abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_172337659
quote:
Luchtmacht wil meer

DEN HAAG - De Koninklijke Luchtmacht wil de JSF-vloot stapsgewijs laten groeien naar ruim zestig toestellen. Dat zijn er bijna twee keer zoveel als er zijn besteld.

De luchtmacht erkent dat er een groter aantal F-35’s op het wensenlijstje staat dat richting de formatietafel is gestuurd, maar wil het aantal niet bevestigen. „Het is logisch aan te geven dat er meer toestellen nodig zijn”, zegt een woordvoerder. Bronnen bij Defensie en in de defensie-industrie stellen dat het om 64 tot 68 stuks gaat.

De extra toestellen zouden gefaseerd over een langere periode moeten instromen. Voor de financiering ervan is de luchtmacht afhankelijk van extra geld dat tijdens de kabinetsformatie wordt vrijgemaakt voor Defensie. Volgens ingewijden wordt er gesproken over de ophoging van de defensiebegroting met zo’n 1,5 tot 2 miljard euro per jaar.

Het aantal van 68 F-35’s zou allesbehalve vreemd zijn, omdat de oorspronkelijk beoogde bestelling bij bouwer Lockheed Martin precies zoveel toestellen was. De luchtmacht zou er vier squadrons van kunnen vormen van zestien stuks. De rest is reserve of staat permanent in de VS voor opleidingen. Bij een recent werkbezoek van de defensiecommissie van de Tweede Kamer gaf plaatsvervangend commandant Fred Sotthewes van de Luchtstrijdkrachten aan minstens zestig F-35’s nodig te hebben.

In aanloop naar het besluit tot aanschaf van het nieuwe jachtvliegtuig werd jarenlang het plangetal van 85 gehanteerd. Later werd dat bijgesteld tot 68 en zelfs 56. Nog volop bezig met bezuinigen op Defensie, besloot het kabinet in 2013 het ’ambitieniveau’ voor de krijgsmacht te verlagen en er uiteindelijk maar 37 aan te schaffen. Het was een besluit dat na vijftien jaar en met hangen en wurgen tot stand was gekomen. Doordat de PvdA als coalitiepartij een hek om het budget had gezet, was een hoger aantal toestellen simpelweg politiek niet haalbaar.

Met toenemende zorgen over de veiligheid in Europa en groeiend besef dat we daar zelf voor moeten zorg dragen, ligt het voor de hand de ambities van de krijgsmacht weer op te schroeven. De vier formerende partijen willen de defensiebegroting verhogen.

Ons land heeft 61 F-16’s. Daarvan hadden er afgelopen jaar elf beschikbaar moeten zijn voor missies, maar dat waren er slechts zes. En na deelname aan de NAVO-surveillance boven de Baltische staten en bestrijding van terreurleger IS in Irak en SyriŽ is er geen enkele meer beschikbaar.

Missies
Het kabinet stelde bij de aanschaf van de F-35 dat er minstens vier toestellen beschikbaar moesten zijn voor missies. Maar het is zeer de vraag of dat lukt met een aantal van 37, zegt voormalig commandant der strijdkrachten Dick Berlijn. „Zeker als je daar toestellen in onderhoud en voor de opleiding in de VS vanaf haalt, zal het met 37 lastig worden aan onze internationale verplichtingen te voldoen.”

Voor de vervanging van de F-16 is 4,5 miljard euro gereserveerd, plus jaarlijks 270 miljoen euro om ze in de lucht te houden. Omdat F-35’s in Amerika worden gekocht en de dollarkoers hoog staat, is er momenteel een gat in het budget van 586 miljoen euro. Ook gezien de andere miljardeninvestering die bij Defensie staat te gebeuren - de vervanging van de onderzeeboten - is het zeer de vraag of de luchtmacht haar zin krijgt. Volgens berekeningen van partijen aan de formatietafel kunnen met de ophoging van het defensiebudget met 2 miljard euro beide investeringen worden gedaan: ťn onderzeeboten ťn meer JSF’s. Over twee jaar moeten de eerste JSF’s in Nederland zijn.

(Telegraaf)
quote:
Pentagon voorziet kostenstijging JSF

WASHINGTON - Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft de kostenraming voor de F-35, de Joint Strike Fighter, verhoogd naar 406,5 miljard dollar (356 miljard euro). Dat is 27 miljard dollar (ruim 23 miljard euro) meer dan bij de vorige raming, aldus cijfers die het Pentagon maandag voorlegt aan het Congres.

De F-35 was al het duurste wapenproject uit de geschiedenis van de Verenigde Staten. Een woordvoerder van het F-35-programma reageerde vooralsnog niet op verzoeken om een toelichting. De kostenstijging lijkt voor een deel te komen door extra productie van toestellen voor de Amerikaanse luchtmacht en marine.

Het JSF-project heeft lang te kampen gehad met kostenoverschrijdingen en technische vertragingen. President Donald Trump heeft meermalen aangegeven het gevechtsvliegtuig van Lockheed-Martin te duur te vinden. Nederland koopt 37 JSF’s, die de F-16’s van de luchtmacht moeten vervangen.

(Bron)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_172392086
De Duitsers hebben bij de Amerikanen geinformeerd naar de F-35, maar nein danke..

