Het X/G-regime is zowel qua betekenis als qua werking totaal anders dan L/H. L/H kent namelijk geen veiligheidsfunctie en mag in principe gepasseerd worden hoewel dat bij zware goederentreinen niet handig is. Bij X/G is het passeren van een X met een goederentrein verboden. Dit is omdat in het G-regime allemaal randvoorwaarden van toepassing zijn op de voorwaarden voor een rijweg. Waaronder dat de tunnel niet meer wordt vrijgegeven voordat de goederentrein er volledig uit is, en de tunnelentreesnelheid kan onder X/G in de ATB worden afgedwongen. L/H is slechts het doorlussen van de seinen naar een positie waar je in principe altijd weg kan komen. Bij tunnels waar slechts één blok aanwezig is, is geen X/G gemaakt. Zoals bij de Drontermeertunnel en de Hemtunnel.quote:Op donderdag 13 juli 2017 00:46 schreef Cherna het volgende:
Overigens heb je bij tunnels dan een x regime bij goederen. Ook daar hebben wij niets mee van doen.
Combinatie van knipperende X daarna volgende vaste X is stoppen of G is go.
Nee met lagere school kun je dat ook. Het is ook niet moeilijk. Zo heb je als engineer ook geen hts nodig. Dat zou je ook met een mbo makkelijk kunnen met wat aanleg in pratischse zaken. Ook dat stelt geen reet voor met wat ervaring.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:03 schreef b2py het volgende:
'Boven MBO niet nodig', al die jaren studeren 😭😭
Mijn mening is niet dom omdat jij het er niet mee eens bent, leer zelf eerst maar eens wat respectvollere reacties te geven blaaskaak.quote:Op donderdag 13 juli 2017 01:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Wat een onzin. Dat automatisering de boel op termijn gaat overnemen is gewoon een gegeven. Dat het tot die tijd een machtig mooi vak is ook. Het een sluit het ander niet uit en je moet niet dom gaan lopen doen over dat dat iets disrespectvols ofzo zou zijn.
Fles woont toch niet in Emmen?quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:39 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik weet dat ik met die opmerking over veel mensen hun hoofd aan het pissen of kotsen ben, maar de mensen die dit niet serieus nemen zijn ook de mensen die over een jaar of 20 triest halve liters aan het hakken zijn om 10:00 op het balkon van hun appartement in Emmen.
Ik doe toch universiteit flapdrol 😅quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:41 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
School. Studeren doe je op de universiteit, niet op HBO of MBO.
Het ging om de machinistenopleidingen in de discussie chef! De universiteit heeft je kennelijk nog niet leren lezen.quote:
Ze kunnen nu al treinen automatisch laten rijden. Dat is het probleem dan ook niet. Het is de infrastructuur en materieel en huidige seinenstelsel dat daar niet geschikt voor is zoals het er nu bij ligt. Het implementeren van ERTMS over het gehele spoor in NL zullen nog jaren overheen gaan. Het huidige stelsel is daar nu niet geschikt voor. En dan de KOSTEN en testfases.quote:Op donderdag 13 juli 2017 09:09 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Toch denk ik wel dat automatisering best vlot een hoge vlucht gaat nemen als ERTMS eenmaal is ingevoerd. De informatie die dan makkelijk leesbaar voor een computer aanwezig is, is zo groot dat die prima de trein kan rijden. Wat blijft is dat personeel op de trein niet overbodig is voor kleine storingen en ongevallen maar er is niets wat de techniek tegenhoud om de trein zelfstandig te rijden.
Toch vraag ik me wel af hoe groot het voordeel daadwerkelijk is zolang het personeel wel nodig blijft. Ja, er is slechts materieelbekendheid noodzakelijk en daarmee is de planning voor reguliere situaties en bij verstoringen eenvoudiger en daarnaast vervalt het veiligheidsargument tegen rondjes rond de kerk maar daar houdt het wel mee op.
Mooie toevoeging.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:55 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het X/G-regime is zowel qua betekenis als qua werking totaal anders dan L/H. L/H kent namelijk geen veiligheidsfunctie en mag in principe gepasseerd worden hoewel dat bij zware goederentreinen niet handig is. Bij X/G is het passeren van een X met een goederentrein verboden. Dit is omdat in het G-regime allemaal randvoorwaarden van toepassing zijn op de voorwaarden voor een rijweg. Waaronder dat de tunnel niet meer wordt vrijgegeven voordat de goederentrein er volledig uit is, en de tunnelentreesnelheid kan onder X/G in de ATB worden afgedwongen. L/H is slechts het doorlussen van de seinen naar een positie waar je in principe altijd weg kan komen. Bij tunnels waar slechts één blok aanwezig is, is geen X/G gemaakt. Zoals bij de Drontermeertunnel en de Hemtunnel.
