quote:Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017
De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.
Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.
Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.
Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar
De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.
Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.
E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.
De elektromotoren en batterijen zijn kostbare onderdelen van een elektrische auto. Als je die als autofabrikant van 3den moet betrekken kan dat als snel ten koste van je eigen marge gaan lijkt me.quote:Frontpage: 'Europa mist de boot bij elektrisch rijden'
De opkomst van elektrisch rijden is mogelijk slecht nieuws voor Europese autofabrikanten. De Europese auto-industrie is toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren, maar bij elektrisch rijden lopen de Verenigde Staten en vooral Azië voorop, zo concludeert het economisch bureau van de ING donderdag.
Traditioneel verdienen autofabrikanten veel geld aan onderhoud en onderdelen, maar dat gaat bij elektrisch rijden veranderen. Elektromotoren zijn simpeler en bevatten veel minder onderdelen en hebben daardoor ook minder onderhoud nodig. Daardoor komen de marges onder druk te staan.
Ook vertrouwen makers van elektrische auto's veel meer op externe toeleveranciers voor elektromotoren en batterijen dan bij verbrandingsmotoren. Momenteel wordt 97 procent van de accu's voor elektrische auto's buiten Europa gemaakt. Het gros van de accu's komt uit Azië.
Volgens de sectoreconomen van de ING worden de drie voornaamste barrières voor elektrisch rijden steeds kleiner. De oplaadinfrastructuur wordt steeds beter en het bereik van de auto's groter. Verder is de verwachting dat de kosten voor elektrisch rijden in 2024 al gemiddeld gelijk zijn aan die van rijden op brandstof. In 2035 worden volgens de kenners alleen nog maar elektrische auto's gemaakt.
Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:38 schreef raptorix het volgende:
Als energie straks echt goedkoop te maken is kan dit weer worden gebruikt om direct waterstof van te maken en heb je die batterijen ook niet meer nodig.
Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ?quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
Denk je? Het betekent het opdrogen van de enige vorm van welvaart in oa het Midden Oosten.quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:33 schreef raptorix het volgende:
Ik ben geen millieufreak maar er zou veel meer geld gepompt moeten worden in duurzaam en goedkoop energie winnen, mocht er een goede oplossing komen dan lost dat vrijwel alle wereldproblemen op.
Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ?
Jij hebt een accu die zonder energietransformatie werkt? Hoe moet ik me dat voorstellen?quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
Want voordat daar in de jaren 60 olie werd gevonden was het 1 grote bende?quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:02 schreef Bugno het volgende:
[..]
Denk je? Het betekent het opdrogen van de enige vorm van welvaart in oa het Midden Oosten.
Ik voorspel in dat geval gigantische volksverhuizingen.
Die heb je ook bij een BEV echter aanzienlijk minder dan een FCEV. Die is qua netto rendement nog slechter dan een ICEquote:Op donderdag 13 juli 2017 07:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ?
Volgens mij is direct productie van waterstof efficienter, je hebt bij beiden 1 transmissie (optimaal gezien), maar ik meen dat waterstof efficienter is.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:10 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Jij hebt een accu die zonder energietransformatie werkt? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Waterstof = opslag = transformatiequote:Op donderdag 13 juli 2017 08:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
Kijk eensquote:Op donderdag 13 juli 2017 08:12 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Die heb je ook bij een BEV echter aanzienlijk minder dan een FCEV. Die is qua netto rendement nog slechter dan een ICE
[ afbeelding ]
FCEV's zijn om meerdere redenen belachelijk voor personenvervoer.
Ik dacht hier ook aan, maar ik vergat dat je voor waterstof ook elektrolyse moet toepassen, dus dat is inderdaad wel een nadeel. Wat ik nog wel wil benadrukken is dat elektrische wagens relatief zwaar zijn en dus minder efficient, bovendien zijn dit soort batterijen duur en vergen ze veel van het milieu.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Waterstof = opslag = transformatie
Accu = opslag = transformatie
Als je waterstof gebruikt om je accu op te laden heb je een punt(je). Maar ik neem aan dat je watetstof gebruikt om je motor van energie te voorzien.
Heel ruw gerekendquote:Op donderdag 13 juli 2017 08:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik dacht hier ook aan, maar ik vergat dat je voor waterstof ook elektrolyse moet toepassen, dus dat is inderdaad wel een nadeel. Wat ik nog wel wil benadrukken is dat elektrische wagens relatief zwaar zijn en dus minder efficient, bovendien zijn dit soort batterijen duur en vergen ze veel van het milieu.
Daarom gaf ik ook aan dat waterstof pas interessant word als energie maken ook heel goedkoop word Zeker voor zwaarder transportmiddelen zoals auto's en bussen.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:26 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Heel ruw gerekend
Een BEV minder efficiënt door het gewicht, met een Tesla Model S 85D met +400 pk en +2000kg rijd je eenvoudig 20kWh/100km. Als je 100km rijdt dan ben je dus 20kWh + 33% verlies = 26kWh kwijt.
Bij FCEV zal het verbruik ongeveer gelijk zijn alleen ben je dan 20kWh + 80% verlies = 36kWh kwijt.
Een liter benzine bevat +/- 10kWh. Die tesla verbruikt omgerekend dus 1:40 op benzine. De FCEV verbruik 1:27 op benzine.
