abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_172872747
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 09:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Tesla schrijft nog steeds rode cijfers al lopen de verliezen terug. De Model 3 zou voor zwarte cijfers moeten gaan zorgen. We zullen zien of ze dat kunnen waarmaken. De gunfactor t.o.v. de duitse concerns zal nu hevig aan het verschuiven zijn.
Als ik 30/40k voor een auto had dan zou het hoogstwaarschijnlijk een tesla worden. Uiteindelijk zullen de modellen nog goedkoper worden, neem ik aan.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 11:07:35 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172873074
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 10:47 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Als ik 30/40k voor een auto had dan zou het hoogstwaarschijnlijk een tesla worden. Uiteindelijk zullen de modellen nog goedkoper worden, neem ik aan.
Mja,
Je moet natuurlijk niet alleen naar de aanschafprijs kijken maar naar de TCO.
Elektro auto zal goedkoper zijn in
Onderhoud (er is veel minder wat kapot kan gaan) bv je remmen zullen nauwelijks slijten omdat ie op de generator remt.
Belasting (voor zolang het duurt)
Verbruik (zeker als je zelf zonnecellen op het dak legt)
Maar daar tegenover staat de beperkte levensduur van de accu's
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172873278
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mja,
Je moet natuurlijk niet alleen naar de aanschafprijs kijken maar naar de TCO.
Elektro auto zal goedkoper zijn in
Onderhoud (er is veel minder wat kapot kan gaan) bv je remmen zullen nauwelijks slijten omdat ie op de generator remt.
Belasting (voor zolang het duurt)
Verbruik (zeker als je zelf zonnecellen op het dak legt)
Maar daar tegenover staat de beperkte levensduur van de accu's
Dan nog moet je wel het geld hebben om iets aan te schaffen/leasen. Als er straks auto's van tussen de 10/20k komen zou je dan de grootste vlucht van EV gaan zien?
  donderdag 3 augustus 2017 @ 11:18:36 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172873338
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:15 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Dan nog moet je wel het geld hebben om iets aan te schaffen/leasen.
Dat is een andere discussie, of je nu benzine, diesel of elektro rijdt, je heb je totale kosten van het autorijden, niet alleen de aanschafprijs.
quote:
Als er straks auto's van tussen de 10/20k komen zou je dan de grootste vlucht van EV gaan zien?
Vermoedelijk, ja.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172873364
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is een andere discussie, of je nu benzine, diesel of elektro rijdt, je heb je totale kosten van het autorijden, niet alleen de aanschafprijs.

[..]

Vermoedelijk, ja.
Dat was wel waar de discussie mee begon. Met je totale kostenplaatje kan ik het alleen maar eens zijn. Maar zoals ik aangaf ik heb geen 30k/40k voor een auto. Had ik dat wel, dan zou Tesla de eerste keus zijn.
pi_172873571
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mja,
Je moet natuurlijk niet alleen naar de aanschafprijs kijken maar naar de TCO.
Elektro auto zal goedkoper zijn in
Onderhoud (er is veel minder wat kapot kan gaan) bv je remmen zullen nauwelijks slijten omdat ie op de generator remt.
Belasting (voor zolang het duurt)
Verbruik (zeker als je zelf zonnecellen op het dak legt)
Maar daar tegenover staat de beperkte levensduur van de accu's
Zit ff naar de e-Golf te kijjen. Op zich valt de prijs me nog wel mee. voor iets minder dan 40K heb je al best een vrij complete auto.

Maar ik zie vooral een praktisch probleem. Ik heb helaas geen oprit en een kabel over de stoep zie ik ook niet echt zitten, m'n buren zullen daar niet zo gelukkig mee zijn denk ik. En hoe dat precies met het aanvragen van een laadpaal zit weet ik ook de details niet echt. Sowieso wil ik graag m'n eigen opgewekte energie gebruiken natuurlijk.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 11:29:01 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172873598
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:19 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Dat was wel waar de discussie mee begon. Met je totale kostenplaatje kan ik het alleen maar eens zijn. Maar zoals ik aangaf ik heb geen 30k/40k voor een auto. Had ik dat wel, dan zou Tesla de eerste keus zijn.
Verder is het maar de vraag of kleine goedkope auto's werkelijk een milieuvoordeel opleveren als deze elektrisch gaan. Deze rijden volgens mij weinig kilometers en dan is de vraag of de totale belasting in CO2 en vervuiling van de productie, gebruik en slopen van een elektro auto minder is dan die van een benzine auto.
Qua comfort wel, elektrisch rijden is erg stil en fijn. Als je eenmaal het koppel en de stilte hebt ervaren van elektrisch rijden moet je wel een enorme Clarkson zijn wil je dat niet overtuigen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 11:30:56 #83
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172873650
quote:
19s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:28 schreef Gunner het volgende:

[..]

Zit ff naar de e-Golf te kijjen. Op zich valt de prijs me nog wel mee. voor iets minder dan 40K heb je al best een vrij complete auto.

Maar ik zie vooral een praktisch probleem. Ik heb helaas geen oprit en een kabel over de stoep zie ik ook niet echt zitten, m'n buren zullen daar niet zo gelukkig mee zijn denk ik. En hoe dat precies met het aanvragen van een laadpaal zit weet ik ook de details niet echt. Sowieso wil ik graag m'n eigen opgewekte energie gebruiken natuurlijk.
Zou zelf geen e-golf kopen, dat is een plofmotor auto waar een electromotor en een accupack ingewurmt zijn, dan liever een Tesla of een Leaf.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172873696
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou zelf geen e-golf kopen, dat is een plofmotor auto waar een electromotor en een accupack ingewurmt zijn, dan liever een Tesla of een Leaf.
Wellicht begrijp ik je verkeerd hoor, maar dat ding is toch volledig elektrisch?

En een Model 3, hoe lang is die levertijd? 1,5 jaar ofzo?
  donderdag 3 augustus 2017 @ 11:36:59 #85
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172873812
quote:
19s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:32 schreef Gunner het volgende:

[..]

Wellicht begrijp ik je verkeerd hoor, maar dat ding is toch volledig elektrisch?

En een Model 3, hoe lang is die levertijd? 1,5 jaar ofzo?
Ja, hij rijd elektrisch, maar qua ontwerp is het verder een brandstofauto waar ze accus hebben geprut waar ze deze kwijt konden, hij is niet vanaf de basis ontworpen als een elektro auto..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172875192
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, hij rijd elektrisch, maar qua ontwerp is het verder een brandstofauto waar ze accus hebben geprut waar ze deze kwijt konden, hij is niet vanaf de basis ontworpen als een elektro auto..
Ik snap je punt, maar in de basis is en blijft het elektrisch rijden. Of het model of de rest van de techniek je aanstaat is een ander verhaal.

En Tesla is mooi hoor, maar die dingen zijn op korte termijn niet leverbaar. Je mag er eentje reserveren voor 1000 knaken en als je mazzel hebt mag je er 'medio 2018 of later' in gaan rijden. Terwijl mijn dealer 40 e-Golfs op voorraad heeft staan waar ik volgende week in kan rijden als ik dat wil.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 12:44:15 #87
78918 SeLang
Black swans matter
pi_172875467
Ik vind elektrische auto's veel eleganter dan brandstof auto's. De eenvoud, weinig bewegende delen, stil, schoon, weinig onderhoud, gigantisch koppel bij 0 rmp, etc.

Maar ja, voor mij ongeschikt. Mijn auto wordt vaak maanden achter elkaar niet gebruikt en dan een paar keer per jaar een lange afstand knallen, wat met zo'n elektrische auto dus niet kan vanwege de kleine actieradius en lange oplaadtijd.

Ik zou eigenlijk een systeem willen met ruilaccu's - dus alle auto's gebruiken een standaard accu. Als die leeg is ruil je die bij een "benzinestation" /oplaadpunt om voor een opgeladen accu die je ahw "least". Auto's zouden dan zo moeten worden gemaakt dat via een klep aan de onderkant een machine/ robot binnen 20 seconden de accu kan verwisselen. Dus je betaalt dan een bedrag voor de lading + afschrijving op de accu (die dus niet van jou is maar die je "least" van bijvoorbeeld Shell).

Voordeel is ook dat de aanschafprijs van de auto dan veel lager kan zijn (wat helpt om een groot marktaandeel te krijgen) en je autokosten veel directer gerelateerd zijn aan hoeveel je de auto gebruikt, aangezien de accu zo'n groot deel van de kosten is en je die accu dus niet zelf hoeft aan te schaffen. En als kosten veel meer dan nu direct gerelateerd zijn aan gebruik ipv bezit dan helpt dat ook om files tegen te gaan.

Misschien een business opportunity voor rijke oliecompanies zoals Shell die zoals het er nu voorstaat ten dode zijn opgeschreven op lange termijn. Die zouden een megainvestering kunnen doen om het hele ecosysteem op te zetten met ruilaccu punten en misschien zelfs goedkope acculoze electrische auto's aanbieden waarmee consumenten worden ingevangen in hun ecosysteem (zoals mobile phone companies doen met telefoons). Een uitgebreid internationaal netwerk van benzinestations hebben ze al en die zouden ze kunnen uitbreiden met een accu-ruil station. Met de negatieve reële rentes op dit moment is dit het moment om zo'n mega-investering te doen.

Maar ja, de meeste forensen hebben geen lange actieradius nodig en hebben s'nachts toch tijd zat om de auto op te laden dus voor hun voldoen de huidige elektrische auto's ook wel. Dus een dergelijke infrastructuur zie ik niet gauw van de grond komen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans" - Woody Allen
Mijn reisverslagen
pi_172875650
De duitse rechter had zich al kritisch uitgelaten over een oplossing die slechts een software-update zou betreffen. Nu het daar voorlopig toch bij lijkt te blijven zijn de donkere wolken verre van verdwenen. Dobrindt zit nog steeds op zijn reeds ver doorgezaagde zetel, die had er gisteren beter aan gedaan af te treden. De arrogante houding van VW is wederom zum :r

quote:
Abgasskandal Weiter dicke Luft

Man habe eine "neue Vertrauenskultur" eingefordert, sagte Verkehrsminister Dobrindt nach dem Treffen mit Deutschlands Autobauern. Doch einen Tag nach dem sogenannten Autogipfel will die Kritik nicht verstummen. Die vereinbarten Software-Updates lösten das Abgasproblem nicht, sagen Experten.

DUH will weiter klagen
"Das ist weniger als nichts", schimpft auch der Chef der Deutschen Umwelthilfe (DUH), Jürgen Resch. Die DUH wolle ihre Klagen für bessere Luft in deutschen Städten fortsetzen, sagte er im gemeinsamen Morgenmagazin von ARD und ZDF. Resch hatte schon vor dem Gipfel angekündigt, dass Software-Updates nicht reichten, um die Emissionsgrenzwerte für Stickstoffdioxid (NOx) einzuhalten.

Ähnlich argumentiert auch Verkehrsexperte Peter Mock. Wenn ein Update - wie von den Herstellern angegeben - tatsächlich bei allen Fahrzeugen eine Reduzierung der NOx-Werte um 30 Prozent bringen würde, dann sei das "immer noch mehr als vier mal so hoch wie das gesetzliche Euro-6-Limit", sagte Mock der Agentur dpa.

Für Niedersachsens Ministerpräsident Stephan Weil sind weitere technische Umbauten nicht vom Tisch. "Die Industrie hat Bedenken, aber die Diskussion ist deswegen noch nicht vorbei", sagte er auf NDRInfo. Bei älteren Modellen der Euro-1 bis Euro-4-Norm seien Umbauten jedoch nicht mehr möglich oder sinnvoll.

VW schließt Umbauten aus

Volkswagen-Chef Matthias Müller hatte gestern baulichen Nachrüstungen eine klare Absage erteilt, die über Software-Updates hinausgehen: "Wir halten es im Grunde genommen für ausgeschlossen, Hardware-Veränderungen vorzunehmen. Einmal des Aufwandes wegen, aber auch, weil die Wirkung fragwürdig ist." Grünen-Chef Cem Özdemir sagte dazu, das "grenzt schon an eine Unverschämtheit". Offenbar glaubten Teile der Branche immer noch, billig davonzukommen bei der Diesel-Abgasreinigung. Die Ergebnisse des Diesel-Gipfels reichten jedenfalls nicht aus.
We can't afford the illusion anymore
pi_172875777
Wat heeft dat met elektrisch rijden te maken?
pi_172875984
quote:
19s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 12:57 schreef Gunner het volgende:
Wat heeft dat met elektrisch rijden te maken?
Elektrische autos stoten geen NOx en fijnstof uit in de steden. De duitse autoindustrie zet zich in de brandstofmotor technologie zal lang mogelijk uit te melken i.p.v. snel en voortvarend vol in te zetten op elektromobiliteit. Fraude, bedrog en kartelvorming worden zelfs niet geschuwd dat te bereiken.
We can't afford the illusion anymore
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:16:16 #91
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172876195
Kreisel, de fabriek waar oa de nieuwe accu's voor de egolf gemaakt worden vergroot zijn productie capaciteit. Gaan naar een akkuproductie die iets meer dan 14.300 egolfs van Akkus kan voorzien. In realiteit natuurlijk veel minder, want ze produceren voor veel meer autos.
http://www.kreiselelectri(...)rik-oberoesterreich/

Als ik naar de investering in akkuproduktie kijk, lijkt het er niet op dat de D autoindustrie met stoom en heet water bezig is de achterstand tov oa tesla te gaan inlopen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:17:31 #92
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172876229
quote:
19s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 12:32 schreef Gunner het volgende:

[..]

Ik snap je punt, maar in de basis is en blijft het elektrisch rijden. Of het model of de rest van de techniek je aanstaat is een ander verhaal.

En Tesla is mooi hoor, maar die dingen zijn op korte termijn niet leverbaar. Je mag er eentje reserveren voor 1000 knaken en als je mazzel hebt mag je er 'medio 2018 of later' in gaan rijden. Terwijl mijn dealer 40 e-Golfs op voorraad heeft staan waar ik volgende week in kan rijden als ik dat wil.
En welke egolf heb je dan? Met hoeveel bereik?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:23:49 #93
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_172876369
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En welke egolf heb je dan? Met hoeveel bereik?
Golf weet in niet echter bekijk deze eens, ze geven 400 km aan of dat klopt?

https://www.renault.nl/modellen/elektrische-autos/zoe.html
pi_172876386
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En welke egolf heb je dan? Met hoeveel bereik?
De nieuwste, theoretisch bereik 300km wat in de praktijk zo'n 200 is. 100kw elektromotor.
Ik zit nu pas in de materie te verdiepen dus alle details ken ik absoluut nog niet.

De Tesla doet in theorie 345, wat dat in de praktijk is weet denk ik nog niemand. wat de NL-prijzen zijn die al bekend? vanaf 35000 dollar kan je naar euro's 100% omzetten maar wel met 21% btw er bovenop. Dus reken maar vanafprijs 42K denk ik?

quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het punt is, er zijn meerdere type eGolf,
ik zie maar 1 type? :@
Er is een 'nieuwe' e-Golf met een verbeterde actieradius.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:25:16 #95
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172876402
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:23 schreef john2406 het volgende:

[..]

Golf weet in niet echter bekijk deze eens, ze geven 400 km aan of dat klopt?

https://www.renault.nl/modellen/elektrische-autos/zoe.html
Het punt is, er zijn meerdere type eGolf,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:28:06 #96
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_172876460
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het punt is, er zijn meerdere type eGolf,
Ook Renault, hoeveel bereik heeft deze, geloof model S, dan wel, plus weet de brandweer nu wel wat te doen als er iets mee gebeurt en ik zit klem achter het stuur?
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:28:22 #97
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172876467
quote:
19s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:24 schreef Gunner het volgende:

[..]

De nieuwste, theoretisch bereik 300km wat in de praktijk zo'n 200 is. 100kw elektromotor.
Ik zit nu pas in de materie te verdiepen dus alle details ken ik absoluut nog niet.

De Tesla doet in theorie 345, wat dat in de praktijk is weet denk ik nog niemand. wat de NL-prijzen zijn die al bekend? vanaf 35000 dollar kan je naar euro's 100% omzetten maar wel met 21% btw er bovenop. Dus reken maar vanafprijs 42K denk ik?

[..]

ik zie maar 1 type? :@
Er is een 'nieuwe' e-Golf met een verbeterde actieradius.
Nee, de Tesla3 heeft in de grote accu uitvoering een range van maximaal bijna 500 kilometer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:29:08 #98
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_172876478
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, de Tesla3 heeft in de grote accu uitvoering een range van maximaal bijna 500 kilometer.
100 meer als de Renault?
Hoeveel kosten mij die 100 km dan wel niet?
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:32:05 #99
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_172876547
Het zal wel hetzelfde zijn als met een computer dat het gisteren al achterhaald is.
pi_172876549
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, de Tesla3 heeft in de grote accu uitvoering een range van maximaal bijna 500 kilometer.
Dat is wel netjes, die 200KM effectief vind ik wel erg mager. Daar kan ik niet eens naar familie heen en weer zonder op te laden. En het bijbehorende gezweet :P Een fastned-achtige oplaadpunten ken ik wel maar dat verlengt je reistijd wel aanzienlijk lijkt me.

Maar dat extended battery zal wel de nodige meerprijs hebben bij Tesla lijkt me. Enig idee hoeveel dat is?
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')