Ik ga het even nuanceren. De boom in de operational lease komt al uit eind jaren 90. Toen kon je als bedrijf talent winnen voor je bedrijf door een auto voor te schotelen (de droefheid daarvan is immens, maar dat terzijde).quote:Op zaterdag 15 juli 2017 15:46 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik heb juist het idee dat in Nederland Operational Lease steeds populairder wordt. Vooral onder jongeren die dan gewoon een auto van de zaak krijgen. Echter heb ik nooit gehoord dat iemand een auto privé ging leasen. Het is natuurlijk ook vrij nieuw voor de meeste mensen en je ziet er ook reclame daarover. Ik denk dat vooral de voorwaarden zijn die mensen tegenhoudt.
Maar misschien dat jij het anders ervaart.
Dat zei Wouter Bos ook in 2007, is ie wel van terug gekomen.quote:
quote:Op vrijdag 14 juli 2017 17:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een enorme hausse in autoverkopen hielp de Amerikaanse en Britse economie de afgelopen jaren vooruit. Maar nu stijgt het aantal wanbetalers schrikbarend.
http://www.ad.nl/economie(...)de-pan-uit~a0054ed1/
Ik ben benieuwd hoeveel wij hiervan meekrijgen in Nederland.
Tel daarbij op dat de voorraad aan nieuwe auto's behoorlijk is.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 18:28 schreef tjoptjop het volgende:
In de VS zie ik het eerder fout gaan met studieleningen, dat is momenteel zo'n $1,4 biljoen en heeft betrekking op iets van 40-50 miljoen mensen.
Ik rij altijd nieuw, geen lease, geen lening. Je moet alleen sparen totdat je het geld hebt. Ik heb ooit eens een rentevrije lening gehad op mijn eerste motor. Toen ik na die 2 rentevrije jaren zag wat ik extra betaalde aan rente heb ik dat ding in 1 x afbetaald. Nooit meer een lening, niemand zou ooit een lening moeten nemen (behalve je hypotheek). Gewoon sparen dus.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 17:11 schreef Straatcommando. het volgende:
Ook in Nederland is het financieren van een auto vrij gewoon. Sterker nog, ik weet vrijwel zeker dat vrijwel elke nieuwe auto geleased of gefinancierd is.
En dat heeft weer te maken met de materialistische tijd waarin we leven. Als de buurman een hippe nieuwe Astra heeft moet jij dat ook hebben natuurlijk. Je hebt geen 30k zo op de plank liggen dus dan maar private lease of een lening.
Voor een auto lenen kan best verstandig zijn als je net afgestudeerd bent en zo'n uppie neemt om naar je werk te kunnen.quote:Op zondag 16 juli 2017 10:25 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ik rij altijd nieuw, geen lease, geen lening. Je moet alleen sparen totdat je het geld hebt. Ik heb ooit eens een rentevrije lening gehad op mijn eerste motor. Toen ik na die 2 rentevrije jaren zag wat ik extra betaalde aan rente heb ik dat ding in 1 x afbetaald. Nooit meer een lening, niemand zou ooit een lening moeten nemen (behalve je hypotheek). Gewoon sparen dus.
Ik kreeg laatst de vraag of ik mij niet schaam voor mijn auto (een oude bak uit 93, die er overigens wel gewoon heel uitziet zonder deuken of krassen, alleen de kleur is wat vervaagd).quote:Op vrijdag 14 juli 2017 17:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vroeger kocht je een barrel van een paar honderd gulden en nu hoor je er niet bij zonder je nieuwe volkswagen Up!
Met alle respect, maar de meeste auto's uit 93 zijn al gesloopt omdat ook toen de onderdelen niet 30 jaar meegingen.quote:Op zondag 16 juli 2017 11:08 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik kreeg laatst de vraag of ik mij niet schaam voor mijn auto (een oude bak uit 93, die er overigens wel gewoon heel uitziet zonder deuken of krassen, alleen de kleur is wat vervaagd).
De vraagsteller kon niet begrijpen dat ik juist blij ben met een auto die mij maar ¤ 40,00 per maand kost qua wegenbelasting en verzekering. Dat ik blij ben met een auto die zuinig rijdt, die zonder gedoe door de APK komt en die gebouwd is in een tijd waar onderdelen nog 30 jaar meegaan voordat ze een keer vervangen hoeven te worden.
Hij kon het maar niet begrijpen, want ja het is toch niet goed voor je imago en wat moeten de buren wel niet denken. Te triest
nee hoor, studenten hebben in het algemeen een fiets.quote:Op zondag 16 juli 2017 10:33 schreef VEM2012 het volgende:
Voor een auto lenen kan best verstandig zijn als je net afgestudeerd bent en zo'n uppie neemt om naar je werk te kunnen.
lekker boeienquote:Op zondag 16 juli 2017 11:08 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik kreeg laatst de vraag of ik mij niet schaam voor mijn auto (een oude bak uit 93, die er overigens wel gewoon heel uitziet zonder deuken of krassen, alleen de kleur is wat vervaagd).
De vraagsteller kon niet begrijpen dat ik juist blij ben met een auto die mij maar ¤ 40,00 per maand kost qua wegenbelasting en verzekering. Dat ik blij ben met een auto die zuinig rijdt, die zonder gedoe door de APK komt en die gebouwd is in een tijd waar onderdelen nog 30 jaar meegaan voordat ze een keer vervangen hoeven te worden.
