abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172396484
Stel je de volgende situatie voor:

- Personen A en B gaan samenwonen.
- Beide personen zijn pas afgestudeerd en zijn starters op de arbeidsmarkt.
- Persoon A heeft een hoge schuld, maar ook een hoog salaris.
- Persoon B heeft een lage schuld, maar ook een laag salaris.
- t=0 is het moment waarop A en B gaan samenwonen

Wat vinden jullie een goede manier om bezittingen (schulden) te verdelen? Twee voorbeeldscenario's:

Scenario 1: A kan tegen B zeggen dat B niet enkel de lusten, maar ook de lasten krijgt. Ergo: op t>0 wordt het inkomen gelijkmatig verdeeld over beide personen, maar de initiële schulden die opgebouwd zijn op t<0 worden eveneens gelijkmatig over A en B verdeeld.

Scenario 2: Je kan ook afspreken dat het vermogen (negatief in dit geval) tot t=0 volledig aan de desbetreffende personen wordt toegeschreven, en dat het inkomen vanaf t=0 50/50 verdeeld wordt.

Stel dat het stel relatief vroeg uit elkaar gaat, dan heeft persoon B daar in scenario 1 een flink nadeel van. Die krijgt immers ineens al die schuld van A erbij, zonder dat zelf eenvoudig terug te kunnen betalen. In scenario 2 zou persoon A er echter juist nadeel van ondervinden. De periode waarin A schuld opbouwt wordt dan immers 100% aan A toegeschreven, maar de periode waarin A vermogen opbouwt wordt voor slechts 50% aan A toegeschreven.

Is er niet een eerlijke middenweg? Iemand bekend met bepaalde constructies? Bijvoorbeeld dat je vantevoren vastlegt dat de verdeling van initiële schulden per jaar iets meer richting 50/50 schuift of iets dergelijks? Iets anders?

Wat zouden jullie dit stel adviseren?

Edit: Mooi trouwens dat jullie ook alternatieve scenario's voorstellen. ^O^ Scenario 1 en 2 zijn ook geen ideaalbeelden of iets dergelijks, maar dienen enkel om het probleem duidelijk te schetsen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kaas- op 13-07-2017 20:23:42 ]
pi_172396814
Ik vind scenario 2 het meest eerlijk. Die schuld is niet uit de lucht komen vallen he, A heeft die schuld zelf gecreerd. En daar zou B dan voor opdraaien?

Volgens mij kan scenario 1 juridisch ook helemaal niet. Van samenwonen creeer je geen gemeenschap van goederen. Dus als ze uit elkaar gaan, kan B nooit aansprakelijk zijn voor de schuld van A.

Wat ik ze zou adviseren: creeer een huishoudpot, waar je beiden elke maand geld in legt (naar ratio van inkomen, zeg elk 50% van het salaris) waar de gezamenlijke vaste lasten van betaald worden. Je "eigen" lasten draag je dan van de rest van je inkomen, zo ook de schulden.
Op die manier legt A meer in dan B, maar houdt A ook meer over. Schulden blijven dan ieder voor zich.
pi_172396875
Waarom zou je schulden moeten delen? Gewoon naar ratio bijdragen aan de maandelijkse lasten en spaarpotje voor vakanties en wat witgoed en verder blijft ieder verantwoordelijk voor zijn eigen schuld. :P
pi_172396879
Scenario 3: Je kan ook afspreken dat het vermogen (negatief in dit geval) tot t=0 volledig aan de desbetreffende personen wordt toegeschreven, en dat het inkomen vanaf t=0 50/50 naar werkelijke ratio (salarissen) verdeeld wordt.

In ieder geval de eerste jaren op deze wijze. Later eventueel alles op één hoop (zowel salarissen als vermogen/schulden) of alles geregeld in de huwelijksvoorwaarden.
The road to success is always under construction.
pi_172396881
Open een gemeenschappelijke rekening waarmee je alle vaste lasten betaald. Hou het sober.
Beiden dragen naar rato bij hieraan.
Logischerwijze houdt persoon 1 geld over om schulden af te betalen. Totdat de schuld is afbetaald wordt er niet gezamenlijk gespaard.

Zodra de schuld is afbetaald, wordt de inleg op de gemeenschappelijke rekening verhoogd** en gaat men samen vermogen opbouwen danwel kan het stel zich hogere vaste lasten en meer luxe veroorloven.

** wij hebben ervoor gekozen om beide eenzelfde bedrag per maand op onze privé rekening te houden voor eigen gebruik en alle overige inkomsten op de gemeenschappelijke rekening te storten. Omdat ik meer verdien draag ik meer bij, wat ik normaal en logisch vind. Van het bedrag op de privé rekening die we beide onze eigen dingen. Mijn vriendin geeft 't uit aan wellness, ik aan een luxere auto en electronica bijvoorbeeld.
pi_172397046
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 20:10 schreef silliegirl het volgende:
Ik vind scenario 2 het meest eerlijk. Die schuld is niet uit de lucht komen vallen he, A heeft die schuld zelf gecreerd. En daar zou B dan voor opdraaien?

Volgens mij kan scenario 1 juridisch ook helemaal niet. Van samenwonen creeer je geen gemeenschap van goederen. Dus als ze uit elkaar gaan, kan B nooit aansprakelijk zijn voor de schuld van A.
Wel als je dat zo afspreekt bij de notaris. Dat A tegen B zegt dat B enkel aanspraak kan maken op de helft van het na t=0 opgebouwde vermogen (schuld), indien A en B ook de alle tot t=0 toe opgebouwde bezittingen (schulden) verdelen.
pi_172397168
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 20:12 schreef Census het volgende:
Scenario 3: Je kan ook afspreken dat het vermogen (negatief in dit geval) tot t=0 volledig aan de desbetreffende personen wordt toegeschreven, en dat het inkomen vanaf t=0 50/50 naar werkelijke ratio (salarissen) verdeeld wordt.

In ieder geval de eerste jaren op deze wijze. Later eventueel alles op één hoop (zowel salarissen als vermogen/schulden) of alles geregeld in de huwelijksvoorwaarden.
Ook wel een goede ja.
pi_172397281
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 20:12 schreef Census het volgende:
Scenario 3: Je kan ook afspreken dat het vermogen (negatief in dit geval) tot t=0 volledig aan de desbetreffende personen wordt toegeschreven, en dat het inkomen vanaf t=0 50/50 naar werkelijke ratio (salarissen) verdeeld wordt.

In ieder geval de eerste jaren op deze wijze. Later eventueel alles op één hoop (zowel salarissen als vermogen/schulden) of alles geregeld in de huwelijksvoorwaarden.
Dit is het meest eerlijke.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator donderdag 13 juli 2017 @ 20:29:56 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172397318
Optie 3.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_172397989
Snap niet dat je in scenario 2 beide eigen schuld houd, maar persoon A wel meer inlegt qua salaris.

scenario 3 is toch hetzelfde als 2? Als je beide 50% van je loon inlegt, is dit automatisch naar rato. Zou anders zijn als je in 2 beide 50% van de lasten draagt, maar dat staat er niet.
Eerst denken, dan typen
pi_172398199
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 20:49 schreef Piger het volgende:
Snap niet dat je in scenario 2 beide eigen schuld houd, maar persoon A wel meer inlegt qua salaris.

scenario 3 is toch hetzelfde als 2? Als je beide 50% van je loon inlegt, is dit automatisch naar rato. Zou anders zijn als je in 2 beide 50% van de lasten draagt, maar dat staat er niet.
Beetje ongelukkig verwoord. Ieder gescheiden vermogen én inkomen. Ieder draagt 50% van de vaste lasten bij ongeacht verschil in vermogen of inkomsten. (tot de relatie serieus is / huwelijk / kinderen in het spel / etc)
The road to success is always under construction.
  donderdag 13 juli 2017 @ 21:40:25 #12
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_172399594
Mij lijkt dat je gewoon de vaste lasten en boodschappen naar rato betaalt, en wat er overblijft is je eigen geld. Daarvan betaal je je studieschuld.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  Moderator donderdag 13 juli 2017 @ 21:41:10 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172399618
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 20:56 schreef Census het volgende:

[..]

