abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173522553
De techniek is er allang, lobbies houden het tegen.

Check deze leuke interessante docu eens:

http://documentaryheaven.com/who-killed-the-electric-car/
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_173523714
Weet er iemand hoe het zit met praktische zaken rond het opladen van electrische auto's in de toekomst?

Ik kan me voorstellen dat lui met een Tesla momenteel vaak ook wel een huis met garage of eigen parkeerplek hebben en makkelijk op eigen terrein kunnen opladen. Incidenteel zie je ook wel in een straat een laadpaal staan met een "gereserveerde" parkeerplek.

Maar wat als op een gegeven moment (zeg over 15 jaar) "de gewone man" ook massaal electrisch gaat rijden, hoe gaat het opladen dan plaatsvinden? Er zal dan een hele instrastructuur voor moeten worden aangelegd. Is men daar op landelijk niveau over aan het nadenken of ligt dat nog bij de gemeentes?

Praktijkvoorbeeld: ik woon in een appartement zonder eigen parkeergelegenheid, bij parkeren ben ik dus aangewezen op de openbare gemeentelijke parkeerplaatsen bij mij in de buurt. Dit maakt het voor mij op dit moment lastig electrisch te gaan rijden. Krijgen alle parkeerplaatsen op termijn een laadpaal? Moet je daar dan een pasje voor hebben? Of misschien een laadaansluiting netjes weggewerkt in de straat? Dat gaat wel klauwen met geld kosten om die infrastructuur aan te leggen.

Ik ben erg benieuwd of er momenteel al plannen worden gemaakt hoe dit (centraal) aan te pakken.

edit: kwam zelf dit rapport net tegen: https://www.rvo.nl/sites/(...)trisch%20vervoer.PDF

Even lezen...
pi_173524199
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 12:35 schreef Tourniquet het volgende:
Weet er iemand hoe het zit met praktische zaken rond het opladen van electrische auto's in de toekomst?

Praktijkvoorbeeld: ik woon in een appartement zonder eigen parkeergelegenheid, bij parkeren ben ik dus aangewezen op de openbare gemeentelijke parkeerplaatsen bij mij in de buurt. Dit maakt het voor mij op dit moment lastig electrisch te gaan rijden. Krijgen alle parkeerplaatsen op termijn een laadpaal? Moet je daar dan een pasje voor hebben? Of misschien een laadaansluiting netjes weggewerkt in de straat? Dat gaat wel klauwen met geld kosten om die infrastructuur aan te leggen.
Bij gemeentelijke parkeerplaatsen zullen steeds meer laadplekken komen naarmate het aantal elektrische autos toeneemt. Daarnaast zullen o.a. tankstations snellaad fasciliteiten gaan aanbieden.

‘Shell plaatst laadpalen voor EV's bij Nederlandse tankstations’
We can't afford the illusion anymore
  vrijdag 1 september 2017 @ 13:16:15 #129
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_173524389
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 12:35 schreef Tourniquet het volgende:
Weet er iemand hoe het zit met praktische zaken rond het opladen van electrische auto's in de toekomst?

Ik kan me voorstellen dat lui met een Tesla momenteel vaak ook wel een huis met garage of eigen parkeerplek hebben en makkelijk op eigen terrein kunnen opladen. Incidenteel zie je ook wel in een straat een laadpaal staan met een "gereserveerde" parkeerplek.

Maar wat als op een gegeven moment (zeg over 15 jaar) "de gewone man" ook massaal electrisch gaat rijden, hoe gaat het opladen dan plaatsvinden? Er zal dan een hele instrastructuur voor moeten worden aangelegd. Is men daar op landelijk niveau over aan het nadenken of ligt dat nog bij de gemeentes?

Praktijkvoorbeeld: ik woon in een appartement zonder eigen parkeergelegenheid, bij parkeren ben ik dus aangewezen op de openbare gemeentelijke parkeerplaatsen bij mij in de buurt. Dit maakt het voor mij op dit moment lastig electrisch te gaan rijden. Krijgen alle parkeerplaatsen op termijn een laadpaal? Moet je daar dan een pasje voor hebben? Of misschien een laadaansluiting netjes weggewerkt in de straat? Dat gaat wel klauwen met geld kosten om die infrastructuur aan te leggen.

