abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_172417147
Een enorme hausse in autoverkopen hielp de Amerikaanse en Britse economie de afgelopen jaren vooruit. Maar nu stijgt het aantal wanbetalers schrikbarend. Het leeuwendeel van de klanten kocht hun auto namelijk op de pof. Is een nieuwe, verwoestende bubbel geboren?
Sander van Mersbergen 11-07-17, 08:42 Laatste update: 10:32

62
44
M 1

Negen jaar nadat banken wat al te enthousiast hypotheken verstrekten aan consumenten die die schuld helemaal niet konden dragen – wat leidde tot de grootste financiŽle crisis sinds de jaren 30 - is er een ander financieel product dat dreigt uit te groeien tot een tijdbom: de autolening.

In de Verenigde Staten stond in het vierde kwartaal van 2016 voor 23 jaar miljard aan slechte autoleningen op de balans van financiers. 7,6 procent van de klanten was wanbetaler, het hoogste niveau sinds de crisis. De cijfers stellen de Amerikanen voor een flink raadsel. Op andere terreinen – werkloosheid, consumentenvertrouwen en kredietverlening – gaat het juist prima.

Ook in het Verenigd Koninkrijk zijn er zorgen, omdat steeds meer Britten hun auto via een financieringsconstructie aanschaffen. ,,Inmiddels koopt 85 procent van de Britten hun auto op afbetaling”, zegt Calvin Davies, Head of Asset Backed Securities & Covered Bonds bij NN Investment Partners, de vermogensbeheerder van NN Group. ,,In 2009 was dat nog maar 50 procent.”
Koopcontract

In Groot-BrittanniŽ is de zogenaamde Personal Contract Purchase (PCP) populair, vrij vertaald een persoonlijk koopcontract. ,,Consumenten kopen dan een auto op afbetaling, en mogen kiezen wat ze aan het einde van de looptijd doen”, vertelt Davies. ,,Ze kunnen de auto weer inleveren, hem definitief kopen of inruilen voor een nieuwe. De prijzen waartegen dat dan kan, zijn vooraf vastgelegd.”

Een voor klanten aantrekkelijk aspect is dat ze de auto niet volledig afbetalen, maar alleen de verwachte waardedaling. Daardoor kunnen ze tegen een redelijk bescheiden bedrag een Audi of een Mercedes rijden. En dan is daar ook nog de aanhoudend lage rente. Dat maakt de financiering aantrekkelijker. Voor veel Britten blijkt het onweerstaanbaar. Vorig jaar werd voor een recordbedrag van 28 miljard euro geleend voor auto-aankopen, meldde de Britse krant The Guardian onlangs.
Rampscenario

Het risico voor waardedaling ligt volledig bij de financiers
Calvin Davies, NN Investment Partners

Maar het autorijden op de pof brengt risico’s met zich mee. De centrale bank, de Bank of England, stelde in een recent stuk dat de auto-industrie hierdoor kwetsbaarder is voor macro-economische schokken. Als de werkloosheid plots toeneemt, of de rentestand, bestaat het risico dat klanten in de problemen komen en hun maandbedrag niet meer kunnen betalen.

In de VS gebeurt dat al, zo blijkt uit de eerdergenoemde cijfers, en in Groot-BrittanniŽ wordt men langzaam onrustig. De inflatie stijgt steeds verder - inmiddels bedraagt hij bijna 3 procent - en daardoor wordt het besteedbaar inkomen van de gemiddelde Brit allengs lager.

Dat is niet het enige gevaar, en misschien ook niet eens het grootste. De vrees is namelijk dat de waarde van tweedehands auto’s gaat kelderen. Omdat zoveel Britten de afgelopen jaren een nieuwe auto gekocht hebben, komen er de komende jaren veel meer tweedehands auto’s op de markt dan de laatste jaren gewoon is. Als daar dan ook nog auto’s bijkomen van een groeiend aantal wanbetalers, is het rampscenario helemaal compleet. ,,Het risico voor die waardedaling ligt in de PCP-constructie volledig bij de financiers”, zegt Davies.
Autoleengekte

In Nederland is de financieringsvorm wel voorhanden, zegt Davies, maar wordt hij niet zo vaak toegepast. Ongeveer 45 procent van de nieuwe auto’s wordt in ons land geleased, spectaculaire verschuivingen hebben er de afgelopen jaren niet plaatsgevonden.

Vraag is of we desondanks iets gaan merken van de autoleengekte aan de overkant van de plas(sen). Als sommige speculaties in de VS waarheid worden, staat ons een boel narigheid te wachten. ,,Deze toename in subprime autoschuld en wanbetalingen is meer bewijs dat we op het randje van een volgende recessie zitten”, schreef economisch commentator Harry Dent eerder dit jaar. ,,En dat zal de grootste recessie sinds de Great Depression zijn.”

Er is steeds meer bewijs dat we op het randje van een volgende recessie zitten; de grootste sinds de Great Depression
Harry Dent, economisch commentator

Katherine Davidson, analist bij investeringsbank Schroders ziet het zo somber nog niet in. Volgens haar is het aandeel slechtpresterende leningen in de VS nog steeds beperkt. ,,Het gaat om 25 procent van de totale autofinanciering en maar 2 procent van alle consumentenkredieten.”

In Groot-BrittanniŽ zijn ze er nog lang niet gerust op. ParlementariŽrs en schuldhulpverleningsinstanties roepen leasemaatschappijen op meer openheid te geven over het aantal wanbetalers. Ze stellen dat de bedrijven hun data niet op orde hebben. ,,In 2008 waren de subprime hypotheken een groot probleem”, zegt parlementslid Rachel Reeves tegen The Guardian. ,,De beleidsmakers misten het. Nu wordt er steeds meer geleend voor auto’s. Consumenten maken schulden die ze wellicht nooit meer terug kunnen betalen. De autoriteiten moeten deze sector beter begrijpen, evenals het risico dat de economie hierdoor loopt.”

http://www.ad.nl/economie(...)de-pan-uit~a0054ed1/

Ik ben benieuwd hoeveel wij hiervan meekrijgen in Nederland.
  Moderator vrijdag 14 juli 2017 @ 17:11:37 #2
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_172417300
Ook in Nederland is het financieren van een auto vrij gewoon. Sterker nog, ik weet vrijwel zeker dat vrijwel elke nieuwe auto geleased of gefinancierd is.


En dat heeft weer te maken met de materialistische tijd waarin we leven. Als de buurman een hippe nieuwe Astra heeft moet jij dat ook hebben natuurlijk. Je hebt geen 30k zo op de plank liggen dus dan maar private lease of een lening.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_172417318
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 17:11 schreef Straatcommando. het volgende:
Ook in Nederland is het financieren van een auto vrij gewoon. Sterker nog, ik weet vrijwel zeker dat vrijwel elke nieuwe auto geleased of gefinancierd is.

En dat heeft weer te maken met de materialistische tijd waarin we leven. Als de buurman een hippe nieuwe Astra heeft moet jij dat ook hebben natuurlijk. Je hebt geen 30k zo op de plank liggen dus dan maar private lease of een lening.
Het gaat om problematische leningen. In NL speelt dat minder op autogebied.
  vrijdag 14 juli 2017 @ 17:13:47 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_172417372
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 17:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het gaat om problematische leningen. In NL speelt dat minder op autogebied.
Is dat zo? Je ziet echt veel jongeren met de allernieuwste bakken rijden waar ze hun halve loon voor in mogen leveren. De tijd zal het leren.
And so is the past
  vrijdag 14 juli 2017 @ 17:14:12 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_172417389
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 17:11 schreef Straatcommando. het volgende:

En dat heeft weer te maken met de materialistische tijd waarin we leven. Als de buurman een hippe nieuwe Astra heeft moet jij dat ook hebben natuurlijk. Je hebt geen 30k zo op de plank liggen dus dan maar private lease of een lening.
Erg triest dat mensen dat doen inderdaad.

Ken ook een koppel met een auto op afbetaling en een hele inboedel op afbetaling.

Lijkt me toch een stuk moeilijker slapen s'nachts.
This harvest is heavy and bitter it seems,
In tainted soil it has grown.
These words are it's venom in it's purest form,
So choke on them now, yes harvest the storm.
  vrijdag 14 juli 2017 @ 17:15:00 #6
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_172417413
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 17:14 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Lijkt me toch een stuk moeilijker slapen s'nachts.
dat hoeft niet als ze ook een heel goed bed op afbetalingen hebben genomen ;-)
"Ik ben nooit getrouwd geweest omdat vrouwen het niet lang volhouden bij me, ik doorzie hun leugens te snel."
  vrijdag 14 juli 2017 @ 17:15:41 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_172417433
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 17:15 schreef RAVW het volgende:

[..]

dat hoeft niet als ze ook een heel goed bed op afbetalingen hebben genomen ;-)
Ja daar heb je een punt.
This harvest is heavy and bitter it seems,
In tainted soil it has grown.
These words are it's venom in it's purest form,
So choke on them now, yes harvest the storm.
  Moderator vrijdag 14 juli 2017 @ 17:16:28 #8
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_172417450
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 17:14 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Erg triest dat mensen dat doen inderdaad.

Ken ook een koppel met een auto op afbetaling en een hele inboedel op afbetaling.

Lijkt me toch een stuk moeilijker slapen s'nachts.
Vroeger kocht je een barrel van een paar honderd gulden en nu hoor je er niet bij zonder je nieuwe volkswagen Up!
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 14 juli 2017 @ 17:21:07 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_172417588
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 17:16 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Vroeger kocht je een barrel van een paar honderd gulden en nu hoor je er niet bij zonder je nieuwe volkswagen Up!
Sowieso een kutwagen.

Voor hetzelfde bedrag koop ik me liever een Amerikaanse oldtimer.
Een oude Chrysler bijvoorbeeld.
This harvest is heavy and bitter it seems,
In tainted soil it has grown.
These words are it's venom in it's purest form,
So choke on them now, yes harvest the storm.
pi_172417624
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 17:21 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Sowieso een kutwagen.

Voor hetzelfde bedrag koop ik me liever een Amerikaanse oldtimer.
Een oude Chrysler bijvoorbeeld.
De importheffingen voor een auto uit amerika lijkt mij wel duur....
pi_172418616
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 17:14 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Erg triest dat mensen dat doen inderdaad.

Ken ook een koppel met een auto op afbetaling en een hele inboedel op afbetaling.

Lijkt me toch een stuk moeilijker slapen s'nachts.
Ik ken zelfs mensen met een telefoon op afbetaling.
“You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time.”
pi_172418705
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 17:11 schreef Straatcommando. het volgende:
Ook in Nederland is het financieren van een auto vrij gewoon. Sterker nog, ik weet vrijwel zeker dat vrijwel elke nieuwe auto geleased of gefinancierd is.

En dat heeft weer te maken met de materialistische tijd waarin we leven. Als de buurman een hippe nieuwe Astra heeft moet jij dat ook hebben natuurlijk. Je hebt geen 30k zo op de plank liggen dus dan maar private lease of een lening.
Het meeste is gewoon zakelijke lease.
pi_172418712
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 18:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ken zelfs mensen met een telefoon op afbetaling.
Dat heeft de halve wereld. Ik ook.
  vrijdag 14 juli 2017 @ 18:17:52 #14
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_172418792
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 17:13 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Is dat zo? Je ziet echt veel jongeren met de allernieuwste bakken rijden waar ze hun halve loon voor in mogen leveren. De tijd zal het leren.
Een recente poll op ING gaf ook nog aan dat meer dan 80% van de mensen een auto allang niet meer als statussymbool zien. Daar zit je dan in je dure bak waar 80% van de bevolking geen neuk om geeft :') _O-
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 14 juli 2017 @ 18:20:17 #15
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_172418839
Wie koopt nou een auto op afbetaling :'). Dan vraag je er ook om. Zo'n ding is als het de garage uitrolt al een stuk minder waard, en de kans op schade is enorm groot.

Gewoon sparen, en anders een goedkope 2de handse wagen kopen, of het OV gebruiken.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_172418869
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 17:11 schreef Straatcommando. het volgende:
Ook in Nederland is het financieren van een auto vrij gewoon. Sterker nog, ik weet vrijwel zeker dat vrijwel elke nieuwe auto geleased of gefinancierd is.

En dat heeft weer te maken met de materialistische tijd waarin we leven. Als de buurman een hippe nieuwe Astra heeft moet jij dat ook hebben natuurlijk. Je hebt geen 30k zo op de plank liggen dus dan maar private lease of een lening.
Private lease is in Nederland een relatief nieuw fenomeen. En dat gaat voor veel problemen zorgen links en rechts.
pi_172419010
In de VS zie ik het eerder fout gaan met studieleningen, dat is momenteel zo'n $1,4 biljoen en heeft betrekking op iets van 40-50 miljoen mensen.
  vrijdag 14 juli 2017 @ 19:18:10 #18
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_172420311
Er zijn gewoon heel erg veel mensen die to-taal niet met geld om kunnen gaan.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 14 juli 2017 @ 19:23:27 #19
56749 BlaZ
Sit iucundus tibi dies
pi_172420424
Hetzelfde zie je hier in Mexico, vroeg of laat komt er vanzelf een nieuwe crisis als men alles financiert.
  vrijdag 14 juli 2017 @ 19:26:06 #20
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_172420486
Ik kan er ťcht met mijn hoofd niet bij dat mensen lenen of leasen voor luxe goederen. Als je het maandelijkse bedrag kan missen voor de aflossen / lease waarom heb je het dan niet kunnen sparen :?

Verbazingwekkend wat mensen zichzelf allemaal aan doen, waarom eigenlijk? 8)7
pi_172420681
Hier toevallig ook aan het kijken naar een gefinancierde auto. Reden: ik wil eens nieuw rijden en kijken of dat bevalt. Tot de huidige auto het altijd getroffen met tweedehands karren, maar de huidige is echt een fikse aderlating per maand door allerlei gebreken.

Waarom financieren? Omdat ik geen zin heb om al mijn spaargeld te dumpen. Net als voor een huis is voor mij een auto een veilige financiering. Enerzijds omdat ik bij beiden niet op de max zit (en dus meer dan genoeg financiŽle ruimte overhoud) en anderzijds zorg ik ervoor dat ik de grootste afschrijving op de auto wel zelf direct financier. Ook neem ik een verzekering met 5 jaar nieuwwaarde dekking.

In het ergste geval moet ik binnen de looptijd van de lening de auto verkopen om de lening af te lossen. Aangezien de auto ten alle tijden meer waard zal zijn dan de lening, is dit dus geen probleem.

En na deze periode bekijk ik of het beviel of niet, en handel ik daar naar.

Private lease heb ik overigens ook overwogen. Is praktisch hetzelfde bedrag per maand, maar na de looptijd heb je letterlijk niets. Ik ga er vanuit dat een nieuwe auto de eerste 5 jaar geen serieuze gebreken heeft (zo wel, dan is dat garantie) en dus is het makkelijk cashen voor een private lease maatschappij. Die 4 bandjes en 8 remblokjes zullen de kosten niet zijn.
pi_172420740
Repo Man krijgt het druk :o
pi_172420850
De private lease gaat hier waarschijnlijk nog wel z'n slachtoffers eisen. Hoewel ik in de reclames ook van sommige aanbieders hoor over de mogelijkheid om elk jaar het contract op te breken. Maar dat zullen dan weer niet de allergoedkoopste aanbieders zijn, die dan weer niet snel gekozen worden door de mensen die al krap zitten.

Zelf ben ik tevreden met mijn 1000 euro wagen. Hopelijk geldt dat dinsdagavond nog meer, als hij zonder al te veel kosten de apk positief heeft doorstaan. Als dat lukt wordt het wagentje verwend met een grote beurt, nieuwe voorbanden, uitlijnen en nieuwe remvloeistof.
pi_172420912
925 had hier laatst volgens mij ook al een artikel over.

Waarin nog werd opgemerkt dat woningen nog het voordeel hebben dat ze nog veel waard zijn als na jaren blijkt dat de lening niet kan worden afbetaald, terwijl dat bij auto's veel minder het geval is.
Maar hier in de OP staat dat ze dus alleen de waardedaling betalen.
pi_172420931
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 19:39 schreef Ivo1985 het volgende:
De private lease gaat hier waarschijnlijk nog wel z'n slachtoffers eisen. Hoewel ik in de reclames ook van sommige aanbieders hoor over de mogelijkheid om elk jaar het contract op te breken. Maar dat zullen dan weer niet de allergoedkoopste aanbieders zijn, die dan weer niet snel gekozen worden door de mensen die al krap zitten.
Ik vraag het me af. Er is ten allen tijden een waardevol onderpand wat de leasemaatschappij weer kan opeisen. Daarmee halen ze de laatste termijnen misschien niet binnen, maar ze hebben wel een auto die minder oud en met minder kilometers terugkomt en dus meer waarde vertegenwoordigt. Het moet wel heel gek lopen willen ze daar nog geld op toe moeten leggen.

Ik zou willen dat ik meer geld had, dan was ik een leasemaatschappij begonnen. Volgens mij 1 van de makkelijkste methodes om rijk te worden.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')