abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172380468
De opkomst van electrisch vervoer lijkt ondanks de flink lagere olieprijs door te zetten. Het percentage electrische voertuigen bedraagt vaak nog geen 1% van het totaal aantal voertuigen in welvarende landen. Global warming zet diverse overheden ertoe aan elektromobiliteit te stimuleren. Met de introductie van goedkopere electrische autos die een grote actieradius hebben zoals de Model 3 van Tesla kan het aantal electrische voertuigen snel stijgen. Ook de electrische fiets is bezig met een flinke opmars. De toename van elektromobiliteit kan op termijn flinke geopolitieke veranderingen te weeg brengen. Immers de afhankelijkheid van aardolie zal verder afnemen waardoor olielanden in de problemen kunnen geraken. Hoe snel en op welke wijze zal de transitie verlopen en wat voor gevolgen heeft het op diverse raakvlakken?

quote:
Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017

De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.

Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.

Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.

Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:
Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar

De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.

Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.

E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.




https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/compare.pdf
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_172380515
Ik ben geen millieufreak maar er zou veel meer geld gepompt moeten worden in duurzaam en goedkoop energie winnen, mocht er een goede oplossing komen dan lost dat vrijwel alle wereldproblemen op.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_172380523
quote:
Frontpage: 'Europa mist de boot bij elektrisch rijden'

De opkomst van elektrisch rijden is mogelijk slecht nieuws voor Europese autofabrikanten. De Europese auto-industrie is toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren, maar bij elektrisch rijden lopen de Verenigde Staten en vooral Azië voorop, zo concludeert het economisch bureau van de ING donderdag.

Traditioneel verdienen autofabrikanten veel geld aan onderhoud en onderdelen, maar dat gaat bij elektrisch rijden veranderen. Elektromotoren zijn simpeler en bevatten veel minder onderdelen en hebben daardoor ook minder onderhoud nodig. Daardoor komen de marges onder druk te staan.

Ook vertrouwen makers van elektrische auto's veel meer op externe toeleveranciers voor elektromotoren en batterijen dan bij verbrandingsmotoren. Momenteel wordt 97 procent van de accu's voor elektrische auto's buiten Europa gemaakt. Het gros van de accu's komt uit Azië.

Volgens de sectoreconomen van de ING worden de drie voornaamste barrières voor elektrisch rijden steeds kleiner. De oplaadinfrastructuur wordt steeds beter en het bereik van de auto's groter. Verder is de verwachting dat de kosten voor elektrisch rijden in 2024 al gemiddeld gelijk zijn aan die van rijden op brandstof. In 2035 worden volgens de kenners alleen nog maar elektrische auto's gemaakt.
De elektromotoren en batterijen zijn kostbare onderdelen van een elektrische auto. Als je die als autofabrikant van 3den moet betrekken kan dat als snel ten koste van je eigen marge gaan lijkt me.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_172380540
Als energie straks echt goedkoop te maken is kan dit weer worden gebruikt om direct waterstof van te maken en heb je die batterijen ook niet meer nodig.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 13 juli 2017 @ 07:57:00 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172380636
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:38 schreef raptorix het volgende:
Als energie straks echt goedkoop te maken is kan dit weer worden gebruikt om direct waterstof van te maken en heb je die batterijen ook niet meer nodig.
Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_172380642
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ;) ?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:02:47 #7
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_172380678
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:33 schreef raptorix het volgende:
Ik ben geen millieufreak maar er zou veel meer geld gepompt moeten worden in duurzaam en goedkoop energie winnen, mocht er een goede oplossing komen dan lost dat vrijwel alle wereldproblemen op.
Denk je? Het betekent het opdrogen van de enige vorm van welvaart in oa het Midden Oosten.

Ik voorspel in dat geval gigantische volksverhuizingen.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:07:08 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172380711
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ;) ?
Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_172380739
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
Jij hebt een accu die zonder energietransformatie werkt? Hoe moet ik me dat voorstellen?
pi_172380749
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:02 schreef Bugno het volgende:

[..]

Denk je? Het betekent het opdrogen van de enige vorm van welvaart in oa het Midden Oosten.

Ik voorspel in dat geval gigantische volksverhuizingen.
Want voordat daar in de jaren 60 olie werd gevonden was het 1 grote bende?
Daarnaast hebben deze landen dermate veel geld dat ze dat echt wel afdekken door ook in dit soort projecten te steken. Daarnaast moet je niet vergeten dat olie nog steeds een belangrijke grondstof is voor heel veel andere producten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:12:41 #11
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_172380754
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ;) ?
Die heb je ook bij een BEV echter aanzienlijk minder dan een FCEV. Die is qua netto rendement nog slechter dan een ICE



FCEV's zijn om meerdere redenen belachelijk voor personenvervoer.
pi_172380759
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
Volgens mij is direct productie van waterstof efficienter, je hebt bij beiden 1 transmissie (optimaal gezien), maar ik meen dat waterstof efficienter is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:14:28 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172380769
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:10 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Jij hebt een accu die zonder energietransformatie werkt? Hoe moet ik me dat voorstellen?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_172380772
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
Waterstof = opslag = transformatie
Accu = opslag = transformatie

Als je waterstof gebruikt om je accu op te laden heb je een punt(je). Maar ik neem aan dat je watetstof gebruikt om je motor van energie te voorzien.
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:16:37 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172380787
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:12 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Die heb je ook bij een BEV echter aanzienlijk minder dan een FCEV. Die is qua netto rendement nog slechter dan een ICE

[ afbeelding ]

FCEV's zijn om meerdere redenen belachelijk voor personenvervoer.
Kijk eens
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_172380794
Waterstof benodigd een brandstofcel wat ook weer zijn verliezen oplevert of je moet het ordinair gebruiken in een verbrandingsmotor. Het grote volume van waterstof is ook problematisch. Het vloeibaar maken van waterstof kost veel energie als je volume sterk wilt verminderen evenals het sterk comprimeren, deze stappen zijn noodzakelijk voor een acceptabele actieradius.

[ Bericht 14% gewijzigd door Digi2 op 13-07-2017 08:22:46 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_172380802
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Waterstof = opslag = transformatie
Accu = opslag = transformatie

Als je waterstof gebruikt om je accu op te laden heb je een punt(je). Maar ik neem aan dat je watetstof gebruikt om je motor van energie te voorzien.
Ik dacht hier ook aan, maar ik vergat dat je voor waterstof ook elektrolyse moet toepassen, dus dat is inderdaad wel een nadeel. Wat ik nog wel wil benadrukken is dat elektrische wagens relatief zwaar zijn en dus minder efficient, bovendien zijn dit soort batterijen duur en vergen ze veel van het milieu.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_172380835
Overigens ben ik van mening dat zeker in stedelijk gebied auto rijden achterhaald is, wat mij betreft zouden ze bijvoorbeeld in Amsterdam binnen de ring alles autovrij mogen maken. Op die manier zou je gewoon een hoogwaardig stelsel kunnen maken met supersnelle trams.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:26:11 #19
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_172380879
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:18 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik dacht hier ook aan, maar ik vergat dat je voor waterstof ook elektrolyse moet toepassen, dus dat is inderdaad wel een nadeel. Wat ik nog wel wil benadrukken is dat elektrische wagens relatief zwaar zijn en dus minder efficient, bovendien zijn dit soort batterijen duur en vergen ze veel van het milieu.
Heel ruw gerekend

Een BEV minder efficiënt door het gewicht, met een Tesla Model S 85D met +400 pk en +2000kg rijd je eenvoudig 20kWh/100km. Als je 100km rijdt dan ben je dus 20kWh + 33% verlies = 26kWh kwijt.

Bij FCEV zal het verbruik ongeveer gelijk zijn alleen ben je dan 20kWh + 80% verlies = 36kWh kwijt.

Een liter benzine bevat +/- 10kWh. Die tesla verbruikt omgerekend dus 1:40 op benzine. Kanttekening hier dat we de ravinage en het transport van van de benzine niet meerekenen terwijl we dit nu wel doen bij de BEV
pi_172380895
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:26 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Heel ruw gerekend

Een BEV minder efficiënt door het gewicht, met een Tesla Model S 85D met +400 pk en +2000kg rijd je eenvoudig 20kWh/100km. Als je 100km rijdt dan ben je dus 20kWh + 33% verlies = 26kWh kwijt.

Bij FCEV zal het verbruik ongeveer gelijk zijn alleen ben je dan 20kWh + 80% verlies = 36kWh kwijt.