De huidige brandstofcellen gebruiken platina-achtigen, voor de opschaling naar autos in grote aantallen is er onvoldoende van economisch beschikbaar (leidt tot enorme prijsexplosie platina-achtigen).quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
De efficientie van een brandstofcel kan verder worden opgevoerd tot ongeveer 85% als je er in slaagt de warmte die zo een brandstofcel in het gebruik genereert ook te gebruiken.
Logisch maar laten we wel wezen in Duitsland zitten ook Bosch en Siemens die prima motoren maken.quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De elektromotoren en batterijen zijn kostbare onderdelen van een elektrische auto. Als je die als autofabrikant van 3den moet betrekken kan dat als snel ten koste van je eigen marge gaan lijkt me.
De auto industrie lobbyt nog steeds flink in Duitsland (en de EU for that matter... Dieselgate anyone?). De lobby blijft ervoor zorgen dat de grote Duitse merken hun zware auto's en dito motoren blijvend kunnen afzetten. Best tegenstrijdig met de energiewende.quote:Op donderdag 13 juli 2017 09:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe de D industrie de hele electro auto aan zich voorbij liet gaan
Voor wie de D taal beheerst.
Docu is een paar jaar oud inmiddels, maar laat goed zien hoe het er in werkelijkheid mee staat.
In NL vind ik overal laadpalen, zouden er meer kunnen zijn, want ze zijn meestal bezet. Ik kan daar met één pasje overal laden. Als ik echter hier in D rondrij vind in Emmerich een laadpaal in de stad, waarvoor ik een pasje moet hebben van het gemeentelijke NUTS bedrijf, een kilometer of 15 verder in Bedburg Hau hetzelfde verhaal, daar weer een pas nodig van hun lokale NUTS bedrijf.
Dit is een land dat het moet hebben van haar auto industrie....
Dit klinkt als een markt kans. Overigens zou ik mij als pomphouder ook eens op gaan oriënteren.quote:Op donderdag 13 juli 2017 09:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe de D industrie de hele electro auto aan zich voorbij liet gaan
Voor wie de D taal beheerst.
Docu is een paar jaar oud inmiddels, maar laat goed zien hoe het er in werkelijkheid mee staat.
In NL vind ik overal laadpalen, zouden er meer kunnen zijn, want ze zijn meestal bezet. Ik kan daar met één pasje overal laden. Als ik echter hier in D rondrij vind in Emmerich een laadpaal in de stad, waarvoor ik een pasje moet hebben van het gemeentelijke NUTS bedrijf, een kilometer of 15 verder in Bedburg Hau hetzelfde verhaal, daar weer een pas nodig van hun lokale NUTS bedrijf.
Dit is een land dat het moet hebben van haar auto industrie....
Dat laatste is zonder meer waar. Maar de situatie van voor de olievondsten en nu is natuurlijk niet meer te vergelijken. Nu is de gehele economie in de Golfstaten gebaseerd op olie. De marges op duurzame energie wordt op termijn steeds lager, niet in verhouding tot die op olie.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want voordat daar in de jaren 60 olie werd gevonden was het 1 grote bende?
Daarnaast hebben deze landen dermate veel geld dat ze dat echt wel afdekken door ook in dit soort projecten te steken. Daarnaast moet je niet vergeten dat olie nog steeds een belangrijke grondstof is voor heel veel andere producten.
Olie werd daar al begin 20ste eeuw gevonden en dat was de reden waarom de Britten er zo hun best voor deden het Ottomaanse rijk ineen te laten storten (Als Turkije Neutraal of aan de geallieerde zijde was geweest tijdens de eerste wereldoorlog was de hele Golf wellicht nog steeds Turks geweest)quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want voordat daar in de jaren 60 olie werd gevonden was het 1 grote bende?
Daarnaast hebben deze landen dermate veel geld dat ze dat echt wel afdekken door ook in dit soort projecten te steken. Daarnaast moet je niet vergeten dat olie nog steeds een belangrijke grondstof is voor heel veel andere producten.
En denk ook maar aan onderhoud. Oliefilters, brandstoffilters, V-snaren, kleppen, koppakking..... niks daarvan. Garages.... ik voorzie niet veel goeds voor hen.quote:Op donderdag 13 juli 2017 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:
In de docu komt trouwens naar voren dat de productiekosten van een electroauto duidelijk lager liggen (even afgezien van de onderdelen met name de accu's) omdat ze veel eenvoudiger in elkaar te zetten zijn.
Of tot innovatie. Dat hebben we in de jaren 80 ook gezien toen de broertjes Hunt de zilverprijs probeerden op te drijven.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De huidige brandstofcellen gebruiken platina-achtigen, voor de opschaling naar autos in grote aantallen is er onvoldoende van economisch beschikbaar (leidt tot enorme prijsexplosie platina-achtigen).
Er is onderzoek gaande naar brandstofcellen zonder platina-achtigen. Een doorbraak kan brandstofcellen in grote volumes betaalbaar maken maar zover is het nog niet. De ontwikkelingen in batterijtechnologie staan ondertussen ook niet stil.quote:Op donderdag 13 juli 2017 12:16 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Of tot innovatie. Dat hebben we in de jaren 80 gezien toen de broertjes Hunt de zilverprijs probeerden op te drijven.
Yepquote:Op donderdag 13 juli 2017 12:06 schreef Freak188 het volgende:
[..]
En denk ook maar aan onderhoud. Oliefilters, brandstoffilters, V-snaren, kleppen, koppakking..... niks daarvan. Garages.... ik voorzie niet veel goeds voor hen.