Reuters:
quote:
PARIS (Reuters) - France and Germany have agreed to develop a European fighter jet to replace their existing fleets, part of a raft of measures to tighten defense and security cooperation, according to a document issued after a Franco-German cabinet meeting in Paris on Thursday.

The two countries are to come up with a roadmap for developing the new aircraft by mid 2018, the document said.
The two governments also agreed to set up a cooperation framework for the next model of the Tiger attack helicopter and for tactical air-to-ground missiles.
The document also said the two countries agreed to work together on procuring ground systems including heavy tanks and artillery, and that a contract was expected to be signed before 2019 for the German-led Eurodrone project.

The combat aircraft project buries a split which saw France withdraw from the Eurofighter project in the 1980s to produce its own Rafale warplane via Dassault Aviation.
The document stated that the new combat system, which analysts say could involve a mixture of manned and unmanned aircraft, would replace both the Eurofighter and the Rafale.
However, it did not say what if any role Britain - Europe's leading military power and a partner in the Eurofighter fighter project alongside Germany, Spain and Italy - would play in developing the new successor.

Europe currently has three fighter planes, the Eurofighter Typhoon, France's Rafale and Sweden's Gripen - whereas many defense analysts say there is room for only one combat plane in future because of budget pressures and huge development costs.
Reporting by Jean-Baptiste Vey, Michel Rose and Tim Hepher; writing by Leigh Thomas; editing by Richard Lough
  vrijdag 14 juli 2017 @ 15:22:51 #3
38496 Perrin
Sapere aude
pi_172414338
quote:
Congress Greases Flightpath for the F-35 Boondoggle

President Trump’s instincts about the F-35 program were good during the campaign and the transition. He famously criticized the program in a series of tweets after the election, suggesting the Pentagon buy an updated version of the F-18 Super Hornet instead. But it appears the program’s officials were able to convince him he had negotiated the price down by $600 million, when in fact they had been saying for months before the election the price would come down by that much already.

As a result, the president suddenly began describing the F-35 as “fantastic” when the overwhelming evidence says it is anything but, considering that aside from being the most expensive aircraft in U.S. history (an estimated $1.1 trillion in longterm cost to taxpayers), it’s still grounded as far as actual combat is concerned.
I didn't say it would be easy. I just said it would be the truth.
pi_172851591
quote:
F-35 tikt de 100.000 vlieguren aan

Een mijlpaal voor de F-35. Vliegtuigbouwer Lockheed Martin bereikte de 100.000 vlieguren met de F-35 Lightning II-luchtvloot. In deze uren werden onder meer manoeuvres en uitersten van de jachtvliegtuigen onder de loep genomen, maar ook het wapensysteem onderging verschillende testen. De F-35’s worden gebouwd voor de Verenigde Staten en nog 11 andere landen, waaronder Nederland. In 2019 komen de eerste F-35’s naar ons land. Uiteindelijk zullen de Nederlandse F-16’s verdwijnen.

(Defensie)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_173191238
quote:
Nederland krijgt opslagplaats JSF-onderdelen in Europa

Nederland mag als enige land in Europa alle reservedelen voor alle JSF-gevechtsvliegtuigen gaan opslaan. Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft besloten dat de Koninklijke Luchtmacht de opslag, verzending en het beheer van reservedelen van ruim 400 gevechtsvliegtuigen gaat verzorgen. Het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) wordt de centrale opslagplaats.

"Prachtig nieuws voor Nederland, en een compliment ook aan de Nederlandse industrie", zegt minister Hennis van Defensie. "Het is illustratief voor de samenwerking tussen overheid en industrie en de kwaliteit van onze bedrijven."

Werkgelegenheid

Zo'n 70 Nederlandse bedrijven profiteren van de komst van het Nederlandse distributiecentrum. "Dit is goed voor onze werkgelegenheid en levert naar verwachting enkele honderden miljoenen aan extra omzet voor onze logistiek en distributiesector op", zegt minister Kamp van Economische Zaken.

Vanaf het LCW kunnen de onderdelen snel worden verpakt en verstuurd naar andere Europese landen. Ook de douaneafhandeling en exportvergunningen worden daar geregeld. Het LCW krijgt ook een vooruitgeschoven post op Schiphol, omdat het vervoer ook via de lucht zal gaan.

De Nederlandse regering besloot in 2013 om de F-16 te vervangen door de F-35. "Na jaren van politieke discussie zien we nu dat de beslissing om de F-35 als opvolger voor de F-16 te kiezen ook economisch de verwachtingen meer dan waarmaakt", aldus Hennis.

(NOS)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 20:24:12 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173192730
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 19:26 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Super, slechts 1 bom op woensdrecht nodig
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173512854
quote:
Foto's in de link. De F-35B vliegt rondjes bij de Noord-Koreaanse grens.
pi_174050883
F-35-top bijeen in Nederland

Minister Hennis verwelkomde vandaag de internationale partners van het F-35-project in Amsterdam. De zogenoemde JSF Executive Steering Board (JESB) bestaat uit de hoogste vertegenwoordigers van de 9 partnerlanden.

urk.jpg

De JESB bespreekt 2 keer per jaar de voortgang van het F-35-project. Omdat Nederland op dit moment naast de Verenigde Staten voorzitter is, praat de stuurgroep deze week in Nederland. Onder de aanwezigen is ook de hoogste F-35-programmaleider vice-admiraal Mat Winter. Eerder deze week kreeg hij een beeld van de Nederlandse innovatiecapaciteiten bij het Logistiek Centrum Woensdrecht, Fokker, Aeronamic en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Deze bedrijven werken mee aan het F-35-programma.

Einde ontwikkelingsfase
Het F-35-project nadert het einde van de ontwikkelingsfase. Dit betekent dat er nog meer nadruk komt te liggen op het gebruik en de doorontwikkeling. Hierbij wordt het toestel voorzien van de laatste high tech-mogelijkheden.

img_7517.jpg

Stuksprijs daalt
Hennis: “Gelukkig zien we de stuksprijs van de F-35 geleidelijk dalen.” In combinatie met de ‘block buy-verwerving’ is dit volgens Hennis een effectieve manier om de kosten te verlagen. “Maar laat duidelijk zijn dat de betaalbaarheid een cruciale kwestie blijft. Dat geldt niet alleen voor de aankoop, maar zeker ook voor het onderhoud.”

Economische overweging
De bewindsvrouw lichtte vervolgens de economische overweging toe om voor de F-35 te kiezen. “Ik erg blij ben met de opslag van de reservedelen van de Europese F-35-vloot op het Logistiek Centrum Woensdrecht. Wereldwijde logistieke ondersteuning is essentieel voor betrouwbaar en betaalbaar onderhoud de komende jaren.”

Logistiek knooppunt
Het F-35-magazijn sluit goed aan op de Nederlandse ideeŽn en inspanningen om hier een logistiek knooppunt te ontwikkelen. “Hierbij combineren we alle beschikbare logistieke faciliteiten in bijvoorbeeld Rotterdam, Woensdrecht, Eindhoven, maar ook Schiphol Airport. Dat past bij een land dat volgens het toonaangevende onderzoeksbureau McKinsey genoteerd staat als 1 van de best verbonden landen ter wereld”, besloot de minister.

(Defensie)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_174088671
quote:
Uniek kijkje bij onze aanstaande JSF’s

De nieuwe F-35 toestellen, voorheen de JSF’s, worden in de VS startklaar gemaakt om naar Nederland te komen. De Telegraaf mocht meekijken op een Amerikaanse vliegbasis in CaliforniŽ.

(Telegraaf)
Video via de link.
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_174326159
quote:
Supersonische troetelkinderen

KERN COUNTY - In de felblauwe lucht boven de Mojave-woestijn is het knal op knal van F-35’s die door de geluidsbarriŤre schieten. Ook de Nederlandse luchtmacht oefent dag en nacht op Edwards Air Force Base met twee van de nieuwste gevechtsvliegtuigen. ,,We zien ze een beetje als een tweede vrouw. Lief zijn voor ze en af en toe aaien’’, grappen de monteurs.

De luchtmachtmilitairen verblijven een paar jaar op de afgelegen plek in CaliforniŽ voordat in 2019 de eerste toestellen in Leeuwarden worden gestationeerd. Elke dag maken ze over een lange rechte weg door de woestijn het ritje naar hun werkplek. Een bijzondere plaats waar de Amerikaanse gevechtspiloot Chuck Yeager in een Bell X-1 als eerste de geluidsbarriŤre doorbrak. Zijn standbeeld staat pontificaal op de basis, niet ver van een groot park waar tal van historische en futuristische vliegtuigen zijn gestald die ooit op Edwards tot hun limiet werden getest.

De basis wordt zeer streng bewaakt. De eerste waarschuwingsborden dat een militaire basis op komst is, staan al tientallen kilometers voor de toegangspoort opgesteld. Deze krant mocht bij hoge uitzondering een paar dagen de Nederlandse werkplek bezoeken, die zich midden tussen de grote open hangars van de Amerikanen, Britten en AustraliŽrs bevindt. Een voordeeltje omdat we vroeg in het Joint Strike Fighter-programma stapten.

Ter begeleiding loopt er de hele dag een Amerikaanse afgevaardigde mee die bijvoorbeeld zorgt dat er geen foto’s worden gemaakt in de cockpit of in het bommenluik.

Het terrein is ideaal om elke gevechtssituatie te oefenen. Midden in de woestijn met pas honderden kilometers verderop aan de ene kant Las Vegas en aan de andere kant Los Angeles. Er tussenin ligt niks. Niet voor niks werd ook gekozen om hier Space Shuttles te laten landen. ,,Het hele gebied is eigenlijk ťťn grote landingsbaan, uitwijkmogelijkheden te over’’, zegt kolonel-vlieger Bert ‘Vidal’ de Smit.

Weinig vertier

De Smit geeft leiding aan zo’n veertig Nederlandse militairen op de Amerikaanse basis, ict’ers, monteurs, bewapeningsexperts, bewakers en drie andere gevechtspiloten. Een hechte groep, waarvan vooral de vrijgezellen ook in de avond met elkaar afspreken voor een avondje bowlen of een biertje in een Amerikaans cafť. Maar veel vertier is er niet in de omgeving.

De mannen en vrouwen die hier jaren wonen met partner en kinderen, moeten op elkaar kunnen bouwen. Met een kleine groep moet iedereen diverse taken kunnen uitvoeren. Zoals bijvoorbeeld het zogeheten ‘hot pitten’, het bijtanken van de vliegtuigen met draaiende motoren zodat ze direct weer de lucht in kunnen om hun missie te vervolgen. Met een grote veiligheidsbril en oorkleppen staan de monteurs klaar bij de tankwagen die de landingsbaan is opgereden. Een hels kabaal zet op wanneer de Nederlandse F-001 en F-002 de hoek langs de verkeerstoren omdraaien voor hun tankbeurt.

Monteur Raymond (zijn achternaam wordt niet genoemd uit veiligheidsoverwegingen) neemt met een speciaal apparaat de temperatuur van de banden op voordat het vliegtuig doorrijdt naar de tankplek iets verderop. Want als die temperatuur te hoog is, kan het levensgevaarlijk zijn als er met draaiende motor wordt bijgetankt. In een paar minuten zit de F-001 alweer vol. Het moment voor de piloot om even snel wat te eten en op adem te komen.

Duim de lucht in

Het duimpje van piloot De Smit gaat niet veel later de lucht in voor hij zijn trainingsmissie vervolgt. In de lucht wordt hij deze dagen onder andere vergezeld door de F-35B van de Amerikaanse marine die in staat zijn verticaal te landen. Deze toestellen zijn door de VS al ingezet tijdens oefeningen rond het Koreaanse schiereiland na de provocerende rakettesten van Noord-Korea.

Nederland heeft niet gekozen voor deze variant, maar voor de F-35A waar de komende twee jaar voorlopig alleen nog mee getest wordt. Ons land was op zoek naar een alleskunner die de F-16 moest vervangen. De aanschaf was een hoofdpijndossier van jewelste. Maar uiteindelijk is voor een compromis gekozen met een programma van 4,5 miljard euro waarvan 37 toestellen kunnen worden aangeschaft.

,,De F-16 is heel intensief gebruikt als jachtvliegtuig. Het werd technisch oud. Ik wil het niet vergelijken met de Commodore 64 maar het is nu eenmaal een fighter die stamt uit de jaren ’70. Tijdens de missies die we tegenwoordig uitvoeren, zien we dat er in een omgeving wordt opgetreden die veel vijandelijker is, waar veel systemen zijn die het leven van een jachtvlieger zuur kunnen maken’’, legt De Smit uit nadat hij is geland.

Een dag later staat er voor zijn collega-vlieger Pascal ‘Smiley’ Smaal ook een bijzondere training op het programma. De goedlachse piloot zal zo’n 800 kilometer verderop, op een militair oefenterrein in de Amerikaanse staat Utah een bom droppen op een aantal containers die zijn opgesteld als een vijandelijk doelwit.

Voor hij op pad gaat, haalt hij uit zijn locker zijn helm, gevechtsoverall, en broek die hem moet beschermen tegen de g-krachten. Vooral de helm (geschatte waarde 400.000 dollar), die bij de F-35 zeer bijzonder is en zelfs data van de camera’s onder het vliegtuig aanlevert waardoor je dwars door de bodem naar beneden kan kijken, wordt met grote zorg behandeld.

’Ook naaien hebben we geleerd’

Sergeant Wouter, verantwoordelijk voor de uitrustingen, helpt Smaal met aankleden in de barak met op de achtergrond een grote Amerikaanse vlag. Zelfs een ouderwetse naaimachine staat in de ruimte naast hypermoderne apparatuur om het vizier scherp te stellen. ,,Als een rits van een g-broek kapot gaat, hoef je niet meteen een nieuwe te kopen, maar kan je ook prima even de naaimachine pakken. Ook dat hebben we geleerd op de opleiding’’, lacht de sergeant als Smaal naar zijn vliegtuig loopt.

De bom is een dag eerder al door het onderhoudsteam onder zijn vliegtuig bevestigd. Een zeer precies klusje waarmee met de hulp van een steekkarretje het gevaarte wordt geplaatst in het bommenrek. Voor specialist Ferry en zijn collega’s is het gesneden koek en in veertig minuten gedaan. Wel zo fijn in de hitte, waarbij in de zomermaanden met gemak de dertig graden wordt gehaald.

Piloot Smaal controleert de volgende dag voordat hij aan zijn missie naar de schietrange in Utah begint het vliegtuig zelf ook nog een keer met een inspectieronde. ,,De mannen hebben natuurlijk alles al uitvoerig gecheckt. Maar dit is nog een laatste controle van onder andere de banden en de remmen’’, zegt hij voordat hij het zeer smalle trapje omhoog klimt. Extra spanning zegt hij niet te hebben, al is het gooien van zo’n zware dummybom ook voor de ervaren piloot geen dagelijkse kost.

Veel knoppen zitten er niet in de hightech cockpit, wel twee grote schermen die wat weghebben van iPads waar alle informatie op ingesteld kan worden. ,,We hebben heel veel navigatieapparatuur aan boord en gaan vandaag vliegen door een gebied waar heel veel verstoring van GPS zal plaatsvinden, zowel in de lucht als op de grond. We testen of het vliegtuig en het GPS-geleide wapen hiertegen opgewassen is en de bom dus het doel zal treffen’’, zegt Smaal vlak voor de cockpit wordt afgesloten.

Voltreffer

Een paar uur later stapt hij bezweet maar met een brede glimlach uit. Smaal had een voltreffer, dat is te zien. Het Electro-Optical Targeting System, een alziend oog met meerdere infraroodcamera’s die in een grote glazen koepel onder het vliegtuig hangt, heeft het direct geregistreerd. ,,Super goed’’, zegt hij opgetogen voordat hij na een highfive met een collega-piloot richting de debriefing-ruimte loopt.

De monteurs nemen intussen hun twee supersonische troetelkinderen weer voor een inspectie onder handen. Sergeant Roy trekt twee grote sloffen over zijn legerkistjes voordat hij met zaklamp op de vleugels klimt om te controleren of er geen beschadigingen zijn aan de stealth-laag, een van de belangrijkste eigenschappen van het nieuwe toestel zodat het niet door een vijandelijke radar kon worden opgepikt. Een paar man van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin lezen de data van de vlucht uit op hun laptops.

Binnen in de commandopost van de Nederlanders, waar bij de ingang tientallen flesjes water liggen opgestapeld, wordt alweer de planning voor de volgende dag samengesteld. Commandant De Smit concludeert in de vergaderruimte, waar per videoscherm live-verbinding kan worden gemaakt met Nederland, dat de kritische houding van ons land richting de F-35 in zijn ogen aan het veranderen is.

,,Zoals ik het merk is het cynische er een beetje af. Er is wat meer vertrouwen. En ik denk ook dat de mensen langzamerhand wat meer overtuigd zijn van een wapensysteem zoals de F-35 dat we het gewoon hartstikke hard nodig hebben.’’

(Telegraaf)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:57:08 #11
104871 remlof
Europees federalist
pi_174326632
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 11:42 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Video via de link.
Komen de F-35's weer even naar Nederland? Definitief in 2019 toch pas?
United we stand, divided we fall
pi_174328537
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 15:57 schreef remlof het volgende:

[..]

Komen de F-35's weer even naar Nederland? Definitief in 2019 toch pas?
Inderdaad in 2019 naar ik weet. Maar wie weet ergens een verrassingsbezoekje?
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_174454311
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:42:09 #14
38496 Perrin
Sapere aude
pi_174470098
Duur grapje:
quote:
108 U.S F-35s Won’t Be Combat-Capable

The new F-35 program executive officer, U.S. Navy vice admiral Mat Winter, said his office is exploring the option of leaving 108 aircraft in their current state because the funds to upgrade them to the fully combat-capable configuration would threaten the Air Force’s plans to ramp up production in the coming years.
I didn't say it would be easy. I just said it would be the truth.
pi_174473383
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:42 schreef Perrin het volgende:
Duur grapje:

[..]

Dat kun je wel zeggen ja. Wow.
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:42:29 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174474687
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:42 schreef Perrin het volgende:
Duur grapje:

[..]

Het gaat om het Operating Systeem wat een andere rating heeft
https://www.flightglobal.(...)f-f-35-fleet-441248/
Kreeg daar trouwens een add voor de Eurofighter Tyfoon
_O-
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174475850
Kleine nuance, geldt ook voor een gedeelte van de F22's:
quote:
Some F-35s could remain without fully combat-capable software

NATIONAL HARBOR, Md. — The Defense Department is considering a plan that would keep about one hundred F-35s in an earlier software configuration not optimized for combat.

According to a FlightGlobal report, Lockheed Martin delivered about 108 aircraft in a 2B software configuration during the early stages of the program, Vice. Adm. Mat Winter, head of the F-35 joint program office, said Monday. It would take at least 150 modifications to bring each jet up to the 3F software standard associated with full combat capability.

The JPO is conducting a business case analysis to see whether it would be worth conducting the modifications or if that money would be better spent ramping up production and further modernizing the Block 3 jets. That could mean that a portion of the F-35 fleet will never be fit for combat, and could instead be used for testing or training.

Air Force Chief of Staff Gen. David Goldfein downplayed the situation, telling reporters at the Air Force Association annual conference that the service has had similar conversations in the past about other fighter jets.

“What you’re going to see is us continue to do a business case analysis of the cost to retrofit the older aircraft as we go forward. This is not a big dialogue,” he said Sept. 19. “We have actually had this dialogue with the F-16, we had this dialogue with the F-15, we had this dialogue with the F-22. We just haven’t had it for a while.”

In the case of the F-22, the service ultimately opted to keep a portion of its inventory at a lower software configuration, using those assets specifically for training. Today, about 36 F-22s remain in the Block 20 configuration, while 149 F-22s are combat-coded Block 30/35 jets.


Goldfein added that he would be engaged with others who are purchasing the F-35, such as his Marine Corps and Navy counterparts on the joint staff and international air chiefs, on how best to move forward.

The Pentagon’s independent weapons tester had warned in its 2015 report that modernizing earlier versions of the F-35 could prove too costly later on in the program, leading to a portion of the fleet that would never be upgraded.

“These modifications may be unaffordable for the services as they consider the cost of upgrading these early lots of aircraft while the program continues to increase production rates in a fiscally-constrained environment. This may potentially result in left-behind aircraft with significant limitations for years to come,” the report stated.

Bron: https://www.defensenews.c(...)at-capable-software/
pi_174555002
Voltreffer voor F-35-piloot

F-35-piloot Pascal Smaal moet met zijn straaljager een target zien te raken in Utah. De Telegraaf volgt de piloot op zijn trainingsmissie.


Video via de link: (Telegraaf)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_174936960
Antwoorden op Kamervragen over het bericht “Hacker steelt Australische JSF-bestanden.

https://www.rijksoverheid(...)he-jsf-bestanden.pdf
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  zondag 19 november 2017 @ 14:54:02 #20
38496 Perrin
Sapere aude
pi_175171797
quote:
F-35 Strike Fighter Success: Real or Simulated?

Whatever the case, this is just one more example of things not being exactly what they seem in the Beltway bubble. For a short while, in a brightly lit room at Rayburn, the F-35 was what it was promised. But, as Grazier points out, that assumption is just more than a little off the runway.

“If we can’t field a fully functioning fighter plane in less than 20 years, then there is something seriously wrong with our procurement system.”
I didn't say it would be easy. I just said it would be the truth.
pi_175256771
Bevestiging resterende zes F-35 toestellen in de Block Buy

Het F-35 Joint Program Office (JPO) heeft zoals bekend initiatieven genomen om de stuksprijs van het F-35 gevechtsvliegtuig verder te verlagen. Een daarvan is de meerjarige bestelling van toestellen ofwel de Block Buy. Hierbij bestellen partners gezamenlijk toestellen voor een lagere stuksprijs. Het voordeel kan oplopen tot 2,5 procent. Met de brief van 6 december 2016 (Kamerstuk 26 488, nr. 422) bent u geÔnformeerd over de verwerving van achttien toestellen in de Block Buy en de bevestiging daarvan bij het JPO eind 2016. Het betreft acht toestellen in 2020, vijf toestellen in 2021 en nogmaals vijf toestellen in 2022.

Defensie heeft daarbij tevens een opgave gedaan voor de bestelling van nog eens drie toestellen in 2021 ťn 2022, maar deze opgave moet nog worden bevestigd. Tijdens het algemeen overleg van 27 juni jl. (Kamerstuk 26 488, nr. 434) is besproken dat een bevestiging van de zes toestellen afhankelijk is van de financiŽle stand van zaken. Inmiddels is duidelijk dat er voldoende budget is voor de aanschaf van de zes toestellen in de Block Buy1

Defensie heeft daarom definitief besloten deze toestellen aan te schaffen. Zij zal dit voor het einde van dit jaar bij het JPO bevestigen, waarmee de Block Buy korting wordt veiliggesteld.

Om de aanschaf van deze zes toestellen mogelijk te maken, moet ongeveer de helft van de risicoreservering worden ingezet. De nota “In het belang van Nederland” uit 2013 (Kamerstuk 33763, nr. 1) stelt dat deze niet is bedoeld voor prijs- en loonbijstellingen en evenmin voor wisselkoersen die binnen het taakstellende budget moeten worden gedekt. Zowel in de zeventiende voortgangsrapportage project Verwerving F-35 van 15 maart 2017 (Kamerstuk 26 488, nr. 431) als tijdens het algemeen overleg van 27 juni jl. is gemeld dat de eventuele vrijval van de risicoreservering aan het einde van het verwervingsproject kan worden ingezet voor de aanschaf van toestellen. Vanwege het operationele belang, de afnemende stuksprijs en de recente risicoanalyse van Defensie en TNO wordt een deel van de verwachte vrijval ingezet voor de aanschaf van de zes toestellen in de Block Buy. Het gaat om de vrijval van een deel van de risicoreservering, omdat het volume van de risicoreservering groter is dan nodig voor het afdekken van de resterende risico’s, zoals uiteengezet in de achttiende voortgangsrapportage van 19 september (Kamerstuk 26 488, nr. 435).

Het later bestellen van de zes toestellen zou leiden tot nieuwe risico’s: de datum waarop de F-35 volledig operationeel inzetbaar is, zou naar achteren schuiven, de transitieperiode van de F-16 naar de F-35 zou langer duren en de F-16 zou langer moeten doorvliegen. Van dat laatste zouden de extra kosten kunnen oplopen van § 80 miljoen tot § 100 miljoen per jaar.

Inzet van het projectbudget en de helft van de risicoreservering om de bestelling van de zes toestellen te bevestigen, betekent dat er naar de huidige inzichten en uitgaande van de huidige dollarkoers alsmede de ontwikkeling van de stuksprijs waarschijnlijk net niet voldoende projectbudget is voor de drie laatste toestellen.

Het besluit over de bestelling van de drie resterende toestellen is in 2019 aan de orde. Tegen die tijd zal ik de Kamer daarover informeren. De kostenramingen van de 24 toestellen (de eerdere achttien plus de zes nu) die Defensie in de Block Buy aanschaft, zijn commercieel vertrouwelijk en worden toegelicht in een afzonderlijke brief die u gelijktijdig met deze brief toegaat (kenmerk BS2017031497). Met deze bestelling heeft Nederland 34 van de beoogde 37 toestellen bevestigd.

Het aangaan van financiŽle verplichtingen blijft in de Block Buy een jaarlijkse aangelegenheid. Ook de manier van bestellen van onderdelen met een (extra) lange levertijd ((extra) long lead items) is niet anders dan in voorgaande jaren. Zodra Defensie financiŽle verplichtingen aangaat, sluit zij ook een termijndollarcontract tegen de dan geldende koers.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Drs. B. Visser

https://www.rijksoverheid(...)-in-de-block-buy.pdf
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_175397818
Defensie: geld tekort voor laatste drie JSF's

Vanwege de hoge dollarkoers lijkt Defensie niet genoeg geld te hebben om de laatste drie van de 37 gewenste JSF-straaljagers aan te schaffen. Dat schrijft staatssecretaris Barbara Visser in een brief aan de Tweede Kamer.

Ze schrijft dat er "net niet genoeg projectbudget is" voor de drie gevechtsvliegtuigen, maar lijkt het probleem nog niet als definitief te beschouwen. "Het besluit over de bestelling van de drie resterende toestellen is in 2019 aan de orde", aldus Visser. "Tegen die tijd zal ik de Kamer daarover informeren."

De Algemene Rekenkamer waarschuwde vorig jaar al dat de F-35, zoals de Joint Strike Fighter officieel heet, duurder zou kunnen uitvallen door schommelingen in de dollarkoers.

De F-35 is de beoogde opvolger van de F-16 bij de krijgsmacht.

(Frontpage)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_175398721
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 09:19 schreef Cobra4 het volgende:
Defensie: geld tekort voor laatste drie JSF's

Vanwege de hoge dollarkoers lijkt Defensie niet genoeg geld te hebben om de laatste drie van de 37 gewenste JSF-straaljagers aan te schaffen. Dat schrijft staatssecretaris Barbara Visser in een brief aan de Tweede Kamer.

Ze schrijft dat er "net niet genoeg projectbudget is" voor de drie gevechtsvliegtuigen, maar lijkt het probleem nog niet als definitief te beschouwen. "Het besluit over de bestelling van de drie resterende toestellen is in 2019 aan de orde", aldus Visser. "Tegen die tijd zal ik de Kamer daarover informeren."

De Algemene Rekenkamer waarschuwde vorig jaar al dat de F-35, zoals de Joint Strike Fighter officieel heet, duurder zou kunnen uitvallen door schommelingen in de dollarkoers.

De F-35 is de beoogde opvolger van de F-16 bij de krijgsmacht.

(Frontpage)
Maar binnenkort wel een eigen satelliet :P
pi_175405430
quote:
99s.gif Op donderdag 30 november 2017 10:23 schreef Awsom het volgende:

[..]

Maar binnenkort wel een eigen satelliet :P
minder kan helemaal niet, want dan houden we niks meer operationeel over voor missies _O-
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_175409545
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 15:46 schreef rubbereend het volgende:

[..]

minder kan helemaal niet, want dan houden we niks meer operationeel over voor missies _O-
Zeg nooit nooit. :X

Er zal vast wel een opzetje klaarliggen voor samenvoeging met de Belgen. Hoeven er weer 10 kisten minder aangekocht te worden.....
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_175505901
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_176627502
The Government of Belgium has requested to buy thirty-four (34) F-35 Joint Strike Fighter Conventional Take Off and Landing (CTOL) aircraft, and thirty-eight (38) Pratt & Whitney F-135 engines (34 installed, 4 spares). Also included are Electronic Warfare Systems; Command, Control, Communications, Computer and Intelligence/Communications, Navigational, and Identification (C4I/CNI); Autonomic Logistics Global Support System (ALGS); Autonomic Logistics Information System (ALIS); Full Mission Trainer; Weapons Employment Capability, and other Subsystems, Features, and Capabilities; F-35 unique infrared flares; Reprogramming center; F-35 Performance Based Logistics; software development/integration; aircraft ferry and tanker support; support equipment; tools and test equipment; communications equipment; spares and repair parts; personnel training and training equipment; publications and technical documents; U.S. Government and contractor engineering and logistics personnel services; and other related elements of logistics and program support. The estimated total case value is $6.53 billion.
pi_176668676
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 01:36 schreef Radegast het volgende:
The Government of Belgium has requested to buy thirty-four (34) F-35 Joint Strike Fighter Conventional Take Off and Landing (CTOL) aircraft, and thirty-eight (38) Pratt & Whitney F-135 engines (34 installed, 4 spares). Also included are Electronic Warfare Systems; Command, Control, Communications, Computer and Intelligence/Communications, Navigational, and Identification (C4I/CNI); Autonomic Logistics Global Support System (ALGS); Autonomic Logistics Information System (ALIS); Full Mission Trainer; Weapons Employment Capability, and other Subsystems, Features, and Capabilities; F-35 unique infrared flares; Reprogramming center; F-35 Performance Based Logistics; software development/integration; aircraft ferry and tanker support; support equipment; tools and test equipment; communications equipment; spares and repair parts; personnel training and training equipment; publications and technical documents; U.S. Government and contractor engineering and logistics personnel services; and other related elements of logistics and program support. The estimated total case value is $6.53 billion.
Niet verrassend want de trend is dat de luchtmacht van Belgie en NL net zoals de marine samen zal gaan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 26 januari 2018 @ 13:09:51 #29
38496 Perrin
Sapere aude
pi_176757727
quote:
Why the Pentagon Isn’t Happy With the F-35

Efforts to improve the reliability of Lockheed Martin Corp.’s F-35 are “stagnant,” undercut by problems such as aircraft sitting idle over the last year awaiting spare parts from the contractor, according to the Pentagon’s testing office.

The availability of the fighter jet for missions when needed -- a key metric -- remains “around 50 percent, a condition that has existed with no significant improvement since October 2014, despite the increasing number of aircraft,” Robert Behler, the Defense Department’s new director of operational testing, said in an annual report delivered Tuesday to senior Pentagon leaders and congressional committees.

The F-35 section, obtained by Bloomberg News, outlined the status of the costliest U.S. weapons system as it’s scheduled to end its 16-year-old development phase this year. Starting in September, the program is supposed to proceed to intense combat testing that’s likely to take a year, an exercise that’s at least 12 months late already. Combat testing is necessary before the plane is approved for full-rate production -- the most profitable phase for Lockheed.
I didn't say it would be easy. I just said it would be the truth.
pi_176977235
Pentagon wil flink wat F-35 jets inslaan

Het Amerikaanse ministerie van Defensie wil van het Congres meer dan 10 miljard dollar om in het komende fiscale jaar (vanaf 1 oktober) 77 gevechtsvliegtuigen van het type F-35 te kopen. Het toestel staat ook bekend als Joint Strike Fighter. Als het Congres over de brug komt, wordt het dat jaar de duurste aankoop van het Pentagon, dat 10,7 miljard dollar of omgerekend 8,6 miljard euro wil uitgeven aan de vliegtuigen van de firma Lockheed Martin.

Volgens de planning komen er vanaf 2019 ook 37 van die F-35's naar Nederland. Ze zijn opvolgers van het gevechtsvliegtuig F-16 van de inmiddels door Lockheed Martin overgenomen vliegtuigmaker van het bedrijf General Dynamics. De F-16 is al sinds 1979 in gebruik. De door de kosten en problemen omstreden F-35 is nog niet klaar. Het vliegtuig moet in de loop van dit jaar wel 'over zijn ontwikkelingsfase heen zijn'.

De komende begroting van het Pentagon gaat uit van omgerekend ruim 480 miljard euro. Dat is onderdeel van meer dan 575 miljard euro die de regering van president Trump dan voor de veiligheid van de VS wil uitgeven.

(Frontpage)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_177232274
Het Belgische Ministerie van Defensie heeft 2 'best and final offers' ontvangen voor de vervanging van de F16-vloot:

- Eurofighter Typhoon
- F35

DWDczhjXUAElqPX.jpg

De Fransen hebben niet deelgenomen aan de officiŽle procedure, maar stellen nu hun Rafale voor rechtstreeks aan de Belgische regering met een pak compensaties (oa cybersecurity).

De beslissing wordt verwacht voor de grote NAVO-top in Brussel in juli.
pi_177305500
Aeronamic en LCW werken samen aan onderhoud F-35

Specialist in luchtvaarttechnologie Aeronamic gaat in nauwe samenwerking met het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) het onderhoud verzorgen aan het PTMS-systeem voor alle Europese F-35’s. PTMS regelt de energiehuishouding, zoals het starten van de motor, de noodstroomvoorziening, cabinedruk en koeling aan boord van de F-35.

De selectie van Aeronamic om onderhoud uit te voeren aan delen van de F-35 is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen het bedrijf en de luchtmacht. Beide partijen creŽren hiermee een basis die voor verdere werkgelegenheid in de regio zorgt. Zo worden er 50 nieuwe functies verwacht op Woensdrecht.

(Vliegende Hollander)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 13:20:23 #33
38496 Perrin
Sapere aude
pi_178122401
quote:
There’s Still No Finish Line in Sight for the F-35 Program - The stealth jets continue to underperform

Jim Roche, then-secretary of the U.S. Air Force, made an announcement on Oct. 26, 2001, that all aviation enthusiasts had been waiting for. A winner had been picked to design and build the Joint Strike Fighter.

The American people were assured the new jet would enter service in 2008 and be a high-performance replacement for the military’s aging airframes while only costing between $40 million and $50 million.

The F-35 has now entered an unprecedented seventeenth year of continuing redesign, test deficiencies, fixes, schedule slippages and cost overruns. And it’s still not at the finish line. Numerous missteps along the way—from the fact that the two competing contractors, Lockheed Martin and Boeing, submitted “flyoff” planes that were crude and undeveloped “technology demonstrators” rather than following the better practice of submitting fully functional prototypes, to concurrent acquisition malpractice that has prevented design flaws from being discovered until after production models were built—have led to where we are now.
I didn't say it would be easy. I just said it would be the truth.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')