FOK!forum / Werk, Geldzaken & Recht / Bestelling geannuleerd, toch verzonden. Wat nu?
Sotchi2014vrijdag 14 juli 2017 @ 07:40
Van de week heb ik in een grote Belgische webwinkel een bestelling geplaatst. Afleveren op een DPD-punt in Belgie, omdat verzending naar Nederland nogal duur was.

Vlak na de bestelling zag ik echter dat ik een verkeerd artikel besteld had. Direct contact opgenomen met de klantenservice om mijn bestelling te annuleren, en het verzoek mijn paypal-betaling terug te draaien.

Echter hebben ze het toch verzonden en kreeg ik een mailtje dat het bij het DPD-punt klaarligt.

Wat kan ik nu het beste doen? Als ik het terugstuur, moet ik de verzendkosten voor mijn rekening nemen, waar ik ook weinig zin in heb.
Sotchi2014vrijdag 14 juli 2017 @ 07:40
Uiteraard bel ik dadelijk nog een keer, maar ik wil graag weten wat mijn rechten zijn.
Fe2O3vrijdag 14 juli 2017 @ 07:41
Niets afhalen, en bellen naar die toko. Ik neem aan dat je een mailtje hebt waarin de annulering bevestigd wordt? Of een screenshot ervan?
Hiddendoevrijdag 14 juli 2017 @ 07:41
Edit
Sotchi2014vrijdag 14 juli 2017 @ 07:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 07:41 schreef Fe2O3 het volgende:
Niets afhalen, en bellen naar die toko. Ik neem aan dat je een mailtje hebt waarin de annulering bevestigd wordt? Of een screenshot ervan?
Neen, want op de mail werd niet gereageerd. Dus geen zwart-op-wit bevestiging.

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 07:41 schreef Hiddendoe het volgende:
Edit
Dat retourkosten voor mijn rekening komen? Ja
Hiddendoevrijdag 14 juli 2017 @ 07:43
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 07:42 schreef Sotchi2014 het volgende:

[..]

Neen, want op de mail werd niet gereageerd. Dus geen zwart-op-wit bevestiging.

[..]

Dat retourkosten voor mijn rekening komen? Ja
Sorry, ik was te laat met het wijzigen.
Tja, als het in het reglement staat, dan moet je betalen.
Sotchi2014vrijdag 14 juli 2017 @ 07:43
De site is trouwens ook actief in Nederland onder een .nl domein, maar daar was het uitverkocht.
Sotchi2014vrijdag 14 juli 2017 @ 07:44
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 07:43 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Sorry, ik was te laat met het wijzigen.
Tja, als het in het reglement staat, dan moet je betalen.
Ik laat liever mijn pakje liggen en automatisch retour gaan en m'n geld terugclaimen via paypal, maar ik vraag me dus af of dat gaat.
Twiitchvrijdag 14 juli 2017 @ 08:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 07:44 schreef Sotchi2014 het volgende:

[..]

Ik laat liever mijn pakje liggen en automatisch retour gaan en m'n geld terugclaimen via paypal, maar ik vraag me dus af of dat gaat.
https://www.dpdwebparcel.be/Ontvangen/veelgesteldevragen

Pakket blijft 8 dagen bij DPD liggen en daarna gaat het retour afzender, hoe de webwinkel er dan mee omgaat weet ik niet. Bij de grote Nederlandse webwinkels is het dan gewoon een normale retouropdracht. Tevens als je een pakket weigert hoef je geen verzendkosten te betalen.
Sotchi2014vrijdag 14 juli 2017 @ 08:04
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 08:03 schreef Twiitch het volgende:

[..]

https://www.dpdwebparcel.be/Ontvangen/veelgesteldevragen

Pakket blijft 8 dagen bij DPD liggen en daarna gaat het retour afzender, hoe de webwinkel er dan mee omgaat weet ik niet.
Ja dat weet ik, dat het na 8 dagen retour gaat :) Wil dan echter wel m'n geld terug uiteraard.
Twiitchvrijdag 14 juli 2017 @ 08:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 08:04 schreef Sotchi2014 het volgende:

[..]

Ja dat weet ik, dat het na 8 dagen retour gaat :) Wil dan echter wel m'n geld terug uiteraard.
Dan zou ik even contact opnemen met de betreffende webshop, lijkt me niet dat je hier iemand gaat vinden met kennis van hun retourbeleid.
Eenskijkenvrijdag 14 juli 2017 @ 08:16
Waarschijnlijk moet je gewoon betalen omdat je te laat geannuleerd hebt
Eenskijkenvrijdag 14 juli 2017 @ 08:17
Officieel heb je het niet eens geannuleerd zie ik
LurkJeRotvrijdag 14 juli 2017 @ 08:38
Je kan het ophalen, terugsturen en dan de retourkosten claimen bij Paypal.
RolStaart-Beervrijdag 14 juli 2017 @ 08:41
Je kunt het gewoon terugsturen. De retourkosten zijn voor PayPal.
Petervrijdag 14 juli 2017 @ 08:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 08:16 schreef Eenskijken het volgende:
Waarschijnlijk moet je gewoon betalen omdat je te laat geannuleerd hebt
zichttermijn koop op afstand is Europese regelgeving toch?
baskickvrijdag 14 juli 2017 @ 09:45
De Nederlandse wetgeving is gebaseerd op een Europese richtlijn. Zie informatie over Belgische wetgeving op http://economie.fgov.be/n(...)jken/Ventes_distance

Termijn begint, als ik het goed interpreteer, te lopen als jij of een door jou aangewezen derde, het pakket in ontvangst neemt. Even herroepingsformulier invullen en mailen. Bewijslast ligt bij jou.
Sotchi2014vrijdag 14 juli 2017 @ 09:52
Hang al vanaf 9:05 in de wacht.
Sotchi2014vrijdag 14 juli 2017 @ 09:56
Stoeme Waal aan de lijn :( Nog niks wijzer want hij kon me niet verstaan en sprak amper Nederlands.
Karinavrijdag 14 juli 2017 @ 10:04
Dat het door de webshop toch verzonden is klopt wel: bij de meeste shops wordt na een binnengekomen bestellen deze meteen (automatisch) verwerkt en klaargemaakt voor verzending. Bij sommige shops staat het er ook bij dat je niet kunt annuleren omdat alles automatisch gaat. Denk dat je het gewoon moet terug gaan sturen.

voorbeeldje van een willekeurige webwinkel
quote:
Om je bestelling zo snel mogelijk te kunnen leveren, wordt deze direct in behandeling genomen en verwerkt en kan daarom helaas niet meer worden gewijzigd of geannuleerd.
Je kunt het pakket bij aflevering direct mee teruggeven aan de bezorger.
Zit er geen sticker met antwoordnummer bij?
Sotchi2014vrijdag 14 juli 2017 @ 10:17
quote:
99s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 10:04 schreef Karina het volgende:
Dat het door de webshop toch verzonden is klopt wel: bij de meeste shops wordt na een binnengekomen bestellen deze meteen (automatisch) verwerkt en klaargemaakt voor verzending. Bij sommige shops staat het er ook bij dat je niet kunt annuleren omdat alles automatisch gaat. Denk dat je het gewoon moet terug gaan sturen.

voorbeeldje van een willekeurige webwinkel

[..]

Zit er geen sticker met antwoordnummer bij?
Weet ik nog niet, want het ligt dus in Belgie op een afhaalpunt... weinig zin om daarheen te rijden enkel om te retourneren als het niet hoeft.

Ik bel straks nog een keer in de hoop een Nederlandstalige aan de lijn te krijgen.
Luxuriamaandag 17 juli 2017 @ 19:53
Ik zie het probleem niet echt, gewoon het pakket niet afhalen en dan wordt het automatisch teruggestuurd.
Waarom zou je je geld niet terugkrijgen als je het product niet hebt afgenomen?
jajablahblahmaandag 17 juli 2017 @ 20:08
Je hebt het toch zélf fout besteld? Waarom neem je dan niet gewoon de verzendkosten voor je rekening?
Poepoogmaandag 17 juli 2017 @ 20:28
Je bent nu al een paar uur hier mee bezig, nu denk ik dat je al na 3/4 uur met werken meer had verdiend dat dat de verzendkosten je zouden hebben gekost.
Sotchi2014maandag 17 juli 2017 @ 21:50
Nu krijg ik een email dat er helemaal geen bestelling gevonden is over mijn naam. Terwijl ik een ordernummer en bewijs van levering heb.

Ik probeer het nu maar met het klachtencentrum van paypal te regelen.
Sotchi2014maandag 17 juli 2017 @ 21:51
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:08 schreef jajablahblah het volgende:
Je hebt het toch zélf fout besteld? Waarom neem je dan niet gewoon de verzendkosten voor je rekening?
wet koop op afstand. daarbij lag het voornamelijk aan hun productbeschrijving dat ik verkeerd besteld heb, all zal dat er misschien niet toe doen.
Sotchi2014maandag 17 juli 2017 @ 21:52
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:28 schreef Poepoog het volgende:
Je bent nu al een paar uur hier mee bezig, nu denk ik dat je al na 3/4 uur met werken meer had verdiend dat dat de verzendkosten je zouden hebben gekost.
Ik besteed er dan ook geen werkuren aan, maar tijd die ik normaal gesproken doelloos op fok rond zou hangen.
radeloosje1987dinsdag 18 juli 2017 @ 21:00
En opgelost TS?
Sotchi2014donderdag 27 juli 2017 @ 05:12
Heb gisteren m'n geld van paypal teruggehad :) Met het bedrijf kwam ik geen steek verder, bleven tegenwerken, dus een geschil geopend... en dus in mijn voordeel beslist :)
jrozvrijdag 28 juli 2017 @ 10:38
In vervolg: https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/refunded-returns