Ik ben erg benieuwd of er momenteel al plannen worden gemaakt hoe dit (centraal) aan te pakken.

edit: kwam zelf dit rapport net tegen: https://www.rvo.nl/sites/(...)trisch%20vervoer.PDF

Even lezen...
1 Van de redenen waarom ik voor een huis met minimaal een oprit ben gegaan zodat ik gewoon op eigen terrein kan gaan laden mocht dat in de toekomst gaan spelen.
Nu kan ik ook op het werk laden dus is dat niet zo'n heel groot probleem maar voorheen woonde ik in een appartementencomplex en is het dus lastig.

De gemeente bij ons kan een paal zetten als je die aanvraagt maar gegarandeerd plek heb je niet.

Daarnaast zal over pakweg 10 jaar je auto zelf naar een laadstation kunnen gaan rijden en kunnen gaan laden.
N/A
pi_173524803
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 13:16 schreef nils7 het volgende:

[..]

1 Van de redenen waarom ik voor een huis met minimaal een oprit ben gegaan zodat ik gewoon op eigen terrein kan gaan laden mocht dat in de toekomst gaan spelen.
Nu kan ik ook op het werk laden dus is dat niet zo'n heel groot probleem maar voorheen woonde ik in een appartementencomplex en is het dus lastig.

De gemeente bij ons kan een paal zetten als je die aanvraagt maar gegarandeerd plek heb je niet.

Daarnaast zal over pakweg 10 jaar je auto zelf naar een laadstation kunnen gaan rijden en kunnen gaan laden.
Nice, maar niet iedereen is natuurlijk in de positie om een eigen oprit te hebben. Je kunt hier geloof ik ook wel een paal aanvragen, maar de gezien de drukte in de wijk is de kans dat er al iemand anders staat als je daar wilt parkeren zo'n 99%. :P

En ja, als auto's zelf naar laadstations rijden en dingen als carsharing goed op gang komen wordt de noodzaak om elke parkeerplek te voorzien van een laadmogelijkheid wat minder.

Lijkt me lastig om daar goed beleid voor op te stellen, want je wilt natuurlijk ook geen miljarden investeren in een laad-infrastructuur die te snel al weer verouderd is.

Kwam net ook de site https://openbaarladen.nl tegen. Blijkbaar gaat het aanvragen van een paal in mijn gemeente via die site. Zag bij mij in de wijk een aantal "voorgestelde locaties". ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door Tourniquet op 01-09-2017 14:06:49 ]
  vrijdag 1 september 2017 @ 14:59:47 #131
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_173526236
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 13:40 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Lijkt me lastig om daar goed beleid voor op te stellen, want je wilt natuurlijk ook geen miljarden investeren in een laad-infrastructuur die te snel al weer verouderd is.
Waarom niet, wij doen het al jaren.
N/A
pi_173527041
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 12:35 schreef Tourniquet het volgende:
Weet er iemand hoe het zit met praktische zaken rond het opladen van electrische auto's in de toekomst?

Ik kan me voorstellen dat lui met een Tesla momenteel vaak ook wel een huis met garage of eigen parkeerplek hebben en makkelijk op eigen terrein kunnen opladen. Incidenteel zie je ook wel in een straat een laadpaal staan met een "gereserveerde" parkeerplek.

Maar wat als op een gegeven moment (zeg over 15 jaar) "de gewone man" ook massaal electrisch gaat rijden, hoe gaat het opladen dan plaatsvinden? Er zal dan een hele instrastructuur voor moeten worden aangelegd. Is men daar op landelijk niveau over aan het nadenken of ligt dat nog bij de gemeentes?

Praktijkvoorbeeld: ik woon in een appartement zonder eigen parkeergelegenheid, bij parkeren ben ik dus aangewezen op de openbare gemeentelijke parkeerplaatsen bij mij in de buurt. Dit maakt het voor mij op dit moment lastig electrisch te gaan rijden. Krijgen alle parkeerplaatsen op termijn een laadpaal? Moet je daar dan een pasje voor hebben? Of misschien een laadaansluiting netjes weggewerkt in de straat? Dat gaat wel klauwen met geld kosten om die infrastructuur aan te leggen.

Ik ben erg benieuwd of er momenteel al plannen worden gemaakt hoe dit (centraal) aan te pakken.

edit: kwam zelf dit rapport net tegen: https://www.rvo.nl/sites/(...)trisch%20vervoer.PDF

Even lezen...
Dit is tegen die tijd een non-issue. Ik heb nu al een buurman met een Zoe Z.E 40. die gewoon aangewezen is op een openbare parkeerplaats zonder laadmogelijkheid. Laden doet hij op het werk of bij Fastned.

Met de nieuwe generaties EV's zoals de 60kWh Leaf dan hoef je niet vaak meer te laden, over 10 jaar zal dat helemaal geen issue meer zijn :). Als je dan 1x in de 4 a 500km bij een snellader of op het werk kan stekkeren is dat prima.

Zoals hierboven al gezegd wordt, het is ook niet ondenkbaar dat een auto over 15 a 20 jaar autonoom bijv. de kinderen naar school brengt en zelf een laadstation zoekt als jij ligt te slapen ;)

De ontwikkelingen gaan veel harder dan je denkt.

Leuk filmpje over de nieuwe generatie Nissan Pro Pilot _O_


[ Bericht 3% gewijzigd door Revolution-NL op 01-09-2017 15:50:57 ]
pi_173527468
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 11:21 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Ik gok door dezelfde redenen waarom we bovenleidingen voor treinen hebben. Het lijkt me niet zo fijn om over zo'n spoor te moeten lopen na een ongeluk. Of dat mijn anti-statische strip over zo'n spoor sleept.
Inductie lijkt me vrij onschuldig.
pi_173528567
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2017 16:07 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Inductie lijkt me vrij onschuldig.
ja, maar dat lijkt me weer nogal duur. Vooral voor een test, en voor vrachtwagens op een snelweg.

Maar het werkt wel voor bussen blijkbaar:
quote:
Benefits

Zero emissions
31% operating costs compared to gas powered counterparts
Lower maintenance and manufacturing costs
No charging station necessary
Can be stored like regular vehicles

Issues

Modern power grids cannot handle OLEV's on a large scale
Installation is costly
Can run out of power in heavy traffic
40 mph speed limit
Cannot operate during power outages
https://en.wikipedia.org/wiki/Online_Electric_Vehicle
pi_173528607
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 17:02 schreef zuchtje het volgende:

[..]

ja, maar dat lijkt me weer nogal duur. Vooral voor een test, en voor vrachtwagens op een snelweg.

Maar het werkt wel voor bussen blijkbaar:

[..]

https://en.wikipedia.org/wiki/Online_Electric_Vehicle
Inductie lijkt mij energetisch vrij inefficiŽnt, een beetje zoals waterstof.
pi_173528763
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 17:04 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Inductie lijkt mij energetisch vrij inefficiŽnt, een beetje zoals waterstof.
Dat is goed voor tandenborstels. In dat soort constructies staan de beide spoelen veel te ver van elkaar verwijderd om efficiŽnt te zijn. Bij hoge vermogens geeft dat verschrikkelijke verliezen en heftige warmteontwikkeling vanzelf. Ik moet erbij zeggen dat dat "oude kennis" is. Maar je hebt daar te maken met natuurkundige principes dus het zal nog steeds wel waar zijn. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 1 september 2017 @ 18:56:10 #137
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173530344
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 10:36 schreef Solstice1 het volgende:

Niet meteen, maar in de toekomst? Lijkt me onvermijdelijk eigenlijk.
Ik ben sceptisch. Voordat we alle voertuigen die we nu hebben, op accu's kunnen laten rijden, moet er gigantisch veel meer electriciteit worden opgewekt. Hoe gaan we dat doen? Kolen? Kernenergie?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_173530791
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 15:44 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dit is tegen die tijd een non-issue. Ik heb nu al een buurman met een Zoe Z.E 40. die gewoon aangewezen is op een openbare parkeerplaats zonder laadmogelijkheid. Laden doet hij op het werk of bij Fastned.

Met de nieuwe generaties EV's zoals de 60kWh Leaf dan hoef je niet vaak meer te laden, over 10 jaar zal dat helemaal geen issue meer zijn :). Als je dan 1x in de 4 a 500km bij een snellader of op het werk kan stekkeren is dat prima.

Zoals hierboven al gezegd wordt, het is ook niet ondenkbaar dat een auto over 15 a 20 jaar autonoom bijv. de kinderen naar school brengt en zelf een laadstation zoekt als jij ligt te slapen ;)

De ontwikkelingen gaan veel harder dan je denkt.

Leuk filmpje over de nieuwe generatie Nissan Pro Pilot _O_
Cool filmpje!

En je hebt gelijk, ik moet gewoon nog iets meer out-of-the-box denken voor de langere termijn. :P

Laadpalen bij een parkeerplek zijn dan gewoon een tijdelijke tussenfase. :)
pi_173534046
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 18:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik ben sceptisch. Voordat we alle voertuigen die we nu hebben, op accu's kunnen laten rijden, moet er gigantisch veel meer electriciteit worden opgewekt. Hoe gaan we dat doen? Kolen? Kernenergie?
Dat elektrische auto's goedkoper worden heeft denk ik meer met vooruitgang in accu's te maken.
pi_173539106
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 18:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Ik ben sceptisch. Voordat we alle voertuigen die we nu hebben, op accu's kunnen laten rijden, moet er gigantisch veel meer electriciteit worden opgewekt. Hoe gaan we dat doen? Kolen? Kernenergie?
Electriciteit kan op diverse manieren opgewekt worden. De voorkeur gaat uit naar een mix van renewables zoals wind en solar met aardgas op korte termijn. Aardgas is in grote hoeveelheden beschikbaar en verbranding ervan levert relatief weinig CO2 op. Voor de lange termijn zijn waterstoffusie en Thoriumfission een optie.
We can't afford the illusion anymore
pi_173578339
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 17:04 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Inductie lijkt mij energetisch vrij inefficiŽnt, een beetje zoals waterstof.
Zou kunnen. Maar ik denk dat je een combinatie moet zoeken. Aan de ene kant batterijen/accu's die een bepaalde actieradius hebben en als de nood hoog wordt kan er tijdens het tijdens het rijden bijgeladen worden. Dan creeer je dus ook geen overbelasting want dan verdeel je de behoefte.
  maandag 4 september 2017 @ 10:23:03 #142
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173578566
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 09:28 schreef Digi2 het volgende:

Electriciteit kan op diverse manieren opgewekt worden. De voorkeur gaat uit naar een mix van renewables zoals wind en solar met aardgas op korte termijn. Aardgas is in grote hoeveelheden beschikbaar en verbranding ervan levert relatief weinig CO2 op. Voor de lange termijn zijn waterstoffusie en Thoriumfission een optie.
Ah, wondermiddeltjes. Ik vroeg me al af wanneer ze zouden komen. :)

Ik blijf sceptisch.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_173581585
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 10:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ah, wondermiddeltjes. Ik vroeg me al af wanneer ze zouden komen. :)

Ik blijf sceptisch.
Aardgas gestookte centrales die de intermittency opvangen van renewables zijn een oplossing die al gebruikt wordt. Dit kan verder worden uitgebreid. Thoriumfission is een route die India gaat (India bulkt van de thorium) en die technologie kan worden overgenomen. Komende jaren zullen ITER en Wendelstein de nodige info opleveren t.a.v. de kosten en haalbaarheid van waterstoffusie.
We can't afford the illusion anymore
pi_173727542
quote:
Volkswagen Group maakt vanaf 2030 van elke auto elektrisch model

De Volkswagen Group, het moederbedrijf van merken van Volkswagen, Audi, Porsche en Lamborghini, maakt vanaf 2030 van alle modellen elektrische varianten. Dat heeft het bedrijf aangekondigd. Daarom bouwt het bovendien vier grote fabrieken voor het vervaardigen van accu's.

Vanaf 2025 wil de Volkswagen Group naar eigen zeggen rond tachtig modellen in het assortiment hebben met een elektrische motor. Daarvan zullen er rond vijftig alleen op een accu lopen en dertig plug-in hybrids zijn. Uiterlijk vijf jaar later moeten alle nieuwe auto's een elektrische motor hebben. Het gaat in totaal om een investering van meer dan zeventig miljard euro in de omslag naar elektrische auto's.

Topman Mattias MŁller wil dat VW Group leidend zal zijn op het gebied van elektrische auto's. "De transformatie in onze industrie is niet te stoppen", aldus de topman van het Duitse concern. VW Group is niet de enige autofabrikant die bezig is met het ontwikkelen van meer elektrische auto's. Mercedes-Benz biedt bijvoorbeeld vanaf 2022 elektrische versies aan van al zijn auto's.

Update, 8:22: In eerste instantie stond in de kop en inleiding dat VW Group alleen nog elektrische auto's zou uitbrengen. Dat is verbeterd naar een elektrische variant van elk model.
Goed initiatief maar het lijkt me beter om vanuit de optimale specs voor een elektrische auto te beginnen ontwerpen zoals bijv. Tesla doet.
We can't afford the illusion anymore
pi_173731605
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 10:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Goed initiatief maar het lijkt me beter om vanuit de optimale specs voor een elektrische auto te beginnen ontwerpen zoals bijv. Tesla doet.
Nee, dat is commercieel gezien zelfmoord.

De gemiddelde consument is conservatief, en moet daarom vooral niet te veel geconfronteerd worden met vernieuwing. Vermomd in een jasje van een doodnormale Golf of A3 wil iemand nog wel vol trots die nieuwe techniek aanschaffen, iets zoals een Tesla slaat alleen aan als het gehyped wordt op de wijze waarin Apple tot god verheven is.

De geschiedenis heeft ons talloze ontzettend vernieuwende automobielen gebracht, de meesten daarvan zijn commercieel gezien totaal mislukt. De tijd te ver vooruit zegmaar.
pi_173732553
Tesla's grootste probleem is dat ze niet goed kunnen leveren. Waarom meer dan 1,5 jaar wachten op een Model 3 als je volgende week in een ander model EV kan stappen. Voorraad genoeg bij andere merken.

Ze lijken er nog mee weg te komen, maar elk ander bedrijf was allang kopje onder gegaan.
  dinsdag 12 september 2017 @ 15:50:44 #147
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_173732674
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 10:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Goed initiatief maar het lijkt me beter om vanuit de optimale specs voor een elektrische auto te beginnen ontwerpen zoals bijv. Tesla doet.
Vanaf 2030 al. Zo zo!
N/A
pi_173732778
quote:
19s.gif Op dinsdag 12 september 2017 15:43 schreef Gunner het volgende:
Tesla's grootste probleem is dat ze niet goed kunnen leveren. Waarom meer dan 1,5 jaar wachten op een Model 3 als je volgende week in een ander model EV kan stappen. Voorraad genoeg bij andere merken.

Ze lijken er nog mee weg te komen, maar elk ander bedrijf was allang kopje onder gegaan.
Tesla heeft direct aangegeven dat er lange levertijden zouden zijn en wat de strategie is. Ik denk dat Musk meer goodwill heeft onder consumenten dan de duitse conglomeraten, zeker na de recente schandalen.
We can't afford the illusion anymore
  dinsdag 12 september 2017 @ 16:07:49 #149
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_173732963
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 15:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Tesla heeft direct aangegeven dat er lange levertijden zouden zijn en wat de strategie is. Ik denk dat Musk meer goodwill heeft onder consumenten dan de duitse conglomeraten, zeker na de recente schandalen.
Overigens is de eerste Model 3 al in Nederland gesignaleerd las ik op Autoweek.
N/A
pi_173733244
quote:
19s.gif Op dinsdag 12 september 2017 15:43 schreef Gunner het volgende:
Tesla's grootste probleem is dat ze niet goed kunnen leveren. Waarom meer dan 1,5 jaar wachten op een Model 3 als je volgende week in een ander model EV kan stappen. Voorraad genoeg bij andere merken.

Ze lijken er nog mee weg te komen, maar elk ander bedrijf was allang kopje onder gegaan.
Met de orkanen in de VS hadden ze een softwareupdate gestuurd naar bepaalde modellen zodat ze nu wel het maximale uit hun accu konden halen. Tesla had die modellen verkocht met verschillende prijspunten, waarvan de laagste softwarematige begrenzing op precies dezelfde accu's had. Zo'n bedrijf kan van mij de tyfus krijgen.
Weg met de sleepwet.
https://teken.sleepwet.nl/
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')