abonnement Unibet Coolblue
pi_172550201
Even een prognose qua elektriciteitskosten.... Ik denk dat elektriciteit duurder wordt vanwege belasting op CO2, wat toch gepaard gaat met energiekosten... Het jojo effect van duurzaam zal ervoor zorgen dat we accu's nodig gaan hebben, die technologie is ook nog niet optimaal dus voordat die accu's goedkoper worden zal de stroomprijs relatief hoog zijn.... De komende (10?) jaar blijft dat allicht nog wel... Waarom zou elektriciteit nu goedkoper worden? Goedkoop Chinees staal voor windmolens? Dat gaat er ook uit... Goedkoop geld lenen? Dat gaat ook weer wat duurder worden....
Risico is wel ook, als er teveel stroom geproduceerd wordt dat dit geen cent waard is, juist het handig kunnen opslaan voor stroom verhoogt de mogelijkheid om erop te verdienen...
Maar ik geloof dat de overheid nog zo een saldering ding heeft lopen dus dat tackled dat probleem.


Ik denk dat de investering nu niet heel verkeerd is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_172551942
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 11:55 schreef OxygeneFRL het volgende:
Nou werd weer net gebeld en gezegd dat ik het nu niet ga doen. Natuurlijk kwam ie weer met allemaal argumenten om het wel te doen. Heb gevraagd hoe dat zat als ik ging verhuizen, had ie geen pasklaar antwoord op. Op de stroomprijs wou hij mijn huidig contract wel eens zien. Doei. Ondanks dat mn dak perfect is. heeft hier nog niemand zonnepanelen
Dat vind ik eigenlijk een heel triest gegeven, en ook een zwak argument. Niemand doet het, dus ik ook niet..haha. Kan trouwens ook best zijn dat je in wijk woont met relatief veel starterswoningen. Die mensen hebben vaak geen geld voor zonnepanelen of willen snel weer verhuizen. In wijken met veel huizen die groter/duurder zijn dan een starterswoning zie je veel meer zonnepanelen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_172552099
Ik heb ook een perfect dak, precies op het zuiden, hele dag schaduwvrij. Niemand in de buurt had zonnepanelen. Dak volgegooid met panelen (helaas maar ruimte voor 8) goed voor 2400 Wp, wat in het eerste jaar 2565 kWh opleverde.

Inmiddels heb ik de aanbouw ook volgegooid met panelen (ik heb een warmtepomp dus gebruik relatief veel elektra) die iets minder renderen omdat ze wel last hebben van wat schaduw, maar toch ligt voor die nieuwe panelen de terugverdientijd nog rond de 7 jaar.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_172552727
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 15:55 schreef Patroon het volgende:

[..]

Dat vind ik eigenlijk een heel triest gegeven, en ook een zwak argument. Niemand doet het, dus ik ook niet..haha. Kan trouwens ook best zijn dat je in wijk woont met relatief veel starterswoningen. Die mensen hebben vaak geen geld voor zonnepanelen of willen snel weer verhuizen. In wijken met veel huizen die groter/duurder zijn dan een starterswoning zie je veel meer zonnepanelen.
ik woon in een wijk met veel gepensioneerden. Juist het volk dat zoiets zou gaan doen. Heb aantal buren gesproken die die aanbieding ook in de bus kregen maar die stonden allemaal negatief tegenover het afbetaal principe. Geld lenen kost geld.
  donderdag 20 juli 2017 @ 17:18:08 #105
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172553405
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 16:37 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

ik woon in een wijk met veel gepensioneerden. Juist het volk dat zoiets zou gaan doen. Heb aantal buren gesproken die die aanbieding ook in de bus kregen maar die stonden allemaal negatief tegenover het afbetaal principe. Geld lenen kost geld.
Die doen het juist niet. Panelen zijn pas na een aantal jaren rendabel. Tegen die tijd liggen ze al lang de grassprietjes omhoog aan te duwen.
Tot nooit .......
pi_172554184
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 16:37 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

ik woon in een wijk met veel gepensioneerden. Juist het volk dat zoiets zou gaan doen. Heb aantal buren gesproken die die aanbieding ook in de bus kregen maar die stonden allemaal negatief tegenover het afbetaal principe. Geld lenen kost geld.
of gepensioneerd idd. Die doen het ook niet. Maar al tig keer gezegd hier, logisch dat je niet dat lease gedoe gaat doen, maar onbegrijpelijk dat je het niet gewoon zelf betaald. Gratis geld.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_172554346
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 17:42 schreef Patroon het volgende:

[..]

of gepensioneerd idd. Die doen het ook niet. Maar al tig keer gezegd hier, logisch dat je niet dat lease gedoe gaat doen, maar onbegrijpelijk dat je het niet gewoon zelf betaald. Gratis geld.
Dat is juist het punt, als mensen er te skeer voor zijn en een organisatie neemt je alle moeite uit hand en zorgt ervoor dat je ook niet of nauwelijks geld hoeft uit te geven... Dan kun je er dus nog steeds rijker op worden en iets goeds doen voor het milieu.

Dat bedrijf wilt gewoon die bezwaren wegnemen die veel mensen hebben en alle moeite uit handen nemen, want dat is beter voor hen, en voor de mensen zelf, niet vreemd dat daar dan markt voor zou zijn.

Maar ik hoor dus een hoop mensen die zitten te zeuren om een beetje rente en "geld lenen kost geld" wat een zwaktebod.

Vraag dat bedrijf alles te regelen zonder die rente - noem het een onderhoudscontract en installatie contract - en je hebt hetzelfde. Die lening kun je er prima tussenuit wiepen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_172554470
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 17:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Die doen het juist niet. Panelen zijn pas na een aantal jaren rendabel. Tegen die tijd liggen ze al lang de grassprietjes omhoog aan te duwen.
Die doen het juist wel. die hebben oud geld liggen
pi_172554513
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 17:42 schreef Patroon het volgende:

[..]

of gepensioneerd idd. Die doen het ook niet. Maar al tig keer gezegd hier, logisch dat je niet dat lease gedoe gaat doen, maar onbegrijpelijk dat je het niet gewoon zelf betaald. Gratis geld.
Niet iedereen heeft 3000 euro over
pi_172554942
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 17:58 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft 3000 euro over
3000 euro lenen kost je ca 300 euro. tegen een rente van 4.2%. dat is goedkoper dan een lease contract
pi_172555078
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 17:58 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft 3000 euro over
Dan zou ik mij zorgen maken over andere zaken. Ik ben ook in het bezit van een koopwoning en krijg het Spaans benauwd als ik minder dan 3000 achter de hand heb.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_172555345
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 18:28 schreef Patroon het volgende:

[..]

Dan zou ik mij zorgen maken over andere zaken. Ik ben ook in het bezit van een koopwoning en krijg het Spaans benauwd als ik minder dan 3000 achter de hand heb.
doe ik ook. maar daarom was die op zich een mooie kans maar de voorwaarden staan me niet aan
pi_172555417
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 18:41 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

doe ik ook. maar daarom was die op zich een mooie kans maar de voorwaarden staan me niet aan
kijk even bij de mogelijkheid voor een duurzame lening. Dan kan het nog uit.

http://www.slimwoneninleeuwarden.nl
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_172556102
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 14:36 schreef ludovico het volgende:
Even een prognose qua elektriciteitskosten.... Ik denk dat elektriciteit duurder wordt vanwege belasting op CO2, wat toch gepaard gaat met energiekosten... Het jojo effect van duurzaam zal ervoor zorgen dat we accu's nodig gaan hebben, die technologie is ook nog niet optimaal dus voordat die accu's goedkoper worden zal de stroomprijs relatief hoog zijn.... De komende (10?) jaar blijft dat allicht nog wel... Waarom zou elektriciteit nu goedkoper worden? Goedkoop Chinees staal voor windmolens? Dat gaat er ook uit... Goedkoop geld lenen? Dat gaat ook weer wat duurder worden....
Risico is wel ook, als er teveel stroom geproduceerd wordt dat dit geen cent waard is, juist het handig kunnen opslaan voor stroom verhoogt de mogelijkheid om erop te verdienen...
Maar ik geloof dat de overheid nog zo een saldering ding heeft lopen dus dat tackled dat probleem.

Ik denk dat de investering nu niet heel verkeerd is.
Geloof ik niet zo in. Gasprijs gaat stijgen, dat kunnen we wel met zekerheid gaan zeggen. Vooral aangezien alle woningen op elektra moeten gaan draaien. Vraag naar elektra zal dan wel gaan toenemen, maar er zal zeker wel gespeeld worden met de energiebelastingen.
Laatste zin wel mee eens.

Vraag me wel af of iedereen in zijn tvt nog steeds met stijgende energieprijzen rekent, want dat zou verklaren waarom ik overal van die belachelijk optimische tvt's zie.

http://www.clo.nl/indicat(...)-en-wereldolieprijs-

Afgelopen 10 jaar is elektra prijs excl. btw/heffingen behoorlijk stabiel gebleven.

quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 18:21 schreef Nico987 het volgende:

[..]

3000 euro lenen kost je ca 300 euro. tegen een rente van 4.2%. dat is goedkoper dan een lease contract
Nee. Dit leasecontract kost je 240 euro aan rente. Goedkoper dan die lening van je. Wel uitgaande dat de prijs van deze panelen +installatie marktconform zijn.

quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 18:28 schreef Patroon het volgende:

[..]

Dan zou ik mij zorgen maken over andere zaken. Ik ben ook in het bezit van een koopwoning en krijg het Spaans benauwd als ik minder dan 3000 achter de hand heb.
Flutargument wat ik hierboven al eerder zag staan. Als TS nou inderdaad wel een buffer achter de hand heeft, dan motiveer jij hem dus om deze op te maken zodat hij geen buffer meer heeft?
Dat TS geen geld wilt uitgeven aan panelen betekent wellicht juist dat hij verstandig bezig is qua buffers.

Zoals eerder gesteld ken ik de marktprijzen niet, maar los daarvan is dit geen slechte deal. Als je weet dat je de komende jaren niet aan het geld komt om dit zelf te kunnen aanschaffen en je woont hier met enige zekerheid nog wel even, zou ik het zeker overwegen. In het ergste geval levert je het per saldo +-0 euro op maar heb je na 10 jaar wel je eigen panelen, die daarna alsnog een leuk zakcentje opleveren. Wel goed de kleine lettertjes checken natuurlijk, want je wilt geen variabele rente of 200 euro boete als een incasso een keer fout gaat.
Eerst denken, dan typen
pi_172556279
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juli 2017 19:13 schreef Piger het volgende:
Geloof ik niet zo in. Gasprijs gaat stijgen, dat kunnen we wel met zekerheid gaan zeggen. Vooral aangezien alle woningen op elektra moeten gaan draaien. Vraag naar elektra zal dan wel gaan toenemen, maar er zal zeker wel gespeeld worden met de energiebelastingen.
Laatste zin wel mee eens.

Vraag me wel af of iedereen in zijn tvt nog steeds met stijgende energieprijzen rekent, want dat zou verklaren waarom ik overal van die belachelijk optimische tvt's zie.

http://www.clo.nl/indicat(...)-en-wereldolieprijs-

Afgelopen 10 jaar is elektra prijs excl. btw/heffingen behoorlijk stabiel gebleven.
Ik hoor graag wat meer verdieping waarom je ergens anders in gelooft ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_172557711
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juli 2017 19:13 schreef Piger het volgende:

[..]

Geloof ik niet zo in. Gasprijs gaat stijgen, dat kunnen we wel met zekerheid gaan zeggen. Vooral aangezien alle woningen op elektra moeten gaan draaien. Vraag naar elektra zal dan wel gaan toenemen, maar er zal zeker wel gespeeld worden met de energiebelastingen.
Laatste zin wel mee eens.

Vraag me wel af of iedereen in zijn tvt nog steeds met stijgende energieprijzen rekent, want dat zou verklaren waarom ik overal van die belachelijk optimische tvt's zie.

http://www.clo.nl/indicat(...)-en-wereldolieprijs-

Afgelopen 10 jaar is elektra prijs excl. btw/heffingen behoorlijk stabiel gebleven.

[..]

Nee. Dit leasecontract kost je 240 euro aan rente. Goedkoper dan die lening van je. Wel uitgaande dat de prijs van deze panelen +installatie marktconform zijn.

[..]

Flutargument wat ik hierboven al eerder zag staan. Als TS nou inderdaad wel een buffer achter de hand heeft, dan motiveer jij hem dus om deze op te maken zodat hij geen buffer meer heeft?
Dat TS geen geld wilt uitgeven aan panelen betekent wellicht juist dat hij verstandig bezig is qua buffers.

Zoals eerder gesteld ken ik de marktprijzen niet, maar los daarvan is dit geen slechte deal. Als je weet dat je de komende jaren niet aan het geld komt om dit zelf te kunnen aanschaffen en je woont hier met enige zekerheid nog wel even, zou ik het zeker overwegen. In het ergste geval levert je het per saldo +-0 euro op maar heb je na 10 jaar wel je eigen panelen, die daarna alsnog een leuk zakcentje opleveren. Wel goed de kleine lettertjes checken natuurlijk, want je wilt geen variabele rente of 200 euro boete als een incasso een keer fout gaat.
Nee je begrijpt mij verkeerd. Wanneer iemand met een koophuis geen 3000 euro achter de hand heeft, zou ik helemaal niet aan panelen beginnen nu. Dan zou ik mij dus druk maken over andere zaken ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_172557776
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 20:08 schreef Patroon het volgende:

[..]

Nee je begrijpt mij verkeerd. Wanneer iemand met een koophuis geen 3000 euro achter de hand heeft, zou ik helemaal niet aan panelen beginnen nu. Dan zou ik mij dus druk maken over andere zaken ;)
Ik snap je heel goed. Jij geeft alleen twee opties. Of ts heeft geen buffer en dan moet je er sowieso niet aan beginnen. Of ts heeft wel een buffer en dan kan je ze dus gewoon zelf kopen.

Maar dat laatste is natuurlijk onzin, als ts daarmee zijn buffer opmaakt.
Eerst denken, dan typen
  donderdag 20 juli 2017 @ 20:40:05 #118
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172558684
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 17:56 schreef OxygeneFRL het volgende:
Die doen het juist wel. die hebben oud geld liggen
Ja en dat maken ze lekker op inplaats te investeren zodat het pas na 10 jaar rendeerd.
Tot nooit .......
  donderdag 20 juli 2017 @ 20:42:47 #119
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172558785
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 19:18 schreef ludovico het volgende:
Ik hoor graag wat meer verdieping waarom je ergens anders in gelooft ;)
Ik denk dat het antwoord simpel is. De overheid wil iedereen van het gas af. Het is dan eenvoudig om de gasprijs te verdubbelen. Dat is luctatiever dan iedereen een aai over de bol heben en vriendelijk vragen of ze die cv-ketel willen vervangen.
Tot nooit .......
pi_172560761
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 20:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik denk dat het antwoord simpel is. De overheid wil iedereen van het gas af. Het is dan eenvoudig om de gasprijs te verdubbelen. Dat is luctatiever dan iedereen een aai over de bol heben en vriendelijk vragen of ze die cv-ketel willen vervangen.
Dat heeft verder weinig met de (langdurige) prijs van elektriciteit te maken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_172564491
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 21:28 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat heeft verder weinig met de (langdurige) prijs van elektriciteit te maken.
Zoals je in die grafiek ziet, is de prijs excl. belasting al 10 jaar behoorlijk stabiel.
Denk dat de invloed van overheid door energiebelasting toch een stuk groter is dan de kale prijs zelf. En laat die nou juist gemotiveerd zijn om mensen van gas af te laten stappen, naar elektra.
Zag je overigens 2 jaar geleden ook toen energiebelasting op gas flink toenam en op elektra flink daalde.
Eerst denken, dan typen
pi_172574041
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juli 2017 23:07 schreef Piger het volgende:

[..]

Zoals je in die grafiek ziet, is de prijs excl. belasting al 10 jaar behoorlijk stabiel.
Denk dat de invloed van overheid door energiebelasting toch een stuk groter is dan de kale prijs zelf. En laat die nou juist gemotiveerd zijn om mensen van gas af te laten stappen, naar elektra.
Zag je overigens 2 jaar geleden ook toen energiebelasting op gas flink toenam en op elektra flink daalde.
Ja natuurlijk is die energiebelasting belangrijk, maar die ga je ook terugvinden op elektra. Op gas allicht wat meer dan op elektriciteit, maar ik zou niet kunnen verzinnen waarom de overheid op elektra soepeler zou gaan worden? Dan mag het wel heel klimaat neutraal worden allemaal.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_172575257
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja natuurlijk is die energiebelasting belangrijk, maar die ga je ook terugvinden op elektra. Op gas allicht wat meer dan op elektriciteit, maar ik zou niet kunnen verzinnen waarom de overheid op elektra soepeler zou gaan worden? Dan mag het wel heel klimaat neutraal worden allemaal.
Toch is dat niet zo ver gezocht. Recentelijk is de belasting op gas verhoogd en op elektra verlaagd. Dit kan eenvoudig budgetneutraal gedaan worden door de overheid.

Hiermee maak je als overheid de investeringen in bijvoorbeeld warmtepompen een stuk interessanter omdat de terugverdientijd omlaag gaat.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_172575376
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 15:06 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Toch is dat niet zo ver gezocht. Recentelijk is de belasting op gas verhoogd en op elektra verlaagd. Dit kan eenvoudig budgetneutraal gedaan worden door de overheid.

Hiermee maak je als overheid de investeringen in bijvoorbeeld warmtepompen een stuk interessanter omdat de terugverdientijd omlaag gaat.
Lijkt me onlogisch, hoewel, alle factoren om elektriciteit op te wekken stoten ook CO2 uit en als die op een andere manier belast worden zit dat uiteindelijk ook in de stroomprijs. Maar zie je dat niet terug als belasting op elektriciteit specifiek.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_172576214
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 15:12 schreef ludovico het volgende:

[..]

Lijkt me onlogisch, hoewel, alle factoren om elektriciteit op te wekken stoten ook CO2 uit en als die op een andere manier belast worden zit dat uiteindelijk ook in de stroomprijs. Maar zie je dat niet terug als belasting op elektriciteit specifiek.
Het is bij elektriciteit wel mogelijk dit duurzaam op te wekken. Dat is met aardgas een stuk lastiger. Of het momenteel wel of niet duurzaam opgewekt wordt is natuurlijk een tweede, maar als we aardgas blijven gebruiken is verduurzaming sowieso geen optie.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')