Hij kon het maar niet begrijpen, want ja het is toch niet goed voor je imago en wat moeten de buren wel niet denken. Te triest
.quote:Negen jaar nadat banken wat al te enthousiast hypotheken verstrekten aan consumenten die die schuld helemaal niet konden dragen – wat leidde tot de grootste financiële crisis sinds de jaren 30 - is er een ander financieel product dat dreigt uit te groeien tot een tijdbom: de autolening.
Tegenwoordig werken afgestudeerden over het algemeen de eerste 3, 4 of 5 jaar sowieso via allerlei flexcontracten, kampen ze met een behoorlijke studieschuld, en zijn ze ook op andere fronten bezig om op eigen benen te gaan staan (bijvoorbeeld op zoek naar een eigen koopwoning).quote:Op zondag 16 juli 2017 10:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor een auto lenen kan best verstandig zijn als je net afgestudeerd bent en zo'n uppie neemt om naar je werk te kunnen.
Dit. Nu heb ik ook een auto uit 93. Maar dit omdat ik deze auto mbt model en herinneringen nog altijd mooi vind en geen ander model mij kan bekoren anders dan een volvo c30 die ik mbt tot model wel mooi vind. Bovendien heb ik niet zoveel met auto's in die zin als statussymbool. Maar zoals ik het nu inschat zal ik er achter 3 jaar helaas toch afstand van moeten nemen vanwege onderdelen die niet meer leverbaar zijn en je afhankelijk gaat worden van sloop. Dan zal het waarschijnlijk een occasion c30 worden.quote:Op zondag 16 juli 2017 11:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Met alle respect, maar de meeste auto's uit 93 zijn al gesloopt omdat ook toen de onderdelen niet 30 jaar meegingen.
Huidige auto's rijden ook beter, comfortabeler en zijn luxer.
Prima dat je blij bent met jouw rode autootje uit het jaar kruik, maar romantiseer het niet teveel.
Bij mij is het juist andersom. Vaak veel bekijks en vragen. Bij een apk gaf ik de sleutels af en kwam de monteur terug. Hij kon de auto niet vinden. Bij een volvo denk je niet gelijk aan een 480 die geheel niet lijkt op een volvo model. Hij had dit model nog nooit gezien. Maar goed hij was vrij jong.quote:Op zondag 16 juli 2017 11:08 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik kreeg laatst de vraag of ik mij niet schaam voor mijn auto (een oude bak uit 93, die er overigens wel gewoon heel uitziet zonder deuken of krassen, alleen de kleur is wat vervaagd).
De vraagsteller kon niet begrijpen dat ik juist blij ben met een auto die mij maar ¤ 40,00 per maand kost qua wegenbelasting en verzekering. Dat ik blij ben met een auto die zuinig rijdt, die zonder gedoe door de APK komt en die gebouwd is in een tijd waar onderdelen nog 30 jaar meegaan voordat ze een keer vervangen hoeven te worden.
Hij kon het maar niet begrijpen, want ja het is toch niet goed voor je imago en wat moeten de buren wel niet denken. Te triest
quote:Op zondag 16 juli 2017 12:04 schreef Ryan3 het volgende:
Eerste alinea is wel een enorme versimpeling van de waarheid zeg.:
[..]
.
Wat begreep jij niet aan afgestudeerd?quote:Op zondag 16 juli 2017 12:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee hoor, studenten hebben in het algemeen een fiets.
Hier om de hoek staat een auto voor 100 euro te koop die net apk heeft gehad
Als het alternatief 'niet naar je werk kunnen komen' is, dan lijkt mij het erg verstandig.quote:Op zondag 16 juli 2017 12:17 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Tegenwoordig werken afgestudeerden over het algemeen de eerste 3, 4 of 5 jaar sowieso via allerlei flexcontracten, kampen ze met een behoorlijke studieschuld, en zijn ze ook op andere fronten bezig om op eigen benen te gaan staan (bijvoorbeeld op zoek naar een eigen koopwoning).
Dan lijkt het aangaan van een lening voor een auto juist erg onverstandig, zelfs als dat maar een 150 tot 200 euro per maand zou zijn voor een Volkswagen Up bijvoorbeeld.
Nee, een alternatief is uiteraard beginnen met een jong gebruikte auto uit het A segment bijvoorbeeld. Scheelt echt een hoop risico en geld.quote:Op zondag 16 juli 2017 13:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als het alternatief 'niet naar je werk kunnen komen' is, dan lijkt mij het erg verstandig.
Die ken ik ook, maar het is tegenwoordig echt algemeen gebruik dat afgestudeerden beginnen met tal van flexcontracten. Daar kun je een denigrerende sneer tegenaan gooien maar dat verandert de realiteit niet.quote:Ik ken genoeg afgestudeerden die wel meteen een fatsoenlijke baan binnen hengelen. Kwestie van een goede opleiding.
Wat een bullshit.quote:Dat gezeik over flex ook altijd. Dat is een zegen voor mensen die wat kunnen en willen.