Hoeveel kost de subsidie op Ottomotoren, Bart?quote:Op vrijdag 14 juli 2017 06:56 schreef Bart2002 het volgende:
FTM gaat door met het onderzoek:
https://www.ftm.nl/artike(...)en-op-straat?share=1
Waar deze "ongemakkelijke waarheid" nog eens wordt genoemd:
Eén Tesla kost de samenleving zo’n 19.000 euro per jaar. En daar blijft het niet bij: de Nederlandse overheid verstrekt in de praktijk jaarlijks ruim 145 miljoen euro indirecte subsidie om momenteel 7500 elektrische auto’s te kunnen laten rondrijden. ‘Zonder deze stimulering zou Tesla in Nederland vrijwel geen enkele auto kunnen slijten,’ schreef Gooskens.
En:
Kortom: voor ‘gewone’ mensen is elektrisch rijden veelal te duur. Subsidies voor elektrische voertuigen komen vooral bij de rijken terecht, en werken dus denivellerend. De CO2-doelstellingen worden met de 'Tesla-subiside' nauwelijks sneller gehaald.
Die conclusie kwam hard aan. Elektrische auto’s, vooral die van Tesla, werken statusverhogend; de eigenaar maakt er een statement mee. ‘Ik geef om het klimaat, geloof in de vooruitgang, hou van mooie auto’s, maar draag met mijn keuze toch een steentje bij aan een beter milieu.’
Gooskens’ cijferwerk vergalde het plezier van menig Tesla-rijder. Ineens was hij of zij niet meer cool, maar werd hij neergezet als een ordinaire subsidieprofiteur.
Op zich wel grappig dat ze vanuit die sector nog wat tegenspartelen, tegenhouden kunnen ze toch niks meer.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 08:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoeveel kost de subsidie op Ottomotoren, Bart?
Wie is er op dit moment geen ordinaire subsidie profiteur?quote:Op vrijdag 14 juli 2017 06:56 schreef Bart2002 het volgende:
FTM gaat door met het onderzoek:
https://www.ftm.nl/artike(...)en-op-straat?share=1
maar werd hij neergezet als een ordinaire subsidieprofiteur.
Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 10:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wie is er op dit moment geen ordinaire subsidie profiteur?
HRA
Huurtoeslag
Zorgtoeslag
Om maar wat te noemen.
Zonder van 1 of andere subsidie gebruik te maken ziet men je eerder als een looser vermoed ik.
Het betreft de dure Model S, geen doorsnee elektrische auto.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 10:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.
quote:Verbrennungsmotoren-Verbot Wirtschaft bangt um Arbeitsplätze
Das Auto der Zukunft soll elektrisch sein: Aber was bedeutet der Umstieg auf Elektromobilität für den Standort Deutschland? Dies hat das ifo-Institut im Auftrag des Verbandes der Automobilindustrie untersucht und warnt für die Zukunft vor Arbeitsplatzverlusten.
Das Ifo-Institut für Wirtschaftsforschung spricht sich dagegen aus, Neuwagen mit Verbrennungsmotoren zu verbieten. Ein Verbot ab dem Jahr 2030 könnte deutliche Einbußen für Beschäftigung und Wertschöpfung in Deutschland haben, heißt es in einer Studie des ifo-Instituts im Auftrag des Verbandes der Automobilindustrie (VDA).
Demnach wären mehr als 600.000 der derzeitigen Industriearbeitsplätze direkt oder indirekt betroffen. Das seien zehn Prozent der Industriebeschäftigung. In der Autobranche direkt wären demzufolge 436.000 Jobs gefährdet.
"Verbot wäre Bärendienst an Umwelt"
Klimaschutzziele sollten ohne Technikvorschriften vorgegeben werden, sagte ifo-Chef Clemens Fuest. "Wer den Wettbewerb der Umweltschutztechniken mit Verboten ausschaltet, verschwendet Ressourcen und leistet dem Klimaschutz einen Bärendienst." Besonders Sorgen bereiten Fuest kleine und mittelständische Unternehmen, die hochspezialisiert seien.
VDA-Chef Matthias Wissmann sagte, der hocheffektive Verbrennungsmotor und das Elektroauto seien keine Gegner. "Beide sind notwendig, wenn man die ambitionierten Klimaschutzziele erreichen will." Der Verbrennungsmotor könne später etwa auch mit Kraftstoffen auf Basis regenerativer Energie betrieben werden und so "einen zweiten Frühling" erleben.
"Aufgabe der Industrie, Arbeitsplätze zu erhalten"
Umweltverbände werten dies als eine klare Sackgasse. Gerd Lottsiepen, Sprecher des Verkehrsclubs Deutschland (VCD), sieht es als Aufgabe der Industrie, trotz einer Umstellung auf Elektromobilität Arbeitsplätze zu sichern. "Wenn die deutsche Autoindustrie weiterhin auf den Verbrennungsmotor setzt, ist das so, als ob man nach wie vor Röhrenfernseher produzieren würde", so Lottsiepen in der ARD.
Die Grünen machen sich für ein Aus für den Verbrennungsmotor bis 2030 stark. Damit soll der Elektromobilität schneller zum Durchbruch verholfen werden. Grünen-Spitzenkandidat Cem Özdemir verteidigt die Pläne seiner Partei: "Gerade weil so viele Arbeitsplätze am fossilen Verbrennungsmotor hängen, brauchen wir einen Weckruf."
Mit dem Verbot von Neuwagen mit Verbrennungsmotoren lasse sich verhindern, dass es der deutschen Autoindustrie gehe wie den Energiekonzernen, die den Atomausstieg erst bekämpft und verschlafen hätten, so Özdemir weiter. "Auf dem Weltmarkt ist der fossile Verbrennungsmotor ein Auslaufmodell." Die Frage sei nicht mehr, ob sich das emissionsfreie Auto durchsetze, sondern wer es baue.
Je zegt het zelf, het gaat om één model auto. Er zijn ook de Hyundai IONIQ Electric, de BMW i3 BEV, de Renault ZOE die afaik dit jaar beter verkopen dan de Teslaquote:Op vrijdag 14 juli 2017 10:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.
http://engr.utexas.edu/news/8203-goodenough-batteriesquote:“Cost, safety, energy density, rates of charge and discharge and cycle life are critical for battery-driven cars to be more widely adopted. We believe our discovery solves many of the problems that are inherent in today’s batteries,” Goodenough said.
The researchers demonstrated that their new battery cells have at least three times as much energy density as today’s lithium-ion batteries. A battery cell’s energy density gives an electric vehicle its driving range, so a higher energy density means that a car can drive more miles between charges. The UT Austin battery formulation also allows for a greater number of charging and discharging cycles, which equates to longer-lasting batteries, as well as a faster rate of recharge (minutes rather than hours).
Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.quote:Op dinsdag 18 juli 2017 15:26 schreef Digi2 het volgende:
Vrees voor verlies van arbeidsplaatsen door verbod verbrandingsmotoren.
[..]
Het lijkt mij toch beter om een duidelijk signaal te geven zodat de industrie niet blijft hangen in de verbrandingmotoren maar de focus duidelijk verlegt. Een verbod op wat langere termijn is een duidelijk signaal.
De marges die de industrie maakt op brandstofautos zijn (nog) hoger dan die op elektrisch aangedreven. Musk kan uit de voeten met flink lagere marges, dit geldt zowel voor Tesla als SpaceX. De autoindustrie zal zich moeten gaan instellen op langdurige margedruk.quote:Op woensdag 19 juli 2017 09:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.
En we weten allemaal hoe het in het Ruhrgebied, in Zuid-Limburg en in Wallonie heeft uitgepakt, om zo lang mogelijk vast te houden aan achterhaalde bedrijven en achterhaalde werkgelegenheid.
En hoe men de politici gehaat heeft die dat niet deden.quote:Op woensdag 19 juli 2017 09:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.
En we weten allemaal hoe het in het Ruhrgebied, in Zuid-Limburg en in Wallonie heeft uitgepakt, om zo lang mogelijk vast te houden aan achterhaalde bedrijven en achterhaalde werkgelegenheid.
De les zou moeten zijn dat als men al subsidie overweegt deze het best aan ontwikkeling en overgang naar nieuwe technologie en arbeidsmarkt kan gaan en niet aan het in stand houden van "verouderde" technologie en arbeidsmarkt.quote:Op woensdag 19 juli 2017 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En hoe men de politici gehaat heeft die dat niet deden.
Den Uyl sloot de kolenmijnen omdat ze niet meer van de tijd waren, alleen met subsidie open te houden waren. De PvdA heeft daarna decennialang nauwelijks nog stemmen gekregen in Limburg.
In het Ruhrgebied richt de kolenafbouw al decennialang meer schade aan dan het oplevert. maar toch bleef men subsidiëren.
Het steekwoord is volgens mij "technologische en institutionele lock-in". Het is makkelijk te verklaren maar moeilijk te doorbreken.quote:Op woensdag 19 juli 2017 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En hoe men de politici gehaat heeft die dat niet deden.
Den Uyl sloot de kolenmijnen omdat ze niet meer van de tijd waren, alleen met subsidie open te houden waren. De PvdA heeft daarna decennialang nauwelijks nog stemmen gekregen in Limburg.
In het Ruhrgebied richt de kolenafbouw al decennialang meer schade aan dan het oplevert. maar toch bleef men subsidiëren.
Grappig dat je die leugen maar blijft herhalen terwijl ik je al een paar maal voorrekende dat dit niet kloptquote:Op vrijdag 14 juli 2017 10:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.
Dat is een goede analogie denk ik. Met dien verschil dat de Duitse autobedrijven nog genoeg geld, kennis (Bosch, Siemens) en tijd hebben om zich aan te passen.quote:Op woensdag 19 juli 2017 09:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.
En we weten allemaal hoe het in het Ruhrgebied, in Zuid-Limburg en in Wallonie heeft uitgepakt, om zo lang mogelijk vast te houden aan achterhaalde bedrijven en achterhaalde werkgelegenheid.
Gelukkig staat Duitser bekend om hun flexibiliteit.quote:Op woensdag 19 juli 2017 14:07 schreef AgLarrr het volgende:
De Duitsers zullen toch wel mee moeten? De Chinezen willen all electric en Macron riep zoiets als "vanaf 2030 alleen nog maar elektrisch van de band" dus de Franse concerns gaan ook rap om. De Duitsers helpen zichzelf om zeep anders..
In Duitsland blijft het voorlopig bij een hoop grootspraak en wat concept modelletjes. De verwachting is niet dat ze binnen nu en een paar jaar de productiecapaciteit van Tesla kunnen evenaren. Men maakt niet eens aanstalten om de levering van grote getallen accu's zeker te stellen voor de toekomst.quote:Op woensdag 19 juli 2017 14:07 schreef AgLarrr het volgende:
De Duitsers zullen toch wel mee moeten? De Chinezen willen all electric en Macron riep zoiets als "vanaf 2030 alleen nog maar elektrisch van de band" dus de Franse concerns gaan ook rap om. De Duitsers helpen zichzelf om zeep anders..
Ik kijk overigens erg uit naar de nieuwe Leaf, vooralsnog lijkt dat samen met de Model 3 de meest potente middensegment EV.quote:Hevig Duits verzet tegen uitfaseren verbrandingsmotor: 'diesel niet verketteren'
De roep om het einde van de verbrandingsmotor wordt in Europa steeds luider: Frankrijk en Groot-Brittanië willen per 2040 geen benzine of diesel meer op hun straten. Duitsland sluit zich hier echter voorlopig niet bij aan.
In westerse landen komt de kwestie luchtkwaliteit steeds hoger op de agenda te staan, niet in de laatste plaats doordat pressiegroepen uit milieuactivistische hoek via de rechterlijke macht hun wil aan anderen proberen (en weten) op te leggen. Met rapporten die heel concrete aantallen aan vroegtijdige sterftes door slechte luchtkwaliteit claimen wordt de publieke opinie op een drammerige manier bespeeld. Aan de andere kant valt niet te ontkennen dat de lucht met name in de grote steden schoner wordt als er geen auto's met uitstoot meer rijden. Dus wat is er op tegen de elektrische auto te pushen zodra dit een volwaardig alternatief is?
Het jaar 2040 ligt ver in de toekomst. In de 23 jaar er naartoe zal er technologisch veel veranderen en lange termijn-plannen kunnen bijgesteld worden. Toch is het uitgangspunt van de tweede en derde automarkt van Europa - het VK en Frankrijk - helder: zodra we een generatie verder zijn moet al het vervoer binnen de landsgrenzen emissieloos zijn. Als tussenstap wordt in veel grote steden al nagedacht over een verbod op bepaalde vervuilende auto's, waarbij de pijlen vooral op diesels worden gericht.
Duitsland, de grootste autoconsument en -producent van Europa, speelt echter voorlopig niet mee met de lange-termijnplannen: het weigert de traditionele auto onder de bus te gooien of een deadline te geven. Daarnaast waarschuwen veel belangrijke Duitsers uit industrie- en regeringskringen tegen het al te hard doordraven met het afschaffen van verbrandingsmotoren.
Reactie Duitse regering
Op federaal niveau wordt vanzelfsprekend nagedacht over manieren om de toekomst milieuvriendelijker in te vullen. Meteen de verbiedreflex vrij baan geven gaat de Duitsers echter te ver: "een verbod op diesel- of benzinevoertuigen staat momenteel niet op de agenda van de regering", aldus een woordvoerster. Het ministerie van Verkeer noemt een verbod fantasieloos: het klimaat heeft er niets aan wanneer elektrische auto's onderweg zijn op stroom die door bruinkool is opgewekt, aldus een woordvoerder.
Op lager niveau wordt geageerd tegen dieselverboden: zo sprak de minister-president van de Duitse deelstaat Baden-Würtemberg zich uit tegen een voorstel om diesels in Stuttgart te verbieden. Op 2 augustus wordt bij de oosterburen een landelijke 'dieseltop' georganiseerd om alle problemen en mogelijke oplossingen rond de verketterde brandstof te bespreken.
Mercedes-baas Dieter Zetsche preekt ondertussen voor eigen parochie, en spreekt zijn onvoorwaardelijke steun voor de dieselmotor uit: "We are convinced, like the rest of the carmaking industry, that we are headed toward electric mobility. Until that happens, further reductions in CO2 will be achieved through combustion engines, and here the diesel will play a significant role." Mercedes heeft flink geld in de dieselmotor zitten, en vervult een leidende rol omtrent de technologie.
En Nederland?
In eigen land komen we vooralsnog niet veel verder dan het formuleren van wat vage doelstellingen omtrent de toekomst van de verbrandingsmotor. Mochten we ooit nog een nieuw kabinet krijgen, dan wordt dit wellicht verder uitgewerkt.
quote:Op zaterdag 29 juli 2017 23:27 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat is de Model 3 trouwens een plaatje. De positionering hebben ze heel slim gedaan, een echte game-changer. Ik hoop dat ze snel de productie onder controle hebben en grote aantallen kunnen gaan draaien.
Exclusive: Tesla Model 3 First Drive Review
http://www.motortrend.com(...)-first-drive-review/
Ik moet maar eens gaan lobbyen bij de wagenparkbeheerder
Was bringen Diesel-Software-Updates?quote:Die Nachricht von Kartellabsprachen der Autoindustrie platzt mitten in den Wahlkampf. Die Regierung reagiert und lädt zum Dieselgipfel. Länder und Kommunen suchen mit der Autoindustrie Wege, wie sich Fahrverbote in Städten vermeiden lassen.
Heerlijk, die arrogantie van de VW chefquote:Op woensdag 2 augustus 2017 01:15 schreef Digi2 het volgende:
Het gaat blijkbaar vooral om de belangen van de industrie en hun werknemers. De belangen van de consument en degenen die de vuile lucht opsnuiven komen 2e rang
Große Inszenierung: Der Dieselgipfel
[..]
Was bringen Diesel-Software-Updates?
Emails tussen BKA en Porsche hebben ondertussen de positie van Dobrindt verder verzwakt en het beeld van een old boys network tussen industrie, vakbond en politiek komen ondertussen zo duidelijk naar voren dat men nu zegt daar duidelijk afstand van te nemen. De groenen zouden wel eens flink kunnen profiteren van het gekonkel van de politiek&corporate elite de aanstaande verkiezingen.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 07:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heerlijk, die arrogantie van de VW chef
"Wij beantwoorden geen vragen!"
Chef Lobby van de auto industrie en de verantwoordelijke minister die interviews weigeren.
De paniek moet groot zijn.
Amerikanen lachen zich slap, die produceren enorm slurpende bakken (nog steeds) maar de D autoindustrie wordt de nek om gedraaid. En de Industrie geeft alle instrumenten om zich aan te laten pakken op een dienblaadje: Sjoemelen met software, kartelvorming..
Mooi toch, dat bij linkse fokkers zo geliefde Rijnlandmodelquote:Op woensdag 2 augustus 2017 09:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Emails tussen BKA en Porsche hebben ondertussen de positie van Dobrindt verder verzwakt en het beeld van een old boys network tussen industrie, vakbond en politiek komen ondertussen zo duidelijk naar voren dat men nu zegt daar duidelijk afstand van te nemen. De groenen zouden wel eens flink kunnen profiteren van het gekonkel van de politiek&corporate elite de aanstaande verkiezingen.
De D autoindustrie doet mij vooral denken aan Nokia.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 09:29 schreef Igen het volgende:
Moet je dit interview met hem eens lezen: http://www.sz-online.de/n(...)-kaufen-3727932.html
Zo halfhartig, aan de ene kant heeft hij het wel over elektromobiliteit maar hij gelooft duidelijk niet in elektromobiliteit in Duitsland en lijkt te denken dat met een beetje alibi-elektro en wat gereorganiseer het bedrijf in principe zo verder kan als voorheen...
Komt haast een beetje over zoals destijds Steve Ballmer van Microsoft die lachte over de iPhone...
Het is ook helemaal geinstitutionaliseerd hè. De minister-president en minster van financien van Nedersaksen zitten automatisch ook in de Raad van Toezicht van Volkswagen. Toen ik er voor het eerst van hoorde stond ik echt even perplex.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mooi toch, dat bij linkse fokkers zo geliefde Rijnlandmodel
Het is niet alsof de industriëlen wachten op een tanende werkgelegenheid en de dreigende werkloosheid van hun werknemers gebruiken om flinke geldinjecties van de overheid op kosten van de belastingbetalers los te krijgenquote:Op woensdag 2 augustus 2017 09:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De D autoindustrie doet mij vooral denken aan Nokia.
Marktbeheersend, onaanvechtbaar
iPhone
Poef
Zijn ook aandeelhouder (niet zij zelf, maar de deelstaat)quote:Op woensdag 2 augustus 2017 09:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is ook helemaal geinstitutionaliseerd hè. De minister-president en minster van financien van Nedersaksen zitten automatisch ook in de Raad van Toezicht van Volkswagen. Toen ik er voor het eerst van hoorde stond ik echt even perplex.
D (auto) industrie krijgt al heel lang subsidies, ook voor electromobiliteitquote:Op woensdag 2 augustus 2017 09:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is niet alsof de industriëlen wachten op een tanende werkgelegenheid en de dreigende werkloosheid van hun werknemers gebruiken om flinke geldinjecties van de overheid op kosten van de belastingbetalers los te krijgen
Piet zei ook al dat Duitsland met de oplaadinfrastructuur hopeloos achter loopt.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 13:38 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik denk dat de aandeelhouders van de Duitse concerns niet heel erg vrolijk worden als bestaande investering vervroegt afgeschreven moeten worden én er fors geïnvesteerd moet worden in giga-factories en nieuwe productie faciliteiten.
Je hebt het dan over bedragen van tientallen miljarden die opgehoest moeten worden.
Ik zie het somber in voor deze concerns.
Dit geldt overigens niet alleen voor de Duitsers , ook bij PSA zijn ze nog aan het slapen.
De wake-up call komt wel in 2018 als de Model 3, de Leaf en de Ioniq met groter accupakket als warme broodjes over de toonbank gaan.
Tesla schrijft nog steeds rode cijfers al lopen de verliezen terug. De Model 3 zou voor zwarte cijfers moeten gaan zorgen. We zullen zien of ze dat kunnen waarmaken. De gunfactor t.o.v. de duitse concerns zal nu hevig aan het verschuiven zijn.quote:Tesla ontvangt duizenden bestellingen na presentatie Model 3
Tesla, de fabrikant van elektrische auto's, heeft succes met zijn nieuwe Model 3. Sinds de officiële presentatie afgelopen vrijdag kreeg het bedrijf naar eigen zeggen per dag gemiddeld 1.800 bestellingen binnen voor de nieuwe wagen, zo meldde het concern vrijdag bij de publicatie van de cijfers.
Die rode cijfers zijn deel van hun businessmodel, groeien is belangrijker.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 09:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tesla schrijft nog steeds rode cijfers al lopen de verliezen terug. De Model 3 zou voor zwarte cijfers moeten gaan zorgen. We zullen zien of ze dat kunnen waarmaken. De gunfactor t.o.v. de duitse concerns zal nu hevig aan het verschuiven zijn.
Als ik 30/40k voor een auto had dan zou het hoogstwaarschijnlijk een tesla worden. Uiteindelijk zullen de modellen nog goedkoper worden, neem ik aan.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 09:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tesla schrijft nog steeds rode cijfers al lopen de verliezen terug. De Model 3 zou voor zwarte cijfers moeten gaan zorgen. We zullen zien of ze dat kunnen waarmaken. De gunfactor t.o.v. de duitse concerns zal nu hevig aan het verschuiven zijn.
Mja,quote:Op donderdag 3 augustus 2017 10:47 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Als ik 30/40k voor een auto had dan zou het hoogstwaarschijnlijk een tesla worden. Uiteindelijk zullen de modellen nog goedkoper worden, neem ik aan.
Dan nog moet je wel het geld hebben om iets aan te schaffen/leasen. Als er straks auto's van tussen de 10/20k komen zou je dan de grootste vlucht van EV gaan zien?quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mja,
Je moet natuurlijk niet alleen naar de aanschafprijs kijken maar naar de TCO.
Elektro auto zal goedkoper zijn in
Onderhoud (er is veel minder wat kapot kan gaan) bv je remmen zullen nauwelijks slijten omdat ie op de generator remt.
Belasting (voor zolang het duurt)
Verbruik (zeker als je zelf zonnecellen op het dak legt)
Maar daar tegenover staat de beperkte levensduur van de accu's
Dat is een andere discussie, of je nu benzine, diesel of elektro rijdt, je heb je totale kosten van het autorijden, niet alleen de aanschafprijs.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:15 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Dan nog moet je wel het geld hebben om iets aan te schaffen/leasen.
Vermoedelijk, ja.quote:Als er straks auto's van tussen de 10/20k komen zou je dan de grootste vlucht van EV gaan zien?
Dat was wel waar de discussie mee begon. Met je totale kostenplaatje kan ik het alleen maar eens zijn. Maar zoals ik aangaf ik heb geen 30k/40k voor een auto. Had ik dat wel, dan zou Tesla de eerste keus zijn.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is een andere discussie, of je nu benzine, diesel of elektro rijdt, je heb je totale kosten van het autorijden, niet alleen de aanschafprijs.
[..]
Vermoedelijk, ja.
Zit ff naar de e-Golf te kijjen. Op zich valt de prijs me nog wel mee. voor iets minder dan 40K heb je al best een vrij complete auto.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mja,
Je moet natuurlijk niet alleen naar de aanschafprijs kijken maar naar de TCO.
Elektro auto zal goedkoper zijn in
Onderhoud (er is veel minder wat kapot kan gaan) bv je remmen zullen nauwelijks slijten omdat ie op de generator remt.
Belasting (voor zolang het duurt)
Verbruik (zeker als je zelf zonnecellen op het dak legt)
Maar daar tegenover staat de beperkte levensduur van de accu's
Verder is het maar de vraag of kleine goedkope auto's werkelijk een milieuvoordeel opleveren als deze elektrisch gaan. Deze rijden volgens mij weinig kilometers en dan is de vraag of de totale belasting in CO2 en vervuiling van de productie, gebruik en slopen van een elektro auto minder is dan die van een benzine auto.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:19 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Dat was wel waar de discussie mee begon. Met je totale kostenplaatje kan ik het alleen maar eens zijn. Maar zoals ik aangaf ik heb geen 30k/40k voor een auto. Had ik dat wel, dan zou Tesla de eerste keus zijn.
Zou zelf geen e-golf kopen, dat is een plofmotor auto waar een electromotor en een accupack ingewurmt zijn, dan liever een Tesla of een Leaf.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:28 schreef Gunner het volgende:
[..]
Zit ff naar de e-Golf te kijjen. Op zich valt de prijs me nog wel mee. voor iets minder dan 40K heb je al best een vrij complete auto.
Maar ik zie vooral een praktisch probleem. Ik heb helaas geen oprit en een kabel over de stoep zie ik ook niet echt zitten, m'n buren zullen daar niet zo gelukkig mee zijn denk ik. En hoe dat precies met het aanvragen van een laadpaal zit weet ik ook de details niet echt. Sowieso wil ik graag m'n eigen opgewekte energie gebruiken natuurlijk.
Wellicht begrijp ik je verkeerd hoor, maar dat ding is toch volledig elektrisch?quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zou zelf geen e-golf kopen, dat is een plofmotor auto waar een electromotor en een accupack ingewurmt zijn, dan liever een Tesla of een Leaf.
Ja, hij rijd elektrisch, maar qua ontwerp is het verder een brandstofauto waar ze accus hebben geprut waar ze deze kwijt konden, hij is niet vanaf de basis ontworpen als een elektro auto..quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:32 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wellicht begrijp ik je verkeerd hoor, maar dat ding is toch volledig elektrisch?
En een Model 3, hoe lang is die levertijd? 1,5 jaar ofzo?
Ik snap je punt, maar in de basis is en blijft het elektrisch rijden. Of het model of de rest van de techniek je aanstaat is een ander verhaal.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, hij rijd elektrisch, maar qua ontwerp is het verder een brandstofauto waar ze accus hebben geprut waar ze deze kwijt konden, hij is niet vanaf de basis ontworpen als een elektro auto..
quote:Abgasskandal Weiter dicke Luft
Man habe eine "neue Vertrauenskultur" eingefordert, sagte Verkehrsminister Dobrindt nach dem Treffen mit Deutschlands Autobauern. Doch einen Tag nach dem sogenannten Autogipfel will die Kritik nicht verstummen. Die vereinbarten Software-Updates lösten das Abgasproblem nicht, sagen Experten.
DUH will weiter klagen
"Das ist weniger als nichts", schimpft auch der Chef der Deutschen Umwelthilfe (DUH), Jürgen Resch. Die DUH wolle ihre Klagen für bessere Luft in deutschen Städten fortsetzen, sagte er im gemeinsamen Morgenmagazin von ARD und ZDF. Resch hatte schon vor dem Gipfel angekündigt, dass Software-Updates nicht reichten, um die Emissionsgrenzwerte für Stickstoffdioxid (NOx) einzuhalten.
Ähnlich argumentiert auch Verkehrsexperte Peter Mock. Wenn ein Update - wie von den Herstellern angegeben - tatsächlich bei allen Fahrzeugen eine Reduzierung der NOx-Werte um 30 Prozent bringen würde, dann sei das "immer noch mehr als vier mal so hoch wie das gesetzliche Euro-6-Limit", sagte Mock der Agentur dpa.
Für Niedersachsens Ministerpräsident Stephan Weil sind weitere technische Umbauten nicht vom Tisch. "Die Industrie hat Bedenken, aber die Diskussion ist deswegen noch nicht vorbei", sagte er auf NDRInfo. Bei älteren Modellen der Euro-1 bis Euro-4-Norm seien Umbauten jedoch nicht mehr möglich oder sinnvoll.
VW schließt Umbauten aus
Volkswagen-Chef Matthias Müller hatte gestern baulichen Nachrüstungen eine klare Absage erteilt, die über Software-Updates hinausgehen: "Wir halten es im Grunde genommen für ausgeschlossen, Hardware-Veränderungen vorzunehmen. Einmal des Aufwandes wegen, aber auch, weil die Wirkung fragwürdig ist." Grünen-Chef Cem Özdemir sagte dazu, das "grenzt schon an eine Unverschämtheit". Offenbar glaubten Teile der Branche immer noch, billig davonzukommen bei der Diesel-Abgasreinigung. Die Ergebnisse des Diesel-Gipfels reichten jedenfalls nicht aus.
Elektrische autos stoten geen NOx en fijnstof uit in de steden. De duitse autoindustrie zet zich in de brandstofmotor technologie zal lang mogelijk uit te melken i.p.v. snel en voortvarend vol in te zetten op elektromobiliteit. Fraude, bedrog en kartelvorming worden zelfs niet geschuwd dat te bereiken.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 12:57 schreef Gunner het volgende:
Wat heeft dat met elektrisch rijden te maken?
En welke egolf heb je dan? Met hoeveel bereik?quote:Op donderdag 3 augustus 2017 12:32 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik snap je punt, maar in de basis is en blijft het elektrisch rijden. Of het model of de rest van de techniek je aanstaat is een ander verhaal.
En Tesla is mooi hoor, maar die dingen zijn op korte termijn niet leverbaar. Je mag er eentje reserveren voor 1000 knaken en als je mazzel hebt mag je er 'medio 2018 of later' in gaan rijden. Terwijl mijn dealer 40 e-Golfs op voorraad heeft staan waar ik volgende week in kan rijden als ik dat wil.
Golf weet in niet echter bekijk deze eens, ze geven 400 km aan of dat klopt?quote:Op donderdag 3 augustus 2017 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En welke egolf heb je dan? Met hoeveel bereik?
De nieuwste, theoretisch bereik 300km wat in de praktijk zo'n 200 is. 100kw elektromotor.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En welke egolf heb je dan? Met hoeveel bereik?
ik zie maar 1 type?quote:Op donderdag 3 augustus 2017 13:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het punt is, er zijn meerdere type eGolf,
Het punt is, er zijn meerdere type eGolf,quote:Op donderdag 3 augustus 2017 13:23 schreef john2406 het volgende:
[..]
Golf weet in niet echter bekijk deze eens, ze geven 400 km aan of dat klopt?
https://www.renault.nl/modellen/elektrische-autos/zoe.html
Ook Renault, hoeveel bereik heeft deze, geloof model S, dan wel, plus weet de brandweer nu wel wat te doen als er iets mee gebeurt en ik zit klem achter het stuur?quote:Op donderdag 3 augustus 2017 13:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het punt is, er zijn meerdere type eGolf,
Nee, de Tesla3 heeft in de grote accu uitvoering een range van maximaal bijna 500 kilometer.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 13:24 schreef Gunner het volgende:
[..]
De nieuwste, theoretisch bereik 300km wat in de praktijk zo'n 200 is. 100kw elektromotor.
Ik zit nu pas in de materie te verdiepen dus alle details ken ik absoluut nog niet.
De Tesla doet in theorie 345, wat dat in de praktijk is weet denk ik nog niemand. wat de NL-prijzen zijn die al bekend? vanaf 35000 dollar kan je naar euro's 100% omzetten maar wel met 21% btw er bovenop. Dus reken maar vanafprijs 42K denk ik?
[..]
ik zie maar 1 type?
Er is een 'nieuwe' e-Golf met een verbeterde actieradius.
100 meer als de Renault?quote:Op donderdag 3 augustus 2017 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, de Tesla3 heeft in de grote accu uitvoering een range van maximaal bijna 500 kilometer.
Dat is wel netjes, die 200KM effectief vind ik wel erg mager. Daar kan ik niet eens naar familie heen en weer zonder op te laden. En het bijbehorende gezweet Een fastned-achtige oplaadpunten ken ik wel maar dat verlengt je reistijd wel aanzienlijk lijkt me.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, de Tesla3 heeft in de grote accu uitvoering een range van maximaal bijna 500 kilometer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |