abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_172380468
registreer om deze reclame te verbergen
De opkomst van electrisch vervoer lijkt ondanks de flink lagere olieprijs door te zetten. Het percentage electrische voertuigen bedraagt vaak nog geen 1% van het totaal aantal voertuigen in welvarende landen. Global warming zet diverse overheden ertoe aan elektromobiliteit te stimuleren. Met de introductie van goedkopere electrische autos die een grote actieradius hebben zoals de Model 3 van Tesla kan het aantal electrische voertuigen snel stijgen. Ook de electrische fiets is bezig met een flinke opmars. De toename van elektromobiliteit kan op termijn flinke geopolitieke veranderingen te weeg brengen. Immers de afhankelijkheid van aardolie zal verder afnemen waardoor olielanden in de problemen kunnen geraken. Hoe snel en op welke wijze zal de transitie verlopen en wat voor gevolgen heeft het op diverse raakvlakken?

quote:
Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017

De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.

Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.

Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.

Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:
Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar

De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.

Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.

E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.
q9kuBXv.png

Be3hbOP.png

https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/compare.pdf
We can't afford the illusion anymore
pi_172380515
Ik ben geen millieufreak maar er zou veel meer geld gepompt moeten worden in duurzaam en goedkoop energie winnen, mocht er een goede oplossing komen dan lost dat vrijwel alle wereldproblemen op.
pi_172380523
quote:
Frontpage: 'Europa mist de boot bij elektrisch rijden'

De opkomst van elektrisch rijden is mogelijk slecht nieuws voor Europese autofabrikanten. De Europese auto-industrie is toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren, maar bij elektrisch rijden lopen de Verenigde Staten en vooral Azië voorop, zo concludeert het economisch bureau van de ING donderdag.

Traditioneel verdienen autofabrikanten veel geld aan onderhoud en onderdelen, maar dat gaat bij elektrisch rijden veranderen. Elektromotoren zijn simpeler en bevatten veel minder onderdelen en hebben daardoor ook minder onderhoud nodig. Daardoor komen de marges onder druk te staan.

Ook vertrouwen makers van elektrische auto's veel meer op externe toeleveranciers voor elektromotoren en batterijen dan bij verbrandingsmotoren. Momenteel wordt 97 procent van de accu's voor elektrische auto's buiten Europa gemaakt. Het gros van de accu's komt uit Azië.

Volgens de sectoreconomen van de ING worden de drie voornaamste barrières voor elektrisch rijden steeds kleiner. De oplaadinfrastructuur wordt steeds beter en het bereik van de auto's groter. Verder is de verwachting dat de kosten voor elektrisch rijden in 2024 al gemiddeld gelijk zijn aan die van rijden op brandstof. In 2035 worden volgens de kenners alleen nog maar elektrische auto's gemaakt.
De elektromotoren en batterijen zijn kostbare onderdelen van een elektrische auto. Als je die als autofabrikant van 3den moet betrekken kan dat als snel ten koste van je eigen marge gaan lijkt me.
We can't afford the illusion anymore
pi_172380540
registreer om deze reclame te verbergen
Als energie straks echt goedkoop te maken is kan dit weer worden gebruikt om direct waterstof van te maken en heb je die batterijen ook niet meer nodig.
  donderdag 13 juli 2017 @ 07:57:00 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172380636
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:38 schreef raptorix het volgende:
Als energie straks echt goedkoop te maken is kan dit weer worden gebruikt om direct waterstof van te maken en heb je die batterijen ook niet meer nodig.
Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
Nobody exists on purpose.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
pi_172380642
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ;) ?
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:02:47 #7
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_172380678
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:33 schreef raptorix het volgende:
Ik ben geen millieufreak maar er zou veel meer geld gepompt moeten worden in duurzaam en goedkoop energie winnen, mocht er een goede oplossing komen dan lost dat vrijwel alle wereldproblemen op.
Denk je? Het betekent het opdrogen van de enige vorm van welvaart in oa het Midden Oosten.

Ik voorspel in dat geval gigantische volksverhuizingen.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:07:08 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172380711
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ;) ?
Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
Nobody exists on purpose.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:10:34 #9
92989 ..-._---_-.-
alike minds think great
pi_172380739
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
Jij hebt een accu die zonder energietransformatie werkt? Hoe moet ik me dat voorstellen?
pi_172380749
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:02 schreef Bugno het volgende:

[..]

Denk je? Het betekent het opdrogen van de enige vorm van welvaart in oa het Midden Oosten.

Ik voorspel in dat geval gigantische volksverhuizingen.
Want voordat daar in de jaren 60 olie werd gevonden was het 1 grote bende?
Daarnaast hebben deze landen dermate veel geld dat ze dat echt wel afdekken door ook in dit soort projecten te steken. Daarnaast moet je niet vergeten dat olie nog steeds een belangrijke grondstof is voor heel veel andere producten.
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:12:41 #11
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_172380754
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ;) ?
Die heb je ook bij een BEV echter aanzienlijk minder dan een FCEV. Die is qua netto rendement nog slechter dan een ICE

Hydrogen-vs-EV-redlight.jpg

FCEV's zijn om meerdere redenen belachelijk voor personenvervoer.
pi_172380759
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
Volgens mij is direct productie van waterstof efficienter, je hebt bij beiden 1 transmissie (optimaal gezien), maar ik meen dat waterstof efficienter is.
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:14:28 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172380769
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:10 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Jij hebt een accu die zonder energietransformatie werkt? Hoe moet ik me dat voorstellen?
HydrogenChart.jpg
Nobody exists on purpose.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:14:46 #14
92989 ..-._---_-.-
alike minds think great
pi_172380772
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
Waterstof = opslag = transformatie
Accu = opslag = transformatie

Als je waterstof gebruikt om je accu op te laden heb je een punt(je). Maar ik neem aan dat je watetstof gebruikt om je motor van energie te voorzien.
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:16:37 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172380787
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:12 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Die heb je ook bij een BEV echter aanzienlijk minder dan een FCEV. Die is qua netto rendement nog slechter dan een ICE

[ afbeelding ]

FCEV's zijn om meerdere redenen belachelijk voor personenvervoer.
Kijk eens
Nobody exists on purpose.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
pi_172380794
Waterstof benodigd een brandstofcel wat ook weer zijn verliezen oplevert of je moet het ordinair gebruiken in een verbrandingsmotor. Het grote volume van waterstof is ook problematisch. Het vloeibaar maken van waterstof kost veel energie als je volume sterk wilt verminderen evenals het sterk comprimeren, deze stappen zijn noodzakelijk voor een acceptabele actieradius.

[ Bericht 14% gewijzigd door Digi2 op 13-07-2017 08:22:46 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_172380802
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Waterstof = opslag = transformatie
Accu = opslag = transformatie

Als je waterstof gebruikt om je accu op te laden heb je een punt(je). Maar ik neem aan dat je watetstof gebruikt om je motor van energie te voorzien.
Ik dacht hier ook aan, maar ik vergat dat je voor waterstof ook elektrolyse moet toepassen, dus dat is inderdaad wel een nadeel. Wat ik nog wel wil benadrukken is dat elektrische wagens relatief zwaar zijn en dus minder efficient, bovendien zijn dit soort batterijen duur en vergen ze veel van het milieu.
pi_172380835
Overigens ben ik van mening dat zeker in stedelijk gebied auto rijden achterhaald is, wat mij betreft zouden ze bijvoorbeeld in Amsterdam binnen de ring alles autovrij mogen maken. Op die manier zou je gewoon een hoogwaardig stelsel kunnen maken met supersnelle trams.
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:26:11 #19
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_172380879
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:18 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik dacht hier ook aan, maar ik vergat dat je voor waterstof ook elektrolyse moet toepassen, dus dat is inderdaad wel een nadeel. Wat ik nog wel wil benadrukken is dat elektrische wagens relatief zwaar zijn en dus minder efficient, bovendien zijn dit soort batterijen duur en vergen ze veel van het milieu.
Heel ruw gerekend

Een BEV minder efficiënt door het gewicht, met een Tesla Model S 85D met +400 pk en +2000kg rijd je eenvoudig 20kWh/100km. Als je 100km rijdt dan ben je dus 20kWh + 33% verlies = 26kWh kwijt.

Bij FCEV zal het verbruik ongeveer gelijk zijn alleen ben je dan 20kWh + 80% verlies = 36kWh kwijt.

Een liter benzine bevat +/- 10kWh. Die tesla verbruikt omgerekend dus 1:40 op benzine. Kanttekening hier dat we de ravinage en het transport van van de benzine niet meerekenen terwijl we dit nu wel doen bij de BEV
pi_172380895
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:26 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Heel ruw gerekend

Een BEV minder efficiënt door het gewicht, met een Tesla Model S 85D met +400 pk en +2000kg rijd je eenvoudig 20kWh/100km. Als je 100km rijdt dan ben je dus 20kWh + 33% verlies = 26kWh kwijt.

Bij FCEV zal het verbruik ongeveer gelijk zijn alleen ben je dan 20kWh + 80% verlies = 36kWh kwijt.

Een liter benzine bevat +/- 10kWh. Die tesla verbruikt omgerekend dus 1:40 op benzine. De FCEV verbruik 1:27 op benzine.
Daarom gaf ik ook aan dat waterstof pas interessant word als energie maken ook heel goedkoop word :) Zeker voor zwaarder transportmiddelen zoals auto's en bussen.
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:40:46 #21
92989 ..-._---_-.-
alike minds think great
pi_172381063
Zo bezien zijn inderdaad wat stappen in het proces die waterstof minder efficient maken, maar dat plaatje heeft wel een bias en ik zie ook heel wat aannames.

Verlies van efficientie in de transportstap is gebaseerd op een aanname. Daar kun je wat aan doen door productie van waterstof zo dicht mogelijk bij de afnemer te doen. En ook auto's met een brandstofcel kun je van een hele kleine goedkope accu of misschien wel een vliegwiel voorzien om remenergie op te slaan. De efficientie van een brandstofcel kan verder worden opgevoerd tot ongeveer 85% als je er in slaagt de warmte die zo een brandstofcel in het gebruik genereert ook te gebruiken.
pi_172381175
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
De efficientie van een brandstofcel kan verder worden opgevoerd tot ongeveer 85% als je er in slaagt de warmte die zo een brandstofcel in het gebruik genereert ook te gebruiken.
De huidige brandstofcellen gebruiken platina-achtigen, voor de opschaling naar autos in grote aantallen is er onvoldoende van economisch beschikbaar (leidt tot enorme prijsexplosie platina-achtigen).
We can't afford the illusion anymore
  donderdag 13 juli 2017 @ 09:18:43 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172381511
Hoe de D industrie de hele electro auto aan zich voorbij liet gaan
Voor wie de D taal beheerst.
Docu is een paar jaar oud inmiddels, maar laat goed zien hoe het er in werkelijkheid mee staat.
In NL vind ik overal laadpalen, zouden er meer kunnen zijn, want ze zijn meestal bezet. Ik kan daar met één pasje overal laden. Als ik echter hier in D rondrij vind in Emmerich een laadpaal in de stad, waarvoor ik een pasje moet hebben van het gemeentelijke NUTS bedrijf, een kilometer of 15 verder in Bedburg Hau hetzelfde verhaal, daar weer een pas nodig van hun lokale NUTS bedrijf.
Dit is een land dat het moet hebben van haar auto industrie....
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172381545
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De elektromotoren en batterijen zijn kostbare onderdelen van een elektrische auto. Als je die als autofabrikant van 3den moet betrekken kan dat als snel ten koste van je eigen marge gaan lijkt me.
Logisch maar laten we wel wezen in Duitsland zitten ook Bosch en Siemens die prima motoren maken.

Frankrijk heeft vast ook wel een fabrikant.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_172381588
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 09:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe de D industrie de hele electro auto aan zich voorbij liet gaan
Voor wie de D taal beheerst.
Docu is een paar jaar oud inmiddels, maar laat goed zien hoe het er in werkelijkheid mee staat.
In NL vind ik overal laadpalen, zouden er meer kunnen zijn, want ze zijn meestal bezet. Ik kan daar met één pasje overal laden. Als ik echter hier in D rondrij vind in Emmerich een laadpaal in de stad, waarvoor ik een pasje moet hebben van het gemeentelijke NUTS bedrijf, een kilometer of 15 verder in Bedburg Hau hetzelfde verhaal, daar weer een pas nodig van hun lokale NUTS bedrijf.
Dit is een land dat het moet hebben van haar auto industrie....
De auto industrie lobbyt nog steeds flink in Duitsland (en de EU for that matter... Dieselgate anyone?). De lobby blijft ervoor zorgen dat de grote Duitse merken hun zware auto's en dito motoren blijvend kunnen afzetten. Best tegenstrijdig met de energiewende.
pi_172381596
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 09:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe de D industrie de hele electro auto aan zich voorbij liet gaan
Voor wie de D taal beheerst.
Docu is een paar jaar oud inmiddels, maar laat goed zien hoe het er in werkelijkheid mee staat.
In NL vind ik overal laadpalen, zouden er meer kunnen zijn, want ze zijn meestal bezet. Ik kan daar met één pasje overal laden. Als ik echter hier in D rondrij vind in Emmerich een laadpaal in de stad, waarvoor ik een pasje moet hebben van het gemeentelijke NUTS bedrijf, een kilometer of 15 verder in Bedburg Hau hetzelfde verhaal, daar weer een pas nodig van hun lokale NUTS bedrijf.
Dit is een land dat het moet hebben van haar auto industrie....
Dit klinkt als een markt kans. Overigens zou ik mij als pomphouder ook eens op gaan oriënteren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 13 juli 2017 @ 09:39:07 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172381819
In de docu komt trouwens naar voren dat de productiekosten van een electroauto duidelijk lager liggen (even afgezien van de onderdelen met name de accu's) omdat ze veel eenvoudiger in elkaar te zetten zijn.
Prijsdrijver bij electroautos zijn met name nog de kosten van de accu's
De kosten van de i3 zijn zodanig dat BMW daar een heel grote marge op maakt.
Volkswagen met haar electrische golf heeft voor een klassieke brandstof auto gekozen waar ze een electromoter in wurmen. Geen ontwerp dat specifiek elektrisch is. Paste het zo fijn in hun aanwezige productiestraat en kunnen ze toch zeggen een e auto te hebben.
De D autoindustrie wilde tot voor kort vooral subsidies ervoor maar er echt voor gaan is wat anders.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 13 juli 2017 @ 09:45:24 #28
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_172381923
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:12 schreef raptorix het volgende:

[..]

Want voordat daar in de jaren 60 olie werd gevonden was het 1 grote bende?
Daarnaast hebben deze landen dermate veel geld dat ze dat echt wel afdekken door ook in dit soort projecten te steken. Daarnaast moet je niet vergeten dat olie nog steeds een belangrijke grondstof is voor heel veel andere producten.
Dat laatste is zonder meer waar. Maar de situatie van voor de olievondsten en nu is natuurlijk niet meer te vergelijken. Nu is de gehele economie in de Golfstaten gebaseerd op olie. De marges op duurzame energie wordt op termijn steeds lager, niet in verhouding tot die op olie.

Dit is overigens allemaal zonder dat ik econoom ben gesteld, dus wellicht zit ik er compleet naast.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
  donderdag 13 juli 2017 @ 09:49:21 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172381967
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:12 schreef raptorix het volgende:

[..]

Want voordat daar in de jaren 60 olie werd gevonden was het 1 grote bende?
Daarnaast hebben deze landen dermate veel geld dat ze dat echt wel afdekken door ook in dit soort projecten te steken. Daarnaast moet je niet vergeten dat olie nog steeds een belangrijke grondstof is voor heel veel andere producten.
Olie werd daar al begin 20ste eeuw gevonden en dat was de reden waarom de Britten er zo hun best voor deden het Ottomaanse rijk ineen te laten storten (Als Turkije Neutraal of aan de geallieerde zijde was geweest tijdens de eerste wereldoorlog was de hele Golf wellicht nog steeds Turks geweest)
Na de eerste wereldoorlog zijn er toen grenzen getrokken die vooral om de olie werden gezet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172384528
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:
In de docu komt trouwens naar voren dat de productiekosten van een electroauto duidelijk lager liggen (even afgezien van de onderdelen met name de accu's) omdat ze veel eenvoudiger in elkaar te zetten zijn.

En denk ook maar aan onderhoud. Oliefilters, brandstoffilters, V-snaren, kleppen, koppakking..... niks daarvan. Garages.... ik voorzie niet veel goeds voor hen.
  donderdag 13 juli 2017 @ 12:16:19 #31
92989 ..-._---_-.-
alike minds think great
pi_172384764
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De huidige brandstofcellen gebruiken platina-achtigen, voor de opschaling naar autos in grote aantallen is er onvoldoende van economisch beschikbaar (leidt tot enorme prijsexplosie platina-achtigen).
Of tot innovatie. Dat hebben we in de jaren 80 ook gezien toen de broertjes Hunt de zilverprijs probeerden op te drijven.
pi_172384897
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 12:16 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Of tot innovatie. Dat hebben we in de jaren 80 gezien toen de broertjes Hunt de zilverprijs probeerden op te drijven.
Er is onderzoek gaande naar brandstofcellen zonder platina-achtigen. Een doorbraak kan brandstofcellen in grote volumes betaalbaar maken maar zover is het nog niet. De ontwikkelingen in batterijtechnologie staan ondertussen ook niet stil.

We can't afford the illusion anymore
  donderdag 13 juli 2017 @ 12:33:26 #33
92989 ..-._---_-.-
alike minds think great
  donderdag 13 juli 2017 @ 12:38:14 #34
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172385237
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 12:06 schreef Freak188 het volgende:

[..]

En denk ook maar aan onderhoud. Oliefilters, brandstoffilters, V-snaren, kleppen, koppakking..... niks daarvan. Garages.... ik voorzie niet veel goeds voor hen.
Yep
Ooit eens een interview gezien met een taxi ondernemer die hybrides inzette, daar zijn taxis vooral in de stad reden was de besparing op brandstof door regenetatief remmen groot en de kosten voor nieuwe remvoeringen niet meer aanwezig. Als je met een Mercedes ofzo in München of andere grote stad rijdt zijn de remmen nogal een kostenpost, veel meer dan bij "normaal" gebruik.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172405191
FTM gaat door met het onderzoek:

https://www.ftm.nl/artike(...)en-op-straat?share=1

Waar deze "ongemakkelijke waarheid" nog eens wordt genoemd:

Eén Tesla kost de samenleving zo’n 19.000 euro per jaar. En daar blijft het niet bij: de Nederlandse overheid verstrekt in de praktijk jaarlijks ruim 145 miljoen euro indirecte subsidie om momenteel 7500 elektrische auto’s te kunnen laten rondrijden. ‘Zonder deze stimulering zou Tesla in Nederland vrijwel geen enkele auto kunnen slijten,’ schreef Gooskens.

En:
Kortom: voor ‘gewone’ mensen is elektrisch rijden veelal te duur. Subsidies voor elektrische voertuigen komen vooral bij de rijken terecht, en werken dus denivellerend. De CO2-doelstellingen worden met de 'Tesla-subiside' nauwelijks sneller gehaald.

Die conclusie kwam hard aan. Elektrische auto’s, vooral die van Tesla, werken statusverhogend; de eigenaar maakt er een statement mee. ‘Ik geef om het klimaat, geloof in de vooruitgang, hou van mooie auto’s, maar draag met mijn keuze toch een steentje bij aan een beter milieu.’

Gooskens’ cijferwerk vergalde het plezier van menig Tesla-rijder. Ineens was hij of zij niet meer cool, maar werd hij neergezet als een ordinaire subsidieprofiteur.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 14 juli 2017 @ 08:54:28 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172406053
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 06:56 schreef Bart2002 het volgende:
FTM gaat door met het onderzoek:

https://www.ftm.nl/artike(...)en-op-straat?share=1

Waar deze "ongemakkelijke waarheid" nog eens wordt genoemd:

Eén Tesla kost de samenleving zo’n 19.000 euro per jaar. En daar blijft het niet bij: de Nederlandse overheid verstrekt in de praktijk jaarlijks ruim 145 miljoen euro indirecte subsidie om momenteel 7500 elektrische auto’s te kunnen laten rondrijden. ‘Zonder deze stimulering zou Tesla in Nederland vrijwel geen enkele auto kunnen slijten,’ schreef Gooskens.

En:
Kortom: voor ‘gewone’ mensen is elektrisch rijden veelal te duur. Subsidies voor elektrische voertuigen komen vooral bij de rijken terecht, en werken dus denivellerend. De CO2-doelstellingen worden met de 'Tesla-subiside' nauwelijks sneller gehaald.

Die conclusie kwam hard aan. Elektrische auto’s, vooral die van Tesla, werken statusverhogend; de eigenaar maakt er een statement mee. ‘Ik geef om het klimaat, geloof in de vooruitgang, hou van mooie auto’s, maar draag met mijn keuze toch een steentje bij aan een beter milieu.’

Gooskens’ cijferwerk vergalde het plezier van menig Tesla-rijder. Ineens was hij of zij niet meer cool, maar werd hij neergezet als een ordinaire subsidieprofiteur.

Hoeveel kost de subsidie op Ottomotoren, Bart?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172407163
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 08:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoeveel kost de subsidie op Ottomotoren, Bart?
Op zich wel grappig dat ze vanuit die sector nog wat tegenspartelen, tegenhouden kunnen ze toch niks meer.
pi_172407879
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 06:56 schreef Bart2002 het volgende:
FTM gaat door met het onderzoek:

https://www.ftm.nl/artike(...)en-op-straat?share=1

maar werd hij neergezet als een ordinaire subsidieprofiteur.
Wie is er op dit moment geen ordinaire subsidie profiteur?

HRA
Huurtoeslag
Zorgtoeslag

Om maar wat te noemen.

Zonder van 1 of andere subsidie gebruik te maken ziet men je eerder als een looser vermoed ik.
We can't afford the illusion anymore
pi_172408126
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 10:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Wie is er op dit moment geen ordinaire subsidie profiteur?

HRA
Huurtoeslag
Zorgtoeslag

Om maar wat te noemen.

Zonder van 1 of andere subsidie gebruik te maken ziet men je eerder als een looser vermoed ik.
Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? :) Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172408366
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 10:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? :) Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.
Het betreft de dure Model S, geen doorsnee elektrische auto.
Men zou de subsidie kunnen aftoppen tot een maximum. Met de introductie van grote aantallen goedkopere elektrische autos zoals de Model 3 zal de subsidie een minder groot bedrag zijn per voertuig.
We can't afford the illusion anymore
pi_172505591
Vrees voor verlies van arbeidsplaatsen door verbod verbrandingsmotoren.

quote:
Verbrennungsmotoren-Verbot Wirtschaft bangt um Arbeitsplätze

Das Auto der Zukunft soll elektrisch sein: Aber was bedeutet der Umstieg auf Elektromobilität für den Standort Deutschland? Dies hat das ifo-Institut im Auftrag des Verbandes der Automobilindustrie untersucht und warnt für die Zukunft vor Arbeitsplatzverlusten.

Das Ifo-Institut für Wirtschaftsforschung spricht sich dagegen aus, Neuwagen mit Verbrennungsmotoren zu verbieten. Ein Verbot ab dem Jahr 2030 könnte deutliche Einbußen für Beschäftigung und Wertschöpfung in Deutschland haben, heißt es in einer Studie des ifo-Instituts im Auftrag des Verbandes der Automobilindustrie (VDA).

Demnach wären mehr als 600.000 der derzeitigen Industriearbeitsplätze direkt oder indirekt betroffen. Das seien zehn Prozent der Industriebeschäftigung. In der Autobranche direkt wären demzufolge 436.000 Jobs gefährdet.

"Verbot wäre Bärendienst an Umwelt"
Klimaschutzziele sollten ohne Technikvorschriften vorgegeben werden, sagte ifo-Chef Clemens Fuest. "Wer den Wettbewerb der Umweltschutztechniken mit Verboten ausschaltet, verschwendet Ressourcen und leistet dem Klimaschutz einen Bärendienst." Besonders Sorgen bereiten Fuest kleine und mittelständische Unternehmen, die hochspezialisiert seien.

VDA-Chef Matthias Wissmann sagte, der hocheffektive Verbrennungsmotor und das Elektroauto seien keine Gegner. "Beide sind notwendig, wenn man die ambitionierten Klimaschutzziele erreichen will." Der Verbrennungsmotor könne später etwa auch mit Kraftstoffen auf Basis regenerativer Energie betrieben werden und so "einen zweiten Frühling" erleben.
"Aufgabe der Industrie, Arbeitsplätze zu erhalten"

Umweltverbände werten dies als eine klare Sackgasse. Gerd Lottsiepen, Sprecher des Verkehrsclubs Deutschland (VCD), sieht es als Aufgabe der Industrie, trotz einer Umstellung auf Elektromobilität Arbeitsplätze zu sichern. "Wenn die deutsche Autoindustrie weiterhin auf den Verbrennungsmotor setzt, ist das so, als ob man nach wie vor Röhrenfernseher produzieren würde", so Lottsiepen in der ARD.

Die Grünen machen sich für ein Aus für den Verbrennungsmotor bis 2030 stark. Damit soll der Elektromobilität schneller zum Durchbruch verholfen werden. Grünen-Spitzenkandidat Cem Özdemir verteidigt die Pläne seiner Partei: "Gerade weil so viele Arbeitsplätze am fossilen Verbrennungsmotor hängen, brauchen wir einen Weckruf."

Mit dem Verbot von Neuwagen mit Verbrennungsmotoren lasse sich verhindern, dass es der deutschen Autoindustrie gehe wie den Energiekonzernen, die den Atomausstieg erst bekämpft und verschlafen hätten, so Özdemir weiter. "Auf dem Weltmarkt ist der fossile Verbrennungsmotor ein Auslaufmodell." Die Frage sei nicht mehr, ob sich das emissionsfreie Auto durchsetze, sondern wer es baue.


Het lijkt mij toch beter om een duidelijk signaal te geven zodat de industrie niet blijft hangen in de verbrandingmotoren maar de focus duidelijk verlegt. Een verbod op wat langere termijn is een duidelijk signaal.
We can't afford the illusion anymore
  dinsdag 18 juli 2017 @ 20:30:05 #42
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172512217
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 10:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? :) Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.
Je zegt het zelf, het gaat om één model auto. Er zijn ook de Hyundai IONIQ Electric, de BMW i3 BEV, de Renault ZOE die afaik dit jaar beter verkopen dan de Tesla
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172520436
quote:
“Cost, safety, energy density, rates of charge and discharge and cycle life are critical for battery-driven cars to be more widely adopted. We believe our discovery solves many of the problems that are inherent in today’s batteries,” Goodenough said.

The researchers demonstrated that their new battery cells have at least three times as much energy density as today’s lithium-ion batteries. A battery cell’s energy density gives an electric vehicle its driving range, so a higher energy density means that a car can drive more miles between charges. The UT Austin battery formulation also allows for a greater number of charging and discharging cycles, which equates to longer-lasting batteries, as well as a faster rate of recharge (minutes rather than hours).
http://engr.utexas.edu/news/8203-goodenough-batteries

Dit zou goed nieuws zijn. Is 3x energy density meteen te vertalen naar 3x driving range?
pi_172520570
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 15:26 schreef Digi2 het volgende:
Vrees voor verlies van arbeidsplaatsen door verbod verbrandingsmotoren.

[..]



Het lijkt mij toch beter om een duidelijk signaal te geven zodat de industrie niet blijft hangen in de verbrandingmotoren maar de focus duidelijk verlegt. Een verbod op wat langere termijn is een duidelijk signaal.
Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.

En we weten allemaal hoe het in het Ruhrgebied, in Zuid-Limburg en in Wallonie heeft uitgepakt, om zo lang mogelijk vast te houden aan achterhaalde bedrijven en achterhaalde werkgelegenheid.
pi_172520760
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 09:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.

En we weten allemaal hoe het in het Ruhrgebied, in Zuid-Limburg en in Wallonie heeft uitgepakt, om zo lang mogelijk vast te houden aan achterhaalde bedrijven en achterhaalde werkgelegenheid.
De marges die de industrie maakt op brandstofautos zijn (nog) hoger dan die op elektrisch aangedreven. Musk kan uit de voeten met flink lagere marges, dit geldt zowel voor Tesla als SpaceX. De autoindustrie zal zich moeten gaan instellen op langdurige margedruk.
We can't afford the illusion anymore
  woensdag 19 juli 2017 @ 09:54:05 #46
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172520797
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 09:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.

En we weten allemaal hoe het in het Ruhrgebied, in Zuid-Limburg en in Wallonie heeft uitgepakt, om zo lang mogelijk vast te houden aan achterhaalde bedrijven en achterhaalde werkgelegenheid.
En hoe men de politici gehaat heeft die dat niet deden.
Den Uyl sloot de kolenmijnen omdat ze niet meer van de tijd waren, alleen met subsidie open te houden waren. De PvdA heeft daarna decennialang nauwelijks nog stemmen gekregen in Limburg.
In het Ruhrgebied richt de kolenafbouw al decennialang meer schade aan dan het oplevert. maar toch bleef men subsidiëren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172520922
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En hoe men de politici gehaat heeft die dat niet deden.
Den Uyl sloot de kolenmijnen omdat ze niet meer van de tijd waren, alleen met subsidie open te houden waren. De PvdA heeft daarna decennialang nauwelijks nog stemmen gekregen in Limburg.
In het Ruhrgebied richt de kolenafbouw al decennialang meer schade aan dan het oplevert. maar toch bleef men subsidiëren.
De les zou moeten zijn dat als men al subsidie overweegt deze het best aan ontwikkeling en overgang naar nieuwe technologie en arbeidsmarkt kan gaan en niet aan het in stand houden van "verouderde" technologie en arbeidsmarkt.
We can't afford the illusion anymore
pi_172520937
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En hoe men de politici gehaat heeft die dat niet deden.
Den Uyl sloot de kolenmijnen omdat ze niet meer van de tijd waren, alleen met subsidie open te houden waren. De PvdA heeft daarna decennialang nauwelijks nog stemmen gekregen in Limburg.
In het Ruhrgebied richt de kolenafbouw al decennialang meer schade aan dan het oplevert. maar toch bleef men subsidiëren.
Het steekwoord is volgens mij "technologische en institutionele lock-in". Het is makkelijk te verklaren maar moeilijk te doorbreken.

(1e hit op Google: http://www3.imperial.ac.u(...)e/docs/1/7294726.PDF)
  woensdag 19 juli 2017 @ 10:05:24 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172520986
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 10:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? :) Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.
Grappig dat je die leugen maar blijft herhalen terwijl ik je al een paar maal voorrekende dat dit niet klopt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172521750
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 09:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.

En we weten allemaal hoe het in het Ruhrgebied, in Zuid-Limburg en in Wallonie heeft uitgepakt, om zo lang mogelijk vast te houden aan achterhaalde bedrijven en achterhaalde werkgelegenheid.
Dat is een goede analogie denk ik. Met dien verschil dat de Duitse autobedrijven nog genoeg geld, kennis (Bosch, Siemens) en tijd hebben om zich aan te passen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')