abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_175975243
registreer om deze reclame te verbergen

quote:
One of the big changes facing the global transportation industry is electrification. Big corporations and car manufacturers are ditching combustion engines, with Toyota saying it will have an electrified or hybrid version of all vehicles by 2025. But there is a dark side to this revolution. Cobalt is one of the key ingredients added in electric batteries, and more than half of it is currently mined in the Democratic Republic of Congo. Amnesty says children as young as seven work in dangerous conditions in Congo cobalt mines.
Met name het gebruik van Cobalt in de batterijen levert de nodige problemen op, met name in de DRC. Hoog efficiente elektromotoren bevatten vaak sterke Neodymium magneten. Het winnen van Neodymium levert nogal wat millieuschade op en het komt voornamelijk uit China. Tesla gebruikt meestal geen Neodymium magneten in de motoren. Er zijn echter modellen waarbij er uiteindelijk toch voor is gekozen zoals de Model 3 RWD Long Range.

quote:
Rare Earths: Tesla to use permanent magnet motors in Model 3 Long Range models

The smaller size/weight, higher torque density and improved efficiency of permanent magnet motors compared to induction motors make them attractive for use in HEV and EVs, as they provide better acceleration, reduce vehicle weight and allow greater space for other components. The majority of HEV models use permanent magnet motors, solely for their space/weight saving benefits as vehicles must also include an internal combustion engine and associated equipment, unlike pure EV models. Some EV models already use permanent magnet motors, either as the traction motor or generator, including the Chevrolet Bolt. It is expected that other models will introduce permanent magnet motors to improve their performance and range as the EV market becomes more competitive.
De stijgende prijzen van Cobalt en Neodymium zetten aan tot het zoeken naar alternatieven. Er is een alernatief voor Neodymium in elektromotoren al is die niet ideaal. Voor het gebruik van Cobalt in batterijen zijn vele alternatieven. In de zoektocht naar betere en goedkopere batterijen sluit men het gebruik van Cobalt vanwege de beperkte beschikbaarheid al snel uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 24-12-2017 19:51:48 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_175975682
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 20:34 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

dikke vinger dat je 350 km haalt met je 70. dan laad je altijd tot 100% en rij je rechts achter de vrachtwagens.

ik met een P85+ mag met dit weer blij zijn als ik 250 haal uit een volle lading. rij gewoon mee met verkeer, dus 120 a 140.

beetje gemiddeld verbruik nu is al rond de 230. dan haal je je typical al dus niet.
Voor de Tesla weet ik het niet, maar voor andere elektrische auto's is 120 a 140km/h dan ook veel 'te hard' om een grote actieradius te kunnen halen. Boven de 100km/h wordt het voor die auto's heel snel slechter.
  zondag 24 december 2017 @ 19:48:27 #278
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175978456
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2017 17:37 schreef Physsic het volgende:

[..]

Voor de Tesla weet ik het niet, maar voor andere elektrische auto's is 120 a 140km/h dan ook veel 'te hard' om een grote actieradius te kunnen halen. Boven de 100km/h wordt het voor die auto's heel snel slechter.
Dat is voor auto's op brandstof niet anders. Echter zit het verschil hem daarbij tussen 600km op een tank of 800+ km :P
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_175981144
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2017 17:37 schreef Physsic het volgende:

[..]

Voor de Tesla weet ik het niet, maar voor andere elektrische auto's is 120 a 140km/h dan ook veel 'te hard' om een grote actieradius te kunnen halen. Boven de 100km/h wordt het voor die auto's heel snel slechter.
Met een Tesla geen probleem.
pi_176278132
De productiecijfers van de Tesla Model 3 blijven achter bij de verwachtingen. Decennia lange ervaring met de massaproductie van autos zoals Ford, BMW, GM, VW etc. heeft Tesla niet. De transitie naar massaproductie blijkt een stuk moeilijker en trager te verlopen dan Elon Musk zich had voorgesteld.

quote:
Tesla heeft weinig Model 3-auto's geleverd in vierde kwartaal

Tesla heeft in het vierde kwartaal van 2017 1.550 Model 3-auto's geleverd. Dat is een stijging ten opzichte van het derde kwartaal, maar het aantal steekt nog altijd schril af bij de 15.200 geleverde Model S- en 13.120 Model X-auto's uit het vierde kwartaal.

Volgens Tesla is er grote vooruitgang geboekt bij het oplossen van de problemen met het productieproces van de Model 3. Daardoor zou de productie aan het einde van het kwartaal flink zijn toegenomen. Volgens Tesla leidde dat tot een productieaantal van 793 Model 3's in de laatste zeven dagen van het kwartaal.

Inmiddels zou de fabrikant al een productiesnelheid van meer dan 1.000 Model 3-auto's per week halen. Dat zou oplopen naar 2.500 Model 3's per week tegen het einde van het eerste kwartaal en 5.000 exemplaren per week tegen het einde van het tweede kwartaal in 2018. Tesla blijft echter voorzichtig met voorspellen en noemt nog geen streefgetallen voor de leveringen in de komende kwartalen.

De fabrikant meldt dat aan het einde van 2017 nog 860 Model 3-modellen onderweg waren naar kopers. Deze worden pas meegenomen in de cijfers van het eerste kwartaal van 2018. In totaal produceerde Tesla 2.425 Model 3-auto's in het afgelopen kwartaal. Om dat aantal te halen is de productie van de Model S en X enigszins teruggeschroefd.
We can't afford the illusion anymore
pi_176525367
quote:
Hollands glorie: elektrisch binnenvaartschip gaat in de zomer het water op

Een klein groen lichtpuntje in de anders zo vervuilende scheepvaartsector: in augustus gaat een elektrisch binnenvaartschip van Nederlandse makelij te water. Daarna volgen er nog tien.

"De markt verandert, we moeten de uitstoot verminderen", zegt initiator van de elektrische schepen Ton van Meegen. Zijn ouders hadden vroeger een binnenvaartschip, dus hij keek al als klein jongetje vol bewondering naar de scheepvaart.

Eenmaal volwassen ging van Meegen zelf schepen exploiteren en nieuwe bouwen. In 2014 besloot hij zich te gaan verdiepen in elektrische schepen. "Want dat is toch het belangrijkste voor de toekomst."
Industrie van de lange adem

De scheepvaart verduurzamen is een uitdaging, omdat schepen worden gekocht om er nog heel lang mee te varen. "Binnenvaartschepen gaan 50 tot 70 jaar mee. Dus als je in 2050 helemaal groen moet zijn, dan hebben veel scheepvaartbedrijven echt een probleem." De Nederlandse overheid werkt toe naar een CO2-arme maatschappij in 2050.

Van Meegen bouwt, met de onderneming Port-Liner, daarom niet alleen helemaal nieuwe elektrische binnenvaartschepen, hij kan ook bestaande schepen ombouwen tot elektrische.

Dat is overigens ook geen goedkope keuze, maar een potentieel minder grote afschrijving op de balans. Het bouwen van een dieselaangedreven binnenvaartschip kost 4 tot 4,5 miljoen euro; de prijs van een elektrische is vergelijkbaar, aldus van Meegen. De huurprijs van de schepen zelf is iets duurder dan een dieselaangedreven versie, maar dat zit hem in het extra volume; niet in de elektromotor, zegt de ondernemer.
Elektrische binnenvaartschepen zijn een welkome aanvulling op de elektromobiliteit ^O^
We can't afford the illusion anymore
  maandag 15 januari 2018 @ 20:11:28 #282
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_176526935
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 19:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Elektrische binnenvaartschepen zijn een welkome aanvulling op de elektromobiliteit ^O^
In verschillende artikelen, zeker in de regio waar ze gaan varen, worden ze tesla schepen genoemd.
Overigens hele grote kans dat ze daadwerkelijk Tesla’s gaan vervoeren. Want dat gebeurt nu op deze route
N/A
pi_177132175
quote:
Samsung onderzoekt fabricage kobaltvrije accu's voor elektrische voertuigen

Samsungs accudivisie SDI onderzoekt de mogelijkheid van het fabriceren van kobaltvrije accu's, of exemplaren met kleine hoeveelheden kobalt, voor elektrische auto's. De prijs van het materiaal is de afgelopen tijd sterk gestegen.

Volgens The Korea Times, die zich op informatie van Samsung beroept, heeft de Zuid-Koreaanse fabrikant het aandeel van kobalt in zijn auto-accu's inmiddels naar 5 procent verlaagd, waarbij het aandeel van nikkel in accuvarianten met mangaan en aluminium rond de 90 procent is. Het bedrijf onderzoekt nu naar eigen zeggen de mogelijkheid om het kobaltgehalte helemaal naar nul terug te dringen. Kobalt, dat voornamelijk wordt gewonnen in de Democratische Republiek Congo, is volgens de krant door belastingen in het afgelopen jaar 235 procent duurder geworden.
Het gebruik van kobalt in lithium-ion batterijen remt de goedkope grootschalige productie van elektrische voertuigen. Goed dat het gebruik van kobalt kan worden gereduceerd en hopelijk zelfs naar nul teruggebracht kan worden.
We can't afford the illusion anymore
pi_177254261
De productiecijfers van de Model 3 van Tesla blijven achter bij de prognoses. De doelstelling van Tesla is nu om circa 5000 autos per week te produceren eind Q2. Bloomberg heeft een monitor opgestart die regelmatig het productieniveau zal updaten. Op dit moment staat de teller op 1052 autos per week.

quote:
Tesla Model 3 Tracker

If Tesla can't figure out how to make more cars soon, it could open a lane for rivals from Detroit and overseas to establish the high-volume market for a $35,000 electric car--one that Tesla has had in its sights from its very beginning. Musk's ambitions are big, and they all ride on meeting the unprecedented demand for the Model 3.
We can't afford the illusion anymore
  zaterdag 17 februari 2018 @ 14:09:38 #285
233102 cherrycoke
This picture disturbs me
pi_177254678
nikkel dat ook in de tesla batterijen zit is een van de goorste tyfus zooi die je kan mijnen.

https://www.theguardian.c(...)ctric-cars-batteries

https://www.theguardian.c(...)-polluted-city-clean
🚂🚂🚂🚂🚂🚂🚂🚂🚂🚂🚂🚂🚂
pi_177265534
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 14:09 schreef cherrycoke het volgende:
nikkel dat ook in de tesla batterijen zit is een van de goorste tyfus zooi die je kan mijnen.

https://www.theguardian.c(...)ctric-cars-batteries

https://www.theguardian.c(...)-polluted-city-clean
Wat is je punt? Bij ICE heb je én decentrale uitstoot ,grote milieu schade bij de olie-winning en de steun en afhankelijkheid van corrupte regiems
.

shell-delta.jpg
bplogospoof1.jpg?w=500&h=355

Altijd aandoenlijk als petrolheads zich ineens gaan bekommeren om het milieu :')
  zaterdag 17 februari 2018 @ 22:59:10 #287
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177266167
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 22:29 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Wat is je punt? Bij ICE heb je én decentrale uitstoot ,grote milieu schade bij de olie-winning en de steun en afhankelijkheid van corrupte regiems
.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Altijd aandoenlijk als petrolheads zich ineens gaan bekommeren om het milieu :')
Dat er niet voldoende grondstoffen om alle auto's van batterijen te voorzien.
Zeg maar hetzelfde probleem als dat de olie op raakt.
En dat er evengoed uitstoot is alleen dan op een andere plek (ja je kan doen alsof dar beter is voor het milieu maar dat is het gewoon niet).

Altijd aandoenlijk als hippies doen alsof ze goed bezig zijn maar zonder subsidies interesseert het ze ook geen reet.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  zondag 18 februari 2018 @ 13:48:38 #288
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_177276543
Heb vorige week tijdens een tripje in California zat Model 3’s gezien :-)
N/A
pi_177276605
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 22:59 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat er niet voldoende grondstoffen om alle auto's van batterijen te voorzien.
Zeg maar hetzelfde probleem als dat de olie op raakt.
En dat er evengoed uitstoot is alleen dan op een andere plek (ja je kan doen alsof dar beter is voor het milieu maar dat is het gewoon niet).

Altijd aandoenlijk als hippies doen alsof ze goed bezig zijn maar zonder subsidies interesseert het ze ook geen reet.
pi_177278116
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 22:59 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat er niet voldoende grondstoffen om alle auto's van batterijen te voorzien.
Zeg maar hetzelfde probleem als dat de olie op raakt.
Dat geldt voor het gebruik van kobalt maar de industrie is al bezig het gebruik van kobalt terug te dringen of het zelfs geheel niet meer te gebruiken. Er is ook een verschil met fossiele brandstoffen, de materialen zoals kobalt uit oude batterijen kunnen hergebruikt worden i.t.t.fossiele brandstoffen.
We can't afford the illusion anymore
pi_177305593
De plannen van Tesla om in China een fabriek te starten worden belemmert doordat China Tesla dwingt een joint venture op te starten met een chinees bedrijf. De import Tesla´s die nu in China rondrijden vallen onder een importheffing van 25%. Tesla verkeert in tweestrijd omdat China de grootste groeimarkt is en zonder fabriek daar is er weinig kans hiervan te profiteren.
De recente importheffingen van Trump zullen de zaak ook niet veel goed gedaan hebben. Het lijkt me trouwens sterk dat Tesla op dit moment financieel in staat zou zijn een fabriek in China te starten.

quote:
Joint-Venture-Zwang, China bremst Teslas Expansionspläne

Die Pläne des US-Autokonzerns Tesla, in Shanghai eine Fabrik zu eröffnen, geraten ins Stocken. Chinas Regierung besteht offenbar auf der Beteiligung eines chinesischen Partners.

Tesla wollte Joint-Venture-Zwang vermeiden
Kritiker bemängeln das schon seit Langem: Denn nicht nur Gewinne fließen an die chinesische Seite ab, sondern auch die Technologie. Tesla wollte den Joint-Venture-Zwang vermeiden, worauf Chinas Führung offenbar keine Lust hat. Damit steckt der Elektroauto-Hersteller aus Kalifornien in einer Zwickmühle. Denn wer auf dem rasant wachsenden chinesischen E-Auto-Markt nicht mit eigenen Fabriken dabei ist, kann im Grunde einpacken.

Bisher werden Tesla-Autos, die in China verkauft werden, aus Amerika importiert. Käufer müssen deswegen eine 25-prozentige Extra-Steuer zahlen, das macht Tesla-Wagen finanziell unattraktiv. Denn die viel günstigeren chinesischen Hersteller holen auf, was Qualität und Design angeht.
We can't afford the illusion anymore
pi_177307299
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 19:10 schreef Digi2 het volgende:
De plannen van Tesla om in China een fabriek te starten worden belemmert doordat China Tesla dwingt een joint venture op te starten met een chinees bedrijf. De import Tesla´s die nu in China rondrijden vallen onder een importheffing van 25%. Tesla verkeert in tweestrijd omdat China de grootste groeimarkt is en zonder fabriek daar is er weinig kans hiervan te profiteren.
De recente importheffingen van Trump zullen de zaak ook niet veel goed gedaan hebben. Het lijkt me trouwens sterk dat Tesla op dit moment financieel in staat zou zijn een fabriek in China te starten.

[..]

Dat westerse bedrijven een joint-venture moeten aangaan is eigenlijk standaard. In een andere krant las ik de analyse dat Tesla dacht zo hip/modern te zijn dat ze daar wel een uitzondering op zouden kunnen krijgen. Maar nee dus. Bovendien werkt China ook hard aan elektromobiliteit.
pi_177307763
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 20:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat westerse bedrijven een joint-venture moeten aangaan is eigenlijk standaard. In een andere krant las ik de analyse dat Tesla dacht zo hip/modern te zijn dat ze daar wel een uitzondering op zouden kunnen krijgen. Maar nee dus. Bovendien werkt China ook hard aan elektromobiliteit.
Tesla is ook een joint venture met Panasonic aangegaan m.b.t. de Gigafactory in de VS. Het lijkt me juist een voordeel voor Tesla een joint venture op te starten met een grote chinese autofabrikant want dit maakt ook productie van grote aantallen mogelijk.
We can't afford the illusion anymore
pi_177309938
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 22:59 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat er niet voldoende grondstoffen om alle auto's van batterijen te voorzien.
Zeg maar hetzelfde probleem als dat de olie op raakt.
En dat er evengoed uitstoot is alleen dan op een andere plek (ja je kan doen alsof dar beter is voor het milieu maar dat is het gewoon niet).

Altijd aandoenlijk als hippies doen alsof ze goed bezig zijn maar zonder subsidies interesseert het ze ook geen reet.
It's ok to be white
pi_177310186
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 22:59 schreef daNpy het volgende:

[..]

En dat er evengoed uitstoot is alleen dan op een andere plek (ja je kan doen alsof dar beter is voor het milieu maar dat is het gewoon niet).

Dat is het natuurlijk wel. Het is veel makkelijker en efficienter om schadelijke stoffen af te vangen bij een paar elektriciteitscentrale dan bij miljoenen auto’s
  maandag 19 februari 2018 @ 22:36:31 #296
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177310580
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:21 schreef grimselman het volgende:

[..]

Dat is het natuurlijk wel. Het is veel makkelijker en efficienter om schadelijke stoffen af te vangen bij een paar elektriciteitscentrale dan bij miljoenen auto’s
Klopt. En gebeurt dat ook? Zijn het dan meer, of minder schadelijke stoffen?

Ik vraag me wel eens af hoeveel kilometer ik zou moeten rijden met mijn 45 jaar oude DAF voor ik de uitstoot heb uitgestoten die het produceren van een nieuwe, elektrische auto kost. En omdat die nieuwe auto dan op 0 km staat, is het kantelpunt dat deze "milieu vriendelijker" wordt, nog steeds mijlenver weg. Want voor elke km die de elektrische auto rijdt, moet energie worden opgewekt, waarbij uitstoot wordt gecreëerd. Minder dan voor/bij m'n DAF, maar die helling is dus nog steeds niet erg stijl. En tot ver voorbij het kantelpunt is m'n DAF functioneler want die is al functioneel geweest tijdens de bouw van de e-auto.
Ik moet de eerste elektrische auto nog zien die de 40 jaar passeert. Of de 30 for that matter.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_177310945
quote:
14s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:36 schreef daNpy het volgende:

[..]

Klopt. En gebeurt dat ook? Zijn het dan meer, of minder schadelijke stoffen?

Ik vraag me wel eens af hoeveel kilometer ik zou moeten rijden met mijn 45 jaar oude DAF voor ik de uitstoot heb uitgestoten die het produceren van een nieuwe, elektrische auto kost. En omdat die nieuwe auto dan op 0 km staat, is het kantelpunt dat deze "milieu vriendelijker" wordt, nog steeds mijlenver weg. Want voor elke km die de elektrische auto rijdt, moet energie worden opgewekt, waarbij uitstoot wordt gecreëerd. Minder dan voor/bij m'n DAF, maar die helling is dus nog steeds niet erg stijl. En tot ver voorbij het kantelpunt is m'n DAF functioneler want die is al functioneel geweest tijdens de bouw van de e-auto.
Ik moet de eerste elektrische auto nog zien die de 40 jaar passeert. Of de 30 for that matter.
Porsche Museum. Ruim 100 jaar.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 08:50:14 #298
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177314544
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Porsche Museum. Ruim 100 jaar.
Ja bij Ford ook uit 1902. Het ging mij om aantal jaar gebruik, niet in een museum staan.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_177314650
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 08:50 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja bij Ford ook uit 1902. Het ging mij om aantal jaar gebruik, niet in een museum staan.
Maar je kan het een product wat nog geen 30 jaar op de markt is voor dagelijks gebruik moeilijk verwijten dat er geen voorbeeld is van 30 jaar lang dagelijks functioneren.

Ik geef je overigens op een briefje dat de huidige elektrische auto’s gemiddeld langer meegaan dan zo’n dafje.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 09:45:08 #300
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_177315519
quote:
14s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:36 schreef daNpy het volgende:

[..]

Klopt. En gebeurt dat ook? Zijn het dan meer, of minder schadelijke stoffen?

Ik vraag me wel eens af hoeveel kilometer ik zou moeten rijden met mijn 45 jaar oude DAF voor ik de uitstoot heb uitgestoten die het produceren van een nieuwe, elektrische auto kost. En omdat die nieuwe auto dan op 0 km staat, is het kantelpunt dat deze "milieu vriendelijker" wordt, nog steeds mijlenver weg. Want voor elke km die de elektrische auto rijdt, moet energie worden opgewekt, waarbij uitstoot wordt gecreëerd. Minder dan voor/bij m'n DAF, maar die helling is dus nog steeds niet erg stijl. En tot ver voorbij het kantelpunt is m'n DAF functioneler want die is al functioneel geweest tijdens de bouw van de e-auto.
Ik moet de eerste elektrische auto nog zien die de 40 jaar passeert. Of de 30 for that matter.
Elke Tesla (oke dat is niet de gemiddelde EV) rijdt volledig uitstoot vrij dus ik gok (ook al reken je de uitstoot gedurende productie van de auto + batterij) dat jouw DAFje qua uitstoot een Tesla zo voorbij is.,
N/A
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')