😁 hier ging iets fout.quote:
De RER A en dat zou ook prima gaan bij de RER B en mogelijk de E lijn zolang die niet tot Mantes la Jolie is door getrokken.quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:31 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nee, de automatisering van main line treinen is al een feit. In Parijs rijden de treinen van RER A al zelfstandig door het stadscentrum, in Londen gaat vergelijkbare functionaliteit volgend jaar in dienst (Thameslink en Crossrail).
DB is aan het experimenteren met zelfrijdende goederentreinen en SNCF wil tegen 2023 zelfs zelfrijdende TGVs hebben. De rol van machinist op die treinen verandert in het toezicht houden op de machine.
De essentie van het verhaal is dat in tegenstelling tot andere vervoersbranches het spoorwegvervoer de afgelopen 50 jaar op veel vlakken stil heeft lijken te staan. De veiligheidsprincipes gaan er nog steeds vanuit dat het onmogelijk is om te detecteren dat een sein defect is en er afwijkende situaties kunnen bestaan, waardoor er vertrouwd moet worden de wegbekendheid (en dus het geheugen) van de machinst.quote:Op donderdag 13 juli 2017 00:07 schreef GlenSpey het volgende:
Wat een hoop gezeur, wat is nou eigenlijk de essentie van je verhaal? Waarom ben je zo anti-wegleren, wat heb JIJ er verder mee van doen?
Alles vervangen door leuke stewardessen in korte rokjesquote:Op donderdag 13 juli 2017 12:26 schreef Cherna het volgende:
De RER A en dat zou ook prima gaan bij de RER B en mogelijk de E lijn zolang die niet tot Mantes la Jolie is door getrokken.
Maar je geeft het zelf al aan. Onder het stadscentrum door. Dat is geheel in tunnels met op zeer korte afstand stations waarbij plaatselijke hulp zo aanwezig is.
En dan nog zit er personeel op. Natuurlijk zal de functie anders ingevuld worden. Dan noem ik het een combinatie van machinist/technicus/service verlener. En zou er helemaal geen personeel meer aanwezig zijn op mainline, zal je toch iemand nodig moeten hebben die de trein constant moet monitoren. Er hoeft maar iemand onwel te worden moet je toch kunnen ingrijpen als je afstanden hebt tussen stations die groter zijn dan bij metro verkeer in het veld.
Kan toch ook prima met overwegen? Ieder weldenkend mens weet dat je dood gaat van een trein die met volle vaart tegen je aanrijdt. En als er geen machinist op de trein zit, weet ook niemand in de trein dat de trein tegen een mens is aan geraden, dus wat is dan nog het nut van de trein stil zetten in het open veld? De mens die geraakt is, is toch niet meer te redden en de mensen in de trein hadden ook niks kunnen doen.quote:Aki/Ahob etc zal compleet moeten verdwijnen wil je echt zonder personeel een trein door het landschap willen jagen. Ook een voordeel van metroverkeer.
Persoonlijk zou ik juichen als al die overwegen worden gesaneerd. Dit zijn vaak de grootste bronnen van ellende. Dan net zoals bij hoge snelheidslijnen een hoge wal/afrastering langs het spoor om idioten niet de ruimte te geven om in de buurt van de sporen te komen.
Als jij het leuk vind dan trek ik voor U wel een rokje aan. 😁quote:Op donderdag 13 juli 2017 12:59 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Alles vervangen door leuke stewardessen in korte rokjes
Die gaan dan ook geen plaatsbewijzen controleren, genoeg mogelijkheden om er voor te zorgen dat iemand niet zonder kaartje aan boord komt.
[..]
Kan toch ook prima met overwegen? Ieder weldenkend mens weet dat je dood gaat van een trein die met volle vaart tegen je aanrijdt. En als er geen machinist op de trein zit, weet ook niemand in de trein dat de trein tegen een mens is aan geraden, dus wat is dan nog het nut van de trein stil zetten in het open veld? De mens die geraakt is, is toch niet meer te redden en de mensen in de trein hadden ook niks kunnen doen.
Zo'n trein kan automatisch detecteren dat-ie iets geraakt heeft en zijn positie doorgeven. Hulpdiensten kunnen dan automatisch geïnformeerd worden en naar de juiste plek worden gestuurd en bij het eerstvolgende station kan iemand worden klaar gezet om de trein visueel te inspecteren.
Ja, ik zet het hier bewust zo plastisch neer en ethisch gezien zullen er vast wel haken en ogen aan vast zitten, maar ik zie niet in waarom honderden mensen psychisch belast moeten worden door de keuze van een individu om rode lichten te negeren.
Zo zie ik dat ook. Het vertrekporces is enorm belangrijk. Daar valt heel veel uit te halen. Daarom zijn er nu ook proeven met aftellers etc.quote:Op donderdag 13 juli 2017 13:19 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Ik ben nog een beetje op zoek naar wat het exacte voordeel van automatisch rijden is zolang er wel personeel aanwezig moet zijn op een trein. Als je op korte treinen terug kan naar één personeelslid zou het voordeel kunnen hebben maar dat hebben de regionale vervoerders momenteel ook al op een andere manier bereikt. Het verbeteren van het vertrekproces is denk ik een groter winstpunt dan automatisch rijden. Zeker omdat dat op lange sprintertrajecten tijd scheelt. Tussen Weesp en Almere Oostvaarders scheelt zoiets al gauw meer dan een minuut rijtijd. Dat soort winsten zie ik niet komen van het verdwijnen van een machinist.
Wie weet. Busschauffeurs in Frankrijk hebben immers demonstratief een rok gedragen tijdens het warme weer. 😁quote:Op donderdag 13 juli 2017 13:24 schreef MTL het volgende:
Oh, gaan we de Kilt in het kledingpakket krijgen?
Een voordeel is bijvoorbeeld dat treinen dan altijd exact op de juiste plaats stoppen. Wat nu niet het geval is aangezien het afhangt van wegkennis en inzicht van de machinist.quote:Op donderdag 13 juli 2017 13:19 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Ik ben nog een beetje op zoek naar wat het exacte voordeel van automatisch rijden is zolang er wel personeel aanwezig moet zijn op een trein.
Die lichtbalk in Hertogenbosch die een lange tijd proef draaide in combinatie met een blauwe lamp was voor reizigers best interessant. Hoop dat daar meer naar toe word gewerkt.quote:Op donderdag 13 juli 2017 14:51 schreef ReisT het volgende:
[..]
Een voordeel is bijvoorbeeld dat treinen dan altijd exact op de juiste plaats stoppen. Wat nu niet het geval is aangezien het afhangt van wegkennis en inzicht van de machinist.
Heb ik ook allemaal wel vaker gedaan. Maar dat word je in deze tijd niet meer in dank afgenomen als er iemand in burger staat te controleren. Laat ik het zo zeggen. Het werken in het grijze gebied word steeds moeilijker. Zo heb ik ooit zelf eens een wissel vrij gemaakt met een vlaggenstok. Eenmaal maar nooit meer. Prorail had daar ook nog een mening over. En je zou zeggen dat ondanks alles prima verlopen was en de trdl het wissel kon bedienen etc en ik wist waar ik mee bezig was zou ik dat in deze tijd niet meer doen. En volgens mij heeft ook de trdl daar wel iets over te horen gekregen. Maar dat heb ik nooit nagevraagd.quote:Op donderdag 13 juli 2017 15:05 schreef MTL het volgende:
Uniformiteit is altijd goed. Maar er zijn ook uitzonderingen. Als bijvoorbeeld het voorste gedeelte propvol zit, terwijl het achterste gedeelte nog vrij leeg is, dan wil ik ook wel eens de trein een stukje verder rijden, om zo de opstappende reizigers in het achterste gedeelte te krijgen.
Over een jaar of 20 misschien wel Maar tot die tijd gebeurt het ergens andersquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zit wel eens verschil in maar naar mijn idee is dat vooral het geval op stations waar de weinig bordjes staan of ze niet goed staan.quote:Op donderdag 13 juli 2017 14:51 schreef ReisT het volgende:
[..]
Een voordeel is bijvoorbeeld dat treinen dan altijd exact op de juiste plaats stoppen. Wat nu niet het geval is aangezien het afhangt van wegkennis en inzicht van de machinist.
Oh okay dan! Alleswetende IT-expert.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:56 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Mijn mening is niet dom omdat jij het er niet mee eens bent, leer zelf eerst maar eens wat respectvollere reacties te geven blaaskaak.
Daarom ben ik het ook best eens met de 2 generaties. Maar nogmaals; dat betekent niet dat het niet gaat gebeuren.quote:Op donderdag 13 juli 2017 10:39 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ze kunnen nu al treinen automatisch laten rijden. Dat is het probleem dan ook niet. Het is de infrastructuur en materieel en huidige seinenstelsel dat daar niet geschikt voor is zoals het er nu bij ligt. Het implementeren van ERTMS over het gehele spoor in NL zullen nog jaren overheen gaan. Het huidige stelsel is daar nu niet geschikt voor. En dan de KOSTEN en testfases.
Ik ben het met je eens dat het gaat gebeuren net zoals ik denk dat chirurgen ook hiermee te maken gaan krijgen en een zeer groot deel door robots word overgenomen. En wat is leuk. Alle beroepen kun je zien als maatschappelijk nut. Ik ga ervanuit dat het schrijven van een programma nut moet hebben en niet voor de fun geschreven moet worden omdat programma ontwikkelaars het leuk vinden. Maar ook daar zie je mensen praten hoe leuk en moeilijk het moet zijn. Dat is alleen maar positief. Iemand die zijn werk niet leuk vind verwacht ik uiteindelijk geen kwaliteit van.quote:Op donderdag 13 juli 2017 16:51 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Daarom ben ik het ook best eens met de 2 generaties. Maar nogmaals; dat betekent niet dat het niet gaat gebeuren.
Waar het vooral in zit is de complexiteit. Het spoor, zoals nu opgezet, is een NP-compleet probleem en dat is niet op te lossen door AI. Als je de boel inricht zoals de RER of de metro in Kopenhagen dan neem je zoveel factoren weg dat het met de huidige hardware en software eenvoudig te doen is. Dat schijnen de meeste mensen zich niet te realiseren. We hebben geen openbaar vervoer omdat het leuk is voor het rijdend personeel maar omdat het handig is voor de mensen die vervoerd moeten worden.
Als we slechts beperkt moeilijkheidsfactoren weg gaan nemen dan kijken we naar een technische oplossing binnen 2 generaties als de hardware en software mee blijven groeien, niet uitgaande van het bereiken van singulariteit uiteraard.
Deze ?quote:Op donderdag 13 juli 2017 22:54 schreef Claude_Viole het volgende:
Er was een tijdje geleden toch een film uitgebracht waarin de gevaren voor spoorwegmedewerkers te zien waren? Ging over een aannemersbedrijf op het spoor die slecht presteerde en het onderste uit de kan wou halen? Uiteindelijk stond er één iemand op een vrij baanvak waarna die werd aangereden.
Hoe heette dat filmpje ook alweer?
Die was het inderdaadquote:
Ik vind dat dit soort dingen gewoon moeten kunnen. Wat dat betreft kan je beter rijgedrag permanent monitoren en naar 90-percentielwaardes kijken. Dan zitten de gekke uitschieters er niet bij, die zullen vast wel een reden gehad hebben.quote:Op donderdag 13 juli 2017 15:30 schreef Cherna het volgende:
[..]
Heb ik ook allemaal wel vaker gedaan. Maar dat word je in deze tijd niet meer in dank afgenomen als er iemand in burger staat te controleren. Laat ik het zo zeggen. Het werken in het grijze gebied word steeds moeilijker. Zo heb ik ooit zelf eens een wissel vrij gemaakt met een vlaggenstok. Eenmaal maar nooit meer. Prorail had daar ook nog een mening over. En je zou zeggen dat ondanks alles prima verlopen was en de trdl het wissel kon bedienen etc en ik wist waar ik mee bezig was zou ik dat in deze tijd niet meer doen. En volgens mij heeft ook de trdl daar wel iets over te horen gekregen. Maar dat heb ik nooit nagevraagd.
Nu blijf ik staan en wacht op de monteurs die dan de steen verwijderen. Al duurt het een hele dag.
Ben het met je eens. Helaas denkt de theoreticus daar anders over. Ik laat mij er verder niet overuit. Maar zie het combineren maar eens. Zoals ik het graag en veilig wil doen mag ook niet meer. Ook daar zijn al diverse machinisten over aangesproken. Het grote probleem is dat de controle op je werkzaamheden enorm zijn toegenomen. 2e remstand VIRM is daar ook een voorbeeld van waar ik ook een mening over heb maar als je het niet erg vind laat ik mij daar niet over uit.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 08:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ik vind dat dit soort dingen gewoon moeten kunnen. Wat dat betreft kan je beter rijgedrag permanent monitoren en naar 90-percentielwaardes kijken. Dan zitten de gekke uitschieters er niet bij, die zullen vast wel een reden gehad hebben.
Dan is het maar goed dat ze kunnen vliegen hequote:Op vrijdag 14 juli 2017 13:10 schreef Cherna het volgende:
dan moeten reigers voor de aansluiting naar Heerlen een behoorlijke wandeling maken terwijl de aansluiting erg krap is.
😁😁 Het snel tikken met zelf gevormde woorden door een mobieltje zijn zo nu en dan inderdaad wel hilarisch.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 13:27 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dan is het maar goed dat ze kunnen vliegen he
quote:Op vrijdag 14 juli 2017 16:34 schreef dennistd het volgende:
Ik had ze inderdaad al bijna door elkaar gehaald:
[ afbeelding ]
Dat is er helemaal uitgegaan toch? Of is het de bedoeling dat het uiteindelijk op grote schaal terugkeert?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |