abonnement Unibet Coolblue
pi_172425115
Vorige week heb ik een auto gekocht, een Alfa Romeo Brera uit 2006, maar nog geen week later begon het motormanagement lampje te branden en kreeg de melding op het display: "laat motor controleren".
Ik vandaag dus terug naar de garage waar ik hem vandaan heb en ze hebben de auto uitgelezen.
Ze vertelden dat de foutmelding van de katalysator kwam, dat daar waarschijnlijk een vuiltje ingekomen was o.i.d. Is dat een aannemelijk verhaal? Ik bedoel, zonder daadwerkelijk de katalysator te onderzoeken lijkt me dat alleen maar een aanname?

Ze hebben er verder niks aan gedaan.

In ieder geval brandt het lampje nu niet meer, maar ze vertelden me dat als hij weer gaat branden (ik ga volgende week op vakantie met de auto), ik me geen zorgen moet maken maar dat dat van de katalysator afkomt.

Ik merk verder niets aan de auto, rijdt goed en geeft geen vreemde geluiden.
Ik vroeg me af of het mogelijk is bij bijvoorbeeld een andere garage de auto te laten uitlezen (zonder foutcode) om de historie van de meldingen terug te halen, bestaat zoiets?
pi_172425348
gewoon de lambada zonde vervangen
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  vrijdag 14 juli 2017 @ 23:26:10 #3
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_172427007
Als er een vuiltje in je kat zit is dat dus door de motor gegaan, lijkt me niet al te best :P

Maar je vermoeden is juist: zonder verder te kijken kan die garage onmogelijk zeggen dat het door een vuiltje komt. Mocht het lampje voor je vakantie weer aan gaan gelijk weer laten uitlezen, maar dan door een echte garage. Dan kan je daarmee naar de verkoper gaan, want zijn diagnose lijkt onbetrouwbaar.
pi_172431644
Als het lampje brandt ergens anders laten uitlezen, elk APK station kan dat doen.
Het riekt er naar dat je een verborgen gebrek hebt - namelijk een defecte katalysator.
Het verhaal over dat vuiltje is gewoon bullshit.
Enne, voor de APK maakt het niet uit of het nu wel of niet een vuiltje is. De aanwezigheid van een foutcode op de katalysator is voldoende voor afkeur.

Zorg dat je bij het uitlezen de exacte fouttekst en het nummer van de codes krijgt.
Vraag om een uitdraai op papier of maak een foto van het scherm en plaats die fouten dan hier.

Je hoeft de katalysator zelf niet te onderzoeken om te constateren dat de foutmelding daar van daan kwam. Dat geeft de foutmelding (Meestal P0420) al aan.
Ook controle op de werking kan/moet zonder de kat los te halen. Als de kat echt volledig overleden is, dan zie je dat al bij een uitlaatgas (4-gas) meting.
Anders kun je rijdend de signalen van de lambdasondes bekijken, dan zie je het ook als de katalysator niet voldoende meer werkt.

N.B.: door het gebruik van de naam katalysator ben ik uit gegaan van een benzine-motor.
Mocht het een diesel zijn dan is de controle anders, maar uitlezen en codes hier plaatsen blijft hetzelfde.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 10:13:41 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_172432378
Mooie auto. ^O^

Welke motor? Benzine zijn allemaal JTS/directe injectie, dacht ik? Hoeveel kms. heb je gereden sinds aanschaf?

Hier na aanschaf na ongeveer 200 km motorlampje aan. Paar keer gereset, nieuwe NOx- sensor, iedere keer na een paar 100 km lampje weer aan. Einde verhaal= 2 keer nieuwe kat.
Weliswaar BMW 523i F11, 2011. Maar hier ook DI en Bosch electronica.

Zeker weten dat ie niet in de noodloop draait met lampje aan? Merk je niet zoveel van als je niet echt prestaties vraagt, verbruik is tijdens noodloop wel aan de hoge kant.

Zou het even goed in de gaten houden en een Alfa-specialist zoeken. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 15-07-2017 10:21:56 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_172432705
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:13 schreef Hyperdude het volgende:
Mooie auto. ^O^

Welke motor? Benzine zijn allemaal JTS/directe injectie, dacht ik? Hoeveel kms. heb je gereden sinds aanschaf?

Hier na aanschaf na ongeveer 200 km motorlampje aan. Paar keer gereset, nieuwe NOx- sensor, iedere keer na een paar 100 km lampje weer aan. Einde verhaal= 2 keer nieuwe kat.
Weliswaar BMW 523i F11, 2011. Maar hier ook DI en Bosch electronica.

Zeker weten dat ie niet in de noodloop draait met lampje aan? Merk je niet zoveel van als je niet echt prestaties vraagt, verbruik is tijdens noodloop wel aan de hoge kant.

Zou het even goed in de gaten houden en een Alfa-specialist zoeken. :)
Dankje!

Het is inderdaad een 2.2 jts uit 2006, met ca. 116000km gelopen, ikzelf heb er ongeveer 500km mee gereden voordat het lampje aan ging.

Noodloop doet hij niet, vermogen lijkt nog volop aanwezig.

Maandag ga ik naar mijn eigen (vertrouwde) garage voor een extra vakantiecheck/kleine beurt en wil dan gelijk laten kijken of de katalysator goed werkt en of de lambda zonde's goed zijn.

Mocht het lampje binnenkort toch weer aangaan ga ik inderdaad naar de Alfa-specialist!
pi_172432761
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 09:08 schreef oldford het volgende:
Als het lampje brandt ergens anders laten uitlezen, elk APK station kan dat doen.
Het riekt er naar dat je een verborgen gebrek hebt - namelijk een defecte katalysator.
Het verhaal over dat vuiltje is gewoon bullshit.
Enne, voor de APK maakt het niet uit of het nu wel of niet een vuiltje is. De aanwezigheid van een foutcode op de katalysator is voldoende voor afkeur.

Zorg dat je bij het uitlezen de exacte fouttekst en het nummer van de codes krijgt.
Vraag om een uitdraai op papier of maak een foto van het scherm en plaats die fouten dan hier.

Je hoeft de katalysator zelf niet te onderzoeken om te constateren dat de foutmelding daar van daan kwam. Dat geeft de foutmelding (Meestal P0420) al aan.
Ook controle op de werking kan/moet zonder de kat los te halen. Als de kat echt volledig overleden is, dan zie je dat al bij een uitlaatgas (4-gas) meting.
Anders kun je rijdend de signalen van de lambdasondes bekijken, dan zie je het ook als de katalysator niet voldoende meer werkt.

N.B.: door het gebruik van de naam katalysator ben ik uit gegaan van een benzine-motor.
Mocht het een diesel zijn dan is de controle anders, maar uitlezen en codes hier plaatsen blijft hetzelfde.
Ik laat maandag door mijn vertrouwde garage nog even kijken of alles goed werkt mbt katalysator/lambdazonde's kijken.
Uitdraai van uitlezen heb ik helaas niet.
Het gaat inderdaad om een benzinemotor (2.2jts).
pi_172435610
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 22:27 schreef Joene het volgende:
gewoon de lambada zonde vervangen
_O_
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_172436036
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 22:27 schreef Joene het volgende:
gewoon de lambada zonde vervangen
Eeehh, welke? De motor heeft er namelijk 4 (2 voor en 2 na de kat).
http://cdn04.trixum.de/up(...)1c9ea08d7452d5ac.jpg

En dan vergeten we maar even dat het eigenlijk garantie is.
pi_172436591
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 22:27 schreef Joene het volgende:
gewoon de lambada zonde vervangen
Sonde van het geld.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 14:46:31 #11
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_172437051
paperclip methode, oh wacht!
pi_172580695
En? Weet je al wat meer?
pi_172580767
Een Alfa met een lampje dat brandt? Je verwacht het niet hè
  zaterdag 22 juli 2017 @ 16:15:34 #14
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_172597614
Je vervangt de Lambada!
pi_172598363
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 16:15 schreef PluggieOD het volgende:
Je vervangt de Lambada!
Eeehh, welke? De motor heeft er namelijk 4 (2 voor en 2 na de kat).
http://cdn04.trixum.de/up(...)1c9ea08d7452d5ac.jpg

En dan vergeten we maar even dat het eigenlijk garantie is en hoogst waarschijnlijk het probleem niet oplost.
pi_172598513
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 16:48 schreef oldford het volgende:

[..]

Eeehh, welke?
Die op de Kaoma zit natuurlijk.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_172599877
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 16:55 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Die op de Kaoma zit natuurlijk.
Ik heb geen idee wat je met Kaoma bedoelt, maar deze auto heeft er daar minimaal 2 van. Dus, nogmaals welke dan?

[ Bericht 0% gewijzigd door oldford op 23-07-2017 11:58:51 ]
pi_172616025
Als hij de foutcode "katalysator efficientie onder minimum" geeft is gewoon de katalysator kapot. Niet gaan gokken met lambda sensoren vervangen. Waarschijnlijk hebben ze voor de verkoop even de foutcode gewist en deze komt na ongeveer 1000km weer terug.
Oorzaak van een defecte katalysator kan zijn dat ze in het verleden misschien te lang met een motorstoring hebben doorgereden waardoor er onverbrande benzine bij de katalysator is gekomen
Succes
My dials are pupillated.
pi_172616417
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:39 schreef elpeos het volgende:

[..]

Ik laat maandag door mijn vertrouwde garage nog even kijken of alles goed werkt mbt katalysator/lambdazonde's kijken.
Uitdraai van uitlezen heb ik helaas niet.
Het gaat inderdaad om een benzinemotor (2.2jts).
En wat was het?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')