Een liter benzine bevat +/- 10kWh. Die tesla verbruikt omgerekend dus 1:40 op benzine. De FCEV verbruik 1:27 op benzine.
Daarom gaf ik ook aan dat waterstof pas interessant word als energie maken ook heel goedkoop word :) Zeker voor zwaarder transportmiddelen zoals auto's en bussen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_172381063
Zo bezien zijn inderdaad wat stappen in het proces die waterstof minder efficient maken, maar dat plaatje heeft wel een bias en ik zie ook heel wat aannames.

Verlies van efficientie in de transportstap is gebaseerd op een aanname. Daar kun je wat aan doen door productie van waterstof zo dicht mogelijk bij de afnemer te doen. En ook auto's met een brandstofcel kun je van een hele kleine goedkope accu of misschien wel een vliegwiel voorzien om remenergie op te slaan. De efficientie van een brandstofcel kan verder worden opgevoerd tot ongeveer 85% als je er in slaagt de warmte die zo een brandstofcel in het gebruik genereert ook te gebruiken.
pi_172381175
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
De efficientie van een brandstofcel kan verder worden opgevoerd tot ongeveer 85% als je er in slaagt de warmte die zo een brandstofcel in het gebruik genereert ook te gebruiken.
De huidige brandstofcellen gebruiken platina-achtigen, voor de opschaling naar autos in grote aantallen is er onvoldoende van economisch beschikbaar (leidt tot enorme prijsexplosie platina-achtigen).
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 13 juli 2017 @ 09:18:43 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172381511
Hoe de D industrie de hele electro auto aan zich voorbij liet gaan
Voor wie de D taal beheerst.
Docu is een paar jaar oud inmiddels, maar laat goed zien hoe het er in werkelijkheid mee staat.
In NL vind ik overal laadpalen, zouden er meer kunnen zijn, want ze zijn meestal bezet. Ik kan daar met één pasje overal laden. Als ik echter hier in D rondrij vind in Emmerich een laadpaal in de stad, waarvoor ik een pasje moet hebben van het gemeentelijke NUTS bedrijf, een kilometer of 15 verder in Bedburg Hau hetzelfde verhaal, daar weer een pas nodig van hun lokale NUTS bedrijf.
Dit is een land dat het moet hebben van haar auto industrie....
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172381545
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De elektromotoren en batterijen zijn kostbare onderdelen van een elektrische auto. Als je die als autofabrikant van 3den moet betrekken kan dat als snel ten koste van je eigen marge gaan lijkt me.
Logisch maar laten we wel wezen in Duitsland zitten ook Bosch en Siemens die prima motoren maken.

Frankrijk heeft vast ook wel een fabrikant.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_172381588
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 09:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe de D industrie de hele electro auto aan zich voorbij liet gaan
Voor wie de D taal beheerst.
Docu is een paar jaar oud inmiddels, maar laat goed zien hoe het er in werkelijkheid mee staat.
In NL vind ik overal laadpalen, zouden er meer kunnen zijn, want ze zijn meestal bezet. Ik kan daar met één pasje overal laden. Als ik echter hier in D rondrij vind in Emmerich een laadpaal in de stad, waarvoor ik een pasje moet hebben van het gemeentelijke NUTS bedrijf, een kilometer of 15 verder in Bedburg Hau hetzelfde verhaal, daar weer een pas nodig van hun lokale NUTS bedrijf.
Dit is een land dat het moet hebben van haar auto industrie....
De auto industrie lobbyt nog steeds flink in Duitsland (en de EU for that matter... Dieselgate anyone?). De lobby blijft ervoor zorgen dat de grote Duitse merken hun zware auto's en dito motoren blijvend kunnen afzetten. Best tegenstrijdig met de energiewende.
pi_172381596
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 09:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe de D industrie de hele electro auto aan zich voorbij liet gaan
Voor wie de D taal beheerst.
Docu is een paar jaar oud inmiddels, maar laat goed zien hoe het er in werkelijkheid mee staat.
In NL vind ik overal laadpalen, zouden er meer kunnen zijn, want ze zijn meestal bezet. Ik kan daar met één pasje overal laden. Als ik echter hier in D rondrij vind in Emmerich een laadpaal in de stad, waarvoor ik een pasje moet hebben van het gemeentelijke NUTS bedrijf, een kilometer of 15 verder in Bedburg Hau hetzelfde verhaal, daar weer een pas nodig van hun lokale NUTS bedrijf.
Dit is een land dat het moet hebben van haar auto industrie....
Dit klinkt als een markt kans. Overigens zou ik mij als pomphouder ook eens op gaan oriënteren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 13 juli 2017 @ 09:39:07 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172381819
In de docu komt trouwens naar voren dat de productiekosten van een electroauto duidelijk lager liggen (even afgezien van de onderdelen met name de accu's) omdat ze veel eenvoudiger in elkaar te zetten zijn.
Prijsdrijver bij electroautos zijn met name nog de kosten van de accu's
De kosten van de i3 zijn zodanig dat BMW daar een heel grote marge op maakt.
Volkswagen met haar electrische golf heeft voor een klassieke brandstof auto gekozen waar ze een electromoter in wurmen. Geen ontwerp dat specifiek elektrisch is. Paste het zo fijn in hun aanwezige productiestraat en kunnen ze toch zeggen een e auto te hebben.
De D autoindustrie wilde tot voor kort vooral subsidies ervoor maar er echt voor gaan is wat anders.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 13 juli 2017 @ 09:45:24 #28
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_172381923
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:12 schreef raptorix het volgende:

[..]

Want voordat daar in de jaren 60 olie werd gevonden was het 1 grote bende?
Daarnaast hebben deze landen dermate veel geld dat ze dat echt wel afdekken door ook in dit soort projecten te steken. Daarnaast moet je niet vergeten dat olie nog steeds een belangrijke grondstof is voor heel veel andere producten.
Dat laatste is zonder meer waar. Maar de situatie van voor de olievondsten en nu is natuurlijk niet meer te vergelijken. Nu is de gehele economie in de Golfstaten gebaseerd op olie. De marges op duurzame energie wordt op termijn steeds lager, niet in verhouding tot die op olie.

Dit is overigens allemaal zonder dat ik econoom ben gesteld, dus wellicht zit ik er compleet naast.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
  donderdag 13 juli 2017 @ 09:49:21 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172381967
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:12 schreef raptorix het volgende:

[..]

Want voordat daar in de jaren 60 olie werd gevonden was het 1 grote bende?
Daarnaast hebben deze landen dermate veel geld dat ze dat echt wel afdekken door ook in dit soort projecten te steken. Daarnaast moet je niet vergeten dat olie nog steeds een belangrijke grondstof is voor heel veel andere producten.
Olie werd daar al begin 20ste eeuw gevonden en dat was de reden waarom de Britten er zo hun best voor deden het Ottomaanse rijk ineen te laten storten (Als Turkije Neutraal of aan de geallieerde zijde was geweest tijdens de eerste wereldoorlog was de hele Golf wellicht nog steeds Turks geweest)
Na de eerste wereldoorlog zijn er toen grenzen getrokken die vooral om de olie werden gezet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172384528
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:
In de docu komt trouwens naar voren dat de productiekosten van een electroauto duidelijk lager liggen (even afgezien van de onderdelen met name de accu's) omdat ze veel eenvoudiger in elkaar te zetten zijn.

En denk ook maar aan onderhoud. Oliefilters, brandstoffilters, V-snaren, kleppen, koppakking..... niks daarvan. Garages.... ik voorzie niet veel goeds voor hen.
pi_172384764
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De huidige brandstofcellen gebruiken platina-achtigen, voor de opschaling naar autos in grote aantallen is er onvoldoende van economisch beschikbaar (leidt tot enorme prijsexplosie platina-achtigen).
Of tot innovatie. Dat hebben we in de jaren 80 ook gezien toen de broertjes Hunt de zilverprijs probeerden op te drijven.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2017 12:18:10 ]
pi_172384897
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 12:16 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Of tot innovatie. Dat hebben we in de jaren 80 gezien toen de broertjes Hunt de zilverprijs probeerden op te drijven.
Er is onderzoek gaande naar brandstofcellen zonder platina-achtigen. Een doorbraak kan brandstofcellen in grote volumes betaalbaar maken maar zover is het nog niet. De ontwikkelingen in batterijtechnologie staan ondertussen ook niet stil.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 13 juli 2017 @ 12:38:14 #34
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172385237
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 12:06 schreef Freak188 het volgende:

[..]

En denk ook maar aan onderhoud. Oliefilters, brandstoffilters, V-snaren, kleppen, koppakking..... niks daarvan. Garages.... ik voorzie niet veel goeds voor hen.
Yep
Ooit eens een interview gezien met een taxi ondernemer die hybrides inzette, daar zijn taxis vooral in de stad reden was de besparing op brandstof door regenetatief remmen groot en de kosten voor nieuwe remvoeringen niet meer aanwezig. Als je met een Mercedes ofzo in München of andere grote stad rijdt zijn de remmen nogal een kostenpost, veel meer dan bij "normaal" gebruik.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172405191
FTM gaat door met het onderzoek:

https://www.ftm.nl/artike(...)en-op-straat?share=1

Waar deze "ongemakkelijke waarheid" nog eens wordt genoemd:

Eén Tesla kost de samenleving zo’n 19.000 euro per jaar. En daar blijft het niet bij: de Nederlandse overheid verstrekt in de praktijk jaarlijks ruim 145 miljoen euro indirecte subsidie om momenteel 7500 elektrische auto’s te kunnen laten rondrijden. ‘Zonder deze stimulering zou Tesla in Nederland vrijwel geen enkele auto kunnen slijten,’ schreef Gooskens.

En:
Kortom: voor ‘gewone’ mensen is elektrisch rijden veelal te duur. Subsidies voor elektrische voertuigen komen vooral bij de rijken terecht, en werken dus denivellerend. De CO2-doelstellingen worden met de 'Tesla-subiside' nauwelijks sneller gehaald.

Die conclusie kwam hard aan. Elektrische auto’s, vooral die van Tesla, werken statusverhogend; de eigenaar maakt er een statement mee. ‘Ik geef om het klimaat, geloof in de vooruitgang, hou van mooie auto’s, maar draag met mijn keuze toch een steentje bij aan een beter milieu.’

Gooskens’ cijferwerk vergalde het plezier van menig Tesla-rijder. Ineens was hij of zij niet meer cool, maar werd hij neergezet als een ordinaire subsidieprofiteur.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 14 juli 2017 @ 08:54:28 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172406053
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 06:56 schreef Bart2002 het volgende:
FTM gaat door met het onderzoek:

https://www.ftm.nl/artike(...)en-op-straat?share=1

Waar deze "ongemakkelijke waarheid" nog eens wordt genoemd:

Eén Tesla kost de samenleving zo’n 19.000 euro per jaar. En daar blijft het niet bij: de Nederlandse overheid verstrekt in de praktijk jaarlijks ruim 145 miljoen euro indirecte subsidie om momenteel 7500 elektrische auto’s te kunnen laten rondrijden. ‘Zonder deze stimulering zou Tesla in Nederland vrijwel geen enkele auto kunnen slijten,’ schreef Gooskens.

En:
Kortom: voor ‘gewone’ mensen is elektrisch rijden veelal te duur. Subsidies voor elektrische voertuigen komen vooral bij de rijken terecht, en werken dus denivellerend. De CO2-doelstellingen worden met de 'Tesla-subiside' nauwelijks sneller gehaald.

Die conclusie kwam hard aan. Elektrische auto’s, vooral die van Tesla, werken statusverhogend; de eigenaar maakt er een statement mee. ‘Ik geef om het klimaat, geloof in de vooruitgang, hou van mooie auto’s, maar draag met mijn keuze toch een steentje bij aan een beter milieu.’

Gooskens’ cijferwerk vergalde het plezier van menig Tesla-rijder. Ineens was hij of zij niet meer cool, maar werd hij neergezet als een ordinaire subsidieprofiteur.

Hoeveel kost de subsidie op Ottomotoren, Bart?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172407163
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 08:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoeveel kost de subsidie op Ottomotoren, Bart?
Op zich wel grappig dat ze vanuit die sector nog wat tegenspartelen, tegenhouden kunnen ze toch niks meer.
pi_172407879
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 06:56 schreef Bart2002 het volgende:
FTM gaat door met het onderzoek:

https://www.ftm.nl/artike(...)en-op-straat?share=1

maar werd hij neergezet als een ordinaire subsidieprofiteur.
Wie is er op dit moment geen ordinaire subsidie profiteur?

HRA
Huurtoeslag
Zorgtoeslag

Om maar wat te noemen.

Zonder van 1 of andere subsidie gebruik te maken ziet men je eerder als een looser vermoed ik.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_172408126
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 10:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Wie is er op dit moment geen ordinaire subsidie profiteur?

HRA
Huurtoeslag
Zorgtoeslag

Om maar wat te noemen.

Zonder van 1 of andere subsidie gebruik te maken ziet men je eerder als een looser vermoed ik.
Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? :) Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172408366
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 10:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? :) Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.
Het betreft de dure Model S, geen doorsnee elektrische auto.
Men zou de subsidie kunnen aftoppen tot een maximum. Met de introductie van grote aantallen goedkopere elektrische autos zoals de Model 3 zal de subsidie een minder groot bedrag zijn per voertuig.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_172505591
Vrees voor verlies van arbeidsplaatsen door verbod verbrandingsmotoren.

quote:
Verbrennungsmotoren-Verbot Wirtschaft bangt um Arbeitsplätze

Das Auto der Zukunft soll elektrisch sein: Aber was bedeutet der Umstieg auf Elektromobilität für den Standort Deutschland? Dies hat das ifo-Institut im Auftrag des Verbandes der Automobilindustrie untersucht und warnt für die Zukunft vor Arbeitsplatzverlusten.

Das Ifo-Institut für Wirtschaftsforschung spricht sich dagegen aus, Neuwagen mit Verbrennungsmotoren zu verbieten. Ein Verbot ab dem Jahr 2030 könnte deutliche Einbußen für Beschäftigung und Wertschöpfung in Deutschland haben, heißt es in einer Studie des ifo-Instituts im Auftrag des Verbandes der Automobilindustrie (VDA).

Demnach wären mehr als 600.000 der derzeitigen Industriearbeitsplätze direkt oder indirekt betroffen. Das seien zehn Prozent der Industriebeschäftigung. In der Autobranche direkt wären demzufolge 436.000 Jobs gefährdet.

"Verbot wäre Bärendienst an Umwelt"
Klimaschutzziele sollten ohne Technikvorschriften vorgegeben werden, sagte ifo-Chef Clemens Fuest. "Wer den Wettbewerb der Umweltschutztechniken mit Verboten ausschaltet, verschwendet Ressourcen und leistet dem Klimaschutz einen Bärendienst." Besonders Sorgen bereiten Fuest kleine und mittelständische Unternehmen, die hochspezialisiert seien.

VDA-Chef Matthias Wissmann sagte, der hocheffektive Verbrennungsmotor und das Elektroauto seien keine Gegner. "Beide sind notwendig, wenn man die ambitionierten Klimaschutzziele erreichen will." Der Verbrennungsmotor könne später etwa auch mit Kraftstoffen auf Basis regenerativer Energie betrieben werden und so "einen zweiten Frühling" erleben.
"Aufgabe der Industrie, Arbeitsplätze zu erhalten"

Umweltverbände werten dies als eine klare Sackgasse. Gerd Lottsiepen, Sprecher des Verkehrsclubs Deutschland (VCD), sieht es als Aufgabe der Industrie, trotz einer Umstellung auf Elektromobilität Arbeitsplätze zu sichern. "Wenn die deutsche Autoindustrie weiterhin auf den Verbrennungsmotor setzt, ist das so, als ob man nach wie vor Röhrenfernseher produzieren würde", so Lottsiepen in der ARD.

Die Grünen machen sich für ein Aus für den Verbrennungsmotor bis 2030 stark. Damit soll der Elektromobilität schneller zum Durchbruch verholfen werden. Grünen-Spitzenkandidat Cem Özdemir verteidigt die Pläne seiner Partei: "Gerade weil so viele Arbeitsplätze am fossilen Verbrennungsmotor hängen, brauchen wir einen Weckruf."

Mit dem Verbot von Neuwagen mit Verbrennungsmotoren lasse sich verhindern, dass es der deutschen Autoindustrie gehe wie den Energiekonzernen, die den Atomausstieg erst bekämpft und verschlafen hätten, so Özdemir weiter. "Auf dem Weltmarkt ist der fossile Verbrennungsmotor ein Auslaufmodell." Die Frage sei nicht mehr, ob sich das emissionsfreie Auto durchsetze, sondern wer es baue.


Het lijkt mij toch beter om een duidelijk signaal te geven zodat de industrie niet blijft hangen in de verbrandingmotoren maar de focus duidelijk verlegt. Een verbod op wat langere termijn is een duidelijk signaal.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 18 juli 2017 @ 20:30:05 #42
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172512217
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 10:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? :) Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.
Je zegt het zelf, het gaat om één model auto. Er zijn ook de Hyundai IONIQ Electric, de BMW i3 BEV, de Renault ZOE die afaik dit jaar beter verkopen dan de Tesla
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172520436
quote:
“Cost, safety, energy density, rates of charge and discharge and cycle life are critical for battery-driven cars to be more widely adopted. We believe our discovery solves many of the problems that are inherent in today’s batteries,” Goodenough said.

The researchers demonstrated that their new battery cells have at least three times as much energy density as today’s lithium-ion batteries. A battery cell’s energy density gives an electric vehicle its driving range, so a higher energy density means that a car can drive more miles between charges. The UT Austin battery formulation also allows for a greater number of charging and discharging cycles, which equates to longer-lasting batteries, as well as a faster rate of recharge (minutes rather than hours).
http://engr.utexas.edu/news/8203-goodenough-batteries

Dit zou goed nieuws zijn. Is 3x energy density meteen te vertalen naar 3x driving range?
pi_172520570
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 15:26 schreef Digi2 het volgende:
Vrees voor verlies van arbeidsplaatsen door verbod verbrandingsmotoren.

[..]



Het lijkt mij toch beter om een duidelijk signaal te geven zodat de industrie niet blijft hangen in de verbrandingmotoren maar de focus duidelijk verlegt. Een verbod op wat langere termijn is een duidelijk signaal.
Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.

En we weten allemaal hoe het in het Ruhrgebied, in Zuid-Limburg en in Wallonie heeft uitgepakt, om zo lang mogelijk vast te houden aan achterhaalde bedrijven en achterhaalde werkgelegenheid.
pi_172520760
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 09:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.

En we weten allemaal hoe het in het Ruhrgebied, in Zuid-Limburg en in Wallonie heeft uitgepakt, om zo lang mogelijk vast te houden aan achterhaalde bedrijven en achterhaalde werkgelegenheid.
De marges die de industrie maakt op brandstofautos zijn (nog) hoger dan die op elektrisch aangedreven. Musk kan uit de voeten met flink lagere marges, dit geldt zowel voor Tesla als SpaceX. De autoindustrie zal zich moeten gaan instellen op langdurige margedruk.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 19 juli 2017 @ 09:54:05 #46
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172520797
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 09:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.

En we weten allemaal hoe het in het Ruhrgebied, in Zuid-Limburg en in Wallonie heeft uitgepakt, om zo lang mogelijk vast te houden aan achterhaalde bedrijven en achterhaalde werkgelegenheid.
En hoe men de politici gehaat heeft die dat niet deden.
Den Uyl sloot de kolenmijnen omdat ze niet meer van de tijd waren, alleen met subsidie open te houden waren. De PvdA heeft daarna decennialang nauwelijks nog stemmen gekregen in Limburg.
In het Ruhrgebied richt de kolenafbouw al decennialang meer schade aan dan het oplevert. maar toch bleef men subsidiëren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172520922
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En hoe men de politici gehaat heeft die dat niet deden.
Den Uyl sloot de kolenmijnen omdat ze niet meer van de tijd waren, alleen met subsidie open te houden waren. De PvdA heeft daarna decennialang nauwelijks nog stemmen gekregen in Limburg.
In het Ruhrgebied richt de kolenafbouw al decennialang meer schade aan dan het oplevert. maar toch bleef men subsidiëren.
De les zou moeten zijn dat als men al subsidie overweegt deze het best aan ontwikkeling en overgang naar nieuwe technologie en arbeidsmarkt kan gaan en niet aan het in stand houden van "verouderde" technologie en arbeidsmarkt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_172520937
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En hoe men de politici gehaat heeft die dat niet deden.
Den Uyl sloot de kolenmijnen omdat ze niet meer van de tijd waren, alleen met subsidie open te houden waren. De PvdA heeft daarna decennialang nauwelijks nog stemmen gekregen in Limburg.
In het Ruhrgebied richt de kolenafbouw al decennialang meer schade aan dan het oplevert. maar toch bleef men subsidiëren.
Het steekwoord is volgens mij "technologische en institutionele lock-in". Het is makkelijk te verklaren maar moeilijk te doorbreken.

(1e hit op Google: http://www3.imperial.ac.u(...)e/docs/1/7294726.PDF)
  woensdag 19 juli 2017 @ 10:05:24 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172520986
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 10:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? :) Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.
Grappig dat je die leugen maar blijft herhalen terwijl ik je al een paar maal voorrekende dat dit niet klopt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172521750
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 09:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.

En we weten allemaal hoe het in het Ruhrgebied, in Zuid-Limburg en in Wallonie heeft uitgepakt, om zo lang mogelijk vast te houden aan achterhaalde bedrijven en achterhaalde werkgelegenheid.
Dat is een goede analogie denk ik. Met dien verschil dat de Duitse autobedrijven nog genoeg geld, kennis (Bosch, Siemens) en tijd hebben om zich aan te passen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 19 juli 2017 @ 12:39:47 #51
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_172524373
Overigens rollen de eerste Model 3'tjes deze maand van de band *O*
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 19 juli 2017 @ 14:07:31 #52
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_172526557
De Duitsers zullen toch wel mee moeten? De Chinezen willen all electric en Macron riep zoiets als "vanaf 2030 alleen nog maar elektrisch van de band" dus de Franse concerns gaan ook rap om. De Duitsers helpen zichzelf om zeep anders..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 19 juli 2017 @ 14:55:58 #53
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172527476
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 14:07 schreef AgLarrr het volgende:
De Duitsers zullen toch wel mee moeten? De Chinezen willen all electric en Macron riep zoiets als "vanaf 2030 alleen nog maar elektrisch van de band" dus de Franse concerns gaan ook rap om. De Duitsers helpen zichzelf om zeep anders..
Gelukkig staat Duitser bekend om hun flexibiliteit.
Im Ernst
Ze zullen wel moeten.
Maar het probleem is de remmende voorsprong. De D autoindustrie is koning van de klassieke auto, en afscheid nemen van die voorsprong, doen wat je kent en waar je goed in bent, terwijl je nog niet door de omstandigheden gedwongen wordt is heel moeilijk.
De verkoop aantallen van electrische autos zijn natuurlijk nog heel erg laag, in vergelijking met brandstof autos.
Als je echte electrische autos gaat bouwen, en niet een golf met een electromotor en accus erin gepropt, moet je een geheel nieuw platform ontwikkelen, nieuwe productiemethode en productie straten.
Dat is duur en moeilijk. En bv Volkswagen heeft enorme problemen op het moment, hun managers worden internationaal gezocht met arrestatiebevelen, men moet miljarden betalen aan schadeclaims.
En hun normale autos verkopen nog steeds erg goed, ze hebben een heel mooi en flexibel platform om ze op te bouwen. Dat moeten ze allemaal weg gaan doen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172768482
Gisteren zijn de 1e Tesla Model 3's afgeleverd. Ondertussen is de duitse auto-industrie opnieuw in een schandaal verwikkelt wegens kartelvorming. In de VS en europa worden 5 grote duitse autofabrikanten aangeklaagt. Een recente rechtelijke uitspraak in Duitsland geeft aanleiding tot een mogelijk rijverbod van diesels in steden.

Brennpunkt: Diesel am Ende?

Mutmaßlichem Auto-Kartell drohen Bußgelder in Milliardenhöhe

Top German Automakers Sued in U.S. Over Two-Decade ‘Cartel’
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 29 juli 2017 @ 22:54:00 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172771334
Duitse Autoindustrie heeft echt grote problemen. Groter dan ze volgens mij realiseren. En laten we wel zijn, de autoindustrie is de motor en het chassie van de D economie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 29 juli 2017 @ 23:19:49 #56
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_172772075
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 14:07 schreef AgLarrr het volgende:
De Duitsers zullen toch wel mee moeten? De Chinezen willen all electric en Macron riep zoiets als "vanaf 2030 alleen nog maar elektrisch van de band" dus de Franse concerns gaan ook rap om. De Duitsers helpen zichzelf om zeep anders..
In Duitsland blijft het voorlopig bij een hoop grootspraak en wat concept modelletjes. De verwachting is niet dat ze binnen nu en een paar jaar de productiecapaciteit van Tesla kunnen evenaren. Men maakt niet eens aanstalten om de levering van grote getallen accu's zeker te stellen voor de toekomst.