Gesproken als een echte VVD-er.quote:Op zondag 16 juli 2017 13:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als het alternatief 'niet naar je werk kunnen komen' is, dan lijkt mij het erg verstandig.
Ik ken genoeg afgestudeerden die wel meteen een fatsoenlijke baan binnen hengelen. Kwestie van een goede opleiding.
Dat gezeik over flex ook altijd. Dat is een zegen voor mensen die wat kunnen en willen.
Dat het nog belachelijker kan.quote:
Ook die jong gebruikte auto kost geld.quote:Op zondag 16 juli 2017 13:57 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee, een alternatief is uiteraard beginnen met een jong gebruikte auto uit het A segment bijvoorbeeld. Scheelt echt een hoop risico en geld.
[..]
Die ken ik ook, maar het is tegenwoordig echt algemeen gebruik dat afgestudeerden beginnen met tal van flexcontracten. Daar kun je een denigrerende sneer tegenaan gooien maar dat verandert de realiteit niet.
[..]
Wat een bullshit.
En dat wetende ga je zelf je auto "financieren"... Terwijl je hem gewoon kunt betalen. Ik vind de gedachtegang "apart". Ik zou zonder meer voor direct aftikken gaan. Ik zie financieren en leasen meer voor degenen die dat niet kunnen. Zo blijkt ook uit het onderwerp.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 19:43 schreef Coritchando het volgende:
Ik zou willen dat ik meer geld had, dan was ik een leasemaatschappij begonnen. Volgens mij 1 van de makkelijkste methodes om rijk te worden.
We willen natuur liever niet dat men kan zien dat ie geleased is.quote:Op zaterdag 15 juli 2017 09:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ook zijn die lage maandbedragen gebasseerd op auto's vol met reclame stickers, wil je dat niet dan betaal je ook weer meer per maand.
Wat snap jij niet aan mijn reactie?quote:Op zondag 16 juli 2017 13:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat begreep jij niet aan afgestudeerd?
quote:Op zaterdag 15 juli 2017 11:51 schreef Weltschmerz het volgende:
Als ik jou een auto verkoop en jij die contant afrekent, heb ik geld in de hand dat je in het verleden verdiend hebt. Als ik jou een auto op afbetaling verkoop moet ik hopen dat jij je inkomen behoudt om mijn geld te krijgen. Als een heleboel mensen hun inkomen verliezen krijg ik mijn geld ook niet en kan ik mijn schuldeisers niet betalen, en als er veel schuldenaren zoals ik zijn kan mijn schuldeiser zijn schuldeisers niet betalen. Dan hebben we het niet over individuele geldproblemen maar over een crisis.
Goede post's.quote:Op zaterdag 15 juli 2017 12:09 schreef Weltschmerz het volgende:
Dan moet ik jou vinden, de auto in goede staat vinden en een vervangende koper vinden, ik moet dus eigenlijk mijn werk overdoen, voor niets. In die tijd kan ik geen nieuwe verkoop doen.
Leningen en afbetalingen maken van jouw inkomensprobleem een ander zijn probleem. Rente is deels ook een vergoeding voor het risico op wanbetaling, maar als het percentage wanbetalers groter is dan het rentepercentage is er een probleem. Als iedereen met schulden aan elkaar verbonden is krijg je dus een kettingreactie bij een bepaald percentage aan wanbetaling. Als iedereen alles contant afrekent is elk inkomensprobleem een geďsoleerd individueel probleem.
Ik doe deze even QFT. Zodat we het daar later nog eens over kunnen hebben. Iets zegt me ook dat je de OP niet hebt gelezen.quote:Op zondag 16 juli 2017 17:59 schreef Rockefellow het volgende:
De rentepercentages voor autoleningen zijn doorgaans niet aan resets onderhevig, bovendien is het bedrag vaak niet erg hoog. Een oorzaak voor ellende zullen deze leningen niet zo snel worden.
Dat bedoel ik, zo zijn er velen en daar word handig op ingespeeld.quote:Op zondag 16 juli 2017 11:08 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik kreeg laatst de vraag of ik mij niet schaam voor mijn auto (een oude bak uit 93, die er overigens wel gewoon heel uitziet zonder deuken of krassen, alleen de kleur is wat vervaagd).
De vraagsteller kon niet begrijpen dat ik juist blij ben met een auto die mij maar ¤ 40,00 per maand kost qua wegenbelasting en verzekering. Dat ik blij ben met een auto die zuinig rijdt, die zonder gedoe door de APK komt en die gebouwd is in een tijd waar onderdelen nog 30 jaar meegaan voordat ze een keer vervangen hoeven te worden.
Hij kon het maar niet begrijpen, want ja het is toch niet goed voor je imago en wat moeten de buren wel niet denken. Te triest
Eensch, maar blijkbaar is dat al ´´ouderwets´´quote:Op zondag 16 juli 2017 10:25 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ik rij altijd nieuw, geen lease, geen lening. Je moet alleen sparen totdat je het geld hebt. Ik heb ooit eens een rentevrije lening gehad op mijn eerste motor. Toen ik na die 2 rentevrije jaren zag wat ik extra betaalde aan rente heb ik dat ding in 1 x afbetaald. Nooit meer een lening, niemand zou ooit een lening moeten nemen (behalve je hypotheek). Gewoon sparen dus.
