody who really loves you..
So you go and you stand on your own, and you leave on your own.
And you go home and you cry, and you want to die.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 23:33:50 #71
198822 Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_172448931
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 23:00 schreef JopJuh het volgende:
Lol, Did he loose the jersey? Yes Froome has it now. Good. Haha
Dit is wel vrij briljant. _O-
Op zaterdag 1 juni 2013 00:30 schreef Ezell het volgende:
grrrr, jij bent genotttt :9~ :9~ :9~
pi_172456856
:D _O-



bold italic underline strike sub sup img link listbullet spoiler quote quotesplits code php youtube flickr flickrset tweet me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 1
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 28-10-2016 en Policy
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')