De e-Golf die ze nu leveren en de productiecapaciteit die ze hebben zijn een lachertje, het gat met Tesla wordt met de dag groter. De komende 5 jaar is het erop of eronder.

Anno 2017 strijden de Duitsers vooralsnog om de Diesel. De verdienmodellen en de investeringen zitten voornamelijk in de ICE . Je ziet duidelijk dat ze daar nog zo lang mogelijk aan vast willen houden.

quote:
Hevig Duits verzet tegen uitfaseren verbrandingsmotor: 'diesel niet verketteren'

De roep om het einde van de verbrandingsmotor wordt in Europa steeds luider: Frankrijk en Groot-Brittanië willen per 2040 geen benzine of diesel meer op hun straten. Duitsland sluit zich hier echter voorlopig niet bij aan.

In westerse landen komt de kwestie luchtkwaliteit steeds hoger op de agenda te staan, niet in de laatste plaats doordat pressiegroepen uit milieuactivistische hoek via de rechterlijke macht hun wil aan anderen proberen (en weten) op te leggen. Met rapporten die heel concrete aantallen aan vroegtijdige sterftes door slechte luchtkwaliteit claimen wordt de publieke opinie op een drammerige manier bespeeld. Aan de andere kant valt niet te ontkennen dat de lucht met name in de grote steden schoner wordt als er geen auto's met uitstoot meer rijden. Dus wat is er op tegen de elektrische auto te pushen zodra dit een volwaardig alternatief is?

Het jaar 2040 ligt ver in de toekomst. In de 23 jaar er naartoe zal er technologisch veel veranderen en lange termijn-plannen kunnen bijgesteld worden. Toch is het uitgangspunt van de tweede en derde automarkt van Europa - het VK en Frankrijk - helder: zodra we een generatie verder zijn moet al het vervoer binnen de landsgrenzen emissieloos zijn. Als tussenstap wordt in veel grote steden al nagedacht over een verbod op bepaalde vervuilende auto's, waarbij de pijlen vooral op diesels worden gericht.

Duitsland, de grootste autoconsument en -producent van Europa, speelt echter voorlopig niet mee met de lange-termijnplannen: het weigert de traditionele auto onder de bus te gooien of een deadline te geven. Daarnaast waarschuwen veel belangrijke Duitsers uit industrie- en regeringskringen tegen het al te hard doordraven met het afschaffen van verbrandingsmotoren.
Reactie Duitse regering

Op federaal niveau wordt vanzelfsprekend nagedacht over manieren om de toekomst milieuvriendelijker in te vullen. Meteen de verbiedreflex vrij baan geven gaat de Duitsers echter te ver: "een verbod op diesel- of benzinevoertuigen staat momenteel niet op de agenda van de regering", aldus een woordvoerster. Het ministerie van Verkeer noemt een verbod fantasieloos: het klimaat heeft er niets aan wanneer elektrische auto's onderweg zijn op stroom die door bruinkool is opgewekt, aldus een woordvoerder.

Op lager niveau wordt geageerd tegen dieselverboden: zo sprak de minister-president van de Duitse deelstaat Baden-Würtemberg zich uit tegen een voorstel om diesels in Stuttgart te verbieden. Op 2 augustus wordt bij de oosterburen een landelijke 'dieseltop' georganiseerd om alle problemen en mogelijke oplossingen rond de verketterde brandstof te bespreken.

Mercedes-baas Dieter Zetsche preekt ondertussen voor eigen parochie, en spreekt zijn onvoorwaardelijke steun voor de dieselmotor uit: "We are convinced, like the rest of the carmaking industry, that we are headed toward electric mobility. Until that happens, further reductions in CO2 will be achieved through combustion engines, and here the diesel will play a significant role." Mercedes heeft flink geld in de dieselmotor zitten, en vervult een leidende rol omtrent de technologie.
En Nederland?

In eigen land komen we vooralsnog niet veel verder dan het formuleren van wat vage doelstellingen omtrent de toekomst van de verbrandingsmotor. Mochten we ooit nog een nieuw kabinet krijgen, dan wordt dit wellicht verder uitgewerkt.
Ik kijk overigens erg uit naar de nieuwe Leaf, vooralsnog lijkt dat samen met de Model 3 de meest potente middensegment EV.

Dit moet de Leaf worden, geheel volgens de nieuwe design taal van Nissan _O_



[ Bericht 2% gewijzigd door Revolution-NL op 29-07-2017 23:35:00 ]
  zaterdag 29 juli 2017 @ 23:27:16 #57
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_172772262
Wat is de Model 3 trouwens een plaatje. De positionering hebben ze heel slim gedaan, een echte game-changer. Ik hoop dat ze snel de productie onder controle hebben en grote aantallen kunnen gaan draaien.

Exclusive: Tesla Model 3 First Drive Review
http://www.motortrend.com(...)-first-drive-review/

Ik moet maar eens gaan lobbyen bij de wagenparkbeheerder c_/

[ Bericht 6% gewijzigd door Revolution-NL op 29-07-2017 23:36:25 ]
  maandag 31 juli 2017 @ 08:48:36 #58
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_172800698
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 23:27 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat is de Model 3 trouwens een plaatje. De positionering hebben ze heel slim gedaan, een echte game-changer. Ik hoop dat ze snel de productie onder controle hebben en grote aantallen kunnen gaan draaien.

Exclusive: Tesla Model 3 First Drive Review
http://www.motortrend.com(...)-first-drive-review/

Ik moet maar eens gaan lobbyen bij de wagenparkbeheerder c_/

*O*
Mooi ding ja.
Zal bij ons wel makkelijk over gedaan worden om er 1 te kunnen rijden hoop ik.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_172841720
Toenemende vrees dat de duitse auto industrie de weg van de Dodo gaat.

Video Tagesschau, Schafft die Automobilindustrie den Strukturwandel?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_172844863
Het gaat blijkbaar vooral om de belangen van de industrie en hun werknemers. De belangen van de consument en degenen die de vuile lucht opsnuiven komen 2e rang :')

Große Inszenierung: Der Dieselgipfel
quote:
Die Nachricht von Kartellabsprachen der Autoindustrie platzt mitten in den Wahlkampf. Die Regierung reagiert und lädt zum Dieselgipfel. Länder und Kommunen suchen mit der Autoindustrie Wege, wie sich Fahrverbote in Städten vermeiden lassen.
Was bringen Diesel-Software-Updates?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 2 augustus 2017 @ 07:57:37 #61
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172846134
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 01:15 schreef Digi2 het volgende:
Het gaat blijkbaar vooral om de belangen van de industrie en hun werknemers. De belangen van de consument en degenen die de vuile lucht opsnuiven komen 2e rang :')

Große Inszenierung: Der Dieselgipfel

[..]

Was bringen Diesel-Software-Updates?
Heerlijk, die arrogantie van de VW chef
"Wij beantwoorden geen vragen!"
Chef Lobby van de auto industrie en de verantwoordelijke minister die interviews weigeren.
De paniek moet groot zijn.

Amerikanen lachen zich slap, die produceren enorm slurpende bakken (nog steeds) maar de D autoindustrie wordt de nek om gedraaid. En de Industrie geeft alle instrumenten om zich aan te laten pakken op een dienblaadje: Sjoemelen met software, kartelvorming..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172847060
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 07:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heerlijk, die arrogantie van de VW chef
"Wij beantwoorden geen vragen!"
Chef Lobby van de auto industrie en de verantwoordelijke minister die interviews weigeren.
De paniek moet groot zijn.