Leuk plaatje.quote:
Wat je er mee wil als antwoord op wat ik schreef.quote:Op zondag 16 juli 2017 17:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat snap jij niet aan mijn reactie?
Maar al gauw 25% minder dan een volledig nieuwe auto, en je hoeft dan niet persé een lening af te sluiten met de bijbehorende risico's.quote:Op zondag 16 juli 2017 16:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook die jong gebruikte auto kost geld.
Allemaal leuk en aardig, de onderhandelingspositie voor sommige werknemers in bepaalde specifieke bedrijfstakken mag dan verbeterd zijn, dat neemt niet weg dat het gros van de afgestudeerden de eerste paar jaar met flexcontracten beginnen.quote:En ik ben helemaal klaar met het geklaag over de arbeidsmarkt terwijl er in veel sectoren een flink tekort is aan personeel.
In welk scenario zie jij het massaal resetten op autoleningen als oorzaak voor een nieuwe crisis?quote:Op zondag 16 juli 2017 18:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik doe deze even QFT. Zodat we het daar later nog eens over kunnen hebben. Iets zegt me ook dat je de OP niet hebt gelezen.
dat was een reactie op jouw post.quote:Op zondag 16 juli 2017 18:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat je er mee wil als antwoord op wat ik schreef.
Dat is vrij gemakkelijk op te lossen door de overheid.quote:Op zondag 16 juli 2017 18:56 schreef Tomatenboer het volgende:
Sowieso wordt flex tegenwoordig steeds meer de norm. Want werkgevers zouden vaste contracten immers te risicovol en te duur vinden. Dat weet je zelf ook wel.
De werkgevers hebben gewoon gelijk. Het kost teveel om slecht personeel te ontslaan.quote:Op zondag 16 juli 2017 18:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar al gauw 25% minder dan een volledig nieuwe auto, en je hoeft dan niet persé een lening af te sluiten met de bijbehorende risico's.
[..]
Allemaal leuk en aardig, de onderhandelingspositie voor sommige werknemers in bepaalde specifieke bedrijfstakken mag dan verbeterd zijn, dat neemt niet weg dat het gros van de afgestudeerden de eerste paar jaar met flexcontracten beginnen.
Sowieso wordt flex tegenwoordig steeds meer de norm. Want werkgevers zouden vaste contracten immers te risicovol en te duur vinden. Dat weet je zelf ook wel.
Dat is wel degelijk een probleem, ook in combinatie met de problemen in dit topic besproken.
Geld is niet kunstmatig goedkoop. Er is strikt genomen simpelweg teveel geld.quote:Op zondag 16 juli 2017 19:00 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
In welk scenario zie jij het massaal resetten op autoleningen als oorzaak voor een nieuwe crisis?
Mensen zullen relatief kleine financieringen niet meer kunnen voldoen als de economie een dreun krijgt. Daar zal iets anders aan ten grondslag liggen. Het klappen van de aandelenbubble bijvoorbeeld.
Dat mensen goedkoop een auto kunnen lenen is wel - net als de aandelenbubble - het gevolg van kunstmatig goedkoop geld.
Leg het eens uit zou ik zeggen.quote:Op zondag 16 juli 2017 19:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat was een reactie op jouw post.
Aangezien jij mijn reactie niet snapt, denk ik dat je mijn reactie niet begrijpt, vandaar mijn vraag. Want als je mijn reactie zou snappen dan weet je dat het een logische en normale reactie is op jouw post.
Wat kunstmatig is geprint.quote:Op zondag 16 juli 2017 19:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Geld is niet kunstmatig goedkoop. Er is strikt genomen simpelweg teveel geld.
Studenten hebben een fiets en een auto koop je al voor 100 euro incl apk.quote:
Die auto van 100 euro is waarschijnlijk duurder dan het uppie in private lease. Dat schreef ik dus al.quote:Op zondag 16 juli 2017 19:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Studenten hebben een fiets en een auto koop je al voor 100 euro incl apk.
Ik weet niet hoe ik meer duidelijker kan zijn. Dat je daarna reageert dat ik niet weet wat afgestudeerd is laat zien dat je mijn reactie niet begrijpt.
Ik verwijs daarvoor naar #130. Hij heeft het daar allemaal gezegd vind ik. Je krijgt een kettingreactie. Het is natuurlijk een kwestie van smaak wat je precies ziet als een "crisis". Deze komen in gradaties natuurlijk. De wereldeconomie zal daar niet direct door instorten. Maar indirect is er veel mogelijk. Vele kleine maken zomaar een grote.quote:Op zondag 16 juli 2017 19:00 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
In welk scenario zie jij het massaal resetten op autoleningen als oorzaak voor een nieuwe crisis?
Mensen zullen relatief kleine financieringen niet meer kunnen voldoen als de economie een dreun krijgt. Daar zal iets anders aan ten grondslag liggen. Het klappen van de aandelenbubble bijvoorbeeld.
Dat mensen goedkoop een auto kunnen lenen is wel - net als de aandelenbubble - het gevolg van kunstmatig goedkoop geld.
Dr. Doom in de bocht. Ik denk overigens wel dat het geschetste scenario realistisch is.quote:Op zaterdag 15 juli 2017 09:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zal niet met een sisser aflopen, hoogstens zal het zo lijken.
De Vorige keren moest eerst wallstreet gered worden, bij de crisis van 2008 de banken door de centrale banken.
Bij de volgende crisis zal de centrale banken zelf gered moeten worden en dat kan in principe door niemand.. behalve! door het IMF.
Waardoor, als ze voor die optie gaan, pas echt de grootste diefstal aller tijden word ingezet.
Het IMF is geen land, een prive clubje van banken die geen verantwoording hoeven af te leggen tegen niets en niemand en zijn op elk vlak juridisch onaantastbaar.
Fijn voor ze, zul je denken, maar het resultaat zal zijn dat ze bij de volgende crisis ongelimiteerd SDR's zullen gaan printen als een malle om de schulden te blijven dekken.
Wat je daarmee bewerkstelligd is eigenlijk oneindige schuld omdat landen oneindig schulden kunnen inwisselen dankzij die SDR's.
Jan met de pet gaat dat zeker merken als de inflatie plots 2+% jaarlijks stijgt en dus een van de grootste vormen van diefstallen werkelijkheid zal worden.
Dat is natuurlijk dankzij fiat en inflatie al bijna 100 jaar het geval, maar dit zal buiten alle proporties zijn.
Het alternatief zou misschien nog erger zijn en dat is kiezen voor een grote default.
Maar dan is de westerse welvaart voorbij, generaties lang voorbij. (of permanent, moeilijk te zeggen)
Zeg maar gerust 'Loan fraud 2.0'.quote:Op zondag 16 juli 2017 19:00 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
In welk scenario zie jij het massaal resetten op autoleningen als oorzaak voor een nieuwe crisis?
Mensen zullen relatief kleine financieringen niet meer kunnen voldoen als de economie een dreun krijgt. Daar zal iets anders aan ten grondslag liggen. Het klappen van de aandelenbubble bijvoorbeeld.
Dat mensen goedkoop een auto kunnen lenen is wel - net als de aandelenbubble - het gevolg van kunstmatig goedkoop geld.
Totdat je 'm total loss rijdt of iemand anders er tegenaan zit en de verzekering je naait met 50/50.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 19:32 schreef Coritchando het volgende:
Aangezien de auto ten alle tijden meer waard zal zijn dan de lening, is dit dus geen probleem.
Ik denk dat vooral het grotere plaatje een probleem is. Op het moment dat het risico tot defaulten gesubsidieerd wordt door een irreel laag rentepercentage is niet het verstrekken van leningen t.o.v. individuele begrotingen het probleem, maar het goedkope geld wat elders - op grote schaal - vele malen grotere gevolgen heeft.quote:Op zondag 16 juli 2017 20:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik verwijs daarvoor naar #130. Hij heeft het daar allemaal gezegd vind ik.
Ik zou me eerder druk maken om de leningen die wij aangesmeerd krijgen zonder uberhaupt ergens te hebben getekend.quote:Op zondag 16 juli 2017 20:49 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Zeg maar gerust 'Loan fraud 2.0'.
Naast de het deel aan sub-prime leningen (welke met een omvang van rond 250 miljard natuurlijk in het niet valt vergeleken met de omvang van sub-prime hypotheken) is de vraag vooral, hoeveel mensen is op de manier zoals in de video's te zien is een lening aangesmeerd?
Krijg jij leningen aangesmeerd zonder dat je ervoor tekent?quote:Op zondag 16 juli 2017 21:50 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Ik zou me eerder druk maken om de leningen die wij aangesmeerd krijgen zonder uberhaupt ergens te hebben getekend.
Het punt is dat degene die de lening uitgeeft gewoon moet opdraaien voor het verlies. Dat moet zo'n bedrijf aankunnen, dannisner niets aan de hand.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 19:23 schreef BlaZ het volgende:
Hetzelfde zie je hier in Mexico, vroeg of laat komt er vanzelf een nieuwe crisis als men alles financiert.
Wij lenen voor een kunstmatig laag bedrag geld, van onszelf, om weer uit te lenen aan landen als Griekenland waarvan we weten dat ze het nooit terug gaan betalen. Een lening met ons uitgesteld loon als onderpand. En als bonus krijgen we geen rente.quote:Op zondag 16 juli 2017 21:52 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Krijg jij leningen aangesmeerd zonder dat je ervoor tekent?
Nog nooit van het concept "5 jaar allrisk tegen nieuwwaarde" gehoord?quote:Op zondag 16 juli 2017 20:56 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Totdat je 'm total loss rijdt of iemand anders er tegenaan zit en de verzekering je naait met 50/50.
Ik heb mij daar nooit zo in verdiept maar kun je na een jaar de auto zo weer inleveren bij de garage? Als dat niet zo is kun je niet van een lease spreken.quote:Op maandag 17 juli 2017 09:55 schreef Gunner het volgende:
Ik heb wel eens discussie met mensen over Private Lease. Ik zeg dat het een soort van financieringsconstructie is (een maatschappij schaft immers voor jou een auto aan), maar mensen die het gebruiken noemen het liever een 'abonnement'. Wat is het nu? De BKR is er toch niet voor niets?
Dat kan bij sommige contracten, ligt eraan wat je afspreekt.quote:Op maandag 17 juli 2017 10:02 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik heb mij daar nooit zo in verdiept maar kun je na een jaar de auto zo weer inleveren bij de garage? Als dat niet zo is kun je niet van een lease spreken.
Volgens mij betekent het hetzelfde, je betaald een bedrag per periode en krijgt daar iets voor terug. In dit geval een auto. In andere gevallen de televisiegids.quote:Op maandag 17 juli 2017 09:55 schreef Gunner het volgende:
Ik heb wel eens discussie met mensen over Private Lease. Ik zeg dat het een soort van financieringsconstructie is (een maatschappij schaft immers voor jou een auto aan), maar mensen die het gebruiken noemen het liever een 'abonnement'. Wat is het nu? De BKR is er toch niet voor niets?
Hangt ervan af. Je hebt volgens mij wel vormen waarbij je ook de auto gewoon weer kan inleveren.quote:Op maandag 17 juli 2017 09:55 schreef Gunner het volgende:
Ik heb wel eens discussie met mensen over Private Lease. Ik zeg dat het een soort van financieringsconstructie is (een maatschappij schaft immers voor jou een auto aan), maar mensen die het gebruiken noemen het liever een 'abonnement'. Wat is het nu? De BKR is er toch niet voor niets?
Bij een lease denk ik al snel aan het tijdelijk lenen van een auto. Of dat 1 jaar is of 7 jaar. Als ik de auto verplicht ben zolang te leasen dat hij is bijna afbetaald is dan zie ik dat niet als een lease. Dan kun je hen net zo goed financieren. Bij een compleet nieuwe auto zit vaak ook al de eerste vijf jaar onderhoud als ik mij niet vergis.quote:Op maandag 17 juli 2017 10:13 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Dat kan bij sommige contracten, ligt eraan wat je afspreekt.
Maar waarom zou het wel of geen lease zijn?
Oké. Lijkt mij dan ook de beste vorm als je dan toch wil gaan leasen als particulier. Zul je wel meer moeten betalen lijkt mij. Maar dan spreek ik petsoonlijk pas van leasen.quote:Op maandag 17 juli 2017 10:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hangt ervan af. Je hebt volgens mij wel vormen waarbij je ook de auto gewoon weer kan inleveren.
De beste vorm is voor iedereen weer anders. Een nadeel noem je zelf: duurder.quote:Op maandag 17 juli 2017 10:31 schreef Cherna het volgende:
[..]
Oké. Lijkt mij dan ook de beste vorm als je dan toch wil gaan leasen als particulier. Zul je wel meer moeten betalen lijkt mij. Maar dan spreek ik petsoonlijk pas van leasen.
En toch zijn er zat mensen die zeggen dat het goedkoper is.(al zijn dat uiteraard wel de mensen die voor zo'n constructie kiezen dus dat is wellicht wat bevooroordeeld).quote:
quote:Sander van Mersbergen 11-07-17, 08:42 Laatste update: 10:32
62
44
M 1
Ik had het even over het vergelijk tussen personal lease en een daadwerkelijke lease vorm.quote:Op maandag 17 juli 2017 10:52 schreef Gunner het volgende:
[..]
En toch zijn er zat mensen die zeggen dat het goedkoper is.(al zijn dat uiteraard wel de mensen die voor zo'n constructie kiezen dus dat is wellicht wat bevooroordeeld).
Zo had ik eens iemand die ik vroeg om een offerte om zo'n zelfde auto zelf te kopen. Dat had ie niet eens gedaan. Ja zo kan ik ook vergelijken. (ik zelf denk dat met de korting die je krijgt als je enkel een nieuwe auto koopt het best eens goedkoper kan zijn om zelf te kopen)
Welke korting? Ik denk juist dat zo'n leasemaatschappij korting krijgt omdat ze meerdere auto's kopen.quote:Op maandag 17 juli 2017 10:52 schreef Gunner het volgende:
[..]
En toch zijn er zat mensen die zeggen dat het goedkoper is.(al zijn dat uiteraard wel de mensen die voor zo'n constructie kiezen dus dat is wellicht wat bevooroordeeld).
Zo had ik eens iemand die ik vroeg om een offerte om zo'n zelfde auto zelf te kopen. Dat had ie niet eens gedaan. Ja zo kan ik ook vergelijken. (ik zelf denk dat met de korting die je krijgt als je enkel een nieuwe auto koopt het best eens goedkoper kan zijn om zelf te kopen)
5 jaar?! Wat betaal je dan wel niet aan premie per maandquote:
Daarom noemen ze het ook wel Operational Lease en Financial Lease.quote:Op maandag 17 juli 2017 10:23 schreef Cherna het volgende:
[..]
Bij een lease denk ik al snel aan het tijdelijk lenen van een auto. Of dat 1 jaar is of 7 jaar. Als ik de auto verplicht ben zolang te leasen dat hij is bijna afbetaald is dan zie ik dat niet als een lease. Dan kun je hen net zo goed financieren. Bij een compleet nieuwe auto zit vaak ook al de eerste vijf jaar onderhoud als ik mij niet vergis.
Nu zou je huren/lenen als rent kunnen zien.
Leaseauto's dienen netjes behandeld te worden. Een krasje of deukje na 5 jaar is prima, maar als je een bumper kwijt bent geraakt in de jaren dan ga je dat gewoon betalen hoorquote:Op maandag 17 juli 2017 11:41 schreef speknek het volgende:
Het is in ieder geval voordelig voor de consument dat de restwaarde schijnbaar van tevoren is vastgesteld. Ik denk dat dealers zich meer zorgen moeten gaan maken of de ICE auto's überhaupt nog restwaarde hebben als ze ze terug krijgen van de leaseperiode.
Geen idee, ik weet alleen dat het mogelijk isquote:Op maandag 17 juli 2017 11:23 schreef Ener-G het volgende:
[..]
5 jaar?! Wat betaal je dan wel niet aan premie per maand
Haha ik bedoel niet dat ze stuk zijn, maar dat straks van het ene op het andere moment heel veel mensen over willen gaan stappen naar elektrisch rijden, en dan raak je je verbrandingsmotorautos alleen nog tegen bodemprijzen kwijt.quote:Op maandag 17 juli 2017 11:42 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Leaseauto's dienen netjes behandeld te worden. Een krasje of deukje na 5 jaar is prima, maar als je een bumper kwijt bent geraakt in de jaren dan ga je dat gewoon betalen hoor
Ieder zijn eigen ding hč. Neem aan dat jij je ook wel kunt verplaatsen in andere mensen die auto's wel leuk/belangrijk/interessant whatever vinden?quote:Op maandag 17 juli 2017 11:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik heb echt nog nooit geld geleend voor een auto, wat een verspilling. ik rij ook nooit in een wagen duurder dan ¤ 5000,-.
Ik zou doodongelukkig worden als ik iedere maand een paar honderd euro van mijn inkomen zag verdwijnen naar het afbetalen van mijn auto. Dan moet je hem natuurlijk ook all risk verzekeren,nog een kostenpost.
Ik rij lekker in mijn goedkope bak, met WA verzekering. Bijkomend voordeel is dat het me ook niet interesseert als er een deukje in komt, dus als je een blauwe peugeot door Rotterdam ziet rijden met een kras op de zijkant, geef vooral voorrang en snij hem niet af want hij prakt hem er zo in.
Ja hoor. Dat kan ik. Dat je er een lening voor af gaat sluiten kan ik dan met mijn verstand weer niet bij.quote:Op maandag 17 juli 2017 11:49 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ieder zijn eigen ding hč. Neem aan dat jij je ook wel kunt verplaatsen in andere mensen die auto's wel leuk/belangrijk/interessant whatever vinden?
Een Opel een hippe interessante bak vinden en dan competitie voelenquote:Op vrijdag 14 juli 2017 17:11 schreef Straatcommando. het volgende:
Ook in Nederland is het financieren van een auto vrij gewoon. Sterker nog, ik weet vrijwel zeker dat vrijwel elke nieuwe auto geleased of gefinancierd is.
En dat heeft weer te maken met de materialistische tijd waarin we leven. Als de buurman een hippe nieuwe Astra heeft moet jij dat ook hebben natuurlijk. Je hebt geen 30k zo op de plank liggen dus dan maar private lease of een lening.
Die zijn meestal anders gefinancierd of niet eens hen maar van een neef in Brusselquote:Op vrijdag 14 juli 2017 17:13 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Is dat zo? Je ziet echt veel jongeren met de allernieuwste bakken rijden waar ze hun halve loon voor in mogen leveren. De tijd zal het leren.
quote:Op maandag 17 juli 2017 11:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Haha ik bedoel niet dat ze stuk zijn, maar dat straks van het ene op het andere moment heel veel mensen over willen gaan stappen naar elektrisch rijden, en dan raak je je verbrandingsmotorautos alleen nog tegen bodemprijzen kwijt.
Krasje of deukje geeft ook vaak nog wel gezeik hoor.quote:Op maandag 17 juli 2017 11:42 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Leaseauto's dienen netjes behandeld te worden. Een krasje of deukje na 5 jaar is prima, maar als je een bumper kwijt bent geraakt in de jaren dan ga je dat gewoon betalen hoor
Een krasje of deukje is helemaal niet prima. Mijn vorige lease BMW 3-serie ging na 4 jaar en 163k km's in optisch zeer goede staat uit de lease en ik kreeg een rekening van Eur 1.000,- gepresenteerd.quote:Op maandag 17 juli 2017 11:42 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Leaseauto's dienen netjes behandeld te worden. Een krasje of deukje na 5 jaar is prima, maar als je een bumper kwijt bent geraakt in de jaren dan ga je dat gewoon betalen hoor
Je hebt echt de meest gierige leasemaatschappij die ik ooit gezien hebquote:Op maandag 17 juli 2017 12:07 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Een krasje of deukje is helemaal niet prima. Mijn vorige lease BMW 3-serie ging na 4 jaar en 163k km's in optisch zeer goede staat uit de lease en ik kreeg een rekening van Eur 1.000,- gepresenteerd.
Zie hier het rapport: https://ufile.io/lh90w
Alleen schade 3 vind ik terecht, omdat ik een keer zachtjes tegen een steen ofzo gereden ben. De rest gaat echt nergens over. Zie bijvoorbeeld 'overige schade 2', wat kan ik er als berijder nou aan doen dat de geluiddemping van de motor gebroken is?