Beetje ongelukkig verwoord. Ieder gescheiden vermogen én inkomen. Ieder draagt 50% van de vaste lasten bij ongeacht verschil in vermogen of inkomsten. (tot de relatie serieus is / huwelijk / kinderen in het spel / etc)
oh. Dan niet optie 3
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_172399833
Nederlanders. Laissez-faire levensgenieters en romantici pur sang.
pi_172400066
quote:
9s.gif Op donderdag 13 juli 2017 21:49 schreef Koewam het volgende:
Nederlanders. Laissez-faire levensgenieters en romantici pur sang.
Gezien het percentage huwelijken wat strandt voordat 'de dood ons scheid' meer dan 30% en stijgende is, en het percentage(pogingen tot) duurzaam samenwonen wat het niet eeuwig volhoud nog hoger ligt, is het niet zo vreemd dat men af en toe ook rationeel denkt aan 'what if...'

Kan veel ellende en gedoe schelen.
  donderdag 13 juli 2017 @ 22:13:59 #16
286575 Roces18
Chef de party
pi_172400443
Als conservatief persoon ben ik echt tegen al die gescheiden rekeningen en alles apart doen. Dat is alsof je zegt; 'waarschijnlijk gaan we toch uit elkaar dus doen we alles alvast apart'. Belooft wat voor de toekomst.

En als je zegt; dat wijf gaat me toch kaalplukken, misschien moet je dan nog eens overwegen of je überhaupt samen wil zijn
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_172401318
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 21:40 schreef Hallmark het volgende:
Mij lijkt dat je gewoon de vaste lasten en boodschappen naar rato betaalt, en wat er overblijft is je eigen geld. Daarvan betaal je je studieschuld.
Dit. En dat hoef je dan niet elke maand uit te rekenen, maar stort een maandelijks bedrag op een gezamenlijke rekening voor vaste lasten en huishouden en houd de rest zelf.
Als je later een huis samen wil kopen of een partnerschap of huwelijk aangaat, kun je altijd nog andere verdelingen maken.
dag
pi_172401376
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 22:48 schreef Peter het volgende:

[..]

Dit. En dat hoef je dan niet elke maand uit te rekenen, maar stort een maandelijks bedrag op een gezamenlijke rekening voor vaste lasten en huishouden en houd de rest zelf.
Als je later een huis samen wil kopen of een partnerschap of huwelijk aangaat, kun je altijd nog andere verdelingen maken.
Zou jij beide de helft van het totaalbedrag op die gezamenlijke rekening storten, of zou persoon A bij jou meer storten?
  Moderator donderdag 13 juli 2017 @ 23:03:43 #19
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172401908
Globaal percentueel inbrengen en restant voor jezelf.

Al gooiden wij alles geloof ik gewoon op één rekening. Dat 5 rekeningen stelsel was in gauw klaar mee.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_172402101
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 23:03 schreef Renesite het volgende:
Globaal percentueel inbrengen en restant voor jezelf.

Al gooiden wij alles geloof ik gewoon op één rekening. Dat 5 rekeningen stelsel was in gauw klaar mee.
Beide personen een betaal- en spaarrekening, plus een en/of rekening? :P
  Moderator donderdag 13 juli 2017 @ 23:13:02 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172402158
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 23:11 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Beide personen een betaal- en spaarrekening, plus een en/of rekening? :P
check.

Sta je bij de winkel "crap is dit nu gezamenlijk of niet :') "
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_172402355
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 23:13 schreef Renesite het volgende:

[..]

check.

Sta je bij de winkel "crap is dit nu gezamenlijk of niet :') "
Hehe. :P

Maar goed, heb je op zich maar twee betaalpasjes.
  Moderator donderdag 13 juli 2017 @ 23:23:17 #23
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172402516
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 23:18 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Hehe. :P

Maar goed, heb je op zich maar twee betaalpasjes.
snap ik. Maar ik kan dat gewoon niet aan of zo :s) ! Gedoe is gedoe. Ik vind dat wanneer het goed voelt je gewoon all-in kan gaan.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_172402969
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 23:03 schreef Renesite het volgende:
Globaal percentueel inbrengen en restant voor jezelf.

Al gooiden wij alles geloof ik gewoon op één rekening. Dat 5 rekeningen stelsel was in gauw klaar mee.
Dat valt toch wel mee?

Voor dagelijks gebruik heeft ieder maar 2 rekeningen en pasje. De eigen rekening en de gedeelde rekening.

Spaarrekening gaat maandelijks automatisch wat naartoe en alleen bij een grote uitgave wordt er wat vanaf gehaald. Heb je weinig omkijken naar.

Overigens is kan een koopwoning nog wel 'een ding' zijn in de verdeling als die door één van de partners is aangekocht. Het lijkt mij redelijk om daarvan alleen de rente naar rato te delen, en niet het spaar/aflossingsdeel. Want dat is vermogensopbouw voor de eigenaar. Onderhoudskosten ook voor de eigenaar.
pi_172404162
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 22:50 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Zou jij beide de helft van het totaalbedrag op die gezamenlijke rekening storten, of zou persoon A bij jou meer storten?
Persoon A iets meer, maar die moet ook wel voldoende kunnen aflossen op de schuld.
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 23:13 schreef Renesite het volgende:

[..]

check.

Sta je bij de winkel "crap is dit nu gezamenlijk of niet :') "
Boodschappen doen wij ook van eigen rekeningen, alleen wat giraal gaat, gaat van de gezamenlijke rekening.
dag
pi_172407240
Ieder houd eigen schuld. Bijdrage aan huishouden naar rato

Goed vastleggen bij notaris etc. Zeker duidelijk je schulden omschrijven

Als je gaat trouwen op hvw
pi_172407313
Idem met vermogen. Mijn (nu) man had een fikse spaarrekening toen wij gingen samenwonen. We hebben dat laten vastleggen. Bij ontbinden relatie etc is dat geld van hem. Het zou niet eerlijk zijn als ik daar recht op zou hebben. Hij vond dat onzin maar ik niet. In een eventuele nare breuk wil je geen gezeik over geld. Kost geld om vast te leggen maar is wel noodzakelijk imo
  vrijdag 14 juli 2017 @ 10:28:40 #28
3542 Gia
User under construction
pi_172407552
Dat in een liefdesrelatie wiskundig berekend moet worden wie wat betaalt, is eigenlijk al te gek voor woorden. Maar goed, dat is mijn mening.

Ik zou gewoon een gezamelijke lopende rekening openen waarop ieder een x percentage van zijn/haar salaris op stort, laten we zeggen 50 % van je inkomen.
Van de rest kun je per persoon je lening afbetalen en verder aan jezelf besteden.

Van de gezamelijke rekening worden de vaste lasten betaald en eventueel een avondje stappen.
Ben je frequente stappers, dan zet je een hoger percentage op die gezamelijke rekening.

Ga je uit elkaar, houdt ieder zijn eigen restant van de schuld.

En ja, degene met het laagste salaris profiteert dan van het hoge salaris van boyfriend, maar hé, vroeger was het sowieso alleen de man die voor de centen zorgde en de vrouw voor de kinderen.
Dus, wees blij dat zij ook wat inkomen heeft.
pi_172407600
Toch wel frappant dat er meerderen uitgaan van een man-vrouw koppel waarbij de man het hoogste inkomen heeft..
dag
pi_172407955
Hum.. Wiskundig..

Op t=0; iedereen blijft eigenaar van zijn eigen schuld, maar je gaat "leven als gelijken".

[(inkomen1-aflossing1)+(inkomen2-aflossing2)-totale kosten]/2 = eigen geld

Van dat deel betaal je naar eigen inzicht extra af, of niet natuurlijk. En verhoudingsgewijs legt degene met het hoogste inkomen meer in voor de kosten en een deel van de extra uitgaven van de ander, maar dat is het gevolg van de keuze om te leven als gelijken.
pi_172408144
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 20:19 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wel als je dat zo afspreekt bij de notaris. Dat A tegen B zegt dat B enkel aanspraak kan maken op de helft van het na t=0 opgebouwde vermogen (schuld), indien A en B ook de alle tot t=0 toe opgebouwde bezittingen (schulden) verdelen.
Dan nog niet. Dan maak je kennelijk wel samen die afspraak; maar de schuldeiser kan daarmee dan niet direct bij B gaan vorderen. Als je na eindigen relatie dus nog geld van B wil moet A daar achteraan. Die notariele afspraak maakt dan wel een rechtszaak oid om aan geld van B te komen mogelijk, ja. Maar dat moet je dan wel willen.
pi_172408262
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 10:28 schreef Gia het volgende:
Dat in een liefdesrelatie wiskundig berekend moet worden wie wat betaalt, is eigenlijk al te gek voor woorden. Maar goed, dat is mijn mening.

Ik zou gewoon een gezamelijke lopende rekening openen waarop ieder een x percentage van zijn/haar salaris op stort, laten we zeggen 50 % van je inkomen.
Van de rest kun je per persoon je lening afbetalen en verder aan jezelf besteden.

Van de gezamelijke rekening worden de vaste lasten betaald en eventueel een avondje stappen.
Ben je frequente stappers, dan zet je een hoger percentage op die gezamelijke rekening.

Ga je uit elkaar, houdt ieder zijn eigen restant van de schuld.

En ja, degene met het laagste salaris profiteert dan van het hoge salaris van boyfriend, maar hé, vroeger was het sowieso alleen de man die voor de centen zorgde en de vrouw voor de kinderen.
Dus, wees blij dat zij ook wat inkomen heeft.
Maar waarom zou jij dan niet überhaupt voor 1 enkele en/of rekening kiezen (zonder individuele betaalrekeningen ernaast)?

[ Bericht 1% gewijzigd door Kaas- op 14-07-2017 11:12:40 ]
  vrijdag 14 juli 2017 @ 11:18:18 #33
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_172408484
Waarom hebben mensen de neiging om alles op 1 hoop te willen gooien. Daar is niets romantisch of practisch aan. Hou ieder je eigen rekeningen aan, dat heet vrijheid. Open een gezamelijke rekening, stort daar elk naar rato in (en die ratio kan je samen ook veranderen naar aanleiding van bv betalingsverplichtingen voor schulden) en doe daar het huishouden van.

Hou je elk ook nog een gedeelte eigen geld over om lekker je eigen dingen van te doen. De een kan het dan uitgeven aan gadgets, de ander aan uitgaan etc etc. je geeft ook nooit hetzelfde uit aan kleding etc. En dan hoef je ook die mooie jas eens niet te verantwoorden aan je partner. Dat is jouw keuze dan.

Zelfs nu we getrouwd zijn houden wij dit nog steeds zo aan en dat bevalt prima. Enige verschil is (en dat zal een notaris je ook kunnen uitleggen) dat nu het eigen geld gedeelte voor beide partners gelijk is. Dat komt omdat je binnen een huwlijk wordt geacht in de zelfde mate te profiteren van de welvaart van beide. En dat is wel zo logisch.

[ Bericht 0% gewijzigd door HMS op 14-07-2017 13:48:53 ]
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  vrijdag 14 juli 2017 @ 11:22:10 #34
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_172408573
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 11:18 schreef HMS het volgende:
Waarom hebben mensen de neiging om alles op 1 hoop te willen gooien. Daar is niets romantisch of practisch aan. Hou ieder je eigen rekeningen aan, dat heet vrijheid. Open een gezamelijke rekening, stort daar elk naar ratio in (en die ratio kan je samen ook veranderen naar aanleiding van bv betalingsverplichtingen voor schulden) en doe daar het huishouden van.

Hou je elk ook nog een gedeelte eigen geld over om lekker je eigen dingen van te doen. De een kan het dan uitgeven aan gadgets, de ander aan uitgaan etc etc. je geeft ook nooit hetzelfde uit aan kleding etc. En dan hoef je ook die mooie jas eens niet te verantwoorden aan je partner. Dat is jouw keuze dan.

Zelfs nu we getrouwd zijn houden wij dit nog steeds zo aan en dat bevalt prima. Enige verschil is (en dat zal een notaris je ook kunnen uitleggen) dat nu het eigen geld gedeelte voor beide partners gelijk is. Dat komt omdat je binnen een huwlijk wordt geacht in de zelfde mate te profiteren van de welvaart van beide. En dat is wel zo logisch.
Ik snap daar ook echt niks van.

Wij hebben geen en/of rekening. :D
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_172409706
Allereerst: mensen, het is naar rato, niet naar ratio :P

Wij storten iedere maand hetzelfde bedrag op de en/of rekening voor de hypotheek/boodschappen/enz. De rest is voor jezelf. Misschien in de toekomst anders want partner verdient meer maar momenteel is het prima zo. Ik heb overigens een flinke studieschuld, hij niet. Dat betekent dat ik minder vrij te besteden heb en dat is prima, ik heb namelijk zelf die schuld gemaakt.

Zou schulden niet zo snel delen zolang het aflossen geen problemen veroorzaakt, maar misschien is dat dan onromantisch gedacht.
The rock candy's melted, only diamonds now remain
  vrijdag 14 juli 2017 @ 16:35:18 #36
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_172416442
quote:
11s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 12:14 schreef LastRequest het volgende:
Allereerst: mensen, het is naar rato, niet naar ratio :P
Ik mag toch hopen dat er enige ratio zit in het berekenen van die rato. :P

Toen ik nog met mijn ex samenwoonde deden we er ook niet bijzonder moeilijk over. Zij betaalde in principe de helft van de totale woonlasten aan mij, en mijn eigen schulden bleven van mij zelf, daar had zij niets mee te maken.

Je woont samen in één huis dus het is alleen maar redelijk dat je daarvan de kosten 50/50 draagt tenzij iemand echt serieus in de problemen zit. Nu heb ik gelukkig ook geen dure woning, anders zouden we die verhouding misschien wat meer naar inkomen bijstellen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_172431743
quote:
Personen A en B gaan samenwonen.

Dan openen ze slechts een en/of rekening en betalen er woonlasten/gwl/boodschappen van. Ieder legt 50% in klaar. Kun je later altijd nog meer samenvoegen, maar waarom zou je? Ik doe het na 15 jaar nog altijd zo, ondanks inkomensverschillen enz..

Overigens hebben we volgens het samenlevingscontract wel een gedeelde inboedel. Dus alles wat een koopt voor het huis wordt gezamelijk eigendom. Auto's en schulden zijn geen inboedel.
.
pi_172434105
Hmms misschien gaan we ook wel gewoon all the way met een geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen en dan met een enkele gezamenlijke en/of betaalrekening zonder extra individuele zaken.
pi_172434279
Persoon A verdient 3500 euro.
Persoon B verdient 1500 euro.
Samen 5000 euro.

Gezamenlijke vaste lasten 2000 euro.
2000 van 5000 = 40%.

Persoon A legt 40% van zijn/haar loon in, 1400 euro.
Persoon B legt 40% van zijn/haar loon in, 600 euro.
Samen 2000 euro.

Op deze manier houdt Persoon A 60% van zijn/haar loon over, 2100 euro.
En Persoon B houdt ook 60% over, 900 euro.

Persoonlijke rekening per persoon voor die 60%, gezamenlijke rekening voor die 40%.

Of zo.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2017 12:23:42 ]
pi_172435029
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 12:12 schreef Kaas- het volgende:
Hmms misschien gaan we ook wel gewoon all the way met een geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen en dan met een enkele gezamenlijke en/of betaalrekening zonder extra individuele zaken.
als je inkomen en schulden niet zo ver uit elkaar lagen, had ik dat aangeraden ja. Maar stel jullie gaan toch uit elkaar, dan heeft je ex dan de helft van jouw schuld met zijn lage inkomen. Is dat fair?
Voorwaarden zijn m.i bij jullie juist nuttig: wat ieder inbrengt blijft van die persoon, vanaf partnerschapsmoment bouwen jullie samen bezit en vermogen op.
dag
  Moderator zaterdag 15 juli 2017 @ 14:27:28 #41
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172436609
quote:
Studieschuld is persoonlijk
Een studieschuld bij DUO is een schuld op naam. DUO verhaalt de schuld niet op de partner, kinderen of andere familieleden.
https://duo.nl/particulie(...)elatie-beeindigd.jsp

En qua afbetalen kan je partner ook niet laten meetellen. Er verandert dus niks aan. Behalve wanneer de studieschuld niet betaald wordt en het bij de deurwaarder komt.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_172436766
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 14:27 schreef Renesite het volgende:

[..]

https://duo.nl/particulie(...)elatie-beeindigd.jsp

En qua afbetalen kan je partner ook niet laten meetellen. Er verandert dus niks aan. Behalve wanneer de studieschuld niet betaald wordt en het bij de deurwaarder komt.
^O^
dag
pi_172437575
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 12:12 schreef Kaas- het volgende:
Hmms misschien gaan we ook wel gewoon all the way met een geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen en dan met een enkele gezamenlijke en/of betaalrekening zonder extra individuele zaken.
Of ze schrikt ze de tering van je vergevorderde plannen en vlugt ervandoor.
.
pi_172437720
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 14:27 schreef Renesite het volgende:

[..]

https://duo.nl/particulie(...)elatie-beeindigd.jsp

En qua afbetalen kan je partner ook niet laten meetellen. Er verandert dus niks aan. Behalve wanneer de studieschuld niet betaald wordt en het bij de deurwaarder komt.
Oh, dit wist ik niet. Nuttige informatie!
pi_172437730
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 15:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Of ze schrikt ze de tering van je vergevorderde plannen en vlugt ervandoor.
Neuh hij kwam er zelf mee. :P
  Moderator zaterdag 15 juli 2017 @ 15:43:58 #46
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172438276
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 15:15 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Neuh hij kwam er zelf mee. :P
:o !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_172438834
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 15:43 schreef Renesite het volgende:

[..]

:o !
:S
pi_172439525
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 12:23 schreef zarGon het volgende:
Persoon A verdient 3500 euro.
Persoon B verdient 1500 euro.
Samen 5000 euro.

Gezamenlijke vaste lasten 2000 euro.
2000 van 5000 = 40%.

Persoon A legt 40% van zijn/haar loon in, 1400 euro.
Persoon B legt 40% van zijn/haar loon in, 600 euro.
Samen 2000 euro.

Op deze manier houdt Persoon A 60% van zijn/haar loon over, 2100 euro.
En Persoon B houdt ook 60% over, 900 euro.

Persoonlijke rekening per persoon voor die 60%, gezamenlijke rekening voor die 40%.

Of zo.
Persoon B kan minder met dat geld dat die overhoudt dan persoon A, is dat eerlijk? Nu heeft persoon A een hogere schuld, dus lijkt het eerlijk. Maar ook B heeft een schuld, en ondanks het feit dat deze lager is dan de schuld van A, komt deze schuld misschien wel veel harder aan op B.

Dus we hebben meer feiten nodig van TS. Hoogte inkomen, hoogte schuld, ambities van beide personen.
pi_172439579
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 13:06 schreef Peter het volgende:

[..]

als je inkomen en schulden niet zo ver uit elkaar lagen, had ik dat aangeraden ja. Maar stel jullie gaan toch uit elkaar, dan heeft je ex dan de helft van jouw schuld met zijn lage inkomen. Is dat fair?
Voorwaarden zijn m.i bij jullie juist nuttig: wat ieder inbrengt blijft van die persoon, vanaf partnerschapsmoment bouwen jullie samen bezit en vermogen op.
Ben ik mee eens.
  † In Memoriam † zaterdag 15 juli 2017 @ 17:08:03 #50
230491 Zith
pls tip
pi_172439962
Wij hadden twee inkomens, ieder een eigen rekening, en een gezamenlijke.

---zo gedaan---

De gezamenlijke heeft elke maand 200 nodig voor huur en boodschappen enz.

Persoon A verdient 200, persoon B 300.

Persoon A stort 80 (2/5de), persoon B stort 120 (3/5de).

Persoon A houdt 120 over voor eigen gebruik. Persoon B houdt 180 over.

---

Al 10 jaar zo gedaan.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_172441494
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 16:52 schreef TheInnocent het volgende:

[..]

Persoon B kan minder met dat geld dat die overhoudt dan persoon A, is dat eerlijk? Nu heeft persoon A een hogere schuld, dus lijkt het eerlijk. Maar ook B heeft een schuld, en ondanks het feit dat deze lager is dan de schuld van A, komt deze schuld misschien wel veel harder aan op B.

Dus we hebben meer feiten nodig van TS. Hoogte inkomen, hoogte schuld, ambities van beide personen.
Vind ik ook wel weer ver gaan. Ik begin er een beetje naar te neigen om gewoon alles op een hoop te gooien, zonder eigen individuele rekeningen of wat dan ook. Ook wel overzichtelijk en eenvoudig.

Allebei naar rato geld overmaken naar de en/of rekening en beiden daarnaast een individuele rekening aanhouden heeft ook wel voordelen. Tegelijkertijd vraag ik me daarvan af wat het nut nou -echt- is, als je toch samen een huishouden vormt. Ik heb deze week al gezegd dat ik hem er niet over wil horen dat ik vaak in een kroeg ben en daar veel aan bier uitgeef en hij ging akkoord, dus daarmee is de belangrijkste voor twee aparte rekeningen eigenlijk al weggenomen.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:16:43 #52
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172441646
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 22:13 schreef Roces18 het volgende:
Als conservatief persoon ben ik echt tegen al die gescheiden rekeningen en alles apart doen. Dat is alsof je zegt; 'waarschijnlijk gaan we toch uit elkaar dus doen we alles alvast apart'. Belooft wat voor de toekomst.

En als je zegt; dat wijf gaat me toch kaalplukken, misschien moet je dan nog eens overwegen of je überhaupt samen wil zijn
Het is anders een uiterst probaat middel tegen ruzies over geld. Dus wellicht zelfs beter voor je relatie,

En heb jij een glazen ol dat je andermans gedrag zo ten alle tijden kan voorspellen?
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:22:10 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172441766
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:09 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Vind ik ook wel weer ver gaan. Ik begin er een beetje naar te neigen om gewoon alles op een hoop te gooien, zonder eigen individuele rekeningen of wat dan ook. Ook wel overzichtelijk en eenvoudig.

Allebei naar rato geld overmaken naar de en/of rekening en beiden daarnaast een individuele rekening aanhouden heeft ook wel voordelen. Tegelijkertijd vraag ik me daarvan af wat het nut nou -echt- is, als je toch samen een huishouden vormt. Ik heb deze week al gezegd dat ik hem er niet over wil horen dat ik vaak in een kroeg ben en daar veel aan bier uitgeef en hij ging akkoord, dus daarmee is de belangrijkste voor twee aparte rekeningen eigenlijk al weggenomen.
Het grootste nut van gescheiden houden is dat je vermoeiende discussies/ruzies over wie wat waar aan uitgeeft voorkomt. Ieder kan er zijn eigen uitgavenpatroon op nahouden.

Dus als jij veel in de kroeg wilt uitgeven en hij liever geld spaart voor een rolex horloge, dan komen er geen scheve gezichten van.
pi_172441895
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het grootste nut van gescheiden houden is dat je vermoeiende discussies/ruzies over wie wat waar aan uitgeeft voorkomt. Ieder kan er zijn eigen uitgavenpatroon op nahouden.

Dus als jij veel in de kroeg wilt uitgeven en hij liever geld spaart voor een rolex horloge, dan komen er geen scheve gezichten van.
Dat ben ik met je eens. Maar ik vind het ook weer een beetje gek dat een van de twee dan meer te besteden heeft, omdat die persoon meer verdient en dat de eigen partner niet gunt. Hoewel je dan natuurlijk ook nog de andere optie hebt dat je de gezamenlijke lasten zo verdeelt dat je daarnaast beiden maandelijks evenveel inkomen voor de eigen rekening houdt en dus evenveel persoonlijk kan besteden.
pi_172441952
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:27 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Maar ik vind het ook weer een beetje gek dat een van de twee dan meer te besteden heeft, omdat die persoon meer verdient en dat de eigen partner niet gunt. Hoewel je dan natuurlijk ook nog de andere optie hebt dat je de gezamenlijke lasten zo verdeelt dat je daarnaast beiden maandelijks evenveel inkomen voor de eigen rekening houdt en dus evenveel persoonlijk kan besteden.
Vooraf afspreken en gescheiden houden voorkomt achteraf gezeik. En volgens mij hebben jullie best wel verschillende hobby's en uitgaven. Dan kan dat handig zijn. En je weet zeker dat er op de gezamenlijke rekening genoeg staat voor de vaste lasten. Dat is ook handig :Y.
dag
pi_172442082
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:30 schreef Peter het volgende:

[..]

Vooraf afspreken en gescheiden houden voorkomt achteraf gezeik. En volgens mij hebben jullie best wel verschillende hobby's en uitgaven. Dan kan dat handig zijn. En je weet zeker dat er op de gezamenlijke rekening genoeg staat voor de vaste lasten. Dat is ook handig :Y.
Stel Peter:

A heeft inkomen van 2000 en schuldaflossing van 500.
B heeft inkomen van 1000 en schuldaflossing van 100.
Gezamenlijke lasten zijn 1000.

Beschouw je "naar rato aan de gezamenlijke rekening bijdragen" dan als 667-333 of als 625-375 (d.w.z. excl. of incl. aflossingen)?
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:39:16 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172442103
Het is natuurlijk niet zo romantisch om rekening te houden met een scenario waarin je uit elkaar gaat. Maar dingen laten zich simpelweg niet voorspellen. Ik had ook niet gedacht dat mijn lange relatie begin dit jaar zou stranden maar gelukkig wel de gevolgen voorzien. Dus op het verdelen van wat gezamenlijk gekochte meubels na was het kraakhelder en zonder gedoe.

En ruzies over geld zijn ook niet romantisch. En die heb ik al die jaren nooit gehad. :)
pi_172442116
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:39 schreef Hexagon het volgende:
Het is natuurlijk niet zo romantisch om rekening te houden met een scenario waarin je uit elkaar gaat. Maar dingen laten zich simpelweg niet voorspellen. Ik had ook niet gedacht dat mijn lange relatie begin dit jaar zou stranden maar gelukkig wel de gevolgen voorzien. Dus op het verdelen van wat gezamenlijk gekochte meubels na was het kraakhelder en zonder gedoe.

En ruzies over geld zijn ook niet romantisch. En die heb ik al die jaren nooit gehad. :)
Dit had ik trouwens niet meegekregen Hexa, jammer man. :{

Maar hoe had je het geregeld dan?
  † In Memoriam † zaterdag 15 juli 2017 @ 18:40:34 #59
230491 Zith
pls tip
pi_172442125
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:09 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Vind ik ook wel weer ver gaan. Ik begin er een beetje naar te neigen om gewoon alles op een hoop te gooien, zonder eigen individuele rekeningen of wat dan ook. Ook wel overzichtelijk en eenvoudig.

Allebei naar rato geld overmaken naar de en/of rekening en beiden daarnaast een individuele rekening aanhouden heeft ook wel voordelen. Tegelijkertijd vraag ik me daarvan af wat het nut nou -echt- is, als je toch samen een huishouden vormt. Ik heb deze week al gezegd dat ik hem er niet over wil horen dat ik vaak in een kroeg ben en daar veel aan bier uitgeef en hij ging akkoord, dus daarmee is de belangrijkste voor twee aparte rekeningen eigenlijk al weggenomen.
Omdat dat laatste zal blijven bestaan. Hij koopt broeken van 20 euro, jij van 300. Nu is er minder geld in het potje voor hem. Hij heeft hierdoor incentive om ook dure dingen te kopen omdat jij anders alles op maakt aan broeken, og in ieder geval een oneerlijke hoeveelheid krijgt.
--

Verder wil ik ook wel eens dingen kopen zonder dat mijn vriendin dat hoeft te weten.

Edit
Ik reageer trouwens laat/spuit 11 op dingen omdat ik in the middle of nowhere zit met slecht bereik.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:41:48 #60
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172442141
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:40 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Dit had ik trouwens niet meegekregen Hexa, jammer man.
Ach niemand is perfect dus dat bood ook weer kansen, heb alweer een leuke nieuwe vlam :P

Maar meer dan ooit begrijp ik het nut van alles goed duidelijk hebben
pi_172442153
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ach niemand is perfect dus dat bood ook weer kansen, heb alweer een leuke nieuwe vlam :P

Maar meer dan ooit begrijp ik het nut van alles goed duidelijk hebben
Een CDA-mevrouw? 8-)

Maar zonder gekheid, gelukkig man. Ik had in een edit nog een vraag gesteld trouwens.
pi_172442222
Naar rato is leuk zolang de inkomens niet al te veel van elkaar verschillen. Als inkomens meer verschillen, denk ik dat je ook naar de inzet en bijdrage voor het huishouden als geheel moet kijken.

Werk de een fulltime en de ander parttime, maar doet de parttimer bijna alle huishoudelijke taken en wordt er intussen als een gek gesolliciteerd naar een baan met meer uren en salaris, dan is het niet gek om meer uit te gaan van een gelijk vrij te besteden bedrag.

Idem wanneer er in overleg besloten is dat de partner niet fulltime werkt om ook tijd te besteden aan het huishouden, eventuele kinderen of zorgtaken bij ouders. Zo'n gezamenlijke beslissing moet niet alleen ten koste gaan van het vrij te besteden budget van de (toekomstige) parttimer, maar mag financieel gedragen worden door beide partners als je het mij vraagt.

En denk ook aan een stel waarbij de één in een sector werkt waarbij je voor weinig salaris je een slag in de rondte werkt, terwijl de ander met gemak anderhalf keer modaal binnen haalt.

Vele situaties, vele wensen, vele oplossingen.

Het belangrijkste is dat je hoe dan ook hierover uitgebreid met elkaar in overleg gaat voordat je gaat samenwonen, inclusief een aantal 'what if' scenarios als werkloosheid, eventueel minder werken voor het huishouden, de kinderen of mantelzorg of juist scheefgroei in inkomsten wanneer de één gezien opleiding en vakgebied veel betere carrièrekansen heeft dan de ander.

Als je dan samen zonder ruzie afspraken kunt maken over de verdeelsleutel nu en wanneer zich in de toekomst een what-if scenario voordoet, dan komt het financieel wel goed.

Hoe dan ook vind ik het wel belangrijk dat ieder zijn eigen vrij te besteden budget heeft, wanneer het gezamenlijke inkomen daarvoor hoog genoeg is. Simpelweg omdat je dan niet elke privé uitgave aan elkaar hoeft te verantwoorden en er daarmee ook geen ruzie over deze uitgaven mogelijk is. Jouw geld, dus als je er graag gekke dingen mee doet moet je dat vooral zelf weten. Op is op.
pi_172442296
Trouwen en dingen afspreken doe je juist voor het geval dat je uit elkaar gaat, en dat kan ook doordat een van beide komt te overlijden. Niets afspreken en alles op één grote hoop vind ik zelf niet romantisch, maar vooral kinderlijk naïef. En als de ouders van één van beiden vermogend zijn, dan willen die niet altijd dat een schenking of nalatenschap voor de helft bij de koude kant terecht komt.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 18:52:41 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172442337
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:42 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Een CDA-mevrouw? 8-)

Maar zonder gekheid, gelukkig man. Ik had in een edit nog een vraag gesteld trouwens.
Volkomen niet bezig met politiek :P

Maar verder hadden we gescheiden rekeningen en een gezamenlijke. Op die laatsten deden we een bijdrage naar rato van inkomen voor de woonlasten en boodschappen. En als we en grotere uitgaven moesten doen pasten we dat ook naar rato bij. We hadden ook een samenlevingscontract dat slechts betrekking had op gezamenlijke bezittingen.

In het begin hadden we ook wat studieschulden beide maar die hebben we gewoon in eigen beheer afgelost. We hadden overigens beide best wat spaarcenten. Maar volgens mij hebben we nooit echt van elkaar geweten hoe groot elkaars persoonlijk vermogen was. :P
pi_172442339
Goede post Ivo1985.
pi_172442350
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:38 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Stel Peter:

A heeft inkomen van 2000 en schuldaflossing van 500.
B heeft inkomen van 1000 en schuldaflossing van 100.
Gezamenlijke lasten zijn 1000.

Beschouw je "naar rato aan de gezamenlijke rekening bijdragen" dan als 667-333 of als 625-375 (d.w.z. excl. of incl. aflossingen)?
Je hebt zelf de schuld veroorzaakt :+
Maar dat is de keuze. Ga lekker in het midden zitten 650 om 350. Heb je beiden nog flink wat over om zelf te besteden. En op een gegeven moment als je trouwt, samen een huis koopt etc. etc, spreek je iets nieuws af, waar jij je prettig bij voelt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dag
pi_172442495
Alles op één grote hoop gooien met één gezamenlijke rekening vind ik passen bij een stel dat ook identieke ANWB jassen draagt, samen één email adres heeft en ook één gezamenlijk Facebook account.

Geen oordeel verder, maar ik zou het zelf niet doen.
  Moderator zaterdag 15 juli 2017 @ 19:08:53 #68
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172442592
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:02 schreef MeesterWortel het volgende:
Alles op één grote hoop gooien met één gezamenlijke rekening vind ik passen bij een stel dat ook identieke ANWB jassen draagt. Nee
, samen één email adres heeft. Nee
en ook één gezamenlijk Facebook account. Nee.

Geen oordeel verder, maar ik zou het zelf niet doen. Ok
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_172442814
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Volkomen niet bezig met politiek :P

Maar verder hadden we gescheiden rekeningen en een gezamenlijke. Op die laatsten deden we een bijdrage naar rato van inkomen voor de woonlasten en boodschappen. En als we en grotere uitgaven moesten doen pasten we dat ook naar rato bij. We hadden ook een samenlevingscontract dat slechts betrekking had op gezamenlijke bezittingen.

In het begin hadden we ook wat studieschulden beide maar die hebben we gewoon in eigen beheer afgelost. We hadden overigens beide best wat spaarcenten. Maar volgens mij hebben we nooit echt van elkaar geweten hoe groot elkaars persoonlijk vermogen was. :P
Maar dat iets op jouw en iets op haar rekening stond maakt het in juridisch opzicht toch niet jouw of haar vermogen? Hoe heb je dat vastgelegd dan bij de notaris? Of heb je zonder tussenkomst van een notaris alles gewoon op die manier in de praktijk afgehandeld?
  zaterdag 15 juli 2017 @ 19:29:49 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172442896
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:23 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Maar dat iets op jouw en iets op haar rekening stond maakt het in juridisch opzicht toch niet jouw of haar vermogen? Hoe heb je dat vastgelegd dan bij de notaris? Of heb je zonder tussenkomst van een notaris alles gewoon op die manier in de praktijk afgehandeld?
In het samenlevingscontract is dat gewoon vastgelegd. Mijn (spaar)rekening en wat daar op stond was van mij. En als ik schulden had gemaakt waren die ook mijn probleem geweest en hadden ze haar nooit kunnen aanslaan daarvoor.

Ik ben nooit zover gegaan om mijn persoonlijke bezittingen op een lijstje te zetten. Maar daar zit ook niks bij wat financieel veel waard is. Dat ze mijn strips en cd's niet zou willen opdelen was een veilig gokje. :P
pi_172442920
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]

In het samenlevingscontract is dat gewoon vastgelegd. Mijn (spaar)rekening en wat daar op stond was van mij. En als ik schulden had gemaakt waren die ook mijn probleem geweest en hadden ze haar nooit kunnen aanslaan daarvoor.

Ik ben nooit zover gegaan om mijn persoonlijke bezittingen op een lijstje te zetten. Maar daar zit ook niks bij wat financieel veel waard is. Dat ze mijn strips en cd's niet zou willen opdelen was een veilig gokje. :P
Ah, dat kan je ook gewoon letterlijk op die manier vastleggen dus. Op zich logisch, maar kwam nog niet in me op door gebrek aan ervaring hiermee en denk er pas sinds kort overna. Ook wel een prima ideetje ja.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 19:38:23 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172443009
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:31 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ah, dat kan je ook gewoon letterlijk op die manier vastleggen dus. Op zich logisch, maar kwam nog niet in me op door gebrek aan ervaring hiermee en denk er pas sinds kort overna. Ook wel een prima ideetje ja.
Gelukkig waren we beide de redelijkheid zelve dus is het allemaal prima gegaan. Maar het is gewoon niet te voorspellen hoe een ander zich in bepaalde situaties gaat gedragen. Dus het dak repareer je als het droog is.

Een collega van me is een paar maanden eerder in een totaal wanordelijke vechtscheiding gekomen waarbij hij dus niks voorzien had. Die zit nu nog steeds met de gebakken peren en mag ook nog tot volgens jaar op een houtje bijten vanwege haar schulden. En ik kan gewoon fluitend verder met mn leven. .
pi_172443081
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Gelukkig waren we beide de redelijkheid zelve dus is het allemaal prima gegaan. Maar het is gewoon niet te voorspellen hoe een ander zich in bepaalde situaties gaat gedragen. Dus het dak repareer je als het droog is.

Een collega van me is een paar maanden eerder in een totaal wanordelijke vechtscheiding gekomen waarbij hij dus niks voorzien had. Die zit nu nog steeds met de gebakken peren en mag ook nog tot volgens jaar op een houtje bijten vanwege haar schulden. En ik kan gewoon fluitend verder met mn leven. .
Klinkt alsof het voor zo'n vervelende situatie nog best goed ging. Maar goed, met die spaarrekeningen van jullie was het dus heel duidelijk wat van wie was.

Maar hoe je zou de verdeling voor je zien van bijvoorbeeld een koophuis, aandelen, auto enz.?

----
Nog een vraag aan iedereen: bij een notaris kan je in principe alle vorige afspraken overrulen toch? Dus indien we een geregistreerd partnerschap aan zouden gaan in gemeenschap van goederen kan je bij wijze van een half jaar later alsnog naar de notaris gaan om het de tussentijd verdiende vermogen anders te herverdelen?
  zaterdag 15 juli 2017 @ 19:49:08 #74
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172443174
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:43 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Klinkt alsof het voor zo'n vervelende situatie nog best goed ging. Maar goed, met die spaarrekeningen van jullie was het dus heel duidelijk wat van wie was.

Maar hoe je zou de verdeling voor je zien van bijvoorbeeld een koophuis, aandelen, auto enz.?
Koophuis was gewoon 50/50 bezit. Dus ik koop haar voor de helft van de overwaarde uit (wat gaat dat traaaaaag).

De auto was van haar aangezien ik geeneens een rijbewijs heb :P Ook voor haar kosten. Ik legde af en toe wat geld bij voor benzine als ik mee reed. En als ik geld had willen beleggen had ik het op eigen houtje gedaan.

Wat overigens ook nog van belang is om op te letten is wat je doet als er een van jullie komt te overlijden. Zowel met bezittingen als met opgebouwd pensioen. Anders staat mogelijk de familie op de stoep om hun deel te eisen.
pi_172443330
Een goede notaris adviseert je ook bij het opstellen van een contract. Bij mij was het dat alle aankopen en bezittingen gezamelijk zijn, tenzij je kunt aantonen dat je deze hebt betaald van je eigen rekening.
  Eindredactie Games zaterdag 15 juli 2017 @ 20:02:09 #76
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_172443483
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 21:58 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Gezien het percentage huwelijken wat strandt voordat 'de dood ons scheid' meer dan 30% en stijgende is, en het percentage(pogingen tot) duurzaam samenwonen wat het niet eeuwig volhoud nog hoger ligt, is het niet zo vreemd dat men af en toe ook rationeel denkt aan 'what if...'

Kan veel ellende en gedoe schelen.
Als je al aan een exit strategie denkt voordat je samenwoont, moet je er misschien niet aan beginnen.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_172443556
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:02 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Als je al aan een exit strategie denkt voordat je samenwoont, moet je er misschien niet aan beginnen.
In Nederland zijn we niet zo romantisch lieverd.
  Eindredactie Games zaterdag 15 juli 2017 @ 20:06:42 #78
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_172443586
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:05 schreef TheInnocent het volgende:

[..]

In Nederland zijn we niet zo romantisch lieverd.
je hebt gelijk.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_172443618
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:02 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Als je al aan een exit strategie denkt voordat je samenwoont, moet je er misschien niet aan beginnen.
Ik vind het ook weer een beetje gek om je te gedragen alsof het onmogelijk is, enkel omdat het anders zogenaamd zou aantonen dat je niet vol voor elkaar gaat.
pi_172444309
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:02 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Als je al aan een exit strategie denkt voordat je samenwoont, moet je er misschien niet aan beginnen.
Die exit kan ook zijn dat een van beide komt te overlijden.

Als je niet wil nadenken over onvoorziene omstandigheden, dan ben je misschien nog niet volwassen genoeg om te gaan samenwonen.
  Eindredactie Games zaterdag 15 juli 2017 @ 20:49:48 #81
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_172444701
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:34 schreef MeesterWortel het volgende:

[..]

Die exit kan ook zijn dat een van beide komt te overlijden.

Als je niet wil nadenken over onvoorziene omstandigheden, dan ben je misschien nog niet volwassen genoeg om te gaan samenwonen.
Dus iedereen die gaat samenwonen moet meteen een samenlevingscontract laten opstellen bij een notaris :Y
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_172444870
Jongens, het is tot nu toe echt een mooi topic met een enorme informatiedichtheid. Laten we dat zo houden in plaats van ons nu in te graven in een ongenuanceerde zwart-wit discussie. :P Bedankt. ^O^ Dit verzoek is specifiek aan de admin (?, weet mobiel niet wat de kleurtjes zijn) boven me.
pi_172445194
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:49 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Dus iedereen die gaat samenwonen moet meteen een samenlevingscontract laten opstellen bij een notaris :Y
Nee hoor. Ik begrijp niet waarom je me dat in de mond wil leggen.
  Eindredactie Games zaterdag 15 juli 2017 @ 21:15:06 #84
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_172445355
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 21:08 schreef MeesterWortel het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik begrijp niet waarom je me dat in de mond wil leggen.
Ik zou niet weten hoe je anders afspraken wilt laten vastleggen die rechtsgeldig zijn (op een testament na).
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  zaterdag 15 juli 2017 @ 21:29:36 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_172445770
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 11:22 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik snap daar ook echt niks van.

Wij hebben geen en/of rekening. :D
Wij hebben er twee zelfs.
Ieder krijgt zijn/haar eigen inkomen op de eigen rekening binnen, en dan storten we beiden een deel van dat inkomen op de gezamenlijke rekening waar de vaste lasten (hypotheek, GWL, gemeentelijke belastingen, MRB, verzekeringen enz) van afgeschreven worden, en mijn man stort nog een bedrag op de gezamenlijke rekening waar de boodschappen en de benzine van betaald worden.
Zijn netto inkomen is dan ook een veelvoud van het mijne, overigens houdt hij ook meer over op z'n eigen rekening dan ik.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_172445815
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 21:15 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Ik zou niet weten hoe je anders afspraken wilt laten vastleggen die rechtsgeldig zijn (op een testament na).
Je kunt trouwen, geregistreerd partnerschap aangaan of samenwonen zonder iets te regelen. In al die gevallen komt er geen notaris aan te pas maar leg je wel bepaalde dingen vast over wat er gaat gebeuren als je uit elkaar gaat. Er is niets mis mee om deze keuzes bewust en wel overwogen te maken, en dat zegt verder niets over de kwaliteit van je relatie.
pi_172445908
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 21:31 schreef MeesterWortel het volgende:

[..]

Je kunt trouwen, geregistreerd partnerschap aangaan of samenwonen zonder iets te regelen. In al die gevallen komt er geen notaris aan te pas maar leg je wel bepaalde dingen vast over wat er gaat gebeuren als je uit elkaar gaat. Er is niets mis mee om deze keuzes bewust en wel overwogen te maken, en dat zegt verder niets over de kwaliteit van je relatie.
En als je vanaf januari 2018 trouwt, dan trouw je automatisch niet meer in gemeenschap van goederen. ;)
pi_172445955
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 21:34 schreef TheInnocent het volgende:

[..]

En als je vanaf januari 2018 trouwt, dan trouw je automatisch niet meer in gemeenschap van goederen. ;)
Ja, dat is een goede actie.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 21:39:57 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_172446067
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:02 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Als je al aan een exit strategie denkt voordat je samenwoont, moet je er misschien niet aan beginnen.
Tuurlijk wel, juist als alles koek en ei is moet je bedenken wat er moet gebeuren indien het misgaat.
Wij hebben huwelijkse voorwaarden waar de gemiddelde echtscheidingsadvocaat nog jaloers op is. Helemaal prima, we erven ook niet van elkaar overigens, maar in ons geval hebben we samen een kind, dus we hoeven ook niet van elkaar te erven, we hebben ook in de HV al afstand gedaan van pensioenrechten in het geval van een echtscheiding.
Ik snap niet waarom je dat soort dingen juist niet goed zou regelen als je een huwelijk aangaat of gaat samenwonen, denken dat het allemaal vanzelf wel goed zal komen als je toch onverhoopt uit elkaar zou gaan is pas echt naïef.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 15 juli 2017 @ 21:45:00 #90
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172446206
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 19:59 schreef Kaas- het volgende:
Stel je de volgende situatie voor:

- Personen A en B gaan samenwonen.
- Beide personen zijn pas afgestudeerd en zijn starters op de arbeidsmarkt.
- Persoon A heeft een hoge schuld, maar ook een hoog salaris.
- Persoon B heeft een lage schuld, maar ook een laag salaris.
- t=0 is het moment waarop A en B gaan samenwonen

Wat vinden jullie een goede manier om bezittingen (schulden) te verdelen? Twee voorbeeldscenario's:

Scenario 1: A kan tegen B zeggen dat B niet enkel de lusten, maar ook de lasten krijgt. Ergo: op t>0 wordt het inkomen gelijkmatig verdeeld over beide personen, maar de initiële schulden die opgebouwd zijn op t<0 worden eveneens gelijkmatig over A en B verdeeld.

Scenario 2: Je kan ook afspreken dat het vermogen (negatief in dit geval) tot t=0 volledig aan de desbetreffende personen wordt toegeschreven, en dat het inkomen vanaf t=0 50/50 verdeeld wordt.

Stel dat het stel relatief vroeg uit elkaar gaat, dan heeft persoon B daar in scenario 1 een flink nadeel van. Die krijgt immers ineens al die schuld van A erbij, zonder dat zelf eenvoudig terug te kunnen betalen. In scenario 2 zou persoon A er echter juist nadeel van ondervinden. De periode waarin A schuld opbouwt wordt dan immers 100% aan A toegeschreven, maar de periode waarin A vermogen opbouwt wordt voor slechts 50% aan A toegeschreven.

Is er niet een eerlijke middenweg? Iemand bekend met bepaalde constructies? Bijvoorbeeld dat je vantevoren vastlegt dat de verdeling van initiële schulden per jaar iets meer richting 50/50 schuift of iets dergelijks? Iets anders?

Wat zouden jullie dit stel adviseren?

Edit: Mooi trouwens dat jullie ook alternatieve scenario's voorstellen. ^O^ Scenario 1 en 2 zijn ook geen ideaalbeelden of iets dergelijks, maar dienen enkel om het probleem duidelijk te schetsen.
Ik adviseer je het notarieel vast te leggen of te trouwen onder huwelijkse voorwaarden, beide partners komen overeen dat als ze uit elkaar gaan dat ze na aftrek van de gemeenschappelijke schulden (hypotheek) dat meekrijgen wat ze (naar verhouding) hebben ingebracht.
De persoonlijke schulden blijven persoonlijke schulden.
Hoe je de maandelijke lasten verdeeld moet je zelf weten, maar ik raad je aan 50/50 te doen en niet naar draagkracht. Dit hoef je niet keihard te doen maar wel formeel zo vast te leggen.
Ik heb op het moment meer inkomen en betaal voor verbouwingen, geen moeite mee verder, maar mocht het ooit tot scheiding komen wordt de overwaarde van het huis niet 50/50 verdeeld maar naar wat elk heeft ingebracht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 21:55:01 #91
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172446476
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:02 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Als je al aan een exit strategie denkt voordat je samenwoont, moet je er misschien niet aan beginnen.
Onzin, je moet zaken gewoon goed regelen. Als je dat niet doet wordt het voor je geregeld en is er ook een exitstrategie alleen eentje die default is en waar jij niet over hebt nagedacht.
Denk ook na over een overlijdensverzekering bijvoorbeeld, en een partnerpensioen, dan kan je ook pruilen dat als je over dat soort dingen nadenkt bla bla bla maar het is gewoon verstandig zaken te regelen die je kan regelen.
Toen mijn vader overleed en mijn moeder met drie kids er alleen voor stond was dat heel erg voor haar, maar de hypotheek was geen issue, levensverzekeringsbasis, en er was een pensioen.
Je kan over onaangename zaken zoals echtscheiding of overlijden gewoon niet willen nadenken, maar dan is de shit gewoon niet geregeld.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 21:58:37 #92
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172446611
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:02 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Als je al aan een exit strategie denkt voordat je samenwoont, moet je er misschien niet aan beginnen.
Als je denkt dat je relatie nooit stuk zou kunnen gaan dan moet je misschien eens uit je lala-land komen
  zaterdag 15 juli 2017 @ 22:04:37 #93
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172446764
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 21:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Als je denkt dat je relatie nooit stuk zou kunnen gaan dan moet je misschien eens uit je lala-land komen
Zoals ik zei, als je niets regelt wordt het voor je gedaan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 22:06:40 #94
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172446815
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:49 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Dus iedereen die gaat samenwonen moet meteen een samenlevingscontract laten opstellen bij een notaris :Y
Je kan dit doen. Dan bepaal je samen met je partner hoe en wat
Je kan dit laten, dan bepaald de wetgever en de rechter voor jou hoe en wat.
Jouw keuze.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 22:07:33 #95
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172446831
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 22:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals ik zei, als je niets regelt wordt het voor je gedaan.
En kost dat doorgaans heeeeel veel geld weet ik van enkele gevallen in mn omgeving.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 22:10:35 #96
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172446895
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 22:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En kost dat doorgaans heeeeel veel geld weet ik van enkele gevallen in mn omgeving.
Jep, en ook grijze haren, en een aanslag op de gezondheid vergelijkbaar met een paar flinke chemokuren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Eindredactie Games zaterdag 15 juli 2017 @ 22:49:35 #97
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_172448042
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 21:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Als je denkt dat je relatie nooit stuk zou kunnen gaan dan moet je misschien eens uit je lala-land komen
Ga maar eerst een paar jaar samenwonen in plaats van direct alles tot in de puntjes geregeld wil hebben.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_172448085
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 22:49 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Ga maar eerst een paar jaar samenwonen in plaats van direct alles tot in de puntjes geregeld wil hebben.
Als je samen gaat wonen, van wie is de inboedel en wie blijft er in het huis als je uit elkaar gaat? Wil je dat regelen als het mis gaat of liever al vooraf een 'what if' afspreken?

Ik weet wel wat ik slimmer vind.
dag
pi_172448190
We gaan binnenkort een geregistreerd partnerschap aan, maar ik heb wel besloten langs de notaris te willen voor partnerschapsvoorwaarden. Hoe en wat exact moeten we nog even over hebben. Maar uitstekend topic vooralsnog met veel goede posts.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 22:54:23 #100
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172448191
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 22:49 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Ga maar eerst een paar jaar samenwonen in plaats van direct alles tot in de puntjes geregeld wil hebben.
Je snapt niet dat als je samen gaat wonen zonder zelf zaken te regelen zoals jij dat wilt ze ook geregeld zijn maar dan zonder jouw inspraak.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')