Amerikanen lachen zich slap, die produceren enorm slurpende bakken (nog steeds) maar de D autoindustrie wordt de nek om gedraaid. En de Industrie geeft alle instrumenten om zich aan te laten pakken op een dienblaadje: Sjoemelen met software, kartelvorming..
Emails tussen BKA en Porsche hebben ondertussen de positie van Dobrindt verder verzwakt en het beeld van een old boys network tussen industrie, vakbond en politiek komen ondertussen zo duidelijk naar voren dat men nu zegt daar duidelijk afstand van te nemen. De groenen zouden wel eens flink kunnen profiteren van het gekonkel van de politiek&corporate elite de aanstaande verkiezingen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_172847078
Moet je dit interview met hem eens lezen: http://www.sz-online.de/n(...)-kaufen-3727932.html

Zo halfhartig, aan de ene kant heeft hij het wel over elektromobiliteit maar hij gelooft duidelijk niet in elektromobiliteit in Duitsland en lijkt te denken dat met een beetje alibi-elektro en wat gereorganiseer het bedrijf in principe zo verder kan als voorheen...

Komt haast een beetje over zoals destijds Steve Ballmer van Microsoft die lachte over de iPhone...

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 02-08-2017 09:30:30 ]
  woensdag 2 augustus 2017 @ 09:31:38 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172847123
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 09:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Emails tussen BKA en Porsche hebben ondertussen de positie van Dobrindt verder verzwakt en het beeld van een old boys network tussen industrie, vakbond en politiek komen ondertussen zo duidelijk naar voren dat men nu zegt daar duidelijk afstand van te nemen. De groenen zouden wel eens flink kunnen profiteren van het gekonkel van de politiek&corporate elite de aanstaande verkiezingen.
Mooi toch, dat bij linkse fokkers zo geliefde Rijnlandmodel
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 2 augustus 2017 @ 09:33:18 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172847156
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 09:29 schreef Igen het volgende:
Moet je dit interview met hem eens lezen: http://www.sz-online.de/n(...)-kaufen-3727932.html

Zo halfhartig, aan de ene kant heeft hij het wel over elektromobiliteit maar hij gelooft duidelijk niet in elektromobiliteit in Duitsland en lijkt te denken dat met een beetje alibi-elektro en wat gereorganiseer het bedrijf in principe zo verder kan als voorheen...

Komt haast een beetje over zoals destijds Steve Ballmer van Microsoft die lachte over de iPhone...
De D autoindustrie doet mij vooral denken aan Nokia.
Marktbeheersend, onaanvechtbaar
iPhone
Poef
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172847217
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mooi toch, dat bij linkse fokkers zo geliefde Rijnlandmodel
Het is ook helemaal geinstitutionaliseerd hè. De minister-president en minster van financien van Nedersaksen zitten automatisch ook in de Raad van Toezicht van Volkswagen. Toen ik er voor het eerst van hoorde stond ik echt even perplex.
pi_172847451
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 09:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De D autoindustrie doet mij vooral denken aan Nokia.
Marktbeheersend, onaanvechtbaar
iPhone
Poef
Het is niet alsof de industriëlen wachten op een tanende werkgelegenheid en de dreigende werkloosheid van hun werknemers gebruiken om flinke geldinjecties van de overheid op kosten van de belastingbetalers los te krijgen :r

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 02-08-2017 10:11:28 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 2 augustus 2017 @ 13:13:24 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172851854
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 09:36 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is ook helemaal geinstitutionaliseerd hè. De minister-president en minster van financien van Nedersaksen zitten automatisch ook in de Raad van Toezicht van Volkswagen. Toen ik er voor het eerst van hoorde stond ik echt even perplex.
Zijn ook aandeelhouder (niet zij zelf, maar de deelstaat)
Gaat nog terug op de NS tijd en de Britse bezetting na de oorlog
https://de.m.wikipedia.org/wiki/VW-Gesetz
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 2 augustus 2017 @ 13:15:50 #69
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172851904
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 09:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het is niet alsof de industriëlen wachten op een tanende werkgelegenheid en de dreigende werkloosheid van hun werknemers gebruiken om flinke geldinjecties van de overheid op kosten van de belastingbetalers los te krijgen :r
D (auto) industrie krijgt al heel lang subsidies, ook voor electromobiliteit
En maar klagen dat landen als NL lage belasting op Holdings heft, maar ondertussen..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172852383
Ik denk dat de aandeelhouders van de Duitse concerns niet heel erg vrolijk worden als bestaande investering vervroegt afgeschreven moeten worden én er fors geïnvesteerd moet worden in giga-factories en nieuwe productie faciliteiten.

Je hebt het dan over bedragen van tientallen miljarden die opgehoest moeten worden.
Ik zie het somber in voor deze concerns.

Dit geldt overigens niet alleen voor de Duitsers , ook bij PSA zijn ze nog aan het slapen.

De wake-up call komt wel in 2018 als de Model 3, de Leaf en de Ioniq met groter accupakket als warme broodjes over de toonbank gaan.
pi_172852868
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 13:38 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik denk dat de aandeelhouders van de Duitse concerns niet heel erg vrolijk worden als bestaande investering vervroegt afgeschreven moeten worden én er fors geïnvesteerd moet worden in giga-factories en nieuwe productie faciliteiten.

Je hebt het dan over bedragen van tientallen miljarden die opgehoest moeten worden.
Ik zie het somber in voor deze concerns.

Dit geldt overigens niet alleen voor de Duitsers , ook bij PSA zijn ze nog aan het slapen.

De wake-up call komt wel in 2018 als de Model 3, de Leaf en de Ioniq met groter accupakket als warme broodjes over de toonbank gaan.
Piet zei ook al dat Duitsland met de oplaadinfrastructuur hopeloos achter loopt.

In post #63 heb ik een link naar een interview gepost met de VW-baas. Die zegt ook te denken dat het in zo'n vaart niet laat lopen omdat Duitsland vergrijst en ouwe conservatieve lullen niet elektrisch gaan rijden. Als tegenhanger noemt hij China, waar de bevolking jonger is en wel aan de elektrische auto wil.

De cruciale denkfout die hij daarbij volgens mij maakt is dat hij niet door lijkt te hebben dat landen zoals China óók zijn afzetmarkt zijn.

(Ik geloof dat de econoom Michael Porter ook al eens beschreef dat een cruciaal kenmerk voor internationaal succes is, dat de thuismarkt zodanig is dat die producenten aanmoedigt om datgeen te produceren wat dan ook internationaal het beste is.)
  woensdag 2 augustus 2017 @ 17:37:49 #73
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172857590
Politiek en Milieubeweging zijn trouwens ook niet onschuldig aan het dieselschandaal, jaren en jarenlang al wordt de indruk gewekt CO2 is gelijk aan milieu. Lage CO2 uitstoot was bij autos prioriteit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172871232
quote:
Tesla ontvangt duizenden bestellingen na presentatie Model 3

Tesla, de fabrikant van elektrische auto's, heeft succes met zijn nieuwe Model 3. Sinds de officiële presentatie afgelopen vrijdag kreeg het bedrijf naar eigen zeggen per dag gemiddeld 1.800 bestellingen binnen voor de nieuwe wagen, zo meldde het concern vrijdag bij de publicatie van de cijfers.
Tesla schrijft nog steeds rode cijfers al lopen de verliezen terug. De Model 3 zou voor zwarte cijfers moeten gaan zorgen. We zullen zien of ze dat kunnen waarmaken. De gunfactor t.o.v. de duitse concerns zal nu hevig aan het verschuiven zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Digi2 op 03-08-2017 09:48:09 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 3 augustus 2017 @ 10:26:56 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172872329
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 09:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Tesla schrijft nog steeds rode cijfers al lopen de verliezen terug. De Model 3 zou voor zwarte cijfers moeten gaan zorgen. We zullen zien of ze dat kunnen waarmaken. De gunfactor t.o.v. de duitse concerns zal nu hevig aan het verschuiven zijn.
Die rode cijfers zijn deel van hun businessmodel, groeien is belangrijker.
Amazon heeft het net zo gedaan, net als veel anderen. Marktaandeel veroveren, concurrentie uitschakelen en daarna cashen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172872747
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 09:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Tesla schrijft nog steeds rode cijfers al lopen de verliezen terug. De Model 3 zou voor zwarte cijfers moeten gaan zorgen. We zullen zien of ze dat kunnen waarmaken. De gunfactor t.o.v. de duitse concerns zal nu hevig aan het verschuiven zijn.
Als ik 30/40k voor een auto had dan zou het hoogstwaarschijnlijk een tesla worden. Uiteindelijk zullen de modellen nog goedkoper worden, neem ik aan.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 11:07:35 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172873074
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 10:47 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Als ik 30/40k voor een auto had dan zou het hoogstwaarschijnlijk een tesla worden. Uiteindelijk zullen de modellen nog goedkoper worden, neem ik aan.
Mja,
Je moet natuurlijk niet alleen naar de aanschafprijs kijken maar naar de TCO.
Elektro auto zal goedkoper zijn in
Onderhoud (er is veel minder wat kapot kan gaan) bv je remmen zullen nauwelijks slijten omdat ie op de generator remt.
Belasting (voor zolang het duurt)
Verbruik (zeker als je zelf zonnecellen op het dak legt)
Maar daar tegenover staat de beperkte levensduur van de accu's
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172873278
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mja,
Je moet natuurlijk niet alleen naar de aanschafprijs kijken maar naar de TCO.
Elektro auto zal goedkoper zijn in
Onderhoud (er is veel minder wat kapot kan gaan) bv je remmen zullen nauwelijks slijten omdat ie op de generator remt.
Belasting (voor zolang het duurt)
Verbruik (zeker als je zelf zonnecellen op het dak legt)
Maar daar tegenover staat de beperkte levensduur van de accu's
Dan nog moet je wel het geld hebben om iets aan te schaffen/leasen. Als er straks auto's van tussen de 10/20k komen zou je dan de grootste vlucht van EV gaan zien?
  donderdag 3 augustus 2017 @ 11:18:36 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172873338
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:15 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Dan nog moet je wel het geld hebben om iets aan te schaffen/leasen.
Dat is een andere discussie, of je nu benzine, diesel of elektro rijdt, je heb je totale kosten van het autorijden, niet alleen de aanschafprijs.
quote:
Als er straks auto's van tussen de 10/20k komen zou je dan de grootste vlucht van EV gaan zien?
Vermoedelijk, ja.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172873364
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is een andere discussie, of je nu benzine, diesel of elektro rijdt, je heb je totale kosten van het autorijden, niet alleen de aanschafprijs.

[..]

Vermoedelijk, ja.
Dat was wel waar de discussie mee begon. Met je totale kostenplaatje kan ik het alleen maar eens zijn. Maar zoals ik aangaf ik heb geen 30k/40k voor een auto. Had ik dat wel, dan zou Tesla de eerste keus zijn.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 11:28:07 #81
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_172873571
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mja,
Je moet natuurlijk niet alleen naar de aanschafprijs kijken maar naar de TCO.
Elektro auto zal goedkoper zijn in
Onderhoud (er is veel minder wat kapot kan gaan) bv je remmen zullen nauwelijks slijten omdat ie op de generator remt.
Belasting (voor zolang het duurt)
Verbruik (zeker als je zelf zonnecellen op het dak legt)
Maar daar tegenover staat de beperkte levensduur van de accu's
Zit ff naar de e-Golf te kijjen. Op zich valt de prijs me nog wel mee. voor iets minder dan 40K heb je al best een vrij complete auto.

Maar ik zie vooral een praktisch probleem. Ik heb helaas geen oprit en een kabel over de stoep zie ik ook niet echt zitten, m'n buren zullen daar niet zo gelukkig mee zijn denk ik. En hoe dat precies met het aanvragen van een laadpaal zit weet ik ook de details niet echt. Sowieso wil ik graag m'n eigen opgewekte energie gebruiken natuurlijk.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 11:29:01 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172873598
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:19 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Dat was wel waar de discussie mee begon. Met je totale kostenplaatje kan ik het alleen maar eens zijn. Maar zoals ik aangaf ik heb geen 30k/40k voor een auto. Had ik dat wel, dan zou Tesla de eerste keus zijn.
Verder is het maar de vraag of kleine goedkope auto's werkelijk een milieuvoordeel opleveren als deze elektrisch gaan. Deze rijden volgens mij weinig kilometers en dan is de vraag of de totale belasting in CO2 en vervuiling van de productie, gebruik en slopen van een elektro auto minder is dan die van een benzine auto.
Qua comfort wel, elektrisch rijden is erg stil en fijn. Als je eenmaal het koppel en de stilte hebt ervaren van elektrisch rijden moet je wel een enorme Clarkson zijn wil je dat niet overtuigen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 11:30:56 #83
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172873650
quote:
19s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:28 schreef Gunner het volgende:

[..]

Zit ff naar de e-Golf te kijjen. Op zich valt de prijs me nog wel mee. voor iets minder dan 40K heb je al best een vrij complete auto.

Maar ik zie vooral een praktisch probleem. Ik heb helaas geen oprit en een kabel over de stoep zie ik ook niet echt zitten, m'n buren zullen daar niet zo gelukkig mee zijn denk ik. En hoe dat precies met het aanvragen van een laadpaal zit weet ik ook de details niet echt. Sowieso wil ik graag m'n eigen opgewekte energie gebruiken natuurlijk.
Zou zelf geen e-golf kopen, dat is een plofmotor auto waar een electromotor en een accupack ingewurmt zijn, dan liever een Tesla of een Leaf.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 11:32:55 #84
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_172873696
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou zelf geen e-golf kopen, dat is een plofmotor auto waar een electromotor en een accupack ingewurmt zijn, dan liever een Tesla of een Leaf.
Wellicht begrijp ik je verkeerd hoor, maar dat ding is toch volledig elektrisch?

En een Model 3, hoe lang is die levertijd? 1,5 jaar ofzo?
  donderdag 3 augustus 2017 @ 11:36:59 #85
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172873812
quote:
19s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:32 schreef Gunner het volgende:

[..]

Wellicht begrijp ik je verkeerd hoor, maar dat ding is toch volledig elektrisch?

En een Model 3, hoe lang is die levertijd? 1,5 jaar ofzo?
Ja, hij rijd elektrisch, maar qua ontwerp is het verder een brandstofauto waar ze accus hebben geprut waar ze deze kwijt konden, hij is niet vanaf de basis ontworpen als een elektro auto..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 12:32:46 #86
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_172875192
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, hij rijd elektrisch, maar qua ontwerp is het verder een brandstofauto waar ze accus hebben geprut waar ze deze kwijt konden, hij is niet vanaf de basis ontworpen als een elektro auto..
Ik snap je punt, maar in de basis is en blijft het elektrisch rijden. Of het model of de rest van de techniek je aanstaat is een ander verhaal.

En Tesla is mooi hoor, maar die dingen zijn op korte termijn niet leverbaar. Je mag er eentje reserveren voor 1000 knaken en als je mazzel hebt mag je er 'medio 2018 of later' in gaan rijden. Terwijl mijn dealer 40 e-Golfs op voorraad heeft staan waar ik volgende week in kan rijden als ik dat wil.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 3 augustus 2017 @ 12:44:15 #87
78918 SeLang
Black swans matter
pi_172875467
Ik vind elektrische auto's veel eleganter dan brandstof auto's. De eenvoud, weinig bewegende delen, stil, schoon, weinig onderhoud, gigantisch koppel bij 0 rmp, etc.

Maar ja, voor mij ongeschikt. Mijn auto wordt vaak maanden achter elkaar niet gebruikt en dan een paar keer per jaar een lange afstand knallen, wat met zo'n elektrische auto dus niet kan vanwege de kleine actieradius en lange oplaadtijd.

Ik zou eigenlijk een systeem willen met ruilaccu's - dus alle auto's gebruiken een standaard accu. Als die leeg is ruil je die bij een "benzinestation" /oplaadpunt om voor een opgeladen accu die je ahw "least". Auto's zouden dan zo moeten worden gemaakt dat via een klep aan de onderkant een machine/ robot binnen 20 seconden de accu kan verwisselen. Dus je betaalt dan een bedrag voor de lading + afschrijving op de accu (die dus niet van jou is maar die je "least" van bijvoorbeeld Shell).

Voordeel is ook dat de aanschafprijs van de auto dan veel lager kan zijn (wat helpt om een groot marktaandeel te krijgen) en je autokosten veel directer gerelateerd zijn aan hoeveel je de auto gebruikt, aangezien de accu zo'n groot deel van de kosten is en je die accu dus niet zelf hoeft aan te schaffen. En als kosten veel meer dan nu direct gerelateerd zijn aan gebruik ipv bezit dan helpt dat ook om files tegen te gaan.

Misschien een business opportunity voor rijke oliecompanies zoals Shell die zoals het er nu voorstaat ten dode zijn opgeschreven op lange termijn. Die zouden een megainvestering kunnen doen om het hele ecosysteem op te zetten met ruilaccu punten en misschien zelfs goedkope acculoze electrische auto's aanbieden waarmee consumenten worden ingevangen in hun ecosysteem (zoals mobile phone companies doen met telefoons). Een uitgebreid internationaal netwerk van benzinestations hebben ze al en die zouden ze kunnen uitbreiden met een accu-ruil station. Met de negatieve reële rentes op dit moment is dit het moment om zo'n mega-investering te doen.

Maar ja, de meeste forensen hebben geen lange actieradius nodig en hebben s'nachts toch tijd zat om de auto op te laden dus voor hun voldoen de huidige elektrische auto's ook wel. Dus een dergelijke infrastructuur zie ik niet gauw van de grond komen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_172875650
De duitse rechter had zich al kritisch uitgelaten over een oplossing die slechts een software-update zou betreffen. Nu het daar voorlopig toch bij lijkt te blijven zijn de donkere wolken verre van verdwenen. Dobrindt zit nog steeds op zijn reeds ver doorgezaagde zetel, die had er gisteren beter aan gedaan af te treden. De arrogante houding van VW is wederom zum :r

quote:
Abgasskandal Weiter dicke Luft

Man habe eine "neue Vertrauenskultur" eingefordert, sagte Verkehrsminister Dobrindt nach dem Treffen mit Deutschlands Autobauern. Doch einen Tag nach dem sogenannten Autogipfel will die Kritik nicht verstummen. Die vereinbarten Software-Updates lösten das Abgasproblem nicht, sagen Experten.

DUH will weiter klagen
"Das ist weniger als nichts", schimpft auch der Chef der Deutschen Umwelthilfe (DUH), Jürgen Resch. Die DUH wolle ihre Klagen für bessere Luft in deutschen Städten fortsetzen, sagte er im gemeinsamen Morgenmagazin von ARD und ZDF. Resch hatte schon vor dem Gipfel angekündigt, dass Software-Updates nicht reichten, um die Emissionsgrenzwerte für Stickstoffdioxid (NOx) einzuhalten.

Ähnlich argumentiert auch Verkehrsexperte Peter Mock. Wenn ein Update - wie von den Herstellern angegeben - tatsächlich bei allen Fahrzeugen eine Reduzierung der NOx-Werte um 30 Prozent bringen würde, dann sei das "immer noch mehr als vier mal so hoch wie das gesetzliche Euro-6-Limit", sagte Mock der Agentur dpa.

Für Niedersachsens Ministerpräsident Stephan Weil sind weitere technische Umbauten nicht vom Tisch. "Die Industrie hat Bedenken, aber die Diskussion ist deswegen noch nicht vorbei", sagte er auf NDRInfo. Bei älteren Modellen der Euro-1 bis Euro-4-Norm seien Umbauten jedoch nicht mehr möglich oder sinnvoll.

VW schließt Umbauten aus

Volkswagen-Chef Matthias Müller hatte gestern baulichen Nachrüstungen eine klare Absage erteilt, die über Software-Updates hinausgehen: "Wir halten es im Grunde genommen für ausgeschlossen, Hardware-Veränderungen vorzunehmen. Einmal des Aufwandes wegen, aber auch, weil die Wirkung fragwürdig ist." Grünen-Chef Cem Özdemir sagte dazu, das "grenzt schon an eine Unverschämtheit". Offenbar glaubten Teile der Branche immer noch, billig davonzukommen bei der Diesel-Abgasreinigung. Die Ergebnisse des Diesel-Gipfels reichten jedenfalls nicht aus.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 3 augustus 2017 @ 12:57:20 #89
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_172875777
Wat heeft dat met elektrisch rijden te maken?
pi_172875984
quote:
19s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 12:57 schreef Gunner het volgende:
Wat heeft dat met elektrisch rijden te maken?
Elektrische autos stoten geen NOx en fijnstof uit in de steden. De duitse autoindustrie zet zich in de brandstofmotor technologie zal lang mogelijk uit te melken i.p.v. snel en voortvarend vol in te zetten op elektromobiliteit. Fraude, bedrog en kartelvorming worden zelfs niet geschuwd dat te bereiken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:16:16 #91
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172876195
Kreisel, de fabriek waar oa de nieuwe accu's voor de egolf gemaakt worden vergroot zijn productie capaciteit. Gaan naar een akkuproductie die iets meer dan 14.300 egolfs van Akkus kan voorzien. In realiteit natuurlijk veel minder, want ze produceren voor veel meer autos.
http://www.kreiselelectri(...)rik-oberoesterreich/

Als ik naar de investering in akkuproduktie kijk, lijkt het er niet op dat de D autoindustrie met stoom en heet water bezig is de achterstand tov oa tesla te gaan inlopen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:17:31 #92
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172876229
quote:
19s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 12:32 schreef Gunner het volgende:

[..]

Ik snap je punt, maar in de basis is en blijft het elektrisch rijden. Of het model of de rest van de techniek je aanstaat is een ander verhaal.

En Tesla is mooi hoor, maar die dingen zijn op korte termijn niet leverbaar. Je mag er eentje reserveren voor 1000 knaken en als je mazzel hebt mag je er 'medio 2018 of later' in gaan rijden. Terwijl mijn dealer 40 e-Golfs op voorraad heeft staan waar ik volgende week in kan rijden als ik dat wil.
En welke egolf heb je dan? Met hoeveel bereik?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172876369
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En welke egolf heb je dan? Met hoeveel bereik?
Golf weet in niet echter bekijk deze eens, ze geven 400 km aan of dat klopt?

https://www.renault.nl/modellen/elektrische-autos/zoe.html
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:24:34 #94
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_172876386
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En welke egolf heb je dan? Met hoeveel bereik?
De nieuwste, theoretisch bereik 300km wat in de praktijk zo'n 200 is. 100kw elektromotor.
Ik zit nu pas in de materie te verdiepen dus alle details ken ik absoluut nog niet.

De Tesla doet in theorie 345, wat dat in de praktijk is weet denk ik nog niemand. wat de NL-prijzen zijn die al bekend? vanaf 35000 dollar kan je naar euro's 100% omzetten maar wel met 21% btw er bovenop. Dus reken maar vanafprijs 42K denk ik?

quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het punt is, er zijn meerdere type eGolf,
ik zie maar 1 type? :@
Er is een 'nieuwe' e-Golf met een verbeterde actieradius.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:25:16 #95
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172876402
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:23 schreef john2406 het volgende:

[..]

Golf weet in niet echter bekijk deze eens, ze geven 400 km aan of dat klopt?

https://www.renault.nl/modellen/elektrische-autos/zoe.html
Het punt is, er zijn meerdere type eGolf,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172876460
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het punt is, er zijn meerdere type eGolf,
Ook Renault, hoeveel bereik heeft deze, geloof model S, dan wel, plus weet de brandweer nu wel wat te doen als er iets mee gebeurt en ik zit klem achter het stuur?
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:28:22 #97
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172876467
quote:
19s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:24 schreef Gunner het volgende:

[..]

De nieuwste, theoretisch bereik 300km wat in de praktijk zo'n 200 is. 100kw elektromotor.
Ik zit nu pas in de materie te verdiepen dus alle details ken ik absoluut nog niet.

De Tesla doet in theorie 345, wat dat in de praktijk is weet denk ik nog niemand. wat de NL-prijzen zijn die al bekend? vanaf 35000 dollar kan je naar euro's 100% omzetten maar wel met 21% btw er bovenop. Dus reken maar vanafprijs 42K denk ik?

[..]

ik zie maar 1 type? :@
Er is een 'nieuwe' e-Golf met een verbeterde actieradius.
Nee, de Tesla3 heeft in de grote accu uitvoering een range van maximaal bijna 500 kilometer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172876478
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, de Tesla3 heeft in de grote accu uitvoering een range van maximaal bijna 500 kilometer.
100 meer als de Renault?
Hoeveel kosten mij die 100 km dan wel niet?
pi_172876547
Het zal wel hetzelfde zijn als met een computer dat het gisteren al achterhaald is.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 13:32:17 #100
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_172876549
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, de Tesla3 heeft in de grote accu uitvoering een range van maximaal bijna 500 kilometer.
Dat is wel netjes, die 200KM effectief vind ik wel erg mager. Daar kan ik niet eens naar familie heen en weer zonder op te laden. En het bijbehorende gezweet :P Een fastned-achtige oplaadpunten ken ik wel maar dat verlengt je reistijd wel aanzienlijk lijkt me.

Maar dat extended battery zal wel de nodige meerprijs hebben bij Tesla lijkt me. Enig idee hoeveel dat is?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')