Pas er dus maar mee op want dit soort bedrijven proberen je overal op te pakken. Ze verwachten dat een auto er na 163k km nog als nieuw bij staat
Ach. Als je zoals mij een bak koopt van 3000 euro en vervolgens gaan de bobine, computer, zekeringkast, versnellingsbak, bougies en nog wat zooi stuk dan praat je wel anders. Als je elke maand een groot deel van je loon naar (zinloos) onderhoud ziet verdwijnen doet dat ook pijn.quote:Op maandag 17 juli 2017 11:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik heb echt nog nooit geld geleend voor een auto, wat een verspilling. ik rij ook nooit in een wagen duurder dan ¤ 5000,-.
Ik zou doodongelukkig worden als ik iedere maand een paar honderd euro van mijn inkomen zag verdwijnen naar het afbetalen van mijn auto. Dan moet je hem natuurlijk ook all risk verzekeren,nog een kostenpost.
Ik rij lekker in mijn goedkope bak, met WA verzekering. Bijkomend voordeel is dat het me ook niet interesseert als er een deukje in komt, dus als je een blauwe peugeot door Rotterdam ziet rijden met een kras op de zijkant, geef vooral voorrang en snij hem niet af want hij prakt hem er zo in.
Klopt. Maar dan heb je gewoon pech gehad. Als je een lening er voor afsluit weet je zeker dat je de komende jaren iedere maand mag aftikken.quote:Op maandag 17 juli 2017 12:26 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Ach. Als je zoals mij een bak koopt van 3000 euro en vervolgens gaan de bobine, computer, zekeringkast, versnellingsbak, bougies en nog wat zooi stuk dan praat je wel anders. Als je elke maand een groot deel van je loon naar (zinloos) onderhoud ziet verdwijnen doet dat ook pijn.
Klopt.quote:Op maandag 17 juli 2017 13:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Klopt. Maar dan heb je gewoon pech gehad. Als je een lening er voor afsluit weet je zeker dat je de komende jaren iedere maand mag aftikken.
okquote:Op maandag 17 juli 2017 13:16 schreef suijkerbuijk het volgende:
jaren 90 een lening voor een auto.
nooit meer koop het wel ook geen gezijk.
zo heb ik
1 auto
3 motors staan
allemaal van mij hard voor gewerkt om dat te krijgen.
en onderhoud doe ik zelf wel .
gaafquote:Op maandag 17 juli 2017 13:16 schreef suijkerbuijk het volgende:
jaren 90 een lening voor een auto.
nooit meer koop het wel ook geen gezijk.
zo heb ik
1 auto
3 motors staan
allemaal van mij hard voor gewerkt om dat te krijgen.
en onderhoud doe ik zelf wel .
Fantastisch, mag ik je aanraken?quote:Op maandag 17 juli 2017 13:16 schreef suijkerbuijk het volgende:
jaren 90 een lening voor een auto.
nooit meer koop het wel ook geen gezijk.
zo heb ik
1 auto
3 motors staan
allemaal van mij hard voor gewerkt om dat te krijgen.
en onderhoud doe ik zelf wel .
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens.quote:Op zondag 16 juli 2017 22:00 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het punt is dat degene die de lening uitgeeft gewoon moet opdraaien voor het verlies. Dat moet zo'n bedrijf aankunnen, dannisner niets aan de hand.
Het probleem ligt bij leningen die eigenlijk niet uitgegeven hadden mogen worden. Dus bedrijven die te veel hoog risico uitlenen.
Die verkopen die leningen dan verpakt in schimmige constructie door. Een nieuwe crisis breekt niet uit als slechte leningen gewoon pijn doen waar het hoort. De lener en uitlener.
Ik heb vergelijkbare ervaringen. Ga er wel altijd vol tegenin. Dat scheelt zo weer 3/4 van de rekening.quote:Op maandag 17 juli 2017 12:24 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Je hebt echt de meest gierige leasemaatschappij die ik ooit gezien heb
Mijn ervaringen zijn gelukkig net anders, een krasje of deukje was geen probleem. Was bij ALD Automotive overigens.
Ik weet wel dat een en ander vooraf vastgeleged wordt in het contract, iets om op te letten dus!
Tja. Zijn er zat die er zo over denken.quote:Op maandag 17 juli 2017 11:52 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Een Opel een hippe interessante bak vinden en dan competitie voelen
Over een opel? Serieus? Mijn hemel, dat is toch wel erg droef.quote:Op maandag 17 juli 2017 21:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Tja. Zijn er zat die er zo over denken.
In dit geval zijn de leningen niet groot genoeg voor echte market failure. Wel genoeg om mensen weer scherp te maken.quote:Op maandag 17 juli 2017 18:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens.
Een crisis kan echter wel uitbreken als lening pijn doen waar het hoort. Zoals je zag tijdens het omvallen van Lehman Brothers; een enkel faillissement kan een kettingreactie veroorzaken. Op lange termijn is er echter geen probleem aangezien de zwakke bedrijven zo wegvallen.
Het probleem bij leningen op auto's en kleding (1 jaar 0% rente is hier vrij normaal bij grote kledingketens) bijvoorbeeld is dat de producten hun waarde niet behouden ten opzichte van het bedrag wat geleend is. De kans dat een lener in de problemen komt is dus simpelweg groter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |