abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 25 juli 2017 @ 11:16:07 #101
3542 Gia
User under construction
pi_172662222
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 18:11 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Laten we even niet vergeten dat dit ene geval een uitzondering is, dat alle verdere moslim kinderen wel naar de school fotograaf zijn gegaan en het feit dat ze vroeg mochten waardeerde.

Laten we deze uitzondering niet tot regel verheffen.
Ehm, jurisprudentie...
Deze uitspraak maakt er in principe wel een regel van.

Waarom niet andersom? Laat de school de uitzondering zijn die toevallig hier geen rekening mee gehouden heeft. Dus excuus enz....maar geen schuldiguitspraak.

Door deze boete, waar de advocaat het, begrijpelijkerwijs, niet mee eens is, moeten alle scholen in Nederland nu op hun tenen lopen. Door de uitspraak in de zaak Salam moeten zwemscholen op hun tenen gaan lopen, en alle scholen zich eens achter het oor krassen of een busreisje naar de Efteling niet te riskant is, omdat daar de oudere kinderen vrij zijn om te gaan en staan waar ze willen.

Stel je voor: Een gescheiden papa ontvoert in de Efteling zijn kind en verdwijnt naar het buitenland. Ik zie de koppen al voor me: Toezicht school faalde!

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 25-07-2017 14:23:48 ]
pi_172662534
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:16 schreef Gia het volgende:

[..]

Ehm, jurispredentie...
Deze uitspraak maakt er in principe wel een regel van.

Waarom niet andersom? Laat de school de uitzondering zijn die toevallig hier geen rekening mee gehouden heeft. Dus excuus enz....maar geen schuldiguitspraak.

Door deze boete, waar de advocaat het, begrijpelijkerwijs, niet mee eens is, moeten alle scholen in Nederland nu op hun tenen lopen. Door de uitspraak in de zaak Salam moeten zwemscholen op hun tenen gaan lopen, en alle scholen zich eens achter het oor krassen of een busreisje naar de Efteling niet te riskant is, omdat daar de oudere kinderen vrij zijn om te gaan en staan waar ze willen.

Stel je voor: Een gescheiden papa ontvoert in de Efteling zijn kind en verdwijnt naar het buitenland. Ik zie de koppen al voor me: Toezicht school faalde!
Toen mijn kinderen op de basisschool waren, was ik (met velen) bezig met vrijwilligerswerk op school. Samen nadenken over de activiteiten. De neuzen dezelfde kant op. Open agenda, etc.
Dat steekt nog het meest. De school zien als een tegenstander. Daar waar je je kinderen naar toe brengt. Kijken hoe je de andere partij onderuit kunt halen. Je kunt nu ook niet meer spontaan een dag iets doen. Stel het is mooi weer en je maakt er een buitendagje van mbt biologie. Planten analyseren.

O, dat mag niet. Mijn kind was er niet bij. Dit hoort volgens arrest HR huppelepup onder de noemer "bijzondere schooldag", 500 euro graag!

En die advocaten maar schrijven. Lekker onenigheid in de maatschappij opstoken. De ander wantrouwen.... :r
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 11:41:48 #103
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172662812
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:16 schreef Gia het volgende:

[..]

Ehm, jurispredentie...
Deze uitspraak maakt er in principe wel een regel van.

Waarom niet andersom? Laat de school de uitzondering zijn die toevallig hier geen rekening mee gehouden heeft. Dus excuus enz....maar geen schuldiguitspraak.

Door deze boete, waar de advocaat het, begrijpelijkerwijs, niet mee eens is, moeten alle scholen in Nederland nu op hun tenen lopen. Door de uitspraak in de zaak Salam moeten zwemscholen op hun tenen gaan lopen, en alle scholen zich eens achter het oor krassen of een busreisje naar de Efteling niet te riskant is, omdat daar de oudere kinderen vrij zijn om te gaan en staan waar ze willen.

Stel je voor: Een gescheiden papa ontvoert in de Efteling zijn kind en verdwijnt naar het buitenland. Ik zie de koppen al voor me: Toezicht school faalde!
Ik ben het ook niet eens met deze veroordeling.

Maar laten we deze uitzondering, dit individu waar het over gaat, niet tot regel gaan verheffen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172662837
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:41 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ik ben het ook niet eens met deze veroordeling.

Maar laten we deze uitzondering, dit individu waar het over gaat, niet tot regel gaan verheffen.
Ik hoop dat de NL rechtspraak hier ook zo over denkt.
Maar dat kan niet, want ... jurisprudentie.....
De geest is uit de fles.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_172665303
https://www.facebook.com/islamofobie.endiscriminatie/

http://religionresearch.o(...)n-alle-nederlanders/

quote:
Een ander inzicht is ook, het gaat hier om een vrouw, een moslima, die om haar recht vraagt. Niet om een speciaal recht of om een uitzondering. Nee het gaat hier om een vrouw die moslim is en vraagt dat haar kinderen in Nederland gelijk behandeld worden. En daar is een deel van Nederland boos over want men wil deze gelijke behandeling niet. Een deel niet omdat men sowieso geen gelijke behandeling van moslims wil en (het meestal linkse) deel niet wanneer men die gelijke behandeling praktisch gezien wat ingewikkeld vindt. Alsof de wet gelijke behandeling een klein verdriet is en een groot verdriet wordt als blijkt dat moslims daar rechten aan kunnen ontlenen.
Het recht op wat?
Dat de school haar best doet...
En nu de definitie van "best doen". Daar zal nog veel jurisprudentie gevormd worden.

De advocaten zijn de enige die hier beter van worden.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 14:19:40 #106
3542 Gia
User under construction
pi_172666517
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:29 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Toen mijn kinderen op de basisschool waren, was ik (met velen) bezig met vrijwilligerswerk op school. Samen nadenken over de activiteiten. De neuzen dezelfde kant op. Open agenda, etc.
Dat steekt nog het meest. De school zien als een tegenstander. Daar waar je je kinderen naar toe brengt. Kijken hoe je de andere partij onderuit kunt halen. Je kunt nu ook niet meer spontaan een dag iets doen. Stel het is mooi weer en je maakt er een buitendagje van mbt biologie. Planten analyseren.

O, dat mag niet. Mijn kind was er niet bij. Dit hoort volgens arrest HR huppelepup onder de noemer "bijzondere schooldag", 500 euro graag!

En die advocaten maar schrijven. Lekker onenigheid in de maatschappij opstoken. De ander wantrouwen.... :r
Zat ook in de Ouder raad op de basisschool van mijn kinderen. Daar zaten ook mensen in die er niet voor terug schrokken om de moslimkinderen gewoon een worstenbroodje te geven, "want dat hebben die kinderen toch niet in de gaten"
Hoe erg is het om een broodje hagelslag of jam te maken?

Ben van mening dat we best rekening kunnen houden met moslims, maar dat we niet over ons heen hoeven te laten lopen.
En dat is precies wat hier gebeurt.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 14:23:26 #107
3542 Gia
User under construction
pi_172666594
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:41 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Ik ben het ook niet eens met deze veroordeling.

Maar laten we deze uitzondering, dit individu waar het over gaat, niet tot regel gaan verheffen.
Ja, dat zei je net al, maar als een rechter in een zaak een bepaalde uitspraak doet, dan is dat meteen een regel. In vergelijkbare gevallen kunnen andere mensen zich hierop beroepen.
Het is dan dus een regel.

Daarom is een beroep hiertegen het beste. Juist om hier geen regel van te maken.
pi_172690181
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 14:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Zat ook in de Ouder raad op de basisschool van mijn kinderen. Daar zaten ook mensen in die er niet voor terug schrokken om de moslimkinderen gewoon een worstenbroodje te geven, "want dat hebben die kinderen toch niet in de gaten"
Hoe erg is het om een broodje hagelslag of jam te maken?

Ben van mening dat we best rekening kunnen houden met moslims, maar dat we niet over ons heen hoeven te laten lopen.
En dat is precies wat hier gebeurt.
Op bepaalde gebieden kun je er zeker rekening mee houden. Het expres varkensworst geven is schandalig. Iets anders is dan weer voor enkelen alles halal maken. Het is wat geven en nemen. Als iemand aan het vasten is ga ik ook niet direct op ons gedeelde kantoor achter mijn bureau eten. En je verwacht ook niet dat iemand zelf verder problemen maakt over anderen die wel eten. Meestal loopt dat ook prima.
pi_172690410
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 14:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Zat ook in de Ouder raad op de basisschool van mijn kinderen. Daar zaten ook mensen in die er niet voor terug schrokken om de moslimkinderen gewoon een worstenbroodje te geven, "want dat hebben die kinderen toch niet in de gaten"
Hoe erg is het om een broodje hagelslag of jam te maken?

Ben van mening dat we best rekening kunnen houden met moslims, maar dat we niet over ons heen hoeven te laten lopen.
En dat is precies wat hier gebeurt.
Het is een asymmetrisch probleem. Moslims leven volgens een waslijst aan strenge regels en verplichtingen, de rest niet. Maar die waslijst aan strenge regels en verplichtingen is gevolg van een eigen keuze, het is geen natuurwet of zo. Een fanatieke minderheid, hoe klein ook, kan haar wil opleggen aan de rest. Fanatisme wint. Filosoof Nicholas Taleb heeft daar een geweldige essay over geschreven: https://medium.com/incert(...)inority-3f1f83ce4e15
  woensdag 26 juli 2017 @ 15:31:06 #110
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172690425
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 14:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja, dat zei je net al, maar als een rechter in een zaak een bepaalde uitspraak doet, dan is dat meteen een regel. In vergelijkbare gevallen kunnen andere mensen zich hierop beroepen.
Het is dan dus een regel.

Daarom is een beroep hiertegen het beste. Juist om hier geen regel van te maken.
Een hoger beroep lijkt me zeer verstandig, hoop dat dan de 'straf' wegvalt.
Maar waarom mensen nu gelijk roepen dat 'de moslims' hier massaal misbruik van gaan maken vind ik onzin. Verreweg de meeste mensen (dus ook moslims) zullen het baarlijke onzin vinden om voor zoiets naar de rechter te stappen.
Zelfs als deze veroordeling blijft staan zal dat niet veranderen. Het is ook weer niet zo dat die 500 per kind zo de moeite waard is voor al het gedoe en dat iemand dat op zeker krijgt.

Als de school in deze aan had kunnen tonen de moeite gedaan te hebben die ze stelde dan was deze veroordeling niet gevallen. Vind dan ook wel dat de school hier een fikse steek heeft laten vallen. Het had vrij makkelijk moeten zijn aan te tonen dat ze hebben geprobeerd de school fotograaf te verzetten, toen dat niet lukte de ochtend aangeboden hebben, een ander moment voor alsnog foto's en die klassenfoto zelf maken (en die ophangen).

De grote vraag nu is of die school idd die moeite heeft gedaan. Op dit moment zie ik nog geen reden daaraan te twijfelen, maar als het in hoger beroep weer zonder enig bewijs van hun kant blijft twijfel ik er wel aan. En mocht dat zo zijn dan heeft deze ouder een punt, want dan lult deze school met een valse tong.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 26 juli 2017 @ 15:33:22 #111
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172690469
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 15:30 schreef Homey het volgende:

[..]

Het is een asymmetrisch probleem. Moslims leven volgens een waslijst aan strenge regels en verplichtingen, de rest niet. Maar die waslijst aan strenge regels en verplichtingen is gevolg van een eigen keuze, het is geen natuurwet of zo. Een fanatieke minderheid, hoe klein ook, kan haar wil opleggen aan de rest. Fanatisme wint. Filosoof Nicholas Taleb heeft daar een geweldige essay over geschreven: https://medium.com/incert(...)inority-3f1f83ce4e15
Een jood, een vegetariër, een hindoe of gewoon iemand die iets niet lust doet dat ook uit eigen keuze. Toch is het doodnormaal daar rekening mee te houden.

Je legt niemand wat op door te zeggen dat worstenbroodje bv blief ik niet. Daar een alternatief voor aanbieden is wat anders dan anderen je wil opleggen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172690652
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2017 15:33 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Een jood, een vegetariër, een hindoe of gewoon iemand die iets niet lust doet dat ook uit eigen keuze. Toch is het doodnormaal daar rekening mee te houden.

Je legt niemand wat op door te zeggen dat worstenbroodje bv blief ik niet. Daar een alternatief voor aanbieden is wat anders dan anderen je wil opleggen.
Iets niet lusten is geen keuze. Iets niet willen eten vanwege religie is wel een keuze. 'rekening mee houden' is aan inflatie onderheving, en geen eenrichtingsverkeer. Toch is het vaak zo in de praktijk.

Lees het artikel van Taleb.
  woensdag 26 juli 2017 @ 17:23:07 #113
3542 Gia
User under construction
pi_172692619
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2017 15:31 schreef Cause_Mayhem het volgende:


Maar waarom mensen nu gelijk roepen dat 'de moslims' hier massaal misbruik van gaan maken vind ik onzin. Verreweg de meeste mensen (dus ook moslims) zullen het baarlijke onzin vinden om voor zoiets naar de rechter te stappen.
Zelfs als deze veroordeling blijft staan zal dat niet veranderen. Het is ook weer niet zo dat die 500 per kind zo de moeite waard is voor al het gedoe en dat iemand dat op zeker krijgt.
Niemand roept dat moslims hier massaal misbruik van gaan maken! Hoe kom je erbij. Zoek eens op wat jurisprudentie betekent. Dan weet je misschien wat er wel bedoeld wordt.
quote:
Als de school in deze aan had kunnen tonen de moeite gedaan te hebben die ze stelde dan was deze veroordeling niet gevallen. Vind dan ook wel dat de school hier een fikse steek heeft laten vallen. Het had vrij makkelijk moeten zijn aan te tonen dat ze hebben geprobeerd de school fotograaf te verzetten, toen dat niet lukte de ochtend aangeboden hebben, een ander moment voor alsnog foto's en die klassenfoto zelf maken (en die ophangen).
Volgens mij is algemeen bekend dat de school geprobeerd heeft de fotograaf te verzetten, maar had die al andere afspraken. Ook is bekend dat moslimkinderen op de ochtend op de foto mochten; sommige hebben hier gebruik van gemaakt, anderen niet en vonden het wel prima.
Deze ouders hebben daar geen gebruik van gemaakt, maar steigerden al briesend "discriminatie".
quote:
De grote vraag nu is of die school idd die moeite heeft gedaan. Op dit moment zie ik nog geen reden daaraan te twijfelen, maar als het in hoger beroep weer zonder enig bewijs van hun kant blijft twijfel ik er wel aan. En mocht dat zo zijn dan heeft deze ouder een punt, want dan lult deze school met een valse tong.
Wat voor bewijs moeten ze leveren? Een afschrift van de gevoerode telefoongesprekken met de fotograaf? Een mailtje soms of wat?
pi_172693001
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 15:44 schreef Homey het volgende:

[..]

Iets niet lusten is geen keuze. Iets niet willen eten vanwege religie is wel een keuze. 'rekening mee houden' is aan inflatie onderheving, en geen eenrichtingsverkeer. Toch is het vaak zo in de praktijk.

Lees het artikel van Taleb.
Het kan een overtuiging zijn waar je rekening mee kan houden. Dat doe ik ook bij mensen in de familie. Bij de moslims maar ook bij de mensen die geen vlees eten. Geen probleem zolang het mijn leven maar niet beinvloed op langere termijn.
pi_172693572
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2017 15:33 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Een jood, een vegetariër, een hindoe of gewoon iemand die iets niet lust doet dat ook uit eigen keuze. Toch is het doodnormaal daar rekening mee te houden.
Binnen grenzen. Je kan niet met alles en iedereen rekening gaan houden - iedere dag van het jaar is bijv. wel heilig voor een religie, ergens. Dan kan je dus nooit meer iets aparts organiseren.
  woensdag 26 juli 2017 @ 18:13:04 #116
3542 Gia
User under construction
pi_172693610
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 17:44 schreef Jaroon het volgende:

Het kan een overtuiging zijn waar je rekening mee kan houden. Dat doe ik ook bij mensen in de familie. Bij de moslims maar ook bij de mensen die geen vlees eten. Geen probleem zolang het mijn leven maar niet beinvloed op langere termijn.
Iedereen is, volgens mij, best bereid enige rekening te houden met moslims.
Bijvoorbeeld broodje hagelslag i.p.v. worstenbroodje, of óók halalvlees bij een buurtbbq.

Maar voor sommigen is dat nog niet genoeg. Nee, anderen mogen niet eten in hun bijzijn tijdens de ramadan. Op de buurtbbq alleen maar halalvlees, want dat mag iedereen hebben, en geen drank want dat is haram.

Het is dus ook echt een eenrichtingsverkeer.
Als ik moslims vraag voor een bbq zorg ik er voor dat er ook halalvlees is, zelfs eventueel een aparte bbq. Maar als wij bij moslims gevraagd zouden worden is er vast geen speklapje. Of je een borrel geschonken krijgt moet je ook maar afwachten.

Ik heb soms het gevoel dat moslims zich verheven voelen boven ons, simpele westerlingen. En daar is toch geen reden toe, volgens mij.
  woensdag 26 juli 2017 @ 18:14:14 #117
3542 Gia
User under construction
pi_172693633
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2017 15:33 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Een jood, een vegetariër, een hindoe of gewoon iemand die iets niet lust doet dat ook uit eigen keuze. Toch is het doodnormaal daar rekening mee te houden.

Je legt niemand wat op door te zeggen dat worstenbroodje bv blief ik niet. Daar een alternatief voor aanbieden is wat anders dan anderen je wil opleggen.
Krijg ik ook een speklapje? Houden zij daar ook rekening mee als ik zeg dat ik echt niets anders blief?
pi_172729507
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 18:14 schreef Gia het volgende:

[..]

Krijg ik ook een speklapje? Houden zij daar ook rekening mee als ik zeg dat ik echt niets anders blief?
Gezien de oorverdovende stilte... blijkbaar niet.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 10:58:06 #119
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172733008
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 18:14 schreef Gia het volgende:

[..]

Krijg ik ook een speklapje? Houden zij daar ook rekening mee als ik zeg dat ik echt niets anders blief?
Zeg je dat dan? Dat je enkel varkensvlees eet?

Of is het irl zo dat je veel meer eet dan enkel varkensvlees en je dus gewoon dingen voorgeschotelt krijgt die je lekker vindt, die je eet?

Ik ben nog nooit anders dan zeer goed doorvoed naar huis gegaan als ik bij moslims thuis was geweest, zelfs als ik er niet als gast om mee te eten was.

Varkensvlees kan ik me niet herinneren, maar daar heb ik dan ook nog nooit specifiek om gevraagd. Wel heb ik voedsel zonder vlees gekregen en een aantal keer dat ze aangaven dat het vlees dat op tafel stond van diervriendelijke bronnn kwam. Helaas dan wel met het idee dat halal ook een goed leven gehad zou moeten hebben. Wat maakt dat ik het absoluut niet zeker weet, maar wel dat ze zelfs naar een andere slager dan normaal waren geweest.
Dat zonder dat ik het specifiek gevraagd had, gewoon omdat ze me kende (nou ja, de 2 meiden dan die me thuis uitgnodigd hadden, die dat doorgegeven hadden, wat helemaal niet nodig was eigenlijk).

Ik durf niets te zeggen over wat er gebeurd was als ik specifiek om varkensvlees zou vragen, kan best dat de meeste dat liever niet klaarmaken voor je. Dat vind ik niet zo raar als het in hun boekje "onrein" is.
Maar goed, ik lust dan ook veel meer dan varkensvlees alleen, zou raar zijn om dan specifiek om varkensvlees te vragen. Zou niet weten waarom ik mensen die zo vriendelijk zijn me thuis uit te nodigen zo zou testen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 12:49:23 #120
3542 Gia
User under construction
pi_172735263
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 10:58 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Maar goed, ik lust dan ook veel meer dan varkensvlees alleen, zou raar zijn om dan specifiek om varkensvlees te vragen. Zou niet weten waarom ik mensen die zo vriendelijk zijn me thuis uit te nodigen zo zou testen.
Draaien we het even om, okay?

quote:
Maar goed, ik lust dan ook veel meer dan alleen halal vlees, zou raar zijn om dan specifiek om halal vlees te vragen. Zou niet weten waarom ik mensen die zo vriendelijk zijn me thuis uit te nodigen zo zou testen.
Waarom mag een moslim eisen stellen aan het eten wat hij krijgt voorgeschoteld als hij ergens te gast is en waarom mag een niet moslim geen eisen stellen en moet allang blij zijn dat hij überhaupt zo aardig is uitgenodigd.

Je overtuigt me niet met je verhaal.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 12:53:44 #121
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172735365
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 12:49 schreef Gia het volgende:

[..]

Draaien we het even om, okay?

[..]

Waarom mag een moslim eisen stellen aan het eten wat hij krijgt voorgeschoteld als hij ergens te gast is en waarom mag een niet moslim geen eisen stellen en moet allang blij zijn dat hij überhaupt zo aardig is uitgenodigd.

Je overtuigt me niet met je verhaal.
Dat omdraaien werkt niet, want die moslim mag geen niet halal vlees. Die "lust" dat niet.
Net als die vega geen vlees eet.

Wie zegt dat je geen eisen mag stellen? Dat maak je er echt zelf van. Ik geef zelfs voorbeelden waarbij er (ongevraagd) rekening gehouden werd met mijn voorkeuren op dit gebied.
Ik zeg enkel dat de vraag om alleen varkensvlees nog nooit bij me opgekomen is, aangezien ik niet alleen varkensvlees eet.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 13:36:31 #122
3542 Gia
User under construction
pi_172736309
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 12:53 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat omdraaien werkt niet, want die moslim mag geen niet halal vlees. Die "lust" dat niet.
Net als die vega geen vlees eet.

Wie zegt dat je geen eisen mag stellen? Dat maak je er echt zelf van. Ik geef zelfs voorbeelden waarbij er (ongevraagd) rekening gehouden werd met mijn voorkeuren op dit gebied.
Ik zeg enkel dat de vraag om alleen varkensvlees nog nooit bij me opgekomen is, aangezien ik niet alleen varkensvlees eet.
Maar op een bbq is dat wel mijn favoriete eten!
Spek, karbonade (lam lust ik echt niet), varkensfiletlapjes, saucijsjes, zie je, niet alleen maar speklapjes. Ik blief echt wel meer.
Maar schaap/lam lust ik niet. Kipfilet krijg ik niet weg, veel te droog.
Blijft er alleen rund over. Beetje saai, nietwaar?

En mag niet? Van wie niet? Wat een onzin. Dat is gewoon een keuze, hoor!
  vrijdag 28 juli 2017 @ 13:40:02 #123
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172736380
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 13:36 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar op een bbq is dat wel mijn favoriete eten!
Spek, karbonade (lam lust ik echt niet), varkensfiletlapjes, saucijsjes, zie je, niet alleen maar speklapjes. Ik blief echt wel meer.
Maar schaap/lam lust ik niet. Kipfilet krijg ik niet weg, veel te droog.
Blijft er alleen rund over. Beetje saai, nietwaar?

En mag niet? Van wie niet? Wat een onzin. Dat is gewoon een keuze, hoor!
Je bent niet vaak samen geweest met moslims bij het bbq-en of niet soms? Ik eigenlijk alleen bij mij thuis, waar er ook varkensvlees op de bbq lag.
Je doet echt allerlei aannames om je eigen gelijk maar te kunnen halen.

Ze mogen het van zichzelf niet, net zoals een vega geen vlees mag van zichzelf, een hindoe geen rundvlees mag van zichzelf en een jood ook geen varkensvlees eet naast allerlei ander spijswetten.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat 1 van die groepen (ok ok, geen persoonlijke ervaring met hindoe's in deze) mij wilde dwingen daaraan mee te doen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 14:33:59 #124
3542 Gia
User under construction
pi_172737424
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 13:40 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Ik heb nog nooit meegemaakt dat 1 van die groepen (ok ok, geen persoonlijke ervaring met hindoe's in deze) mij wilde dwingen daaraan mee te doen.
Daar heb ik het niet over. Gaat over rekening houden met wensen van anderen.

Ik heb het er best voor over om te zorgen voor Halal vlees voor moslims, koosjer vlees voor Joden en vegetarische hapjes voor vegetariërs/veganisten.
En nu weet ik, uit ervaring dat vegetariërs er geen probleem mee hebben om ook vlees te kopen voor hun gasten, maar ik vraag me af of moslims in zijn algemeenheid bereid zijn om hamlappen of karbonades (varkens- , dus) aan te bieden aan hun gasten.

Ik denk dat dat tegenvalt. Idem dito met drank.

En dan heb ik het niet over de 50/50 gezinnen, maar echt gelovige moslims, die keurig 5 keer per dag bidden en op vrijdag naar de moskee gaan.
pi_172737544
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 14:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Daar heb ik het niet over. Gaat over rekening houden met wensen van anderen.

Ik heb het er best voor over om te zorgen voor Halal vlees voor moslims, koosjer vlees voor Joden en vegetarische hapjes voor vegetariërs/veganisten.
En nu weet ik, uit ervaring dat vegetariërs er geen probleem mee hebben om ook vlees te kopen voor hun gasten, maar ik vraag me af of moslims in zijn algemeenheid bereid zijn om hamlappen of karbonades (varkens- , dus) aan te bieden aan hun gasten.

Ik denk dat dat tegenvalt. Idem dito met drank.

En dan heb ik het niet over de 50/50 gezinnen, maar echt gelovige moslims, die keurig 5 keer per dag bidden en op vrijdag naar de moskee gaan.
Ik heb daar wel eens een topic op een forum over gelezen. Het antwoord was dat het verboden is om aan de (verkoop)keten van alcohol (in dat geval) bij te dragen. Mocht dus niet.

Maar goed, daar zullen de meningen onder de moslims over verdeeld zijn. Als kassière bij de AH draag je daar immers ook aan bij zodra je een fles wijn over de scanner trekt. Toch veel moslima's achter de kassa.
pi_172737581
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 14:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Daar heb ik het niet over. Gaat over rekening houden met wensen van anderen.

Ik heb het er best voor over om te zorgen voor Halal vlees voor moslims, koosjer vlees voor Joden en vegetarische hapjes voor vegetariërs/veganisten.
En nu weet ik, uit ervaring dat vegetariërs er geen probleem mee hebben om ook vlees te kopen voor hun gasten, maar ik vraag me af of moslims in zijn algemeenheid bereid zijn om hamlappen of karbonades (varkens- , dus) aan te bieden aan hun gasten.

Ik denk dat dat tegenvalt. Idem dito met drank.

En dan heb ik het niet over de 50/50 gezinnen, maar echt gelovige moslims, die keurig 5 keer per dag bidden en op vrijdag naar de moskee gaan.
Hier gaat het inderdaad mis: de welwillendheid om een stukje van je eigen geloof opzij te zetten om allemaal ergens aan mee te kunnen doen ontbreekt veelal bij (een deel van de) moslims.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 28 juli 2017 @ 14:41:11 #127
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172737606
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 14:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Daar heb ik het niet over. Gaat over rekening houden met wensen van anderen.

Ik heb het er best voor over om te zorgen voor Halal vlees voor moslims, koosjer vlees voor Joden en vegetarische hapjes voor vegetariërs/veganisten.
En nu weet ik, uit ervaring dat vegetariërs er geen probleem mee hebben om ook vlees te kopen voor hun gasten, maar ik vraag me af of moslims in zijn algemeenheid bereid zijn om hamlappen of karbonades (varkens- , dus) aan te bieden aan hun gasten.

Ik denk dat dat tegenvalt. Idem dito met drank.

En dan heb ik het niet over de 50/50 gezinnen, maar echt gelovige moslims, die keurig 5 keer per dag bidden en op vrijdag naar de moskee gaan.
Ik ben bij te weinig over de vloer geweest om daar echt een zinnig antwoord op te geven. Waar ik ben geweest was ik gewoon welkom en werd er zonder dat ik erom vroeg zoveel mogelijk rekening met mijn voorkeuren gehouden.
Vermoed dus dat het wel meevalt, over het algemeen genomen willen mensen graag dat hun gasten het naar de zin hebben.

Wel bij mij thuis meer orthodoxe moslims over de vloer gehad. Die aten natuurlijk geen varkensvlees en dronken niet, maar nog nooit hebben ze moeilijk gedaan over varkensvlees dat anderen aten of een drankje dat gedronken werd. Maar ook hier geld weer dat het om te weinig ervaring gaat om er echt wat zinnigs over te kunnen zeggen.

Mijn persoonlijke ervaring met moslims die komen eten is makkelijker als bv joden. Nu nemen de joodse mensen die ik ken (ook weer maar erg weinig) vaak zelf eten mee omdat ik al die spijswetten niet ken en vanalles door elkaar gooi (op dezelfde plek bereid) in de keuken. Ik ben niet ingericht op hun manier van eten bereiden.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zondag 30 juli 2017 @ 00:47:10 #128
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_172773691
Wat mij het meest tegenstaat in deze hele fotokwestie is dat het op discriminatie wordt gegooid, terwijl moeder zelf gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid om vrij te vragen voor haar kinderen. Dit is in feite ook een vorm van discriminatie, aangezien er onderscheid wordt gemaakt op geloof.
pi_172773796
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 00:47 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat mij het meest tegenstaat in deze hele fotokwestie is dat het op discriminatie wordt gegooid, terwijl moeder zelf gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid om vrij te vragen voor haar kinderen. Dit is in feite ook een vorm van discriminatie, aangezien er onderscheid wordt gemaakt op geloof.
Inderdaad. Als je het mij vraagt gaat de uitspraak dan ook mis op twee punten.

1. Je houdt als ouder je kinderen zelf weg op het moment dat een foto genomen wordt.
2. Een schoolfoto is een service, geen recht. Als je een schoolfoto wil, moet je aanwezig zijn, en hiervoor betalen.
pi_172795732
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 12:53 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat omdraaien werkt niet, want die moslim mag geen niet halal vlees. Die "lust" dat niet.
Een Christen die zijn geloof serieus neemt mag geen wel-halal vlees eten, omdat dit vlees is "gezegend" ter ere van een andere god dan de zijne (dat moslims stellen dat hun god en die van de christenen dezelfde zijn wordt door christenen immers niet erkend - anders waren ze moslim ;)). Dus dat omdraaien werkt prima :P
  maandag 31 juli 2017 @ 10:11:07 #131
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172801785
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 22:23 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Een Christen die zijn geloof serieus neemt mag geen wel-halal vlees eten, omdat dit vlees is "gezegend" ter ere van een andere god dan de zijne (dat moslims stellen dat hun god en die van de christenen dezelfde zijn wordt door christenen immers niet erkend - anders waren ze moslim ;)). Dus dat omdraaien werkt prima :P
Dan moet de christen die dat vindt dat aangeven, weet zeker dat die dan wel een niet halal vleesje krijgt.
Maar ik ken echt geen enkele christen die dat denkt, Inc dat het een andere god zou zijn.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172802748
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 10:11 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dan moet de christen die dat vindt dat aangeven, weet zeker dat die dan wel een niet halal vleesje krijgt.
Maar ik ken echt geen enkele christen die dat denkt, Inc dat het een andere god zou zijn.
Christenen doen over het algemeen niet zo fucking moeilijk inderdaad. Die zijn aardig goed opgevoed door de jaren. Een paar zwarte kousen daargelaten.
  maandag 31 juli 2017 @ 11:06:02 #133
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172802871
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 10:58 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Christenen doen over het algemeen niet zo fucking moeilijk inderdaad. Die zijn aardig goed opgevoed door de jaren. Een paar zwarte kousen daargelaten.
Wat iemand wel en niet wil eten moeten ze lekker zelf weten. Ik snap vooral niet dat men zich zo druk maakt om andermans eet gewoontes.
Met je die zijn goed opgevoed...

Als je bepaalde dingen niet wil/kan eten moet je dat aangeven. Het is dan normaal dat een gastheer/vrouw daar zoveel mogelijk rekening mee houdt. Zijn je wensen erg lastig/buitensporig dan is het beleefd om zelf eten mee te nemen of als dat kan concessies te doen om de gastheer/vrouw zo min mogelijk lastig te vallen.

Zo moeilijk is het allemaal niet en dat hoef je verreweg de meeste mensen niet uit te leggen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172802970
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 11:06 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Wat iemand wel en niet wil eten moeten ze lekker zelf weten. Ik snap vooral niet dat men zich zo druk maakt om andermans eet gewoontes.
Met je die zijn goed opgevoed...

Als je bepaalde dingen niet wil/kan eten moet je dat aangeven. Het is dan normaal dat een gastheer/vrouw daar zoveel mogelijk rekening mee houdt. Zijn je wensen erg lastig/buitensporig dan is het beleefd om zelf eten mee te nemen of als dat kan concessies te doen om de gastheer/vrouw zo min mogelijk lastig te vallen.

Zo moeilijk is het allemaal niet en dat hoef je verreweg de meeste mensen niet uit te leggen.
Hedde gij een punt. Maar zoals Gia zegt hoe inschikkelijk zijn de mensen die wat meer met hun religie bezig zijn wanneer het een ander betreft. Uit eigen ervaring zeg ik, niet geweldig zowel de zwarte kousen als de praktiserende moslims.. Gelukkig ook Turken tegengekomen die trouwens helemaal niet moeilijk waren, niet met geloof bezig waren en juist heel gastvrij.
  maandag 31 juli 2017 @ 11:58:20 #135
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172803895
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 10:58 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Christenen doen over het algemeen niet zo fucking moeilijk inderdaad. Die zijn aardig goed opgevoed door de jaren. Een paar zwarte kousen daargelaten.
Heeft niet zozeer met 'opvoeden' te maken maar meer de manier waarom mensen hun geloof belijden.
pi_172804294
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 11:58 schreef xzaz het volgende:

[..]

Heeft niet zozeer met 'opvoeden' te maken maar meer de manier waarom mensen hun geloof belijden.
Hoe jij geloof belijd heeft wel veel te maken met hoe je opgevoed bent. Ik ben gelovig opgevoed, maar heb wel geleerd om mensen niet af te vallen, om niet moeilijk te doen over eten, om als mensen speciale wensen hebben inschikkelijk te zijn etc. Tot op het punt dat het ten koste van jezelf gaat trouwens.
  maandag 31 juli 2017 @ 15:04:55 #137
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172807440
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 11:13 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Hedde gij een punt. Maar zoals Gia zegt hoe inschikkelijk zijn de mensen die wat meer met hun religie bezig zijn wanneer het een ander betreft. Uit eigen ervaring zeg ik, niet geweldig zowel de zwarte kousen als de praktiserende moslims.. Gelukkig ook Turken tegengekomen die trouwens helemaal niet moeilijk waren, niet met geloof bezig waren en juist heel gastvrij.
Zoals al gezegd, mijn ervaring is te beperkt om er wat zinnigs over te zeggen, maar daar waar ik uitgenodigd werd was men zeer gastvrij. Werd er zonder dat ik het gevraagd had (en het dus ook niet nodig was) rekening gehouden met mijn wensen.
Ik heb geen andere ervaring dan dat ik volgestopt naar huis ging. De eerste keer (lang, lang geleden) dacht ik dat ik in een Hans en Grietje sprookje terecht was gekomen. Echt zo'n pinguin moeder met een grote haakneus en die bleef maar voeren. Had echt vanalles gehaald en gemaakt omdat ze niet wist wat ik zou lusten. Toen bleek dat ik het meeste wel lustte bleef ze voedsel aanbieden ;)

Bij degene die echt superstrak langs de leer zijn en moeite hebben met 'anders' vraag ik me vooral af hoe vaak het voor komt dat je over dit soort zaken na moet denken. Dan sta je meestal niet op zulke voet met elkaar dat je bij elkaar gaat eten. En bij een buurt BBQ ofzo heb je dan een BBQ voor halal vlees en een BBQ voor niet halal. Net zoals je dan de fris naast het krat bier hebt staan. Degene die daar niet mee overweg kunnen komen gewoon niet, hun verlies.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 31 juli 2017 @ 16:35:27 #138
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172809273
Zijn er nog moslims in dit topic? Kan iemand het bericht uit de Moslimkrant bevestigen?
http://demoslimkrant.nl/home/2017/07/14873.html

Komt er op neer dat Suikerfeest en Offerfeest drie dagen duren, zodat wanneer je verhinderd brnt, bijvoorbeeld voor een schoolfoto, je zonder problemen op een van de andere dagen je religieuze plicht kunt doen.
  maandag 31 juli 2017 @ 16:40:37 #139
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172809397
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 16:35 schreef Lunatiek het volgende:
Zijn er nog moslims in dit topic? Kan iemand het bericht uit de Moslimkrant bevestigen?
http://demoslimkrant.nl/home/2017/07/14873.html

Komt er op neer dat Suikerfeest en Offerfeest drie dagen duren, zodat wanneer je verhinderd brnt, bijvoorbeeld voor een schoolfoto, je zonder problemen op een van de andere dagen je religieuze plicht kunt doen.
Het stuk lijkt me aan duidelijkheid niets te wensen overlaten. Waarschijnlijk is dit de reden waarom er met de meesten van al die duizenden moslimleerlingen nauwelijks problemen zijn i.c.m. de religieuze feestdagen.

Maar zo veel gelovigen, even zoveel interpretaties van de heilige regels. Denk maar aan dat befaamde handen schudden: een select groepje weigert vrouwen de hand te schudden omdat dat 'tegen de regels van de islam zou zijn', terwijl een veel grotere groep van mening is dat die regel helemaal niet bestaat. En zo kun je nog wel even doorgaan.

En verder verandert het niets aan de intentie van de uitspraak en de gevolgen voor de scholen. Had het hier niet om het offerfeest maar om jom kipoer gegaan (dat is echt maar één dag) dan was het niet relevant geweest.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 31 juli 2017 @ 16:44:41 #140
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172809487
Die interpretatieverschillen lijken me hier van belang. Of het gebruikelijk is etc. Want schadevergoeding eisen terwijl je zelf nalatig was is niet juist.
pi_172809715
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 16:44 schreef Lunatiek het volgende:
Die interpretatieverschillen lijken me hier van belang. Of het gebruikelijk is etc. Want schadevergoeding eisen terwijl je zelf nalatig was is niet juist.
Het maakt geen verschil. Je mag als gelovige vrije dagen eisen en de school moet daar rekening mee houden. Als is het voor de heilige gehaktbal en een dag die je zelf verzonnen hebt.
  maandag 31 juli 2017 @ 17:01:56 #142
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172809844
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 16:56 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Het maakt geen verschil. Je mag als gelovige vrije dagen eisen en de school moet daar rekening mee houden. Als is het voor de heilige gehaktbal en een dag die je zelf verzonnen hebt.
Het verschil is dat de islam rekening houdt met het feit dat je verhinderd kunt zijn en een alternatief biedt.
De klaagster had hier dus de keuze uit drie dagen en koos ervoor het te vieren op de dag van de schoolfoto, om vervolgens -met een beroep op religie- een schadevergoeding te eisen omdat zijzelf niet een van de andere dagen heeft gekozen.
pi_172810016
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 17:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het verschil is dat de islam rekening houdt met het feit dat je verhinderd kunt zijn en een alternatief biedt.
De klaagster had hier dus de keuze uit drie dagen en koos ervoor het te vieren op de dag van de schoolfoto, om vervolgens -met een beroep op religie- een schadevergoeding te eisen omdat zijzelf niet een van de andere dagen heeft gekozen.
Je snapt het niet - wat de Islam zegt of niet zegt maakt niet uit. Het maakt alleen uit wat ZIJ zegt - dat is waar de school rekening moet houden volgens deze uitspraak. Ook als het 2 dagen vantevoren pas is & anders boete.

Wat dus in de praktijk onmogelijk uitvoerbaar is.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 20:27:06 #144
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_174218984
De school gaat in beroep :Y)
En terecht !
quote:
Nu zegt de scholenstichting dat ze zich willen blijven inzetten 'om een samenloop als deze te voorkomen'. "Daar staat tegenover dat wij het oordeel dat de school door 'het maken van indirect onderscheid' onrechtmatig heeft gehandeld, onjuist vinden. Na een zorgvuldige afweging willen we deze zaak opnieuw laten beoordelen en kiezen wij voor hoger beroep. Daarbij speelt vooral een rol dat de rechtbank in eerste aanleg de feitelijke gang van zaken niet volledig heeft getoetst. De stichting heeft behoefte aan een uitspraak op basis van een volledige beoordeling van de gang van zaken."
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Spellchecker donderdag 5 oktober 2017 @ 20:27:50 #145
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_174219429
Nederland is verloedert dankzij de PVDA.
U MAD?
  donderdag 5 oktober 2017 @ 20:43:49 #147
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_174219505
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 20:27 schreef deedeetee het volgende:
De school gaat in beroep :Y)
En terecht !

[..]

Prima. Die straf blijft echt niet staan. Dat riepen meerdere advocaten en hoogleraren al.
pi_174249791
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 20:41 schreef de_boswachter het volgende:
Nederland is verloedert dankzij de PVDA.
Nederland is verloederd dankzij mensen die de Nederlandse taal niet beheersen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_174249814
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 20:27 schreef deedeetee het volgende:
De school gaat in beroep :Y)
En terecht !

[..]

Terecht. Kunnen we doneren zodat ze de beste advocaten kunnen krijgen die er zijn?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  User die overal opduikt 2022 zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:53:51 #150
186611 Haags
pi_174249823
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 20:27 schreef deedeetee het volgende:
De school gaat in beroep :Y)
En terecht !

[..]

Mooi zo :)
Zonder wrijving geen glans
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')